Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liikenneturva ja ajonpeus eivät ole aina verrannolliset toisiinsa. En viitsi tätä nyt sen kummemmin avata mutta kun täydellisessä maailmassa ei eletä, niin sopivinta olisi olla kohtuullisen järkevät rajoitukset joita kaikki voisivat noudattaa.
Joo, ei ole ei. Pieni mutkainen, reikäinen ja irtosorainen tie on usein yleisrajoituksen piirissä (80) ja toisinaan hyväkuntoinen asfaltoitu voi olla 60-70.
 
Joo, ei ole ei. Pieni mutkainen, reikäinen ja irtosorainen tie on usein yleisrajoituksen piirissä (80) ja toisinaan hyväkuntoinen asfaltoitu voi olla 60-70.
Näitä tulee ajoittain joo vastaan. Sitä mieltä myös, että rantatunnelissa saisi olla esim. mukautuvat rajotukset liikennemäärän mukaan (niinkuin koko hervannan valtaväylällä) kun tuo 60 alkaa jo naurattaa yksin tunnelissa ollessa.

Tuolla Hartolassa päin piipahdin eilen niin ihmettelin kanssa kun oli hemmetin leveä tie siellä syrjäseuduilla (suhteessa missäpäin Suomea liikutaan), 80 rajotus koko ajan. No satkua sitten ajelin kun autojakin tuli vastaan peräti 3kpl 50km matkalla.

Toinen tie on se joka vie kuhmalahdelta kangasalaan päin, 80 rajotus koko matka ja tie täysin kelvollinen ajella satasta.
 
2 kohtaa käytetään selityksenä sille että voidaan tulla kolmion takaa eteen siten että tiellä olijalla jarrupoljin lattiassa saakka. Unohtuu se että väistövelvollinen ei saisi tiellä olijaa häiritä. Päälle ei tietenkään saa ajaa mutta kun kolisee niin voi voi. Ei kannata ainakaan jarruttaa että on osoittaa ettei ehtinyt tekeen mitään. Kuten ei myöskään siks että osuma tulee mahdollisimman aikaisin että varmasti oikea syyllinen löytyy. Pysyy eteen tullut päälle tulleena jos sen keulan kanssa tekee tuttavuutta eikä kyljen. Tilanne nopeus kun on omituinen käsite et se on liian suuri sinulla itselläs vaikka olisi maantie ja kolmion takaa tulis toista sataa auto jonka kyljen peräosaan osut sen ylittäessä tietä. Vaikka kaikki näkyvyys ja sun muut olis sun toimien mukaan ollut ennen tuota jokeria kunnossa. Tuossa ei pitäisi olla mitään epäselvää mutta täysin arpapeliä jollei kameroita.
Jos nyt joku vaikka tulee kolmion takaa eteen ja törmäät ja takana oleva näkee ettet ikinä käyttänyt edes jarrua (oletuksella, että oli aikaa reagoida jotenkin kuten yleensä on) niin hieman skeptisesti varmaan poliisi suhtautuu. Tuolla ylempänähän se mainitaan että tahallisen kolarin aiheutus on laitonta.
 
Se on vähän sellainenkin juttu että jalankulkija ja pyöräilijä voi ollakkin oikeassa mutta kun jää alle niin paljonko se lohduttaa?
Onko näitä tapauksia mennyt jo oikeuteen/käräjille missä autoilija kolaa pyöräilijän yli pyöräilijän ollessa väistämisvelvollinen?

Itselläkin dash cami autossa niin kiinnostaisi tietää näin yleisesti onko autoilija kuitenkin kusessa täällä "Suomaliassa" missä autoilijoita aina rankaistaan vaikka olisikin oikeassa.

Kansankielellä: voiko surutta kolata pyöräilijöiden yli, jotka eivät aja liikennesääntöjen mukaan ja maksattaa heillä autoon vaikka uudet umpiot/puskuri/tuulilasi (poikkeuksena kouluikäiset lapset).
 
En tiedä onko mennyt yhtään. Pointin ollessa se että osan asenne on vaan se että kun oon oikeessa niin saan tehdä näin. Eli paljonko se lohduttaa olla oikeessa jos sattuu silti pahasti. Siinä ei kukaan voita.
 
Olipas kiva ajella Espanjassa viikko, vaikka liikennemäärät ovat paljon suurempia (tai ehkä juuri siksi), liikenne sujui paljon paremmin kuin täällä.
Kukaan ei käyttänyt vilkkua koskaan, alussa aika hämmentävää, mutta siihen tottui nopeasti. Todella paljon liikenneympyröitä joissa Espanjalaiset osaavat ajaa, sujuvasti vaihdettiin vetoketjuun ruuhka-aikoina, muuten väistettiin kiltisti ympyrässä olijoita. Kaikki iloisia ja hyvällä päällä, peukkua tuli joka kerta kun päästi jonkun edelle. Suomessa ajetaan raot kiinni. Motarilla nopeusrajoitukset vaihteli 80-120, todellinen nopeus koko ajan 130+, ketään ei kiinnosta rajoitukset.
Pysäköidä voi vaikka liikenneympyrään jos huvittaa, hätävilkut päälle ja kauppaan. Liittessä esimerkki, valkoiseksi maalatulla alueellahan ei ajeta, joten siihen voi pysäköidä. Tietysti!

ZTuuDdz.jpg
 
Tuollaista sen ajamisen pitäisi ollakin. Rakastan ajaa eteläeuroopassa kun se kaupungissa suhaaminenkin on niin tajuttomasti sujuvampaa kuin täällä sääntösuomessa.
 
Kansankielellä: voiko surutta kolata pyöräilijöiden yli, jotka eivät aja liikennesääntöjen mukaan ja maksattaa heillä autoon vaikka uudet umpiot/puskuri/tuulilasi (poikkeuksena kouluikäiset lapset).
Maalaisjärjellä: Et voi.

Pitääkö tällaista oikeasti kysyä vai meninkö tolliin?
 
Tuosta päälle ajamisesta löytyy omasta lähipiiristä esimerkki jossa oli osallisena suojatietä päin punaisia ajamalla ylittänyt mopoilija ja vihreillä suojatien yli ajanut autoilija. Mopo kerkesi jo melkein kokonaan auton keulan ohi, auton keula törmäsi mopon takarenkaaseen.

Mopoilija loukkaantui lievästi ja mopo meni pipariksi, siinä paikalla oli niin hyvä näkyvyys että poliisi ja syyttäjä katsoivat että vaikka autoilija olikin etuajo-oikeutettu ja mopoilija rikkoi liikennesääntöjä niin autoilijan velvollisuus olisi ollut edes yrittää estää vahinko. Tuosta tapauksesta oli silminnäkijäkin joka kertoi ettei autossa syttynyt jarruvalot kuin vasta kolauksen jälkeen.

Pitääkin kysäistä tyypiltä että joko se juttu on paketissa ja tuliko siitä hänelle mitään seuraamuksia. Muistelen että käräjillä olisi autoilijallekin jotain vaadittu.
 
En tiedä onko mennyt yhtään. Pointin ollessa se että osan asenne on vaan se että kun oon oikeessa niin saan tehdä näin. Eli paljonko se lohduttaa olla oikeessa jos sattuu silti pahasti. Siinä ei kukaan voita.
Autoilija voittaisi mikäli olisi tarvetta uusille osille keulassa ja saisi kuitattua ne pyöräilijän maksettavaksi. :tup::vihellys:
 
Maalaisjärjellä: Et voi.

Pitääkö tällaista oikeasti kysyä vai meninkö tolliin?
Puoliksi trolli, puoliksi totuutta.

Se että autoilija katsotaan näissä tapauksissa aina syylliseksi antaa pyöräilijöille/jalankulkijoille/jne käytännössä oikeuden pelleillä liikenteessä aivan miten haluavat. Ajavat sitten punaisia päin tai muuten vain ovat väistämisvelvollisia.

Eteen tulee harva se päivä näitä ihmisiä, jotka eivät varmaan muuten tule ikinä noudattamaan yhteisiä pelisääntöjä liikenteen sujuvoittamiseksi, ellei tapahdu jotain "herättävää" (yliajoa). :vihellys:
 
Tuosta päälle ajamisesta löytyy omasta lähipiiristä esimerkki jossa oli osallisena suojatietä päin punaisia ajamalla ylittänyt mopoilija ja vihreillä suojatien yli ajanut autoilija. Mopo kerkesi jo melkein kokonaan auton keulan ohi, auton keula törmäsi mopon takarenkaaseen.

Mopoilija loukkaantui lievästi ja mopo meni pipariksi, siinä paikalla oli niin hyvä näkyvyys että poliisi ja syyttäjä katsoivat että vaikka autoilija olikin etuajo-oikeutettu ja mopoilija rikkoi liikennesääntöjä niin autoilijan velvollisuus olisi ollut edes yrittää estää vahinko. Tuosta tapauksesta oli silminnäkijäkin joka kertoi ettei autossa syttynyt jarruvalot kuin vasta kolauksen jälkeen.

Pitääkin kysäistä tyypiltä että joko se juttu on paketissa ja tuliko siitä hänelle mitään seuraamuksia. Muistelen että käräjillä olisi autoilijallekin jotain vaadittu.
Kerran tuli kanssa Hämeenlinnassa kesällä nurkan takaa nappulat päin punasia, onneksi tajusivat jarruttaa juuri siihen mun kaistan reunalle, en nimittäin kerennyt mitään tekemään muutakuin alkaa kiroilemaan ja jarruttamaan sekunti tilanteen jälkeen. Ja taustapeilistä katsoi niin sieltä ne puski päin punasia sitten liikenteen sekaan.

Aika ikävää jälkeä olisi tullut ja nimenomaan ei mitään mahdollisuutta pelastaa tilannetta kun siinä on kerrostalo ja 90° kulma siinä risteyksessä ettei näe yhtään mitään kuka sieltä tulee.
 
Lahden motaria iltapäivästä lahteen päin, pakkoko sitä 50km/h rajoitusta on noudattaa siinä rouhittamattomalla ohituskaistalla (ei siellä ole illasta porukka töissä). Paloi matkalla useampi tupakka.
 
Lahden motaria iltapäivästä lahteen päin, pakkoko sitä 50km/h rajoitusta on noudattaa siinä rouhittamattomalla ohituskaistalla (ei siellä ole illasta porukka töissä). Paloi matkalla useampi tupakka.
Turhauttavaahan se tietysti on mutta ihan yhtälailla sakot tuon rajoituksen rikkomisesta saa, oli se taajamassa tai motarilla.
 
Toki se vituttaa ajaa hidastelijoiden perässä, mutta miksi ihmeessä nämä eräät aivoinvaliidit munapäät tekee äärimmäisiä riskiohituksia näistä tukoista, vaikka kääntyy kuitenkin itse heti seuraavasta liittymästä pois :confused::eek:
Säästetty aika, noin yksi sekunti :facepalm:
 
Ettei tarvii ajaa siellä seuraavallakin tiellä tukkojen takana.

Mutta mikä on todennäköisyys sille, että tukko ja kaahari molemmat kääntyvät päätieltä juuri sille samalle pikkutielle? Tässäkin tapauksessa tukko jatkoi suoraan ja minä tulin uuden tien risteykseen sen sekunnin kaaharin jälkeen.
 
Toi ns. viime tipassa ohittaminen riippuu omalla kohdallani aika pitkälti siitä miten pitkä matka mulla on määränpäähän, ei seuraavaan käännökseen.
 
Taksimersun "ammattikuskilla" oli tänään turvaväli hyvin hallussa motarilla. Olisko sen 5m ollut väliä. No sen jälkeen kun jarruvaloja väläytin niin pysyi sentään sietomatkan takana.
 
Taksimersun "ammattikuskilla" oli tänään turvaväli hyvin hallussa motarilla. Olisko sen 5m ollut väliä. No sen jälkeen kun jarruvaloja väläytin niin pysyi sentään sietomatkan takana.
Uuh, kuuluisaa brake checkiä pukkaa. :D

Ethän vaan puksutellut 2km/h alinopeudella vasemmalla kaistalla?
 
Uuh, kuuluisaa brake checkiä pukkaa. :D

Ethän vaan puksutellut 2km/h alinopeudella vasemmalla kaistalla?
Itsekkin mietin millon tullut tota viimeksi käyttäneeksi :D kun en yleensä jaksa noista roikkujista ärsyyntyä mutta tuo alkoi olla jo aika lähellä.

Ja ei, jotakin rekkaletkaa siinä mentiin ohi 100 alueella sen 110 km/h ihan rivakkaan tahtiin. Sen ymmärränkin että alkaa porukkaa roikkumaan kontissa jos alinopeutta ajelisi, mutta joskus tuntuu että vaikka ajaisin 300km/h niin aina joku tahtoo mennä kovempaa. Ei sillä etten tilaa tekisi sitten kun sitä voi/on järkeä tehdä.
 
Herää kysymys kuka määrittelee äärimmäisen riski ohituksen. Kukkahattu tädiltä kysyes varmaan jokainen on tällainen ja 18wee amikselta vasta kun vähän pellit kolkkaa.


Tämän pitäisi olla selvää kaikille autokoulun käyneille. Riskiohitus on niitä sokkona kaarteessa tai mäessä, tai kun auto tulee vastaan niin mennään silti, jotka törkeästi rikkoo tieliikennelakia


Tieliikennelaki 267/1981 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®


18§
Ohituskiellot

Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;

2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;

3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;

4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;

5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä

6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.

Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.
 
Kansankielellä: voiko surutta kolata pyöräilijöiden yli, jotka eivät aja liikennesääntöjen mukaan ja maksattaa heillä autoon vaikka uudet umpiot/puskuri/tuulilasi (poikkeuksena kouluikäiset lapset).

Et ainakaan maksattaa, kun ne sun ja pyöräilijän vahingot menee siitä sun liikennevakuutuksesta. Oli syyllinen kuka tahansa.
 
Olipas kiva ajella Espanjassa viikko, vaikka liikennemäärät ovat paljon suurempia (tai ehkä juuri siksi), liikenne sujui paljon paremmin kuin täällä.
Kukaan ei käyttänyt vilkkua koskaan, alussa aika hämmentävää, mutta siihen tottui nopeasti. Todella paljon liikenneympyröitä joissa Espanjalaiset osaavat ajaa, sujuvasti vaihdettiin vetoketjuun ruuhka-aikoina, muuten väistettiin kiltisti ympyrässä olijoita. Kaikki iloisia ja hyvällä päällä, peukkua tuli joka kerta kun päästi jonkun edelle. Suomessa ajetaan raot kiinni. Motarilla nopeusrajoitukset vaihteli 80-120, todellinen nopeus koko ajan 130+, ketään ei kiinnosta rajoitukset.
Pysäköidä voi vaikka liikenneympyrään jos huvittaa, hätävilkut päälle ja kauppaan. Liittessä esimerkki, valkoiseksi maalatulla alueellahan ei ajeta, joten siihen voi pysäköidä. Tietysti!

ZTuuDdz.jpg

Ne on nää ainutlaatuiset suomalaiset geenit: yli 120km/h autolla ja viina maitokaupassa tappaisi meidät sukupuuttoon. Siksi ei ole varaa joustaa ja kunnon luterilaisen ylin kutsumus on kytätä ja opettaa muita.
 
Kaiken tän kinaamisen jälkeen kuvittelet et edes valtaosa tuntisi tuon. Näis keskusteluis mitään järkeä..
No siis eikö itsesuojeluvaistokin sano, että noissa tilanteissa ei ohiteta?

Pari kertaa nähnyt semmosen ohituksen mäkeen, että jos olisin huoltsikalla päässyt kyseisen kaverin kanssa puheille niin olisi kyllä kuullut kunniansa ja muistanut kyseisen keskustelun hetken aikaa.
 
Niin no, kuten laki sanoo tuossa, että näkyvyyden ollessa turvalliseen ohitukseen riittämätön ei saa ohittaa. Eli sehän on ihan tulkinnanvarainen asia ja esim. auton tehosta riippuvainen asia, pystytkö jossakin tiukemmassa välissä ohittamaan turvallisesti. Jollain avensiksella tarvitsee koko 500m suoran tyhjäksi että pääsee täysperävaunurekasta ohi kun jollain 200hv+ vehkeellä riittää puolet.
 
Juuri tänään turhauttaa tämä, sunnuntaina, "kiireinen" motoristi, joka katsoo parhaaksi ohittaa 40-kympin alueella, keltaisten viivojen yli... Oli selkeästi kiire seisomaan seuraaviin punaisiin...

 
Viimeksi muokattu:
Ajelinpa tuossa yhdysteitä, eli siis tuollaisia mutkaisia "muita yleisiä teitä" kaukana taajamista, joissa nopeusrajoitukset seilaa vähän kylästä riippuen 40-50-60-80 asteikolla. Puolittain ehkä ärsytyksen aihe, mutta enemmän ehkä hämmästyksen, kun suurin osa kuljettajista vetelee nopeutensa käytännössä hatusta. Paljon ihmisiä, jotka ajavat joka nopeusrajoitusalueella samaa 70km/h todellista nopeutta, vaikka mutkan takana saattaa olla traktori, peura, hirvi tai kasa pyöräilijöitä.

Itse ajan yleensä noin 10km/h yli rajoituksen 60-80 alueilla ja 8km/h yli rajoituksen 40-50 alueilla mittarinopeutta (noin 4% mittarivirhettä tässä autossa eli aika lailla "sakkorajoilla"). Tämähän siis johti lopulta siihen, että niillä pätkillä joissa olisi ollut mukava päästää pari sataa heppaa irti 80km/h alueella ja ajella "dynaamisesti", muut autot tulivat perä edellä vastaan. Vastaavasti kun nopeusrajoitus laski 60 ja alle, aloin itse kerätä jonoa. Yksi mersukin roikkui pitkään puoliksi vastaantulijoiden puolella kärkkyen ohituspaikkoja, vaikka omakin nopeuteni oli sakkorajalla. Rajoituksen muututtua 80km/h kiihdyttelin itse takas sinne 90km/h mittarinopeuteen niin takana olleella paloi niin sanotusti käpy ja teki "riskiohituksen" yli 120km/h lasissa pimeään kaarteeseen, tullen sitten hetken päästä taas perä edellä vastaan kun ei niitä menohaluja sitten löytynytkään, edes sitä 10km/h yli rajoituksen mittarinopeutta.

Paluumatkalla motarin rampissa sellainen perus toyota-mummo yritti liittyä 50-60km/h nopeudella liikennevirtaan. Vaikka itse jarruttelin ja jätin väliä omalle kiihdytykselle, edessä olevan nopeus ei noussut juuri yhtään joten tilaakaan ei kunnolla ilmestynyt. Katselin sitten siinä mummonopeudella seuraillessa hyvän välin motarilta, ja lämäsin kaasun tiskiin siirtyen suoraan yhden kaistan yli vasemmalle. Itseäni ei hirveästi kiinnosta liittyä mummojunassa 60-70km/h nopeuserolla motarille, jos ei ole aivan pakko, ja vituttaa aivan kaikkien kanssa-autoilijoiden puolesta, kuinka tuollaisia löytyy liikenteestä. Taustapeilistä katselin kuinka mummon turvallinen liittyminen loi keinotekoisen slalom-radan takanatuleville, kun auto toisensa jälkeen väistää vasemmalle kaistalle ja heti takas oikealle tuollaista tientukkoa.

Mutta siis sellaista tällä kertaa. Lähtee ajamisestakin kaikki ilo, kun tiet on täynnä tolloja.
 
Puolittain ehkä ärsytyksen aihe, mutta enemmän ehkä hämmästyksen, kun suurin osa kuljettajista vetelee nopeutensa käytännössä hatusta.

Yleensä olen aina itse kuskina mutta muutaman kerran ollut (joutunut olemaan) puolison kyydissä ja ihmetellyt hänelle aina, että miksi hän ajaa 50 alueella 70km/h. Selitys ollut, että muutkin ajaa yhtä kovaa ja 100 alueella ajetaan alinopeutta, koska mennään fiiliksen mukaan sillä mikä tuntuu hyvältä nopeudelta.

Itsellä tapana, että ajan 30-60 alueilla rajoituksen mukaan ja 80-120 alueilla 8-10km/h ylinopeutta vakkari päällä.

Todella ärsyttävää, kun kerää ensin alhaisilla nopeuksilla jonoa taakse ja sitten isommilla nopeuksilla kaikki tulee perä edellä vastaan.
 
burkamobile.jpg

Nyt.fi: Länsimaiset autovalmistajat aloittivat mainostuksen saudinaisille, mutta mainokset ovat erilaisia kuin kukaan kuvitteli – kysymyksiä burkhasta ja naisen kädet puristuneina nyrkkiin


Jos ei tästä tule pakollinen liävaruste saudinaiskuskeille niin voisi olettaa että liikenne muuttuu turvallisemmaksi. Tai sitten ei jos ei muutenkaan ole paljoa autolla ajoa vastaavaa toimintaa kukaan saanut harrastaa. -> "rumpalit oppivat polkimien käytön normaalisti paljon muita nopeammin esimerkki". Tietääkö joku jotain siitä miten ajo-opetus on toteutettu saudi-arabiassa, kortti rahalla vai jonkun osaamistason vaativa ajokoe?
 
burkamobile.jpg

Nyt.fi: Länsimaiset autovalmistajat aloittivat mainostuksen saudinaisille, mutta mainokset ovat erilaisia kuin kukaan kuvitteli – kysymyksiä burkhasta ja naisen kädet puristuneina nyrkkiin


Jos ei tästä tule pakollinen liävaruste saudinaiskuskeille niin voisi olettaa että liikenne muuttuu turvallisemmaksi. Tai sitten ei jos ei muutenkaan ole paljoa autolla ajoa vastaavaa toimintaa kukaan saanut harrastaa. -> "rumpalit oppivat polkimien käytön normaalisti paljon muita nopeammin esimerkki". Tietääkö joku jotain siitä miten ajo-opetus on toteutettu saudi-arabiassa, kortti rahalla vai jonkun osaamistason vaativa ajokoe?
Asutko Saudi-Arabiassa? Miten tämä voi olla sellainen asia, joka sua ärsyttää kanssa-autoilijoissasi? ;):D
 
Asutko Saudi-Arabiassa? Miten tämä voi olla sellainen asia, joka sua ärsyttää kanssa-autoilijoissasi? ;):D

Monen kierteen kautta tämä liittyy liikenteen ärsyttävyyksiin.

Mieskuskeissa löytyy yleensä ne ärsyttävimmät tapaukset koska monesti yhdistyy osaamattomuus siihen että luullaan että osataan. Naiskuskit jotka eivät oikein osaa eivät niinkään ärsytä koska eivät yleensä väitäkkään olevansa muita parempia kuskeja. :D
 
Tänään tulin tässä kohdin iltapäivällä https://www.google.fi/maps/@61.4593...4!1sSCoCzS_3AetLpXt_kQ7WwQ!2e0!7i13312!8i6656 henkilöautotaksin ja toisen urpon perässä kolmantena. Vasemmalla tuota loivaa ylämäkeä kipusi kolmen pakun + neljän auton jono vauhdilla ~55km/h. Taksi pääsi rinnalle tässä kohdassa kolmannen pakun kohdalle vauhdilla ~75kph ja jarrutus samaan nopeuteen, vilkku vasemmalle ja sinne odottelemaan tilaa pakujen taaksen neljänneksi, ihan kuin tuossa ei voisi painaa hieman kaasua (tai olla jarruttamatta) kun paku(i)lla oli selvästi kuormaa kyydissä eivätkä kiihtyneet hädin tuskin yhtään tuohon hiukan loivaan ylämäkeen.

Noin tässä kohdassa https://www.google.fi/maps/@61.4561...4!1sOO3qh9ciJQk0Nmguhsebkw!2e0!7i13312!8i6656 edelläni menevä farkku Ford ohitti jo koko letkan useilla metreillä, ja tässä (https://www.google.fi/maps/@61.4536...4!1s9HUaYRU2b2X5211G8j853g!2e0!7i13312!8i6656) osasi lukea opasteen ja siirtyä vasemmalle. Ei siinä, hienoja suorituksia! (itse olin siis menossa tuosta suoraan pois).

Ihmettelen vain tuosta usein ajavana miten tuo on monelle niin vaikea paikka katsoa edessä olevaa tilaa ja lukea opasteita :confused:
 
Hieno suoritus vanhalta volvolta eilen sammonkadun risteyksessä. Mulle aukeaa vihreä valo niin herra lähtee samaan aikaan omista valoista päin punaisia. Ei vissiin riittänyt kärsivällisyys odotella vihreää vai mikä oli.
 
Tuli hiljattain Stop-merkki erääseen risteykseen lähellä kotia, jota ohittamatta ei pääse edes kauppaan saati muuallekaan, aiemmin tässä oli vain kolmio.

Aivan uudella tavalla on ruvennut vituttamaan autoilijat jotka laittavat vilkun päälle viime tipassa (jotkut vasta kääntyessä, miksi??) kun joutuu itse pysähtymään ja jäädä odottelemaan josko nyt sitten kuitenkin vasemmalta tuleva kääntyy sinne mistä on itse tulossa.
 
Taksimersun "ammattikuskilla" oli tänään turvaväli hyvin hallussa motarilla. Olisko sen 5m ollut väliä. No sen jälkeen kun jarruvaloja väläytin niin pysyi sentään sietomatkan takana.
Joskus olisi kätevää olla jarruvaloille oma katkaisija, kuten elokuvassa Eiger Sanction.
 
Turvavälin puuttuminen perässäajajilta vituttaa aina. Ei siinä mitään että halutaan ohi, mutta se kärkkyminen on jotenkin niin idioottimaista. Puhumattakaan siitä että ajetaan perseessä kiinni koska on niin ruuhka ettei ohi voi lähteä. Mitä useampi pitäis turvavälit kunnossa, sitä nopeampaa ja joustavampaa liikenne olis...
 
Eilen taisi tulla jonkin sortin ennätys liikenneympyrähäsläämisessä Matinkylässä. Kaksi kertaa kiilasi auto eteen saman ympyrän aikan. Molemmilla kerroilla ABS:t rutisi.
 
Ohittelijat yleensä jotka joko kääntyy melkein heti ohituksen jälkeen tai sitten esim. kuten eräs hopea Audi A4 B5 Farmari eilen. Hän siis ajoi reilua ylinopeutta oikealla kaistalla vain siksi että pääsisi mahdollisimman pitkälle vasemmanpuoleisen kaistan jonossa (Ihan klo 16 ruuhka-aikaan). En nähnyt miten hän liittyi jonoon mutta tuskinpa kovin siististi.

cmPhs8A.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Muutoksissa useitakin ärsyttäviä kohtia, hesarin jutussa nyt koitettu jotain sieltä keksiä seasta mutta itseä ärsyttää enemmän että niitä uudistuksia jotka oikeasti vaikuttasivat ei tunnu kukaan osaavan tehdä. Melkein kaikki tulkinnanvaraiset kohdat tieliikennelaista olisi mahdollista muuttaa yksiselitteisiksi, jos vain uudistusta tekemässä olisi asiantuntijoita.

esim:
-rinnakkaiskaistat yhdistyy, kumpi menee suoraan määritelmä
-kumpi väistää kun tehdään poikkeuskäännöstä oikealle(ok jos jatkossa risteyksenjättösääntö poistuu niin tämähän selkeytyy entisestään, mutta poistaa sujuvuuden monikaistaiita risteyksistä)
-olisi aika määritellä lakiin mikä on risteys

Rangaistusmaksua jo 1km/h ylinopeudesta kannatan, mutta saisi olla vaikka "tuntisakko", eli 1km/h yinopeus niin oman tuntipalkan verran menisi ja 5km/h ylinopeus olisi sitten 5 "tuntisakkoa" ;)


Tieliikenteen sääntöjen suuri mullistus lähestyy ja näin se vaikuttaa autoilijoihin – testaa, tunnistatko uudet liikennemerkit
 
Ohittelijat yleensä jotka joko kääntyy melkein heti ohituksen jälkeen tai sitten esim. kuten eräs hopea Audi A4 B5 Farmari eilen. Hän siis ajoi reilua ylinopeutta oikealla kaistalla vain siksi että pääsisi mahdollisimman pitkälle vasemmanpuoleisen kaistan jonossa. En nähnyt miten hän liittyi jonoon mutta tuskinpa kovin siististi.

cmPhs8A.jpg
Minä teen noin jos siellä joku tötöilee edessä, eli otan sen tilan minkä joku muu hukkaa.
 
Rangaistusmaksua jo 1km/h ylinopeudesta kannatan, mutta saisi olla vaikka "tuntisakko", eli 1km/h yinopeus niin oman tuntipalkan verran menisi ja 5km/h ylinopeus olisi sitten 5 "tuntisakkoa" ;)
Tämä olisi varmuusvähennyksen kanssa aika hyvä rangaistusperuste! Joku minimiluku pitäisi myös olla jottei työttömänä saa ajella ihan miten tahansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom