• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Nykyautoissa vilkun ääni taitaa kyllä olla "keinotekoinen". Jo yli 10v vanhassa Citikassa oli valittavissa neljä ääniteemaa, jotka vaikuttivat muiden pimputusten lisäksi vilkun ääneen. Vilkun käyttämättä jättämiseen tämä ei toki vaikuta, siihen ei koskaan ole mitään järkevää syytä.
Tässä kysyjä puhui "melko vanhasta" autosta. Tietysti riippuu aina tarinankertojan maailmankatsomuksesta, mutta mä "melko vanhasta" autosta puhuttaessa oletan ensimmäisenä tarkoitettavan autoa, jossa vilkkurele on vielä mekaaninen, ts ei mikään kaiuttimen kautta tuleva keinotekoinen ääni. Tätä esimerkkiä tuoreemmissakin autoissa se vilkkuääni vielä valtaosassa tulee releestä, mutta aina pitää jonkun jostakin kaivaa se teoreettinen citroen esimerkki, no sitikkamiehiä pitää ymmärtää:cool:.

Ja mitä tulee sitten näihin "erikoisautoihin", ääntä seuraamalla se äänen lähde siitä huolimatta edelleen selviää ja sen saa todennäköisesti hiljennettyä jos se käyttöä vakavasti häiritsee, esimerkiksi monessa Citikassa on usein se vilkun oma pieni kaiutinelementti ratin läheisyydessä ja sen kyllä saa vaiennettua melko helposti. Joissakin autoissa tulee vilkkuääni oikeiden äänentoistokaiuttimien kautta, niissä voi hiljentäminen olla haastavampaa jos vielä aikoo kuitenkin jotakin muuta niistä kaiuttimista kuunnella, pitäisi etsiä softaratkaisu tai keksiä joku muu menetelmä signaalin vaimentamiseksi.
 
Tässä kysyjä puhui "melko vanhasta" autosta. Tietysti riippuu aina tarinankertojan maailmankatsomuksesta, mutta mä "melko vanhasta" autosta puhuttaessa oletan ensimmäisenä tarkoitettavan autoa, jossa vilkkurele on vielä mekaaninen, ts ei mikään kaiuttimen kautta tuleva keinotekoinen ääni. Tätä esimerkkiä tuoreemmissakin autoissa se vilkkuääni vielä valtaosassa tulee releestä, mutta aina pitää jonkun jostakin kaivaa se teoreettinen citroen esimerkki, no sitikkamiehiä pitää ymmärtää:cool:.

Ja mitä tulee sitten näihin "erikoisautoihin", ääntä seuraamalla se äänen lähde siitä huolimatta edelleen selviää ja sen saa todennäköisesti hiljennettyä jos se käyttöä vakavasti häiritsee, esimerkiksi monessa Citikassa on usein se vilkun oma pieni kaiutinelementti ratin läheisyydessä ja sen kyllä saa vaiennettua melko helposti. Joissakin autoissa tulee vilkkuääni oikeiden äänentoistokaiuttimien kautta, niissä voi hiljentäminen olla haastavampaa jos vielä aikoo kuitenkin jotakin muuta niistä kaiuttimista kuunnella, pitäisi etsiä softaratkaisu tai keksiä joku muu menetelmä signaalin vaimentamiseksi.

En esittänyt tuota ääniasiaa minään ongelmana, lähinnä huomiona. Oma kokemuspiiri on lähes pelkästään ranskalaisia, ehkä tämä vaihdettava äänimaailma on sitten vain niiden tarjoamaa luksusta :). Ja toisaalta itselle "melko vanha" auto voisi näin vuonna 2025 jo olla esim. mainitsemani vuosimallin 2013 citikka.

Ainakin omissa kieseissä se kaiuttimen kautta tuleva kilkutus on ollut paljon kovempi kuin aikanaan (80-90 luvun) autoissa se releen tasainen naksutus. Kuten hkultala tuolla aiemmassa viestissä sanoi, se merkkiääni on lähinnä hyödyksi. Ja edelleen aika hakemalla haettu ongelma, jos sillä joku perustelee vilkun käyttämättömyyttä ja myöhäistä käyttöä.
 
Ainakin omissa kieseissä se kaiuttimen kautta tuleva kilkutus on ollut paljon kovempi kuin aikanaan (80-90 luvun) autoissa se releen tasainen naksutus. Kuten hkultala tuolla aiemmassa viestissä sanoi, se merkkiääni on lähinnä hyödyksi. Ja edelleen aika hakemalla haettu ongelma, jos sillä joku perustelee vilkun käyttämättömyyttä ja myöhäistä käyttöä.
Olen samaa mieltä, että se merkkiääni on ihan hyödyllinen ja se äänihän myös normaalisti kertoo jos vilkkupolttimo on hajonnut(!). Uskon kyllä myös sellaisen tarinan, jos joku kertoo vilkkuäänen olevan jossakin automallissa poikkeuksellisen kova tai ärsyttävä, olen joskus itsekin jossakin autossa kiinnittänyt huomion siihen. Huono selitys siitä huolimatta vilkun käyttämättömyydelle.
 
Olen joskus ajanut motarilla edelleen vilkku päällä ohituksen jälkeen. Biisien välissä kuullut naksutuksen ja tajunnut asian. Ainakin omassa autossa on musiikin voimakkuudelle mukautuva säätö, eli nostaa volaa nopeuden noustessa. Vilkun äänelle vois olla vastaava. Risteyksessä parkissa sen ei tartteis olla niin voimakas, varsinkin kun se voi olla päällä suhteellisen pitkäänkin, mutta sitten erityisesti motarilla se ääni hukkuu helposti kasvaneeseen meluun
Kyllä siinä voisi tosiaan joku automaatio olla, ei välttämättä radion volumen mukaan, mutta esimerkiksi ratin asentotunnistimen mukaan ja ajastimella. Kun käännöksen jälkeen ratti taas palautuu suoraan, siitä alkaisi ajastus ja volumen kasvattaminen jos ei vilkkua kytke pois. Yleensähän vilkku sammuu ratin suoristaessa, mutta ohitustilanteessa on liike usein niin pieni, että se ei riitä sen vilkun sammuttamiseen.

Moottoritiellä yleensä ohitustilanteessa ei kyllä vilkkua tarvitse kytkeä kokonaan päälle, ainakin itse painan vaan kevyesti sen 3-4 vilkkua jos ajan autolla, jossa ei varsinaista kaistanvaihtoautomatiikkavilkkua ole jossa se 3-4 vilkkua tulee yhdellä näpäytyksellä itsestään.
 
Monesti kyse on tällaisesta paikasta, jossa sininen auto jo kaukaa alkaa himmailemaan punaisiin valoihin ja näin ollen blokkaa takanaan tulevat vihreät autot, jotka olisivat kääntymässä tuosta oikealle.

1756629204251.png
Tarttis varmaan määritellä tuo himmaainen. Jos minä 100 metriä ennen punaisia jalan kaasulta nostan, ei vauhti paljonkaan hiljene ennen punaisia jos ei ole ylämäki. 2,2-litrainen automaattidiesel on auto. Ja jos on jono takana, en himmaile lainkaan tommosessa paikassa. Tai no, sallittuun pudotan. ;-)
 
Täällä joskus pohdiskeltiin, että mikä on se "keskimääräistä parempi kuski", jota useimmat auton kuljettajat uskovat olevansa? Tämän viikon ajojen perusteella keskiarvon paremmalle puolelle pääsee, jos ei räplää kännykkää ajaessaan ja käyttää vilkkua oikein sekä risteyksissä että kaistanvaihdoissa..
No puolet kuskeistahan ON keskimääräistä parempia. :-D
 
Vilkussa ääntä kaikkein todennäköisemmin pitää rele, laita vilkku päälle ja kuuntele mistä se ääni tulee, yleensä se vilkkurele on jossakin ratin ja polkimien välissä. Laita sen vilkkureleen ympärille jotakin äänieristettä, mikäli se vilkun ääni todella on niin kova, että se estää sen vilkun käyttämisen.

Sulle itsellesi itsestään selvä tilanne ei välttämättä ole kaikille muille siellä liikenteessä itsestään selvä, usein jossakin suunnassa voi siltikin olla joku joka haluaisi ajoissa nähdä mitä suunnittelet. Siinä vaiheessa kun sä jo käännyt, kaikki näkee sen kääntymisesi jo muutenkin. Vilkun käytön tarkoitus on nimenomaan kertoa ETUkäteen mitä olet aikomassa.
Tuossa vilkun käyttämisessä on vähän sama kuin turvavyön käytössä tai vaikka ryyppäämisessä ajaessa. Jos sitä vilkkua vaan käyttäisi ihan joka ikinen kerta, siitä tulisi automaatio, ei tarvitsisi koskaan miettiä, että käyttäisikö sitä nyt vai ei, näkeekö joku muu nyt vai ei, onko vilkku tässä tilanteessa tarpeellinen vai ei.
Ihan samaa mieltä olen, välillä tulee vaan typerästi muotoiltua viestit. Toki käytän vilkkua aina varmuuden vuoksi, jopa parkkiruudusta perettäessä (mikä näkyy olevan harvinaista tällä seudulla). Syksyllä varsinkin tulee kiinnitettyä erityistä huomiota vilkun käyttöön.

Sen verran itseni kuitenkin tunnistin siitä vilkun säästelijä viestistä, että välillä otan sen pois koska en jaksa kuunnella napsumista. Esimerkiksi jos on juuri vaihtunut punaiset valot ja olen jonon perällä niin silloin en välttämättä pidä vilkkua päällä.

___

Tässä vielä vilkun ääninäyte jos joku jäi sitä miettimään:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=Z2p3ja65m5U&t=25s
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
286 028
Viestejä
4 908 797
Jäsenet
79 117
Uusin jäsen
cornisd

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom