Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Mukavaa yhteispeliä työmatkalla pyöräilijöiden kanssa. 13/14 vieressä mennyttä pyöräilijää veteli reteästi punaisia päin Hermannin Rantatiellä. Nämä siis yhdet valot. Joka aamu saisi poliisi kerättyä sakkokassaa tuosta niin paljon kuin käsi jaksaisi kirjoittaa, mutta eipä näihin puututa.
 
Mukavaa yhteispeliä työmatkalla pyöräilijöiden kanssa. 13/14 vieressä mennyttä pyöräilijää veteli reteästi punaisia päin Hermannin Rantatiellä. Nämä siis yhdet valot. Joka aamu saisi poliisi kerättyä sakkokassaa tuosta niin paljon kuin käsi jaksaisi kirjoittaa, mutta eipä näihin puututa.
Mulla on auto parkissa tossa yksisuuntaisella kadulla, millä pyöräilijät toki saavat ajaa molempiin suuntiin. Tulevat sieltä sitten usein vastapalloon kohtuu jyrkkää alamäkeä koko tien leveydeltä. Ja skuutit tietty kans.
 
Mulla on auto parkissa tossa yksisuuntaisella kadulla, millä pyöräilijät toki saavat ajaa molempiin suuntiin. Tulevat sieltä sitten usein vastapalloon kohtuu jyrkkää alamäkeä koko tien leveydeltä. Ja skuutit tietty kans.

Tuota on kyllä hölmö laki, että saavat ajaa ajoradalla "väärään" suuntaan. Miten muuten normaalilla 2-kaistaisella, saavatko siinäkin pyöräilijät ajaa kumpaa kaistaa hyvänsä kumpaan suuntaan hyvänsä? Välillä nimittäin tulee tällaisilla tavallisilla kaksisuuntaisilla teilläkin pyöräilijöitä vastapalloon.
 
Tuota on kyllä hölmö laki, että saavat ajaa ajoradalla "väärään" suuntaan. Miten muuten normaalilla 2-kaistaisella, saavatko siinäkin pyöräilijät ajaa kumpaa kaistaa hyvänsä kumpaan suuntaan hyvänsä? Välillä nimittäin tulee tällaisilla tavallisilla kaksisuuntaisilla teilläkin pyöräilijöitä vastapalloon.
EIköhän tuo ole selvä, että miten pyöräilijät saa ja miten ei saa ajaa, jotkut kyllä ajelee miten sattuu ja sit tulee näitä skenaarioita vastaan. Se yksisuuntaisen väärään suuntaan salliminen tulee varmaan lähinä halusta sujuvoittaa pyöräilyä keskustoissa. Tampereesta en osaa sanoa, mutta stadissa ainakin noi yksisuuntaiset on sen verran leveitä, ettei siellä reunaa myöten vastapalloon tuleva pyöräilijä sinänsä autoilua sen kummemmin haittaa.
 
Mulla on auto parkissa tossa yksisuuntaisella kadulla, millä pyöräilijät toki saavat ajaa molempiin suuntiin. Tulevat sieltä sitten usein vastapalloon kohtuu jyrkkää alamäkeä koko tien leveydeltä. Ja skuutit tietty kans.
Jos on pysäköityjä autoja kadun reunassa, niin fillarilla on pakko pitää niihin vähintään metrin väliä. Jos kapea yhden kaistan ajorata niin kyllähän se silloin näyttää että ajetaan "koko tien leveydeltä". Toki jos vastaan tulee joku niin pitää hidastaa ja ajaa sivumpaan - kai nuokin mainitsemasi niin tekee, muutenhan siellä rytisisi koko ajan.
 
Jos on pysäköityjä autoja kadun reunassa, niin fillarilla on pakko pitää niihin vähintään metrin väliä. Jos kapea yhden kaistan ajorata niin kyllähän se silloin näyttää että ajetaan "koko tien leveydeltä". Toki jos vastaan tulee joku niin pitää hidastaa ja ajaa sivumpaan - kai nuokin mainitsemasi niin tekee, muutenhan siellä rytisisi koko ajan.
Yhteispelillähän tosta selvitään, kuten liikenteessä yleensäkin. Mut välillä on kyllä sen näköisiä ilmeitä ja venkslailuita fillaristeilla, ettei ne ollenkaan odota autoja tulevaksi. Tossahan on tosiaan pysäköintipaikat ja asuinkatu, niin on kapeampi väylä kyseessä
 
EIköhän tuo ole selvä, että miten pyöräilijät saa ja miten ei saa ajaa, jotkut kyllä ajelee miten sattuu ja sit tulee näitä skenaarioita vastaan. Se yksisuuntaisen väärään suuntaan salliminen tulee varmaan lähinä halusta sujuvoittaa pyöräilyä keskustoissa. Tampereesta en osaa sanoa, mutta stadissa ainakin noi yksisuuntaiset on sen verran leveitä, ettei siellä reunaa myöten vastapalloon tuleva pyöräilijä sinänsä autoilua sen kummemmin haittaa.

Monissa paikoissa on yksisuuntaisille teille tehty sinne vastaantulevien reunaan oma pyöräkaista, jota pyöräilijät saavat ajaa vastakarvaan. Tuo on huomattavasti turvallisempaa kuin ajella ihan vain normikaistalla vastaan.
 
EIköhän tuo ole selvä, että miten pyöräilijät saa ja miten ei saa ajaa, jotkut kyllä ajelee miten sattuu ja sit tulee näitä skenaarioita vastaan. Se yksisuuntaisen väärään suuntaan salliminen tulee varmaan lähinä halusta sujuvoittaa pyöräilyä keskustoissa. Tampereesta en osaa sanoa, mutta stadissa ainakin noi yksisuuntaiset on sen verran leveitä, ettei siellä reunaa myöten vastapalloon tuleva pyöräilijä sinänsä autoilua sen kummemmin haittaa.

Vaarallinen muutos kuitenkin, joidenkin selitysten mukaan yksi syy oli se että pyöräilijät ajoivat yksisuuntaista väärään suuntaan.

Ilmeisesti jossain tuota sallittu yksisuuntaisilla missä kadunvarsi pysäköinti vasemmallakkin ja ehkä vain yksi kaistainen, ja vaihtoehtoistakin reittiä löytyisi.



Monissa paikoissa on yksisuuntaisille teille tehty sinne vastaantulevien reunaan oma pyöräkaista, jota pyöräilijät saavat ajaa vastakarvaan. Tuo on huomattavasti turvallisempaa kuin ajella ihan vain normikaistalla vastaan.

Noin se hoidettiin tuossa välillä ennen tätä uutta lakia. Se oli selkeämpää ja sille oli tila. Ei nyt mikään kuningas toteutus.
 
Se yksisuuntaisen väärään suuntaan salliminen tulee varmaan lähinä halusta sujuvoittaa pyöräilyä keskustoissa.
Varmaan joo, mutta tämä on vähän hassu juttu, kun samaan aikaan tehdään kuitenkin enemmän ja enemmän yksisuuntaisia pyöräteitä ja niiden käyttöä omien kokemusten mukaan myös jonkin verran pr-mielessä valvotaan. Tuo on kuulemma turvallisuusasia, mutta sitten kuitenkin yksisuuntaista ajorataa saa paikoitellen ajaa vastakarvaan, joka nyt ainakaan ei ole turvallista.

Lisäksi lähtökohtaisesti uuden lain mukaan kaikki pyörätiet ovat yksisuuntaisia, jos lisäkilvellä ei ole erikseen muuta kerrottu (tosin siirtymäaika lisäkilpien asentamiselle ulottuu 1.6.2027 saakka).


1755676824412.png
 
Mitenhän tuo menee kun vastakarvaan ajaessa pyöräilijä on väistämisvelvollinenm, niin jos yhteentörmäys kuitenkin tapahtuu, niin keplotellaanko se kuitenkin autoilijan syyksi?
 
Mitenhän tuo menee kun vastakarvaan ajaessa pyöräilijä on väistämisvelvollinenm, niin jos yhteentörmäys kuitenkin tapahtuu, niin keplotellaanko se kuitenkin autoilijan syyksi?
Ei ole pyöräilijä mitenkään erityisesti väistämisvelvollinen. Ihan normaalien sääntöjen mukaan mennään. Jos esim. tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulee pyöräilijä sellaista katua jota pyörällä saa ajaa vastakarvaan, niin sitä pitää väistää.
 
Ei ole pyöräilijä mitenkään erityisesti väistämisvelvollinen. Ihan normaalien sääntöjen mukaan mennään. Jos esim. tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulee pyöräilijä sellaista katua jota pyörällä saa ajaa vastakarvaan, niin sitä pitää väistää.

Tarkoitin sitä, jos yksisuuntaisella kadulla pyöräilijä ajaa vastakarvaan, niin pyöräilijä on silloin väistämisvelvollinen niitä vastaantulevia, eli oikeaan suuntaan ajavia, autoilijoita kohtaan.
 
Mukavaa yhteispeliä työmatkalla pyöräilijöiden kanssa. 13/14 vieressä mennyttä pyöräilijää veteli reteästi punaisia päin Hermannin Rantatiellä. Nämä siis yhdet valot. Joka aamu saisi poliisi kerättyä sakkokassaa tuosta niin paljon kuin käsi jaksaisi kirjoittaa, mutta eipä näihin puututa.
ei pysty himmaan, kun stravassa on segmenttiennätys tulossa, sillon muut saa väistää ja maksimit vauhtia
 
Tarkoitin sitä, jos yksisuuntaisella kadulla pyöräilijä ajaa vastakarvaan, niin pyöräilijä on silloin väistämisvelvollinen niitä vastaantulevia, eli oikeaan suuntaan ajavia, autoilijoita kohtaan.
Ei tuosta taida olla mitään ehdotonta määritelmää. Jos yksisuuntaisella kadulla on lisäkilvellä sallittu pyöräily vastakasvaan, tulee pyöräilijän ajaa kulkusuuntaansa nähden oikealla puolella ajorataa. Kohtaamistilanteessa molempien osapuolten tulee huomioida toisensa ja jos sattuu kolari, poliisi tulkitsee tilannetta tapauskohtaisesti. Ihan perseestä tuo muutos, mutta onneksi noita tienpätkiä ei kuitenkaan ole ainakaan vielä kovin paljoa.
 
Tarkoitin sitä, jos yksisuuntaisella kadulla pyöräilijä ajaa vastakarvaan, niin pyöräilijä on silloin väistämisvelvollinen niitä vastaantulevia, eli oikeaan suuntaan ajavia, autoilijoita kohtaan.
En tiedä mistä tällaista keksit. Ei autoilija aja oikeaan ja pyöräilijä väärään suuntaan vaan molemmat ajaa ihan oikeaan suuntaan ja normaalit kohtaamissäännöt pätee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 480
Viestejä
4 884 703
Jäsenet
78 837
Uusin jäsen
Kesäheinä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom