Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mikähän siinä on, että pysäköidessään auton esimerkiksi kyytiin ottoa varten, ei osata kääntää "parkeille" valoja. Näyttää niin perusteellisen avuttomalta, kun parkkipaikalla istuu autot 5-15 min ajovalot päällä. Vain siksi ettei kuskilla sytytä.
Ei kannata, jos parkkit pakottaa parkit päälle, niin iso riski että ne unohtuu.
 
Ei kannata, jos parkkit pakottaa parkit päälle, niin iso riski että ne unohtuu.
Onneksi tämäkin on jo fiksummissa autoissa estetty. Paikallaan ollessa on mahdollista kytkeä valot parkeille tai kokonaan pois päältä mutta kun lähtee ajamaan niin ajovalot syttyvät väkisin, joko päiväajovaloina tai varsinaisina ajovaloina riippuen siiitä miten valoisaa ulkona on.
 
Onneksi tämäkin on jo fiksummissa autoissa estetty. Paikallaan ollessa on mahdollista kytkeä valot parkeille tai kokonaan pois päältä mutta kun lähtee ajamaan niin ajovalot syttyvät väkisin, joko päiväajovaloina tai varsinaisina ajovaloina riippuen siiitä miten valoisaa ulkona on.
Tästä yksiversio on se että ajovalot sammuu viiveellä (ja syttyy lähtiessä), sekin ihan ok yleistän, mutta jos usein tarvii ja haluaa pitää ajovalot päällä niin ärsyttää sekin.

Vanhassa virta-avain käyttöliittymässä pidän siitä että asennot, jos halusi sähköt päälle, niin sille oma asento. "moottorivirta ja valot" niin seuraava
 

Aamuruuhkassa kun liityn tästä Kaivokselan liittymästä Hämeenlinnan väylälle, niin liian usein edellä ajava auto hidastaa heti sulkuviivan päättyessä alkaakseen etsiä ensimmäistä mahdollista väliä liittymiseen. Ja kaikki sen perässä tulevat autot joutuvat tekemään samoin. Tämän johdosta myös pääväylällä kulkeva liikenne hidastuu, kun liittyvä liikenne tulee liian hitaasti ja liian pieniin väleihin.

Tuossa on satoja metrejä kaistaa liittymäkaistaa, jolta voi etsiä sopivan välin johon liittyä sulavasti. Epäilen että ongelman ydin on suomalainen mielenlaatu, että ei kehdata "etuilla" jonossa. Sitä kuitenkin kannattaisi peilata myös liikenteen sujuvuuteen.
Vastaavaan törmää kehä 1:n länsipäässä, kun Pohjois-Tapiolan / Otaniemen liikennevalot jumittavat liikenteen itään. Keilalahden/Otaniemen kombo-liittymästä tulevat tukkivat liittymiskaistojen alkupään ja ruuhka leviää entistä laajemmalle alueelle. Luonnollisesti kehällä ollaan tappituntumalla eli sieltäkään suunnasta ei tilannetta haluta ratkoa. Hajoais kyllä kasetti, jos ei pääsisi koukkaamaan muuta kautta.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
"lyhyiden" tai päivävalojen häikäisy on oikeastaan erillinen ongelma
Omasta näkökulmasta se on ihan samaa ongelmaa, eli ei ymmärretä että valojen käytölle (tsii käyttämärrömyydelle) on paikkansa.

Kyllä ne aika hyvin häikäisevät parlkiksella (ei tarvita kummoista kaltevuutta niin ongelma on ihan kohtuullisen suurikin). Varsinkin kun ollaan jossain harrastepaikan pihassa jossa sekä jalankulku- että muuta liikennettä on ja peräpää autosta on oven suunnassa. Ei tuossa vaan pimeällä.näe vastavaloon yhtään mitään. Sopiva pieni ylämäki niin sopivassa tapauksessa ajoradallakin hidastellaan kun ei ole selkeää että auto on ensinnäkään edes parkissa.

Ei tarvita siis mitään ajovalojen suuntausongelmaa, vaan kyse on ihan samasta asiasta eli ei osata käyttää niitä valoja.
 
Hyvätkin kuskit tekee virheitä.

Ketjussa keskusteltu huonost automatiikasta, huonosta käytettävyydestä, niin se lisää virheitä hyvällekkin kuskille.

Ei. Hyvä kuski ei tunaroi valojen kanssa. Jos ei osaa laittaa ajaessa oikeita valoja päälle, niin sellainen ei ole hyvä kuski.
 
Vastaavaan törmää kehä 1:n länsipäässä, kun Pohjois-Tapiolan / Otaniemen liikennevalot jumittavat liikenteen itään. Keilalahden/Otaniemen kombo-liittymästä tulevat tukkivat liittymiskaistojen alkupään ja ruuhka leviää entistä laajemmalle alueelle. Luonnollisesti kehällä ollaan tappituntumalla eli sieltäkään suunnasta ei tilannetta haluta ratkoa. Hajoais kyllä kasetti, jos ei pääsisi koukkaamaan muuta kautta.

Nämä on juuri näitä asioita mistä itsekin sanonut, kun ihmiset ei osaa rampeissa ajaa (tai oikeastaan missään missä kaksi liikkuvaa autoa pitäisi mennä limittäin yhteen jonoon), ruvetaan seuraamaan sitä pääväylän liikennettä ja jarrutelemaan, vaikka oma tyhjä kaista jatkuu vielä satoja metrejä tai jopa kilometrejä.

Kotiin kun menen niin en voi ruuhka-aikana mennä lyhintä reittiä (7km) kun kestää pidempää kuin pidempi reitti (12km), yksi syy juurikin rampit. Noustaan isolta tieltä pois ja rampin päässä risteys, no siellä jokainen pysähtyy (normaali risteys kolmiolla) risteykseen odottamaan vaikka lähin auto on sadan metrin päässä = yksi auto kerrallaan ehtii risteyksestä ja taas seuraava odottaa, johtaa lopulta siihen, että tuossa seisoo 600m pitkä jono ja tuon 600m pitkän rampissa seisominen ottaa aikaa 5-10min! :facepalm:
 
Ei. Hyvä kuski ei tunaroi valojen kanssa. Jos ei osaa laittaa ajaessa oikeita valoja päälle, niin sellainen ei ole hyvä kuski.
Hyvä kuski eriasia kuin virheetön kuski. Virheettömät kuskit on sitten niitä nuotiotulien taruolentoja.

Hyvä kuski on sellainen joka varoittaa kanssa autoilijaa valottomuudesta.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Hyvä kuski eriasia kuin virheetön kuski. Virheettömät kuskit on sitten niitä nuotiotulien taruolentoja.

Hyvä kuski on sellainen joka varoittaa kanssa autoilijaa valottomuudesta.
Oon pohtinut miten toi varoittaminen pitäisi tänä päivänä tehdä. Ennen vanhaan ku väläytti valoja, valottomat aika usein tajusivat mistä on kyse ja laittoivat valot päälle. Tänä päivänä saa lähinnä keskaria vastaukseksi.

Plus ironisesti oman auton automatiikka on sitä mallia, jos yrität väläyttää valoja niin auto pohtii useemman sekunnin että mitä sää ny oikein yrität.
 
Viimeksi muokattu:
Oon pohtinut miten toi varoittaminen pitäisi tänä päivänä tehdä. Ennen vanhaan ku väläytti valoja, valottomat aika usein tajusivat mistä on kyse ja laittoivat valot päälle. Tänä päivänä saa lähinnä keskaria vastaukseksi.

Eteläisessä Suomessa valojen vilauttaminen edelleen ihan tätä päivää. Jos joku keskeria kaivaa niin kuullostaa ihan siltä että ajaa tietoisesti valoitta (rikki) ja neljäskymmenennen vilautuksen jälkeen alkoi se oma romu ärsyttää liikaa.

Se on totta että valottomolla voi mennä hetki ennenkuin tajuaa tilanteen, ja sen jälkeen aikansa miten korjaa. Ihan ymmärettävää jos kaikki näyttää hyvältä, niin ensin katsoo hirviä vai mitä. jne.

Toisto usein johtaa lopputulokseen, pitkillä suorilla jos edellä oleva näyttää vastaantulijalle merkkiä, seuraava, niin ehkä jo kolmannen jälkeen löytyy se syy.

No yksi vilauksen voimaa syönyt ovat nämä tarujen kirurkit mitkä vilkuttelee asiattomast milloin mistäkin.

Plus ironisesti oman auton automatiikka on sitä mallia, että päivällä jos yrität väläyttää valoja niin auto pohtii useemman sekunnin että mitä sää ny oikein yrität.

Takaraivoon mennyt se valoviiksen veto, tai muu liike, niin on ollut ratissa missä jäänyt hämärän peittoon että miten voi vilauttaa valoja.

Joissain ihan päävalokytkimestä valot pois/takaisin, mutta jos haluaa nimenomaan eteenpäin näyttää, niin takana voidaan ihmetellä mitä nyt. Ja mistä tuonkaan toimivuutta tietooa ei niin tutussa autossa.
 
Eteläisessä Suomessa valojen vilauttaminen edelleen ihan tätä päivää. Jos joku keskeria kaivaa niin kuullostaa ihan siltä että ajaa tietoisesti valoitta (rikki) ja neljäskymmenennen vilautuksen jälkeen alkoi se oma romu ärsyttää liikaa.

Se on totta että valottomolla voi mennä hetki ennenkuin tajuaa tilanteen, ja sen jälkeen aikansa miten korjaa. Ihan ymmärettävää jos kaikki näyttää hyvältä, niin ensin katsoo hirviä vai mitä. jne.

No yksi vilauksen voimaa syönyt ovat nämä tarujen kirurkit mitkä vilkuttelee asiattomast milloin mistäkin.



Takaraivoon mennyt se valoviiksen veto, tai muu liike, niin on ollut ratissa missä jäänyt hämärän peittoon että miten voi vilauttaa valoja.

Joissain ihan päävalokytkimestä valot pois/takaisin, mutta jos haluaa nimenomaan eteenpäin näyttää, niin takana voidaan ihmetellä mitä nyt. Ja mistä tuonkaan toimivuutta tietooa ei niin tutussa autossa.
aika räveltämiseksi menee noilla pihasta nykyään löytyvillä autoilla kun pitäisi automaatikat ottaa pois päältä erillisestä napista ja sitten näpytellä viiksellä. Tässä mielessä japanilaisten ”UI” on kyllä aivan pers****ä. Saksalaisilla oli helpompaa. Saksalaisten automatiikkakin toimii huomattavasti paremmin, japseilla joutuu itse koskemaan valokytkimeen huomattavasti useammin.
 
aika räveltämiseksi menee noilla pihasta nykyään löytyvillä autoilla kun pitäisi automaatikat ottaa pois päältä erillisestä napista ja sitten näpytellä viiksellä. Tässä mielessä japanilaisten ”UI” on kyllä aivan pers****ä. Saksalaisilla oli helpompaa. Saksalaisten automatiikkakin toimii huomattavasti paremmin, japseilla joutuu itse koskemaan valokytkimeen huomattavasti useammin.
hmm, täytyykin muistaa etusumarit, jos selkeällä kytkimellä.

Vilkkukin on pilattu, siis nämä automatiikat mitkä pakko vilkuttaa vähintään muutaman kerran. Hätävilkut saa nykyään käyttää ajaessa, mutta ehkä vähän raju. Jollain se viesti pitää lähettää.
 
Hyvä kuski eriasia kuin virheetön kuski. Virheettömät kuskit on sitten niitä nuotiotulien taruolentoja.

Hyvä kuski on sellainen joka varoittaa kanssa autoilijaa valottomuudesta.

Mikä hinku sinulla on väittää tuollaista? Tuo on jollain tavalla kieroutunutta ajattelua puolustella ihmisten virheitä. Minä voin sanoa 100 % varmuudella, että minä en koskaan tekisi sellaista virhettä, että jättäisin ajovalot ja perävalot pimeäksi jos sääolosuhteen sellaista edellyttää. 100 % varmuus. Heti siinä vaiheessa kun näkyvyys on heikentynyt, niin varmistan, onko automatiikka laittanut valot päälle ja jos ei, niin laitan ne itse.

Tämä pitäisi olla itsestäänselvä asia kaikilla kuskeilla, joka kerta.
 
Oon pohtinut miten toi varoittaminen pitäisi tänä päivänä tehdä. Ennen vanhaan ku väläytti valoja, valottomat aika usein tajusivat mistä on kyse ja laittoivat valot päälle. Tänä päivänä saa lähinnä keskaria vastaukseksi.

Plus ironisesti oman auton automatiikka on sitä mallia, jos yrität väläyttää valoja niin auto pohtii useemman sekunnin että mitä sää ny oikein yrität.

Miten olisi että käytettäisi samaa sensoria joka sytyttää automaattiset valot, hälyttämään jos hämäryystaso menee sensorirajan yli? Jos siis valot ei parkkivalojen lisäksi pala? Autoasetuksilla auton tietysti pitäisi osata sytyttää valot aina olosuhteiden mukaan.
 
Itsekin edellisessä rellussa käytin jokusen päivän etusumareita kun piuha oli kärähtänyt ja etuvalot eivät toimineet. Pimeällä ei tullut toki edes ajettua, mutta oli parempi pitää jotain valoja päällä kun sadalla kilometrillä valon vilkuttelijoita riitti ihan riittämiin (joka siis oli ihan jees). Auto toki taisi olla 2003 vuodelta, joten auton mielestä kaikki oli ok.

Nykykorealaisessa takavalot palavat aina, joka on ihan jees. Edessä kuitenkin on sopivalla valaistuksella tuikut vähintään. Lähinnä tuota pitää joskus säätää manuaalisesti päälle kun auringon noustessa ja/tai laskiessa vaihtelee moodia sopivasti vähän väliä jos on jotain puiden varjoja tms. Lisäksi joskus valosensori tekee samaa myös sumussa, joka tarkoittaa että parempi kytkeä valot manuaalisesti päälle koska takasumari sammuu sillä hetkellä kun automatiikka päättää että kyllä tämä valo riittää ja vaihtaa takaisin huomiovaloille.
 
Miten olisi että käytettäisi samaa sensoria joka sytyttää automaattiset valot, hälyttämään jos hämäryystaso menee sensorirajan yli? Jos siis valot ei parkkivalojen lisäksi pala?

No miten tuo mitään auttaisi, kun sen saman sensorin pitäisi ne valotkin sytyttää, joten jos se ei toimi siihen valojen sytyttämiseenkään, niin eihän se silloin mitään osaisi varoitellakaan.

Lisäksi henkilö jonka viestiin vastasit, tarkoitti varoittamisella/hälyttämisellä sitä, että huomautetaan jollekin toiselle autoilijalle, joka ajaa ilman valoja.
 
Mikä hinku sinulla on väittää tuollaista? Tuo on jollain tavalla kieroutunutta ajattelua puolustella ihmisten virheitä. Minä voin sanoa 100 % varmuudella, että minä en koskaan tekisi sellaista virhettä, että jättäisin ajovalot ja perävalot pimeäksi jos sääolosuhteen sellaista edellyttää. 100 % varmuus. Heti siinä vaiheessa kun näkyvyys on heikentynyt, niin varmistan, onko automatiikka laittanut valot päälle ja jos ei, niin laitan ne itse.

Tämä pitäisi olla itsestäänselvä asia kaikilla kuskeilla, joka kerta.

Ihmiset tekee virheitä.

Tiedän hyviä kuskeja joilla ne valot jäänyt kytkemättä, tiedän toki yksittäisiä kuskeja jotka joka kerta ennen liikkeelle lähtö tarkistaa huolellisesti valojen toimivuuden. Yhdellä ainakin on toimintatavat virheiden minimoiminen ja ihan ok kuski, vaikka vähän joitain hymylyittää. Valojen tarkstaminen ei vielä riittä , sen lisäks on ne tukat toimintavat, mistä ei poiketa helpolla.

Mutta ihan oikeasti hyviä kuskeja joilla ne valot voi joskus jäädä pois päältä, ei tahallaan, vaan aina kaikki ei mene täydellisesti.
 
Ihmiset tekee virheitä.

Tiedän hyviä kuskeja joilla ne valot jäänyt kytkemättä, tiedän toki yksittäisiä kuskeja jotka joka kerta ennen liikkeelle lähtö tarkistaa huolellisesti valojen toimivuuden. Yhdellä ainakin on toimintatavat virheiden minimoiminen ja ihan ok kuski, vaikka vähän joitain hymylyittää. Valojen tarkstaminen ei vielä riittä , sen lisäks on ne tukat toimintavat, mistä ei poiketa helpolla.

Mutta ihan oikeasti hyviä kuskeja joilla ne valot voi joskus jäädä pois päältä, ei tahallaan, vaan aina kaikki ei mene täydellisesti.

Jotkut ihmiset tekevät virheitä, eivät kaikki. Tuota "ihmiset tekevät virheitä" mantraa jauhavat vain sellaiset ihmiset, jotka itse tekevät virheitä ja yrittävät tuolla mantralla sitten puolustautua.

Ja edelleen sanon, sellainen kuski, joka tekee virheitä ajovalojen kanssa, ei ole hyvä kuski. Ihan samalla tavalla kuin toisen auton perään törmäävä kuski ei ole hyvä kuski.
 
Viimeksi kun käytin autoa huollossa, niin siellä oli vaihdettu valot parkkiasentoon. Ainoa indikaattori siitä, että valot ovat päällä, on mittariston voimakkaampi valaistus ja se ei tee eroa ajovalojen ja parkkivalojen välillä. Vastaantulija kun väläytti pitkiä, niin tajusin tarkistaa asian. Valaistulla kadulla en asiaa huomannut.
 
No miten tuo mitään auttaisi, kun sen saman sensorin pitäisi ne valotkin sytyttää, joten jos se ei toimi siihen valojen sytyttämiseenkään, niin eihän se silloin mitään osaisi varoitellakaan.

Lisäksi henkilö jonka viestiin vastasit, tarkoitti varoittamisella/hälyttämisellä sitä, että huomautetaan jollekin toiselle autoilijalle, joka ajaa ilman valoja.

Lähinnä niihin tilanteisiin jossa valot ovat kokonaan pois niinkuin monilla tuntuu olevan.
 
Täälläpäin on tapana käyttää parkit+sumuvalot yhdistelmää etenkin taajamassa aina vuorokauden ajasta välittämättä.
 
Voihan sen valoautomatiikan kytkeä pois käytöstä? Siis viiksestä tai mistä valinta tapahtuukaan, niin vaihtaa "auto" asennosta "aina päällä" asentoon.

Kun se on "aina päällä"-asennossa, ne valot palaa vaikka autolla ei ajeta, ja akku loppuu hetkessä.

Valot halutaan päälle aina ajaessa, ei auton idlatessa parkkipaikalla.
 
Kun se on "aina päällä"-asennossa, ne valot palaa vaikka autolla ei ajeta, ja akku loppuu hetkessä.

Missä autossa / mallissa?

Toyotosta taisi lähteä, niin ainakin osassa ne sammuu kun jättää auton parkkiin.

Edit,
siis tässä kommentoin näitä päivävaloajan malleja, en tähän hätään pysy yksilöimään tarkasti.
 
Viimeksi muokattu:
Missä autossa / mallissa?

Toyotosta taisi lähteä, niin ainakin osassa ne sammuu kun jättää auton parkkiin.

Minulla oli nuorempana Nissaneita ja Toyotia ja jos valokatkaisin oli "päällä"-asennossa, niin valot jäivät päälle vaikka auton sammutti ja jätti parkkiin. Tuo oli ihan yleistä 80-90-luvun autoissa. Taisi jopa 2000-luvun alussakin olla tuollaista toimintaa.
 
Minulla oli nuorempana Nissaneita ja Toyotia ja jos valokatkaisin oli "päällä"-asennossa, niin valot jäivät päälle vaikka auton sammutti ja jätti parkkiin. Tuo oli ihan yleistä 80-90-luvun autoissa. Taisi jopa 2000-luvun alussakin olla tuollaista toimintaa.
Juu, totta, nämä viittaamani mallit ovat näitä päivävaloautomatiikalla varustettuja.
 
Siis ei V*TT* tätä Suomen liikennettä.

Liityn motarille, näen että "kuolleessa kulmassa" tulee auto. Pitkä kiihdytyskaista ja motarilla ajava ajaa selvästi yli sataa. Totean että sen verran reippaasti tulee, jotta jätän oman vauhdin siihen noin 90km/h että tämä motaria ajava pääsisi ohi ja pääsen siihen motarille liittymään. Ihmettelen että mikäs nyt oikein kestää, niin eikös siellä vaari jarruttele ja vilkuttele pitkiä että "Jarrutin reippaasti, tulehan siihen eteeni vain liittymään!!"
Eikö nyt SAATANA voi ajaa niiden liikennesääntöjen mukaan niin ei tarvitse tällaista säätöä ja ihmettely joka päivä katsella. Tuossakaan ei olisi mitään ihmeellistä kun vanha paarma olisi ajellut yaris crossillaan normaalisti ohi. Nyt kauhea show ja ihmettely ja tämän hiljentelijän takana tulijat lähentyy lähenemistään. Varmaan tehnyt mieli jyrätä koko yariksen yli. Lopputulos oli se että liityn kiihdytyskaistan päästä tämän junnaajan eteen ja se jää sinne hissuttelemaan ajelemaan jotain 80-90kmh. Eli motarivauhti ei sitten enää maistunutkaan.


Toinen sankari ajoi noin 70km/h lasissa 80kmh alueella vetäen varmaan 20 auton jonoa joista pari ensimmäistä perässä ajajaa oli rekkoja.
Miten voi olla ettei tuollainen kuski kuole häpeään. Itse kävisin vetämässä itseni kiikkuun jos olisin noin idiootti.
 
Toinen sankari ajoi noin 70km/h lasissa 80kmh alueella vetäen varmaan 20 auton jonoa joista pari ensimmäistä perässä ajajaa oli rekkoja.
Miten voi olla ettei tuollainen kuski kuole häpeään. Itse kävisin vetämässä itseni kiikkuun jos olisin noin idiootti.
Itse olin tuo kuski jokunen vuosi sitten, kun Mersun Vito (ja vielä 120 CDI) veti yllättäen "limb-modeen". Ei ollut oma auto. Ohjeeksi sain, että sammuta/odota/käynnistä. Toimi aina noin 15-30 minuuttia vaikka ei esim kaasun käytöllä ym tehnyt mitään provosoivaa. 65/kmh sai mittariin tuskalla ja isolla "L" merkinnällä. Mutta 30-vuotias kortti jo takataskussa, suht tutttu osuus Viitasaari-Tampere ja tieto missä aina sitten päästellä bussi/P-paikoille. Ja tein aina tilanteen mukaan niin paljon tilaa, että ohi pääsee. Vilkkusignaalit jne.

Pointti vaan se, että jotkut ajaa välillä syystäkin alle. Ja kyllä, on siellä sitten niitä muitakin.

Omat kärvistelyt. Tämä jatkuva pimeys ja ihmisten "näkymättömyys". Tänään ajoin kapealta kujalta liittyen päätiehen. Tihkua, pimeää ja oikealta/vasemmalta tulevien autojen valot häikii. Juuri kun näen paikkani liittyä, niin erotan "ehkä" vasemmalta tulevan möykyn ja teini ilman valoja mopollaan. Onneksi oli katuvalaistu osuus tuossa, mutta 10 vuoden päästä kerään leimoja noista prkl.
 
Itse olin tuo kuski jokunen vuosi sitten, kun Mersun Vito (ja vielä 120 CDI) veti yllättäen "limb-modeen". Ei ollut oma auto. Ohjeeksi sain, että sammuta/odota/käynnistä. Toimi aina noin 15-30 minuuttia vaikka ei esim kaasun käytöllä ym tehnyt mitään provosoivaa. 65/kmh sai mittariin tuskalla ja isolla "L" merkinnällä. Mutta 30-vuotias kortti jo takataskussa, suht tutttu osuus Viitasaari-Tampere ja tieto missä aina sitten päästellä bussi/P-paikoille. Ja tein aina tilanteen mukaan niin paljon tilaa, että ohi pääsee. Vilkkusignaalit jne.

Pointti vaan se, että jotkut ajaa välillä syystäkin alle. Ja kyllä, on siellä sitten niitä muitakin.

Omat kärvistelyt. Tämä jatkuva pimeys ja ihmisten "näkymättömyys". Tänään ajoin kapealta kujalta liittyen päätiehen. Tihkua, pimeää ja oikealta/vasemmalta tulevien autojen valot häikii. Juuri kun näen paikkani liittyä, niin erotan "ehkä" vasemmalta tulevan möykyn ja teini ilman valoja mopollaan. Onneksi oli katuvalaistu osuus tuossa, mutta 10 vuoden päästä kerään leimoja noista prkl.
ja sitten mennään sinne tiensivuun ja päästetään jono ohi jos tilanne oikeasti se, että autossa jotain vikaa kuten sanoit. Tällaisia tapauksia on vain yksi tuhannesta että oikeasti jotain vikaa ja loput silkkaa kusipäisyyttä muita kohtaan!
 
Mikähän siinä on, että pysäköidessään auton esimerkiksi kyytiin ottoa varten, ei osata kääntää "parkeille" valoja. Näyttää niin perusteellisen avuttomalta, kun parkkipaikalla istuu autot 5-15 min ajovalot päällä. Vain siksi ettei kuskilla sytytä.

Eihän koko auton pitäisi olla päällä 5-15 minuuttia tyhjäkäynnillä, ja jos itse istut sisällä, niin tuskin kukaan sakottaa valottomastakaan?

Parkeista minulla on sen sijaan hauska tarina:

Jätin viime vuosikymmenellä jakeluauton parkit päällä tiensivuun HGI:n keskustassa, lähinnä parkkipirkkoja varten, notta purku/lastaus käynnissä eikä pysäköinti. Takaisin autolle tullessani takana seisoi joku hupiautoilija, joka lähti sitten mielenosoituksellisesti ohi, kun tajusi, että siinä ei ollutkaan jonoa. En tiedä, kauanko kaveri oli istunut siinä perässä, parhaimmillaan 10 minuuttia... :rofl: (Tämän tapauksen jälkeen siirryin käyttämään työajossa hätävilkkuja maan tavan mukaisesti.)
 
Mikähän siinä on, että pysäköidessään auton esimerkiksi kyytiin ottoa varten, ei osata kääntää "parkeille" valoja. Näyttää niin perusteellisen avuttomalta, kun parkkipaikalla istuu autot 5-15 min ajovalot päällä. Vain siksi ettei kuskilla sytytä.

Nyt on kyllä pakko kysyä, että mikä siinä ärsyttää, vaikka ne valot ovatkin päällä? Liittyykö ärsytys siihen, että ollessaan valot päällä parkissa, kanssa-autoilijat saattavat tulkita että on lähdössä pois parkista ja jäävät odottelemaan? Vai mikä siinä on se ärsyttävä asia?
 
Eihän koko auton pitäisi olla päällä 5-15 minuuttia tyhjäkäynnillä, ja jos itse istut sisällä, niin tuskin kukaan sakottaa valottomastakaan?

Ehkä ei ollut kyse ysäri polttiksesta joka rouskuttaa, vaan sähkiksestä ja tai start and stop polttiksesta, tai ysäri vanha sammutettuna.

Osassa autoja ei ole niin selkeää se virrat päällä että kopissa toimii kakki, mutta valot sammutettuna, varsinkin näissä missä ei ole sitä vanhaa avainta. Tai vaihtoehtoisesti sammutus viiveet on pitkät jos ei lukitse.
 
Nyt on kyllä pakko kysyä, että mikä siinä ärsyttää, vaikka ne valot ovatkin päällä? Liittyykö ärsytys siihen, että ollessaan valot päällä parkissa, kanssa-autoilijat saattavat tulkita että on lähdössä pois parkista ja jäävät odottelemaan? Vai mikä siinä on se ärsyttävä asia?
Ajovalot on AJOvalot. Ei pysäköintivalot.

Pysäköintitasot ovat harvoin vaakasuorassa tasossa, joten valot killottelevat muiden autoissa istuvien silmiin.

Saatanan uusavuttomat, yksinkertainen juttu.
Talvella muutenkin pimeää, tämmöseltä keski-ikäiseltä menee tovi toipua niistä haamuvaloista, joita näkökenttään noista turhaan palavista valoista jää.
Eli minua ei nappaa se että ledit/laserit paistaa naamaan.
 
Ajovalot on AJOvalot. Ei pysäköintivalot.

Pysäköintitasot ovat harvoin vaakasuorassa tasossa, joten valot killottelevat muiden autoissa istuvien silmiin.

Saatanan uusavuttomat, yksinkertainen juttu.
Talvella muutenkin pimeää, tämmöseltä keski-ikäiseltä menee tovi toipua niistä haamuvaloista, joita näkökenttään noista turhaan palavista valoista jää.
Eli minua ei nappaa se että ledit/laserit paistaa naamaan.

Ymmärrän tavallaan, mutta tavallaan en ymmärrä. Huomattavasti pahemminhan ne valot paistaa silmiin liikenteessä, kun on laitettu ylitehokkaat polttimot ja/tai suuntaus on pielessä?
 
Ajovalot on AJOvalot. Ei pysäköintivalot.

Pysäköintitasot ovat harvoin vaakasuorassa tasossa, joten valot killottelevat muiden autoissa istuvien silmiin.

Saatanan uusavuttomat, yksinkertainen juttu.
Talvella muutenkin pimeää, tämmöseltä keski-ikäiseltä menee tovi toipua niistä haamuvaloista, joita näkökenttään noista turhaan palavista valoista jää.
Eli minua ei nappaa se että ledit/laserit paistaa naamaan.

No eihän ne häiritse yhtään sen enempää kuin ne valot, jotka ovat niissä liikkuvissa autoissa. Pakkoko niitä valoja on jäädä tuijottamaan?
 
Tänään kaupungila tuli vastaan LandRover, jossa edessä neljä lisävaloa, semmosia isoja pyöreitä ties kuinka monen lumenin. Ja kaikki päällä.
Hyvin häikäisi muutaman sadan metrin päästä vaikka oli jo valoisaa. Lailla pitäis kieltää moiset.
 
Koskahan ne saisi keksittyä autoihin adaptiivisesti tummenevat ikkunat (ja kalvon jolla tuon voi asentaa myös käytettyyn)? Nykyiset ylikirkkaat ledivalot on kyllä niin vihoviimeinen keksintö!
 
Liikentessä tämä on sekunnin tai parin juttu ja tilanne elää kokoajan. Parkkiksella, ei niinkään.

Parkkipaikalla katse muualle tai aurinkolippa alas ja penkki ylös. Vaan (esi)kaupunkiajossa niitä tuppaa tulemaan jatkuvana letkana vastaan. "Kiva" etenkin suojateiden kohdalla, kun ei niin mitään näkyvyyttä vasemmalle.

Koskahan ne saisi keksittyä autoihin adaptiivisesti tummenevat ikkunat (ja kalvon jolla tuon voi asentaa myös käytettyyn)? Nykyiset ylikirkkaat ledivalot on kyllä niin vihoviimeinen keksintö!

GM patentoi jo pari vuotta sitten.

 
No eihän ne häiritse yhtään sen enempää kuin ne valot, jotka ovat niissä liikkuvissa autoissa. Pakkoko niitä valoja on jäädä tuijottamaan?
Hyvä huomio, laitan ens kerralla pitkät päälle parkkiksella että näen itsekin mitä siellä vastakkaisessa autossa tapahtuu. Eihän ne parkkiksella ketään haittaa kun ei tarvitse just sinne valoihin päin katsoa.
 
Viimeksi kun käytin autoa huollossa, niin siellä oli vaihdettu valot parkkiasentoon. Ainoa indikaattori siitä, että valot ovat päällä, on mittariston voimakkaampi valaistus ja se ei tee eroa ajovalojen ja parkkivalojen välillä. Vastaantulija kun väläytti pitkiä, niin tajusin tarkistaa asian. Valaistulla kadulla en asiaa huomannut.

Itse huomannut pariin kertaan, että katsastuksessa saattavat jättää valot lopuksi kokonaan pois päältä vaikka auto olisi varustettu automatiikalla.
 
Kun se on "aina päällä"-asennossa, ne valot palaa vaikka autolla ei ajeta, ja akku loppuu hetkessä.

Valot halutaan päälle aina ajaessa, ei auton idlatessa parkkipaikalla.
Eli valot ei sammu kun auton sammuttaa? Sitten se onkin hankalampaa.

Meillä päädyin pitämään valoja jatkuvasti päällä, koska kaukovaloautomatiikka sekoili syyspakkasilla. Se vasta onkin ärsyttävää kun auto heittää kaupunkiliikenteessä pitkät päälle :x3:
 
Nuo ylikirkkaat ledit on kyllä aivan sieltä ja syvältä, katuvaloissakin. Meinaa monessa paikkaa joutua pitämään aurinkolippaa illallakin, kun häikäisee niin tehokkaasti. Oma lempparini on tuo Kehä 2:n suunnilleen Keran kohdalla oleva pieni tunneli, johon vaihdettiin juuri liuta  valonheittimiä uusia lamppuja. Kontrasti sinne ajaessa kun ulkona on pimeää on ihan hirveä.
 
Teslat ei ainakaan omien kokemusteni mukaan tajua pitää pitkiä pois päältä
A) taajamassa.
B) Katuvalaistulla osuudella.
Siinä jääkin jo liikaa sitten kuskin vastuulle osata käyttää käsin..
Menee vähän automaattipitkien hyöty jos ne ei toimi edes toimi katuvalaistuksella oikein, tai taajamassa.

Tilannetta ei helpota yhtään jos on autovalmistaja mikä muuttelee auton toiminnallisuutta aktiivisesti, pahimillaan edes takaisin, ja suppeassakin mallivalikoimassa eri lokiikat. Siinä jo tarujen täydellisyydet kovilla.

Nuo ylikirkkaat ledit on kyllä aivan sieltä ja syvältä, katuvaloissakin. Meinaa monessa paikkaa joutua pitämään aurinkolippaa illallakin, kun häikäisee niin tehokkaasti. Oma lempparini on tuo Kehä 2:n suunnilleen Keran kohdalla oleva pieni tunneli, johon vaihdettiin juuri liuta  valonheittimiä uusia lamppuja. Kontrasti sinne ajaessa kun ulkona on pimeää on ihan hirveä.

Ymmärrän ajovalojen, jopa päivänvalojen kritisoinnin, jos joskus helogeeniaikaan eläkeikää lähestyvät kritisoi kun jotkut eivät vaihtanee lyhyille ajoissa, siis kaukaa, ja nuoremmat ihmetteli. Ne taitaa led aikaan olla aika kesyongelma.

Erot siinä miten joitain ärsyttää suuresti, toisia vähemmän, niin iso merkityst tataa olla sillä millaisella autolla itseajelee, ainakin omat kokemukset isosti riippuu siitä millä korkeudellä silmät on näihin muihin autoihin. Se sitten vähän korostaa sitä mitkä automallit ärsyttää eniten.

Teslaa saa toki aina haukkua ja oma fiilis että ärsytyts elää vähän sen mukaan millaista softaa jenkeistä jaettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 656
Viestejä
5 034 451
Jäsenet
80 744
Uusin jäsen
Northstate13

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom