Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mikä ihmeen pakkomielle on tässä päättäjillä, että yhtään mikään minkään nopeuden ajoneuvo pitäisi väkisin saada jalankulkijaksi?
Vahva veikkaus: siksi, että osa meistä joutuu kulkemaan ajoneuvoilla koska omat jalat ei kanna. Tarkoitus lienee siis se, että avustetusti kulkevillekin saataisiin sama suoja kuin tervejalkaisille. Rajanveto on vaikeaa, että mikä sitten on tällaiseksi tulkittava kapistus. Mutta onhan se aika älytöntä että 15km/h kulkeva potkulauta sellaiseksi laskettaisiin.
 
No esimerkiksi, miksi pitää olla tällainen liikennemerkki

fk.jpg


Kun sille on olemassa jo toimiva liikennemerkki, kärkikolmio!


dthk.jpg



Väitän hatusta, että 99,9% tietää kärkikolmion, mutta kuinka moni tuntee tuon uuden? 10%?
Tätä pohdin myös itse, mutta selvisi tästä kuvasta:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eli jos tossa olis kärkikolmio molemmin puolin pyörätietä, niin ruskean auton pitäs väistää sinistä, jos sininen kääntys vasemmalle, koska ruskea tulis risteykseen kolmion takaa ja sininen ei, jos siis kääntys vasemmalle. Että joo...vähän tollanen keinotekoinen kyllä.
 
Täysin samaa mieltä. Jos polkupyörä on pystytty määrittelemään polkupyöräksi riippumatta mistään teknisistä yksityiskohdista, niin pitäisi sen kai olla mahdollista muillekin vekottimille.
Juuri näin. Ja tässähän ei edes tarvitsisi määritellä niitä muita vekottimia, vaan määriteltäsiin mikä on jalankulkija (henkilö joka kulkee omilla jaloillaan tai pyörätuolissa tai rollaattorissa) ja kaikki muut sitten eivät ole jalankulkijoita.

Vahva veikkaus: siksi, että osa meistä joutuu kulkemaan ajoneuvoilla koska omat jalat ei kanna. Tarkoitus lienee siis se, että avustetusti kulkevillekin saataisiin sama suoja kuin tervejalkaisille. Rajanveto on vaikeaa, että mikä sitten on tällaiseksi tulkittava kapistus. Mutta onhan se aika älytöntä että 15km/h kulkeva potkulauta sellaiseksi laskettaisiin.
Tämä siinä voi olla alkuperäisenä ajatuksena. Pyörätuolin ja rollaattorin tunnistaminen ei tarvitse mitään nopeusrajoituspykälää ja tämä ei koskaan kai kenellekään ole ollut ongelma. Pappamopot ja muut isommat härvelit voisi ihan hyvin kaikki olla selkeyden vuoksi ajoneuvoja (kuten niistä moni jo onkin), eikä jalankulkijoita, vaikka ne avustusvälineitä ovatkin.
 
Tätä pohdin myös itse, mutta selvisi tästä kuvasta:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eli jos tossa olis kärkikolmio molemmin puolin pyörätietä, niin ruskean auton pitäs väistää sinistä, jos sininen kääntys vasemmalle, koska ruskea tulis risteykseen kolmion takaa ja sininen ei, jos siis kääntys vasemmalle. Että joo...vähän tollanen keinotekoinen kyllä.

On kyllä sen näköinen viritelmä että kaikille ja joka suuntaan tulisi olla yksi yhteinen stop-merkki.
 
Tätä pohdin myös itse, mutta selvisi tästä kuvasta:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eli jos tossa olis kärkikolmio molemmin puolin pyörätietä, niin ruskean auton pitäs väistää sinistä, jos sininen kääntys vasemmalle, koska ruskea tulis risteykseen kolmion takaa ja sininen ei, jos siis kääntys vasemmalle. Että joo...vähän tollanen keinotekoinen kyllä.

Keinotekoinen, koska paska kaupunkisuunnitelu
 
Keinotekoinen, koska paska kaupunkisuunnitelu
Joo, yleisesti ottaen selkeyden pitäisi olla pääprioriteetti. Tollanen tie ei voi olla kovin vilkas, joten ei ehkä ehdoin tahdoin tartte yrittää optimoida ajojärjestystä uudella liikennemerkillä, joka lisää kompleksisuutta ja lisää täten virheitä.
 
Joo, samaa mieltä, mutta lainsäädännöllisesti asia on näin.

Liikenneturva haluaisi myös selkeyttää tilannetta, ehkä parannus sitten joskus saadaan myös lakiin...en siis ole huomannut, että laki olisi vielä muuttunut ja alla oleva juttu on jo kolme vuotta vanha.


17.6.2025 tuli muutoksia lakiin, mutta näyttäisi edelleen olevan tuo sama 15 km/h raja, eli jos vekottimen maksiminopeus on alle tuon, niin laite tulkitaan "jalankulkijaksi". Ja luonnollisesti pakkaa sekoittaa vielä sekin, että jos potkulaudassa ei ole moottoria, niin se on aina jalankulkija. Miten onkaan pystytty aikoinaan tekemään niinkin selvä sääntö, että polkupyörä on aina polkupyörä, moottorilla tai ilman...

on tuossa polkupyöränkin kanssa se hauska piirre että jos polkupyörässä on liian tehokas moottori, se onkin mopo. Ja onhan noita scoottejakin mopo- ja jopa moottoripyöräksi luokiteltavina, esim tuolta bespoke ja turbo:


Näillähän ei sitten ajeta suojateillä, tai edes pyöräteillä, joten menee aiheesta vähän ohi.
 
Lisäksi myös perä pimeänä eli voisi olettaa että myös keula on pimeänä koska tuon ikäisestä Avensiksesta ei varmaan päiväajovaloja löydy tai sitten valoja ei ole kytketty päälle. Sen verran hämärältä näyttää nimittäin valoisuuden osalta.
Olihan Avensiksessa päivävalot jo pykälää vanhemmassakin sukupolvessa.
 
Tänään ruuhka-aikaan kehä I länteen veti todella huonosti. Ja selvisihän se syy lopulta. Itään menevillä kaistoilla oli kolari niin pitihän kaikkien toiseen suuntaan ajavien ajaa siitä ohi neljää kymppiä että voi vähän ihmetellä. välittömästä tapahtuman jälkeen tie veti taas 80km/h nopeudella.
 
Piti liittyä isolle tielle ruuhka-aikaan ja kääntyä vasemmalle. Auto aivan täynnä porukkaa sekä tavaraa mökkireissua varten ja odottelin rauhassa sopivaa väliä. En ehtinyt odottamaan juuri yhtään, kun taakse tuli Volvo, jonka kuski alkoi heti tööttäilemään. Peilistä näki, että kuski heilutteli käsiään turhautuneena.

En ole mikään nynny, joka ei uskalla liittyä pieneen väliin. Nyt ei kirjaimellisesti ollut tilaa ja en ymmärrä, mitä hyötyä on turhautua ja tööttäillä. Ehkä 30 sekuntia myöhemmin tuli hyvä väli ja kiihdytin siihen reippaasti. Volvo jäi taakse ajelemaan varmaan 20-30 km/h alinopeutta. Ennen kuin katosi näkyvistä taustapeilistä, näin useamman auton ohittaneen tämän heti ekalla suoralla. Olipa järkeä tööttäillä ja kiirehtiä, jos meinaa sen jälkeen körötellä kuin mummo sunnuntaina kirkkoon. En voi ymmärtää.
 
Piti liittyä isolle tielle ruuhka-aikaan ja kääntyä vasemmalle. Auto aivan täynnä porukkaa sekä tavaraa mökkireissua varten ja odottelin rauhassa sopivaa väliä. En ehtinyt odottamaan juuri yhtään, kun taakse tuli Volvo, jonka kuski alkoi heti tööttäilemään. Peilistä näki, että kuski heilutteli käsiään turhautuneena.

En ole mikään nynny, joka ei uskalla liittyä pieneen väliin. Nyt ei kirjaimellisesti ollut tilaa ja en ymmärrä, mitä hyötyä on turhautua ja tööttäillä. Ehkä 30 sekuntia myöhemmin tuli hyvä väli ja kiihdytin siihen reippaasti. Volvo jäi taakse ajelemaan varmaan 20-30 km/h alinopeutta. Ennen kuin katosi näkyvistä taustapeilistä, näin useamman auton ohittaneen tämän heti ekalla suoralla. Olipa järkeä tööttäillä ja kiirehtiä, jos meinaa sen jälkeen körötellä kuin mummo sunnuntaina kirkkoon. En voi ymmärtää.
Jos sulla oli vaikka marjaämpäri katolla ja yritti siitä ilmoittaa ja sitten ei uskaltanut ajaa lähellä koska pelotti että on mustikat tuulilasissa.
 
Tässä on jälleen malliesimerkki siitä, että vaikka kojelautakamerat voivat olla hyviä monessa asiassa, niillä on kuitenkin helppo myös luoda vaihtoehtoista totuutta todellisista olosuhteista ja syypäistä.

Hieman ironista toki tässä tapauksessa, että toista haukutaan kusipääksi ja samalla rikotaan itse lakia... Joo, kyllä ne hidastelijat voivat toisinaan ärsyttää, mutta en julkisesti heitä haukkuisi, jos omassa toiminnassakin on kehitettävää.

Kojelautakamerat, niin edessä kuin takanakin voivat olla hyvä oman oikeusturvan takia. Hattuhyllyllä komeileva kamera saattaa saada turvavälit asiallisemmaksi. Ainakin näin kokeiluna reaktiot on olleet välillä huvittavia - väliä syntyy reilusti. :eek:

Mitä nyt tuosta tilannekuvasta näkee, niin ihan turha hiiltyä moottoritiellä, kun kaksi kaistaa vetää samaan suuntaan. Tilanne on kuitenkin ohi muutamassa sekunnissa. Ristiriitoja on vain odotettavissa, koska 50-60% autoilijoista ajaa jatkuvasti ylinopeutta, kun se on muka sallittua.
 
Mitä nyt tuosta tilannekuvasta näkee, niin ihan turha hiiltyä moottoritiellä, kun kaksi kaistaa vetää samaan suuntaan. Tilanne on kuitenkin ohi muutamassa sekunnissa. Ristiriitoja on vain odotettavissa, koska 50-60% autoilijoista ajaa jatkuvasti ylinopeutta, kun se on muka sallittua.

Jos yhtään maltat lukea enempää, niin yhden auton ohittaminen otti 5min. 5min ei minun elämää muuta ja minä en siitä viivästyksestä suuttunut, mutta kyse on täysin kusipäisestä käytöksestä muita kohtaan ja kusipäät asiassa kuin asiassa saa minulta aina kusipää vastauksen.
 
Tämä on totta. Tarina ei myöskään kerro onko tilanne jatkunut kymmeniä kilometrejä vai onko takanatulija saavuttanut Toytan 150kmh nopeudella, jolloin tilanne voi yllättää.
Niin, mikä tahansa voi yllättää ellei ennakoi. Teoreettinen pohdinta on turhaa varsinkin kun Dunlop-ukon still-kuva saattaa olla provo mutta jos kuvausauto olisi ajanut tuollaista vauhtia se ei olisi tuskin ajanut sitä vasentaa kaistaa pitkin ja silloin yleensä ennakoidaan että joku hitaampi saattaa tulla eteen. Saksan moottoriteilläkin tulisi aika pahaa jälkeä ellei näin tapahtuisi.
 
mutta että yhden auton ohittamiseen meni lopulta tyyliin 5min niin en ihan heti olisi uskonut! :facepalm:
Voisi myös ajatella että koska vauhtisi ei kokonaan pysähtynyt, et viivästynyt perilletulosta koko sitä viittä minuuttia vaan ehkä ainoastaan 30 sekuntia, joka voisi hyvin tärvääntyä johonkin muuhunkin, esim. etanavauhtiseen tankkaukseen/lataukseen huoltoasemalla tai liikennevaloihin, joista et voinut ajaa läpi kun joku toinen kusipää pysähtyi eteesi keltaisiin.
 
Voisi myös ajatella että koska vauhtisi ei kokonaan pysähtynyt, et viivästynyt perilletulosta koko sitä viittä minuuttia vaan ehkä ainoastaan 30 sekuntia, joka voisi hyvin tärvääntyä johonkin muuhunkin, esim. etanavauhtiseen tankkaukseen/lataukseen huoltoasemalla tai liikennevaloihin, joista et voinut ajaa läpi kun joku toinen kusipää pysähtyi eteesi keltaisiin.
esim jos on 100km matkan ja se ajettaisiin kokoajan 120km/h vs 5min ajasta ajettaisiin 80km/h niin eroksi tulee 100 sekuntia. Ja itseasiassa aikaero on sama riippumatta siitä kuinka pitkää matkaa ajetaan. vaikuttaa vain prosentuaalisesti siihen kuinka paljon matka hidastui kokonaisajasta.
 
esim jos on 100km matkan ja se ajettaisiin kokoajan 120km/h vs 5min ajasta ajettaisiin 80km/h niin eroksi tulee 100 sekuntia. Ja itseasiassa aikaero on sama riippumatta siitä kuinka pitkää matkaa ajetaan. vaikuttaa vain prosentuaalisesti siihen kuinka paljon matka hidastui kokonaisajasta.
Tärkeintä, heti sen jälkeen ettei tee lainkaan virheitä, on miettiä, että mitä jäi tekemättä kun aikaa paloi hidastelijan perässä.
 
Me ihmiset ei olla aina tai edes hirveän usein kovinkaan rationaalisia. Koska se hidastus tuntuu paljon merkittävämmältä mitä se todellisuudessa onkaan, niin se myös ärsyttää enemmän. Vaikka paperilla tiedostankin kuinka pienistä eroista on kyse, niin silti se hidastelu ärsyttää siinä hetkessä. Ainakin niin kauan, kunnes taas muistuttaa itseään siitä. Se hetkellinen hidastus on jotain minkä aidosti kokee, kun taas se vaikutus kokonaisaikaan on täysin abstrakti kokemuspuolella. Perille saapuminen tuntuu kuta kuinkin samalta perillä ollessani oli kello sitten 14:30 tai 14:50. Jos on hirveästi kiristellyt hampaitaan, niin sitä saattaa olla kärttyisempi, mutta saatte varmasti kiinni mitä ajan takaa.

Mitä enemmän saa konkreettisia kokemuksia matka-ajoista sekä ruuhkissa, että kohtuu vapailla teillä, niin sitä enemmän myös iskostuu niiden hidastusten todellinen vaikutus.
 
vs 5min ajasta ajettaisiin 80km/h niin eroksi tulee 100 sekuntia.
Kuinka moni on aikuistenoikeasti joutunut ajamaan - tai oikeammin jaksanut vapaaehtoisesti peesata edellämenijää - harvaan liikennöidyllä tieosuudella jonkun äsryttävän ja itsekkään tientukkijan persiissä peräti viiden minuutin ajan? Ruuhkaisempaaan aikaan nimittäin sen edessä hidastelevan edessä on joku toinen ellei useampiakin possujunalaisia sen hampaita kiristelevän perävaunun ohjaajan harmiksi.
 
Me ihmiset ei olla aina tai edes hirveän usein kovinkaan rationaalisia. Koska se hidastus tuntuu paljon merkittävämmältä mitä se todellisuudessa onkaan, niin se myös ärsyttää enemmän. Vaikka paperilla tiedostankin kuinka pienistä eroista on kyse, niin silti se hidastelu ärsyttää siinä hetkessä. Ainakin niin kauan, kunnes taas muistuttaa itseään siitä. Se hetkellinen hidastus on jotain minkä aidosti kokee, kun taas se vaikutus kokonaisaikaan on täysin abstrakti kokemuspuolella. Perille saapuminen tuntuu kuta kuinkin samalta perillä ollessani oli kello sitten 14:30 tai 14:50. Jos on hirveästi kiristellyt hampaitaan, niin sitä saattaa olla kärttyisempi, mutta saatte varmasti kiinni mitä ajan takaa.

Mitä enemmän saa konkreettisia kokemuksia matka-ajoista sekä ruuhkissa, että kohtuu vapailla teillä, niin sitä enemmän myös iskostuu niiden hidastusten todellinen vaikutus.

Tämä on kyllä omalla kohdalla ihan täysin totta. Ei minua niinkään se matka-ajan kasvaminen ärsytä, vaan lähinnä ärsyttää se, että joku muu sanelee minulle mitä nopeutta ajan :) Eli joko heikkolahjaisempi kuski tekee itse tietoisen päätöksen hidastaa kanssakulkijoiden matkantekoa hitaammaksi kuin mitä tiellä olisi sallittua ajaa. Tällaiset ihmiset ärsyttävät.

Muutenkin olen sitä mieltä, että sellaiset ihmiset, joilla ei kyvyt tai uskallus riitä ajamaan sallittua nopeutta, eivät kuulu auton rattiin.
 
Kuinka moni on aikuistenoikeasti joutunut ajamaan - tai oikeammin jaksanut vapaaehtoisesti peesata edellämenijää - harvaan liikennöidyllä tieosuudella jonkun äsryttävän ja itsekkään tientukkijan persiissä peräti viiden minuutin ajan? Ruuhkaisempaaan aikaan nimittäin sen edessä hidastelevan edessä on joku toinen ellei useampiakin possujunalaisia sen hampaita kiristelevän perävaunun ohjaajan harmiksi.
Nelkaistaisella tiellä (2+2) jos vähän liikennettä, niin tuskin. kakskaistaisilla, kanta sun muilla teillä jos suunnitelmissa poistua viidenminuutin sisään niin ja teini-iästä kasvanut niin ohittaamn tuskin lähtee, jos ei nyt heti kohta ole jotain ohituskaistaa, ym vaivatonta turvallista ohituspaikkaa.

Toki neljässä minuutissa senverran väliä tulee ettei se ihan totaali noloa ole.
 
Tämä on kyllä omalla kohdalla ihan täysin totta. Ei minua niinkään se matka-ajan kasvaminen ärsytä, vaan lähinnä ärsyttää se, että joku muu sanelee minulle mitä nopeutta ajan :) Eli joko heikkolahjaisempi kuski tekee itse tietoisen päätöksen hidastaa kanssakulkijoiden matkantekoa hitaammaksi kuin mitä tiellä olisi sallittua ajaa. Tällaiset ihmiset ärsyttävät.

Muutenkin olen sitä mieltä, että sellaiset ihmiset, joilla ei kyvyt tai uskallus riitä ajamaan sallittua nopeutta, eivät kuulu auton rattiin.
Sama pätee myös tottakai toiseen suuntaa. Ne jotka ajavat ylinopeutta, eivät kuulu auton rattiin.
 
Keinotekoinen, koska paska kaupunkisuunnitelu

Tästä tuli mieleen, että onko muut huomanneet, että nykyisin tuota paskaa liikennesuunnittelua on alkanut näkyä mitä enemmissä määrin. Onko töihin palkattu jotain työkuntoutujia tai muuten vähäjärkisiä, vai mikä tuota selittää?

Esimerkkinä heti tältä päivältä, kun liikenneympyröitä on sijoitettu liian lähelle valoristeystä, niin vähänkään ruuhkaisempaan aikaan punaisissa valoissa jonottajien jono yltää edeltävän liikenneympyrän poikki, jolloin koko liikenneympyrä menee tukkoon kaikkiin suuntiin.

Ja tähän kun sitten yhdistyy heikkolahjaiset autoilijat, jotka eivät uskalla ajaa liikenneympyrään jos muita autoja on näköetäisyydellä, niin tuo sumpun purkaantuminenkin kestää ikuisuuden senkin jälkeen kun ruuhka on ohi.
 
Keinotekoinen, koska paska kaupunkisuunnitelu

Kuva ei välttämättä ole mistään todellisesta kohteesta, mutta postaa siinä selitti että kolmio on eriasia. silloin pitäisi väistää kaikkia ajoneuvoja.

Merkki ja sen säännöt, siis myös ne suunnittelu säännöt on ihan hyvä lisä. Se merkki on oikeastaan vain lisäinfo, kohde tehdään niin että se jo kertoo mistä kyse. Erottuu muista yltyspaikoista selkeästi. Kolmiollisia paikkoja edelleen on, ja ne kohteet ei erotu yhtä selkeästi muiden ajoneuvojen kuljettajille.
 
Tästä tuli mieleen, että onko muut huomanneet, että nykyisin tuota paskaa liikennesuunnittelua on alkanut näkyä mitä enemmissä määrin. Onko töihin palkattu jotain työkuntoutujia tai muuten vähäjärkisiä, vai mikä tuota selittää?

Esimerkkinä heti tältä päivältä, kun liikenneympyröitä on sijoitettu liian lähelle valoristeystä, niin vähänkään ruuhkaisempaan aikaan punaisissa valoissa jonottajien jono yltää edeltävän liikenneympyrän poikki, jolloin koko liikenneympyrä menee tukkoon kaikkiin suuntiin.

Ja tähän kun sitten yhdistyy heikkolahjaiset autoilijat, jotka eivät uskalla ajaa liikenneympyrään jos muita autoja on näköetäisyydellä, niin tuo sumpun purkaantuminenkin kestää ikuisuuden senkin jälkeen kun ruuhka on ohi.
Ihan kuin olisit ajellut Vaajakoskella.
 
Me ihmiset ei olla aina tai edes hirveän usein kovinkaan rationaalisia. Koska se hidastus tuntuu paljon merkittävämmältä mitä se todellisuudessa onkaan, niin se myös ärsyttää enemmän. Vaikka paperilla tiedostankin kuinka pienistä eroista on kyse, niin silti se hidastelu ärsyttää siinä hetkessä. Ainakin niin kauan, kunnes taas muistuttaa itseään siitä. Se hetkellinen hidastus on jotain minkä aidosti kokee, kun taas se vaikutus kokonaisaikaan on täysin abstrakti kokemuspuolella. Perille saapuminen tuntuu kuta kuinkin samalta perillä ollessani oli kello sitten 14:30 tai 14:50. Jos on hirveästi kiristellyt hampaitaan, niin sitä saattaa olla kärttyisempi, mutta saatte varmasti kiinni mitä ajan takaa.

Mitä enemmän saa konkreettisia kokemuksia matka-ajoista sekä ruuhkissa, että kohtuu vapailla teillä, niin sitä enemmän myös iskostuu niiden hidastusten todellinen vaikutus.
Ei tuo ärsytys minulla ainakaan hidastumisesta johtu vaan siitä, että kun tulee urpo toisensa jälkeen vastaan, joista jokainen pienellä pään omasta perseestä otolla sais liikenteen sujumaan kaikille paremmin. Toki se pitkillä toimistoreissuilla alkaa tuntua, kun päivän ovelta ovelle pituus on urpojen takia 16 h eikä 15 h.

Kesälomaliikenne on malliesimerkki urpoilusta. Jatkuvan vasurin tukkimisen takia mulla meni hiljaisessa liikenteessä enemmän aikaa samaan matkaan kuin normaalissa 1-tie/kehä2/länäri ruuhkaan osuvassa ajossa. Huomas kyllä hyvin, että porukalla aivot narikassa ja ei oikein muutenkaan osattu motarilla ajaa.
 
Ei tuo ärsytys minulla ainakaan hidastumisesta johtu vaan siitä, että kun tulee urpo toisensa jälkeen vastaan, joista jokainen pienellä pään omasta perseestä otolla sais liikenteen sujumaan kaikille paremmin. Toki se pitkillä toimistoreissuilla alkaa tuntua, kun päivän ovelta ovelle pituus on urpojen takia 16 h eikä 15 h.

Kesälomaliikenne on malliesimerkki urpoilusta. Jatkuvan vasurin tukkimisen takia mulla meni hiljaisessa liikenteessä enemmän aikaa samaan matkaan kuin normaalissa 1-tie/kehä2/länäri ruuhkaan osuvassa ajossa. Huomas kyllä hyvin, että porukalla aivot narikassa ja ei oikein muutenkaan osattu motarilla ajaa.
Ei vaikkapa eteen leikkaamisessa ärsytä ne menetetyt sekunnit matka-ajassa, vaan se ettei malteta havainnoida ympäristöään. Ja jos onkin havainnoitu ja silti tehdään typeryyksiä, niin sitten ärsyttää se typeryys. Samaa mieltä.

Ruuhka-aikaan motareiden vasemmat kaistat ovat varsinkin alkupäässä aika tukossa. Pahimmillaan siellä letkan kärjessä on joku, joka ohittaa 120:n alueella rekkaa tmv 100 km/h mittarissa. Myönnettävä se on, että välillä tekisi mieli huutaa, että painu nyt jo vittuun sieltä tukkimasta tietä meiltä, jotka haluttaisiin ajaa edes sitä suurinta sallittua. Sillä on kuitenkin joku syy ajaa satasta, eikä hän halua jäädä siihen rekan taakse jumiin (tällaista kuskia olis kiva päästä joskus haastattelemaan, että mikä estää ajamasta hetkellisesti 120). Uutta ohituspaikkaa hän sais luultavasti odotella aika pitkään. Eipä siinä ite ihan hirveesti voi tehdä, eikä se ruuhkainen osuus loma-aikoja ja juhannuksia ym. lukuunottamatta niin kauaa kestä, joten turhaan siinä vaan kuluttaa hampaita puremalla niitä yhteen. Ymmärrän kyllä turhautumisen, jos toimistopäivinä tulee jo muutenkin monta tuntia ajoa. Hyi että. Ajoa täytynee olla useampi tunti suuntaansa, jos ihan oikeasti venyy puolella tunnilla suuntaansa vertailukelpoisten päivien välillä, eikä syynä ole vaikka päiväkohtaiset liikennemäärät.

Täytyy samaan aikaan muistaa, että ne vasemman kaistan kiroilijat vetää tosi olemattomilla turvaväleillä. Sitten hitaiden ajoneuvojen taakse pussiin jääneet kuskit ryntäilee niihin pieniin väleihin ja vasurilla joudutaan jarruttelemaan ja jossain takana vasuri vetää hetkellisesti enää 80 km/h. Sitten kirotaan sitä kaistanvaihtajaa, joka halusi ohittaa vain yhden rekan ja olisi varmaan onnistunutkin tekemään sen ilman merkittävää vaikutusta vasurin nopeuksiin, mikäli siinä vasurilla oltaisiin pidetty kohtuullisia turvavälejä. Ja mä tiedän, reaalimaailmassa täyttä utopiaa ennen itseajavia autoja. Pointti olikin siinä, että ne kiireiset urpoilee myös ihan siinä missä se pieneen väliin tunkevakin. Se ärsyttää jopa enemmän.

Aiemmasta viestistä tuli vielä mieleen. Jos joku ajaa 50:n alueella mittarissa 50, niin en mä siitä ole pitkään aikaan enää hermostunut. Adaptiivinen vakkari päällä sitä ei välttämättä edes huomaa mitä nopeutta tarkalleen ajetaan (ellei ihan mateluksi mene). Joskus se ärsytti ja se on varmaan liittynyt osittain matka-aikaan ja osittain tuohon mitä @Rambo8 sanoi siitä, että joku muu on estänyt minua ajamasta sitä minun käsitykseni mukaista de facto suurinta sallittua. Ikään kuin se minun tapani ajaa olisi oikea ja hitaammin ajavat ovat kaikki jotain saakelin amatöörejä (vaikka se oikea amatööri olin ollut minä).

Mutta siis samaa mieltä, että typerä toiminta ärsyttää. Kuinka paljon sen antaa ärsyttää onkin sit toinen asia. Jos pitää itseään keskivertoa parempana kuljettajana, niin se tarkoittaa sitä, että yli puolet kuljettajista tekee liikenteessä keskimäärin heikompia ratkaisuja. Ja mikäli kokee kuuluvansa parhaaseen neljännekseen, niin kolme neljästä on huonompia kuljettajia. Sitähän voisi ihan psykologisena kokeena yrittää juhlia muiden virheitä, koska ne korostaa itsensä kuulumista parempaan sakkiin :p
 
Tästä tuli mieleen, että onko muut huomanneet, että nykyisin tuota paskaa liikennesuunnittelua on alkanut näkyä mitä enemmissä määrin. Onko töihin palkattu jotain työkuntoutujia tai muuten vähäjärkisiä, vai mikä tuota selittää?

Esimerkkinä heti tältä päivältä, kun liikenneympyröitä on sijoitettu liian lähelle valoristeystä, niin vähänkään ruuhkaisempaan aikaan punaisissa valoissa jonottajien jono yltää edeltävän liikenneympyrän poikki, jolloin koko liikenneympyrä menee tukkoon kaikkiin suuntiin.

Ja tähän kun sitten yhdistyy heikkolahjaiset autoilijat, jotka eivät uskalla ajaa liikenneympyrään jos muita autoja on näköetäisyydellä, niin tuo sumpun purkaantuminenkin kestää ikuisuuden senkin jälkeen kun ruuhka on ohi.
Helsingissä n. vuosikymmen sitten oli suunnittelun kriteerinä nimenomaan yksityisautoilun vähentäminen. Kuulin tämän silloiselta pääsuunnittelijalta.

Vetivät sitten espalla överiksi pari vuotta sitten ja yrittäjät alkoi vihdoin oikeasti liikehtiä.
 
Helsingissä n. vuosikymmen sitten oli suunnittelun kriteerinä nimenomaan yksityisautoilun vähentäminen. Kuulin tämän silloiselta pääsuunnittelijalta.

Vetivät sitten espalla överiksi pari vuotta sitten ja yrittäjät alkoi vihdoin oikeasti liikehtiä.
Noinhan se tuleekin mennä. Kaikkialla siellä, missä yksityisautoilu on otettu pois, on alkanut yrittäjillä business kannattaa.
 
Mutta siis samaa mieltä, että typerä toiminta ärsyttää. Kuinka paljon sen antaa ärsyttää onkin sit toinen asia. Jos pitää itseään keskivertoa parempana kuljettajana, niin se tarkoittaa sitä, että yli puolet kuljettajista tekee liikenteessä keskimäärin heikompia ratkaisuja. Ja mikäli kokee kuuluvansa parhaaseen neljännekseen, niin kolme neljästä on huonompia kuljettajia. Sitähän voisi ihan psykologisena kokeena yrittää juhlia muiden virheitä, koska ne korostaa itsensä kuulumista parempaan sakkiin :p
Eikös toi ole ihan tutkittu asia että ~90% kuljettajista pitää itseään keskivertoa parempana kuskina. Löysin lähteitä vain amerikan maalta mutta eiköhän pitkälti ole tosi suomessakin.
 
Noinhan se tuleekin mennä. Kaikkialla siellä, missä yksityisautoilu on otettu pois, on alkanut yrittäjillä business kannattaa.
En ole varma oletko tosissasi, vai tarkoititko ironisesti? Tästä on ihan oikeaa metriikkaa olemassa ja saavutettavuuden osalta potentiaalinen asiakasmäärä ei ole tärkein tekijä, vaan se kuinka paljon kuluttavat. Autoilija kuluttaa enemmän kuin muita liikennemuotoja suosiva.
 
Eikös toi ole ihan tutkittu asia että ~90% kuljettajista pitää itseään keskivertoa parempana kuskina. Löysin lähteitä vain amerikan maalta mutta eiköhän pitkälti ole tosi suomessakin.
En muista mikä se luku oli (joku muistikuva, että 75-80) ja mistä lukenut, mutta kuitenkin reilusti yli puolet piti itseään keskivertoa parempana kuljettajana
 
En ole varma oletko tosissasi, vai tarkoititko ironisesti? Tästä on ihan oikeaa metriikkaa olemassa ja saavutettavuuden osalta potentiaalinen asiakasmäärä ei ole tärkein tekijä, vaan se kuinka paljon kuluttavat. Autoilija kuluttaa enemmän kuin muita liikennemuotoja suosiva.

Tämä. Aika lailla karkeasti voisi sanoa, että kävellen kulkijat kuluttavat euroja, ehkä kymppejä, mutta autolla kulkevat kuluttavat satasia, jopa tonneja.

Meilläkin monesti kun lähdetään kaveriporukalla ravintolaan, niin se on lasku toista tonnia. Jos ei autolla päästä kätevästi lähelle, niin valitaan joku toinen ravintola.
 
En ole varma oletko tosissasi, vai tarkoititko ironisesti? Tästä on ihan oikeaa metriikkaa olemassa ja saavutettavuuden osalta potentiaalinen asiakasmäärä ei ole tärkein tekijä, vaan se kuinka paljon kuluttavat. Autoilija kuluttaa enemmän kuin muita liikennemuotoja suosiva.
Päinvastoin. Kaikkien muiden etujen lisäksi nimenomaan liikevaihto kasvaa merkittävästi useissa tutkimuksissa. Liittyy ketjun aiheeseen siten, että ärsyttää nämä kanssa-autoilijat, jotka paskovat liikenteen, alueen viihtyvyyden ja alueen liiketoiminnan.
 
Tämä. Aika lailla karkeasti voisi sanoa, että kävellen kulkijat kuluttavat euroja, ehkä kymppejä, mutta autolla kulkevat kuluttavat satasia, jopa tonneja.

Meilläkin monesti kun lähdetään kaveriporukalla ravintolaan, niin se on lasku toista tonnia. Jos ei autolla päästä kätevästi lähelle, niin valitaan joku toinen ravintola.
Heh, rahat loppui kesken kun piti liikkua taksilla? Vai minkä takia liikutte autoilla ravintolaan? 😂

Ainakin omat asionnit Helsingin keskustan liikkeisiin on mennyt niin että menen sinne julkisilla ja jos haluan esim. käsintehtyjä huonekaluja pyydän kaupalta kotiinkuljetusta enkä ala turhaan tunkkailemaan niitä omaan autoon...
 
Onko mun kupla tuottanut mulle väärää informaatiota, vai eikö sellaiset kauppapaikat ole erityisesti pk-seudulla pärjänneet paremmin, joihin on päässyt autolla näppärästi? Menee nyt kyllä ohi ketjun aiheen, joten sopii ohjata sopivampaan ketjuun
 
Heh, rahat loppui kesken kun piti liikkua taksilla? Vai minkä takia liikutte autoilla ravintolaan? 😂

En käytä takseja. Minulla on mukava auto siksi, että voin sillä ajella, eikä tartte istua mihin sattuu kotteroihin, joissa on ketä lie roskaväkeä istunut sisällä ja istuimissa mitä sattuu eritteitä. Omalla autolla pääsen lähtemään just silloin kun haluan. Enkä oikein muutenkaan halua istua autossa jota ajaa joku muu kuin minä.
 
En käytä takseja. Minulla on mukava auto siksi, että voin sillä ajella, eikä tartte istua mihin sattuu kotteroihin, joissa on ketä lie roskaväkeä istunut sisällä ja istuimissa mitä sattuu eritteitä. Omalla autolla pääsen lähtemään just silloin kun haluan. Enkä oikein muutenkaan halua istua autossa jota ajaa joku muu kuin minä.

Kuulostaa siltä, ettet ole koskaan edes istunut taksissa.
 
Päinvastoin. Kaikkien muiden etujen lisäksi nimenomaan liikevaihto kasvaa merkittävästi useissa tutkimuksissa. Liittyy ketjun aiheeseen siten, että ärsyttää nämä kanssa-autoilijat, jotka paskovat liikenteen, alueen viihtyvyyden ja alueen liiketoiminnan.
Tuo ei ole totta. Tai siis varmasti on useita tutkimuksia, joissa liikevaihto kasvaa, mutta niissä yksityisautoilun rajoittaminen ei ole ollut se avaintekijä. Muiden liikennemuotojen parantaminen voi olla, mutta yksikkökustannusten osalta ne ovat kalliimpia sekä infrarakentajille, että kuluttajille kaikkialla muualla, paitsi suurten kaupunkien ydinkeskustoissa. Tokio on ehkä laajin esimerkki metropolialueesta, jossa julkinen liikenne on yksikkökustannuksiltaan henkilöliikennettä matalampi. Europpassa lähimmäksi pääsee Pariisi.
 
Kuulostaa siltä, ettet ole koskaan edes istunut taksissa.

Millähän ajatuksenjuoksulla päädyit moiseen arvioon :)

Onko se noin kova paikka, jos joku toinen ihminen ei pidä takseista? Minulle taksilla kulkeminen on niin vastenmielistä touhua, että jopa työreissuille olen ajanut omalla autolla lentokentälle, vaikka taksi menisi työnantajan piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo ärsytys minulla ainakaan hidastumisesta johtu vaan siitä, että kun tulee urpo toisensa jälkeen vastaan, joista jokainen pienellä pään omasta perseestä otolla sais liikenteen sujumaan kaikille paremmin. Toki se pitkillä toimistoreissuilla alkaa tuntua, kun päivän ovelta ovelle pituus on urpojen takia 16 h eikä 15 h.

Kesälomaliikenne on malliesimerkki urpoilusta. Jatkuvan vasurin tukkimisen takia mulla meni hiljaisessa liikenteessä enemmän aikaa samaan matkaan kuin normaalissa 1-tie/kehä2/länäri ruuhkaan osuvassa ajossa. Huomas kyllä hyvin, että porukalla aivot narikassa ja ei oikein muutenkaan osattu motarilla ajaa.
Maantieajossa, niin sun pitäis joutua ajamaan 400km:n matka 80km/h sen sijaan että jos voisit niin ajaisit 100km/h. Vituttais tollaset työmatkat jonossa roikkuen kyllä itseänikin.
 
Viimeksi muokattu:
Pointti olikin siinä, että ne kiireiset urpoilee myös ihan siinä missä se pieneen väliin tunkevakin. Se ärsyttää jopa enemmän.
Olisiko se loppullinen pointti itse asiassa se, ettei kenenkään tarvitsisi koskaan tunkea pieniin väleihin ellei niitä itsekkäitä juuriurpoja olisi possujunassa siinä vasemmmalla kaistalla...
 
Ja tyypillinen itseään keskimääräistä parempana kuskina pitävä ei osaa edes noudattaa nopeusrajoitusta osoittavaa liikennemerkkiä.
Siitähän tuo johtuu kun jokainen hölmö mittaa tuota itse keksimillään mittareilla, niin tottakai sitä on parempi kuin muut.

Kaikista pahimmat on ne jotka mittaa hyvyyttä sillä miten paljon rikkovat liikennesääntöjä jotta liikenne olisi "sujuvampaa". Heille kaikki muut ovat väärässä ja huonoja kuskeja siksi että noudattavat yhteisiä pelisääntöjä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 436
Viestejä
4 888 589
Jäsenet
78 807
Uusin jäsen
Tiedonantaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom