Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Edit: Tuohon adaptiiviseen, jonkun peesissä ajaminen tosiaan toimii jos nopeus on suunnilleen sama.

Tuosta sinun kontissa nuohoojista tuli mieleen ne sankarit jotka tekee sitä jollain adaptiivisella, ajatuksella jos autossa tegnologiaa niin miksi ei sitä käyttäisi perseilyyn.
 
Niin ja osahan vain oletettavasti menee nollat taulussa sen adaptiivisen vakkarin etäisyyden vakioasetuksen kanssa vähät välittämättä tai huomioimatta mikä se väli siihen edellä ajavaan on. ”Kyllä se auto ite jarruttaa tarvittaessa” selityksen oon joskus kuullut
 
On kyllä jännä ilmiö kun ensimmäistä kertaa elämässäni ostin vähän sporttisemman näköisen menopelin niin kummasti lisääntyi samantien kontissa roikkuvien määrä...
Sama tuli huomattua, kun hommasin Focus RS Ultimate Green värillä.. Kaikenlaista kikkailua alkanut näkemään peilistä mutta antaa niiden kikkailla.
 
Arvasin että tällainen kommentti tulee. Tarkennuksena, että samaan suuntaan menijöitä ei tuossa kohtaa tosiaan ollut kuin minä ja tämä perässä roikkuva, niin pitkälle taakse kuin näin ei ollut muita autoja. En vetänyt ns. liinoja kiinni vaan pikkuhiljaa pudottelin nopeutta ja kiihdytin takaisin omaan matkanopeuteen kun tuuppari oli vihdoin osannut mennä ohi.

Edit: Tuohon adaptiiviseen, jonkun peesissä ajaminen tosiaan toimii jos nopeus on suunnilleen sama. Rekka ei kyllä ole vaihtoehto moottoritiellä, vakkarin ilo vähän katoaa jos joutuu ajamaan 20-40km/h hitaammin kuin tikkarinopeus vain ettei joutuisi varomaan nokan eteen kaistanvaihtajia.
Sulle sattui aika fiksu tapaus. Maantiellä kun kokeillut joskus samaa, niin piti tehdä kaksi kertaa 30km/t nopeuteen ennenkuin tajusi (ja suuttui). En tiedä olisiko tullut vetämään turpaan jos olisin pysähtynyt kokonaan.
 
Täällä monesti ja syystä parjatuilla keulaa viistäen ohittelijoilla on tietty hämmentävä alalajinsa. Nämä, joilla on kultakalan ennakointikyky, ja pahimmillaan vasemmalle täytyy palata seuraavaa ohitusta varten ennekuin on suunnilleen ehditty saada kaikkia renkaita täysin oikean kaistan puolelle.

Pahinta lienee että pitävät itseään varmaan kovanakin rattimiehenä.
 
Samaan kastiin menee sakki jotka paukuttavat moottoritiellä jo 120-140 vauhtia nastoilla, erittäin ihanaa saada kaikki sora lasille. Ja hetken rauhaa ei vasurilla ole jos siellä ajaa sen 105 gps.

Eilen ajelin tampereelta taas hml suuntaan, matkan aikana sai enempi kytätä taustapeiliä ja kuskinpeiliä kuin eteenpäin avautuvaa näkymää kun ei koskaan tiennyt millon seuraava ohjus porhaltaa ohi +30kmh rajotukseen nähden.
 
Ei rengastyypillö kyllä nyt mitään yhteyttä siihen ole, että kivet lentelee tähän aikaan vuodesta. Pahemmin nuo kitkan lamelllit kiviä hamstraa viskottavaksi. 1-tiellä oppinut varomaan landeliittymästä tulevia, kun ensimmäiset puoli kilsaa tyhjennetään sorat. pois renkaista.
 
Ei rengastyypillö kyllä nyt mitään yhteyttä siihen ole, että kivet lentelee tähän aikaan vuodesta. Pahemmin nuo kitkan lamelllit kiviä hamstraa viskottavaksi. 1-tiellä oppinut varomaan landeliittymästä tulevia, kun ensimmäiset puoli kilsaa tyhjennetään sorat. pois renkaista.
No talvirenkaat ne kitkatkin on ja nekin tosiaan soraa varastoivat mikä sitten leviää ympäriinsä kun vauhti nousee. Kesäpyörät harvoin kiviä linkoaa.
 
Eihän kivien lentely ole edes paha, irtonastathan ne on niitä mitkä helposti lasin rikkoo. Kuulee jo osumaäänestä että napsaa vähän kiveä isomman ominaistiheyden materiaalia ikkunaan.
 
Eihän kivien lentely ole edes paha, irtonastathan ne on niitä mitkä helposti lasin rikkoo. Kuulee jo osumaäänestä että napsaa vähän kiveä isomman ominaistiheyden materiaalia ikkunaan.

Melkoinen lottovoitto jos onnistuu nastan saamaan ikkunaansa. Harvemmin ne kuitenkaan ajaessa irtoavat/sinkoilevat. Tiukka jarrutus on se hetki kun ne lähtevät yleensä ja sekin niin harvinainen tilanne ottaen huomioon kuinka kauan niillä ajetaan.
 
Melkoinen lottovoitto jos onnistuu nastan saamaan ikkunaansa. Harvemmin ne kuitenkaan ajaessa irtoavat/sinkoilevat. Tiukka jarrutus on se hetki kun ne lähtevät yleensä ja sekin niin harvinainen tilanne ottaen huomioon kuinka kauan niillä ajetaan.
Olihan se lottovoitto kun tässä yhtenä vuonna vaihdoin autoa joulukuussa ja paria päivää ennen auton vaihtoa kävin uusimassa tuulilasin ja 20min lasihuollosta nasta lensi lasiin.
 
Oletuksena oli se että talvella motarilla lentää lasiin nasta, ei kivi. Sekä että nasta kyllä paukahtaa kuin luoti.
Juu, onneksi esim hiekoitushiekkaa käytetään vain kesällä... :rolleyes: Ainakin itsellä on kovin rapina kuulunut kaarista, kun oli kitkat alla, ja kiihdytti niin, että lamellit aukesi.

Nastan osuessa tarvii vielä olla tuuri,että se irronnut nasta on niin hyvässä kunnossa, että se kova kärki tulee sen alumiiniseoksen ulkopuolelle.

Mulla on kesällä tullut edessäolevan renkaasta niin iso kivi lasiin, että sen oikeasti näki ilmassa, ja sisemmästäkin lasista putosi paloja kojelaudalle. (perhanan nastat, niiden vika tämäkin)
 
Oletuksena oli se että talvella motarilla lentää lasiin nasta, ei kivi. Sekä että nasta kyllä paukahtaa kuin luoti.
Sitkeässä näköjään on harhaluulo siitä että ne on nastoja jotka tuulilasiin napsuu. Vai kenellä talvirenkaista nastat ylipäänsä irti varisee? Ei ainakaan täällä, joten todennäköisyys sille että olisin rikkonut jonkun kanssa-autoilijan tuulilasin _nastalla_ on aika lähelle nollaa.
 
Juu, onneksi esim hiekoitushiekkaa käytetään vain kesällä... :rolleyes: Ainakin itsellä on kovin rapina kuulunut kaarista, kun oli kitkat alla, ja kiihdytti niin, että lamellit aukesi.

Nastan osuessa tarvii vielä olla tuuri,että se irronnut nasta on niin hyvässä kunnossa, että se kova kärki tulee sen alumiiniseoksen ulkopuolelle.

Mulla on kesällä tullut edessäolevan renkaasta niin iso kivi lasiin, että sen oikeasti näki ilmassa, ja sisemmästäkin lasista putosi paloja kojelaudalle. (perhanan nastat, niiden vika tämäkin)
Se on kyllä jännä, että sen kiven voi oikeasti nähdä kun se tulee suoraan kohti.
 
Sitkeässä näköjään on harhaluulo siitä että ne on nastoja jotka tuulilasiin napsuu. Vai kenellä talvirenkaista nastat ylipäänsä irti varisee? Ei ainakaan täällä, joten todennäköisyys sille että olisin rikkonut jonkun kanssa-autoilijan tuulilasin _nastalla_ on aika lähelle nollaa.
Ehkä ei siellä todennäköistä mutta täällä melko todennäköistä missä itse autoilen. Täällä enemmän nastat kuin kitkat autoissa.
Ei mikään harhaluulo siis.
 
Ehkä ei siellä todennäköistä mutta täällä melko todennäköistä missä itse autoilen. Täällä enemmän nastat kuin kitkat autoissa.
Ei mikään harhaluulo siis.

Siis oletatko että lasiin tulee nimenomaan nasta, koska liikenteessä on autoja joissa on nastarenkaat.

Etelässä motareilla niin paljon liikennettä ja tiet usein paljaana että etelässä nyt ainakin luulisi niitä nastoja lentävän paljon enemmän kuin jossain idän/pohjoisen motareilla. Etelässä lisäksi taajamat myös paljaita missä vähän herkistellään nastoja ennen motarille siirtymistä.

No joillain ne lasit on kerran kaksi kaudessa vaihtovalmiita, mutta ei he ennen nastoija syyttäneet.
 
Siis oletatko että lasiin tulee nimenomaan nasta, koska liikenteessä on autoja joissa on nastarenkaat.

Etelässä motareilla niin paljon liikennettä ja tiet usein paljaana että etelässä nyt ainakin luulisi niitä nastoja lentävän paljon enemmän kuin jossain idän/pohjoisen motareilla. Etelässä lisäksi taajamat myös paljaita missä vähän herkistellään nastoja ennen motarille siirtymistä.

No joillain ne lasit on kerran kaksi kaudessa vaihtovalmiita, mutta ei he ennen nastoija syyttäneet.
Vanhoissa autoissa lasit olivat eri materiaalia eikä pahemmin säröillyt.
Mitä muutankaan olettaisin lasiin lentävän täällä talviaikaan kuin nastan. Käsittääkseni täällä etelässä abaut 75% autoilijoista käyttää nastoja. Todennäköisyys on suuri.
 
Vanhoissa autoissa lasit olivat eri materiaalia eikä pahemmin säröillyt.
Mitä muutankaan olettaisin lasiin lentävän täällä talviaikaan kuin nastan. Käsittääkseni täällä etelässä abaut 75% autoilijoista käyttää nastoja. Todennäköisyys on suuri.
En tiedä missä ajalet, mutta etelä-Suomessa lentää kaikenlaista, paljon ainain sitä kiviperäistä, oli se sitten sitä hikoituskiveä, renkaiden mukana motarille kulkeutunutta, tai tiestä ironnutta.

Uskon että nastakin voi lentää, mutta Oulun eteläpuolella niiden suureen osuuteen en heittämällä usko, saati että olisivat ainoa mitä ilmassa. Miten "pärjäävät" edes metallin osuudessa (massa)




Vanhoissa autoissa lasit olivat eri materiaalia eikä pahemmin säröillyt.

Jos viittaa lyjjykieltoon, niin siitä on aikaa, toki niitäkin autoja vileä liikkuu, eivät ehkä niitä kilometrejä kerääviä.

Silloin ja nykyään on mallikohtaisia eroja, ja isoja kuskikohtaisia eroja. jälkimmäiseen vaikuttaa toki muutkin kuin ajotavat, reitti, ajankohdat. Mutta lasi ei kai vaikuta nastoihin. Tuoreissa nastarenkaissa voi toki olla paljon nastoja, tai vähän.

Jossain vanhassa, todella vanhassa voi olla sitten omanlaiset nastat, mutta jos tähän asti pysyneet, niin ei ehkä edusta isoa prosenttia edes lentävistä nastoista.
 
