Mikä auto minulle?

Aika hyviä vaihtoehtoja täällä on heitelty @Turze n äidille. Tuollainen hybridi-Yaris on aika näppärä etenijä, syö vähän ja keveyden ansiosta liikkuukin yllättävän rivakasti. Taajamassa pääsee myös pienet ajot sähköllä. Tilat kokoon nähden kohtuulliset, tuttavaperheellö joilla on kaksi 180cm teinipoikaa tekivät iloisesti koko perheen reissuja sellaisella ~2022 hybridillä. En ole ihan varma miten mukavasti pojat siellä oli, mutta ilman isompia traumoja he vissiin ovat selvinneet.

Yaris ei vaan minun mielestä ole mikään mukavin, jos vastinparina on Polo/Fabia/Scala 1.0 TSI DSG:llä. Korostuu etenkin jos siirtymiä tulee enimmäkseen maantiellä, sillä ne uudehkot Yarikset ovat aika meluisia (varsinkin nastoilla), ja penkki on mallia ”kerralla hyvä tai sitten se on aina jotenkin huonosti. Infontainment vaggilaisissa parempi ja yleisestikin minusta loogisempi käyttää kuin Toyotat. Vaggilaisia saa myös tehdaswebastolla, jos haluaa mukavampaa ajoa viileillä keleillä. Kannattaa tosin asennuttaa esim defan 10a laturi kaveriksi, niin saa akkua roikasta latailtua ettei tule talvikeleillä akun kanssa ikäviä yllätyksiä. Ohessa yksi esimerkki poloinen: https://www.nettiauto.com/volkswagen/polo/15181245

Sanoisin, että kannattaa muorin testata mikä miellyttää enemmän. Omana kaneettina jos mukavuudella ja tilalla mitään väliä, niin vaggilainen alle. Jos bensapihiys ja taajamanäppäryys etusijalla, niin Yarista on vaikea peitota.
 
Samaa mieltä ehdotuksesta. Noilla varusteilla katsellaan luultavasti post-facelift mallia, eli 2022 eteenpäin. Toki vanhempia saisi halvemmalla, jos ei ole niin nuukaa kaikkien teknovarusteiden suhteen.
Saa samat varusteet pre-faceliftiinkin. Mulla oli tuollainen R-line pari vuotta kauppakassina ja se oli niin hyvä että ajelin sillä käytännössä kaikki ajoni jotain harrastevehkeillä pyörimisiä lukuun ottamatta.

Yaris on hyvä vaihtoehto jos painotus on 100% luotettavuus myös 10 vuoden päähän ja omistamisen edullisuus. Polossa kuitenkin kaikki muu mielestäni parempaa ja samalla rahalla saa huomattavasti enemmän "autoa".
Voi olla että on marginaalisesti kalliimpi pitää, mutta nuo pikkuautot on joka tapauksessa niin halpaa ajoa että ei itselleni kyllä olisi mitään merkitystä ellei nyt aleta ihan kymppejä tai satasia viilaamaan vuositasolla. Kannattaa käydä ajamassa molemmat, jos Polosta ei sitten tykkää jostain syystä, niin eipähän tarvitse sitten edes puntaroida koko asiaa.

Tosiaan omassa ajatusmaailmassani Yaris on se kaupunkiauto, mutta Polo on pikkuautoksi niin hyvä että sillä jaksaisi ajella vaikka välimerelle.
 
Keskustelu meni yllättävän pikkuautomaiseksi ottaen huomioon kysyjän @Turze mainitseman auton korkeuden, jotta sinne ja sieltä pääsisi vanhemmalla iällä mahdollisesti lonkkavaivaisenakin.

Jos auton korkeudelle annetaan arvoa, niin sitten varmaan B-/C-segmentin katumaasturit tulevat kyseeseen. Tuttavallisesti VAG-konsernista B-segmentistä T-Cross, Skoda Kamiq, Seat Arona. Tai C-segmentistä T-ROC, Karoq, Ateca.
 
Vanhaa koria kun ostaa niin ei oo välttämättä hiukkassuodatintakaan. Oletan, että paku ostetaan työkäyttöön niin halvat kustannukset ois jees, ja nuo mahtui budjettiin. Uudemmasta korista mulla ei ole kokemusta. Hiacessa ja Transporterissa (ja Vitossa) taas maksaa merkistä niin paljon, ettei saa samaa vastinetta rahalle.
Eli ymmärtäisin että nuo edellä mainitut vivaro/trafic/primastar on myös teknisesti toimivia ja kestäviä? Ainakin ilmeisesti transportterit ovat?

Pakun ulkonäöllä ei juurikaan ole merkitystä, kunhan nuo kriteerit muuten täyttyvät, eli ilmastointi, vakkari ja lastauspituus. Ymmärtänyt myös että moniin saa jälkiasennettuna vakkarin suht helposti sekä edullisesti, joten sekään ei ole ns. pakollinen valmiina kunhan järkevään hintaan saa.

Edit: Lisätään vielä, mites nämä Nissan NV:t?

Ja onko mersuissa samat ruosteongelmat kun henkilöautoissa? Olisi ollut yksi kiinnostava -04 automaatti vito myynnissä jonkin aikaa sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen 04 vito on jo aivan mätä joka paikasta vaikka kuvissa näyttäisi kuinka hyvältä, ovat todella rapsakoita.
Ja itse ajan mieluummin vaikka t4 porterilla kuin vitolla jo ihan ominaisuuksienkin puolesta. Siis oikeasti jos ei tarvitse motaria sahata, niin etsi siistikuntoinen 1,9 tai 2,5 T4 porter. Kestää käytännössä ikuisesti jos löydät fiksukuntoisen, eikä nuo ole niin kovia ruostumaan kuin Mersut. Mulla oli hyväkoppainen T4 jonka menin tyhmänä myymään, kun rupesin ajelemaan "käyttis" ajotkin pakulla. Siihen tuo oli jo vähän turhan vanha.

Uljas laite

1754852485145.jpeg
 
Eli ymmärtäisin että nuo edellä mainitut vivaro/trafic/primastar on myös teknisesti toimivia ja kestäviä? Ainakin ilmeisesti transportterit ovat?

Pakun ulkonäöllä ei juurikaan ole merkitystä, kunhan nuo kriteerit muuten täyttyvät, eli ilmastointi, vakkari ja lastauspituus. Ymmärtänyt myös että moniin saa jälkiasennettuna vakkarin suht helposti sekä edullisesti, joten sekään ei ole ns. pakollinen valmiina kunhan järkevään hintaan saa.

Edit: Lisätään vielä, mites nämä Nissan NV:t?

Ja onko mersuissa samat ruosteongelmat kun henkilöautoissa? Olisi ollut yksi kiinnostava -04 automaatti vito myynnissä jonkin aikaa sitten.
Onhan ne Traficit ja kumppanit ihan päteviä, päivittäin niitä liikenteessä edelleen näkee. Vivarossa on noista fiksuin kabiini, mutta niitä on vähemmän tarjolla kuin Traficeja. Primastareja on myös aika huonosti saatavilla, mutta ne on yleensä aika huonosti varusteltuja, joten sellasta ei tarvi erityisemmin etsiäkään. 2.0 kone on ketjulla ja jos löytää yksilön ilman DPF:ää niin on huoleton peli. 2.5 kone on hihnalla, joten huoltokustannuksia on enemmän, toisaalta mukavampi ajaa kun hieman enempi voimaa.

Transporterit on myös hyviä, mutta ne on aika kalliita. Sama vaiva Hiacella, ihan poskettomia hintoja.

Mersut ja Transitit mätänee käsiin.
 
Eli Transitit ja Mersut jätetään kokonaan pois. Tällä hetkellä tulee omalla käyttisautolla kilsoja noin 5-10tkm/vuodessa. Ajatuksena olisi että tämä samalla korvaisi myös nämä ajot. Tällä hetkellä aika satunnaista ajoa, kehää/maantie/motaria, sanoisin että 40/40/20%. Eroaako nämä hirveästi toisistaan sitten äänieristyksen kanssa? Toki sitä voi aina sitten parantaa sen mukaan mitä jaksaa.

Transportterit ovat kyllä olleet tosiaan aika korkealla omalla listalla. Kuitenkin tuo NV200 kiinnostaa myös koonsa puolesta.

Aika harvassa T4 näyttää olevan ilmastointi, mikä on harmi kun niihin olisi suht yksinkertaista asentaa vakkari. Miten sitten tuo T5?
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 833
Viestejä
4 879 758
Jäsenet
78 692
Uusin jäsen
josasim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom