Kyllä se hidastaa jos on sellainen tilanne että viereiselle kaistalle joudutaan pysähtymään jonkun esteen takia. Kuten sanoin aiemmin, niin jossain vaiheessa joku vetävällä kaistalla ajava pysähtyy ja päästää jumissa olevat ohi, jos on niin paha possujunatilanne.
Kahdenkaistan yhdistymisestä kekustelu, tämä ilmeisesti esimekki keskustelusta missä jokaisella mielessä joku yksittäinen kohde jossa sen kohteen erityis piirteet.
A
Joku miettii kohdetta missä lähestyvä liikenne enemmän tai vähemmän yhdellä kaistalla, vasen kaista lähinnä ohittajien käytössä, eli käytännössä kahden kaistan täytty tarkoittaisi että vajaa puolet oikeata kaistaa saapuvista vaihtaisi vasemmalle kaistalle ja kaistan päättyessä takaisin oikealle.
Eli käytännössä kaksi ylimääräistä kaistan vaihtoa, ja vielä keskimääräistä riskialttiimpaa.
B
Osa miettii kohdetta missä kaksi jonoutuvaa kaistaa lähestyy kohdetta missä vasen kaista päättyy, eli ns päätyyn asti ajaminen ei lisää kaistanvaihtoja, ja missä voisi kuvitella erittäin hyväksi vaihtoehdoksi sen vetoketjun kaistat yhdistyy merkin.
Sen yksikaistaisen läpäisykyky ei siitä muutu missä kohtaa kaistat yhdistuu, tai no ehkä riskit ja tahmaaminen kasvaa jos ihan päätyyn asti.
Opasteet merkit on ainoa konsti kertoa kuskeille mikä kohteessa haluttu tapa, ja se kokemus, fiilis pysyy parempana.
A tilanteessa jos supistukseen tulee jonkin verran jounoutumista niin ei tarvi ihmetellä jos ärsyttää tahalleen päätyyn asti vetäjät. B kohdassa jos opastukset järkeviä niin ne jonot yhdistyy jossain kohtaa ja jos siellä ei sooloile niin tuskin ärsyttää.
Pahin varmaan se tilanne mikä muistuttaa A tilannetta, mutta syntyy pidempi jono, esim sen takia että kapeassa kohtaa on välillä katkoksia.
Se kapeikko pystyy välittämään maksimissaan jonkin tietyn määrän autoja aikayksikössä, ja se välityskyky käytännössä riippuu pullonkaulan nopeusrajoituksesta (tai siitä, kuinka kovaa työmaan läpi pystyy ajamaan). Tähän suurimpaan välityskykyyn päästään sillä, että siihen jatkuvalle kaistalle on jo hyvissä ajoin muodostunut tasainen jono, joka sitten vain ajaa kohdan läpi suurimmalla mahdollisella nopeudella.
Jep, ja jos siellä on kolmenkympin - viidenkympin rajoitus, niin siitä pitäisi mahtu aika lähelle se mitä mahtuu kahdeksan kympin alueella kahdella kaistalla.
Vaatii sen että tikkarit hyvin ja valvotaan.
TIkkareista tuli se mieleen että vaikea paikka yhistaa kaistoja on tikkarien tuntumassa