Kyllä toi munkin kokemuksen mukaan on ihan oikea ilmiö. Nykyään setämiehenä perhefarkulla ajavana ympärillä käyttäydytään rauhallisemmin.
Huomaa hyvin kun on itse pakulla liikkeellä niin monen on ihan pakko päästä väkisin ohi koska "pakut on aina hitaita". Ihan sama mitä vauhtia itse ajaa. Sitten jäädään siihen eteen hiihtelemään ja tiputellaan vauhti pienemmäksi kuin ennen ohitusta oli. Sitten ollaan ihan shokissa ja hätää kärsivän näköisiä kun menen taas ohi näistä hidastelijoista.
 
Vanhat lasit oli paksumpia ja pienempiä, sekä kelluivat tiivisteessä kun nykyautoissa ne on liimattu koriin kiinni.
Tämän lisäksi taisi olla lyijyä mukana mikä teki lasista pehmeämpää. Nykyisin kielletty ja lasit ovat kovempia eikä kestä teräviä pistemäisiä iskuja. Vahva mutu.
 
Tämän lisäksi taisi olla lyijyä mukana mikä teki lasista pehmeämpää. Nykyisin kielletty ja lasit ovat kovempia eikä kestä teräviä pistemäisiä iskuja. Vahva mutu.
Jos kärjistetään, niin autoteollisuus syyttää lyijykielto ja nauraa mennessä pankkiin.

Eli jos autossa on heikko, kiviherkkä lasi, niin syy on suunnittelussa, valinnoissa.

Edit:
"Lyjyikiellolla" voi olla senverran yhteyttä että uinuva teollisuus lähtenyt kehittään laseja, niin joukkoon sitten mahtuu monenmoista otimointia. Vakuutusyhtiöt voisi julkaista mallikohtaisia tilastoja, niin kuluttajat ehkä kiinittäisi enemmän huomiota.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kärjistetään, niin autoteollisuus syyttää lyijykielto ja nauraa mennessä pankkiin.

Eli jos autossa on heikko, kiviherkkä lasi, niin syy on suunnittelussa, valinnoissa.
Totta tuokin. Lisäksi nykyiset kumitkaan ei ole niin kuin ennen. Jokin aineosa kiellettiin ja nyky kumit on muovisempia. Eikä ole mutu. Esimerkiksi sisäperämoottoreiden läpivienti kumien vaihto ajankohta muuttui useita vuosia lyhyemmäksi jossain 2000 luvun alkupuolella.
 
Ärsyttää autoilijat, jotka eivät osaa ajaa kaistaa pitkin. Komean pilven voi saada aikaiseksi.

pölly.png
 
Ärsyttää autoilijat, jotka eivät osaa ajaa kaistaa pitkin. Komean pilven voi saada aikaiseksi.
Ja muutenkin jotka eivät vaan osaa ajaa omalla kaistallaan vaan hitaasti valuvat muille kaistoille. Varmaan samaa sakkia nämä jotka pistävät mutkat suoriksi. Saa aina hetken rukoilla että palaiskohan se omalle kaistalleen, jos itse tulee vastakkaisesta suunnasta.
 
Tietöiden vuoksi vetoketjuliittymä. Pidän vähän rakoa, kun edessä oleva tunkee menemään eikä päästä vierestä eteen. Jos vaikka tajuaa missä mennään. Vieressä olevat vihdoin ryhmittyvät kunnolla. Vierestä puskee kolmas väkisin kylkeen. Jos ei olisi ollut lapsi kyydissä olisin varmaan kokeillut ajaako oikeasti päin jos en väistä. Hämmentävä tilanne.

(Saanko turpaan jos sattuu joskus tulemaan vastaan ja kysyn miksi se ajaa noin?)
 
Oli kyllä eilen päivällä Lehti- ja Kuusisaaren kohdilla Espooseen päin hyvin outo ja hätäinen Tesla 3. Ei suoraan mua koskenut, mutta takanani olevalle autolle aiheutti varmasti harmaita hiuksia jo Munkkiniemestä lähtien. Hätäisyys tuli esiin jo ihan alussa, kun hidastettiin tiellä olevien hanhien takia, ja Tesla ei tätä halunnut ymmärtää, vaan heilui kuin apina siellä perällä.

Loput matkasta aivan Keilaniemeen asti Ruotsin kilvissä ollut Tesla väläytteli useasti pitkiä, voimakkaasti ohjasi autoa vastaantulevien kaistaa kohti ikään kuin protestina ja toki koko ajan ajoi aivan luukussa kiinni.

Teslalla olisi tällä koko osuudella ollut useita selkeitä ohituspaikkoja, kun sattumalta sitä vastaan tulevaa liikennettä ei paljoa ollut. Käytös oli siis sitä luokkaa, että ensimmäisen ihmetyksen jälkeen mietin, että tällä on varmaan joku oikea hätä. Keilaniemeen päästyä parit vittumaiset ohitusmanööverit tehtyään Tesla kuitenkin jatkoi Kehä I:ä kohti yhtäkkiä vailla mitään kiirettä.

Mietin vaan että mitäs vittua. Nopeus tuolla Kuusisaaren osiolla oli lähes koko ajan sen 50 km/h vähän yli ja ali seilaten, eikä toki hyvin lievä alinopeuskaan tuollaista käytöstä oikeuttaisi.
 
Sulle sattui aika fiksu tapaus. Maantiellä kun kokeillut joskus samaa, niin piti tehdä kaksi kertaa 30km/t nopeuteen ennenkuin tajusi (ja suuttui). En tiedä olisiko tullut vetämään turpaan jos olisin pysähtynyt kokonaan.
Eikö näissä tapauksissa kannattaisi perässä roikkujalle kommunikoida oikealle vilkuttamalla ja siirtymällä mahdollisimman lähelle tien oikeaa laitaa samalla kun hieman laskee nopeutta? Tuon pitäisi olla selvä viesti lähteä ohittamaan
 
Eikö näissä tapauksissa kannattaisi perässä roikkujalle kommunikoida oikealle vilkuttamalla ja siirtymällä mahdollisimman lähelle tien oikeaa laitaa samalla kun hieman laskee nopeutta? Tuon pitäisi olla selvä viesti lähteä ohittamaan
Kyllä. En suosittele pelkkää hidastamista näiden muutamien kokemustenkin perusteella. Siis jos on oikein sitkeä roikkuja. Luultavasti suuttuvat.
 
Ite olen noille liian lähellä perässä roikkujille tarjonnut vettä tuulilasiin, maantienopeuksissa aika hyvin on toiminut :)
 
Tietöiden vuoksi vetoketjuliittymä. Pidän vähän rakoa, kun edessä oleva tunkee menemään eikä päästä vierestä eteen. Jos vaikka tajuaa missä mennään. Vieressä olevat vihdoin ryhmittyvät kunnolla. Vierestä puskee kolmas väkisin kylkeen. Jos ei olisi ollut lapsi kyydissä olisin varmaan kokeillut ajaako oikeasti päin jos en väistä. Hämmentävä tilanne.

(Saanko turpaan jos sattuu joskus tulemaan vastaan ja kysyn miksi se ajaa noin?)
Nää on kyllä hauskoja, kun vaikka tossa sörnäisten rantatiellä pasilaan päin päästät yhden tai kaksi autoa siististi eteesi niin vielä sieltä yrittää joku kolmas reilulla vauhdilla puskea nyt jo olemattomaan välin kun oma kaista on loppumassa. Takana olis tietty aina tilaa…

Tossa samassa mestassa porukka estää säännönmukaisesti satamasta tulevia rekkoja vaihtamasta tolle Pasilan kaistalle. Kunnon ”tervetuloa Suomeen, Andrei” meininki.
 
Näitäkin ihmetyksiä näkee edelleen moottoriteillä. Porvoon motarilla nopeus itsellä abaut 120 ja iso Audi, olisko ollut Q5 tulee eteeni vasemmalle kaistalle "ohittamaan" rekkajonoa.
Siinä mentiin hetki possujonossa kun Audi päästeli ohittaessaan 105km oman mittarin mukaan. Todellinen nopeus lähimmäs sataa siis.
Mutta heti kun oli ohittanut rekat ja palannut oikealle kaistalle niin tämä urpo löysi kaasupolkimen ja nopeus nousi hetkessä vajaaseen 120km. En ymmärrä miksi.
 
Näitäkin ihmetyksiä näkee edelleen moottoriteillä. Porvoon motarilla nopeus itsellä abaut 120 ja iso Audi, olisko ollut Q5 tulee eteeni vasemmalle kaistalle "ohittamaan" rekkajonoa.
Siinä mentiin hetki possujonossa kun Audi päästeli ohittaessaan 105km oman mittarin mukaan. Todellinen nopeus lähimmäs sataa siis.
Mutta heti kun oli ohittanut rekat ja palannut oikealle kaistalle niin tämä urpo löysi kaasupolkimen ja nopeus nousi hetkessä vajaaseen 120km. En ymmärrä miksi.
Joka päivä näiden samojen idioottien kanssa saa tapella turun moottoritiellä!

Toinen on tämä, ihmiset ajaa kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa, eikä ymmärrä että ne takana olevat autot on hänen takia siellä jonossa!
 
On sitä possujonossa moottoritiellä näköjään ihmetelty ja sitten on rysäytetty perään.

Kaksi henkilöautoa törmäsivät kuorma-auton perään (Yle)

Hirveän paljon aivoissa liikkunut, kun eihän tuolla oikeasti mitään ruuhkia ole, mutta kun ihmiset ajaa vain takakontissa kiinni. 🤡 Tie ihan kuiva ja suora, mutta silti kantapään kautta oppia. Ehkäpä nämä kaksi autoilijaa oppivat pitämään pidempiä turvavälejä tämän jälkeen. :x3:

Onhan se moottoritiellä ajaminen kauhean haastavaa. :x3:
 
Näitäkin ihmetyksiä näkee edelleen moottoriteillä. Porvoon motarilla nopeus itsellä abaut 120 ja iso Audi, olisko ollut Q5 tulee eteeni vasemmalle kaistalle "ohittamaan" rekkajonoa.
Siinä mentiin hetki possujonossa kun Audi päästeli ohittaessaan 105km oman mittarin mukaan. Todellinen nopeus lähimmäs sataa siis.
Mutta heti kun oli ohittanut rekat ja palannut oikealle kaistalle niin tämä urpo löysi kaasupolkimen ja nopeus nousi hetkessä vajaaseen 120km. En ymmärrä miksi.

Kuski jota pelottaa ajaa kovaa lähellä muita autoja.

IMHO näin pelokkailla kuskeilla ei pitäisi olla asiaa liikenteeseen.
 
Näitäkin ihmetyksiä näkee edelleen moottoriteillä. Porvoon motarilla nopeus itsellä abaut 120 ja iso Audi, olisko ollut Q5 tulee eteeni vasemmalle kaistalle "ohittamaan" rekkajonoa.
Siinä mentiin hetki possujonossa kun Audi päästeli ohittaessaan 105km oman mittarin mukaan. Todellinen nopeus lähimmäs sataa siis.
Mutta heti kun oli ohittanut rekat ja palannut oikealle kaistalle niin tämä urpo löysi kaasupolkimen ja nopeus nousi hetkessä vajaaseen 120km. En ymmärrä miksi.
Koska se pelottaa ajaa sitä kapeaa tietä rekan rinnalla. On niin ahdasta, että pitää ajaa varovaisesti ja kieli keskellä suuta. Kun on päästy ohi rekasta, niin on taas on leveä ja turvallinen motari alla.
 
On sitä possujonossa moottoritiellä näköjään ihmetelty ja sitten on rysäytetty perään.

Kaksi henkilöautoa törmäsivät kuorma-auton perään (Yle)

Hirveän paljon aivoissa liikkunut, kun eihän tuolla oikeasti mitään ruuhkia ole, mutta kun ihmiset ajaa vain takakontissa kiinni. 🤡 Tie ihan kuiva ja suora, mutta silti kantapään kautta oppia. Ehkäpä nämä kaksi autoilijaa oppivat pitämään pidempiä turvavälejä tämän jälkeen. :x3:

Onhan se moottoritiellä ajaminen kauhean haastavaa. :x3:

Olen tuolla Kuopion motarilla ajanut.
Ensinnäkin ihan saatanan mutkainen, ihan kuin olisi ollut kännissä tieinsinööri. Sitten kaikki ajaa kuin viimeistä päivää, 130km/h lasissa oikealla ja vasenta autot vain suhahtaa ohi.
 
Joka päivä näiden samojen idioottien kanssa saa tapella turun moottoritiellä!

Toinen on tämä, ihmiset ajaa kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa, eikä ymmärrä että ne takana olevat autot on hänen takia siellä jonossa!
Joskus täällä tuli valitusta siitä, kun kehuin vironkipisen bmw:n toimintaa. itse annoin tilaa sille, kun sillä vauhtia joku 140km/h. tuli nopeampi perään, niin tuo oikein jarruttamalla ajoi oikealle väliin, että nopeamman meno ei häiriintynyt.
Suomalaisella se nopeamman ohi päästäminen vaan jotenkin käy itsetunnolle, varsinkin jos nopeammin ajavalla on kalliimpi auto.

Mä voin kyllä hetkeksi hidastaa menoa, jos takaa tulee joku jolla on selkeästi kovempi kiire. Ei sitä tiedä, onko menossa synnytykseen, tms.
 
Joskus täällä tuli valitusta siitä, kun kehuin vironkipisen bmw:n toimintaa. itse annoin tilaa sille, kun sillä vauhtia joku 140km/h. tuli nopeampi perään, niin tuo oikein jarruttamalla ajoi oikealle väliin, että nopeamman meno ei häiriintynyt.
Suomalaisella se nopeamman ohi päästäminen vaan jotenkin käy itsetunnolle, varsinkin jos nopeammin ajavalla on kalliimpi auto.

Mä voin kyllä hetkeksi hidastaa menoa, jos takaa tulee joku jolla on selkeästi kovempi kiire. Ei sitä tiedä, onko menossa synnytykseen, tms.
Näin minäkin toimin, motarilla varsinkin, jos taakse ilmestyy auto, annan tilaa heti!
 
Näin minäkin toimin, motarilla varsinkin, jos taakse ilmestyy auto, annan tilaa heti!
Minä anna tilaa heti kun se onnistuu ilman että siitä on haittaa muille. Monella perskärpäselle se on vaikea ymmärtää ja pahimmillaan tuloksena on valoshow takana (joka on mielestäni yhtä kuin keskisormen osoittaminen, varsinkin jos ajan jo suurinta sallittua tai yli).

Priotiteettijärjestyksessä se kiireinen sekoilija on siis viimeisenä, mutta sekin saa tilaa sitten kun ei tarvitse vetää liian kapeaan väliin (ei tarvitse vetää mitää tulkintoja siitä) oikealle.

Yllä voi siis rivien välistä lukea että oikealta liian kapeaan rakoon kiireellä änkevät arsyttävät myös ja niistä on haittaa liikenteen sujuvuudelle.
 
^ Sävyeroja varmasti löytyy. Minusta moottoritiellä ei lähtökohtaisesti tulisi jarruttaa muuten kuin onnettomuuden välttämiseksi. Hidastaminenkin vain muun liikenteen ehdoilla.
 
Minä anna tilaa heti kun se onnistuu ilman että siitä on haittaa muille. Monella perskärpäselle se on vaikea ymmärtää ja pahimmillaan tuloksena on valoshow takana (joka on mielestäni yhtä kuin keskisormen osoittaminen, varsinkin jos ajan jo suurinta sallittua tai yli).

Priotiteettijärjestyksessä se kiireinen sekoilija on siis viimeisenä, mutta sekin saa tilaa sitten kun ei tarvitse vetää liian kapeaan väliin (ei tarvitse vetää mitää tulkintoja siitä) oikealle.

Yllä voi siis rivien välistä lukea että oikealta liian kapeaan rakoon kiireellä änkevät arsyttävät myös ja niistä on haittaa liikenteen sujuvuudelle.

Heti kun oikealla on tilaa se 200m tai enemmän niin 10 sekunnin väistö oikealle kaistalle ja takana tulija pääsee ohi. Ei se sen vaikeampaa ole, paitsi lähes kaikille tuolla.
 
Olen tuolla Kuopion motarilla ajanut.
Ensinnäkin ihan saatanan mutkainen, ihan kuin olisi ollut kännissä tieinsinööri. Sitten kaikki ajaa kuin viimeistä päivää, 130km/h lasissa oikealla ja vasenta autot vain suhahtaa ohi.
Havaintosi on aivan oikea. Ihan kesät talvet siellä useimmat ajavat reippaasti yli sakkorajan ja aivan liian lähellä. Alueella on tapahtunut joitain vakaviakin ketjukolareita ihan pelkästään lyhyiden turvavälien takia ja yhtäkkiä tulee poikkeustilanne, ei pysty muutaku ajaa perään. :x3: 🤡 Sitä oon miettinyt, että onko savolaiset vaan aivottomia. :eek:

Itse olen sitten ihan suosiolla jäänyt sinne oikeanpuoleiselle kaistalle, kun vetäähän tuo liikenne muutenkin.
 
Heti kun oikealla on tilaa se 200m tai enemmän niin 10 sekunnin väistö oikealle kaistalle ja takana tulija pääsee ohi. Ei se sen vaikeampaa ole, paitsi lähes kaikille tuolla.
Ikävä kyllä puolet noista kärpäsistä ei osaa hyödyntää tuollaista tilannetta kun väistää oikealle hetkeksi. Ensin ajetaan metri perälaudasta ja kun tilaa tulee niin ohitus kestää puoli minuuttia. Lopputuloksena jää toviksi pussiin johonkin ja saa kelata vauhdin uudelleen. Tämä tekniikka on testattu miljoona kertaa kun on rekkoja väljästi muutama kpl ajelemassa.
 
Ikävä kyllä puolet noista kärpäsistä ei osaa hyödyntää tuollaista tilannetta kun väistää oikealle hetkeksi. Ensin ajetaan metri perälaudasta ja kun tilaa tulee niin ohitus kestää puoli minuuttia. Lopputuloksena jää toviksi pussiin johonkin ja saa kelata vauhdin uudelleen. Tämä tekniikka on testattu miljoona kertaa kun on rekkoja väljästi muutama kpl ajelemassa.
Ei pidä jäädä pussiin sinne, jos takanatuleva ei tajua lähteä reippaasti ohi niin laitetaan itse se lusikka takaisin konehuoneeseen ja palataan vasemmalle. Istukoot sitten takana seuraavaan paikkaan kun palaan oikealle kaistalle.
 
Ei pidä jäädä pussiin sinne, jos takanatuleva ei tajua lähteä reippaasti ohi niin laitetaan itse se lusikka takaisin konehuoneeseen ja palataan vasemmalle. Istukoot sitten takana seuraavaan paikkaan kun palaan oikealle kaistalle.
Tätä olin tulossa sanomaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 943
Viestejä
4 895 042
Jäsenet
78 897
Uusin jäsen
Tohtorigerhard

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom