• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Autoilijana ärsyttää ne spandexhyypät ketkä ajelee taajaman ulkopuolella, mutkaisella tieosuudella, keskellä kaistaa. Varmasti ei ohi pääse kukaan. Eikös lakikin sano, että oikeassa reunassa ajorataa?
Juuri pari päivää sitten näkyi taas spandexohjuksia kapealla tiellä laukaassa päin, kaksi pyöräilijää ja vierekkäin ajeli. Toinen kiemurteli niin että seilasi koko ajan keskiviivan vieressä. Teki mieli ajaa metrin päähän ja pistää räikkä pohjaan.
 
Autoilijana ärsyttää ne spandexhyypät ketkä ajelee taajaman ulkopuolella, mutkaisella tieosuudella, keskellä kaistaa. Varmasti ei ohi pääse kukaan. Eikös lakikin sano, että oikeassa reunassa ajorataa?
Oikeastaan laki sanoo vieläkin syrjemmässä, nimittäin pyörää (ja mopoa) on kuljetettava pientareen puolella, jos siellä pystyy ajamaan. Minullakin on spandexit kaapissa, mutta en käytä niitä pyöräillessä vaan yleisurheilukentän puolella ;)

Jos pientareelle ei voi mennä, on paikka kaikille ajoneuvoille sama: niin lähellä oikeaa reunaa kuin on muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen turvallista. Ei siis niin reunassa kuin mahdollista.
 
Autoilijana ärsyttää ne spandexhyypät ketkä ajelee taajaman ulkopuolella, mutkaisella tieosuudella, keskellä kaistaa. Varmasti ei ohi pääse kukaan. Eikös lakikin sano, että oikeassa reunassa ajorataa?
Kas, joka keväinen vääntö taas alkaa. Laki sanoo (tiivistettynä), että niin lähellä oikeaa reunaa kuin turvallista. Joskus turvallisinta lienee ajaa siinä keskellä kaistaa, jotta kellekään ei vahingossakaan tule mieleen lähteä ohittamaan vastaantulijoiden kohdalla tai jossain mutkassa/mäessä, jossa ei näe onko ketään tulossa vastaan. Ja toisaalta, jos kahta edellä mainittua rajoitetta ei ole, ei ohittamisessa pitäisi olla mitään vaikeutta vaikka se kaista olisi täynnä fillareita - autossa on kaasu ja kääntyvät pyörät.

Koskaan en ole ymmrätänyt tätä fillarien ohittamisen vaikeudesta valittamista. Miten te ikinä pääsette esim. traktorista ohi?
 
En ymmärrä miksi pyöräilijä polkee autotiellä kun vieressä kulkee kevyen liikenteen väylä, jossa pyöräilijän tulee kulkea.
 
Ei siinä mitään vaikeaa ainakaan itselleni ole. Monelle muulle on ja siinähän ajetaan jonossa sitten kun herra Amatipro Harrastaja vetää minäminäasenteella koko kaistan leveydellä.
Jonostakin pääsee ohi jos siinä ei kauhean montaa autoa ole.
Enkä kyllä edelleenkään ymmärrä mitä se auttaisi jos se fillari olisi jonkun metrin enemmän oikealla. Ei siitä silti ohi pääse jos ei ole ohituspaikkaa.
 
En ymmärrä miksi pyöräilijä polkee autotiellä kun vieressä kulkee kevyen liikenteen väylä, jossa pyöräilijän tulee kulkea.
No tämähän johtuu vain siitä, että pyörätie on heikommin hoidettu, epätasaisempi ja kapeampi -> Ei voi ajaa yhtä nopeasti, kun joutuu keskittymään tien kuntoon ja muihin pyörätien käyttäjiin. Häiritsee suorittamista semmoinen. :eek:

Edit: Autotiellähän ei siis näe suurinta osaa pyöräilijöistä, vaan lähinnä ne joille em asioilla on merkitystä. Suurimmalle osalle pyörätie kelpaa.
 
No tämähän johtuu vain siitä, että pyörätie on heikommin hoidettu, epätasaisempi ja kapeampi -> Ei voi ajaa yhtä nopeasti, kun joutuu keskittymään tien kuntoon ja muihin pyörätien käyttäjiin. Häiritsee suorittamista semmoinen. :eek:
Niinpä. Suhahdetaan vauhdilla varoittamatta kävelijöiden ohi tai sitten karjutaan "tietä" tms.
Edit: Autotiellähän ei siis näe suurinta osaa pyöräilijöistä, vaan lähinnä ne joille em asioilla on merkitystä. Suurimmalle osalle pyörätie kelpaa.
Monelle näkyy kelpaavan myös jalkakäytävä.
 
Viimeksi muokattu:
No tämähän johtuu vain siitä, että pyörätie on heikommin hoidettu, epätasaisempi ja kapeampi -> Ei voi ajaa yhtä nopeasti, kun joutuu keskittymään tien kuntoon ja muihin pyörätien käyttäjiin. Häiritsee suorittamista semmoinen. :eek:

Edit: Autotiellähän ei siis näe suurinta osaa pyöräilijöistä, vaan lähinnä ne joille em asioilla on merkitystä. Suurimmalle osalle pyörätie kelpaa.
Useimmat kyllä ajaa siellä missä kuuluu mutta on näitä persereikiä jotka ajavat aina autotiellä vaikka noin 3m siirtymällä ajelisi siellä missä pitäisi. Kaippa se on turvallisempaa ajaa autojen seassa jalat lukittuna polkimiin kuin pyörätiellä pyörien seassa.
 
Joskus pääsee ja joskus ei. Ymmärrät varmaan että riippuu aika paljon maastosta.

Auttaa se, kun silloin se tunarikin uskaltaa mennä ohi lyhyellä suoralla.
Voi olla. Koskaan en ole tällaiseen tilanteeseen kyllä törmännyt. Sen sijaan autoilijoilta näkee hyvin usein todella törkeitä pyöräilijöiden ohituksia, esim. 80 lasissa puolen metrin marginaalilla vastaantulevan liikenteen kohdalla yms. Ennemminkin tuntuu siltä, että mitä epävarmempi ja kokemattomampi kuski, sitä vaarallisemmin fillareista päästellään ohi.

Eikä se, että joku ei osaa ohittaa, ole pyöräilijän vika. Varmaan suurin osa tuollaisessa tilanteessa näyttää kädellä, että tule ohi. Tuskin se kovin mukavaakaan on ajaa sillä mankelilla jos joku jurnuttaa autolla peesissä.
 
Koskaan en ole ymmrätänyt tätä fillarien ohittamisen vaikeudesta valittamista. Miten te ikinä pääsette esim. traktorista ohi?
Jos se pyöräilijä olisi pientareella, mahtuisi helposti ohittamaan aivan arvostettavin turvavälein vastaantulevasta liikenteestä riippumatta. Kyllähän se keinotekoinen tien tukkiminen varmasti harmittaa.

Itse olen nähnyt keskellä kaistaa ajavan pyöräilijän tasan kerran elämässäni ja silloin se oli kyllä ihan oikea paikka pyörälle. Paineli 60 km/h mäkeä alaspäin kiemuratiellä eikä autossa riittänyt ajo-ominaisuuksia mennä ohi. :jd:
 
No tämähän johtuu vain siitä, että pyörätie on heikommin hoidettu, epätasaisempi ja kapeampi -> Ei voi ajaa yhtä nopeasti, kun joutuu keskittymään tien kuntoon ja muihin pyörätien käyttäjiin. Häiritsee suorittamista semmoinen. :eek:

Ja usein siellä pyörätiellä lisäksi palloilee jalankulkijoita ja koiranulkoiluttajia naruineen. Polkupyörän ja jalankulkijan suhteellinen nopeusero on paljon suurempi kuin pyörän ja auton suhteellinen nopeusero.


Ja eniten tämä on turvallisuuskysymys.

Suomessa on todella paljon pyörätietä, jolla ei ole turvallista ajaa sitä nopeutta jota
1) sillä lain mukaan saisi ajaa
2) pystyy turvallisesti ajamaan vieressä menevällä ajoradalla

Suomen liikenneinfra on siis rakennettu niin päin persettä, että ympäristöystävällisellä ja terveyttä edistävällä kulkuneuvolla kulkemista käytännössä rankaistaan.

Edit: Autotiellähän ei siis näe suurinta osaa pyöräilijöistä, vaan lähinnä ne joille em asioilla on merkitystä. Suurimmalle osalle pyörätie kelpaa.

Suomen tieliikennelaki ei tunne käsitettä "autotie".

Se tosin tuntee käsitteen "moottoritie" mutta niillä ei paljoa pyöriä yleensä käy, paitsi autojen katolla kuljetuksessa.
 
Jos se pyöräilijä olisi pientareella, mahtuisi helposti ohittamaan aivan arvostettavin turvavälein vastaantulevasta liikenteestä riippumatta. Kyllähän se keinotekoinen tien tukkiminen varmasti harmittaa.

Suomessa on paljon sellaista maantien piennarta, josta asfaltti on järsitty pilalle "tärinäraidoiksi". Näitä pientareita pitkin ei voi ajaa pyörällä, vaan täytyy ajaa selvästi ajoradan puolella.

Jälleen kerran tämä ilmiö, että suomen infra sukkaa pahasti - muita kuin autoilijoita ei ole otettu YHTÄÄN huomioon, kun on oikein nähty vaivaa ja tuhlattu rahaa sen tärinäraidan tekemiseen.
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä miksi pyöräilijä polkee autotiellä kun vieressä kulkee kevyen liikenteen väylä, jossa pyöräilijän tulee kulkea.

Potentiaalisia syitä:

1) koska se KLV on täynnä sepeliä joka puhkoo renkaita n. 10km välein
2) koska se KLV on aivan montuilla ja on riski rengasrikkoon tai vanteen vääntymiseen näiden monttujen takia

3) koska siellä KLVllä voi koska tahansa hypätä koira eteen
4) koska siellä KLVllä voi koska tahansa hypätä kännykäänsä tuijottava teini eteen

5) koska siellä KLVllä voi koska tahansa risteyksessä änkeä kolmion takaa auto eteen
6) koska sinne KLVn päälle voi koska tahansa risteyksessä kääntyä auto eteen

(5+6: kun pyöräilijä ajaa ajoradalla, autoilijat huomaavat pyöräilijän, eivätkä vahingossa aja päälle(tahallaan päälle ajavat murhanhimoiset hullut on sitten eri asia, mutta näitä tapauksia tuntuu suomessa olevan vain parin vuoden välein). Risteystilanteissa KLVllä ajaminen on paljon vaarallisempaa, koska autoilijat (joiden tulisi väistää pyörätien jatketta pitkin menevää pyöräilijää) eivät osaa katsoa sinne KLVlle)

7) joku näistä edellämainituista syistä on äsken ollut voimassa, mutta juuri loppunut, eikä pyöräilijä ole vielä ehtinyt vaihtaa sinne KLVn puolelle
8) joskus mikään edellämainituista ei päde, mutta pyöräilijällä ei ole silti mitään intressiä vaihtaa sinne KLVn puolelle, jolloin pyöräilijä on kusipäinen tai idiootti
 
Viimeksi muokattu:
Jos se pyöräilijä olisi pientareella, mahtuisi helposti ohittamaan aivan arvostettavin turvavälein vastaantulevasta liikenteestä riippumatta. Kyllähän se keinotekoinen tien tukkiminen varmasti harmittaa.
Tässä olikin kyse pientareettomasta tiestä. Kunnollisia pientareita ei taida olla kuin pääteillä ja niillä ajoa pyöräilijät kyllä välttelevät niin paljon kuin mahdollista.
 
Kaikki nyt kuitenkin tajuaa mitä vittua sillä autotiellä tarkoitetaan.

Joo, se kertoo, että sillä tarkoitetaan jotain sellaista mistä se tie/ajorata mistä puhutaan ei ole. Eli että lähtöasenteissa on vikaa. Että omataan jotain harhakäsityksiä ja asennevammoja siitä mitkä on kulkuneuvoja ja mitkä ei, ja luokitellaan ainoastaan autot oikeiksi kulkuneuvoiksi.
 
Kaikki nyt kuitenkin tajuaa mitä vittua sillä autotiellä tarkoitetaan.
Sen käytöstä tulee vain sellainen kuva, että käyttäjä jotenkin olettaa, että ko. tie olisi vain autoille varattu. Samoin kuin sanan "pyörätie" käyttäminen silloin kun kyse on 99% varmuudella yhdistetystä kevyenliikenteen väylästä.

Aika vähän näitä väärässä paikassa fillaroivia näkee ja toisaalta niistä pääsee kyllä helposti ohi, joten vaikea ymmärtää miten ne voi näin suuria tunteita herättää. Kyllä ainakin mulla 99 kertaa sadasta verenpainetta liikenteessä nostattavasta tilanteesta toisena osapuolena on autoilija.
 
Suomessa on paljon sellaista maantien piennarta, josta asfaltti on järsitty pilalle "tärinäraidoiksi". Näitä pientareita pitkin ei voi ajaa pyörällä, vaan täytyy ajaa selvästi ajoradan puolella.
Nuo täryraidat ärsyttävät kyllä autoa ajaessakin. Raita on monesti vedetty reilusti ajoradan puolelle, ja jos yrittää ajaa urien vieressä, osuu tuohon raitaan. Ei sen nyt niin vaikeaa pitäisi olla tehdä sitä täryytystä reunaviivan kohdalle, ei pientareelle eikä ajoradalle.
 
Juu emmäkään tahdo väistellä noilla perusteluilla. Tampereen taksikuski episodi oli jo kevään merkki ja just sopivasti meni kun taksikuski vastas yhtä röyhkeästi.
[...]
Kaks yhtä välinpitämätöntä vaan kohtaa. Olosuhteet vaan sattuu tuossa oleen itselle paremmat.
Kyllä se vaan on niin, että jos herra ei ymmärrä eroa toisen omaisuuteen kajoamisen ja toisen henkeen ja terveyteen kajoamisen välillä, niin ehdotan että käyt juttelemassa jonkun psyykkeen ammattilaisen kanssa ennen kuin jatkat tuolla liikenteessä seikkailemista.
 
Kaks yhtä välinpitämätöntä vaan kohtaa. Olosuhteet vaan sattuu tuossa oleen itselle paremmat.
Älä nyt jauha paskaa. Ihan eri asia ajaa pyörällä ajoradalla kuin yrittää tietoisesti tappaa autolla joku.

Muutenkin tuo on just sitä kotipoliisitoimintaa joka on suomalaisessa liikenteessä eniten perseestä. Kai sinutkin saa joku kiilata kuorma-autolla ulos tieltä, jos satut ylinopeutta ohittamaan.
 
Kyllä se vaan on niin, että jos herra ei ymmärrä eroa toisen omaisuuteen kajoamisen ja toisen henkeen ja terveyteen kajoamisen välillä, niin ehdotan että käyt juttelemassa jonkun psyykkeen ammattilaisen kanssa ennen kuin jatkat tuolla liikenteessä seikkailemista.

Paitsi, että pyöräilijä itse törmäsi autoon, kun taksikuski yritti saada pyöräilijää pysähtymään... vähän on vielä eroa siihen että ajaa yli. Ylimitoitettuja ja tyhmiä reaktioita molemmin puolin, mutta pyöräilijä aloitti. Sillon tällön elämässä tulee vastaan henkilö, joka antaa samalla mitalla takaisin tai korkojen kera.
 
Paitsi, että pyöräilijä itse törmäsi autoon, kun taksikuski yritti saada pyöräilijää pysähtymään... vähän on vielä eroa siihen että ajaa yli.
Siis pyöräilijä ajoi tahallaan päin eteen kiilannutta autoa? Aika vaikea uskoa vaikka toki kaikki on mahdollista.

Sitä en kyllä ymmärrä miten peilin voi saada rikki yhdellä kädellä pyörän selästä. Itsekin tullut noita paljon sisään taiteltua kun olleet tiellä jalkakäytävällä/kelvillä enkä ole vielä sellaisen törmännyt, joka ei pientä osumaa kestäisi.
 
Eipä nuo spandex raketit ärsytä jos jollain isommalla tiellä ajelevat ja järkevästi (=ei rinnan ja keskiviivan vieressä) jolloin niistä pääsee ohikin. Samalla lailla mua vituttais kaksi mopoa siinä vierekkäin vetämässä.

Aiemmin asuin pienemmän tien varressa jossa muutama paikallinen spandexmies tykkäsi ajella. Ongelma oli vain siinä, että piti ajaa keskellä kaistaa mäkisellä ja mutkaisella tiellä jossa liikkui myös paljon rekkoja. Siinä sitä sitten mentiin letkassa mäkeä ylös 15kmh kun spandexmies hyyty mäkeen keskelle kaistaa ja rekkapena ei pääse missään kohti ohi tappamatta spandexmiestä. Saatto rekkapenaakin vähän vitutella jurnutella mäkiä ylös raskaalla autolla tollasen perässä. Oisivat ees tasasella tai alamäessä päästäneet sen rekkapenan ohi mutta kun ei niin ei..

Edit: ja lisäyksenä että traktorimiehet ynnä muut tuolla kyllä tajusivat päästää ne rekkapenat ohi, spandexraketit ei. Mitään järkeviä paikkoja rekalla ohitteluun ei tuolla ollut.
 
Jos spandexohjus ajelee keskiviivan tuntumassa, niin on siinä sekin seikka haittaamassa ohittamista, että joku autoilija voi tulkita tuon siten, että spandexmies onkin kääntymässä vasemmalle.
 
Ja näinhän siinä taas kävi, vilkku syttyi siinä vaiheessa kun auto oli jo puoliksi minun kaistallani ja minulla torvi pohjassa. Liittyjä joutui sitten tekemään aika tiukan kojausliikkeen ja jarrutuksen, kun kiihdytyskaista oli loppumassa. Kun kaveri sai sitten itsensä kelattua tielle, ajoi se tietysti ohi hurjaa ylinopeutta ja painoi tööttiä ohi mennessä. Sanomattakin selvää, että olin ainut kuski tuolla tienpätkällä ainakin 500 metrin matkalla.
Tästä vilkun käytöstä puhuinkin aikasemmin tässä threadissa. En ymmärrä sitä että miksi vilkku laitetaan päälle samaa aikaa kun vaihdetaan kaistaa? Vilkku ensin ja sitten vasta tehdään. Se vilkku ei tarkota sitä että kun se on päällä, olisi oikeus tunkea eteen. "Laitoin vilkun päälle. Minulla on etuajo-oikeus"
Mikä virka sillä vilkulla enää on kun ensin jarrutetaan ja sitten laitetaan vilkku ja käännytään, kun selvästi ehdin päättelemään jo että edellä oleva aikoo kääntyä kun kerran jarruttaa. :facepalm::confused::confused:
Jättäis ihmiset ihan suosiolla sen vilkkupolttimojen kuluttamisen jos sitä ei ajoissa osaa laittaa päälle, jotta sen avulla muut ehtisi ennakoimaan.

Parhaimpia on nää motarilla kaistan vaihdot ku oranssi valo vilkahtaa sekunnin murto-osan, kun ollaan jo puolessa välissä kaistaa. En vaan ymmärrä mitä ihmisten päässä liikkuu, kun on näinkin yksinkertasesta asiasta kyse.

Kaikkihan vihaa liikenteessä autokoululaisia, mutta heistäkin voisi autoilijat ottaa mallia vilkun käytöstä.
 
Asiaton käytös
Sitä en kyllä ymmärrä miten peilin voi saada rikki yhdellä kädellä pyörän selästä. Itsekin tullut noita paljon sisään taiteltua kun olleet tiellä jalkakäytävällä/kelvillä enkä ole vielä sellaisen törmännyt, joka ei pientä osumaa kestäisi.
Kiristääkö ne Spandexit niin paljon, että järki loppuu tyystin, kun tuollaistakin paskaa täytyy kaiken muun liikenteessä häiriköinnin ohella harrastaa? Ja mitä ylipäätään spandexoit jalkakäytävällä? Tässä täytyy kuitenkin muistaa, että se terveydelle ja ympäristölle hyödyllinen perus(hyöty)pyöräily ei keskimäärin aiheuta mitään häiriötä. Ei autotiellä eikä kevyenliikenteen väylällä. Menkää radalle pyöräilemään, jos paskat pyörät ei kestä normaaleja polkupyöräkäyttöön rakennettuja kulkuväyliä.
 
Kiristääkö ne Spandexit niin paljon, että järki loppuu tyystin, kun tuollaistakin paskaa täytyy kaiken muun liikenteessä häiriköinnin ohella harrastaa? Ja mitä ylipäätään spandexoit jalkakäytävällä?
Mistä sä nää spandeksit ja jalkakäytävällä pyöräilyn pieraisit? Menikö quottaus pieleen vai sisälukutaito-ongelma :tdown:

Ihan varmasti taitan peilin jos joku nutipää pysäköi autonsa jalkakäytävälle/kelville niin ettei ohi meinaa mahtua ilman väistöliikkeitä. Tulee se n. 10cm lisää tilaa mikä usein on jo paljon.
 
Mistä sä nää spandeksit ja jalkakäytävällä pyöräilyn pieraisit? Menikö quottaus pieleen vai sisälukutaito-ongelma :tdown:

Ihan varmasti taitan peilin jos joku nutipää pysäköi autonsa jalkakäytävälle/kelville niin ettei ohi meinaa mahtua ilman väistöliikkeitä. Tulee se n. 10cm lisää tilaa mikä usein on jo paljon.
No kun spandekseista höpisit, niin oletin sun olevan näitä "pysäköin jalkakäytävälle" ryhmäläisiä. Mutta että ihan ilman kulkuneuvoa liikenteessä ollessasi vääntelet peilejä :facepalm: No ei se tartte kuin kerran vähän heikkohermoisempi huoltomies sattua kohdalle, niin opit olemaan kajoamatta toisen omaisuuteen. Ei tuossa touhussa ole yhtään mitään järkeä.
 
Mutta että ihan ilman kulkuneuvoa liikenteessä ollessasi vääntelet peilejä :facepalm: No ei se tartte kuin kerran vähän heikkohermoisempi huoltomies sattua kohdalle, niin opit olemaan kajoamatta toisen omaisuuteen. Ei tuossa touhussa ole yhtään mitään järkeä.
Joo, ihan kauheeta omaisuuteen kajoamista joku peilin taittaminen :facepalm:
IMO jos joku tahallaan jättää ajoneuvon paikkaan missä se ei saisi olla ja aiheuttaa selvää haittaa muille, sitä saisi käsitellä siten kuin se ei siinä edes olisi, eli kävellä vaikka yli. Koskisi myös esim. ajoradalla pysäköityjä fillareita.

Enkä mä kenenkään kanssa painimaan ala vaikka kuinka joku haluaisi.
 
Ja sit ku se peili joku kerta jääkin käteen, niin teet viherspandexit Manselaisittain? Kannattaa muistaa, että pysäyttäminen ko. paikkaan voi olla täysin sallittua, joten aivan turhaa pelleilyä peilien taittelu. Vatsaa sisään ja sämpylät pois kainaloista, niin mahtuu vähän pienemmistäkin paikoista.
 
Voihan sitä taiteilla sen klv:lle pysäköidyn auton ohi ahtaasta välistä, mutta poljin tai tanko saattaa "vahingossa" osua kylkeen...
 
Auton tai muun ajoneuvon saa myös pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle, milloin se on tarpeellista siitä poistumisen tai esimerkiksi kuormaamisen takia, eikä lähellä ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa.
Se ei silti saa "kohtuuttomasti" haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista.
 
Aivan mutta tuossa olikin jo maininta peilin kääntämisestä jos joutuu väistämään. Mikä sen raja on. Se että vähän joutuu kääntää sarvia vai ajaan täysin eri reittiä. Jos valittajien kuvia katsellut niin iso osa niistäkin ollut lastaustapahtumia jotka osan vieneet tilasta. Täysin laillisia, mutta kun sattuu oleen pyhällä kevillä.

Vähän epäilen, että näillä peilin kääntelijöillä, pellin koputtelijoilla ja "vahingossa" naarmuttelijoilla on vaan tarve päästä leikkimään "kotipoliisia" ja näpäyttämään silloinkin kun vielä välistä mahtuisi kohtuudella menemään. Ehkä saavat jotain tyydytystä siitä, en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan mutta tuossa olikin jo maininta peilin kääntämisestä jos joutuu väistämään. Mikä sen raja on. Se että vähän joutuu kääntää sarvia vai ajaan täysin eri reittiä. Jos valittajien kuvia katsellut niin iso osa niistäkin ollut lastaustapahtumia jotka osan vieneet tilasta. Täysin laillisia, mutta kun sattuu oleen pyhällä kevillä.

Onko esim. 2 minuuttia kestävä lastaustapahtuma tällainen kohtuuttomasti vaikka koko kevin sulkisi. Aika monessa muussa tilanteessa ei ole vaan aika tekee siitä pienen.
Niin fillarillakin saa ajaa väliaikaisesti ajoradalla, vaikka klv olisikin, mutta kylläpä sinäkin näyt ottavan sen henkilökohtaisesti ja katsot asiakseksi leikkiä kotipoliisia ja ties mitä. Samanlaille ne laiskuttaan klv:lle pysäköivät tai pysähtyvät, vaikka voisi ajoradan puolellekin jättää, ovat välinpitämättömiä ja fillaristi voi olla yhtälailla välinpitämätön ja sattua vähän raapaisemaan.

Toivottavasti et sekopäisyyttäsi vaan tapa ketään.
 
Auton tai muun ajoneuvon saa myös pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle, milloin se on tarpeellista siitä poistumisen tai esimerkiksi kuormaamisen takia, eikä lähellä ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa.
Tiedän varsin hyvin pysäyttämiseen ja pysäköintiin liittyvät säädökset enkä tietenkään leiki kotipoliisia silloin kun siihen ei ole aihetta.

Lopettakaa jeesustelu. Eikö tässä ketjussa vähän kaikki ole joskus kotipoliiseja: vähintään tööttäillään tai vilkutellaan valoja jos joku tekee jonkun virheen. Tai sitten pahimmillaan näin, "toinen tekee väärin niin minäkin voin tehdä väärin vaikka sitten liikenteen vaarantamisen kustannuksella":
En leikikään vaan olen yhtä välinpitämätön heitä kohtaan.
Paljon pahempaa kotipoliiseilua tuollainen henkeen ja terveyteen kohdistuva rankaiseminen kuin joku peilin taitto, järki hoi!
 
Toisen omaisuuteen kajoaminen on kusipäistä toimintaa ellei syy ole todella painava (esim. jonkun pelastaminen jne), joku huoltomiesten tai taksikuskien väärinpysäköinnit ei siihen vielä syyksi riitä. Jättäkää vaikka kikkihiirilappuja jos vittuilla haluatte.
 
Toisen omaisuuteen kajoaminen on kusipäistä toimintaa ellei syy ole todella painava (esim. jonkun pelastaminen jne), joku huoltomiesten tai taksikuskien väärinpysäköinnit ei siihen vielä syyksi riitä. Jättäkää vaikka kikkihiirilappuja jos vittuilla haluatte.
Toisen hengen ja terveyden uhkaaminen autolla sen sijaan on ihan tervettä?
 
Voihan sitä taiteilla sen klv:lle pysäköidyn auton ohi ahtaasta välistä, mutta poljin tai tanko saattaa "vahingossa" osua kylkeen...
Etenkin 80cm leveän peräkärryn kanssa saattaa välillä tulla vähän haastavia välejä. Melkein joutuu vaan kokeilemaan, että mahtuuko vai ei...

No, vitsi vitsi, en ole koskaan mihinkään kärryllä tai pyörällä osunut, Ajoradalle tosin monesti joutunut pomppaamaan kun pyörätie tukossa jonkun koslan takia.
 
Ei se pieni etäisyys henkeä ja terveyttä uhkaa. Löysien spandekseihin tuleminen kun ei terveyttä vaaranna.
Kannattaa kertoa tää sitten poliiseille kun olet kuulusteluissa. Muista että kypäräkamerat alkaa olla aika yleisiä varusteita.
 
Paljon pahempaa kotipoliiseilua tuollainen henkeen ja terveyteen kohdistuva rankaiseminen kuin joku peilin taitto, järki hoi!
Ei, vaan liikenteen vaarantamista se on, jos oikeasti liian läheltä ohittaa. Kotipoliiseilua tyypillisimmillään puolestaan on mm. virheellisestä pysäköinnistä näpäyttäminen kajoamalla toisen omaisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Sitäpä juuri. Jos väistän itse kuoppaa pyörällä olles niin se on liikenteestä pois päin tai jarrulla. En yllättävästi liikenteeseen päin jollen täysin varma tyhjästä tiestä.

Ja jos yrität perustella yllättävällä kuopalla pystymättä pysähtymään niin et noudata tilannenopeutta.
Sää taas et noudata riittävää turvamarginaalia ohitettavaan. Pykälä löytyy ihan tieliikennelaista. Sulla ei tarvitse noudattaa mitään, mutta muiden pitää. Hieno mies.
 
Jos spandexraketeille on sallittua ajaa rinnan tai keskellä kaistaa, sen pitäisi sitä olla kaiken järjen mukaan myös mopoille. Käsi sydämelle, kuinka monella vituttais jos kaksi mopoa vetäisi rinnakkain 80kmh rajoituksella olevalla tiellä?
 
Jos spandexraketeille on sallittua ajaa rinnan tai keskellä kaistaa, sen pitäisi sitä olla kaiken järjen mukaan myös mopoille. Käsi sydämelle, kuinka monella vituttais jos kaksi mopoa vetäisi rinnakkain 80kmh rajoituksella olevalla tiellä?

Ainakin isolla autolla/yhdistelmällä kun saa jollain mutkaisella ja mäkisellä kantatiellä kiinni rinnakkain ajavat mopot/skootterit niin ne monesti siirtyvät ajamaan tien laitaan tai jopa saattavat pysähtyä linja-autopysäkille siksi aikaa että voi ohittaa ilman että täytyy tehdä mitään kamikazeohitusta. Fillaristit yleensä vaan sitkuttaa menemään huomioimatta mitenkään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 214
Viestejä
4 486 093
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom