Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ainoat ohjeet, joita olen nähnyt liukuportaiden alkupäässä on nimenomaan sellaisia, joissa neuvotaan seisomaan oikeassa reunassa, jotta muut pääsevät vasemmalta ohi.

Vahva mielikuva että olisi jossain sellaisen nähnyt, mutta en varma.

Suomessa on muista sellaista nähdeen.

Jos joskus menet sellaisen ohi, ja niin kuva olisi kiva. siitä ja koko setistä. Ulkomailtakin , jos mahdollista kertoa mistä päin.
 
Totta että oikealla se yksinään kuvattu usein on ja lapsi vanhempi kuvassa aikuinen oikealla. vahvempi käsi keskimäärin.

kuva_2025-11-19_155039865.png



Matro jutun yhtydessä oli mainittu onnettomuuksista, siksi niistä ohjeista tiedotettiin medialle.



Ei,

Tuo portaissa seisoen meneminen on ihan sitä korkeinta salittu menemistä ja ruuhkassa pari jonossa ihan sitä korkeinta sallittu ruuhkassa menemistä, käyttän väylä tehokkaasti.

Se kavely on sitä reilua ylinopeutta ajamista ja muiden eestä tuuppimista, oikeanpuolien jono joutuisi väisteleen pientareelle ja ruuhkassa peruutteleen että vasemmalta jonosta voisivat väistää.

Liukuporras on tehokkaimillaan jos siine mennään kaksi rinnan, jos se ei ole niin leveä että kaksi aikuista mahtuu hyvin, , niin todennäköisesti se liukuporras ei ole pullonkaula.

Se nyt ei ollut pointti, vaan se että kaveliänä itse törttilen ja hermostun siitä että muuta häiritsee mun törttöilyä.

Sama se on siellä maantiellä, jos edessa joku menee rajoitusten mukaan, tai jonon mukaan, hitaamminkin omat menohalut, niin hän ärsyttää, mutta se mikä siinä ärsyttää on se oma toimintani.
Oletat jatkuvasti, että kävely edellyttää tönimistä. Miksi? Eihän vasemmalla kaistallakaan tarvitse vilkutella valoja tai tööttäillä. Jos siitä edestä siirrytään pois, niin itse pääsee jatkamaan matkaansa, muuten elää tilanteen mukaan ja ajaa minkä ajaa tai seisoo siinä vasemmalla muiden kanssa.

Edit. Lisään tähän väliin vielä sen, että meillä on selkeästi erilainen näkemys tuosta kävelystä. Minä pidän sitä vastaavana asiana kuin ajaisi rajoituksen mukaan ja ohittaisi vaikkapa rekkoja. Ylinopeus on lain vastaista. Kävely liukuportaissa on pahimmillaan tulkinnanvaraisen ohjeistuksen vastaista.

Liukuportaat on tehokkaimmillaan, jos kaikki kävelisivät. Eikö niiden läpi silloin kulkisi eniten ihmisiä aikayksikköä kohden? Sille ei välttämättä ole tarvetta, mutta kuten liikenteessäkin, sen sijaan että suuri osa kasautuisi jonoihin kahden hitaan ajoneuvon taakse, niin vasenta kaistaa tai reunaa voivat käyttää nopeamman yksilöt tai ajoneuvot ja massa jakaantuu suuremmalle alueelle.

Ruuhka-aikaan pullonkaulat tietysti vaikuttavat sekä julkisiin, että liikenteeseenkin, jolloin on turha repiä hiuksia päästään ja hyväksyä että on liikkeellä ruuhka-aikaan.
 
Vahva mielikuva että olisi jossain sellaisen nähnyt, mutta en varma.

Suomessa on muista sellaista nähdeen.

Jos joskus menet sellaisen ohi, ja niin kuva olisi kiva. siitä ja koko setistä. Ulkomailtakin , jos mahdollista kertoa mistä päin.
Ei millään pahalla, mutta liukuportaissa oleva seisomis ja kävelypuoli ovat niin perusasioita, että ei sitä tässä väärässä ketjussa kannata pohtia. Ihan mikä tahansa suurkaupunki noudattaa käytäntöä. Britit tietysti ovat omia erikoisia tyyppejään ja Lontoon metron eri paikoissa vaihtelee pitääkö olla vasemmalla vai oikealla.
 
Ei millään pahalla, mutta liukuportaissa oleva seisomis ja kävelypuoli ovat niin perusasioita, että ei sitä tässä väärässä ketjussa kannata pohtia. Ihan mikä tahansa suurkaupunki noudattaa käytäntöä. Britit tietysti ovat omia erikoisia tyyppejään ja Lontoon metron eri paikoissa vaihtelee pitääkö olla vasemmalla vai oikealla.
Sori että pointti ei nyt avaudu, ja yrin tuoda esille että kävely on laajasti vakiintunut tapa, Suomessakin.

Helsinkin, Espoo ei mitään suurkaupunkeja, niin ohjeista ja varoittelusta huolimatta siellä kävellään.

Niin ja siis meillä oikepuoli tyypillisempi meno puoil, ohittajat vasemamlta. Kapeissa portaissa varmaan mentäisiin kaksin käsin ellei olisi puhelimia.

Piti googlettaa Lontoon nyky tilannetta, ilmeisesti ytimissä oikealla ja kävely, mutta yritetty muuttaa seiso, mutta ei mene läpi.

Oletat jatkuvasti, että kävely edellyttää tönimistä. Miksi?

No ei kai ne muut ärsytä jos ohi pääsisi tönimättä ?

Metron liukuportaat on esimerkki sen verran kapeista että aika ahdasta alkaa olemaan näillä keleillä.

Ihimisiä on erikokoisia mutta ei ne kauppakeskustenkaan portaa aina ole niin levetä että siitä tönimättä pääsi.

Tönimisellä tässä tarkoitain että jää puuttuu se ilmarako ilman säätämistä


Liukuportaat on tehokkaimmillaan, jos kaikki kävelisivät. Eikö niiden läpi silloin kulkisi eniten ihmisiä aikayksikköä kohden? Sille ei välttämättä ole tarvetta, mutta kuten liikenteessäkin, sen sijaan että suuri osa kasautuisi jonoihin kahden hitaan ajoneuvon taakse, niin vasenta kaistaa tai reunaa voivat käyttää nopeamman yksilöt tai ajoneuvot ja massa jakaantuu suuremmalle alueelle.
Tuokin hyvä liikenne esimerkki, väyliä suunnitteleen myös pidemmälle kuin yksi risteys, yksi kadunpätkä, se pullonkaulalta oleva kohta voi olla tärkeä sen sujuvuuden kannalta. ei aina, joskus se on se pullonkaula.

Rulla portaassa on alku ja loppupäätä ne pullonkaulat, alkupää ei ogelma, jos se tehty niin että sinne pääsee parijonossa, niin välillä juokseminen lisää kapasiteettia. Riskipaikka on se loppu pää, moni varmaan kokenut tai nähnyt tilantee kun loppupää ruuhkaantuu , no ei välttämättä johdu kävelijöistä, vaan suunnittelusta ja yksilöistä. Se on myös tilanne miksi ohjeet seiso ja pidä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Hakamäentieltä Pasilan nurkilta löytyvät kummaltakin puolelta tällaiset kohdat, jossa ajorata muuttuu hetkellisesti bussikaistaksi: Street View: Pasila · Google Maps

Aivan liian usein - mukaan lukien tänään - näkee urpoja, jotka ajavat henkilöautolla suoraan läpi näistä ja aiheuttavat vaaratilanteita. Tuo Veturitien liittymän jälkeinen jälkeinen kevyen liikenteen väylä onkin usein lasinsirpaleita täynnä ja niistä saa sitten kantaa fillarin ylitse. Noihin kohtiin pitäisi laittaa kiinteät kamerat keräämään sakkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Hakamäentieltä Pasilan nurkilta löytyvät kummaltakin puolelta tällaiset kohdat, jossa ajorata muuttuu hetkellisesti bussikaistaksi: Street View: Pasila · Google Maps

Aivan liian usein - mukaan lukien tänään - näkee urpoja, jotka ajavat henkilöautolla suoraan läpi näistä ja aiheuttavat vaaratilanteita. Tuo Veturitien liittymän jälkeinen jälkeinen kevyen liikenteen väylä onkin usein lasinsirpaleita täynnä ja niistä saa sitten kantaa fillarin ylitse. Noihin kohtiin pitäisi laittaa kiinteät kamerat keräämään sakkoja.

Jäin pohtiin että millaista vaaratilannetta ? Ajaako jengi oikealta alle ? tuo sulkuviiva saa ne ajatteleen että se on jotain piennarata ja eivät seuraa sitä kaistaan ?
kuva_2025-11-19_180851328.png


Urpoja toki, toki ajattelevat että tehokkaasti kaikki kaistat käyttöön.... vaikeuttaa liittymistä, ja myös kuvan suunnasta tulijoiden ryhmittymistä. yhden minä miniä pienen edun hinta
 
Jäin pohtiin että millaista vaaratilannetta ? Ajaako jengi oikealta alle ? tuo sulkuviiva saa ne ajatteleen että se on jotain piennarata ja eivät seuraa sitä kaistaan ?
kuva_2025-11-19_180851328.png


Urpoja toki, toki ajattelevat että tehokkaasti kaikki kaistat käyttöön.... vaikeuttaa liittymistä, ja myös kuvan suunnasta tulijoiden ryhmittymistä. yhden minä miniä pienen edun hinta

Oikealta ajetaan eteen. Mitään kiihdytyskaistaahan tuossa ei ole. Kumpi sitten on enemmän syyllinen: autoilija, joka ajaa eteen, vai autoilija, jonka ajaa laitonta kaistaa? Ilman yhtä ei tapahdu toista. Molemmat saanevat saman rangaistuksen kolaritilanteessa.
 
Oikealta ajetaan eteen. Mitään kiihdytyskaistaahan tuossa ei ole. Kumpi sitten on enemmän syyllinen: autoilija, joka ajaa eteen, vai autoilija, jonka ajaa laitonta kaistaa? Ilman yhtä ei tapahdu toista. Molemmat saanevat saman rangaistuksen kolaritilanteessa.
Itse lähtisin siltä kantilta että koko tilannetta ei synny ilman bussikaistaa väärin ajava ajaisi niin kuin olettaisi, eli kääntyy oikealle. Samalla tavalla on kolmion takaa tullut todettu syyttömäksi sen takia että vastapuoli ajoi reilua ylinopeutta.

Oli miten oli, tuollaisesta läpi ajavat lasken samaan kastiin kuin bussikaistan kautta ohittelevat muutenkin, eli lähtökohtaisesti joko tyhmiksi tai vaihtoehtoisesti ihan vaan mulkvisteiksi.
 
Tuossa ei ole kiihdytyskaistaa kun liitytään Hakamäentielle, joten sieltä voi tosi helposti tulla bussikaistaa käyttävän eteen
Helpottaa vähän että hyvä näkvyys jos notkeat niskat, jos siellä jono porukka kääntyy pois niin siinä voi sitten joku erehtyyn luottaa siihen että seuraavatkin kääntyy.
Jos dynaaminen urpo niin ei olisi yllättys että "bussikuskilla" ei ole varovaisuus, ennakointi, ym mielessä, jarru ja kaasukin voi mennä als jarrun sijos näkee jonkun tulevan oikealta.

Oikealta ajetaan eteen. Mitään kiihdytyskaistaahan tuossa ei ole. Kumpi sitten on enemmän syyllinen: autoilija, joka ajaa eteen, vai autoilija, jonka ajaa laitonta kaistaa? Ilman yhtä ei tapahdu toista. Molemmat saanevat saman rangaistuksen kolaritilanteessa.

Kolmion takaa väistämisvelvollinen, sitten ne ennakoinnit, ei päälle ajo-oikeudet, niin menee vähän siihen osuuko kumpi ja mihin kohtaa.

Jos suoraan ajava ei käytä vilkkua, niin se on lupaus että suoraan mennään, oikealta tulia ei tiedä bussikaista kuin mahdollisella paikkatuntemuksella.

Urpojahan nuo bussikaistalla meniät ovat jos sen tahallaan tekevät. Toivottavasti saavat siitä stten rapsun.

Tuossa sähläyksessä sitten toinen vaaran paikka, siin tokalla kaistalla ajava joka suunnittelee ryhmittyvän bussiaistan jälkeen oikeelle, niin bussikaista kautta oikovat voivat tulla vähän yllättän heille.



Itse lähtisin siltä kantilta että koko tilannetta ei synny ilman bussikaistaa väärin ajava ajaisi niin kuin olettaisi, eli kääntyy oikealle. Samalla tavalla on kolmion takaa tullut todettu syyttömäksi sen takia että vastapuoli ajoi reilua ylinopeutta.

Jos ei ylinopeutta, niin se ei yllättä, jos ei vilkkua niin tietää että se tulee suoraan, tai ainakin oletettavasti tulee suoraan, eikä kääntyykin. Sieltä nyt voi tulla pieni tai iso linja-autokin, ja koko linja-autokaistasta ei tiedä kuin ne joilla paikallistuntemus kaistasta.

Näistä bussikaistan kautta oikojista, ohittajista joskus ollut keskutelua ja silloin vakuuteltiin että väistämis säännöt on yksi, ja toinen erillinen on sitten ne taksi/bussikaistat kuka siellä saa. eli kaistaa vaihtaessakin pitää väistää urpoja.

Oli miten oli, tuollaisesta läpi ajavat lasken samaan kastiin kuin bussikaistan kautta ohittelevat muutenkin, eli lähtökohtaisesti joko tyhmiksi tai vaihtoehtoisesti ihan vaan mulkvisteiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Helpottaa vähän että hyvä näkvyys jos notkeat niskat, jos siellä jono porukka kääntyy pois niin siinä voi sitten joku erehtyyn luottaa siihen että seuraavatkin kääntyy.
Jos dynaaminen urpo niin ei olisi yllättys että "bussikuskilla" ei ole varovaisuus, ennakointi, ym mielessä, jarru ja kaasukin voi mennä als jarrun sijos näkee jonkun tulevan oikealta.
Sanoisin, että jokaisella normaalikuntoisella kuljettajalla ne niskat kääntyy ihan riittävästi. Ongelmaksi ehkä muodostuu enemmänkin se, ettei huomata kylttiä kiihdytyskaistan puuttumisesta, eikä havaita asiaa ennen kuin on liian myöhäistä. Toi on kieltämättä aika kelju paikka.
 
Missä kolossa sinä olet duunia vääntänyt, kun et tekstistäni ymmärtänyt, että kyse oli liikenteessä ylinopeutta ajamalla "säästetty" aika. :-D
Ja siinä 5min esimerkissä olisi ollut jo aikamoiset keskinopeuden nostot , laski vain plussat, mutta unohto laskea sitten tappiot mitä yhteiskunnalle syntyisi.

5min säästöä jos sitä kaivateen niin se on sitten sen reitin, tieston parantamista sellaiseksi että se aika säästö syntyy.
Sekin meni vähän pehmeällä että jos yhdellä työntekijällä työmatka-ajan lyhentäminen lisäsi hänen työaikaan, esm ylitöitä, tuottavuutta sen ajaverran, ajaa jotain kuljetin, pitää mäkkäriä pidempää auki, lapi pidempään. niin ei se nyt tarkoita että muilla olisi samoin. Eikä se nyt tarkoita että se lisäsi vapaa-aikaa jotain hyvää. Ei se siirtyminen kaiklle ole pelkästään siirtymistä. Ja vaikka olisi niin ei se reipas ylinopeus, riskinotolla otetut minuutit nettona lisäisi hyääoloa itselle.

Ei sillä kaava on toki sama jos pitäisi argumentoida jonkin väylä nopeusrajoitusten lasku suunnitelmia vastaan, joo ne voi upotu todella helposti, vaikka aika pehmeitä ovatkin.

Sanoisin, että jokaisella normaalikuntoisella kuljettajalla ne niskat kääntyy ihan riittävästi. Ongelmaksi ehkä muodostuu enemmänkin se, ettei huomata kylttiä kiihdytyskaistan puuttumisesta, eikä havaita asiaa ennen kuin on liian myöhäistä. Toi on kieltämättä aika kelju paikka.
Hyvä huomio turistille tuo voi olla hämy paika, jos luulee joksikin pientareeksi (valkoinen sulkuviiva), varoo vain mahdollisia kaistan vaihtajia. Sieltä voi tulla raskaampaakin, niitä bussejakin. Lliukkaalla sellainen kylkeen niin voi jo sattua.

kuva_2025-11-19_205549921.png
 
Mielenkiintoinen elämä jos lasketaan minuutteja joita voi päivässä säästää ja otetaan stressiä siitä. Huhhuh kun koko elämän aikana meni jopa päiviä hukkaan muiden hidastelun takia. Kummittelee varmaan haudassakin vielä tuo menetys, ja vielä muiden takia.
Itseä ainakin ajansäästöä enemmän vaikuttaa se turhautuminen, kun jotkut ihmiset eivät osaa olla tippaakaan tehokkaita.
Itse pyrin optimoimaan elämän niin että pakollinen höttö suoritetaan mahdollisimman tehokkaasti jotta vapaa-ajasta saatava nautinto on maksimaalinen.
 
Missä kolossa sinä olet duunia vääntänyt, kun et tekstistäni ymmärtänyt, että kyse oli liikenteessä ylinopeutta ajamalla "säästetty" aika. :-D
Lähtöjään kyllä puhuttiin turhasta rajoituksesta (esimerkkinä vieläpä koulun edessä 03:00), ylinopeutta toki kyllä byrokraatti uskovaisten mielestä ja muiden mielestä ”evvk”.

Turhasta rajoituksesta ei kannata keskustella, toisen mielestä työmaan jäljiltä pariksi kuukaudeksi unohtunut tikkari ei ole turha rajoitus ja toisen mielestä kaikki on turhia kun tänäänkin pääsi +40 ajamalla kotiin asti. Kumpikin tavallaan oikeassa.

Jos vähänkään osaa laskea ja ne minuutit maagisesti kertyy jonnekin niin riski/tuotto yhtälöä ei mitenkään saa pakkaselle ajamalla alle päiväsakko rajan. Max 10 ylityksestä tarjottava 70/100€ maksu (onko tämmöstä kukaan edes ikinä saanut live poliisilta :)?) niin mediaani 3,3k€ palkalla netto noin 2,5k€ jolloin 375min säästöllä saavutetaan break-even. Tuo 100€ on 90sec työpäivässä eli 45sec per suunta eli käytännössä riittää kun ehtii yksistä valoista läpi mihin muuten jäisi eli oikeastaan ei tartte ”kaahata” kuin muutama sata metriä sopivassa valovälissä ja on voiton puolella. Vähän sama kuin useasti keskustassa pysäköimällä ilmaiseksi tulee sakkojen kanssa halvemmaksi kuin maksamalla pysäköinnistä tai julkisilla pummilla vs kertalipuilla… Kannattaako noudattaa byrokraatin oikkuja jos ”tienaa” toimimalla toisin, uhriton rikos vrt pahoinpitely/petos?
 
Lähtöjään kyllä puhuttiin turhasta rajoituksesta (esimerkkinä vieläpä koulun edessä 03:00), ylinopeutta toki kyllä byrokraatti uskovaisten mielestä ja muiden mielestä ”evvk”.

Turhasta rajoituksesta ei kannata keskustella, toisen mielestä työmaan jäljiltä pariksi kuukaudeksi unohtunut tikkari ei ole turha rajoitus ja toisen mielestä kaikki on turhia kun tänäänkin pääsi +40 ajamalla kotiin asti. Kumpikin tavallaan oikeassa.

Jos vähänkään osaa laskea ja ne minuutit maagisesti kertyy jonnekin niin riski/tuotto yhtälöä ei mitenkään saa pakkaselle ajamalla alle päiväsakko rajan. Max 10 ylityksestä tarjottava 70/100€ maksu (onko tämmöstä kukaan edes ikinä saanut live poliisilta :)?) niin mediaani 3,3k€ palkalla netto noin 2,5k€ jolloin 375min säästöllä saavutetaan break-even. Tuo 100€ on 90sec työpäivässä eli 45sec per suunta eli käytännössä riittää kun ehtii yksistä valoista läpi mihin muuten jäisi eli oikeastaan ei tartte ”kaahata” kuin muutama sata metriä sopivassa valovälissä ja on voiton puolella. Vähän sama kuin useasti keskustassa pysäköimällä ilmaiseksi tulee sakkojen kanssa halvemmaksi kuin maksamalla pysäköinnistä tai julkisilla pummilla vs kertalipuilla… Kannattaako noudattaa byrokraatin oikkuja jos ”tienaa” toimimalla toisin, uhriton rikos vrt pahoinpitely/petos?
Ymmärrän mitä haet takaa ja olen osittain jopa samaa mieltä. Poliisikin ottaa olosuhteet huomioon. Tyhjällä motarilla saattaa selvitä varoituksella, koska ei ole vaarantanut muita vs vaikkapa niiden koulujen/päiväkotien lähistöllä.

Kansantaloudellisilla hyödyillä argumentointi vaan on aika paksua. Ollaanko Kiky-minuuttien hyödyistä edelleenkään edes lähelle yksimielisiä? Muistaakseni monilla työpaikoilla ne minuutit kuluivat odotellen kirjauspäätteellä. Suurimmat hyödyt taidettiin saada sellaisissa töissä, joissa tehtiin minuuttien sijaan kiky tunnit sisään kokonaisina työpäivinä. Sote-alalla saattoi näkyä minuutitkin. Jos palkattomista minuuteistakin siis väiteltiin, että mikä niiden kansantaloudellinen hyöty on ollut, niin on todella paksua selittää ylinopeuttaan parin palkallisen minuutin kansantaloudellisella hyödyllä. Oman henkilökohtaisen hyödyn ymmärrän selityksenä, mutten välttämättä hyväksy. Riippuu pitkälti miten ne minuuttinsa säästää.

Ja ylinopeushan on uhriton rikos, kunnes se ei enää ole.

Teoriassa jos sillä ylinopeudella oikeasti saataisiin merkittäviä kansantaloudellisia hyötyjä, niin ihan vain numeroina jokunen kuolonuhri voisikin olla sen arvoista. Kunhan ei tulisi liikaa vakavasti vammautuneita, joille yhteiskunnan sitten täytyisi maksaa korvauksia. Kukaan vaan ei itse halua olla, tai nähdä kenenkään läheisensä joutuvan tuoksi tilastoksi. Vaikka todennäköisyydet olisivatkin pieniä, niin se on aina jonkun läheinen, joka siinä menehtyy siksi, että yksilö halusi säästää sekunteja tai minuutteja.

Eli siinä huijaa muita ja kenties itseäänkin, jos rupee laskemaan hyötyjä kaikkien työikäisten määrällä.
 
Kun nyt ollaan autoilu ketjussa ärsyttävyyksineen niin jos minuutteineen laskee jotain hyötyä saavansa ylinopeudesta (että pääsee sohvalle rentoutumaan) niin kannattaa kokeilla esim. joukkoliikenteen käyttöä. Siinä aivot siirtyvät paljon aiemmin vapaa-aika -moodiin eikö tarvitse erikseen matkan jälkeen lähteä rentoutumaan. Koko tehokkuuden käsite on myös vähän häilyvä kun kyllähän joku armeijatyylinen kimpoilu odottamaan on ehkä jollain mittarilla varmasti tehokasta sekin, mutta lopputulos ei ole ehkä sitä että kokee hyötyä saavansa.

Itse käytän mielelläni julkista liikennettä jos se vain on järkevästi mahdollista (aina ei näin toki ole). Varsinkin kun astuu ovesta ulos niin siitä ehtii toisella tavalla siirtyä eri moodiin matkalla (kumpaankin suuntaan) eikä tarvitse erikseen lähteä rentoutumaan. Ajamisessa kuitenkin kuormittuu edelleen ennen kuin pääsee perille. Itse olen kokenut että ajaessa pienempi stressaaminen ja rauhalllisempi ajotapa on lopputuloksen puolesta positiivisempi kuin kiirehtiminen perille "säästäen" muutaman minuutin.

Käytännön puolelta pakotettu aikataulu myös helpottaa töistä poistumista kun sitä ei voi järkevästi venyttää. Tuosta on helpompi lipsua autoa käyttäessä (jolloin ollaan taas myöhässä, tulee kiirrettö ja stressiä ja ajetaan ylinopeutta että ehditään seuraavaan paikkaan).

Tänään en muista että autolla ajaessa olisi ärsyttänyt mikään. Mutta toisaalta kilometrejä tuli itselle vain ehkä kymmenen niin ehkä kyse oli ennemmin siitä (ja vajaa kymmenen myös pyörällä).Stressitasot pysyivät alhaisina niin kanssa-autoilijatkaan eivät ärsyttäneet.
 
Ajamisessa kuitenkin kuormittuu edelleen ennen kuin pääsee perille. Itse olen kokenut että ajaessa pienempi stressaaminen ja rauhalllisempi ajotapa on lopputuloksen puolesta positiivisempi kuin kiirehtiminen perille "säästäen" muutaman minuutin.
Välillä vaan muut perseilee vaikka ajaisi kuinka dalai lamana niin että oman terveyden puolesta otsasuoni pullistuu
 
Ei kyllä juurikaan tule mieleen mitään bemaria tai audia mikä olisi huonosti ajanut pitkään aikaan. Toki motarilla ne painelee menemään tai maantiellä reipasta ylinopeutta, mutta mitään brake checkiä ne ei tee. Viimeksi kun ajoin ykköstietä, niin perseily oli pitkälti Toyota tai Tesla -akselilla. Toyotakuskin vakio on ajaa 92km/h siinä 100/120 alueella ja kun menee ohi, niin yhtäkkiä löytyy se kaasupoljin. Vakkarissa jos 124 sisällä ja yrittää sen Yariksen tai Auriksen ohittaa, yhtäkkiä mennään rinnakkain ja siellä se joku Jorma tai Päivikki kokee voimaantumista. Onneksi noista nyt ohi pääsee, ei sillä.

Tunnustan. Joskus tulee näitä tilanteita, kun ajelee jonkun perässä vähän alle rajoituksen (koska kaksi liittymänväliä tms.) ja takaa joku vaihtaa vasemmalle päästäkseen ajamaan rajoitusnopeutta. Sitten edelläni menijä poistuu ulosmenorampille ja lisään itse nopeutta, koska "hidastelija" on poistunut tieltä. Tuntuu vähän keljulta, mutta toisaalta olen itse siinä tukkona, jos jään ajamaan alinopeutta, vaikka tilaa olisi enempäänkin.

Se voi olla, että tässä on aluekohtaisia eroja. Oman kokemuksen perusteella premium-autoilijat sekoilee vähemmän kuin männä vuosina ja nykyään omalle kohdella sattuu perseileviä Toyota Yaris-, Kia Rio- ja Mazda 2 -kuskeja suunnattoman paljon. Jos kolmion takaa puskee joku eteen, se on suurella todennäköisyydellä joku pikkukippo. Nämä myös hiillostaa puskurissa, mutta sattuneesta syystä eivät tee samanlaisia ohituksia.

Itse olen aina mutuillut, että premiumien huonon maineen takana on 2./3./4. omistaja eikä 1. omistaja. Sen verran hintavia kuitenkin uusina, että luultavasti siihen ansiotasoon jotain älliäkin pitäisi jo olla. Toinen omistaja on sitten se kallu raksaukko, joka tuottaa automerkille huonon maineen.

Tämänhän voisi selvittää, jos tarkkailisi, lukeeko kilvenkehyksessä Kamux vai Laakkonen. En ole viitsinyt.

Takana valoja välkyttävät ovat oikeasti onneksi aika harvassa vaikka jokunen vuosien varrella onkin tullut vastaan.

Näitä tulee itsellä vastaan ei nyt onneksi kuukausittain, mutta vähintään kerran vuodessa, viimeksi eilen. Perustilanne on se, että edessä on punaiset liikennevalot ja yleensä myös autoja, joten ennakoivan ajon oppien mukaisesti en kiirehdi sinne, vaan annan kierrosten tippua ja vaihdan kakkoselta vapaalle rullaten ne viimeiset <50 metriä. Sitten jo alkaakin räpsyä takaa, kun jollakulla on kiire seisomaan punaisiin valoihin... :facepalm:

Aika usein Skodillac tms. värkki alla. Onko niillä joku min. 30 km/h vauhtiin välitetty ykkönen vai eikö ne osaa vaihtaa vapaalle?
 
Itse käytän mielelläni julkista liikennettä jos se vain on järkevästi mahdollista (aina ei näin toki ole). Varsinkin kun astuu ovesta ulos niin siitä ehtii toisella tavalla siirtyä eri moodiin matkalla (kumpaankin suuntaan) eikä tarvitse erikseen lähteä rentoutumaan. Ajamisessa kuitenkin kuormittuu edelleen ennen kuin pääsee perille. Itse olen kokenut että ajaessa pienempi stressaaminen ja rauhalllisempi ajotapa on lopputuloksen puolesta positiivisempi kuin kiirehtiminen perille "säästäen" muutaman miminuutin
Pakko kompata kyllä tätä. Julkisilla liikkumisessa on toki oma säätönsä (etenkin jos tarvitsee vaihtaa kulkumuotojen välillä), mutta etenkin pidemmillä matkoilla ne nostavat v-käyrää huomattavasti vähemmän, kuin autolla ajaminen. Erityisesti junassa on mukava katsella vaikka tabletilta sarjoja, tai lukea kirjaa samalla. Eikä tarvitse myöskään huolehtia siitä, jaksaako varmasti ajaa koko matkan jo valmiiksi väsyneenä.

Ja kiireessä ajaminen on kyllä varma tapa saada itsensä ärtyneeksi.
 
Pakko kompata kyllä tätä. Julkisilla liikkumisessa on toki oma säätönsä (etenkin jos tarvitsee vaihtaa kulkumuotojen välillä), mutta etenkin pidemmillä matkoilla ne nostavat v-käyrää huomattavasti vähemmän, kuin autolla ajaminen. Erityisesti junassa on mukava katsella vaikka tabletilta sarjoja, tai lukea kirjaa samalla. Eikä tarvitse myöskään huolehtia siitä, jaksaako varmasti ajaa koko matkan jo valmiiksi väsyneenä.

Mielenkiintoista. Itse olen ihan eri mieltä. Yksityisautoilu voittaa julkiset niin kauan kuin ei tarvitse runkata kytkin-vapaa-kytkin-ykkönen-kytkin-vapaa 10 km/h keskinopeudella pahimpaan ruuhka-aikaan huonoiten vetävillä teillä.
 
Nyt ollaan siirrytty abstraktista matematiikasta absuridin puolelle, jos ylinopeuden ajamista perustellaan hatusta heitetyillä työaikapankkiveivauksilla ja bruttokansantuotteen kasvatuksella. Helpommalla pääsisit, jos vain myöntäisit viis veisaavasi säännöistä ihan puhtaan itsekkyyden vuoksi.

P. S. Toimistokäsienheiluttelulla fleksailu näin 2025 on jo aika noloa...
En nyt erityisesti ylinopeuteen kommentoi, mutta yleisesti voidaan kyllä todeta, että ylimääräinen perseenkaivuu niin tieliikenteessä, liukuportaissa kuin työpaikoilla kuin muuallakin on omiaan lisäämään ongelmia. Tässä yhteiskunnassa puuttuu kyky huomioida muut, mikä näkyy ihan liikenteestä kaupan tuulikaappiin missä Irma 76v ja Marjutta 84v juttelevat päivän kuulumiset kärryt poikittain tiellä.

Vuositasolla kun miettii miten paljon omaa aikaa kuluu muiden odotteluun ei halua vastausta edes tietää.
 
Mielenkiintoinen elämä jos lasketaan minuutteja joita voi päivässä säästää ja otetaan stressiä siitä. Huhhuh kun koko elämän aikana meni jopa päiviä hukkaan muiden hidastelun takia. Kummittelee varmaan haudassakin vielä tuo menetys, ja vielä muiden takia.
Itsellä työmatka parhaimmillaan 20-25min, sitten kun idiootit vatuloi ja talvinopeudet, niin työmatka 40min!

Kumman itse valitset?

Mulle on oikeasti ihan sama mitä muut tekee, mutta mä en todellakaan oleta, että muut tekee kuten minä, joten älä sinäkään oleta, että haluan vatuloida tuplat pidempää liikenteessä, siitä tässä on kyse, ei minuuttien laskemisesta!
 
Itsellä työmatka parhaimmillaan 20-25min, sitten kun idiootit vatuloi ja talvinopeudet, niin työmatka 40min!

Kumman itse valitset?

Mulle on oikeasti ihan sama mitä muut tekee, mutta mä en todellakaan oleta, että muut tekee kuten minä, joten älä sinäkään oleta, että haluan vatuloida tuplat pidempää liikenteessä, siitä tässä on kyse, ei minuuttien laskemisesta!
Pitäisitkö vaikka kunnolla kirjaa noista matka-ajoista todisteeksi? Et varmaan halua julkisesti kertoa millä välillä tuo matka kulkee? Niin voisi vähän ihmetellä mikähän siinä reitissä olisi niin pahasti pielessä. Vähän vaikea uskoa tuota tuplaantumista, ellei kyseessä ole tyyliin lumimyrsky tai muu todella raju vaikute kyseessä.

Vastaesimerkkinä oma työmatkani on kesällä noin 29-32 minuuttia ja tällä hetkellä noin 29-32 minuuttia. Se kasvaa tuosta noin 35 minuuttiin jos satun lähtemään pahimpaan ruuhka-aikaan, oli kesä tai talvi.
 
Pitäisitkö vaikka kunnolla kirjaa noista matka-ajoista todisteeksi? Et varmaan halua julkisesti kertoa millä välillä tuo matka kulkee? Niin voisi vähän ihmetellä mikähän siinä reitissä olisi niin pahasti pielessä. Vähän vaikea uskoa tuota tuplaantumista, ellei kyseessä ole tyyliin lumimyrsky tai muu todella raju vaikute kyseessä.

Vastaesimerkkinä oma työmatkani on kesällä noin 29-32 minuuttia ja tällä hetkellä noin 29-32 minuuttia. Se kasvaa tuosta noin 35 minuuttiin jos satun lähtemään pahimpaan ruuhka-aikaan, oli kesä tai talvi.
No tätä väliä on nyt useampi vuosi veivattu, joten luulen tietäväni paremmin paljonko tuo ajomatka ottaa aikaa.

Kyseessä on moottoritie jota kesällä lomakautena saa ajella 130 mittarissa ilman esteitä ja talvella mennään pahimmillaan 60 ja kaikkea siltä väliltä.

Normaali päivittäinen vaihtelu on luokkaa 10min.
 
Tunnustan. Joskus tulee näitä tilanteita, kun ajelee jonkun perässä vähän alle rajoituksen (koska kaksi liittymänväliä tms.) ja takaa joku vaihtaa vasemmalle päästäkseen ajamaan rajoitusnopeutta. Sitten edelläni menijä poistuu ulosmenorampille ja lisään itse nopeutta, koska "hidastelija" on poistunut tieltä. Tuntuu vähän keljulta, mutta toisaalta olen itse siinä tukkona, jos jään ajamaan alinopeutta, vaikka tilaa olisi enempäänkin.

Tämä on ihan ookoo ja kun tilanteen lukee tien päällä, niin siihen suhtautuu rauhallisesti. Omassa esimerkissä kyse on siitä, kun ajaa esim. ykköstietä Turusta Espooseen (viikottain) ja oikealla menee Auris 93km/h. Vakkarissa päällä yrittää mennä ohi, niin sitten se kiihdyttää samaan. Ja tie on muuten täysin tyhjä. Aika usein myös näkee sitä, että ko. kuski tulee sitten alamäkiosuudella ohi ja eteen taas hinuttamaan sitä 30km/h alle rajoitusten.
 
Pitäisitkö vaikka kunnolla kirjaa noista matka-ajoista todisteeksi? Et varmaan halua julkisesti kertoa millä välillä tuo matka kulkee? Niin voisi vähän ihmetellä mikähän siinä reitissä olisi niin pahasti pielessä. Vähän vaikea uskoa tuota tuplaantumista, ellei kyseessä ole tyyliin lumimyrsky tai muu todella raju vaikute kyseessä.

Vastaesimerkkinä oma työmatkani on kesällä noin 29-32 minuuttia ja tällä hetkellä noin 29-32 minuuttia. Se kasvaa tuosta noin 35 minuuttiin jos satun lähtemään pahimpaan ruuhka-aikaan, oli kesä tai talvi.
Tähän myös sen verran, että suurin yksittäinen tekijä tuolla matkalla ovat nämä muuttuvat nopeusrajoitukset, tänäänkin ajettiin taas kivasti kaikki moottoritiellä 80km/h ja hetken päästä kehällä aivan samoissa olosuhteissa sai ajaa 100km/h.

Tässä oikein malliesimerkki keväältä ja tätä samaa nopeuden pudotus pelleilyä jatkuu koko ajan ympäri vuoden.

Screenshot_20250424-074719~2.png
 
Itsellä työmatka parhaimmillaan 20-25min, sitten kun idiootit vatuloi ja talvinopeudet, niin työmatka 40min!

....

No tätä väliä on nyt useampi vuosi veivattu, joten luulen tietäväni paremmin paljonko tuo ajomatka ottaa aikaa.

Kyseessä on moottoritie jota kesällä lomakautena saa ajella 130 mittarissa ilman esteitä ja talvella mennään pahimmillaan 60 ja kaikkea siltä väliltä.

Normaali päivittäinen vaihtelu on luokkaa 10min.

Silloin kun sää on todella huono että sataa rankasti lunta ja näkyvyys on parikymmentä metriä niin se 60km/h on moottoritielläkin se oikea nopeus , ei se 100km/h mitä siinä talvirajoituksessa lukee.

Se, että ajetaan sitä talvirajoituksen mukaista 100km/h nopeutta huonossa säässä on nimenomaan se, mikä saa aikaan niitä kymmenen auton ketjukolareita mitkä kerran vuodessa aina nousee uutisotsikoihin.
 
Pakko kompata kyllä tätä. Julkisilla liikkumisessa on toki oma säätönsä (etenkin jos tarvitsee vaihtaa kulkumuotojen välillä), mutta etenkin pidemmillä matkoilla ne nostavat v-käyrää huomattavasti vähemmän, kuin autolla ajaminen. Erityisesti junassa on mukava katsella vaikka tabletilta sarjoja, tai lukea kirjaa samalla. Eikä tarvitse myöskään huolehtia siitä, jaksaako varmasti ajaa koko matkan jo valmiiksi väsyneenä.

Ja kiireessä ajaminen on kyllä varma tapa saada itsensä ärtyneeksi.

Julikinen, niin hyvä taksi on kyllä aika ykkönen, siitä jää paljon ikävää pois ja sen matkan voi käyttää hyödyksi. No puhumista (puhelin) en erityisen innostunut. Miinusta on kustannukset.
Joukkoliikenne, pidemillä matkoilla (Suomessa), ja lähinnä juna on kyllä houkutteleva jos kohteessa on sujuvaa ilman omaa autoa. Jos katsoo matka-aikaa niin on myös ajallisesti kilpailukykyinen. Ja sen ajan voi käyttää hyödyksi monin tavoin, ja välistä riippuen voisi käyttää vielä enemmän hyödyksi jos netti luotettavampi.

Mutta ihan omalla-autolla ajalle, niin sitä siirtymiseen kuluvaa aikaa vo käyttää myös muuhunkin kuin pelkkään odotteluun, ainakin silloin jos ei ihan kokoajan ulosmittaa turvallisuutta. On toki yksilöllistä, ja ei kaikille sopi puhuminen ja ajaminen, kuunteleminen ja ajaminen.

Pitäisitkö vaikka kunnolla kirjaa noista matka-ajoista todisteeksi? Et varmaan halua julkisesti kertoa millä välillä tuo matka kulkee? Niin voisi vähän ihmetellä mikähän siinä reitissä olisi niin pahasti pielessä. Vähän vaikea uskoa tuota tuplaantumista, ellei kyseessä ole tyyliin lumimyrsky tai muu todella raju vaikute kyseessä.

Vastaesimerkkinä oma työmatkani on kesällä noin 29-32 minuuttia ja tällä hetkellä noin 29-32 minuuttia. Se kasvaa tuosta noin 35 minuuttiin jos satun lähtemään pahimpaan ruuhka-aikaan, oli kesä tai talvi.

20min kesä, talvi 40min. Tunnistan pätkiä missä matka-aika voi vaihdella tuon verran, kyse ihan ruuhkista, ei sen kummemmasta. (*

Jos motaria, vartti motarilla kesällä jos ei ruuhkaa, jos talvella menee yli puolituntia, niin kuullostaa ruuhkalta.

Jos liikennemäärä kasvaa riittävästi niin keskinopeudet alkaa laskemaan, tai ainakin pitäisi, ja jos katsellut pääkaupunkin seudun mittauspisteita niin vauhdin puutteesta ei voi puhua.


Mutta omasta reitistään avasi että hänen reitillään menoa hidastaa rajoitukset, no 80 talvirajoitus edes 120 kesärajoituksesta ei ihan tuollaista aiheuta :-) . Mutta 20 minuutin maantie etappi ruuhkaton kesä, niin kyllä talvirajoitusten tulon joutuu huomioimaan aikatalutuksessa. ja talvella tosiaan yleensä joutuu lisää sitä yllätys varaa. jos reitti menee onnettomuus herkien kautta.

(*
No joo, varmaan jossain maanteillä jotain "mopoauto" ajankohtia, työmaita , jokta tuo oman lisän.


Tähän myös sen verran, että suurin yksittäinen tekijä tuolla matkalla ovat nämä muuttuvat nopeusrajoitukset, tänäänkin ajettiin taas kivasti kaikki moottoritiellä 80km/h ja hetken päästä kehällä aivan samoissa olosuhteissa sai ajaa 100km/h.

Kesällä 15min satkun motaria, niin olisko 25km, niin se 80 rajoitus selittää muutaman minuutin,
 
Viimeksi muokattu:
Silloin kun sää on todella huono että sataa rankasti lunta ja näkyvyys on parikymmentä metriä niin se 60km/h on moottoritielläkin se oikea nopeus , ei se 100km/h mitä siinä talvirajoituksessa lukee.

Se, että ajetaan sitä talvirajoituksen mukaista 100km/h nopeutta huonossa säässä on nimenomaan se, mikä saa aikaan niitä kymmenen auton ketjukolareita mitkä kerran vuodessa aina nousee uutisotsikoihin.
Minähän en missään puhunut siitä huonosta ajokelistä, mikä nyt on ihan ymmärrettävää, että nopeutta pudotetaan. Katsot tuota minun kuvaa, niin miksi toukokuun alussa sunnuntaina on 100km/h rajoitus!?

Tuolla motarilla tapahtuu vain sellainen jännä ilmiö, kun nopeudet putoaa 120 alaspäin, niin vasen kaista menee saman tien tukkoon näistä "minulla on oikeus ajaa tässä" koska ohitan rekkoja ja sieltä vasemmalta kaistalta ei poistuta koskaan, koska rekkoja näkyy aina ja lopulta se eskaloituu siihen, että oikea kaista vetää paremmin kuin vasen.
 
20min kesä, talvi 40min. Tunnistan pätkiä missä matka-aika voi vaihdella tuon verran, kyse ihan ruuhkista, ei sen kummemmasta. (*

Jos motaria, vartti motarilla kesällä jos ei ruuhkaa, jos talvella menee yli puolituntia, niin kuullostaa ruuhkalta.

Jos liikennemäärä kasvaa riittävästi niin keskinopeudet alkaa laskemaan, tai ainakin pitäisi, ja jos katsellut pääkaupunkin seudun mittauspisteita niin vauhdin puutteesta ei voi puhua.


Mutta omasta reitistään avasi että hänen reitillään menoa hidastaa rajoitukset, no 80 talvirajoitus edes 120 kesärajoituksesta ei ihan tuollaista aiheuta :-) . Mutta 20 minuutin maantie etappi ruuhkaton kesä, niin kyllä talvirajoitusten tulon joutuu huomioimaan aikatalutuksessa. ja talvella tosiaan yleensä joutuu lisää sitä yllätys varaa. jos reitti menee onnettomuus herkien kautta.

(*
No joo, varmaan jossain maanteillä jotain "mopoauto" ajankohtia, työmaita , jokta tuo oman lisän.




Kesällä 15min satkun motaria, niin olisko 25km, niin se 80 rajoitus selittää muutaman minuutin,

Ongelma on rajoutukset + yksittäiset autoilijat + ei ymmärretä mikä idea moottoritiellä on. Ajoin ennen paljon kehää ja tätä ilmiötä ei siellä ole, kehillä ihmiset antaa tilaa siirtymällä oikealle kaistalle, VAIKKA ei edes tarvitse, mutta moottoritiellä ei tilaa anneta (varsinkin kun nopeudet alkaa putoamaan, kuvitellaan että tarvitse). Siinä ajellaan vasenta kaistaa kymmeniä kilometrejä mittarissa pari alle rajoituksen, mikä on todellista sitten 110km/h, tai 90km/h tai 70km/h.

Yksittäisistä nyt pääsee helposti vaikka oikealta ohi ja kesällä se ei juuri lomakaudella näy ja haittaa omaa matkan tekoa. Sitten kun liikenne lisääntyy ja nämä yksittäiset tukkii vasenta kaistaa ja sen takana tulijat ajaa kiltisti perässä kymmeniä kilometrejä saadaan ne jonot ja ruuhkat aikaiseksi ja siihen päälle tämä pumppausliike niin nopeammin pääsee oikeaa kaistaa pitkin.

Moottoritiet vetäisi paljon paremmin, jos ihmiset aktiivisesti käyttäisi molempia kaistoja ja pyrkisi pitämään siellä vasemmalla kaistalla ne keskinopeudet ylhäällä.
 
Ongelma on rajoutukset + yksittäiset autoilijat + ei ymmärretä mikä idea moottoritiellä on. Ajoin ennen paljon kehää ja tätä ilmiötä ei siellä ole, kehillä ihmiset antaa tilaa siirtymällä oikealle kaistalle, VAIKKA ei edes tarvitse, mutta moottoritiellä ei tilaa anneta (varsinkin kun nopeudet alkaa putoamaan, kuvitellaan että tarvitse). Siinä ajellaan vasenta kaistaa kymmeniä kilometrejä mittarissa pari alle rajoituksen, mikä on todellista sitten 110km/h, tai 90km/h tai 70km/h.

Samaa mieltä. näissä keskusteluissa vähän hämmentää se millaiset omat kokemukset.

Jos jollain on sitä ruuhka-ajan kokemusta missä molemmat kaistat jonouteen, toisella sitten tuollaisia missä jounoutumista on vähän ja joku sitten päättää mennä vasemmalla vaikka oikealla olisi hänen vauhdella se oikea paikka ja tilaa.


Moottoritiet vetäisi paljon paremmin, jos ihmiset aktiivisesti käyttäisi molempia kaistoja ja pyrkisi pitämään siellä vasemmalla kaistalla ne keskinopeudet ylhäällä.

Jos liikenne määrät kasvaa, niin keskinopeudet laskee väistämättä vasemmallakkin, jos vilkkaaseen aikaan aletaan pitää vasenta vajaana, niin se on pois sen motarin suorituskyvystä, keskinopeudet romahtaa entisestään.

Jos molemmat kaistat jonoutuu, niin silloin aktiiviisuus, siis kaista vaihtelu aiheuttaa sitä tehottomuutta, (*


tässä en sitten tarkoita niitä kärkiemiehiä jotka motarilla vassarilla satasen kelissä ajavat yhdeksänkympin saattomiehenä , ajakoon siellä oikealla 80 jonossa, joo, tuskin se jonon vetäjä tuossa läpäisykyky romahduttaa, ehkä jopa parantaa.

Sen perässä tuliat sitten ajaa sillä millä ajavat. vähän reitti suunnitelmasta riippuen. poistuuko pian, vai myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä. näissä keskusteluissa vähän hämmentää se millaiset omat kokemukset.

Jos jollain on sitä ruuhka-ajan kokemusta missä molemmat kaistat jonouteen, toisella sitten tuollaisia missä jounoutumista on vähän ja joku sitten päättää mennä vasemmalla vaikka oikealla olisi hänen vauhdella se oikea paikka ja tilaa.




Jos liikenne määrät kasvaa niin keskinopeudet laskee väistämättä vasemmallakkin, jos vilkkaaseen aikaan aletaan pitää vasenta vajaana, niin se on pois sen motarin suorituskyvystä, keskinopeudet romahtaa entisestään.

Jos molemmat kaistat jonoutuu, niin silloin aktiiviisuus, siis kaista vaihtelu aiheuttaa sitä tehottomuutta, (*


tässä en sitten tarkoita niitä kärkiemiehiä jotka motarilla vassarilla satasen kelissä ajavat yhdeksänkympin saattomiehenä , ajakoon siellä oikealla 80 jonossa.)

Sen perässä tuliat sitten ajaa sillä millä ajavat. vähän reitti suunnitelmasta riippuen. poistuuko pian, vai myöhemmin.
Moottoritiellä tapahtuu vain se jännä ilmiö, että vasen menee ensin tukkoon ja sen jälkeen oikea kaista.

Sitten tähän kun tulee se ilmiö että se oikean kaistan kuljettaja joka oikeaoppisesti ajaa siellä sitä 100km/h haluaa rekasta ohi, hän jatkaa koko ohituksen ajan sitä 100km/h, eihän se väärin ole, mutta tästä päästään siihen, että toisten huomioon ottaminen olisi hirveän mukavaa ja kaasun hetkellinen painaminen ei voi olla niin vaikeaa?

Kaikki tällainen vain kertaantuu sitten kun liikenne lisääntyy ja lopulta keskinopeudet putoaa, vaikka todellisuudessa moottoritien kapasiteettia olisi vielä paljon jäljellä, mutta sitä ei käytetä hyväksi, ajellaan laput silmillä edellä olevan perässä adaptiivisen vakkarin kanssa välittämättä yhtään mitä ympärillä tapahtuu.
 
Moottoritiellä tapahtuu vain se jännä ilmiö, että vasen menee ensin tukkoon ja sen jälkeen oikea kaista.

Ymmärrän tunteen, omalla kohdalle harvemmin osunut edes tilanteita missä muutamaa minuuttia pidempään oikea vetäisi paremmin.
Taitaa isosti riippua siitä liitytäänkö enemmän kuin poistutaa, vai onko siellä päässä missä enimmäkseen poistutaan.


Sitten tähän kun tulee se ilmiö että se oikean kaistan kuljettaja joka oikeaoppisesti ajaa siellä sitä 100km/h haluaa rekasta ohi, hän jatkaa koko ohituksen ajan sitä 100km/h, eihän se väärin ole, mutta tästä päästään siihen, että toisten huomioon ottaminen olisi hirveän mukavaa ja kaasun hetkellinen painaminen ei voi olla niin vaikeaa?
Joo, ymmärrän ajatuksen, tunteen.


Jos joku vetää todellista tikkariinopeudelle +/- 2kmh, ja joku toinen vetää jollain puuttumus kynyksellä todellista +4 - +7 kmh tikkarinopeudesta, niin jos muuten asiallisesti, niin eikö se nyt ole sitä normaali kohinaa, ottaa vakkarista naksu pari pois, jos sellaisen perään jää.

Se että menen 5km/h lujempaa, ja jos se ei eteen kiilaa, niin minuutissa väli kapenee vajaa satametriä, minuutissa se on 20km/h erolla ohitettavaan tehnyt eroa yli 300 metriä ? siinä ehkä joutunut reagoimaan tai ei.



Kaikki tällainen vain kertaantuu sitten kun liikenne lisääntyy ja lopulta keskinopeudet putoaa, vaikka todellisuudessa moottoritien kapasiteettia olisi vielä paljon jäljellä, mutta sitä ei käytetä hyväksi, ajellaan laput silmillä edellä olevan perässä adaptiivisen vakkarin kanssa välittämättä yhtään mitä ympärillä tapahtuu.

Jos vaikka näönvuoksi sivuutetaan ylinopeudet. Jokin sovittu maksiminopeus, ja tavoite nopeus on siitä sitten vähän alle, esim maximi 100, tavoite 96, ja Toyotia lukuunottamatta vaihtelu väli sitten+/-3 km/h se on aika tiukka tosimailman tilanteeksi.


Jos liikenne määrät kasvaa, niin alkaa tulee oikealla jonoutumista, molemmat kaistat alkaa täytyyn , keskinopeudet laskee kaistan vaihdoista, sinne motarille liitytään, niin takana tulia hiljentää, keskinopeudet laskee. jos sen motarin välityskyky maximoidaan, niin oikealta vaihdetaan vasemmalla, jossa myös keskinopeudet laskee.

Jos palataan ylinopeuteen, niin jos keksin itselleni omia sovittuja sääntöjä, esim sen että tavoitenopeuteni on +10km/h muut, niin no. ainakin seuraa se että oma vauhtini pumppaa enemmän kuin muilla.
 
Moottoritiet vetäisi paljon paremmin, jos ihmiset aktiivisesti käyttäisi molempia kaistoja ja pyrkisi pitämään siellä vasemmalla kaistalla ne keskinopeudet ylhäällä.

Tämmöinen pieni sivuhuuto tääältä, tien kapasiteetti maksimoituu muistaakseni niinkin alahisella kuin 40...60 km/h nopeudella. Jos kuuttakymppiä ajaessa autojen välit voidaan kutistaa alle puoleen 120 km/h vauihdista, niin tien välityskyky itseasiassa kasvaa puolitamalla nopeus...tosin jos osa kaistoista on tyhjänä niin silloin tien välityskapasiteetti ei ole vielä tullut vastaan, eikä tämä liity suoraan tähän asiaan. Tulipahan vain mieleen.


Tähän myös sen verran, että suurin yksittäinen tekijä tuolla matkalla ovat nämä muuttuvat nopeusrajoitukset, tänäänkin ajettiin taas kivasti kaikki moottoritiellä 80km/h ja hetken päästä kehällä aivan samoissa olosuhteissa sai ajaa 100km/h.
Voisiko tuo liittyä kokonaisuuteen? Voiko Kehälle tulee liikaa ajoneuvoja, jos sitä syöttävillä teillä ajetaan 100km/h ja homma pelaa paremmin, jos syöttäviltä teiltä saavutaan Kehällle vähän hitaampaan tahtiin ja Kehällä painellaan nopeampaa? Mutta jos liikenne ei ole jommallakummalla tiellä jonoutunutta, niin ei tämä(kään) selitä kyllä mitään.
 
Tämmöinen pieni sivuhuuto tääältä, tien kapasiteetti maksimoituu muistaakseni niinkin alahisella kuin 40...60 km/h nopeudella. Jos kuuttakymppiä ajaessa autojen välit voidaan kutistaa alle puoleen 120 km/h vauihdista, niin tien välityskyky itseasiassa kasvaa puolitamalla nopeus...tosin jos osa kaistoista on tyhjänä niin silloin tien välityskapasiteetti ei ole vielä tullut vastaan, eikä tämä liity suoraan tähän asiaan. Tulipahan vain mieleen.



Voisiko tuo liittyä kokonaisuuteen? Voiko Kehälle tulee liikaa ajoneuvoja, jos sitä syöttävillä teillä ajetaan 100km/h ja homma pelaa paremmin, jos syöttäviltä teiltä saavutaan Kehällle vähän hitaampaan tahtiin ja Kehällä painellaan nopeampaa? Mutta jos liikenne ei ole jommallakummalla tiellä jonoutunutta, niin ei tämä(kään) selitä kyllä mitään.
Tästä oli eri motarin kohdalla kesällä paljo puhetta, tyyli on perus suomalaiseen tapaan, että jos vähänkään sataa vettä, tai aurinko paistaa väärästä suunnasta niin nopeudet laskee ja kukaan ei tiedä miksi, eikä niitä rajoituksia kukaan edes noudata.

Harmi, että maksumuurin takana, mutta tästä puhuttiin ihan radiossa, että noissa nopeuksissa ei ole mitään järkeä kuten itsekkin tuossa aikasemmin laitoin kuvan sunnuntai aamulta ja 100 taulussa tyyliin tyhjällä tiellä.

Porvoonväylän vaihtuvat nopeusrajoitukset ärsyttävät – miksi ne muuttuvat ja kuka siitä päättää? | Paikalliset | Uusimaa Porvoonväylän vaihtuvat nopeusrajoitukset ärsyttävät – miksi ne muuttuvat ja kuka siitä päättää?

Liikennemäärä on yksi typerin syy pudottaa nopeuksia jossain moottoritiellä varsinkin tuolla kehien ulkopuolella, kun ei sitä missään kehälläkään pudoteta, nopeudet kyllä putoaa itsekseen kun autoja alkaa olemaan enemmän.

Tuosta kehä 3 kun lähtee pohjoiseen, niin yhtenäkään arkipäivänä siellä ei ole 120 rajoitusta vasta kuin kymmenien kilometrien jälkeen.
 
Tästä oli eri motarin kohdalla kesällä paljo puhetta, tyyli on perus suomalaiseen tapaan, että jos vähänkään sataa vettä, tai aurinko paistaa väärästä suunnasta niin nopeudet laskee

Niin sen pitäisikin olla, että kun olosuhteet muuttuu vaarallisemmiksi niin sitten ajetaan hitaampaa.

Sade pidentää jarrutusmatkaa ja heikentää auton kääntyvyyttä, ja lisäksi voi haitata näkyyvyttä.

Ja jos aurinko paistaa suoraan naamalle niin sitten on vaikeampi havainnoida sitä muuta liikennettä.

Suomen moottoritiet on hyvällä säällä hyvin turvallisia johonkin n. 160km/h nopeuteen asti - huonolla säällä taas vain paljon pienemmillä nopeuksilla.

Nopeus pitää sovittaa sääolosuhteiden mukaan.

ja kukaan ei tiedä miksi
´
Suurin osa ihmisistä kyllä ymmärtää, että miksi.

Tuosta kehä 3 kun lähtee pohjoiseen, niin yhtenäkään arkipäivänä siellä ei ole 120 rajoitusta vasta kuin kymmenien kilometrien jälkeen.

Kesärajoitusten aikana se 120 rajoitus alkaa yleensä jossain Keimolan kohdalla, 3.6 kilometriä kehä3n jälkeen.


Tuossa googlen katukuvassakin näkyy se 120 km/h rajoitusmerkki.

Melkoisen roskaa oleva väite väittää tuota 3.6 kilometriä "kymmeniksi kilometreiksi".
 
Viimeksi muokattu:
Liukuportaissa kaidehan kulkee inasen kovempaa kuin ne portaat, kosja silloin riski taaksepäin horjahtamiselle on pieni. Hommahan on varmaan lähtenyt jenkeistä, jossa varmaan joku olisi pannuttanut ostarilla ja satojen miljoonien vaade perustuen siihen, ettei oltu neuvottu kuinka portaissa tulee olla
 
Liukuportaissa kaidehan kulkee inasen kovempaa kuin ne portaat, kosja silloin riski taaksepäin horjahtamiselle on pieni. Hommahan on varmaan lähtenyt jenkeistä, jossa varmaan joku olisi pannuttanut ostarilla ja satojen miljoonien vaade perustuen siihen, ettei oltu neuvottu kuinka portaissa tulee olla
 
Liukuportaissa kaidehan kulkee inasen kovempaa kuin ne portaat, kosja silloin riski taaksepäin horjahtamiselle on pieni. Hommahan on varmaan lähtenyt jenkeistä, jossa varmaan joku olisi pannuttanut ostarilla ja satojen miljoonien vaade perustuen siihen, ettei oltu neuvottu kuinka portaissa tulee olla
Se kulkee kovempaa siksi että siä pyörittävä koneisto on suht äskettäin huollettu. Koneiston kuluessa se kaide hidastuu sitten ja liikkuu samaa vauhtia portaiden kanssa.
 
Niin sen pitäisikin olla, että kun olosuhteet muuttuu vaarallisemmiksi niin sitten ajetaan hitaampaa.

Sade pidentää jarrutusmatkaa ja heikentää auton kääntyvyyttä, ja lisäksi voi haitata näkyyvyttä.

Ja jos aurinko paistaa suoraan naamalle niin sitten on vaikeampi havainnoida sitä muuta liikennettä.

Suomen moottoritiet on hyvällä säällä hyvin turvallisia johonkin n. 160km/h nopeuteen asti - huonolla säällä taas vain paljon pienemmillä nopeuksilla.

Nopeus pitää sovittaa sääolosuhteiden mukaan.


´
Suurin osa ihmisistä kyllä ymmärtää, että miksi.



Kesärajoitusten aikana se 120 rajoitus alkaa yleensä jossain Keimolan kohdalla, 3.6 kilometriä kehä3n jälkeen.


Tuossa googlen katukuvassakin näkyy se 120 km/h rajoitusmerkki.

Melkoisen roskaa oleva väite väittää tuota 3.6 kilometriä "kymmeniksi kilometreiksi".
Ajatko päivittäin tuosta, veikkaan että et!?

Ihan kokemuksesta voin sanoa, että 120km/h alkaa arkena siellä Klaukkalan jälkeen.

Sateella on myös ihmeellistä, että Nummelaan asti turun motaria pitää ajaa 100km/h ja siitä eteenpäin voi ajaa aina 120km/h. Mahtaa olla erikoinen sadeilmiö kun tuollalailla paikallisesti aiheuttaa ongelmia.

Selvästi et edes halua ymmärtää lukemaasi, vaan vänkäät vänkäämisen ilosta täysin asian vierestä.

Pointti asiassa oli, että muuttuvat nopeusrajoitukset ei perustu mihinkään järkeen, ääri-ilmiöt sitten erikseen missä kyllä ymmärrän että nopeuksia on hyvä pudottaa, mutta kevyt vesisade ei sellainen vielä ole.

Suomi on jopa ainoa maa täällä pohjolassa, missä on talvinopeudet käytössä, meillä on tosiaan erikoinen sää?
 
Viimeksi muokattu:
Tästä oli eri motarin kohdalla kesällä paljo puhetta, tyyli on perus suomalaiseen tapaan, että jos vähänkään sataa vettä, tai aurinko paistaa väärästä suunnasta niin nopeudet laskee ja kukaan ei tiedä miksi, eikä niitä rajoituksia kukaan edes noudata.

Harmi, että maksumuurin takana, mutta tästä puhuttiin ihan radiossa, että noissa nopeuksissa ei ole mitään järkeä kuten itsekkin tuossa aikasemmin laitoin kuvan sunnuntai aamulta ja 100 taulussa tyyliin tyhjällä tiellä.

Porvoonväylän vaihtuvat nopeusrajoitukset ärsyttävät – miksi ne muuttuvat ja kuka siitä päättää? | Paikalliset | Uusimaa Porvoonväylän vaihtuvat nopeusrajoitukset ärsyttävät – miksi ne muuttuvat ja kuka siitä päättää?
Joku tiivistelmä tuosta artikkellista, vai oliko tiivistys se että toimittaja vain kyselee lukijoilta, mutta ei selvitä asiaa ?

Google linkkisikin edelleen ohjasi uusimaa.fi/paikalliset/8658458 lehteen, maksumuurin takana artikkelli. (jos sen ol tarkoitus ohjata jonnekkin muualle)

Liikennemäärä on yksi typerin syy pudottaa nopeuksia jossain moottoritiellä varsinkin tuolla kehien ulkopuolella, kun ei sitä missään kehälläkään pudoteta, nopeudet kyllä putoaa itsekseen kun autoja alkaa olemaan enemmän.

Tuosta kehä 3 kun lähtee pohjoiseen, niin yhtenäkään arkipäivänä siellä ei ole 120 rajoitusta vasta kuin kymmenien kilometrien jälkeen.

TIlanteita, ajankohtia ja paikkoja on erilaisia, mutta se nyt kuitenkin faktaa että motareilla on ihan liikennemäärien takia syytä välillä pudottaa nopeuksia, kaikki kuskit ei sitä tee, jos sitä ei merkein hänelle kerrota, eikä aina edes silloin. (*

En tässä nyt väitä etteiko muuttuvat rajoitukset voisi jossain olla väärin. ja vaikea niiden oikeellisuutta ratin takaa arvioida. Joissain pätkillä on infotauluja joissa saatetaan kertoa syy, jos jotain erikoisempaa.

En pysty ottamaan kantaa työmatkasi muuttuviin rajoituksiin, kun ei tiedetä miksi. menee arvailuksi.

(*
No toki se vauhti hidastuu kun ajoneuvomäärä lisääntyy, mutta ei useinkaan riittävästi.
 
Joku tiivistelmä tuosta artikkellista, vai oliko tiivistys se että toimittaja vain kyselee lukijoilta, mutta ei selvitä asiaa ?

Porvoonväylän vaihtuvat nopeusrajoitukset ärsyttävät – miksi ne muuttuvat ja kuka siitä päättää?


TIlanteita, ajankohtia ja paikkoja on erilaisia, mutta se nyt kuitenkin faktaa että motareilla on ihan liikennemäärien takia syytä välillä pudottaa nopeuksia, kaikki kuskit ei sitä tee, jos sitä ei merkein hänelle kerrota, eikä aina edes silloin. (*

En tässä nyt väitä etteiko muuttuvat rajoitukset voisi jossain olla väärin. ja vaikea niiden oikeellisuutta ratin takaa arvioida. Joissain pätkillä on infotauluja joissa saatetaan kertoa syy, jos jotain erikoisempaa.


(*
No toki se vauhti hidastuu kun ajoneuvomäärä lisääntyy, mutta ei useinkaan riittävästi.
Muuttuville infotauluille on ehdottomasti paikkansa, esimerkiksi englannissa on moottoriteillä ilmoittamassa mikä kaista suljettu tms. jos onnettomuus tai muu vastaava vakava poikkeama ja toimii helvetin hyvin.

Suomessa tietenkin asia viedään täysin toiseen ääripäähän joka aiheuttaa sen, että hyvä systeemi menettää arvonsa kun kukaan ei noudata sitä ja meillä liikenne kuolemia on jo nyt aivan älyttömän vähän ja liikenteen todelliset ongelmat on aivan muualla kuin moottoriteiden tai kehien nopeuksissa.
 
Suomessa tietenkin asia viedään täysin toiseen ääripäähän joka aiheuttaa sen, että hyvä systeemi menettää arvonsa kun kukaan ei noudata sitä ja meillä liikenne kuolemia on jo nyt aivan älyttömän vähän ja liikenteen todelliset ongelmat on aivan muualla kuin moottoriteiden tai kehien nopeuksissa.

Suomi ei ole edes kuolemaan johtainessa tilastoissa kärkimää, joo jenkeille pärjätään, mutta se onkin vielä serkeampi

Kehillä ja lähtevillä motareilla on ihan oikeasti ongelmia, yksi toki se että kuskit ei noudata edes rajoituksia, siellä on tiheästi onnettomuuksia, mistä aiheutuu häriöitä liikenteeseen. Ihan pitkälti on kyse kahdesta perusvirheestä, liiallinen tilanne nopeus, olemattomat turvavälit.

Rajoitusten nostamista voisi sitten miettiä kun alkaa sujumaan se ajo.

Jos katsotaan ruuhka-aikojen mittauspisteiden dataa, niin ei siellä körötellä, vaan ajetaan liianlujaa.

Edellä oleva ei pois sulje sitä että jossain voisi periaatteessa olla korkeampi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 507
Viestejä
5 004 761
Jäsenet
80 294
Uusin jäsen
Jekkupatteri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom