Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Seurasin yksi päivä toimiston ikkunasta kun jonkun auto levisi liikennevaloihin siihen "piikkipaikalle". Hätävilkut tietysti heti päälle mutta oli erikoista seurata miten toistuvasti uuden ryhmän saapuessa valohin autot ajoivat suoraan ton hätävilkut päällä olevan auton taakse soittamaan torvea ja odottamaan. Ton sammuneen auton kuski joutu toistuvasti jo hieman vittuuntuneen oloisena menemään huitomaan noita toiselle kaistalle ja kiertämään.
Tossa risteyksessä on siis kolme kaistaa tuosta suunnasta ja ruuhkaa ei ollut. Lisäksi toi hätävilkut päällä oleva auto näkyy ainakin 100m ennen liikennevaloja, joten ei pitäisi olla mitenkään kovin paha rasti päästä yli jos älykkyysosamäärä on ainakin kengännumeron suuruinen mutta mutta..
 
Seurasin yksi päivä toimiston ikkunasta kun jonkun auto levisi liikennevaloihin siihen "piikkipaikalle". Hätävilkut tietysti heti päälle mutta oli erikoista seurata miten toistuvasti uuden ryhmän saapuessa valohin autot ajoivat suoraan ton hätävilkut päällä olevan auton taakse soittamaan torvea ja odottamaan. Ton sammuneen auton kuski joutu toistuvasti jo hieman vittuuntuneen oloisena menemään huitomaan noita toiselle kaistalle ja kiertämään.
Tossa risteyksessä on siis kolme kaistaa tuosta suunnasta ja ruuhkaa ei ollut. Lisäksi toi hätävilkut päällä oleva auto näkyy ainakin 100m ennen liikennevaloja, joten ei pitäisi olla mitenkään kovin paha rasti päästä yli jos älykkyysosamäärä on ainakin kengännumeron suuruinen mutta mutta..
Eipä kyllä sinänsä yllätä, kun miettii, miten usein näkee ihmisten ajelevan pitkin risteyksiä ja liikenneympyröitä kännykät kädessä, jolloin ei varmaan osaisi reagoida edes tiellä seisovaan hirveen. Saati sitten sellaiseen "yllättävään" tilanteeseen, että jollain on sammunut auto epäsuotuisaan paikkaan. Ei sillä, että se edes sitä puhelimen käyttämistä edellyttäisi.
 
Katse kännykässä ja välillä vikuillaan vähän keulan yli.

Kyllä hirvittäis häärätä auton ympärillä tuollaisessa paikassa. Laittaisin ainakin varoituskolmion keskelle kaistaa, niin että joutuvat ajamaan sen yli jos haluavat perään kiinni ihmettelemään.
 
Ennen vanhaan porukka ois tarjoutunu auttamaan tossa tilanteessa. Nykyään ketään ei kiinnosta muuta ku olla vihanen.

Ihmiset ei myöskään osaa ennakoida liikenteessä enää yhtään. Huomaa tuosta jossei 100m matkalla osaa tehdä peliliikkeitä.
 
Teslakuski näytti taas moottoritiellä miten poistutaan rampille, vasen kaista menee sitä 125km/h marssivauhtia, oikea kaista sitä 85km/h rekkojen takia, lähestyttään ramppia X ja jono oikealla tiivistyy ja tiivistyy ja tämän näki satoja metrejä ennen että näin käy, noin 25m ennen ramppia, tesla lyö jarrut kiinni, hiljentää jarruvalot vilkkuen 125 -> 85 ja vilkku tulee mukaan vasta kun ollaan puoliksi vaihdettu kaistaa! :facepalm:

Siellä satoja metrejä ennen, olisi ollut monta hyvää väljää rakoa mihin olisi voinut mennä häiritsemättä muita, mutta ei! MINÄ MINÄ, MINÄ!
 
Seurasin yksi päivä toimiston ikkunasta kun jonkun auto levisi liikennevaloihin siihen "piikkipaikalle". Hätävilkut tietysti heti päälle mutta oli erikoista seurata miten toistuvasti uuden ryhmän saapuessa valohin autot ajoivat suoraan ton hätävilkut päällä olevan auton taakse soittamaan torvea ja odottamaan. Ton sammuneen auton kuski joutu toistuvasti jo hieman vittuuntuneen oloisena menemään huitomaan noita toiselle kaistalle ja kiertämään.
Tossa risteyksessä on siis kolme kaistaa tuosta suunnasta ja ruuhkaa ei ollut. Lisäksi toi hätävilkut päällä oleva auto näkyy ainakin 100m ennen liikennevaloja, joten ei pitäisi olla mitenkään kovin paha rasti päästä yli jos älykkyysosamäärä on ainakin kengännumeron suuruinen mutta mutta..

Jotkut eivät vaikuta paljon katsovan eteensä tai harkitsevan, mitä tekevät. Sellaistakin olen nähnyt, että jonossa ajavat autoilijat eivät lainkaan huomioineet rautatietä, ja jonon pysähtyessä joku jäi sitten kiskojen päälle. Ei sentään tullut junaa ennen kuin jono lähti taas etenemään. Eikä kukaan töötännyt minulle, kun pysähdyin ennen kiskoja ja puomia odottamaan, että eteen tulee tarpeeksi tilaa.
 
Näitä lukiessa pistää miettimään miten autoilijat on selvinneet (ei kaikki) hengissä viimeiset toista sataa vuotta.. Tuntuu jotta kun autot paranee niin kuljettajat huononee.

En näe itseäni keskivertokuskia parempana vaikka kilometrejä on takana pitkälle toista miljoonaa, virheitä olen tehnyt ja varmasti vielä teenkin mutta luulisi nyt kortin suorittaneen osaavan käyttää edes suuntamerkkiä (vilkkua) ja pysyvän erikseen puhelimesta mutta kun ei, jarruvalo syttyy ennen suuntamerkkiä (tätä näen joka kerta kun olen liikenteessä), puhelinta räplätään eikä edes auton valoja osata käyttää sekä kevyt liikenne näyttää olevan vain harmiksi.

Muutama tunti sitten olin jäädä auton alle, kuljettaja ajoi punaisia päin känny kourassa, jos en olisi jalankulkijana varonut niin henki olisi mennyt.

Kaksi olen opetusluvalla opettanut, kumpikin kehuin läpi inssistä, joten hieman nyt ihmettelen millä meriiteillä nykyään sen kortin saa...
 
Katse kännykässä ja välillä vikuillaan vähän keulan yli.

Kyllä hirvittäis häärätä auton ympärillä tuollaisessa paikassa. Laittaisin ainakin varoituskolmion keskelle kaistaa, niin että joutuvat ajamaan sen yli jos haluavat perään kiinni ihmettelemään.
Tein kerran pakollista remppaa 50kmh alueella sijaitsevan tien poskessa bussipysäkillä ja jouduin vielä operoimaan siellä kaistan puolella. Virittelin kolmion kanssa siihen vähän matkan päähän. Jotkut kiersivät fiksusti hieman kauempaa, toiset sensijaan painoivat reippaasti yli 50kmh ihan kaistaa pitkin ohitse n. metrin päästä. Pari kertaa teki mieli paiskata joku rengasrauta tuollaisen tielle, varmaan sitä miettisi miten ajelee kun kaivaa sitä rautaa jostain alustasta esiin.

Jälkeenpäin ajatellen tuo kolmio olisi pitänyt tunkea ihan törkeästi puoliksi sinne kaistan puolelle mikä pakottaa kiertämään sitten kauempaa tai ajamaan kolmion päältä.
 
Jotkut eivät vaikuta paljon katsovan eteensä tai harkitsevan, mitä tekevät. Sellaistakin olen nähnyt, että jonossa ajavat autoilijat eivät lainkaan huomioineet rautatietä, ja jonon pysähtyessä joku jäi sitten kiskojen päälle. Ei sentään tullut junaa ennen kuin jono lähti taas etenemään. Eikä kukaan töötännyt minulle, kun pysähdyin ennen kiskoja ja puomia odottamaan, että eteen tulee tarpeeksi tilaa.
Ajelen välillä paikasta missä ennen päätien valoristeystä joku 30m ennen valoja valoton risteys, joka menee terveysasemalle. Tulosuunta valoihin on poikittain päätielle eli valoissa yleensä hetki vierähtää. Vasemmalle ja oikealle kääntyville on omat kaistansa omilla eri aikaan ajottuvilla valoilla. Oikean valot vaihtuu vihreiksi jo kun päätien oikealta tulevat kääntyvät omasta suunnastaan vasemmalle eli tälle mun kertomalle tulosuunnalle ja vasemmalle kääntyvät venaa viimeiseen asti vuoroaan. Valoihin suoraan mahtuu venaamaan se 4 autoa tukkimatta tota terveysaseman risteystä.

Paikassa käy ensinnäkin niin että valoihin tullaan ja halutaan vetää myös toi vasemmalle kääntyvä risteyskin tukkoon. Tossa yhteydessä on tulosuunnassa myös suojatie ennen tota risteystä niin jos osun viidenneksi autoksi jonossa ja jätän suojatien ja takana olevan risteyksen vapaaksi, niin siitä oikealle ajavat vetää aivan surutta giljotiinilla suojatietä.

No tuohan on nykyään jo ihan perusmeininkiä, mutta se tuli yllätykseksi, että autot provosoituu ja tööttäilee jos en aja jonoa kiinni jääden risteykseen. Yksi mersu koukkasi sit oikean kautta töötin kera mun ohi siihen risteyksen tukoksi ja just sillä kerralla sieltä terveysasemalta tuli lanssi pillit päällä ja ois tarvinut sen vapaan risteyksen että ois päässyt sinne oikealle kääntyvien kaistalle. Nyt sai lanssi venata vilkut päällä mesen kyljen vieressä että meille vasemmalle kääntyville tulee vihreä valo. Toivottavasti oppi jotain edes tuosta.
 
Jotkut eivät vaikuta paljon katsovan eteensä tai harkitsevan, mitä tekevät. Sellaistakin olen nähnyt, että jonossa ajavat autoilijat eivät lainkaan huomioineet rautatietä, ja jonon pysähtyessä joku jäi sitten kiskojen päälle. Ei sentään tullut junaa ennen kuin jono lähti taas etenemään. Eikä kukaan töötännyt minulle, kun pysähdyin ennen kiskoja ja puomia odottamaan, että eteen tulee tarpeeksi tilaa.
Samoin risteyksiä tukitaan.

Tästä on jo aikaa, mutta olen aikoinaan todistanut miten joku on pysähtynyt kiskojen päälle jonottamaan kun puomit alkoivat laskeutumaan. Puomit hakkasivat auton kattoa kun se oli siinä jumissa vähän aikaa ennen kuin pääsi pois :lol:
 
Näitä lukiessa pistää miettimään miten autoilijat on selvinneet (ei kaikki) hengissä viimeiset toista sataa vuotta.. Tuntuu jotta kun autot paranee niin kuljettajat huononee.

En näe itseäni keskivertokuskia parempana vaikka kilometrejä on takana pitkälle toista miljoonaa, virheitä olen tehnyt ja varmasti vielä teenkin mutta luulisi nyt kortin suorittaneen osaavan käyttää edes suuntamerkkiä (vilkkua) ja pysyvän erikseen puhelimesta mutta kun ei, jarruvalo syttyy ennen suuntamerkkiä (tätä näen joka kerta kun olen liikenteessä), puhelinta räplätään eikä edes auton valoja osata käyttää sekä kevyt liikenne näyttää olevan vain harmiksi.

Muutama tunti sitten olin jäädä auton alle, kuljettaja ajoi punaisia päin känny kourassa, jos en olisi jalankulkijana varonut niin henki olisi mennyt.

Kaksi olen opetusluvalla opettanut, kumpikin kehuin läpi inssistä, joten hieman nyt ihmettelen millä meriiteillä nykyään sen kortin saa...
Joku aina ajoittain ihmettelee ääneen kuinka lentäminen voi olla turvallisempaa kuin autolla ajaminen. Ei tarvitse kuin kerran näyttää joku idiots in cars -video tai huomauttaa liikenteessä jonkun typerästä toiminnasta, niin ymmärtävät miksi todennäköisyys vakavalle onnettomuudelle on huomattavasti suurempi autolla matkustaessa.
 
Aika paljon vaikuttaa tuohon selviytymiseen että autojen turvallisuus on parantunut mutta vieläkin merkittävämpää on tehdä liikennesuunnittelulla ajopaikoista sellaisia joissa nopeuserot ovat pienempiä ja virheen sattuessa vahingot pienempiä. Tuo tulee aika hyvin esiin siitä, että jenkeissä kolmessakymmenessä vuodessa kuolonkolarit ovat vähentyneet vain 21% kun taas vaikka Espanjassa vähentyminen on ollut 86%. Suurin osa eroista tulee jalankulkija, pyöräilijä ja motoristi -kuolemien aiheuttamasta erosta. Liikennesuunnitelu eroaa merkittävästi ja Eurooppa on tuossa aivan valtavasti jenkkejä edellä.

Mutta jos katsoo niitä jenkkien neljäkaistaisia teitä joista käännytään koko tien poikki ja teillä on isot nopeudet niin ei tuo pitäisi yllätyksenä tulla. Aika kaameita risteyksiä löytyy paljon vaikka highwayt kompensoivat onnettomuustilastoissa kiitettävästi toiseen suuntaan kun ajetaan kuitenkin isoja kilometrimääriä pitkillä suorilla teillä.
 
Aika paljon vaikuttaa tuohon selviytymiseen että autojen turvallisuus on parantunut mutta vieläkin merkittävämpää on tehdä liikennesuunnittelulla ajopaikoista sellaisia joissa nopeuserot ovat pienempiä ja virheen sattuessa vahingot pienempiä. Tuo tulee aika hyvin esiin siitä, että jenkeissä kolmessakymmenessä vuodessa kuolonkolarit ovat vähentyneet vain 21% kun taas vaikka Espanjassa vähentyminen on ollut 86%. Suurin osa eroista tulee jalankulkija, pyöräilijä ja motoristi -kuolemien aiheuttamasta erosta. Liikennesuunnitelu eroaa merkittävästi ja Eurooppa on tuossa aivan valtavasti jenkkejä edellä.

Mutta jos katsoo niitä jenkkien neljäkaistaisia teitä joista käännytään koko tien poikki ja teillä on isot nopeudet niin ei tuo pitäisi yllätyksenä tulla. Aika kaameita risteyksiä löytyy paljon vaikka highwayt kompensoivat onnettomuustilastoissa kiitettävästi toiseen suuntaan kun ajetaan kuitenkin isoja kilometrimääriä pitkillä suorilla teillä.
Tästäpä tuli mieleen tämä,
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ORzNZUeUHAM
 
Tästäpä tuli mieleen tämä,
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ORzNZUeUHAM

Mikä tässä nyt oli sanomana, leveitä teitä löytyy sieltä et täältä vai mitä vittua oli agendana? Noistakin tuolla liikennemäärällä pääsee kävellen alle 20sec tien yli, sinänsä ihan hyvin että vastuu jää ylittäjälle.

Kiinassakaan mikään ongelm mennä 4+4 tien yli kävellen, toki siinä pitää ymmärtää että liikenne ei ”pysähdy” vaan autoja/skootteja menee edestä ja takaa eli tärkeää pitää tasainen vauhti…
 
IMG_1414.jpeg

Kertokaapas miten tässä risteyksessä Kehä I:ltä Vihdintielle oikealle käännyttäessä pitäisi / kannattaisi ajaa. Tuossahan kaksi kaistaa kääntyy kolmelle kaistalle ja ainakin minun käsitykseni mukaan pitäisi kääntyä lähimmälle kaistalle ja toki voi mennä suoraan keskimmäisellekin tuosta oikealta JOS ottaa muun liikenteen huomioon. Mutta tämä on iso jos.

Olen yrittänyt ajaa tuosta monella eri tavalla mutta olen saanut tööttiä ja autoakin melkein kylkeen vaikka mielestäni olen ajanut ihan sääntöjen mukaan. Enkö vain tajua tässä jotain. Toki järkevintä olisi jos vasen kaista menisi kauimmaiselle ja oikea kaista keskelle mutta ei siihen voi luottaa kumminkaan päin. Ja tuossa kun yhdessä käännytään niin riski törmäyksille mielestäni on aika kova kun ei voi mistään päätellä mihin kukin menee.

(Google mapsissa näkyy että toi yksi kaista olisi suljettu / rempassa mutta kyllä se nykyään on ihan olemassa ja siitä käännytään heti oikealle teollisuusalueelle.)
 
Kaistaviivojen perusteella kääntyisin vasemmalta kaistalta ulommaiselle ja oikealta kaistalta sisemmälle kaistalle. Miksi ehdon tahdoin kääntyä keskimmäiselle, kun siinä voi tulla osumaa?

Näin toimimalla ei ole ainakaan itse syypää ja maksumies, jos tulee törmäys, kun nykyisin saa kääntyä mille kaistalle huvittaa, kun jotkut päävikaiset päättivät tällaisen lakimuutoksen tehdä.
 
IMG_1414.jpeg

Kertokaapas miten tässä risteyksessä Kehä I:ltä Vihdintielle oikealle käännyttäessä pitäisi / kannattaisi ajaa. Tuossahan kaksi kaistaa kääntyy kolmelle kaistalle ja ainakin minun käsitykseni mukaan pitäisi kääntyä lähimmälle kaistalle ja toki voi mennä suoraan keskimmäisellekin tuosta oikealta JOS ottaa muun liikenteen huomioon. Mutta tämä on iso jos.

Olen yrittänyt ajaa tuosta monella eri tavalla mutta olen saanut tööttiä ja autoakin melkein kylkeen vaikka mielestäni olen ajanut ihan sääntöjen mukaan. Enkö vain tajua tässä jotain. Toki järkevintä olisi jos vasen kaista menisi kauimmaiselle ja oikea kaista keskelle mutta ei siihen voi luottaa kumminkaan päin. Ja tuossa kun yhdessä käännytään niin riski törmäyksille mielestäni on aika kova kun ei voi mistään päätellä mihin kukin menee.

(Google mapsissa näkyy että toi yksi kaista olisi suljettu / rempassa mutta kyllä se nykyään on ihan olemassa ja siitä käännytään heti oikealle teollisuusalueelle.)
Ensimmäiseltä kaistalta ensimmäiselle kaistalle, toiselta toiselle. Ellei merkit tai tiemaalaukset muuten opasta. Ja muut vaihtoehdot juurikin muu liikenne huomioon ottaen, eli poiketaan tästä vain kun ei ole muita vieressä.
 
Mikä tässä nyt oli sanomana, leveitä teitä löytyy sieltä et täältä vai mitä vittua oli agendana? Noistakin tuolla liikennemäärällä pääsee kävellen alle 20sec tien yli, sinänsä ihan hyvin että vastuu jää ylittäjälle.

Kiinassakaan mikään ongelm mennä 4+4 tien yli kävellen, toki siinä pitää ymmärtää että liikenne ei ”pysähdy” vaan autoja/skootteja menee edestä ja takaa eli tärkeää pitää tasainen vauhti…
Ei tässä mitään agendaa ollut, muistin vaan tämän videon mikä mun mielestä oivallisesti korostaa liikennesuunnittelun kukkasia, vaikka juuri tällaisia teitä ei suomessa olekkaan, ainakaan vielä. Ehkä oikeampi otanta olisi, metsään voi mennä näinkin.
 
Näin toimimalla ei ole ainakaan itse syypää ja maksumies, jos tulee törmäys, kun nykyisin saa kääntyä mille kaistalle huvittaa, kun jotkut päävikaiset päättivät tällaisen lakimuutoksen tehdä.
Nykyinen sääntöhän on just hyvä, ilman lliikennettä saat mennä minne haluat, muuten väistät. Nykyisin myöskin on selkeä ajojärjestys jos vastakkain tulee 1 kaista ja käännytään 2 kaistaiselle, ihan sama onko käännyttävällä tiellä seuraava risteys 20m vai 2km vasemmalla kun molemmat kääntyy omille kaistoulleen niin liikenne vetää tosi hyvin jos vaan ne idiootit vasemmalle kääntyjät ymmärtää ajaa sille vasemmalle kaistalle väistämättä ihmettelemättä oikealle kääntyviä..
 
Kaistaviivojen perusteella kääntyisin vasemmalta kaistalta ulommaiselle ja oikealta kaistalta sisemmälle kaistalle. Miksi ehdon tahdoin kääntyä keskimmäiselle, kun siinä voi tulla osumaa?

Näin toimimalla ei ole ainakaan itse syypää ja maksumies, jos tulee törmäys, kun nykyisin saa kääntyä mille kaistalle huvittaa, kun jotkut päävikaiset päättivät tällaisen lakimuutoksen tehdä.
Tämäpä juuri. Itse taas haluaisin ennakoida ja kääntyä suoraan keskimmäiselle tuosta vasemmalta (kun kerran se on sääntökin), koska sitten seuraavaksi aion aina kääntyä oikealle parin valon jälkeen ja ei aina jaksaisi taistella itselleen tilaa kun kaikki ajaa peräperää laput silmillä. Tai sitten suoraan oikealta kaistalta keskelle koska tuossa on tosi lyhyt matka sitten vaihtaa siihen keskellä ja pahimmillaan jää siihen tukkeeksi. Tyhmästi suunniteltu risteys kyllä.
 
Ensimmäiseltä kaistalta ensimmäiselle kaistalle, toiselta toiselle. Ellei merkit tai tiemaalaukset muuten opasta. Ja muut vaihtoehdot juurikin muu liikenne huomioon ottaen, eli poiketaan tästä vain kun ei ole muita vieressä.
Tossa tuo sulkuviiva on kylläkin piirretty indikoimaan vasemmalta vasemmalle ja oikealta keskelle, virhe vaan käynyt siinä että sitä olisi katkoviivalla pitänyt jatkaa keskikaistan yli ja talvella herran haltuun eli vaatisi kaista opastekyltin oikeaan reunaan jossa oikelta 2:lle kaistalle ja vasemmalta uloimmalle.
 
Äsken juuri todistin tapahtumaa kun kaksi teinityttöä jopoilla syöttää sokeasta kulmasta auton ohi ja sen jälkeen suoraan parkkikselta kääntyvän auton eteen. Heillä oli toki suojatie / etuajo-oikeus, mutta vähän voisi ajatella sitä omaa toimintaa kun katuvalottomassa risteyksessä painellaan suoraan auton eteen jopolla miljoonaa.

Sen jälkeen huudettiin jotain vittusaatanaa ja pedofiiia sun muuta. Teki mieli lasauttaa vastapalloon.

Disclaimer: Olin itse siis kävellen. Auton kuljettaja pelästyi aikalailla ja jäi vähäksi aikaa keräilemään hermoja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
290 102
Viestejä
4 967 148
Jäsenet
79 741
Uusin jäsen
J1N

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom