Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Lielahdesta paasikiventielle on taas vielä sekavampi setti ruuhka-aikaan. Siinä vaan oikealta puolelta kaistaa voi kääntyä paasikiventielle menevälle odotuskaistalle (siniset). Tässäkään kaikki ei hahmota käyttää molempia kääntyviä kaistoja, ja vasen puoli usein tyhjänä. Viereiseltä vasemmalta kaistalta (punainen), taas saa mennä vaan suoraan, mutta röyhkeimmät käyttää sitä oikotienä tuonne kääntyvien vasemmalle kaistalle. Kääntyvillä ja suoraan menevillä tuntuu olevan osittain oma valosyklinsä, mikä tekee tuosta koukkauksesta aika mahdollista, etenkin kun kääntyvien jono ei sitä tilaa täytä :confused:
Onneksi tuli se valoristeys kumminkin, aika usein tulee ajettua suoraan siitä ratikan parkkikselle, ja aina sai olla käsi ratilla valmiina painaan torvea, kun joku toope yritti tunkea liikenneympyrään kylkeen kolmion takaa paasikiventieltä.
 
Kaasupoljin pois autoista ja pelkkä vakkari sallituksi motarilla saatana. Olen aivan raimona… 🤬
Koomiseksi touhun tekee se, että sinä siellä kökkijän perässä olija olet se paha kun huomautat asiasta väläyttämällä pitkiä.
Sitten loukkaannutaan ja alkaa se uhriutuminen siellä kökkijän penkillä.
 
Näinhän se on että ystävällinen huomautus (valojen väläytys, tai herran jumala töötti) koetaan useimmiten henkilökotaisena loukkauksena ja provokaationa. Töötti erityisesti Euroopan isoissa kaupungeissa on ihan normaali kommunikointikeino, eikä siitä kukaan provosoidu jos ei selvästi tööttäillä provosoimistarkoituksessa. Kertoo enemmän provoituvasta ihmisestä kuin siitä joka ystävällisesti huomauttaa. Toki on myös niitä sosiopaatteja jotka provosoimistarkoituksessa väläyttelee ja tööttäilee.
 
Näinhän se on että ystävällinen huomautus (valojen väläytys, tai herran jumala töötti) koetaan useimmiten henkilökotaisena loukkauksena ja provokaationa. Töötti erityisesti Euroopan isoissa kaupungeissa on ihan normaali kommunikointikeino, eikä siitä kukaan provosoidu jos ei selvästi tööttäillä provosoimistarkoituksessa. Kertoo enemmän provoituvasta ihmisestä kuin siitä joka ystävällisesti huomauttaa. Toki on myös niitä sosiopaatteja jotka provosoimistarkoituksessa väläyttelee ja tööttäilee.
Taajamissa Suomessa äänimerkkiä käyttää lähinnä kehittyvistä maista tulleet ja vihamieliset. Sitten kun pitäisi varoittaa vaarasta sen välttämiseksi, niin moni hitaalla.

Maanteillä, taajamissa harvoin kukaan valojen vilauttamisesta provosoituu, jos ei itse provosoi, tai ole provoisoitunut.
 
Itse vaihdoin juuri viime viikolla autoa ja nyt on adaptiivinen vakkari ja nopeusrajoituksen tunnistus. Pari päivää sitten ajoin motarilla 100kmh vakkarilla niin kamera nappasi viereiseltä rampilta 80kmh nopeusrajoituksen liikennemerkistä. Tuossa mallissa onneksi pitää viiksestä hyväksyä muuttunut nopeus, mutta kai jonkun auton voi saada automaattisesti vaihtamaan.
Polestarin pilotilla kun ajaa, niin se keksii moottoritielläkin aina välillä jostain 50 km/h tai vastaavan nopeuden ja silloin vauhti hidastuu samantien ja kunnolla. Tulee aina vähän kiire äkkiä painaa vauhti takaisin, mutta kyllä siinä voi takana tulija vähän ihmetellä, että mitä siinä edessä säädetään.
 
Polestarin pilotilla kun ajaa, niin se keksii moottoritielläkin aina välillä jostain 50 km/h tai vastaavan nopeuden ja silloin vauhti hidastuu samantien ja kunnolla. Tulee aina vähän kiire äkkiä painaa vauhti takaisin, mutta kyllä siinä voi takana tulija vähän ihmetellä, että mitä siinä edessä säädetään.

Uusi auto ollut vasta muutaman päivän niin ei ole kokemusta, mutta onkohan mahdollista että kamera lukee myös joidenkin rekkojen perässä olevia nopeusmerkintöjä. Ainakin rampilla olevat merkit kelpaa vaikka ne on reilusti sivussa.
 
Juuri noiden kahden ylemmän viestin vuoksi vakkarille ei anneta lupaa muuttaa nopeutta itsenäisesti oikeana pitämiensä rajoitusten perusteella. Siellä kun tuntuu autojen käyttämässä navidatassa olevan pilvin pimein vääriä nopeusrajoitustietoja, puhumattakaan talvinopeusrajoitusten aiheuttamista ristiriidoista.
 
Juuri noiden kahden ylemmän viestin vuoksi vakkarille ei anneta lupaa muuttaa nopeutta itsenäisesti oikeana pitämiensä rajoitusten perusteella. Siellä kun tuntuu autojen käyttämässä navidatassa olevan pilvin pimein vääriä nopeusrajoitustietoja, puhumattakaan talvinopeusrajoitusten aiheuttamista ristiriidoista.
Omassa autossa karttadata ei päivity OTA:na niin näyttää tosiaan 120kmh motareilla tällä hetkellä. Mutta ohjekirjassa sanotaan että vastuu nopeudesta on aina kuskilla. Omassa autossa pitää kaksi kertaa cruisen napista painaa että hyväksyy muuttuneen nopeusrajoituksen.
 
Koomiseksi touhun tekee se, että sinä siellä kökkijän perässä olija olet se paha kun huomautat asiasta väläyttämällä pitkiä.
Sitten loukkaannutaan ja alkaa se uhriutuminen siellä kökkijän penkillä.
Tosin ihan paras on se kun lasket edellä menevänä nopeutta ottamalla kaasulta jalan pois, ja takahiillostaja hiillostuu kun kehtaat tiputtaa nopeutta.
 
Näinhän se on että ystävällinen huomautus (valojen väläytys, tai herran jumala töötti) koetaan useimmiten henkilökotaisena loukkauksena ja provokaationa. Töötti erityisesti Euroopan isoissa kaupungeissa on ihan normaali kommunikointikeino, eikä siitä kukaan provosoidu jos ei selvästi tööttäillä provosoimistarkoituksessa.
Töötti on kyllä tosi ikävä jalankulkijoille esim. parkkipaikalla. Monessa autossa töötin desibelit ylittää kipukynnyksen. Viimeksikin sain pitkän tinnityksen, kun huonolla tuurilla satuin kävellen lähelle, kun auto meinasi peruuttaa toisen päälle. Hetken mietin, potkaisenko turvakengällä tööttääjän kyljen lommolle.

Olen käynyt mm. Italiassa eikä sielläkään juuri tööttäilty, vaan mm. käsin ja hätävilkuilla kiitettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa autossa karttadata ei päivity OTA:na niin näyttää tosiaan 120kmh motareilla tällä hetkellä. Mutta ohjekirjassa sanotaan että vastuu nopeudesta on aina kuskilla. Omassa autossa pitää kaksi kertaa cruisen napista painaa että hyväksyy muuttuneen nopeusrajoituksen.
Näyttää se 120km/h tällähetkellä ihan kännykän google mapsissakin, ei sitä talvinopeutta ole huomioitu.
 
Näyttää se 120km/h tällähetkellä ihan kännykän google mapsissakin, ei sitä talvinopeutta ole huomioitu.

2023 piti tulla päivitys mikä ottaa huomioon talvinopeusrajootukset, mutta eipä taida toimia.


 
Juuri noiden kahden ylemmän viestin vuoksi vakkarille ei anneta lupaa muuttaa nopeutta itsenäisesti oikeana pitämiensä rajoitusten perusteella. Siellä kun tuntuu autojen käyttämässä navidatassa olevan pilvin pimein vääriä nopeusrajoitustietoja, puhumattakaan talvinopeusrajoitusten aiheuttamista ristiriidoista.
Kyllä se suurimmaksi osaksi toimii oikein hienosti ja siksi en aio luopua sen käyttämisestä.

Talvinopeudetkaan ei aiheuta ongelmia kun kamera tunnistaa ne hyvin.
 
Töötti on kyllä tosi ikävä jalankulkijoille esim. parkkipaikalla. Monessa autossa töötin desibelit ylittää kipukynnyksen. Viimeksikin sain pitkän tinnityksen, kun huonolla tuurilla satuin kävellen lähelle, kun auto meinasi peruuttaa toisen päälle. Hetken mietin, potkaisenko turvakengällä tööttääjän kyljen lommolle.

Olen käynyt mm. Italiassa eikä sielläkään juuri tööttäilty, vaan mm. käsin ja hätävilkuilla kiitettiin.
Ketju on kyllä kanssa-autoilijoita käsittelevä.
Se taas kuuluu tyhmiin ihmisiin jos paskoo toisten omaisuutta ilman pienintäkään syytä.

Juuri noiden kahden ylemmän viestin vuoksi vakkarille ei anneta lupaa muuttaa nopeutta itsenäisesti oikeana pitämiensä rajoitusten perusteella.
Todellakin juuri tämä. Sitä älytöntä pumppaamista saadaan aikaan näillä ja perässä adaptiivisen vakkarin kanssa ajelevat vielä pahentavat tilannetta.
Onneksi yhtenään ei oau kohdalle mutta kyllä näitä "rajoituksesta vauhdit pois" tuntuu olevan aikaisempaa enemmän.

Kyllä se on kuljettajan vastuulla seurata autonsa tekemisiä.
 
Töötti on kyllä tosi ikävä jalankulkijoille esim. parkkipaikalla. Monessa autossa töötin desibelit ylittää kipukynnyksen. Viimeksikin sain pitkän tinnityksen, kun huonolla tuurilla satuin kävellen lähelle, kun auto meinasi peruuttaa toisen päälle. Hetken mietin, potkaisenko turvakengällä tööttääjän kyljen lommolle.

Olen käynyt mm. Italiassa eikä sielläkään juuri tööttäilty, vaan mm. käsin ja hätävilkuilla kiitettiin.

Mitä ajattelit sillä potkimisella saavuttaa? Itsehän siinä vain maksumieheksi joudut?

Ja kyllä, Italiassa tööttäillään aivan jatkuvasti.
 
Ketju on kyllä kanssa-autoilijoita käsittelevä.
Se taas kuuluu tyhmiin ihmisiin jos paskoo toisten omaisuutta ilman pienintäkään syytä.
Aika usein on ihmisiä autojen ympärillä, eli töötin käyttöä kannattaa miettiä, oli se sitten tarkoitettu kanssa-autoilijalle.
Lisäksi tieliikennelaki 47 $ sanoo, että äänimerkkiä saa käyttää vain vaaran välttämiseksi. Se, että joku peruuttaa parkkipaikalla toisen autoon ei mielestäni ole vaaran välttämistä. Uusia puskureita saa, mutta esim. kuuloa ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 905
Viestejä
5 055 605
Jäsenet
81 000
Uusin jäsen
Stnuf

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom