- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 9 320
Vastapuoli ei katso vasemmalle vaan ajaa alle.Tuota, en nyt hahmota. Jos ajat ympyrään, sulla on kolmio joten sillä vasemmalta tulevalla on etuajo-oikeus.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Vastapuoli ei katso vasemmalle vaan ajaa alle.Tuota, en nyt hahmota. Jos ajat ympyrään, sulla on kolmio joten sillä vasemmalta tulevalla on etuajo-oikeus.
Et voi ajaa vasemmassa reunassa. Ihanko et oikeasti tiedä, että ajoneuvoa on kuljetettava aina niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisuutta vaarantamatta mahdollista? Niin määrää tieliikennelain 19 §.Niin eli ei ole sääntöä, tuossahan on yksi kaista ja autolla pitää ajaa siinä yhdellä kaistalla, voin ajaa joko oikeassa tai vasemmassa reunassa, mutta vielä ei ole mun auto hajonnut siitä että ajan suoraan kivetyksien yli...
Kuvassasi nuo tekemäsi viivat on jo pois kaistalta, ellei ajoneuvo(yhdistelmäsi) ole vaikka 3,5m leveä. Ja jo laki sekä maalaisjärki määrää ajamaan siellä oikeassa reunassa.Niin eli ei ole sääntöä, tuossahan on yksi kaista ja autolla pitää ajaa siinä yhdellä kaistalla, voin ajaa joko oikeassa tai vasemmassa reunassa, mutta vielä ei ole mun auto hajonnut siitä että ajan suoraan kivetyksien yli...
Tuo "aina" lisättynä siihen mitä siellä oikeasti lukee muuttaa aikalailla lopputulemaa.Et voi ajaa vasemmassa reunassa. Ihanko et oikeasti tiedä, että ajoneuvoa on kuljetettava aina niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisuutta vaarantamatta mahdollista? Niin määrää tieliikennelain 19 §.
"Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."Et voi ajaa vasemmassa reunassa. Ihanko et oikeasti tiedä, että ajoneuvoa on kuljetettava aina niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallisuutta vaarantamatta mahdollista? Niin määrää tieliikennelain 19 §.
Mutta ryhmittymissäännöt koskee ja mm. vilkun käyttö jos siirtyy ajoradan toisesta reunasta toiseen (oikealta vasemmalle)."Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Eli ei koske kiertoliittymiä.
No koskee se."Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Eli ei koske kiertoliittymiä.
Jos oikein pilkkua viilaisi, niin ehkä liikenneympyrässä liikenne katsotaan yksisuuntaiseksi, eli vasenta reunaa saisi käyttää, kunhan ensin lähestyy risteystä oikeaa reunaa, sitten vilkuttaa yksisuuntaisella osuudella vasemmalle, siirtyy vasempaan reunaan, vilkuttaa taas takaisin oikealle ryhmittyäkseen takaisin oikeaan reunaan oikealle kääntymistä varten ja sitten vilkuttaa vielä kääntyäkseen. Aika kiire tulee."Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Eli ei koske kiertoliittymiä.
Kiireen lisäksi tuo lienee harvinaisen tarpeeton kaistan vaihto, joka sekin taitaa olla kiellettyä.Jos oikein pilkkua viilaisi, niin ehkä liikenneympyrässä liikenne katsotaan yksisuuntaiseksi, eli vasenta reunaa saisi käyttää, kunhan ensin lähestyy risteystä oikeaa reunaa, sitten vilkuttaa yksisuuntaisella osuudella vasemmalle, siirtyy vasempaan reunaan, vilkuttaa taas takaisin oikealle ryhmittyäkseen takaisin oikeaan reunaan oikealle kääntymistä varten ja sitten vilkuttaa vielä kääntyäkseen. Aika kiire tulee.
Kiertoliittymä-nimisiä asioita tieliikennelaki ei tunne.

Täällähän sitä pilkkua viilataan ja henkilöautolla ei ole asiaa kivetyksille ja muut aku ankan parhaat.Jos oikein pilkkua viilaisi, niin ehkä liikenneympyrässä liikenne katsotaan yksisuuntaiseksi, eli vasenta reunaa saisi käyttää, kunhan ensin lähestyy risteystä oikeaa reunaa, sitten vilkuttaa yksisuuntaisella osuudella vasemmalle, siirtyy vasempaan reunaan, vilkuttaa taas takaisin oikealle ryhmittyäkseen takaisin oikeaan reunaan oikealle kääntymistä varten ja sitten vilkuttaa vielä kääntyäkseen. Aika kiire tulee.
Kiertoliittymä-nimisiä asioita tieliikennelaki ei tunne.


Missä kohtaa tuossa oli kaistanvaihto?Kiireen lisäksi tuo lienee harvinaisen tarpeeton kaistan vaihto, joka sekin taitaa olla kiellettyä.![]()
Ja pelkästään niille vain välillä 6-9 ja 15-18. Tuon lisäyksen osaa ottaa huomioon vain kourallinen autoilijoista.Punaisen ruksin kohdalla seisoi auto PAIKOILLAAN vilkku vasemmalle ja edessä oleva kaista täysin vapaana, mutta kun se on vain busseille ja taxeille
![]()
Puolelta tuolta liikenteestä saisi heti ottaa kortin pois, niin älytöntä sekoilua se on.
En yhtään ihmettele miksi suomessa tällä liikennemäärällä saadaan ruuhkia aikaiseksi kun sääntösuomi ja tyhmät autoilijat![]()
Kannattaa muistaa että kun liityt liikenneympyrään, tulet kolmion takaa joten olet velvollinen väistämään kaikkia ajoneuvoja, jopa polkupyörää. Jos sun asenne on että voit kolmion takaa tulla risteykseen silmät kiinni, varsinkin kun olet nähnyt että siellä on autoja, olet väärässä.Sillä on aika paljon vaikutusta ennakointiin kun voi edes jotenkuten olettaa ettei koukata ohi vasemmalta ja oikealta. Sitten on erikseen tämä ryhmä autoilijoita, jotka luulevat että liikennesäännöt on vain siksi että matkantekoa hidastettaisiin.
Kerroin tänne aiemmin oman esimerkin liikenneympyrästä. Yksi sankari ohitti keskikiveyksen kautta kaksi autoa, koska ensimmäinen odotti jalankulkujaa. No, minä liityin tietenkin siihen sieltä viereisestä sisääntulosta kun kaksi autoa oli pysähtyneenä, mutta tämä kolmas meinasikin tulla kylkeen kun ohitti kiveyksen kautta.
Ymmärsin hänen kommentin toisin.Kannattaa muistaa että kun liityt liikenneympyrään, tulet kolmion takaa joten olet velvollinen väistämään kaikkia ajoneuvoja, jopa polkupyörää. Jos sun asenne on että voit kolmion takaa tulla risteykseen silmät kiinni, varsinkin kun olet nähnyt että siellä on autoja, olet väärässä.
Kannattaa muistaa että kun liityt liikenneympyrään, tulet kolmion takaa joten olet velvollinen väistämään kaikkia ajoneuvoja, jopa polkupyörää. Jos sun asenne on että voit kolmion takaa tulla risteykseen silmät kiinni, varsinkin kun olet nähnyt että siellä on autoja, olet väärässä.
Tuossa vieressä on ympyrä joka välillä ihmetyttää kun ihmiset tekee asioista vaikeaa, tuon siis pystyy ajamaan "suoraan" läpi, niin 99% autoilijoista varoo kuin ruttoa tuota keski kohtaa, vaikka siinä ei mitään koroketta ole, nupulakivi vain.![]()
Aihetta on käsitelty lehdissäkin. Muistaakseni artikkelissa sanottiin että jos keskiosan ympärillä on yhtäjaksoinen viiva, ajamalla ei saisi mennä sen ylitse pl. jokin rekan läpiajo koska oikaisee, mutta jos siinä ei ole viivoitusta, siinä on katkoviiva tai jokin karkea kivetys se on osa ajorataa ja sen ylitse SAA ajaa, joskaan se ei ole toivottua.
Useasti käytetään termiä kiertotilan kavennus.Sattuisko olemaan hollilla moinen artikkeli? Voisin veikata, että tuo keskialueen kevennys on nimeltään jokin muu kuin "ajorata" tms. missä autolla pitäisi ajaa. Mutta jos se tojotakuskin ajoneuvo ei ajoradalla syystä tai toisesta pysy niin ei se laki sitä kielläkään.
Näinpä, kun tollainen syöksysämpylä ajaa liikenneympyrän/kiertoliittymän mikälie läpi suoraan, ei näe edes sen syöksysämpylän vilkkua, auton kulmasta johtuen.ja että henkilöautoliikenteen vauhdi hiljenee
Kai se pitää sitten lakikirjaan erikseen kirjoittaa kunnon seuraamukset ja sitten automaatti valvonta.
Sarkastinen kommentti: miksi ne ei ajanut kivityksen yli, ihme lampaita. ja sitten tuo hidastelua, kahvimukiako ne varoo.Tässä hieno video Järvenpään ympyröistä. 20 sekunnin kohdalla on esimerkki miten suunnittelulla voidaan pakottaa ryhmittyminen ulkokaistalle ennen kääntymistä.
Tiedä sitten miten kestäisi (en siis usko että ne jotka ei kivityksestä välitä, niin mitäs sitä maalatuista viivoista, siis tämä ihan sillä miten viivat tuppaa kuuluu tietyntiippisistä paikoista.Mä luulen, et ihan valkonen viiva kiveyksen vieressä auttas paljon,
Harvemmin taajama-alueillakaan on ajorata ja kvl erotettu toisistaan viivalla, kun on kanttikiveys.Mä luulen, et ihan valkonen viiva kiveyksen vieressä auttas paljon, kun sitten olis päivänselvä missä ajoradan reuna menee.
Tämä kyllä aina jaksaa ihmetyttää ja vielä kummallisempaa on tuo sama toiminta moottoritiellä jossa ei ole edes vastaantulevien autojen riskiäOhituksen jälkeen 1,5m päähän etupuskurista takaisin oikealle kaistalle liittyvät vituttaa, mikä siinä vasemmassa kaistassa niin paljon pelottaa että sillä ei voi pysyä vaikka edes 15 sekuntia kauemmin että jää ohitettavaan sen verran väliä ettei kaikki kivet / nastat ropise tuulilasiin. Esim. 5-tie välillä Mikkeli - Kuopio, tyhjää kilometri tolkulla molempiin suuntiin ja on se saatana ängettävä suoraan eteen, siitä sitten edetään sillä 1km/h nopeuserolla mikä vakkariin on laitettu.
Tähän pitääkin kiinnittää huomiota jatkossa, hyvä huomio. Tosin yleensä tulee "kiilattua eteen" lähinnä kaksikaistaisilla teillä, jos on vähän tiukempi ohituspaikka. Mutta pitääpä ottaa enempi etäisyyttä silloin kun on reilusti tilaa vastaantulijoiden puolelta. Bensansäästäjien lisääntyessä ohitusmäärät kun ei ainakaan ole vähenemässä tällaisella dynaamisella kuskilla, heh.Ohituksen jälkeen 1,5m päähän etupuskurista takaisin oikealle kaistalle liittyvät vituttaa, mikä siinä vasemmassa kaistassa niin paljon pelottaa että sillä ei voi pysyä vaikka edes 15 sekuntia kauemmin että jää ohitettavaan sen verran väliä ettei kaikki kivet / nastat ropise tuulilasiin. Esim. 5-tie välillä Mikkeli - Kuopio, tyhjää kilometri tolkulla molempiin suuntiin ja on se saatana ängettävä suoraan eteen, siitä sitten edetään sillä 1km/h nopeuserolla mikä vakkariin on laitettu.
Ei tuossa kuvassa kyllä mikään täysin aukottomasti todista, että katu olisi yksisuuntainen. Jos se olisi yksisuuntainen, siinä olisi myös yksi väärin pysäköity auto.![]()
Kokeile, pääsisitkö autokoulun teoriakokeesta läpi: tässä testissä on pari kinkkistä kysymystä, ja vain yksi saa mennä väärin
Nyt on ajokorttien ajamisen sesonki. Ylen teoriakoepelissä pääset kokeilemaan, läpäisisitkö kuljettajantutkintoon kuuluvaa teoriakoetta.yle.fi
Keskustelussa näkyy ajotaidottomien ulinat kuvasta 3.
Ihan selvä tapaus ja silti itketään että mistä voi tietää bla bla bla. No ihan siitä että katsoo ympärilleen siinä kuvassa, näkee että ei tämä voi olla kuin yks suuntainen.
Taustapeili ja vasen peili kertoo ihan yksiselitteisesti mistä on kyse.Ei tuossa kuvassa kyllä mikään täysin aukottomasti todista, että katu olisi yksisuuntainen. Jos se olisi yksisuuntainen, siinä olisi myös yksi väärin pysäköity auto.
![]()
Todennäköisesti, mutta ei tällaisia testikysymyksiä voi tehdä niin että oikea vastaus on se kumpi on todennäköisempi vaan sen pitää olla ihan yksiselitteisesti todettavissa.Vasemmassa peilissä näkyy samaan suuntaan ajava auto -> todennäköisesti vasemmalla puolella on samaan suuntaan menevä kaista.
Välillä ihmetyttää autoilijat, joilla ei ole kääntyviä eturenkaita.
Kiertoliittymän yksi tarkoitus kun on, että ajonopeus laskee hetkeksi, jolloin muutkin pääsisi liittymään. Nämä suoraan ajavat pilaavat senkin. Se kivetetty alue on isoja autoja varten.
Kyllä ne kummallista ajolinjaa ajavat aina saavat minut "seisomaan" jarrun päällä.En kyllä oo ikinä nähnyt tällaista ongelmaksi. Näkeehän sitä jo sen oikaisevan auton vauhdista ja oikomisesta että auto on menossa suoraan eikä aikomuksiakaan kääntää eteesi vasemmalle.
Kalliiksi tuli tuo parkkikiekko. Milloinkohan seuraavaksi resetoituuTällä kertaa ei edes autoilijat vaan nuo yksityiset "parkkipirkot". Sain maksun 15min kauppareissulla koska sähköinen kiekko päätti resetoida itsensä... Eihän sille 60e:lle olisi muuta käyttöäkään ollut. Saakelin saalistajat painavat menemään tuolla ja tuokin tuli pari min auton parkkeeraamisesta kauhealla kiireellä autolta autolle (katsoin auton tallentaman videon).
Aiemminkin olen tainnut kirjoittaa harmistukseni näiden motoristien valojen suuntauksesta. Omaa pyöräkorttia ajaessa viime vuosituhannella neuvottiin suuntaamaan valo riittävän ylös että autoilijat huomaavat paremmin ja olikin ihan hyvä ohje. Nyt kun pyörissä on xsenonia ja super-lediä polttimoina niin kirkkaassa auringon paisteessakin polttavat vastaan tulijalta verkkokalvot.Nykyään on alkanut vituttaa motoristeissä noi jotkin ilmeisesti eläkeukot, tai ainakin keski-iän reilusti ylittäneet, jotka katselee maisemia, seilaa laidasta laitaan, ja ajaa 20km/h alta rajoituksen.
Ennen tuntui, että motoristeista ei mitään haittaa ollut. Ajoivat yleensä aina sen vähintään 20kmh yli rajoituksen, niin pyyhkivät ohi ilman häiriötä.
Juu huomenna yhteys valmistajaan/maahantuojaan että mitäs perkelettä ja aion olla jopa niin törkeä että kyselen maksajaksi koska teknisestä viasta johtuva maksu. Joissain kiekoissa taisi joskus olla jopa sakko takuu eli jos saat sakot kiekon toimimattomuuden takia valmistaja maksaa ne. Hitto kun olisi ollut moinen autossa. Ei pariston loppumisesta tulevaa ilmoitusta, paristo ei loppu ja kiekko toimii kellon asettamisen jälkeen. Kiekkokin vain n.6kk vanha kun aiemmissa on kestänyt paristo vuosia. Aimopark kyllä edustaa jälleen.Kalliiksi tuli tuo parkkikiekko. Milloinkohan seuraavaksi resetoituuMutta juu haukkoja ovat. Kävin mittaripaikalla kaupan postilokerikolla eli alle minuutin sisällä, ehdin ja tajusin just ja just juosta autoon ja kaasuttaa pois vaikka tämä oli jo puhelin kädessä auton luona, oli kirjaimellisesti parista sekunnista kiinni.
Kyllä ne kummallista ajolinjaa ajavat aina saavat minut "seisomaan" jarrun päällä.
Tarinahan ei kerro miten tähän tilanteeseen tultiin, mutta mulle on käynyt niin, että olen roikkunut rekan perässä kyttäämässä turvallista ohituspaikkaa, pitäen väliä tuohon rekkaan muutamastakin syytä. 1) turvaväli, 2) parempi näkyvyys ja bonuksena 3) mahdollisuus kiihdyttää ennen varsinaista ohitusta. No, koska nopeus vaihteli siinä 90-100 välillä, niin perässä tullut auto totta kai saavutti meidät ja ehkä tuon turvavälin takia kuvitteli, etten ole aikeissakaan ohittaa, joten pitihän sen saatanan sitten tunkea siihen väliin heti ensimmäisen hazardin mahdollisuuden osuttua kohdalle. Siis silleen, että oli pakko painaa mutulla 120-130 lasissa ja jarruttaa voimakkaasti, että pääsi juuri ennen vastaantulevaa autoa mun ja sen rekan väliin. Siinä teki mieli ajaa kaveri kiinni ja kysyä, että mihin voi olla niin helvetin kiire, että vaarantaa tollasella perseilyllä niin mun, kuin sen vastaantulijan turvallisuuden.Aiheutin itse ärsytystä kanssa-autoilijassa, kun ohitin hänet. Tämä ajoi vanhalla Toyotalla ja hyvällä turvavälillä rekan perässä 100 alueella 70km/h. Ohitin Toyotan ja palasin rauhassa rekan taakse aikomuksena seuraavassa paikassa ohittaa rekka. Toyota kuski provosoitui tästä ja ajoi alle metrin päähän perääni ja heilutteli keskisormea. Rekka laittoi vilkun päälle ja kääntyi edestä P-paikalle.
Kiihdytin ripeästi vähän päälle sataseen ja toyota kuski hiillosti koko ajan takana vaarallisen lähellä. Tässä vaiheessa itse hieman provosoiduin ja pudotin vauhdin ensin 80 ja siitä vakkarille 70km/h. Toyota ei mennyt ohi vaan taakse alkoi kerääntyä jonoa. Näin mentiin pari kilsaa kunnes tämä kääntyi takaa pois. Ajoi ennen sitä ensin ihan perääni kiinni ja heilutteli taas keskisormea.
En vaan tajua miten ohitus voi mennä jollain noin tunteisiin. Olisi itse mennyt ohi rekasta tai minusta kun nopeutta pudotin mutta piti alkaa raivoamaan.
Alkuun huomautus että kamilazet erikseen eli nää tunkijat, mutta en mä ainakaan sinne taakse jää fundeeraamaan että aikooko se välissä oleva ohittaa vai ei. Jossei lähde rekasta ohi niin tulkoot sitten perästäpäin rekasta ohi.Tarinahan ei kerro miten tähän tilanteeseen tultiin, mutta mulle on käynyt niin, että olen roikkunut rekan perässä kyttäämässä turvallista ohituspaikkaa, pitäen väliä tuohon rekkaan muutamastakin syytä. 1) turvaväli, 2) parempi näkyvyys ja bonuksena 3) mahdollisuus kiihdyttää ennen varsinaista ohitusta. No, koska nopeus vaihteli siinä 90-100 välillä, niin perässä tullut auto totta kai saavutti meidät ja ehkä tuon turvavälin takia kuvitteli, etten ole aikeissakaan ohittaa, joten pitihän sen saatanan sitten tunkea siihen väliin heti ensimmäisen hazardin mahdollisuuden osuttua kohdalle. Siis silleen, että oli pakko painaa mutulla 120-130 lasissa ja jarruttaa voimakkaasti, että pääsi juuri ennen vastaantulevaa autoa mun ja sen rekan väliin. Siinä teki mieli ajaa kaveri kiinni ja kysyä, että mihin voi olla niin helvetin kiire, että vaarantaa tollasella perseilyllä niin mun, kuin sen vastaantulijan turvallisuuden.
Kuten sanoin, niin en tiedä sun tapauksen kokonaiskuvaa, mutta tuli vaan mieleen.
Kerro toki, miten kadusta saisi yksisuuntaisen ilman kielletty ajosuunta -merkkiä. Kuvan risteyksessä kun ei näy yhtään pyöreää liikennemerkkiä.![]()
Kokeile, pääsisitkö autokoulun teoriakokeesta läpi: tässä testissä on pari kinkkistä kysymystä, ja vain yksi saa mennä väärin
Nyt on ajokorttien ajamisen sesonki. Ylen teoriakoepelissä pääset kokeilemaan, läpäisisitkö kuljettajantutkintoon kuuluvaa teoriakoetta.yle.fi
Keskustelussa näkyy ajotaidottomien ulinat kuvasta 3.
Ihan selvä tapaus ja silti itketään että mistä voi tietää bla bla bla. No ihan siitä että katsoo ympärilleen siinä kuvassa, näkee että ei tämä voi olla kuin yks suuntainen.
Niin, mitenkäs se laki nyt menikään? Jos edellä olevalla on vilkku päällä, takaa tuleva ei saa lähteä ohitukseen. Jos takana tulevalla on vilkku päällä, mutta ei ole lähtenyt vielä ohittamaan, edellä ajava saa lähteä ohitukseen. Ylen kuvassa takana tuleva auto ajaa samalla kaistalla (arviolta metrin päässä takapuskurista), eli ei ole lähtenyt ohitukseen, eikä kuvan auton suuntamerkin vuoksi saa lähteäkään.Miten voi kaksi autoilijaa taas motarilla tuikata ohittamaan suoraan alle. Jäihän tuossa 10-15 metriä sentään väliä. Silti Ylen inssitestin steppi 7 aivan täyttä tuntematonta näille liikenteen vaatantajille. Oli sentään ratti+vilkku varoittamassa että tähän tultiin.
Taustapeilistä ei erotu liikennemerkkejä.Taustapeili ja vasen peili kertoo ihan yksiselitteisesti mistä on kyse.
Peilissä takana näkyvä auto voi olla vaikka pysäköimässä vastaantulevien puolelle, kuten muutkin tien reunassa olevat ovat voineet tehdä. Selkeä tuo tilanne ei ainakaan ole, kun tosiaan yksi autoista on vieläpä pysäköity tavalla, joka on laillinen vain kaksisuuntaisella tiellä.Taustapeili ja vasen peili kertoo ihan yksiselitteisesti mistä on kyse.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.