Oli sitten varmaan joku 20 vuotta vanha navi jos se ei osaa uudelleenreitittää. Todella typerä ja itsekäs liike..
Reittittää osaa monet vanhatkin, ja surkesti osa uusista, mutta moniko navi reittittään kaistavalinnan mukaan vaihtoehtoisia reittejä, aika moni alkaa jotain reittiä vääntää vasta kun menty selkeästi ohi.
Muta olisi surkea navia tai ei, niin sulkuviivojen yli kaistan yritys nyt niin vaarallinen idea että, joka vielä yleensä tehty äkkinäisesti.
Jos ennen sulkuviivoja, niin vilkulla jotain mahkuja jos muu liikenne ei tuki reittiä. Tuossa kai nyt vedettää puskuriin jono, tai sitten jos oli tilaa niin edessä olevat eivät huomanneet.
Jos tietää tämän ja silti valitsee seisottaa takana olevia, niin sillon olen samaa mieltä. Lähtökohtaisesti ärsyttää kuitenkin enemmän risteyksen suunnittelu kuin se kääntyvän auton kuski, koska se ei välttämättä ole tarkoituksellista kiusantekoa.
Esimerkiksi tässä alla olevassa risteyksessä vasemmalta kaistalta saa ajaa sekä suoraa, että kääntyä vasemmalle. Siinä kun saattaa olla vasemmalle vihreä nuolivalo, mutta suoraan ajaville punaiset, niin vasemmalle kaistalle ryhmittynyt suoraan aikova voi blokata jonollisen kääntyviä. Tuon kun tietää, niin sitä osaa ryhmittyä oikealle kaistalle, mutta ei sitä lähtökohtaisesti ajattele saapuvansa noin paskasti suunniteltuun risteykseen. Enemmän tuossakin ärsyttää suunnittelu kuin kuskit. Paitsi jos siinä jonon keulilla on joku, joka tietää jatkavansa vasenta kaistaa, eikä vaan välitä paskaakaan takana olevista.
Voisiko tuossa olla vasen kaista vain kääntyville ja risteyksen jälkeen sitten ryhmitytään haluamalleen kaistalle?
Tutki paikkaa immersiivisemmin Google Mapsissa.
www.google.com
Tuo vähän vaikuttaa valo-ohjaus ongelmalta joka johtuu suojateistä. Noin yleisesti kai noissa olettaa että vihreät pallot ensin, ja vihreä nuoli sitten kun sille aika. Jos se edessä oleva suojatie on nappi suojatie, kai tuo voisi hiljaisempaan kävelyaikaan toimia.
On kyllä harvinaisen huonoa suunnittelua. Ymmärtäisin, jos olisi lisänuolivalo ilman punaista, mutta tuollaisenaan todella huono.
Vastaava tapaus tässä:
Tutki paikkaa immersiivisemmin Google Mapsissa.
maps.app.goo.gl
Risteyksen jälkeen vasen kaista loppuu piakkoin, ja käytännössä kaikki suoraan ajavat ryhmittyvät heti oikealle kaistalle. Tuosta toki suurin osa kääntyy risteyksestä oikealle, mutta ei se silti poista huonoa suunnittelua. Ainakaan mielestäni.
Oliko tuossa heti perään toinen risteys.
Tuossa ilmeisesti idea että takaa oikealta(lännestä) tulevat ryhmittää oikeaan reunaan ja takaa vasemmalta (idästä)tulevat ryhmittyy vasempaan reunaan.
Onhan tuolla varrella kaikenlaista. (seuraavat risteykset paloasemaa, hallia jne)
Mutta kyllä välllä tulee ajettu risteyksistä missä kääntyessä jouttuu joskus odottaan ja vaikeuttaa takanatulijoiden matkaa, en nyt muista missä jumissa tolkuttoman pitkään ja jos vieras paikka niin ei niitä vaihehtoisia reittejä tunne ja tuotuilla vakkarireiteilla optimoinut reittivalinnan kelloajan mukaan, joissa ehkä sujuvoittaa muidenkin menoa olemalla pois tukkosimmista pisteistä.
Satunnaisiin reitteihin kuuluu kyllä tuollaisi kohti missä itselle punainen, perässä tulialle ehkä virhreä(*, ei niissä aina voi mietää, teoria tasolla jos lähtee kiertää, niin siinä sitten sadan muun kuskin tiellä.
(*
Vilkun käytöstä, niissä valoissa missä kaistan voi valita, vähän sen mukaan mitä muut aikoo, tarkistaa perässä tulian ei vilkuta, eli ajaa suoraan, sama itse, pysyn oikealla kaistalla, punainen suoraan, vihreä nuoli oikealle, niin kiittäköön itseään kun ei käyttänyt vilkkua ajoissa.
Se vähän ärsyttää kun lähestyy tuollaista valoristeystä, valitsee kaistan missä vain yksi auto, ja ei vilkuta, eli ajaa suoraan. No kun vihreä pallo ja punainen nuolivalo, niin laittaakin vilkun, varmaan just muutti mieltä....