Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pitääkö 50 auton väistellä, kun joku haluaa ajaa 10km/h jonoa kovempaa? Pitääkö antaa tilaa, vaikka itse joutuisi sitten jarruttamaan hitaampaan jonoon ahtaaseen väliin?
Ei pidä, mutta jos se on mahdollista, eli vieressä on kaista vapaana, niin onhan se mukavaa ja kohteliasta molempien mielestä. Ei kaupan kassajonossakaan tarvitse päästää ohi jotain jolla on vain pienet ostokset, tai pitää tuntemattomille ovia auki, mutta hyvä mieli siitä molemmille tulee. Väittäisin että liikenteessä pätee sama. Usein oven auki pitämättömyys tulkitaan jopa itsekkääksi, vaikkei mikään laki velvoita pitämään ovea auki.
 
Eiköhän täälläkin kaikki motarilla anna tilaa.

Pitääkö antaa tilaa, vaikka itse joutuisi sitten jarruttamaan hitaampaan jonoon ahtaaseen väliin?
Minä puhuin ihan kaikesta tiestä. Ja ei, motarilla ei todellakaan anneta tilaa vaan jurnutetaan sitä vasenta kaistaa.

Tilan antamisesta -> itse ainakin annan enkä koe sitä mitenkään häviönä. Joillekin varmaan se oman paikan pitäminen on sitä voittamista ja siitä vissiin saa jotain isomies -tuntemuksia.
 
Keskustelu taisi lähteä siitä että nelikaistaisella tiellä jonoa, oikealla kaistalla posssujuna , vasemalla kaistalla jono etenee pientä ylinopeutta.

Takano jonossa jollain "hätäsellä" vilkuu valot ja haluaisi siirtyä jonossa eteenpäin. Tämä lähtötilanteen kuvaus vähän eli keskistelun aikana, mutta jos tilanne on tuo, ja jos se hätänen on nyt vain tyypillinen minulla muka kiire jonne, niin ehkä siitä ei kannata provosoitua ja lähteä kouokkiin possujunan väliin turhanpäiten. Siitä vain seuraa se että jonne saa palkinnon tötilystä ja siirtyy seuraavan kontiin jne.

Vertaa, suoajtie ja sitä lähestyy spandexi stropovalolla, niin joo voi olla kohtelias antaa kiireelliselle spandelle esteettömän pääsyn tien yli, mutta siinä joo kohtelias yhdelle, mutta samalla pyllistää muille, ehkä riskitkin kasvaa.


Tilanne on toki ihan toinen, jos tie on tyhjä ja spandexi lähestyy, niin tilaa voi antaa, ei se häiritse muita.

Tyhjällä nelikaistaisella tiellä voi vaihtaa kaistaa, ehkä en siltikään hätäilisi ettei käy niin että vaihtaa eteen. Tyhjällä tiellä harvemmin vasemmalla kaistalla ajelleen ilman hyvää syytä, tai sitten nukahdettu. Ne on sitten tapauskohtaisempia jos (80km/h tai yli) on oikealla jonoa, mutta välillä oikealla niitä 10s-20s välejä. turha sinne on koukkia jos vasemmalla jonoa, mutta muissa tilanteissa tilanteen mukaan.
 
Jos mä ajan siinä harvassa jonossa huomattavasti kovempaa kuin oikean kaistan possujuna ajaa niin en vittu ala vaihtamaan kaistaa jonkun takia joka haluaa ajaa vielä kovempaa.

Vaaran tuossa tilanteessa aiheuttaa vain ja ainoastaan tämä mielenosoittaja.

Olette te kyllä sellaisia idiootteja että en yhtään ihmettele että tuolla sattuu ja tapahtuu joka päivä.

Jos 80 alueella 87 ei riitä niin vittu lähde aikasemmin niin ehdit! :facepalm:

Oiva esimerkki siitä, kuinka tyypillinen pk-seutulainen MINÄMINÄ määrittelee kaikille (itselleen) sopivan ylinopeuden, "VITTU JOS EI 87 @ 80 riitä LÄHE VITTU AIEMMIN, MÄ EN VÄISTÄ KETÄÄN".

Viimeksi eilen maanantaina 6.3 tämmöinen vatipäinen apina tuli Länsiväylällä stadiinpäin eteen, Saunalahden rampilta suoraan Teslan M3:lla vasemmalle kaistalle ja Teslan autopilottiin tappavan tasainen 87kmh. Siinä sitten ajettiin oikea ja vasenkaista liki rintarinnan kunnes tää pipopäinen MINÄMINÄ keisari vetäisi vasemmalta kaistalta suoraan Ison Omenan erkanemisramppiin Matinkylän kohdalla. Tällä noin 3,3km mittaisella matkalla pääsimme Tesla-Jonin ansiosta ohittamaan kokonaiset 4 oikeaa kaistaa ajavaa autoa.

Iso käsi lähti kyllä jälleen yhdelle maanteiden todelliselle sankarille. Ja näköjään teitä on satoja ja satoja lisää. Perustelut omalle käytökselle VITTU JOS EI 87 RIITÄ NI LÄHE AIEMMIN".


:srofl:
 
Oiva esimerkki siitä, kuinka tyypillinen pk-seutulainen MINÄMINÄ määrittelee kaikille (itselleen) sopivan ylinopeuden, "VITTU JOS EI 87 @ 80 riitä LÄHE VITTU AIEMMIN, MÄ EN VÄISTÄ KETÄÄN".

Viimeksi eilen maanantaina 6.3 tämmöinen vatipäinen apina tuli Länsiväylällä stadiinpäin eteen, Saunalahden rampilta suoraan Teslan M3:lla vasemmalle kaistalle ja Teslan autopilottiin tappavan tasainen 87kmh. Siinä sitten ajettiin oikea ja vasenkaista liki rintarinnan kunnes tää pipopäinen MINÄMINÄ keisari vetäisi vasemmalta kaistalta suoraan Ison Omenan erkanemisramppiin Matinkylän kohdalla. Tällä noin 3,3km mittaisella matkalla pääsimme Tesla-Jonin ansiosta ohittamaan kokonaiset 4 oikeaa kaistaa ajavaa autoa.

Iso käsi lähti kyllä jälleen yhdelle maanteiden todelliselle sankarille. Ja näköjään teitä on satoja ja satoja lisää. Perustelut omalle käytökselle VITTU JOS EI 87 RIITÄ NI LÄHE AIEMMIN".


:srofl:

Jos mä ajan siinä harvassa jonossa huomattavasti kovempaa kuin oikean kaistan possujuna ajaa niin en vittu ala vaihtamaan kaistaa jonkun takia joka haluaa ajaa vielä kovempaa.

Vaaran tuossa tilanteessa aiheuttaa vain ja ainoastaan tämä mielenosoittaja.

Olette te kyllä sellaisia idiootteja että en yhtään ihmettele että tuolla sattuu ja tapahtuu joka päivä.

Jos 80 alueella 87 ei riitä niin vittu lähde aikasemmin niin ehdit! :facepalm:

jos et lukea osaa, saatikka ymmärrä sitä niin mä en voi sua auttaa, suosittelen ammattilaista...
 
Huomaa miten väkisin halutaan tämä keskustelu ymmärtää väärin, kun alettiin puhumaan vasemman kaistan käyttämisestä kehäteillä, ja porukka vastailee kokemuksillaan moottoriteiltä.

Kehätie ei sen vasemman kaistan käyttöperiaatteelta poikkea vaikka Helsingin Mannerheimintiestä, Tampereen Tampereen valtatiestä tai Turun Ratapihankadusta. Annatteko näilläkin teillä tilaa takaa nopeammin tuleville?

Mutta se pätee kyllä siellä motarillakin, että jos ohittaa tasaisesti oikean kaistan jonoa, niin ei siinä kenenkään tarvi hypätä jarrulle ja tunkea oikealle kaistalle, kun joku takana haluaisikin ajaa vähän kovempaa. Painot sanoilla ohittaa ja tunkea. Jos oikealla on 300m väliä ja nopeusero oikealle kaistalle 2km/h, niin toki sitten palataan oikealle kaistalle. Jos on 50m väliä ja ajelee 15km/h yli oikean kaistan nopeuden, niin takana tuleva ei saa erityiskohtelua.
 
Kehätie ei sen vasemman kaistan käyttöperiaatteelta poikkea vaikka Helsingin Mannerheimintiestä, Tampereen Tampereen valtatiestä tai Turun Ratapihankadusta. Annatteko näilläkin teillä tilaa takaa nopeammin tuleville?
En, koska Tampereen valtatiellä on 40 rajoitus. Sen sijaan Hervannan valtaväylä-Kekkosentie-Paasikiventie tiellä on 60-70 rajoitus, jossa ajan vasenta kaistaa 15 yli mittarin, koska niin nyt vaan pääsee pienimmällä vaivalla A -> B ilman liikenteen muihin tumpeloihin reagointia. Jos joku tulee takaa vielä kovempaa, niin väistän heti alta pois. Tuntuisi epämiellyttävältä että määräisin hänen vauhtiaan vaikka 10 kilsaa sen sijaan että väistän 10 sekuntia.
 
En, koska Tampereen valtatiellä on 40 rajoitus. Sen sijaan Hervannan valtaväylä-Kekkosentie-Paasikiventie tiellä on 60-70 rajoitus, jossa ajan vasenta kaistaa 15 yli mittarin, koska niin nyt vaan pääsee pienimmällä vaivalla A -> B ilman liikenteen muihin tumpeloihin reagointia. Jos joku tulee takaa vielä kovempaa, niin väistän heti alta pois. Tuntuisi epämiellyttävältä että määräisin hänen vauhtiaan vaikka 10 kilsaa sen sijaan että väistän 10 sekuntia.

Mutta se ei tunnu epämiellytävältä että joku määrää sen missä sinä saat ajaa? :facepalm:

Sinähän et sitä nopeutta määrää, sen määrää liikennemerkki ja tieliikennelaki :facepalm: :facepalm:
 
Täällä puhutaan kahdesta eri asiasta, kuten Tzit jo selkeästi ilmaisi. Ja oikeastaan se on useasti aiemminkin tuotu esiin, että kyse on ollut kehätiestä. Kokemukset vasemman kaistan tukkimisesta Länsiväylällä tai vaikka Turunväylällä on eri keskustelunaihe. Osa ihmisistä kieltämättä kohtelee kehäteitä samalla tavalla kuin mitä tahansa moottoritietä ja erehtyy kuulemaan näitä vasemmalla kaistalla "liian hitaasti" ajavia töykeiksi, vaikka itse voisivat lipua oikealta ohi. Tai ihan miltä puolelta tahansa.
 
Täällä puhutaan kahdesta eri asiasta, kuten Tzit jo selkeästi ilmaisi. Ja oikeastaan se on useasti aiemminkin tuotu esiin, että kyse on ollut kehätiestä. Kokemukset vasemman kaistan tukkimisesta Länsiväylällä tai vaikka Turunväylällä on eri keskustelunaihe. Osa ihmisistä kieltämättä kohtelee kehäteitä samalla tavalla kuin mitä tahansa moottoritietä ja erehtyy kuulemaan näitä vasemmalla kaistalla "liian hitaasti" ajavia töykeiksi, vaikka itse voisivat lipua oikealta ohi. Tai ihan miltä puolelta tahansa.
Eihän noissa ole käytännössä mitään eroa, mainitsemillasi moottoriteillä on kaistakohtaiset opasteet vähintään kehä III:lta ytimeen joiden "ansiosta" kaistan saa valita ihan yhtä vapaaasti kuin kehäteillä.
 
Ei mulla nyt montaa sataa kilometriä ole alla itäeurooppalaista maantietä, mutta sen kokemuksen perusteella ajan mieluummin kotosuomessa. Täällä pääsee perille ehkä hitaammin, mutta ainakin pääsee perille. Viro nyt on vielä ok, mutta Latvia ja Liettua...

Olen pyörinyt euroopassa jonkun verran ja en kyllä yleistäisi että muualla on systemaattisesti paremmin. Mitä etelämmäs ja idemmäs mennään niin sitä hurjempaa on meno. Jo Puolassa pitää kurkkia että milläs kaistalla se vastaantuleva rekka onkaan. Isot ohittavat miten lystäävät ja muut sitten lakoavat tieltä jos tajuavat. Venäjällä joka kahdeskymmenes ajoi kuin aikomuksena tappaa itsensä vartin sisään. Kreikassa autoista on poistettu vilkut eikä osa kuskeista edes tiedä mihin on menossa vaan kääntyilee varoittamatta minne sattuu. Englannissa on koko ajan niin ahdasta ja ruuhkaista että juosten olisi jo perillä, vaikea sanoa osaavatko ajaa kun Lontoossa keskinopeus on jossain 10kmh hujakoilla. Italialaiset tykkäävät olla liki, myös maantiellä. Suomalaista riepoo kun takana ollaan puolen metrin päässä, toisessa kädessä puhelin ja toisessa rööki, äänimerkkiä ne painelevat varmaan otsallaan (tauotta).
 
Täällä puhutaan kahdesta eri asiasta, kuten Tzit jo selkeästi ilmaisi. Ja oikeastaan se on useasti aiemminkin tuotu esiin, että kyse on ollut kehätiestä. Kokemukset vasemman kaistan tukkimisesta Länsiväylällä tai vaikka Turunväylällä on eri keskustelunaihe. Osa ihmisistä kieltämättä kohtelee kehäteitä samalla tavalla kuin mitä tahansa moottoritietä ja erehtyy kuulemaan näitä vasemmalla kaistalla "liian hitaasti" ajavia töykeiksi, vaikka itse voisivat lipua oikealta ohi. Tai ihan miltä puolelta tahansa.
Kyllä se on puhtaasti tuulimyllyjä vastaan taistelua, jos liihottelee kehällä vasuria tyhjän oikean vieressä, mistä tässä keskustelu lähti ( fyi, @pulatunnus ). Porukka ärsyyntyy siitä ja seurauksena perseilyä (kuten tässäkin kävi), sanoo lakikirja mitä tahansa. Nenänkaivuut oikealla, oli sitten kehä tai motari, niin saa olla rauhassa. Kolmikaistaisilla osuuksilla keskimmäinen on yleensä hidas, oikeanpuolimmaisen menee monesti tiettyyn suuntaan vähän matkan päässä.
 
Kyllä se on puhtaasti tuulimyllyjä vastaan taistelua, jos liihottelee kehällä vasuria tyhjän oikean vieressä, mistä tässä keskustelu lähti ( fyi, @pulatunnus ). Porukka ärsyyntyy siitä ja seurauksena perseilyä (kuten tässäkin kävi), sanoo lakikirja mitä tahansa. Nenänkaivuut oikealla, oli sitten kehä tai motari, niin saa olla rauhassa. Kolmikaistaisilla osuuksilla keskimmäinen on yleensä hidas, oikeanpuolimmaisen menee monesti tiettyyn suuntaan vähän matkan päässä.

Mikä keskustelu lähti siitä että ajetaan tyhjän oikean sijaan vasenta kaistaa?
 
Taas huomaa tässäkin keskustelussa että ihmiset jotka kärsii liikenneraivosta ovat muutenkin kykenemättömiä kunnon keskusteluun ja mukaan pitää tuoda nimittely yms lapsellinen toiminta. Ja sehän nyt on vain ja ainoastaan sen ihmisen vika joka ottaa lämmöt siitä että kehätiellä joku ajaa rajoitusten mukaan, mikäli haluaa pujotella ja stressata niin sitten haluaa, muita siihen on aivan turha pakottaa.
 
Kyllä se on puhtaasti tuulimyllyjä vastaan taistelua, jos liihottelee kehällä vasuria tyhjän oikean vieressä, mistä tässä keskustelu lähti ( fyi, @pulatunnus ). Porukka ärsyyntyy siitä ja seurauksena perseilyä (kuten tässäkin kävi), sanoo lakikirja mitä tahansa. Nenänkaivuut oikealla, oli sitten kehä tai motari, niin saa olla rauhassa. Kolmikaistaisilla osuuksilla keskimmäinen on yleensä hidas, oikeanpuolimmaisen menee monesti tiettyyn suuntaan vähän matkan päässä.
Tässä varmaan sekaannusta aiheuttaa se että useampi keskustelu meni minulla sekaisin, kommenotin lähinnä allaolevan nimimerkin pohjalta.
Yritin tuoda esille mahdolliset eri tulkinnat.
Jos mä ajan siinä harvassa jonossa huomattavasti kovempaa kuin oikean kaistan possujuna ajaa niin en vittu ala vaihtamaan kaistaa jonkun takia joka haluaa ajaa vielä kovempaa.

Vaaran tuossa tilanteessa aiheuttaa vain ja ainoastaan tämä mielenosoittaja.

Olette te kyllä sellaisia idiootteja että en yhtään ihmettele että tuolla sattuu ja tapahtuu joka päivä.

Jos 80 alueella 87 ei riitä niin vittu lähde aikasemmin niin ehdit! :facepalm:

Kannatan ehdottomasti muiden huomioimista ja kohteliaisuutta, mutta malttia päätöksissä, ja johdonmukaista toimimista.
Nelikaistaisella tiellä noin lähtökohtaiseti oikeaa, mutta vähän karsasta tuota ajatusta että pitäisi pujotella, ja jos se kaista valinta on hyvä jopa selalinen missä vähemmän haittaa muille, kuten lainaamallannin kirjoittajalla. ja jos vauhdinkaan puolesta ei ole tientukkona, niin ehkä se kuljettaja ei ole sen jonka ehdottomasti pitäisi lähteen väisteleen kaaharia. Jos vähän ynnää kokonaisuutta, eikä vain sen kaaharin etua.

Toki meistä suurin osa väistää jos havaitsee takaa nopeammin tulevan, hänellä voi olla ihan oikeasti jos ei nyt ihan virallinen hälytysajo, niin kiire jossa perustellusti ottaa isompaa riskiä.

Sitten jos kyse jostain jonnesta, tapa "rikkollisesta" joka vielä menettää maltin, niin siinä menettää sen sympatian, ja samalla sitten menettää nekin joilla voisi olla joku oikea kiire pelastaan ihmisiä tai omaisuuksia.


nelikaistailla teilla, joissa liittymät oikealla reunalla, lievässä ruuhkassa, joissa tielle liittyy ja poistuu ajoneuvoja, ja oma reitti jatkuu suoraan, niin onhan siinä kokonaisuuden kannalta etunsa ajalle vasenta.
 
Sinähän et sitä nopeutta määrää, sen määrää liikennemerkki ja tieliikennelaki :facepalm: :facepalm:
Ahdin määrää tahdin.

1678202170158.gif
 
Taas huomaa tässäkin keskustelussa että ihmiset jotka kärsii liikenneraivosta ovat muutenkin kykenemättömiä kunnon keskusteluun ja mukaan pitää tuoda nimittely yms lapsellinen toiminta. Ja sehän nyt on vain ja ainoastaan sen ihmisen vika joka ottaa lämmöt siitä että kehätiellä joku ajaa rajoitusten mukaan, mikäli haluaa pujotella ja stressata niin sitten haluaa, muita siihen on aivan turha pakottaa.
Missä kohtaa "ajan rajoituksen mukaan" ihmiset ovat kunnolla keskustelleet? Pelkkää "minulla on oikeus" inttämistä. Hällä väliä itsensä suojelu tai muiden liikkumisen haittaaminen.
 
Laitetaanpas tänne taas kokoelmaa siitä, mitä kahden edellisen videon jälkeen on kertynyt muistikortille:




Positiivista kehitystä on se, että pitkään aikaan ei ole tarvinnut tehdä äkkijarrutuksia torvi pohjassa ja pientareelta pitoa hakien muiden autojen takia. Tuossa videolla urpoimmat olivat bemari, jonka postasin tänne aiemminkin ja mersu. Bemarilla oli ihan omat nopeusrajoitukset ja ohitussäännöt, mitä noudatti ja mersu ei vain jaksanut odottaa vuoroaan. Oli alkuun kiltisti jonossa, mutta kuulin kiihdytyksen äänen ja näin peileistä, kun tämä syöksyi jonon ohi ja kiilasi pakun eteen. Ehkä kuitenkin eniten itseä ärsyttävää videolla ovat punaisia päin kävelevät jalankulkijat. Ei pienintäkään elettä torven soitolle ja löntystävät vain hitaasti tien yli.
 
Laitetaanpas tänne taas kokoelmaa siitä, mitä kahden edellisen videon jälkeen on kertynyt muistikortille:
Kiitos! Näppärästi koostettu pätkä. Mersun temppu oli hyvin itänaapurimainen. Penarin nopeusheittelyt tosiaan aika hämmentäviä. Painat ilmeisesti jotain tallennusnappia noissa tilanteissa, että pistää sen pätkän ns. pysyvämpään säilöön mistä voit myöhemmin napata talteen, eikä kamera ylikirjoita niitä klippejä? Aika kätevää. Kameran kulmaa voisi nostaa ehkä hiukan, kun nyt on melkein kolmasosa alhaalta konepeltiä. Saisi mahdolliset ufot ja meterotiititkin paremmin kuvattua talteen!
 
Kiitos! Näppärästi koostettu pätkä. Mersun temppu oli hyvin itänaapurimainen. Penarin nopeusheittelyt tosiaan aika hämmentäviä. Painat ilmeisesti jotain tallennusnappia noissa tilanteissa, että pistää sen pätkän ns. pysyvämpään säilöön mistä voit myöhemmin napata talteen, eikä kamera ylikirjoita niitä klippejä? Aika kätevää. Kameran kulmaa voisi nostaa ehkä hiukan, kun nyt on melkein kolmasosa alhaalta konepeltiä. Saisi mahdolliset ufot ja meterotiititkin paremmin kuvattua talteen!
Tosiaan omalta kanavalta löytyy kaksi muuta kokoelmaa, jossa on vielä vähän hurjempia tilanteita muilta autoinijoilta. Ja jep, nappia painamalla kamera tallentaa kyseisen pätkän. Samoin, kamera tallentaa, jos tulee äkkijarrutus, kolari tai sivuluisu. Konepeltiä näkyy paljon laajakulmalinssin ja matalan sijoituksen vuoksi :D
 
Laitetaanpas tänne taas kokoelmaa siitä, mitä kahden edellisen videon jälkeen on kertynyt muistikortille:




Positiivista kehitystä on se, että pitkään aikaan ei ole tarvinnut tehdä äkkijarrutuksia torvi pohjassa ja pientareelta pitoa hakien muiden autojen takia. Tuossa videolla urpoimmat olivat bemari, jonka postasin tänne aiemminkin ja mersu. Bemarilla oli ihan omat nopeusrajoitukset ja ohitussäännöt, mitä noudatti ja mersu ei vain jaksanut odottaa vuoroaan. Oli alkuun kiltisti jonossa, mutta kuulin kiihdytyksen äänen ja näin peileistä, kun tämä syöksyi jonon ohi ja kiilasi pakun eteen. Ehkä kuitenkin eniten itseä ärsyttävää videolla ovat punaisia päin kävelevät jalankulkijat. Ei pienintäkään elettä torven soitolle ja löntystävät vain hitaasti tien yli.

Hyvin vältit noi eläimet, onneksi sulla oli vauhtia vähemmän. Itse kohtasin joskus n. 130km/h motarilla 2-hirveä peräkkäin ainoastaan kerkisin jarruttaa vauhtia pois vähän ja onneksi tilaa oli eläinten takaa väistää.

Yhdessä kohtaa liko Bemari ajoit n.100Km/h ja väliä siihen oli sulla vain 1.5-2s. Menikö hermot? Muuten ei tossa nyt niin hirveän pahoja ollut, yks. ohitustilanne oli aika paha. Se missä meni oikealta jonon ohi vaikutti kuitenkin ns. harkitulta (toki huonoa ja laitonta käytöstä) ja vaara siinä oli aika pieni.

Ja sen pyöräilijän kanssa tuli sellanen fiilis, että tilanne oli sulla hallussa ja halusit? nostattaa pyöräilijän sykettä, turhan riskin kyllä pyöräilijö siinä otti.
 
Hyvin vältit noi eläimet, onneksi sulla oli vauhtia vähemmän. Itse kohtasin joskus n. 130km/h motarilla 2-peräkkäin ainoastaan kerkisin jarruttaa vauhtia pois aika vähän ja onneksi tilaa oli eläinten takaa väistää.

Yhdessä kohtaa liko Bemari ajoit n.100Km/h ja väliä siihen oli sulla vain 1.5-2s. Menikö hermot? Muuten ei tossa nyt niin hirveän pahoja ollut, yks. ohitustilanne oli aika paha. Se missä meni oikealta jonon ohi vaikutti kuitenkin ns. harkitulta (toki huonoa ja laitonta käytöstä) ja vaara siinä oli aika pieni.
Ja sen pyöräilijän kanssa tuli sellanen fiilis, että tilanne oli sulla hallussa ja halusit? nostattaa pyöräilijän sykettä, turhan riskin kyllä pyöräilijö siinä otti.
Bemarin kohdalla meni kieltämättä vähän hermot. Kokeilin, jos se älyäisi painaa kaasua, kun lähestyn, mutta ei. Loppumatkan pidin kiltisti turvaväliä ja annoin bemarin mennä. Pyöräilijän kohdalla oma reaktioaika riitti siihen, että ehdin viemään jalan jarrulle. Sitten pyöräilijä oli jo ehtinyt mennä tien yli ja ei tarvinnut jarruttaa. En nyt muista, oliko tuossa 40 vai 50 rajoitus, mutta jos olisin ajanut yhtään kovempaa, niin olisi ollut osuma lähellä. Tuo on muutenkin paha risteys ja tottunut siihen, että sekä autot että pyöräilijät ajavat siinä miten sattuu.
 
Mikäköhän siinä on, että pitää risteyksessä kääntyessä kaartaa joko vastaantulijan kaistan tai muiden kaistojen kautta jollain pikkukinnerilläkin? Ei se ole mikään yhdistelmäkuorma-auto. Helsingissähän näitä käy, mutta mikä siinä on niin vaikeaa, ettei voi kääntyä omalta kaistalta vaan yrittää samalla törmäillä muihin autoilijoihin?
 
Mikäköhän siinä on, että pitää risteyksessä kääntyessä kaartaa joko vastaantulijan kaistan tai muiden kaistojen kautta jollain pikkukinnerilläkin? Ei se ole mikään yhdistelmäkuorma-auto. Helsingissähän näitä käy, mutta mikä siinä on niin vaikeaa, ettei voi kääntyä omalta kaistalta vaan yrittää samalla törmäillä muihin autoilijoihin?

Ryhmittäytyminen tuottaa monelle kyllä ongelmia erittäin paljon.
 
Mikäköhän siinä on, että pitää risteyksessä kääntyessä kaartaa joko vastaantulijan kaistan tai muiden kaistojen kautta jollain pikkukinnerilläkin? Ei se ole mikään yhdistelmäkuorma-auto. Helsingissähän näitä käy, mutta mikä siinä on niin vaikeaa, ettei voi kääntyä omalta kaistalta vaan yrittää samalla törmäillä muihin autoilijoihin?
Sinähän sen sanoit. Talvella on kivaa heittää pienessä lintassa ja tuntuu silti pieneltä. Ei mitää ongelmaa väistellä muita autoilijoita ketkä ei pysy kaistallaan edes tarkotuksella.
 
Mikäköhän siinä on, että pitää risteyksessä kääntyessä kaartaa joko vastaantulijan kaistan tai muiden kaistojen kautta jollain pikkukinnerilläkin? Ei se ole mikään yhdistelmäkuorma-auto. Helsingissähän näitä käy, mutta mikä siinä on niin vaikeaa, ettei voi kääntyä omalta kaistalta vaan yrittää samalla törmäillä muihin autoilijoihin?
Tätä ihmetelly vuosia. Ilmeisesti loiva kaarros tuntuu mukavammalta, niin ei tartte niin paljon hiljentää. Moni vissiin kokee myös että edellämenevän tehtäviin kuuluu helpottaa puskurissa ajavan ajoa, ettei kärpäsen tarvitse hiljentää suotta edestä kääntyjän vuoksi...samalla se perskärpänen koukkaa osin vastustajan kaistalle ohituksessa vaikka olisi vastaantulija lähestymässä. Idiotismia, ei osata ennakoida, eikä kiinnostakaan.

Ja samaa parkua kun vasemmalle kääntyvissä mutkissa oiotaan vastustajan kaistalle. Tätä tekee suurin osa kun vähän merkinnät peittyy, osa kesälläkin. Mikähän *&^tu siinä on vaikea ajaa omalla kaistalla? Tuolla menne 65kmh autoja 80 alueella ja sitten ohjataan reunaan, jos joku tuleekin vastaan. Miksi ei jo lähtökohtaisesti ajeta siellä oman kaistan reunassa tai edes kaistalla? Ei tarvitsisi liukkaalla kelillä kesken mutkan sinne reunaan mennä. Täälläpäin on kymmeniä esimerkkejä kun talvesta toiseen ajetaan mutkassa oikealle renkaat asfaltin reunan yli ja samassa kohden toiseen suuntaan ajourat ylittää keskiviivan metrillä. Oikeaan reunaan jää luminen aurattu 2m leveä alue. Että mitä ihmisten päässä liikkuu ajaessa?
 
Mikäköhän siinä on, että pitää risteyksessä kääntyessä kaartaa joko vastaantulijan kaistan tai muiden kaistojen kautta jollain pikkukinnerilläkin? Ei se ole mikään yhdistelmäkuorma-auto. Helsingissähän näitä käy, mutta mikä siinä on niin vaikeaa, ettei voi kääntyä omalta kaistalta vaan yrittää samalla törmäillä muihin autoilijoihin?
Joillain tapa , käytetään kokoajorata hyväksi, tai toisin sanoen laiskuus, ei keskitytä.
 
En tiedä kuvittelenko, mutta tuolla pakulla ajaessa useammalla tuntuu menevän tunteisiin jos ohitan. Eilen viimeksi saavutin kanssa-autoilijan n. 105km/h mittarinopeudella ja 117km/h piti olla lopussa nopeutta, että sain sen jäämään perän kohdalta roikkumasta, ohtuksen jälkeen se jäikin kauemmas. Tämä siis moottoritiellä. Tänään sitten joku tojotatero teki saman tempun, 115km/h oli mittarissa ku pääsin kunnolla ohi ja omalle kaistalle. Näitä sattuu aina välillä, nostetaan vauhtia kun huomataan, että joku lähti ohi.
Lomakaudet ärsyttää liikenteessä, kun kaikki tuuhiot kaivautuu koloistaan, pakkaavat perheen autoon ja lähtevät toilailemaan.

Tuohon risteyksissä kääntymiseen, olen ihmetellyt samaa. Onhan se kyllä pelottavaa tehdä jyrkempi käännös, auto saattaa kaatua tai kahvikuppi siinä sylissä loiskuu :oops:
 
En tiedä kuvittelenko, mutta tuolla pakulla ajaessa useammalla tuntuu menevän tunteisiin jos ohitan. Eilen viimeksi saavutin kanssa-autoilijan n. 105km/h mittarinopeudella ja 117km/h piti olla lopussa nopeutta, että sain sen jäämään perän kohdalta roikkumasta, ohtuksen jälkeen se jäikin kauemmas. Tämä siis moottoritiellä. Tänään sitten joku tojotatero teki saman tempun, 115km/h oli mittarissa ku pääsin kunnolla ohi ja omalle kaistalle. Näitä sattuu aina välillä, nostetaan vauhtia kun huomataan, että joku lähti ohi.
Lomakaudet ärsyttää liikenteessä, kun kaikki tuuhiot kaivautuu koloistaan, pakkaavat perheen autoon ja lähtevät toilailemaan.

Tuohon risteyksissä kääntymiseen, olen ihmetellyt samaa. Onhan se kyllä pelottavaa tehdä jyrkempi käännös, auto saattaa kaatua tai kahvikuppi siinä sylissä loiskuu :oops:
Laumakäyttäytyminen, nähdään että joku ohittaa niin alitajunta painaa lisää kaasua, ei sillä pahaa varmaan tarkoiteta, mutta kertoo ihmisestä sen ettei hän kiinnitä yhtään huomiota ajamiseen, mennään vain laput silmillä.
 
Toinen näitä kääntyjiä vaivaava ongelma on, että kuivalla tyhjällä tiellä missä on hyvä näkyvyys risteävälle tielle ja silti siinä kääntyessä pitää pysähtyä melkein kokonaan ennen käännöstä. Tämä kummastuttaa eniten 80km/h alueella, miksi siihen mutkaan pitää mennä pahimmillaan alle 20km/h vauhdilla (talvella liukkaalla saatan ymmärtää)? Kaupungissa pahimmillaan olen joutunut hidastamaan alle 5km/h vauhtiin siksi, että edestä oikealle kääntyvän piti pysähtyä vaikkei ketään ollut missään.

Ja sitten liikennevaloista kiihdyttäminen tiellä jossa monia valoja peräkkäin, eikö voisi kiihdyttää siihen noin sallittuun nopeuteen, niin joissain tapauksissa pääsisi vaikka kaikista valoista kerrallaan läpi esim. Vihdintie välillä Malminkartanon liittymä - Lassilan liittymä. Esim. tällä välillä kun kiihdyttää järkevästi ja ajelee rajoituksen mukaan niin jos ei joku kävelijä ole välille tilannut vihreää, niin pääsee kivasti kuusista valoista putkeen läpi. Sitten siellä joku apina ajaa 40km/h ja tukkii koko liikenteen.
 
Toinen näitä kääntyjiä vaivaava ongelma on, että kuivalla tyhjällä tiellä missä on hyvä näkyvyys risteävälle tielle ja silti siinä kääntyessä pitää pysähtyä melkein kokonaan ennen käännöstä. Tämä kummastuttaa eniten 80km/h alueella, miksi siihen mutkaan pitää mennä pahimmillaan alle 20km/h vauhdilla (talvella liukkaalla saatan ymmärtää)? Kaupungissa pahimmillaan olen joutunut hidastamaan alle 5km/h vauhtiin siksi, että edestä oikealle kääntyvän piti pysähtyä vaikkei ketään ollut missään.

Ja sitten liikennevaloista kiihdyttäminen tiellä jossa monia valoja peräkkäin, eikö voisi kiihdyttää siihen noin sallittuun nopeuteen, niin joissain tapauksissa pääsisi vaikka kaikista valoista kerrallaan läpi esim. Vihdintie välillä Malminkartanon liittymä - Lassilan liittymä. Esim. tällä välillä kun kiihdyttää järkevästi ja ajelee rajoituksen mukaan niin jos ei joku kävelijä ole välille tilannut vihreää, niin pääsee kivasti kuusista valoista putkeen läpi. Sitten siellä joku apina ajaa 40km/h ja tukkii koko liikenteen.
Valorytmit pyritään ajastamaan kymppi alle rajoituksen tahtiin. Pätee toki lähinnä pääteillä, koska sivuteiden sulava liikennerytmi ei ole yhtä tärkeää.
 
Laumakäyttäytyminen, nähdään että joku ohittaa niin alitajunta painaa lisää kaasua, ei sillä pahaa varmaan tarkoiteta, mutta kertoo ihmisestä sen ettei hän kiinnitä yhtään huomiota ajamiseen, mennään vain laput silmillä.
Toinen vaihtoehto on nämä ihmiset jotka jatkuvasti räpläävät puhelinta tms. ajon aikana, eivätkä tajua, että keho ei ole keskittyneessä tilassa tällöin ja jalka kevenee ja sitten kun joku alkaa tulla ohi huomataan, että oma vauhti olikin hiljainen ja aletaan heti painamaan kaasua.

Ääripää näissä ihmisissä on ne jotka alkaa kiihdyttämään, sitten kun pääset ohi (vakkarilla) he menevät melkein heti sinusta ohi ja jarruttavat siinä edessä. Vakkarilla ajaessa pahimmillaan tasaista vauhtia ajaen olen mennyt tällaisesta henkilöstä 3-tiellä Hyvinkää-Keimola välillä yli kymmenen kertaa ohi, aina se melkein heti tuli ohi ja alkoi hidastaa edessä, niin että itse joutui vakionopeudella menemään taas ohi. Kortti pois moisilta.
 
Valorytmit pyritään ajastamaan kymppi alle rajoituksen tahtiin. Pätee toki lähinnä pääteillä, koska sivuteiden sulava liikennerytmi ei ole yhtä tärkeää.
Mannerheimintiellä on hyvä esimerkki, että rytmi on jäänyt vanhan rajoituksen mukaan ja nyt kun uusi on alempi, niin vihreä aalto toimii jos on jonossa ekana ja ajaa ylinopeutta. Sama tuolla vihdintiellä, valoista pitää ajaa juuri rajoituksen mukaan tai jää punaisiin ainakin aamupäivästä, illalla on eri sykli.
 
Mannerheimintiellä on hyvä esimerkki, että rytmi on jäänyt vanhan rajoituksen mukaan ja nyt kun uusi on alempi, niin vihreä aalto toimii jos on jonossa ekana ja ajaa ylinopeutta. Sama tuolla vihdintiellä, valoista pitää ajaa juuri rajoituksen mukaan tai jää punaisiin ainakin aamupäivästä, illalla on eri sykli.
Tuohon pyrkimykseen vaikuttaa tietty myös risteyksien väli kaksisuuntaisella tiellä. Ei pysty optimoimaan molempia suuntia samaan aikaan jos seuraavat risteykset on eri etäisyyksillä. Kuitenkin silloin kun pystytään optimoimaan niin pääsääntöisesti ajamalla kymppi alle rajoituksen ei tarvitse pysähdellä valoissa.
 
Valorytmit pyritään ajastamaan kymppi alle rajoituksen tahtiin. Pätee toki lähinnä pääteillä, koska sivuteiden sulava liikennerytmi ei ole yhtä tärkeää.
Tampereellakin tuntuu monesti olevan että pitää ajella 5-10 yli rajotuksen niin pääsee vihreää linjaa. Jonkun kuppaajan takana kun hissuttelee niin aina tuntuu menevän ennen aikojaan punaisella ja sitten juuri rajoituksen mukaan tuntuu käyvän niin ikään se punaisiin jäänti.

Ja nämä siis tuolla isommilla kehäteillä yms, missä mennään 50-80kmh, kaupungista en tiedä kun nopeuden määrittää niin paljon muu liikenne.
 
Mikäköhän siinä on, että pitää risteyksessä kääntyessä kaartaa joko vastaantulijan kaistan tai muiden kaistojen kautta jollain pikkukinnerilläkin? Ei se ole mikään yhdistelmäkuorma-auto. Helsingissähän näitä käy, mutta mikä siinä on niin vaikeaa, ettei voi kääntyä omalta kaistalta vaan yrittää samalla törmäillä muihin autoilijoihin?
Se on hauskaa?, säästetään renkaita tai halutaan vain ajaa kovaa tai ei vaan osaa ajaa. Onneksi harva sentään yrittää törmäillä muihin autoihin


Tuli vastaan tällainen kuva ja tiesin heti minne se pitää jakaa.

1678538547588.png
On myös sanonta, että toinen auto tekee sen jonon. Useinhan se pitää paikkansa, mutta ei aina jos niitä ohituspaikkoja ei ole.


En tiedä kuvittelenko, mutta tuolla pakulla ajaessa useammalla tuntuu menevän tunteisiin jos ohitan. Eilen viimeksi saavutin kanssa-autoilijan n. 105km/h mittarinopeudella ja 117km/h piti olla lopussa nopeutta, että sain sen jäämään perän kohdalta roikkumasta, ohtuksen jälkeen se jäikin kauemmas. Tämä siis moottoritiellä. Tänään sitten joku tojotatero teki saman tempun, 115km/h oli mittarissa ku pääsin kunnolla ohi ja omalle kaistalle. Näitä sattuu aina välillä, nostetaan vauhtia kun huomataan, että joku lähti ohi.
Lomakaudet ärsyttää liikenteessä, kun kaikki tuuhiot kaivautuu koloistaan, pakkaavat perheen autoon ja lähtevät toilailemaan.

Tuohon risteyksissä kääntymiseen, olen ihmetellyt samaa. Onhan se kyllä pelottavaa tehdä jyrkempi käännös, auto saattaa kaatua tai kahvikuppi siinä sylissä loiskuu :oops:
Ehkä tossa on se ettei haluta sitä autosi seinää siihen eteen, niitäkin pakuja on jotka ohittavat ja sitten pudottavat nopeuttaan tai itse ollaan ns. hetken ajettu "alinopeutta" ja seinäsi on tulossa eteen.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kuvittelenko, mutta tuolla pakulla ajaessa useammalla tuntuu menevän tunteisiin jos ohitan.
Sama havainto itsellä. Plus risteyksistä yritetään usein kiireellä ehtiä pakun eteen ja jos se sattuu onnistumaan, kiire yleensä loppuu siihen.
 
Sama havainto itsellä. Plus risteyksistä yritetään usein kiireellä ehtiä pakun eteen ja jos se sattuu onnistumaan, kiire yleensä loppuu siihen.
Pakut poikkeuksetta dieseleitä ja sitä käryä ei viitsi haistella. Kyllä, uudetkin dieselit haisee paskalla :)

No joo, ei ehkä maantienopeuksissa haittaa, mutta enpä kyllä pakkaspäivänä halua dieselrutkuttimen taakse liikennevaloihin tai ruuhkaan, eli ohi vaan ja heti.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on totta ja myös huono näkyvyys eteenpäin on syy mennä ohi. Ajonopeus on yleensä se sekundaarinen syy.
Toi näkyvyys häiritsee myös, totta. Ei silläkään ole väliä maantienopeuksissa (koska pitempi väli), mutta kaupungissa on ainakin psykologisesti kiva nähdä eteenpäin, jotta pystyy ennakoimaan eri tilanteet. Nopeudesta sen verran, että pakut eivät tosiaankaan ole mitään teiden tukkoja keskimäärin.
 
Kyllä nykyään pahimmat tientukot ovat sähköautoja järjestään. Ajetaan reilusti alle rajoituksen ja ei kiihdytetä, vaikka olisi vajaat 400 hevosvoimaa käytettävissä. Ei toki sillä tarvi niitä kaikkia käyttää, mutta jos nyt edes se 50hv ja 200nm käytettäisiin kiihdyttämiseen? Eli siis jos joskus päästäisiin sinne moottoritielle 100-lasissa eikä 70km/h...

Sitten mikä helvetti siinä on, että pitää ajella niillä autoilla parkit päällä? Nykyään näkee yhä enemmän ja enemmän tietoista parkit päällä ajamista, nyt en puhu siis päiväajovaloilla ajavista, vaan aivan tietoisesti parkit päällä ajavista idiooteista. Ne ei oikeasti pimeällä kiinnitä niin huomiota, kuin ajovalot päällä ajavat. Muutaman kerran risteystä lähestyessä on meinannut jäädä huomaamatta tällainen amispelle, joka ajaa parkit päällä. Yleensä autona on joku vanha BMW:n, Audin tai Mersun romukasa, joka jollain ihmeen pyhällä hengellä vielä kulkee.
 
:rolleyes: Itseäni on näin sähköautoilijana alkanut hävettää kanssasähköautoilijat, juurikin siksi, ettei voida kiihdyttää liikenteen sekaan. Se on kyllä pieni prosentti, mutta menee samaan kategoriaan kuin jotkut vanhat polttikset, niissä toki syynä se, ettei ne kiihdy. Oma auto minun ajaessani ei jää kiihdytyksessä koskaan tientukkeeksi, jos vaan keli, pito ja ne hitaat manuaalilootapolttikset ei ole edessä. :D

Oman auton valoisaa ärsyttää se, ettei siinä saa takavaloja pakotettua päälle kirkkaalla säällä automaattivaloja käyttäessä. Tämä tosin tuntuu olevan jotain nykyistä idiotismia autovalmistajien puolelta, jonka voisi softalla korrjata.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä nykyään pahimmat tientukot ovat sähköautoja järjestään. Ajetaan reilusti alle rajoituksen ja ei kiihdytetä, vaikka olisi vajaat 400 hevosvoimaa käytettävissä. Ei toki sillä tarvi niitä kaikkia käyttää, mutta jos nyt edes se 50hv ja 200nm käytettäisiin kiihdyttämiseen? Eli siis jos joskus päästäisiin sinne moottoritielle 100-lasissa eikä 70km/h...

Onko tämä jokin alueellinen juttu, vai miksi tuo vähän tuntuu kapelata kuvaukselta.

Sähkiskuskeissa on heitä jotka nimenomaan on reippaita lähteen, ehkä vähän liiankin reippaita. Pistän osan alkuhuuman piikkiin. Ainakin silloin jos meno on vähän poukkoilevaa.

Muuten kai ihan polttismassaan uppoaa, on niitä jotka motorilla ajavat hitaammin kuin keli ja rajoitus sallisi, osa ylinopeutta ja osa suurinpiirtein rajoitustenmukaan.

Pinetä lisää voi joillain pitkillä motareilla tuoda energianiukkuus, eli sen jälkeen tahtomattaan joutuu ajaa vähän hiljempaan.
 
Miten ihmeessä näillä joillain ihmisillä voi olla kortti. Tänäänkin joku vihervassarin näköinen ämmä veti Pololla motarilla 80-110 väliä seilaten, kuivassa kelissä auringonvalossa etu ja takapyyhkijät päällä. Toisen pään olisin jotenkin vielä ymmärtänyt tekniseksi viaksi mutta ei mikään viiksen hajoaminen saa etu ja takapyyhkijöitä päälle. Kuinka vitun pihalla täytyy olla.
 
Oli kyllä kummallinen tapaus moottoritiellä. Toyota ajelee noin 90 km/h kun rajoitus on 100 km/h. Menen ohi muun liikennevirran mukana. Heti ohitukseni jälkeen tämä auto vaihtaa vasemmalle kaistalle. Hitaasti tulee rinnalle, tiputtaa nopeutta ja jää taakse, lopulta menee ohi pienellä nopeuserolla. Jatkaa vasenta kaistaa noin 5 km vaikka kummallakaan kaistalla ei ole ketään. Jonkin ajan kuluttua tämä sama auto tulee perä edellä vastaan itseäni hitaammin liikkuvassa jonossa. Menen ohi. Muutamaa kilometriä myöhemmin tämä auto ohittaa ja vaihtaa kaistaa eteeni ja samalla tiputtaa nopeutta ~110 km/h -> ~90 km/h. Hitaasti kuitenkin nostaa nopeutta ~100 km/h. Muutaman kilometrin päästä eteen tulee autoja ja nopeus jälleen tippuu huomattavasti, ohitan kolmannen kerran, tämän jälkeen kyseistä autoa ei onneksi enää näy.
 
Oli kyllä kummallinen tapaus moottoritiellä. Toyota ajelee noin 90 km/h kun rajoitus on 100 km/h. Menen ohi muun liikennevirran mukana. Heti ohitukseni jälkeen tämä auto vaihtaa vasemmalle kaistalle. Hitaasti tulee rinnalle, tiputtaa nopeutta ja jää taakse, lopulta menee ohi pienellä nopeuserolla. Jatkaa vasenta kaistaa noin 5 km vaikka kummallakaan kaistalla ei ole ketään. Jonkin ajan kuluttua tämä sama auto tulee perä edellä vastaan itseäni hitaammin liikkuvassa jonossa. Menen ohi. Muutamaa kilometriä myöhemmin tämä auto ohittaa ja vaihtaa kaistaa eteeni ja samalla tiputtaa nopeutta ~110 km/h -> ~90 km/h. Hitaasti kuitenkin nostaa nopeutta ~100 km/h. Muutaman kilometrin päästä eteen tulee autoja ja nopeus jälleen tippuu huomattavasti, ohitan kolmannen kerran, tämän jälkeen kyseistä autoa ei onneksi enää näy.

Ei kai tuossa sen kummallisempaa taida olla kuin että Toyota ei ole ajanut vakionopeudensäätimellä. Silloin yleensä nopeus seilaa tuollaisessa 20km/h haarukassa.. Todennäköisesti Toyota-kuski on koko ajan yrittänyt lainkuuliaisena ajaa 100 km/h tai vähän alle. Mutta kun moottoritiellä helposti tulee vauhtisokeus, niin välillä nopeus nousee 110 km/h. Ja tähän kuski yhtäkkiä havahtuu ja laskee selkeästi nopeutta.

Moottoritiellä nuo ilman vakionopeudensäädintä ajavat ovat kyllä melko rasittavia. Varsinkin jos toinen ajaa suunnilleen samaa nopeutta kuin itse. Ilman vakionopeudensäädintä ajavilla se nopeus kuitenkin vaihtelee rajusti esim. ylä- ja alamäessä. Noita sitteen joutuu usein ohittamaan muutamankin kerran.
 
Juu, oma ennätys on että viisi kertaa ohitin saman auton hämeenlinnasta helsinkiin matkalla.

Toisilla se nopeus vaihtelee ylä ja alamäessä, itse kyllä pystyn ilman vakkariakin pitämään nopeuden samana koska keskityn ajamiseen!
 
:rolleyes: Itseäni on näin sähköautoilijana alkanut hävettää kanssasähköautoilijat, juurikin siksi, ettei voida kiihdyttää liikenteen sekaan. Se on kyllä pieni prosentti, mutta menee samaan kategoriaan kuin jotkut vanhat polttikset, niissä toki syynä se, ettei ne kiihdy. Oma auto minun ajaessani ei jää kiihdytyksessä koskaan tientukkeeksi, jos vaan keli, pito ja ne hitaat manuaalilootapolttikset ei ole edessä. :D

Oman auton valoisaa ärsyttää se, ettei siinä saa takavaloja pakotettua päälle kirkkaalla säällä automaattivaloja käyttäessä. Tämä tosin tuntuu olevan jotain nykyistä idiotismia autovalmistajien puolelta, jonka voisi softalla korrjata.

Itselle sattui positiivinen yllätys liikenteessä kun lumituiskussa perä edellä vastaan tuli Tesla, jossa oli takavalot päällä. Ei sumuvaloja kuitenkaan kuten monilla muilla, mutta oli toi yllätys kuitenkin. Oon aina luullu että noissa halvoissa muoviromuissa ei yksinkertaisesti vain voi laittaa takavaloja päivällä. Kuusi sellaista ehdin ohittaa tuollakin reissulla perä pimeänä, meteorologinen näkyvyys oli silloin 700 metriä ja tiellä pöllyävän lumen vuoksi ei motarilla paikoin montaa kymmentä metriä. Noi jälkimmäiset siis ihan ketjun aihetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom