Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kun... Se auto... Ei liikkunut. Mihinkään. Vaikka kuski yritti. Oli kuin olisi leikannut kiinni tai jotain hajonnut.
Oliko sitten takaa jarru palanut kiinni tai vaihteisto mennyt, en tiedä. Mutta siinä oli eikä liikkunut.

Mutta, tosiaan, en jäänyt kauemmaksi aikaa ihmettelemään. Kun vastaantulijoiden kaista antoi tilaa niin poistuin paikalta.
No jos tähän tapaukseen palataan, niin onhan se auto liikkunut siihen keskelle tietä jostain.

En siis ymmärrä tätä asiaa, että autoon ilmestyy jokin ongelma niin ensimmäinen reaktio on pysäyttää auto siihen keskelle tietä, kun oikea tapa olisi ajaa se auto tien sivuun!
 
En siis ymmärrä tätä asiaa, että autoon ilmestyy jokin ongelma niin ensimmäinen reaktio on pysäyttää auto siihen keskelle tietä, kun oikea tapa olisi ajaa se auto tien sivuun!
Niin sä oletat että se auto on ollut liikkeessä eikä leiponut kiinni esim. jonossa seistessä. Paha sellasta autoa on ajaa tai ohjata sivuun joka ei vaan liiku.
 
No jos tähän tapaukseen palataan, niin onhan se auto liikkunut siihen keskelle tietä jostain.

En siis ymmärrä tätä asiaa, että autoon ilmestyy jokin ongelma niin ensimmäinen reaktio on pysäyttää auto siihen keskelle tietä, kun oikea tapa olisi ajaa se auto tien sivuun!

Jos joutunut tekemään äkkijarrutuksen ja jarrut jumittuneet, miten sitä autoa siirtämään enää?
 
Itse tapaukseen en nyt suoraan ota kantaa, mutta miksi se auto pitää pysäyttää siihen keskelle tietä? Hätävilkut päälle ja auto sivuun sulkuviivan ulkopuolelle on oikea tapa menetellä!

Noin yleisesti , jos vähän tilanne epäselvä, niin ehkä ihan järkevää pysähty tielle niin että turvaa tilanteen, kuten tarinassa kerrottiin niin liikenteeseen mahtuu yksilöitä jotka tilanteen nähdessäkin lähtee tunkemaan ties minne.

Voin kuvitella että jos tuo Volvo olisi pysäköinnyt pientareelle ja laittannut kaikki vilkut päälle mitä löytyy, niin noiden autojen välistä olisi joku yrittänyt tunkea, ehkä useampikin. Ainakin se joku nytkin lähti sählään.

Jos tilanne selviää, kuten tuossa taisi käydä, niin sitten sivuun / jatkaa matkaan. Viiden minuutin seisokkin pieni hinta, ja tuossa ilmeisesti ei mennyt edes sitäkään.

Viikon takaisten jälkeen olisi melkein olettannut että kaveri saa kehuja.



Tätä näkee ihan helvetin paljon normaalissa risteyksissä, parkkipaikoilla tms. kun pitää odottaa vastaantulevaa liikennettä, siinä seisotaan keskellä tietä tukkien kaikkien takana tulijoiden liike kun pienellä ajattelulla auton saisi metrin puolitoista enemmän sivuun ja kappas, takaa tulija mahtuu ohi.

Ei ole kiire, mutta se on sitä toisten huomioon ottamista ja liikenteessä pitäisi kyetä ymmärtämään se, että et ole yksin siellä!

No tilanne päällä, vaaratilanne, vs parkkiksella osaamaton ryhmittyminen.


Edit:
Tätä kuvan Tojota kuskako nyt dissaaktin ottamatta kantaa (kuva rajattu aimmanviestin postauksesta)
kuva_2025-10-25_150621757.png
Ensimmäisenä ei tule mieleen että olisi tuohon auton pysäyttänyt kiusallaan, ensimmäisenä asennosta tulee mieleen onneksi ei mitään pahempaan.

Edit



kuva_2025-10-27_095857454.png
Eli uudestaa yritän ymmärtää tapaukset toisin päin.
Eli ilmeisesti Volvolta oli matka keskeytynyt, renkaat kohti piennarta ja ilmeisesti Volvo kuski seisoskelee keskellä tietä ?
Toytota kuski, jonka auto kuin oli perä lähtenyt käsistä, on se kuskin kysymässä mikä meininki. ajanut auton poikittain ettei sählätä.
 
Viimeksi muokattu:
Voin kuvitella että jos tuo Volvo olisi pysäköinnyt pientareelle ja laittannut kaikki vilkut päälle mitä löytyy, niin noiden autojen välistä olisi joku yrittänyt tunkea, ehkä useampikin. Ainakin se joku nytkin lähti sählään.

Siksi sitä autoa ei pidäkään pysäyttää rinnalle, vaan reilusti kauemmas, jotta muut pääsee ohi ilman että tarvitsee kahden auton välistä mahtua.
 
Siksi sitä autoa ei pidäkään pysäyttää rinnalle, vaan reilusti kauemmas, jotta muut pääsee ohi ilman että tarvitsee kahden auton välistä mahtua.

Jos ajatus nimenomaan estää se ettei muut tunge sinne , vaan odottavat kunnes tilanne selviää ja turvallista jatkaa matkaa.
Tuossa viellä "uhka" molemmista suunnista niin jos vie auton toiseen suuntaan, niin toisesta suunnasta voi tunkea väkeä, ja toisin päin. Parkkeeramma tuohon rinnalle noin estää sen ettei siitä välistä yritetä tunkea. Tarinan mukaan siellä oli niitä sankareita jotka silti yrittä päästä läpi.

Jos tuli tuon näköiseen kohtaa, niin ensimmäisenä kai varmistaa turvallisuus, ei lisä vahinkoja, jäs ei lanssia tarvita, niin selvittääkö voiko tuon auton saada turavalliseen paikkaan, tien sivuun. Jos terveitä jalkoja ja käsiä niin tuonkoinen ajoneuvo siirtyy porukalla.
 
Siksi sitä autoa ei pidäkään pysäyttää rinnalle, vaan reilusti kauemmas, jotta muut pääsee ohi ilman että tarvitsee kahden auton välistä mahtua.
Silloin kun se on järkevästi ja ylipäätän mahdollista toteuttaa, niin just näin. Hassua kuitenkin tuomita joku ilman hyvää kokonaiskuvaa. Eikä siinä tilanteessa välttämätä hoksottimet toimi niinkuin mielikuvaharjoittelussa keskustelupalstalla
 
Siksi sitä autoa ei pidäkään pysäyttää rinnalle, vaan reilusti kauemmas, jotta muut pääsee ohi ilman että tarvitsee kahden auton välistä mahtua.

Näin itse olen toiminut kun käynyt kysymässä hätävilkut päällä olevasta autossa olevilta tarvivatko apua. Plus nykypäivänä ei tiedä minkälaista sankaria on kanssa autoilijana niin myös hyvä syy jättää auto kauemmas.
 
Jos on tarkoitus käydä kysymässä onko kaikki ok, niin eihän sitä autoa voi mihinkään sivuun ajaa ja lähteä sitten hortoilemaan siihen ajoradalle missä muut puskee ohi. Ihan oikein tuo Volvo teki.

Onko se nyt joku maailmanloppu jos liikenne pysähtyy puoleksi minuutiksi? Viimeksi kun ajoin, niin jouduin välillä seisomaan liikennevaloissakin paljon pidempään. Seisahdukset kuuluu liikenteeseen.
 
Jos on tarkoitus käydä kysymässä onko kaikki ok, niin eihän sitä autoa voi mihinkään sivuun ajaa ja lähteä sitten hortoilemaan siihen ajoradalle missä muut puskee ohi. Ihan oikein tuo Volvo teki.

Odotetaan asiallisesti tien sivussa, kunnes autot on menneet ohi ja ylitetään tie vasta sitten.
 
En ota tähän vänkäämiseen kantaan mutta jos auto on manuaali kuten tuo kuvan Toyota todennäköisesti niin sitä voi siirtää ilman työntöapua starttimoottorilla helposti kymmeniä metrejä jos ei voimansiirto ole ihan jumissa. Yllättävän moni ei tiedä tätä. Huh olipa pitkä tuo eka lause.
 
Etummainen kävi kysymässä että onko kaikki ok, ei sairauskohtausta tms. Että täytyykö soittaa ambulanssi. Ei onneksi täytynyt.
Tohon kun ei tosiaan edes puolta minuuttia mene, niin ihan ihmeellistä tämä mussutus liikenteen pysäyttämisestä :facepalm:

Minä, minä, minä -ihmisille tosin voi olla vaikea ymmärtää että jotkut vielä ihan oikeasti välittävät muista ihmisistä ja heidän hengestään ja terveydestään.
 
En ota tähän vänkäämiseen kantaan mutta jos auto on manuaali kuten tuo kuvan Toyota todennäköisesti niin sitä voi siirtää ilman työntöapua starttimoottorilla helposti kymmeniä metrejä jos ei voimansiirto ole ihan jumissa. Yllättävän moni ei tiedä tätä. Huh olipa pitkä tuo eka lause.
Eräskin hermanni oli pysähtynyt kehä 1 keskelle kaistaa, ajoin auton tien sivuun hätävilkut päälle ja menin kysymään kuskilta, mikä ongelmana?

Oli vain auto sammunut, kuski kovin valitteli, että on automaatti, että ei saa liikkumaan autoa!? :facepalm:

Laitoin vaihteen vapaalle ja työnnettiin auto sivuun muiden edestä ja kuski aivan puulla päähän lyötynä, että näinkin voi tehdä!
 
Mutta noin yleisesti liikenteessä tuntuu olevan vallalla kohtuuton kiire. Tuo heijastuu sekä siihen pysähtymiseen., nopeuteen että yleiseen liikenteessä liikkumiseen. Jos ei olisi niin hoppu eikä ajaisi niin kontissa niin pystyisi ehkä havainnoimaan ja reagoimaan paremmin ympäristöön (koskee myös tätä pysähtymiskeissiä).

Henkilökohtaisesti viime aikoina on ärsyttänyt täydellinen välinpitämättömyys suojatien eteen pysähtyneen auton ohittamiseen. Muutaman päivän sisällä pari kertaa vierestä ajellaan surutta ja pitänyt olla varpaillaan että pitääkö omalta osalta tukkia suojatie jos sieltä joku on sillä hetkellä tulossa (ruuhkan takia pitänyt pysähtyä).
 
Muutaman kerran tullut ajettua pimeällä viime viikkoina, niin eteen on tullut useita kuskeja, jotka ajavat 100 alueella 75-90 välillä vaikka muuten hyvät olosuhteet. Eilen pidemmän aikaa meni edessä oleva 80 kunnes pääsin ohi.

Mikä juttu mahtaa olla? Vuoden ensimmäiset pimeät kelit pelottaa eikä uskalla ajaa satasta? Autot ihan normaaleja olleet. En katsonut kuskeja.
 
Muutaman kerran tullut ajettua pimeällä viime viikkoina, niin eteen on tullut useita kuskeja, jotka ajavat 100 alueella 75-90 välillä vaikka muuten hyvät olosuhteet. Eilen pidemmän aikaa meni edessä oleva 80 kunnes pääsin ohi.

Mikä juttu mahtaa olla? Vuoden ensimmäiset pimeät kelit pelottaa eikä uskalla ajaa satasta? Autot ihan normaaleja olleet. En katsonut kuskeja.
Ihan normaalia tuo on. Jos ajaa esim. Helsingistä Tammisaareen on aika 50/50 kulkeeko jono 80 km/h vai 100 km/h, vaikka seassa ei olisi raskasta liikennettä.
 
Kai moni pelkää ihan elukoitakin tähän vuodenaikaan. Jossei omista lisävaloa niin saa olla hyvät valot autossa mikäli meinaa nähdä ja porskutella 100kmh tuolla syyssateessa. Ja kun kunnon valojenkin kanssa voi paukahtaa.
 
Vähän ohi aiheesta mutta nyt ärsyttää jalankulkijat jotka kävelevät päin punaisia. Olisi ihan kiva jos viitsisivät käyttää heijastimia näillä pimeillä keleillä...
 
Odotetaan asiallisesti tien sivussa, kunnes autot on menneet ohi ja ylitetään tie vasta sitten.

Samoin siellä jonossa voi olla joku jolla on sairaskohtaus ja jota ollaan viemässä hoitoon, mutta kuolee sitten käsiin kun matka viivästy tuollaisen liikenteenblokkaajan vuoksi.

Hmm, todennäköisyyksiä, tiellä ajokaistalla puolipoikittain auto valot päällä seis, vs jonossa ei hälytys ajoa mutta jollain sairaskohtaus.


En ota tähän vänkäämiseen kantaan mutta jos auto on manuaali kuten tuo kuvan Toyota todennäköisesti niin sitä voi siirtää ilman työntöapua starttimoottorilla helposti kymmeniä metrejä jos ei voimansiirto ole ihan jumissa. Yllättävän moni ei tiedä tätä. Huh olipa pitkä tuo eka lause.

Auton asento on hämmentevä, jos ei ominvoimin, startilla, mutta rullaa, niin tuo liikkuu tasaisella asfaltilla yhden keskirtokuntoisen voimin. Jos paikat jumissa, niin luulis kuvan joukosta löytyvän muutama jotka joukolla saavat liikkuun.

Mutta jos nyt siellä ja täällä joillain meni kuppi nurin jos auttaja pysähtynyt suojaavasti, niin ehkä parempi antaa olla. Tehdä vain ilmoitus.
 
Muutaman kerran tullut ajettua pimeällä viime viikkoina, niin eteen on tullut useita kuskeja, jotka ajavat 100 alueella 75-90 välillä vaikka muuten hyvät olosuhteet. Eilen pidemmän aikaa meni edessä oleva 80 kunnes pääsin ohi.

Mikä juttu mahtaa olla? Vuoden ensimmäiset pimeät kelit pelottaa eikä uskalla ajaa satasta? Autot ihan normaaleja olleet. En katsonut kuskeja.

Totta, onhan tuolla tiellä paljon elukoita ja niistä varoittavia liikennemerkkejä. Mikäs siinä jos ei oo minuutin päälle.
Siellä ehkä joku toinen miettii että kuka xxxx ajaa satasta näillä keleillä hirvi/peruravaara alueella.

Kai moni pelkää ihan elukoitakin tähän vuodenaikaan. Jossei omista lisävaloa niin saa olla hyvät valot autossa mikäli meinaa nähdä ja porskutella 100kmh tuolla syyssateessa. Ja kun kunnon valojenkin kanssa voi paukahtaa.

Hyvät valot auttaa, todellä tärketä , se sitten vähän niin ja näin kananttaako silti nostaa nopeutta satkuun.

Nyt on tuota keliä missä tummaa maisemaa, tummaa eläintä, pohdin siis sitä kuljetajan näkökykyä, millä sen eläimen erottaa sadanmetrin päästä. Onko pahimmat(parhaat) lisävalojen plussat / miinukset nettona miten.

Uber hyvät matriisivalot ehkä se juttu. Käytännössähän noilla pahoilla riista-alueilla hyvillä valoilla voisi perustella sitä kahdeksankympin vauhtia. Satkua silti ajellaan, jos yksinään niin mikäs siinä, tuurista kiinni osuuko kaurista vai isompaa hirveä keulaan ja miten siinä käy.

Yritän sanoa että alempi nopeus laskee törmäysriskin lisäksi mahdollisen törmäyksen osalta isosti vahinkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä Volvossa oli vikana? En tiedä. Kuski koitti sitä pari kertaa käynnistää, mutta auto vain nytkähti hiukan eteenpäin ja lähes saman verran taakse. Ihan kuin olisi ollut joku vaihteiston vika tai jarru hirttänyt kiinni. En tosiaan tiedä.
Kuulostaa siltä, että voisi olla vaihteisto rikki / vikatilassa. Vanhemmat automaatit ainakin tekevät sitä, että vikatilanteessa vaihteisto lukkiutuu kakkos- tai kolmosvaihteelle. Itseltäni hajosi joskus vanha Chrysler juurikin noin, käynnistystä yrittäessä nytkähti vaan vähän eteenpäin (koska vaihde jumissa kolmosella ja kytkin paskana) eikä sitä saanut liikkeelle enää kuin hinaamalla.
 
Kuulostaa siltä, että voisi olla vaihteisto rikki / vikatilassa. Vanhemmat automaatit ainakin tekevät sitä, että vikatilanteessa vaihteisto lukkiutuu kakkos- tai kolmosvaihteelle. Itseltäni hajosi joskus vanha Chrysler juurikin noin, käynnistystä yrittäessä nytkähti vaan vähän eteenpäin (koska vaihde jumissa kolmosella ja kytkin paskana) eikä sitä saanut liikkeelle enää kuin hinaamalla.
Osassa on pakko neutraali. Eli painat nappia x piilossa tai ei piilossa ja saat vaihteen pakotettua vapaalle. Vähän kuin parkkilukon ohitus.
 
Siellä ehkä joku toinen miettii että kuka xxxx ajaa satasta näillä keleillä hirvi/peruravaara alueella.



Hyvät valot auttaa, todellä tärketä , se sitten vähän niin ja näin kananttaako silti nostaa nopeutta satkuun.

Nyt on tuota keliä missä tummaa maisemaa, tummaa eläintä, pohdin siis sitä kuljetajan näkökykyä, millä sen eläimen erottaa sadanmetrin päästä. Onko pahimmat(parhaat) lisävalojen plussat / miinukset nettona miten.

Uber hyvät matriisivalot ehkä se juttu. Käytännössähän noilla pahoilla riista-alueilla hyvillä valoilla voisi perustella sitä kahdeksankympin vauhtia. Satkua silti ajellaan, jos yksinään niin mikäs siinä, tuurista kiinni osuuko kaurista vai isompaa hirveä keulaan ja miten siinä käy.

Yritän sanoa että alempi nopeus laskee törmäysriskin lisäksi mahdollisen törmäyksen osalta isosti vahinkoja.

Helposti sitä olettaa muiden tilanteen olevan sama kuin itsellä. Uusi auto alla jossa tehokkaat valot, uudet hyvät renkaat ja muutenkin kaikki ok niin itseä ei huoleta ajaa satasta pimeällä.
Jos alla on vanhempi auto, jossa heikot valot ja renkaat niin ymmärrystä löytyy.

Tilanteen ollessa "Päällä" helposti vaan alkaa toista sättimään :giggle:

ChatGPT sanoo seuraavaa, Kysymykseen Kuinka suuri ero jarrutus etäisyydellä on, 80 km/h ja 100 km/h vauhdissa, kuivalla asfaltilla tai märällä asfaltilla:
➡️ Ero kuivalla: 49.2 – 31.4 = 17.8 metriä
➡️ Ero märällä: 98.5 – 62.8 = 35.7 metriä

Onhan tuossa eroa, jos pitää paikkansa.
 
Noissa myös voi olla ihan järkeviä syitä rajoittaa nopeutta. Itselläkin nyt syksyllä pomppasi katsastuksessa takarenkaiden takia kun molemmissa oli sisäpinnassa vaurioita (olivat olleet menossa tämän sesongin jälkeen vaihtoon kun about 3mm oli pintaa). Tuo oli keskiviikkona ja perjantaiksi sain vaihtoajan (mutta renkaat tulivat vasta maanantaina lopulta). Tiistaiksi sitten siirtyi että ne sai auton alle ja sekä torstaina että viikonloppuna oli pakollisia menoja. Olivat varmasti olleet jo hetken rikki (joten todennäköisesti ei akuuttia kriisiä), mutta pakolliset menot suoritettiin hiljaisemmilla nopeuksilla kun sillä ainakin minimoi todennäköisyyden ja jos jotain tapahtuisi niin olisi mahdollisuus reagoida järkevästi tilanteeseen.

Vielä kun tosiaan lisätään pimeys, hirvet ja mahdollinen keli (renkaiden takia) niin kyllä siellä saa hiljempaa ajaa.
 
ChatGPT sanoo seuraavaa, Kysymykseen Kuinka suuri ero jarrutus etäisyydellä on, 80 km/h ja 100 km/h vauhdissa, kuivalla asfaltilla tai märällä asfaltilla:
➡️ Ero kuivalla: 49.2 – 31.4 = 17.8 metriä
➡️ Ero märällä: 98.5 – 62.8 = 35.7 metriä

Onhan tuossa eroa, jos pitää paikkansa.
Jos lisää tuohon vielä reaktioaika, vähän pidentää eroa, mutta suurin juttu on se millanen matka on se millä ei väliä (osuu joktapauksessa). Ja mistä se pitäisi nähdä että kerkiää tekeen riittävästi.

Jos rekatio, + helijentämismatka siihen että voi johonkin väistää. Jos satasen vauhdissa märällä tienpinnalla pysähtymis matka on satametriä. Pohjanmaan avoimille pelloilla jos näkee pellolla tielle sinä aika ikkunassa juoksevan hirven niin valoilla merkitystä. (* Joka tapauksessa ne on aika ikäviä nähdä hyvällä valollakin ja hyvä valo taasen saa loistaa kaistaviivat , opasteet ja liikennemerkit. (heikentää näkykykyä) Nopeus taase tekee katseesta kapeamman.

Sitten jos on sitä perinteisempää maisemaa, metsäistä, niin hirvien ja peurojen suhteen hyvät kaukovalot auttaa näkemään tiellä pysähtyneet eläimet. jalankulkijat jne. Mutta metsästä tien yli juoksevat eläimet , no jäähän niistä muistikuva.

Käytännössä pitkälti kyse siitä miten auto kestää törmäyksen eri nopeuksilla. ja siitä että satasen vauhdilla kerkiää paremmin osuun, kuin kahdeksaa kymppiä.

Hyvillä renkailla on se merkitys että jos se ei kohdalla ja pysähtyy, niin ehkä kerkiää hidastaa, kääntään kiveen.


Jos puhutaan yksiajavista niin se on sitten yksilöstä kiinni, ja autosta kiinni, jos se nyt on korkeanriskin paikka, niin tikkarirajoituksia laskettu. ja varoitus mutta ei laskettu, niin fiiliksen mukaan onko perille kiire, vai pitääkö perille päästä.

Edit:

Kielimalli lienee sotkenut pysähtymismatkan ja jarrutusmatkan. Kannattaa mielummin kysyä vaikka Liikenneturvan laskurilta.
Lisätään ne ihan lukuina
Kuivalla 100km/h 28+43 metriä, eli 71metriä
kuivalla 80km/h 22+27 metriä, eli 50 metriä

Märällä 100km/h 28+64 metriä, eli 92 metriä
Märällä 80km/h 22+41 metriä, eli 63 metriä
Noista jarrutuksista kuivalla neljämetriä pois niin vielä kolmeekymppiä, ja märällä kuusimetriä. 50km/ loppu nopeus, niin kuivalla 11 metriä pois ja märällä 16metriä. Eli silmämääräisesti märällä jos ajelee satasta niin siinä missä 80 ajanut jo pysähtynyt, niin satkua ajanut törmään jotain seitsemääkymppiä. Vähän auttaa se että onhan siinä hetken ollut aikaa toteuttaa väistöliikkeitä. Se sähkötolppa ei välttämättä voittajan valinta.
 
Viimeksi muokattu:
ChatGPT sanoo seuraavaa, Kysymykseen Kuinka suuri ero jarrutus etäisyydellä on, 80 km/h ja 100 km/h vauhdissa, kuivalla asfaltilla tai märällä asfaltilla:
➡️ Ero kuivalla: 49.2 – 31.4 = 17.8 metriä
➡️ Ero märällä: 98.5 – 62.8 = 35.7 metriä

Onhan tuossa eroa, jos pitää paikkansa.
Kielimalli lienee sotkenut pysähtymismatkan ja jarrutusmatkan. Kannattaa mielummin kysyä vaikka Liikenneturvan laskurilta.
 
Terveisiä sille eräälle 3-sarjan bemarikuskille, joka päätti kääntyä kulkusuunnassaan vasemmalle, mutta ilman vilkkua ja sen verran vauhdikkaasti, ettei meillä muilla autoilijoilla oikein ollut mahdollisuutta arvata, mitä olit aikeissa tehdä.

Onneksi ei mitään sattunut ja varmaan oli myös hyvä, että sen kääntymisaikeesi sitten töötöllä päätit ilmaista, mutta vilkkuviiksi yhdistettynä oikeaan tilannenopeuteen auttaisi meitä muita aika paljon.
 
Onko se nyt joku maailmanloppu jos liikenne pysähtyy puoleksi minuutiksi? Viimeksi kun ajoin, niin jouduin välillä seisomaan liikennevaloissakin paljon pidempään. Seisahdukset kuuluu liikenteeseen.
On. Myös tietyömaa ja joutuu ajamaan 80kmh 1km on maailmanloppu kun on siltatyömaa, josta voi ihan hyvin ajaa 120kmh.

Ärsytti ajaa Hämeenlinnasta eteläänpäin kun 3 henkilöautoa ja ruuvattu kevyt ka ajeli reippaasti yli satasta 80kmh rajoituksella siltatyömaalla. Sitten kun alkoi 120 niin tää kaksikko jäi ajamaan 110- 115kmh. Sitten kun nopeusero ei muiden nopeuden noston vuoksi riittänyt ja ohituskaista oli jonkin aikaa tukossa näiden kahden sankarin takia. Sen kolmannenkin ohi menin 3km päässä kun ajeli alle 120.

Sekin ärsyttää että ihmisten ajaminen ei kehity vaikka takana kymmeniä ellei satoja tuhansia km. Ei pelisilmää, ei ennakointia. Reagoidaan vaan ärsykkeisiin eikä osata ennalta ajatella eteenpäin. Tälläkin taas samat kuskit ajelee pimeissä ja suht jyrkissä mutkissa keskiviivalla ja loput pitää vasemmat pyörät turvallisesti vastaantulijan kaistalla. Sitten väistö ja paluu keskiviivalle. Mitä *ittua?
 
Auton asento on hämmentevä, jos ei ominvoimin, startilla, mutta rullaa, niin tuo liikkuu tasaisella asfaltilla yhden keskirtokuntoisen voimin. Jos paikat jumissa, niin luulis kuvan joukosta löytyvän muutama jotka joukolla saavat liikkuun.
Miksi te sitä Toyotaa mietitte? Hajonnut auto oli tuo Volvo kirjoittajan mukaan.
 
Vakkarikuski lähtee toisesta ohi ja niillä on alle 1km/h eroa nopeudessa, siinä menee monta päivää ja tuhansia kilometrejä yhdessä ohituksessa.
Ajatusleikkinä jos ohitettava pituus on 20 metriä ja monta päivää on vaikka sitten 3 (koska monta on enemmän kuin pari, joka on 2), niin ero vauhdissa olisi 0,00027 km/ (~27 senttiä tunnissa).
80-alueella ohitukseen tarvittaisiin n. 5760 km, joten sikälimikäli "tuhansia kilometrejä" pitää paikkansa :geek:
 
Viimeksi muokattu:
On. Myös tietyömaa ja joutuu ajamaan 80kmh 1km on maailmanloppu kun on siltatyömaa, josta voi ihan hyvin ajaa 120kmh.

Ärsytti ajaa Hämeenlinnasta eteläänpäin kun 3 henkilöautoa ja ruuvattu kevyt ka ajeli reippaasti yli satasta 80kmh rajoituksella siltatyömaalla. Sitten kun alkoi 120 niin tää kaksikko jäi ajamaan 110- 115kmh. Sitten kun nopeusero ei muiden nopeuden noston vuoksi riittänyt ja ohituskaista oli jonkin aikaa tukossa näiden kahden sankarin takia. Sen kolmannenkin ohi menin 3km päässä kun ajeli alle 120.

Sekin ärsyttää että ihmisten ajaminen ei kehity vaikka takana kymmeniä ellei satoja tuhansia km. Ei pelisilmää, ei ennakointia. Reagoidaan vaan ärsykkeisiin eikä osata ennalta ajatella eteenpäin. Tälläkin taas samat kuskit ajelee pimeissä ja suht jyrkissä mutkissa keskiviivalla ja loput pitää vasemmat pyörät turvallisesti vastaantulijan kaistalla. Sitten väistö ja paluu keskiviivalle. Mitä *ittua?
Olen näitä työmaakeiloja kusettanut tässä hml nurkilla ihan urakalla kesän ja syksyn aikana, eli taulun vaatima nopeus ja aina ripeä kiihdytys kun rajoitus vaihtuu. 90% jää kuin tikku paskaan kun 120 alkaa, vaikka ovat ängenneet ohi työmaan aikana. (140hp auto) Vaikka hitaamalla autolla ajelen max. 100kmh saa silti ohitella työmaalla ohi tulevia kun rajotukset nousee. Paras tapaus oli täysperä jolle ei 50kmh kelvannut.

On oikein mukavaa kun 50kmh rajoitetun kavennuksen kohdalla ohi painetaan 80-100kmh, mitähän nämä sankarit tekisi kun päättäisin kiskasta vilkun vasuriin ja vaihtaa kaistaa eteen? Voisi olla selittelemistä.
 
Olen näitä työmaakeiloja kusettanut tässä hml nurkilla ihan urakalla kesän ja syksyn aikana, eli taulun vaatima nopeus ja aina ripeä kiihdytys kun rajoitus vaihtuu. 90% jää kuin tikku paskaan kun 120 alkaa, vaikka ovat ängenneet ohi työmaan aikana. (140hp auto) Vaikka hitaamalla autolla ajelen max. 100kmh saa silti ohitella työmaalla ohi tulevia kun rajotukset nousee. Paras tapaus oli täysperä jolle ei 50kmh kelvannut.

On oikein mukavaa kun 50kmh rajoitetun kavennuksen kohdalla ohi painetaan 80-100kmh, mitähän nämä sankarit tekisi kun päättäisin kiskasta vilkun vasuriin ja vaihtaa kaistaa eteen? Voisi olla selittelemistä.
Tätähän se on, kaupungissa ja taajamissa vedetään jalankulkijoiden seassa 10-20 jopa törky ylinopeuksia ja motarilla - 10 suurimmasta sallitusta ja tietenkin vasenta kaistaa kilometri tolkulla! :facepalm:
 
Tekniikan Maailmassa on lukija taas kyllä ylittänyt kysymyksellään jonkinlaisen kotipoliisien parodiahorisontin. En tiedä, onko kysyjä halunnut vain teoriassa kysellä muiden hidastamisesta ohituskaistalla, vai onko taustalla aito halu tehdä niin, mutta on TM:n lukijoilta aiemminkin tullut vastaavia helmiä. Eli siis käsittääkseni kysyjä saattaisi haluta ohituskaistan alkaessa siirtyä vasemmalle ajamaan tasan oikean kaistan nopeutta, jotta kukaan ohitse haluava ei pääse ajamaan ylinopeutta.


Kysymys: Autot olivat edenneet kymmeniä kilometrejä katkeamattomassa jonossa nopeudella 60–70 km/h. Nopeusrajoitus muuttui kahdeksastakympistä sataan ja ohituskaista alkoi. Osa autoilijoista siirtyi sinne ja aloitti kovan kiihdytyksen. Kaistojen yhtyessä ohittajat palasivat puoliväkisin oikealle. Se sai aikaan siellä olevan jonon nopeuden laskemisen jarrutuksien ansiosta lukemiin 40–60 km/h.

Syyllistynkö johonkin, jos itsekin siirryn ohituskaistalle ja ajan siellä samaa nopeutta kuin oikeanpuoleinen jonokin estäen näin ylinopeudella ajamisen?

Ei etuilija

VASTAUS:
Kysymyksessä on kaksi kaistaa, varsinainen ja ohittajille tarkoitettu. Molempien käytöstä on voimassa aivan samat säännöt kuin muillakin teillä ja kaduilla. Useampikaistaisella ajoradalla vasenta kaistaa saa käyttää ”jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa”.

Ohituskaistat ovat tarkoitettu hitaammin liikkuvien ohittamiseen. Jokainen tietää, että ohituskaista päättyy joskus. Monesti siitä kerrotaan ennakoivilla merkeillä.

Jos ohituskaistalla ryhtyy ajamaan samaa nopeutta kuin varsinaisella kaistalla ja tämä tarkoittaa hiljempää kuin nopeusrajoitus sallii, ollaan aika lähellä tuota laissa mainittua haitan aiheuttamista.

Mikäli tällaisessa tilanteessa taakse syntyy useamman auton jono, ohituskaistan päättyessä syntyy ongelmia. Useamman ajoneuvon pääseminen takaisin oikealle on vaikeampaa kuin muutaman pääseminen.

Kaistan vaihtaminen on täysin kaistanvaihtajan vastuulla.

Lukijan kuvaama tilanne tuntuu varmasti suoranaiselta etuilulta. Kun liikennettä on tarpeeksi paljon, ohituskaistat eivät toimi. Sitä vastoin ne toimivat hyvin yksittäisten hitaampien ajoneuvojen ohittamisessa.

Poliisit ovat osoittaneet jonkin verran kiinnostusta mitata nopeuksia ennen ohituskaistan päättymistä. Suosittelen kaikenlaisen valvonnan jättämistä heidän kontolleen.

Olavi Lempinen
 
Kysyjän mukaan jono kulki 60-70 km/h ja hän olisi halunnut estää, että ohituskaistalla ei ajeta rajoituksen mukaan 100 km/h :D Kuulostaa kyllä hyvin perinteiseltä tapaukselta, että turvaväliä on pidettävä paitsi silloin, kun joku meinaa päästä etummaisen ja hänen auton väliin. "Katkeamaton" jononkin varmaan oli jonkun vastaavan sankarin aiheuttama tukos. Pelottavinta tuossa hänen kirjoituksessaan on kyllä se, että kuvittelee tekevänsä jonkun palveluksen kaikille.
 
Kysyjän mukaan jono kulki 60-70 km/h ja hän olisi halunnut estää, että ohituskaistalla ei ajeta rajoituksen mukaan 100 km/h :D Kuulostaa kyllä hyvin perinteiseltä tapaukselta, että turvaväliä on pidettävä paitsi silloin, kun joku meinaa päästä etummaisen ja hänen auton väliin. "Katkeamaton" jononkin varmaan oli jonkun vastaavan sankarin aiheuttama tukos. Pelottavinta tuossa hänen kirjoituksessaan on kyllä se, että kuvittelee tekevänsä jonkun palveluksen kaikille.

Noista tiedä kuinka vakavissaan. Ongelman äärellä oli, eli sillä että ohituskaista kohdalla jonossa vaihdellaan paikkoja, mikä lisää vaaratilanteita. Mutta hänen idea nyt oli kovin vaaralinen, mikä vastauksessa kerrottiinkin.

Nuo nyt on tilanteita mitkä pitää sietää, ja toivoa että poliisit sitten vetää sivuun pahimmat hölmöilijät.

Kysyjän kannattaa pitää tavallista parempi turvaväli ohistuskaista-alueen loppu päässä. se olisi oikea turvallisuus teko. ja lisäksi liventäisi sen jonon vauhdin kyykkäämistä. (toki siinä tulee se nopeuden pomsahdus ja kyykkäys)
 
Kuulosti enemmän siltä, että hän pahoitti mielensä, kun joku muka "etuili". Ihan samaa sarjaa kuin törpöt jonottamassa oikealla tyhjän vasemman kaistan ollessa vieressä. Jokaisella yhtäläinen mahdollisuus valita kaistansa eli ei etuilua vaan oma valinta.
 
Kysyjä puhui myös jostain puoliväkisin palaamisesta. Tietenkin joissain tapauksissa tuo toiminta voi olla aika turhauttavaa, jos jollain 100 km/h alueella vedetään 130 km/h ja lyöttäydytään kovasta vauhdista viime hetkellä hiekat tai loskat lentäen takaisin jonoon, mutta noin yleisesti ottaen jos oikean kaistan autot tekevät oman osuutensa oikein, ei sen liittymisen vasemman kaistan autoilijoilta pitäisi olla puoliväkinäistä. Eli turvavälit kunnossa eikä mitään mielenosoituksellista välien kuromista. Ja ohituskaistan käyttäjät myös hoitavat oman osuutensa oikein, eli eivät lähde mihinkään formuloista tuttuihin kamikaze-temppuihin.
 
Kysyjä puhui myös jostain puoliväkisin palaamisesta. Tietenkin joissain tapauksissa tuo toiminta voi olla aika turhauttavaa, jos jollain 100 km/h alueella vedetään 130 km/h ja lyöttäydytään kovasta vauhdista viime hetkellä hiekat tai loskat lentäen takaisin jonoon, mutta noin yleisesti ottaen jos oikean kaistan autot tekevät oman osuutensa oikein, ei sen liittymisen vasemman kaistan autoilijoilta pitäisi olla puoliväkinäistä. Eli turvavälit kunnossa eikä mitään mielenosoituksellista välien kuromista. Ja ohituskaistan käyttäjät myös hoitavat oman osuutensa oikein, eli eivät lähde mihinkään formuloista tuttuihin kamikaze-temppuihin.
Siitä syntyy se tyypillinen pumppaaminen, netto hyöty negatiivinen (ärsyyntyneitä)

Tuossa oletettavasti pidempi jono, ohituskaistan alettu osa jengistä lähtee ohittaan, jääneillä vauhti kasvaa kun alkupää nostaa nopeutta satkun rajoitukseen ja välissä osa sitten kirii ohittamaan lähteneen paikan.
No jonon kärki saavuttaa 80 alueen johon alkaa hiljentään, ohittajat alkaa palaileen jonoon, jonossa olijat alkaa ottamaan turvaväliä.
Koska ohituskaistalla voinut olla tiukka possujono, joka tunkee siihen yhteen väliin niin siinä sitten useampi jarruttelee ja sen jonka eteen tunkivat joutuu ihan konnolla himmaileen ja tietenkin sen takana tuliat.
 
Yleisempi ongelmahan tuossa on, että siinä oikealla kaistalla idiootit ajavat 120-130 km/h ja näin estävät ohitukset. Ja kaistan loputtua pudottavat nopeutensa takaisin sinne 90 km/h tuntumaan. Noilta pitäisi saada ajokortit pois.
 
Jos jono kulkee 60-70 kmh ja 100% tässä jonossa olevista haluaisi ajaa kovempaa niin miksi osan näistä pitäisi ajaa tarkoituksella hiljempaa vaikka nyt selvästi tuli tilaa ja mahdollisuus ajaa kovempaa niinkuin he ovat koko ajan toivoneet olevan mahdollista?

Ääliöhän on se joka tarkoituksella jatkaa ajamista hitaasti 60-70 peruskaistalla tien tukkona perässätulujoille vaikka olisi tilaa ajaa kovempaakin.
 
Viimeksi muokattu:
Yleisempi ongelmahan tuossa on, että siinä oikealla kaistalla idiootit ajavat 120-130 km/h ja näin estävät ohitukset. Ja kaistan loputtua pudottavat nopeutensa takaisin sinne 90 km/h tuntumaan. Noilta pitäisi saada ajokortit pois.

Onko ? siis ihan oikeasti onko ? jos ei tartuta ylinopeuteen. Jos jonon vauhti nosee korkeimpaan salittuun tai yli, niin parempihan se on ettei seillä lähdetä ohittaan. jos edessä kiihdyttää yli 120km/h niin jatketaan itse sillä satkulla, niin vähennetään pumppaamista, toivotaan ettei perässä tulijat lähde ohittaan.
 
Jos jono kulkee 60-70 kmh ja 100% tässä jonossa olevista haluaisi ajaa kovempaa niin miksi osan näistä pitäisi ajaa tarkoituksella hiljempaa vaikka nyt selvästi tuli tilaa ja mahdollisuus ajaa kovempaa niinkuin he ovat koko ajan toivoneet olevan mahdollista?
Tuo TM juttu ? Mitä tarkoitat.
80 alueella menevät rajoituksen mukaan jonossa, pientä pumppaamista mikä tyypillistä.
Tulee satasen rajoitus, jonon kärki nostaa vauhdin satkuun, ja jonossa kuskit levittäytyy ohituskaistalle, hetkeksi tilaa ja kaikki saavat ajaa lujempaa, ohituskaista osuus päättyy ja porukka palaa jonoon, jos siinä seuraa vielä 80 rajoitus, niin vauhdit jonossa romahtaa.

Voi toki miettä ohituskaistan käytön järkevyyttä vs tyytyä siihen nopeuden kasvuun mitä jonossa olisi syntynyt.
 
No vaikka tässäkin tilanteessa ihan sama juttu. Kaikki ajaa 80 jonossa vaikka kaikki haluaisivat ajas kovempaa 100kmh. No nyt tuli tilaa ja mahdollisuus nostaa vauhti haluttuun 100kmh nopeuteen. Miksi ei? Miksi jäädä tientukoksi ajaa 80 mitä on itse kiroillut ja kaikki muutkin kiroilee?
 
Ihan samaa sarjaa kuin törpöt jonottamassa oikealla tyhjän vasemman kaistan ollessa vieressä. Jokaisella yhtäläinen mahdollisuus valita kaistansa eli ei etuilua vaan oma valinta.
Mitäs jos se jono onkin vasemmalla kaistalla ja oikealla kaistalla kulkee autoja harvakseltaan 10km/h alemmalla nopeudella? Vielä suurempia törppöjäkö?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 920
Viestejä
4 974 374
Jäsenet
79 917
Uusin jäsen
paholainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom