Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Seurasin yksi päivä toimiston ikkunasta kun jonkun auto levisi liikennevaloihin siihen "piikkipaikalle". Hätävilkut tietysti heti päälle mutta oli erikoista seurata miten toistuvasti uuden ryhmän saapuessa valohin autot ajoivat suoraan ton hätävilkut päällä olevan auton taakse soittamaan torvea ja odottamaan. Ton sammuneen auton kuski joutu toistuvasti jo hieman vittuuntuneen oloisena menemään huitomaan noita toiselle kaistalle ja kiertämään.
Tossa risteyksessä on siis kolme kaistaa tuosta suunnasta ja ruuhkaa ei ollut. Lisäksi toi hätävilkut päällä oleva auto näkyy ainakin 100m ennen liikennevaloja, joten ei pitäisi olla mitenkään kovin paha rasti päästä yli jos älykkyysosamäärä on ainakin kengännumeron suuruinen mutta mutta..
 
Seurasin yksi päivä toimiston ikkunasta kun jonkun auto levisi liikennevaloihin siihen "piikkipaikalle". Hätävilkut tietysti heti päälle mutta oli erikoista seurata miten toistuvasti uuden ryhmän saapuessa valohin autot ajoivat suoraan ton hätävilkut päällä olevan auton taakse soittamaan torvea ja odottamaan. Ton sammuneen auton kuski joutu toistuvasti jo hieman vittuuntuneen oloisena menemään huitomaan noita toiselle kaistalle ja kiertämään.
Tossa risteyksessä on siis kolme kaistaa tuosta suunnasta ja ruuhkaa ei ollut. Lisäksi toi hätävilkut päällä oleva auto näkyy ainakin 100m ennen liikennevaloja, joten ei pitäisi olla mitenkään kovin paha rasti päästä yli jos älykkyysosamäärä on ainakin kengännumeron suuruinen mutta mutta..
Eipä kyllä sinänsä yllätä, kun miettii, miten usein näkee ihmisten ajelevan pitkin risteyksiä ja liikenneympyröitä kännykät kädessä, jolloin ei varmaan osaisi reagoida edes tiellä seisovaan hirveen. Saati sitten sellaiseen "yllättävään" tilanteeseen, että jollain on sammunut auto epäsuotuisaan paikkaan. Ei sillä, että se edes sitä puhelimen käyttämistä edellyttäisi.
 
Katse kännykässä ja välillä vikuillaan vähän keulan yli.

Kyllä hirvittäis häärätä auton ympärillä tuollaisessa paikassa. Laittaisin ainakin varoituskolmion keskelle kaistaa, niin että joutuvat ajamaan sen yli jos haluavat perään kiinni ihmettelemään.
 
Ennen vanhaan porukka ois tarjoutunu auttamaan tossa tilanteessa. Nykyään ketään ei kiinnosta muuta ku olla vihanen.

Ihmiset ei myöskään osaa ennakoida liikenteessä enää yhtään. Huomaa tuosta jossei 100m matkalla osaa tehdä peliliikkeitä.
 
Teslakuski näytti taas moottoritiellä miten poistutaan rampille, vasen kaista menee sitä 125km/h marssivauhtia, oikea kaista sitä 85km/h rekkojen takia, lähestyttään ramppia X ja jono oikealla tiivistyy ja tiivistyy ja tämän näki satoja metrejä ennen että näin käy, noin 25m ennen ramppia, tesla lyö jarrut kiinni, hiljentää jarruvalot vilkkuen 125 -> 85 ja vilkku tulee mukaan vasta kun ollaan puoliksi vaihdettu kaistaa! :facepalm:

Siellä satoja metrejä ennen, olisi ollut monta hyvää väljää rakoa mihin olisi voinut mennä häiritsemättä muita, mutta ei! MINÄ MINÄ, MINÄ!
 
Seurasin yksi päivä toimiston ikkunasta kun jonkun auto levisi liikennevaloihin siihen "piikkipaikalle". Hätävilkut tietysti heti päälle mutta oli erikoista seurata miten toistuvasti uuden ryhmän saapuessa valohin autot ajoivat suoraan ton hätävilkut päällä olevan auton taakse soittamaan torvea ja odottamaan. Ton sammuneen auton kuski joutu toistuvasti jo hieman vittuuntuneen oloisena menemään huitomaan noita toiselle kaistalle ja kiertämään.
Tossa risteyksessä on siis kolme kaistaa tuosta suunnasta ja ruuhkaa ei ollut. Lisäksi toi hätävilkut päällä oleva auto näkyy ainakin 100m ennen liikennevaloja, joten ei pitäisi olla mitenkään kovin paha rasti päästä yli jos älykkyysosamäärä on ainakin kengännumeron suuruinen mutta mutta..

Jotkut eivät vaikuta paljon katsovan eteensä tai harkitsevan, mitä tekevät. Sellaistakin olen nähnyt, että jonossa ajavat autoilijat eivät lainkaan huomioineet rautatietä, ja jonon pysähtyessä joku jäi sitten kiskojen päälle. Ei sentään tullut junaa ennen kuin jono lähti taas etenemään. Eikä kukaan töötännyt minulle, kun pysähdyin ennen kiskoja ja puomia odottamaan, että eteen tulee tarpeeksi tilaa.
 
Näitä lukiessa pistää miettimään miten autoilijat on selvinneet (ei kaikki) hengissä viimeiset toista sataa vuotta.. Tuntuu jotta kun autot paranee niin kuljettajat huononee.

En näe itseäni keskivertokuskia parempana vaikka kilometrejä on takana pitkälle toista miljoonaa, virheitä olen tehnyt ja varmasti vielä teenkin mutta luulisi nyt kortin suorittaneen osaavan käyttää edes suuntamerkkiä (vilkkua) ja pysyvän erikseen puhelimesta mutta kun ei, jarruvalo syttyy ennen suuntamerkkiä (tätä näen joka kerta kun olen liikenteessä), puhelinta räplätään eikä edes auton valoja osata käyttää sekä kevyt liikenne näyttää olevan vain harmiksi.

Muutama tunti sitten olin jäädä auton alle, kuljettaja ajoi punaisia päin känny kourassa, jos en olisi jalankulkijana varonut niin henki olisi mennyt.

Kaksi olen opetusluvalla opettanut, kumpikin kehuin läpi inssistä, joten hieman nyt ihmettelen millä meriiteillä nykyään sen kortin saa...
 
Katse kännykässä ja välillä vikuillaan vähän keulan yli.

Kyllä hirvittäis häärätä auton ympärillä tuollaisessa paikassa. Laittaisin ainakin varoituskolmion keskelle kaistaa, niin että joutuvat ajamaan sen yli jos haluavat perään kiinni ihmettelemään.
Tein kerran pakollista remppaa 50kmh alueella sijaitsevan tien poskessa bussipysäkillä ja jouduin vielä operoimaan siellä kaistan puolella. Virittelin kolmion kanssa siihen vähän matkan päähän. Jotkut kiersivät fiksusti hieman kauempaa, toiset sensijaan painoivat reippaasti yli 50kmh ihan kaistaa pitkin ohitse n. metrin päästä. Pari kertaa teki mieli paiskata joku rengasrauta tuollaisen tielle, varmaan sitä miettisi miten ajelee kun kaivaa sitä rautaa jostain alustasta esiin.

Jälkeenpäin ajatellen tuo kolmio olisi pitänyt tunkea ihan törkeästi puoliksi sinne kaistan puolelle mikä pakottaa kiertämään sitten kauempaa tai ajamaan kolmion päältä.
 
Jotkut eivät vaikuta paljon katsovan eteensä tai harkitsevan, mitä tekevät. Sellaistakin olen nähnyt, että jonossa ajavat autoilijat eivät lainkaan huomioineet rautatietä, ja jonon pysähtyessä joku jäi sitten kiskojen päälle. Ei sentään tullut junaa ennen kuin jono lähti taas etenemään. Eikä kukaan töötännyt minulle, kun pysähdyin ennen kiskoja ja puomia odottamaan, että eteen tulee tarpeeksi tilaa.
Ajelen välillä paikasta missä ennen päätien valoristeystä joku 30m ennen valoja valoton risteys, joka menee terveysasemalle. Tulosuunta valoihin on poikittain päätielle eli valoissa yleensä hetki vierähtää. Vasemmalle ja oikealle kääntyville on omat kaistansa omilla eri aikaan ajottuvilla valoilla. Oikean valot vaihtuu vihreiksi jo kun päätien oikealta tulevat kääntyvät omasta suunnastaan vasemmalle eli tälle mun kertomalle tulosuunnalle ja vasemmalle kääntyvät venaa viimeiseen asti vuoroaan. Valoihin suoraan mahtuu venaamaan se 4 autoa tukkimatta tota terveysaseman risteystä.

Paikassa käy ensinnäkin niin että valoihin tullaan ja halutaan vetää myös toi vasemmalle kääntyvä risteyskin tukkoon. Tossa yhteydessä on tulosuunnassa myös suojatie ennen tota risteystä niin jos osun viidenneksi autoksi jonossa ja jätän suojatien ja takana olevan risteyksen vapaaksi, niin siitä oikealle ajavat vetää aivan surutta giljotiinilla suojatietä.

No tuohan on nykyään jo ihan perusmeininkiä, mutta se tuli yllätykseksi, että autot provosoituu ja tööttäilee jos en aja jonoa kiinni jääden risteykseen. Yksi mersu koukkasi sit oikean kautta töötin kera mun ohi siihen risteyksen tukoksi ja just sillä kerralla sieltä terveysasemalta tuli lanssi pillit päällä ja ois tarvinut sen vapaan risteyksen että ois päässyt sinne oikealle kääntyvien kaistalle. Nyt sai lanssi venata vilkut päällä mesen kyljen vieressä että meille vasemmalle kääntyville tulee vihreä valo. Toivottavasti oppi jotain edes tuosta.
 
Jotkut eivät vaikuta paljon katsovan eteensä tai harkitsevan, mitä tekevät. Sellaistakin olen nähnyt, että jonossa ajavat autoilijat eivät lainkaan huomioineet rautatietä, ja jonon pysähtyessä joku jäi sitten kiskojen päälle. Ei sentään tullut junaa ennen kuin jono lähti taas etenemään. Eikä kukaan töötännyt minulle, kun pysähdyin ennen kiskoja ja puomia odottamaan, että eteen tulee tarpeeksi tilaa.
Samoin risteyksiä tukitaan.

Tästä on jo aikaa, mutta olen aikoinaan todistanut miten joku on pysähtynyt kiskojen päälle jonottamaan kun puomit alkoivat laskeutumaan. Puomit hakkasivat auton kattoa kun se oli siinä jumissa vähän aikaa ennen kuin pääsi pois :lol:
 
Näitä lukiessa pistää miettimään miten autoilijat on selvinneet (ei kaikki) hengissä viimeiset toista sataa vuotta.. Tuntuu jotta kun autot paranee niin kuljettajat huononee.

En näe itseäni keskivertokuskia parempana vaikka kilometrejä on takana pitkälle toista miljoonaa, virheitä olen tehnyt ja varmasti vielä teenkin mutta luulisi nyt kortin suorittaneen osaavan käyttää edes suuntamerkkiä (vilkkua) ja pysyvän erikseen puhelimesta mutta kun ei, jarruvalo syttyy ennen suuntamerkkiä (tätä näen joka kerta kun olen liikenteessä), puhelinta räplätään eikä edes auton valoja osata käyttää sekä kevyt liikenne näyttää olevan vain harmiksi.

Muutama tunti sitten olin jäädä auton alle, kuljettaja ajoi punaisia päin känny kourassa, jos en olisi jalankulkijana varonut niin henki olisi mennyt.

Kaksi olen opetusluvalla opettanut, kumpikin kehuin läpi inssistä, joten hieman nyt ihmettelen millä meriiteillä nykyään sen kortin saa...
Joku aina ajoittain ihmettelee ääneen kuinka lentäminen voi olla turvallisempaa kuin autolla ajaminen. Ei tarvitse kuin kerran näyttää joku idiots in cars -video tai huomauttaa liikenteessä jonkun typerästä toiminnasta, niin ymmärtävät miksi todennäköisyys vakavalle onnettomuudelle on huomattavasti suurempi autolla matkustaessa.
 
Aika paljon vaikuttaa tuohon selviytymiseen että autojen turvallisuus on parantunut mutta vieläkin merkittävämpää on tehdä liikennesuunnittelulla ajopaikoista sellaisia joissa nopeuserot ovat pienempiä ja virheen sattuessa vahingot pienempiä. Tuo tulee aika hyvin esiin siitä, että jenkeissä kolmessakymmenessä vuodessa kuolonkolarit ovat vähentyneet vain 21% kun taas vaikka Espanjassa vähentyminen on ollut 86%. Suurin osa eroista tulee jalankulkija, pyöräilijä ja motoristi -kuolemien aiheuttamasta erosta. Liikennesuunnitelu eroaa merkittävästi ja Eurooppa on tuossa aivan valtavasti jenkkejä edellä.

Mutta jos katsoo niitä jenkkien neljäkaistaisia teitä joista käännytään koko tien poikki ja teillä on isot nopeudet niin ei tuo pitäisi yllätyksenä tulla. Aika kaameita risteyksiä löytyy paljon vaikka highwayt kompensoivat onnettomuustilastoissa kiitettävästi toiseen suuntaan kun ajetaan kuitenkin isoja kilometrimääriä pitkillä suorilla teillä.
 
Aika paljon vaikuttaa tuohon selviytymiseen että autojen turvallisuus on parantunut mutta vieläkin merkittävämpää on tehdä liikennesuunnittelulla ajopaikoista sellaisia joissa nopeuserot ovat pienempiä ja virheen sattuessa vahingot pienempiä. Tuo tulee aika hyvin esiin siitä, että jenkeissä kolmessakymmenessä vuodessa kuolonkolarit ovat vähentyneet vain 21% kun taas vaikka Espanjassa vähentyminen on ollut 86%. Suurin osa eroista tulee jalankulkija, pyöräilijä ja motoristi -kuolemien aiheuttamasta erosta. Liikennesuunnitelu eroaa merkittävästi ja Eurooppa on tuossa aivan valtavasti jenkkejä edellä.

Mutta jos katsoo niitä jenkkien neljäkaistaisia teitä joista käännytään koko tien poikki ja teillä on isot nopeudet niin ei tuo pitäisi yllätyksenä tulla. Aika kaameita risteyksiä löytyy paljon vaikka highwayt kompensoivat onnettomuustilastoissa kiitettävästi toiseen suuntaan kun ajetaan kuitenkin isoja kilometrimääriä pitkillä suorilla teillä.
Tästäpä tuli mieleen tämä,
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ORzNZUeUHAM
 
Tästäpä tuli mieleen tämä,
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ORzNZUeUHAM

Mikä tässä nyt oli sanomana, leveitä teitä löytyy sieltä et täältä vai mitä vittua oli agendana? Noistakin tuolla liikennemäärällä pääsee kävellen alle 20sec tien yli, sinänsä ihan hyvin että vastuu jää ylittäjälle.

Kiinassakaan mikään ongelm mennä 4+4 tien yli kävellen, toki siinä pitää ymmärtää että liikenne ei ”pysähdy” vaan autoja/skootteja menee edestä ja takaa eli tärkeää pitää tasainen vauhti…
 
IMG_1414.jpeg

Kertokaapas miten tässä risteyksessä Kehä I:ltä Vihdintielle oikealle käännyttäessä pitäisi / kannattaisi ajaa. Tuossahan kaksi kaistaa kääntyy kolmelle kaistalle ja ainakin minun käsitykseni mukaan pitäisi kääntyä lähimmälle kaistalle ja toki voi mennä suoraan keskimmäisellekin tuosta oikealta JOS ottaa muun liikenteen huomioon. Mutta tämä on iso jos.

Olen yrittänyt ajaa tuosta monella eri tavalla mutta olen saanut tööttiä ja autoakin melkein kylkeen vaikka mielestäni olen ajanut ihan sääntöjen mukaan. Enkö vain tajua tässä jotain. Toki järkevintä olisi jos vasen kaista menisi kauimmaiselle ja oikea kaista keskelle mutta ei siihen voi luottaa kumminkaan päin. Ja tuossa kun yhdessä käännytään niin riski törmäyksille mielestäni on aika kova kun ei voi mistään päätellä mihin kukin menee.

(Google mapsissa näkyy että toi yksi kaista olisi suljettu / rempassa mutta kyllä se nykyään on ihan olemassa ja siitä käännytään heti oikealle teollisuusalueelle.)
 
Kaistaviivojen perusteella kääntyisin vasemmalta kaistalta ulommaiselle ja oikealta kaistalta sisemmälle kaistalle. Miksi ehdon tahdoin kääntyä keskimmäiselle, kun siinä voi tulla osumaa?

Näin toimimalla ei ole ainakaan itse syypää ja maksumies, jos tulee törmäys, kun nykyisin saa kääntyä mille kaistalle huvittaa, kun jotkut päävikaiset päättivät tällaisen lakimuutoksen tehdä.
 
IMG_1414.jpeg

Kertokaapas miten tässä risteyksessä Kehä I:ltä Vihdintielle oikealle käännyttäessä pitäisi / kannattaisi ajaa. Tuossahan kaksi kaistaa kääntyy kolmelle kaistalle ja ainakin minun käsitykseni mukaan pitäisi kääntyä lähimmälle kaistalle ja toki voi mennä suoraan keskimmäisellekin tuosta oikealta JOS ottaa muun liikenteen huomioon. Mutta tämä on iso jos.

Olen yrittänyt ajaa tuosta monella eri tavalla mutta olen saanut tööttiä ja autoakin melkein kylkeen vaikka mielestäni olen ajanut ihan sääntöjen mukaan. Enkö vain tajua tässä jotain. Toki järkevintä olisi jos vasen kaista menisi kauimmaiselle ja oikea kaista keskelle mutta ei siihen voi luottaa kumminkaan päin. Ja tuossa kun yhdessä käännytään niin riski törmäyksille mielestäni on aika kova kun ei voi mistään päätellä mihin kukin menee.

(Google mapsissa näkyy että toi yksi kaista olisi suljettu / rempassa mutta kyllä se nykyään on ihan olemassa ja siitä käännytään heti oikealle teollisuusalueelle.)
Ensimmäiseltä kaistalta ensimmäiselle kaistalle, toiselta toiselle. Ellei merkit tai tiemaalaukset muuten opasta. Ja muut vaihtoehdot juurikin muu liikenne huomioon ottaen, eli poiketaan tästä vain kun ei ole muita vieressä.
 
Mikä tässä nyt oli sanomana, leveitä teitä löytyy sieltä et täältä vai mitä vittua oli agendana? Noistakin tuolla liikennemäärällä pääsee kävellen alle 20sec tien yli, sinänsä ihan hyvin että vastuu jää ylittäjälle.

Kiinassakaan mikään ongelm mennä 4+4 tien yli kävellen, toki siinä pitää ymmärtää että liikenne ei ”pysähdy” vaan autoja/skootteja menee edestä ja takaa eli tärkeää pitää tasainen vauhti…
Ei tässä mitään agendaa ollut, muistin vaan tämän videon mikä mun mielestä oivallisesti korostaa liikennesuunnittelun kukkasia, vaikka juuri tällaisia teitä ei suomessa olekkaan, ainakaan vielä. Ehkä oikeampi otanta olisi, metsään voi mennä näinkin.
 
Näin toimimalla ei ole ainakaan itse syypää ja maksumies, jos tulee törmäys, kun nykyisin saa kääntyä mille kaistalle huvittaa, kun jotkut päävikaiset päättivät tällaisen lakimuutoksen tehdä.
Nykyinen sääntöhän on just hyvä, ilman lliikennettä saat mennä minne haluat, muuten väistät. Nykyisin myöskin on selkeä ajojärjestys jos vastakkain tulee 1 kaista ja käännytään 2 kaistaiselle, ihan sama onko käännyttävällä tiellä seuraava risteys 20m vai 2km vasemmalla kun molemmat kääntyy omille kaistoulleen niin liikenne vetää tosi hyvin jos vaan ne idiootit vasemmalle kääntyjät ymmärtää ajaa sille vasemmalle kaistalle väistämättä ihmettelemättä oikealle kääntyviä..
 
Kaistaviivojen perusteella kääntyisin vasemmalta kaistalta ulommaiselle ja oikealta kaistalta sisemmälle kaistalle. Miksi ehdon tahdoin kääntyä keskimmäiselle, kun siinä voi tulla osumaa?

Näin toimimalla ei ole ainakaan itse syypää ja maksumies, jos tulee törmäys, kun nykyisin saa kääntyä mille kaistalle huvittaa, kun jotkut päävikaiset päättivät tällaisen lakimuutoksen tehdä.
Tämäpä juuri. Itse taas haluaisin ennakoida ja kääntyä suoraan keskimmäiselle tuosta vasemmalta (kun kerran se on sääntökin), koska sitten seuraavaksi aion aina kääntyä oikealle parin valon jälkeen ja ei aina jaksaisi taistella itselleen tilaa kun kaikki ajaa peräperää laput silmillä. Tai sitten suoraan oikealta kaistalta keskelle koska tuossa on tosi lyhyt matka sitten vaihtaa siihen keskellä ja pahimmillaan jää siihen tukkeeksi. Tyhmästi suunniteltu risteys kyllä.
 
Ensimmäiseltä kaistalta ensimmäiselle kaistalle, toiselta toiselle. Ellei merkit tai tiemaalaukset muuten opasta. Ja muut vaihtoehdot juurikin muu liikenne huomioon ottaen, eli poiketaan tästä vain kun ei ole muita vieressä.
Tossa tuo sulkuviiva on kylläkin piirretty indikoimaan vasemmalta vasemmalle ja oikealta keskelle, virhe vaan käynyt siinä että sitä olisi katkoviivalla pitänyt jatkaa keskikaistan yli ja talvella herran haltuun eli vaatisi kaista opastekyltin oikeaan reunaan jossa oikelta 2:lle kaistalle ja vasemmalta uloimmalle.
 
Äsken juuri todistin tapahtumaa kun kaksi teinityttöä jopoilla syöttää sokeasta kulmasta auton ohi ja sen jälkeen suoraan parkkikselta kääntyvän auton eteen. Heillä oli toki suojatie / etuajo-oikeus, mutta vähän voisi ajatella sitä omaa toimintaa kun katuvalottomassa risteyksessä painellaan suoraan auton eteen jopolla miljoonaa.

Sen jälkeen huudettiin jotain vittusaatanaa ja pedofiiia sun muuta. Teki mieli lasauttaa vastapalloon.

Disclaimer: Olin itse siis kävellen. Auton kuljettaja pelästyi aikalailla ja jäi vähäksi aikaa keräilemään hermoja.
 
IMG_1414.jpeg

Kertokaapas miten tässä risteyksessä Kehä I:ltä Vihdintielle oikealle käännyttäessä pitäisi / kannattaisi ajaa. Tuossahan kaksi kaistaa kääntyy kolmelle kaistalle ja ainakin minun käsitykseni mukaan pitäisi kääntyä lähimmälle kaistalle ja toki voi mennä suoraan keskimmäisellekin tuosta oikealta JOS ottaa muun liikenteen huomioon. Mutta tämä on iso jos.

Olen yrittänyt ajaa tuosta monella eri tavalla mutta olen saanut tööttiä ja autoakin melkein kylkeen vaikka mielestäni olen ajanut ihan sääntöjen mukaan. Enkö vain tajua tässä jotain. Toki järkevintä olisi jos vasen kaista menisi kauimmaiselle ja oikea kaista keskelle mutta ei siihen voi luottaa kumminkaan päin. Ja tuossa kun yhdessä käännytään niin riski törmäyksille mielestäni on aika kova kun ei voi mistään päätellä mihin kukin menee.

(Google mapsissa näkyy että toi yksi kaista olisi suljettu / rempassa mutta kyllä se nykyään on ihan olemassa ja siitä käännytään heti oikealle teollisuusalueelle.)

Mulla on samalainen risteys heti töistä lähtiessä. Sisimmältä kaistalta sisimmälle ja toiselta kaistalta keskimmäiselle. Niin mä oon aina ajanut eikä ole koskaan ollut ongelmia, enkä ole nähnyt että muillakaan kuskeilla ole ollut sen kanssa ongelmia.
 

Tämä paikka turussa on paljon pahempi, koska kaistaviivat ohjaavat toiselle ja kolmannelle kaistalle, mutta suuren osan vuodesta kaistaviivat eivät ole näkyvissä niin suuri osa kuskeista ei saa informaatiota normaalista poikkeavasta risteyksenjätöstä.
 
Onko muuten kukaan koskaan törmännyt liikenteessä tuollaiseen tilanteeseen, että joku matelee vasemmalla kaistalla, niin sitten joku vähä-älyinen oikealla kaistalla hidastaa ja alkaa ajamaan tämän vasemman kaistan matelijan rinnalla, koska luulee ettei siitä saa ajaa ohi?

En ole itse tuollaista tilannetta "rysän päältä" todistanut, mutta joitain kertoja on käynyt niin että kun olen oikeaa kaistaa ajamalla saavuttanut edellä ajavan, niin siinä on rinnalla vasemmalla kaistalla auto ja ajavat koko ajan samaa nopeutta, alle suurimman sallitun. Joten en ole nähnyt tilanteen syntyä, joten en voi olla 100 % varma kumpi niistä on jäänyt toisen rinnalle.
Satunnaisesti tuollaisia nähnyt, jos oikein kuvauksesi ymmärsin, siinä se oikealla ajava estää sen vasemmalla ajavan kaistan vaihdon oikealle. Jos ei jounoutumista, niin jäädä hetkeksi niin kauakasi että vasemmalla kaistalla olijalla on mahdollisuus vaihtaa oikealle. Jos ei mitään tapahdu niin sitten varovaisesti oikeaa kaistaa pitkin sivuuttaa sen vaseman kaistan sankari.

Tyypillisempi tilanne on se että parin auton jono ajaa vasenta kaistaa ja viimeisen ohitetun kohdalla se taaempi vaihtaa oikealla ennen etummaista ja sillä tavalla estää etummaista vaihtamasta oikealle. (jos taaemmainen ei aja selkeästi hlijempaa vaihdon jälkeen)
 
Ensimmäiseltä kaistalta ensimmäiselle kaistalle, toiselta toiselle. Ellei merkit tai tiemaalaukset muuten opasta. Ja muut vaihtoehdot juurikin muu liikenne huomioon ottaen, eli poiketaan tästä vain kun ei ole muita vieressä.
Minusta tuossa merkinnät viittaavat hieman juuri siihen että oikeanpuolimmaiselta kaistalta ohjattaisiin kääntymään keskimmäiselle kaistalle. Sulkuviiva menee paljon loivemmin kuin se menisi jos tarkoitus olisi ryhmittyä oikealle kaistalle. Tämä johtuu varmaan juuri siitä että se oikeanpuolimmainen on kääntyvien kaista, ja vain kaksi vasemmanpuoleista jatkavat suoraan.

Mutta toki tuossa voi väärinymmärryksiä sattua helposti. Itse kyllä olen aina tuossa vetänyt vasemmalta kääntymiskaistalta vasemmalle ja oikealta keskikaistalle, juuri em. syystä. Toki tuossa pitää aina vähän katsoa ettei saa ketään kylkeen.
 
Käytännön ongelma on ainakin siinä, että monet ajavat kuten yksikaistaisessa ja esimerkiksi se iltapäivälehdistäkin kuuluisa Suomenojan kiertoliittymä on niin ajokulttuuriin sidottu, että Nöykkiön suunnasta tulevat ovat jo oppineet saapumaan ja liittymään kuin normaalissa yksikaistaisessa kiertoliittymässä. Tuonnekin on paljon sulkuviivoja aikojen saatossa piirrelty, mutta ne ei pitkään asfaltissa kestä. Tärkeintä tuolla on muistaa, että kaistaa vaihtava väistää aina. Ja kaistaa tulee usein vaihdetuksi katkoviivaa ylittäessä, joten tuolla on jo suunnittellusti kolme eri kohtaa, jossa kaksi ajoneuvoa ovat yhtä aikaa toisiinsa nähden väistämisvelvollisia:
1: Kuitinmäentieltä Finnoonväylälle: paitsi sisimmältä kaistalta liittyessä, jolloin se muuttuu samanaikaisesti keskimmäiseksi kaistaksi
2. Finnnoonsillan ohi ajaessa: tiemerkintöjen mukaan Finnoonsillalta tulevilla on pääväylä, mutta heillä on myös kärkikolmio.
3. Martinsillantielle liittyessä: tässä on täysin tarpeeton katkoviiva.

Ja tietenkin myös vierekkäisiä kaistoja ajavat ovat toisiinsa nähden väistämisvelvollisia, jos aikovat kaistanvaihtoa yhtä aikaa suorittaa. Tämä ei tosin liity itse kiertoliittymään, vaan on muutenkin läsnä jokaisella tuohon liittyvällä tieosuudella.

1760468322990.png


Huomautettakoon tässä vielä, että katkoviivan ylitys ei automaattisesti tarkoita kaistanvaihtoa, mutta yleensä se on osa kaistanvaihtoa. Se, että tällainen tulkinnanvara on olemassa on aika jänskä juttu sinäänsä, mutta toisaalta ei poikkea paljoakaan muusta tieliikenteeseen liittyvästä lainsäädännöstä. Kokonaisuus on aina usean pykälän summa.
Ympyrään saavuttaessa ei ilmeisesti pakollisia suuntia,mutta jos mennään kaistan mukaan, niin kieroliittymässä pakolliset suunnat tie maalauksin. Eli erityisen tärkeää saavuttaessa tavata opasteet ja valita niiden mukaan kaista. eri tulosuunnista erilaiset mahdollisuudet

kuva_2025-10-18_105848043.png
kuva_2025-10-18_105916405.png
kuva_2025-10-18_105948430.png
kuva_2025-10-18_110027507.png
Talvella huonolla kelillä tienpinnassa tilanteen näyttää ja tuntuu erilaiselta ja jos vielä ajouria/jälkiä miten sattuu.
Ja ymmärän että jossain kohtaa voi olla vaika kolmiontakaa tulian arvioida että miten ne vasemamlta tulevat kaista menee ja siitä huolimatta luottaa siihen että miten se kuski menee. Eikä välttämättä sieltä tiedä viraassa paikassa pakollisista ajosuunnista.
 
Teslakuski näytti taas moottoritiellä miten poistutaan rampille, vasen kaista menee sitä 125km/h marssivauhtia, oikea kaista sitä 85km/h rekkojen takia, lähestyttään ramppia X ja jono oikealla tiivistyy ja tiivistyy ja tämän näki satoja metrejä ennen että näin käy, noin 25m ennen ramppia, tesla lyö jarrut kiinni, hiljentää jarruvalot vilkkuen 125 -> 85 ja vilkku tulee mukaan vasta kun ollaan puoliksi vaihdettu kaistaa! :facepalm:

Siellä satoja metrejä ennen, olisi ollut monta hyvää väljää rakoa mihin olisi voinut mennä häiritsemättä muita, mutta ei! MINÄ MINÄ, MINÄ!
Tiedä onko Teslakuski meinannut ajaa ohi, vai mitä, Mutta siinäkin tilanteessa, ensin vilkku, ja muutaman sekan jälkeen kaistanvaihto. Ja jos liianmyöhään herätty, niin sitten vain uutta reittiä, vaarallista tuo että mokia paikataan vaarallisilla mokilla.

Toki tarina kertoo niiden turvavälien tärkeydestä ja sitä kautta esimerkki siitä että yhden virheen tilanne olisi sietänyt hyvin, nyt useampi virhe, niin ilmeinen vaaratilanne.
 

Tämä paikka turussa on paljon pahempi, koska kaistaviivat ohjaavat toiselle ja kolmannelle kaistalle, mutta suuren osan vuodesta kaistaviivat eivät ole näkyvissä niin suuri osa kuskeista ei saa informaatiota normaalista poikkeavasta risteyksenjätöstä.

Vasen kaista näyttäisi ohjaavan vasemmanpuoleiselle ja oikeanpuoleisella ei ole kaistaohjausta vaan voi ryhmittyä keskimmäiselle tai oikeanpuoleiselle.
 
Vasen kaista näyttäisi ohjaavan vasemmanpuoleiselle ja oikeanpuoleisella ei ole kaistaohjausta vaan voi ryhmittyä keskimmäiselle tai oikeanpuoleiselle.
Juu, tosin vähän hämyinen.
kuva_2025-10-18_113307794.png
Vuodelta 2017 löyty tälläinnen, ehkä kuvaa jonkun suunnitelian ajatusta. eli kuten sanoit.
kuva_2025-10-18_113517430.png
Mutta turvallisen liikkumisen kannalta oikealta oikealle, niin ei hässäkkää, ja tokalta kaistalta sitten varovaisesti, tuossa se vasemmainen kaista pieni vaara jos joku tekee uukkarin.(tuo pinainen paku)

Tuo yksi esimerkki missä voisi laittaa kunnon merkit että homma, ajatus olisi kaikille selvä, tai ainain joku pohja miten toimia.
Nyt tuo oikeanpuoleisin kaista päättyy heti kohta, joten olisi luonollista että oikealta mennään suoraan keskimmäiselle ja toiselta kaistalta suoraan vasempaan laitaan.
 
Viimeksi muokattu:
En ole koskaan kokenut että tuo olisi millään lailla ongelmallinen. Oikealta kaistalta pois pääsemiseenkin on hyvin aikaa vaikka sinne jäisikin kykkimäään. Tunnelissa toki ei kaistaa voi tuolta vaihtaa mutta jos ei muuta niin senkin jälkeen vielä laillisesti onnistuu (toki ruuhkassa voi joutua hidastamaan/pysähtymään ja säätämään mutta valot siellä seuraavassakin joten nopeuden osalta jossain kohtaa onnistuu).
 
Autoilijat jotka jatkavat motarivauhtia vaikka näkyvyys romahtaa ja on liukasta. Ei saatana...
Adaptiivinen vakkari, kaista-avustin ja ruuvipuristimet ratissa niin eipä sitä tiiä millon tulee liukasta jos pitää keskittyä esim hoitamaan lasta viereisellä penkillä
 
Autoilijat jotka jatkavat motarivauhtia vaikka näkyvyys romahtaa ja on liukasta. Ei saatana...
https://yle.fi/a/74-20189057
Lahdessa jutun mukaan n 40 autoa mukana rytinässä, mutta vähän puolustelua, hernerekkosumu oli tullut yllättäen ja tien pienta jäätynyt liukkaaksi., niin tässä kuvittelen että voi olla aika yllättävän tilanne.
Perässä kasaanajen osalta pieni pulustus, jos siellä tie yllättän peililiukas niin ei riitäkkään kuivankelin varovainen vauhti summussa mihinkään. Todennäköisesti suurin osa ajo keserankeilla , nastarenkaillakin voi olla haastavaa.

No jos ollaan rehellisiä niin todennäköisesti sieltä ennen sumukohtaakin monelta puuttunut edes alkeellinen kesäkelin turvaväli.

Edit:
Oli siellä tarina peräkärry kuskista joka havaitis poliisit viimetingassa ja menetti yhdistelmän hallinnan. En tiedä mitä valoja poliiseilla, mutta voisin kuvitella että majakat vilkku, eli se näkynyt paljon paremmin kuin muut.

Poliisi autojakin oli mennyt romuksia, kun niitä päin rytistelty. No mitään vakavia henkilövahinkoa ei ilmeisesti tapahtunut. Joku säiliörekka toisaalla ilmeisesti luistellut itsensä kumoon, eli ammattikuskitkin lirissä.
 
Viimeksi muokattu:
Lahdessa jutun mukaan n 40 autoa mukana rytinässä, mutta vähän puolustelua, hernerekkosumu oli tullut yllättäen ja tien pienta jäätynyt liukkaaksi., niin tässä kuvittelen että voi olla aika yllättävän tilanne.
Perässä kasaanajen osalta pieni pulustus, jos siellä tie yllättän peililiukas niin ei riitäkkään kuivankelin varovainen vauhti summussa mihinkään. Todennäköisesti suurin osa ajo keserankeilla , nastarenkaillakin voi olla haastavaa.

No jos ollaan rehellisiä niin todennäköisesti sieltä ennen sumukohtaakin monelta puuttunut edes alkeellinen kesäkelin turvaväli.
Kai sitä nyt näkee että edessä on sumua? Vai mikä siinä yllättää? Aamulla oli viitisen astetta pakkasta ja on jotenkin yllättävää että voi olla liukasta?

Yllä olevat viestit jo sen mainitsevat, on aika surullista miten huonolla tolalla ihmisten liikennetaidot nykyään ovat. Yllä olevat puolustelut jatkavat samalla linjalla, eli on aika surullista että joku noilla perusteilla puolustelisi näitä kolaroijia.
 
Lahdessa jutun mukaan n 40 autoa mukana rytinässä, mutta vähän puolustelua, hernerekkosumu oli tullut yllättäen ja tien pienta jäätynyt liukkaaksi., niin tässä kuvittelen että voi olla aika yllättävän tilanne.
Perässä kasaanajen osalta pieni pulustus, jos siellä tie yllättän peililiukas niin ei riitäkkään kuivankelin varovainen vauhti summussa mihinkään. Todennäköisesti suurin osa ajo keserankeilla , nastarenkaillakin voi olla haastavaa.

No jos ollaan rehellisiä niin todennäköisesti sieltä ennen sumukohtaakin monelta puuttunut edes alkeellinen kesäkelin turvaväli.

Näinhän se on. Tällä kertaa oli sumua, viime vuonna samoilla suunnilla savupiipusta tullut savu aiheutti ketjukolarin.
 
Onhan tuo kieltämättä aika surullista et ihmiset ovat keskimäärin ihan vitun pihalla liikenteessä nykyään.
Jos tuota mun vihdintien liittymän kuvaa tarkoitat niin se vuodelta 2017, tuoreemmissa kuvissa ne viivat kuluneet, jäljellä vain tuo ei niin selkeä pätkä ennen risteävää uraa.

Kai sitä nyt näkee että edessä on sumua? Vai mikä siinä yllättää? Aamulla oli viitisen astetta pakkasta ja on jotenkin yllättävää että voi olla liukasta?

Yllä olevat viestit jo sen mainitsevat, on aika surullista miten huonolla tolalla ihmisten liikennetaidot nykyään ovat. Yllä olevat puolustelut jatkavat samalla linjalla, eli on aika surullista että joku noilla perusteilla puolustelisi näitä kolaroijia.

Uutisointien mukaan tänää tuli hyvin nopeasti hernerokkasumua, ja sen mytö se ajoraja saattoi jääytä hyvin likkaaksi.
En väitä etteikö siellä ihan sitä perus hölmyilyä millä kesälläkin vaikeuksiin, mutta nyt uskon että olosuhteet voineet olla haastavia taitavalle kokeneelle kuskilla, ja saada selalisenkin tekeen virhearvioita.

Jos tie ollut eilien pitävä, jos tie on ollut tuohon asti pitävä, niin kokemut kuski sumi tiivistyessä seuraa tai pidentää turvaväl, laskee nopeutta. en nyt muistu mutuile tuon kohdan rajoituksia, mutta jos siihen asti voinut ajaa ihan tikkarin mukaan, ja siitä keskumeilla tiputtaa useita kymppejä, mikä senhetkisellä tinpienta kokemuksella riittää hyvin, niin jos pinta vaihtuu jääksi, niin siinä sitten vain toivotaan että seuraavaan kilometriin ei esteitä.

Jos kesäkumeilla vauhtia lähemmäksi 80, niin parinsadanmetrin tyhjätila tarjoaa lähinnä aikaa mietiä mihin tähtää., jos sadanmetrin päässä edelle mennyt pysähtyy 10m matkalla romukasaan, niin no.

Motarilla vielä se tunne että siellä ei ole esteitä, hitaita ajoneuvoja, vastaantulijoita, tielle hyppivä hirviä jne.

Toki me lukijat motarilla sumu alkua nähdessä hiljennämme ja nolla tai alle kelilla pitävällä pinnalla otetaan se pääkallokelin vauhti ja turvaväli. Toki se riski että jos pelkomme toteutuu niin olemme ensimmäisenä kolaripaikalla. osallisena,
 
IMG_1414.jpeg

Kertokaapas miten tässä risteyksessä Kehä I:ltä Vihdintielle oikealle käännyttäessä pitäisi / kannattaisi ajaa. Tuossahan kaksi kaistaa kääntyy kolmelle kaistalle ja ainakin minun käsitykseni mukaan pitäisi kääntyä lähimmälle kaistalle ja toki voi mennä suoraan keskimmäisellekin tuosta oikealta JOS ottaa muun liikenteen huomioon. Mutta tämä on iso jos.

Olen yrittänyt ajaa tuosta monella eri tavalla mutta olen saanut tööttiä ja autoakin melkein kylkeen vaikka mielestäni olen ajanut ihan sääntöjen mukaan. Enkö vain tajua tässä jotain. Toki järkevintä olisi jos vasen kaista menisi kauimmaiselle ja oikea kaista keskelle mutta ei siihen voi luottaa kumminkaan päin. Ja tuossa kun yhdessä käännytään niin riski törmäyksille mielestäni on aika kova kun ei voi mistään päätellä mihin kukin menee.

(Google mapsissa näkyy että toi yksi kaista olisi suljettu / rempassa mutta kyllä se nykyään on ihan olemassa ja siitä käännytään heti oikealle teollisuusalueelle.)
Ajoin aikanaan tuosta usein ja pitkään kaistan yläpuolisten ohjaustaulujen mukaan. Molemmilta kääntyviltä kaistoilta kun ohjataan Vihdin suuntaan, niin olin toteuttanut sellaista ajattelua, että liikennettä ohjattaisiin noille kahdelle Vihdintietä jatkavalle kaistalle (oikeanpuoleisin kääntyy oikealle heti seuraavassa risteyksessä). Jossain vaiheessa syttyi se kuuluisa lamppu pään päällä, että hitostako mä voin olettaa kaikkien muidenkin tietävän, että oikea kaista kääntyy heti kohta pois, joten totesin parhaaksi toteuttaa tuota @Tommy Goldfish tapaa eli vasemmalta vasemmalle ja oikealta sitten keskelle tai oikealle.
 
Jossain vaiheessa syttyi se kuuluisa lamppu pään päällä, että hitostako mä voin olettaa kaikkien muidenkin tietävän, että oikea kaista kääntyy heti kohta pois, joten totesin parhaaksi toteuttaa tuota @Tommy Goldfish tapaa eli vasemmalta vasemmalle ja oikealta sitten keskelle tai oikealle.
Näissä miellän sen oikealtakaistalta kääntymisen jonnekkin muualla kuin reunimmaiseen (ensimmäiseen) riskinä, siinä vähän huonossa näkymässä vasemmalta takasivussa tuleva, joka voi kääntyä siihen keskimäiseen.
Tokalta kaistalta tok riski kääntyä keskikaistalle, mutta autosta riippuen voi näkyä paremmin jos oikealla rinnalla oleva ei käännykkään. reunaan.


Ja jos joku ajaa viittamasi nimimerkin ohjeen mukaan, niin siitä syntyisi vaaranpaikka (eli hänen ohje oli nimenomaan reunasta alkaen)

Ensimmäiseltä kaistalta ensimmäiselle kaistalle, toiselta toiselle. Ellei merkit tai tiemaalaukset muuten opasta. Ja muut vaihtoehdot juurikin muu liikenne huomioon ottaen, eli poiketaan tästä vain kun ei ole muita vieressä.
 
Joo, nykyään. :btooth:
Oletan, että tämä oli sarkasmia. Korjaa jos ymmärsin väärin. Surkeita kuskeja on varmasti ollut aina, mutta kännyköiden käytön (ja FOMOn), wolttien ja paskojen taksikuskien lisääntyessä heittäisin itsekin mutulla, että tilanne on mennyt huonommaksi. Autot toki kehittyy, mutta mutuilen että erilaiset avustavat järjestelmät saattavat tehdä ajamisesta vähän samanlaista kuin jos vertailisi analogista ja digitaalista lähetystä. Analogisessa anekdootissa esimerkiksi keliolosuhteet tuntuvat ajotuntumassa heti, vähän niin kuin radiossakin alkaa kuulumaan pientä särinää, kun taas digitaalista lähetystä voidaan korjata, kunnes se on niin huono, että katkeaa kokonaan. Samoin ne avustavat järjestelmät häivyttävät niitä huonojen olosuhteiden signaaleja ja kuljettaja saattaa liian sokeasti luottaa ajoneuvon apuihin, koska "onhan se aina ennenkin pysynyt tiellä vastaavissa paikoissa", kunnes sitten ylitetään se kynnys, jolloin ne avustimet eivät enää riitäkään.
 
Näissä miellän sen oikealtakaistalta kääntymisen jonnekkin muualla kuin reunimmaiseen (ensimmäiseen) riskinä, siinä vähän huonossa näkymässä vasemmalta takasivussa tuleva, joka voi kääntyä siihen keskimäiseen.
Tokalta kaistalta tok riski kääntyä keskikaistalle, mutta autosta riippuen voi näkyä paremmin jos oikealla rinnalla oleva ei käännykkään. reunaan.


Ja jos joku ajaa viittamasi nimimerkin ohjeen mukaan, niin siitä syntyisi vaaranpaikka (eli hänen ohje oli nimenomaan reunasta alkaen)
Nyt en ihan ymmärrä. Jos tarkoitat tokalla kaistalla oikeanpuoleista kaistaa, niin eihän sen oikealla puolella ole enää ketään?

Ja jos vasemmalta kaistalta käännyttäisiin aina sinne vasemmalle (eli kauimmaiselle) kaistalle, niin silloin sen oikean kaistan auton ajolinjalla ei ole merkitystä. Voidaan mun mielestä aika turvallisesti olettaa, että jos kaksi rinnakkaista kaistaa kääntyy oikealle, niin oikeanpuoleiselta ei lähtökohtaisesti ajeta uloimmalle kaistalle. Siksi vasemman kaistan kuljettajan valinta ottaa se kauimmainen kaista on aika turvallinen valinta.

Ongelmaksi muodostuu se, että jos vasemmanpuoleiselta kaistalta ajava kuvittelee oikean ajavan oikealle (kuten aikanaan taisi olla muotoiltu, että kääntyminen lähimmälle kaistalle), niin hän voisi silloin ottaa suoraan keskimmäisen. Täten kummankin on oltava erityisen tarkkana ja valmiina reagoimaan ja joustamaan onnettomuuden välttämiseksi. Minusta tuossa linkatussa karttakuvassa näkyy haalea kaistamerkintä, jonka perusteella oikealta kaistalta ohjattaisiin ajamaan joko keskelle tai oikeaan reunaan. Ikään kuin oikeanpuoleinen kääntyvien kaista jakautuisi kahdeksi, kun taas vasen olisi uloimmalle kaistalle.
 
Oletan, että tämä oli sarkasmia. Korjaa jos ymmärsin väärin. Surkeita kuskeja on varmasti ollut aina, mutta kännyköiden käytön (ja FOMOn), wolttien ja paskojen taksikuskien lisääntyessä heittäisin itsekin mutulla, että tilanne on mennyt huonommaksi. Autot toki kehittyy, mutta mutuilen että erilaiset avustavat järjestelmät saattavat tehdä ajamisesta vähän samanlaista kuin jos vertailisi analogista ja digitaalista lähetystä. Analogisessa anekdootissa esimerkiksi keliolosuhteet tuntuvat ajotuntumassa heti, vähän niin kuin radiossakin alkaa kuulumaan pientä särinää, kun taas digitaalista lähetystä voidaan korjata, kunnes se on niin huono, että katkeaa kokonaan. Samoin ne avustavat järjestelmät häivyttävät niitä huonojen olosuhteiden signaaleja ja kuljettaja saattaa liian sokeasti luottaa ajoneuvon apuihin, koska "onhan se aina ennenkin pysynyt tiellä vastaavissa paikoissa", kunnes sitten ylitetään se kynnys, jolloin ne avustimet eivät enää riitäkään.
Vielä vuosikymmen sitten oli myös ihan kohtalaisesti enemmän julkista liikennettä kaupunkien välillä. Silloin niillä, jotka eivät halunneet ajaa, oli vaihtoehtoja. Nykyään tuolla on paljon enemmän sellaisia kuskeja, jotka eivät oikeasti halua olla siellä. Silloin ajamiseen ja kaikkeen siihen liittyvään tuskin tulee suhtauduttuna taitona, jossa voi kehittyä.
 
Ongelmaksi muodostuu se, että jos vasemmanpuoleiselta kaistalta ajava kuvittelee oikean ajavan oikealle (kuten aikanaan taisi olla muotoiltu, että kääntyminen lähimmälle kaistalle), niin hän voisi silloin ottaa suoraan keskimmäisen. Täten kummankin on oltava erityisen tarkkana ja valmiina reagoimaan ja joustamaan onnettomuuden välttämiseksi. Minusta tuossa linkatussa karttakuvassa näkyy haalea kaistamerkintä, jonka perusteella oikealta kaistalta ohjattaisiin ajamaan joko keskelle tai oikeaan reunaan. Ikään kuin oikeanpuoleinen kääntyvien kaista jakautuisi kahdeksi, kun taas vasen olisi uloimmalle kaistalle.
Jos hänen ohje oli että oikeapuolelisimmalta kaistalta käännytää oikeaan reunaan, seuraavalta kaistalta käännytään toiseen, eli keskimäiseen.
Sitten kerroit ajatuksesta missä oikeanpuoleiselta kaistalta käännytään oikeaanreunaat tai toiseen, eli keskimäiseen, ja tokalta kaistalta sitten käännytään suoraan kolmanteen, eli vasemmanpuoleiseen.

Molemmissa tosiaan riski jos käännytää keskelle. toiselta kaistalta suoraan kolmannelle kaistalle kääntymisessä on riskit sitten muualta ilmestyvät, tuossa kohteessa valoohjauksella kai lähinnä se jos joku kääntuu kolmannelta kaistalta okeaan(*, tai vihdin suunnalta tuleva tekee U käännöksen, jos ja kun ei punaisia päin ajavia varota.

Mutta joo paikka, missä joutuu ajaan varovaisesti jos toiselta kaistalta lähtee arpomaan sopivaa kaistaa. varovaisuudestakin joku kanssa autoilia voi vetää herneen nenään.

(*
Jos tiemaalaukset ei näy, kuluneet, peittyneet, tai muuten vain söhlää.
 
Uutisointien mukaan tänää tuli hyvin nopeasti hernerokkasumua, ja sen mytö se ajoraja saattoi jääytä hyvin likkaaksi.
En väitä etteikö siellä ihan sitä perus hölmyilyä millä kesälläkin vaikeuksiin, mutta nyt uskon että olosuhteet voineet olla haastavia taitavalle kokeneelle kuskilla, ja saada selalisenkin tekeen virhearvioita.

Jos tie ollut eilien pitävä, jos tie on ollut tuohon asti pitävä, niin kokemut kuski sumi tiivistyessä seuraa tai pidentää turvaväl, laskee nopeutta. en nyt muistu mutuile tuon kohdan rajoituksia, mutta jos siihen asti voinut ajaa ihan tikkarin mukaan, ja siitä keskumeilla tiputtaa useita kymppejä, mikä senhetkisellä tinpienta kokemuksella riittää hyvin, niin jos pinta vaihtuu jääksi, niin siinä sitten vain toivotaan että seuraavaan kilometriin ei esteitä.

Jos kesäkumeilla vauhtia lähemmäksi 80, niin parinsadanmetrin tyhjätila tarjoaa lähinnä aikaa mietiä mihin tähtää., jos sadanmetrin päässä edelle mennyt pysähtyy 10m matkalla romukasaan, niin no.

Motarilla vielä se tunne että siellä ei ole esteitä, hitaita ajoneuvoja, vastaantulijoita, tielle hyppivä hirviä jne.

Toki me lukijat motarilla sumu alkua nähdessä hiljennämme ja nolla tai alle kelilla pitävällä pinnalla otetaan se pääkallokelin vauhti ja turvaväli. Toki se riski että jos pelkomme toteutuu niin olemme ensimmäisenä kolaripaikalla. osallisena,
Jos ihmiset ajoivat samalla tavalla kuin esim. 2005 kolarisumien aikana, en yhtään ihmettele että kolisi. Silloinkin keksittiin ties mitä syitä kolareille, kuten tuore lumi ja liukkaus. Ajoin itse töihin tuona samana aamuna ja lumisade pöllysi niin pahasti ettei motarilla nähnyt nenäänsä pidemmälle, mutta silti sai olla kusi sukassa kun vasenta kaistaa menee autoa ohi satasen vauhdiilla.

Voi se tottakai olla yllättävä ja vaikea tilanne jos ajaa nollat taulussa niin kuin suuri osa kuskeista tekeekon, mutta sehän vain korostaa sitä että ajotaidot ovat keskimäärin erittäin heikot.
 
Lahdessa jutun mukaan n 40 autoa mukana rytinässä, mutta vähän puolustelua, hernerekkosumu oli tullut yllättäen ja tien pienta jäätynyt liukkaaksi., niin tässä kuvittelen että voi olla aika yllättävän tilanne.
Perässä kasaanajen osalta pieni pulustus, jos siellä tie yllättän peililiukas niin ei riitäkkään kuivankelin varovainen vauhti summussa mihinkään. Todennäköisesti suurin osa ajo keserankeilla , nastarenkaillakin voi olla haastavaa.

No jos ollaan rehellisiä niin todennäköisesti sieltä ennen sumukohtaakin monelta puuttunut edes alkeellinen kesäkelin turvaväli.

Vähän jäi arveluttamaan tuo "yllättävä sumu". Olikohan näin...piti lähteä vähän metsälle ja kello oli aikaisin soittamassa kun luvattiin aurinkoista aamua. Totuus oli aivan hernerokkasumu Lahdessa katsoi mihin päin vain ja pakkasta mittarissa. Totesin että en lähde lähde liukastelemaan kesänakeilla liikenteeseen.

Joskus klo 11 aikaan alkoi sumu hälveneen ja tiet sulamaan jolloin viitsin lähteä liikenteeseen.
 
En nyt ota noihin aamun kolareihin viitaten liukkauteen kantaa, sopivissa olosuhteissa se täysin kuiva tie varmaan voikin muuttua yhtäkkiä peilijäiseksi. Pitäisikö sekin mahdollisuus ymmärtää niissä sopivissa olosuhteissa ja huomioida se, ehkä, mutta unohdetaan se tässä kohtaa. Sen sijaan sumun äkillisyyttä en kyllä osta.

Ajelin itsekin eilen alkuillasta matkaa. Tuuli oli täysin tyyni ja pelloille oli muodostunut alavilla paikoilla sumua, joka sitten ulottui myös tielle. Mutta näkihän sen nyt saakeli jo vähintään sata metriä ennen, että hei, edessä on sumua ja se saattaa olla jopa aika sankkaa, kun sen läpi ei näe. No, ei se sumu sitten lopulta lähemmäksi päästyä missään kohtaa ollut niin sankkaa, että nopeutta olisi joutunut sen takia pudottamaan, mutta kuinka nollat taulussa pitää ajaa, että se valkoinen edessä oleva seinä ei herätä mitään ajatusta mahdollisesta huonosta näkyvyydestä ja mitä kaikkea siinä seinässä voi olla? Ja tiedän kyllä valitettavasti vastauksen, erittäin nollat taulussa.
 
Varmaan valitellut tästä ennenkin, mutta ärsyttää nuo motarilla ajavat, jotka alkavat väistämään motarille liittyjiä. Olin siis itse tuo liittyjä ja kun motaria ajoi rinnalla jo auto, niin aloin himmaamaan vauhtia että pääsen liittymään sen taakse, niin samaan aikaan tämä motarilla ajajakin alkaa himmaamaan, sitten ajattelin painaa kaasua että menen edelle, niin tämä tekee samoin. Lopulta idiootti vaihtoi vasemmalle kaistalle ja pääsin lopulta liittymään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 204
Viestejä
4 969 867
Jäsenet
79 741
Uusin jäsen
Jesse-044

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom