Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Toinen näitä kääntyjiä vaivaava ongelma on, että kuivalla tyhjällä tiellä missä on hyvä näkyvyys risteävälle tielle ja silti siinä kääntyessä pitää pysähtyä melkein kokonaan ennen käännöstä. Tämä kummastuttaa eniten 80km/h alueella, miksi siihen mutkaan pitää mennä pahimmillaan alle 20km/h vauhdilla (talvella liukkaalla saatan ymmärtää)? Kaupungissa pahimmillaan olen joutunut hidastamaan alle 5km/h vauhtiin siksi, että edestä oikealle kääntyvän piti pysähtyä vaikkei ketään ollut missään.

Ja sitten liikennevaloista kiihdyttäminen tiellä jossa monia valoja peräkkäin, eikö voisi kiihdyttää siihen noin sallittuun nopeuteen, niin joissain tapauksissa pääsisi vaikka kaikista valoista kerrallaan läpi esim. Vihdintie välillä Malminkartanon liittymä - Lassilan liittymä. Esim. tällä välillä kun kiihdyttää järkevästi ja ajelee rajoituksen mukaan niin jos ei joku kävelijä ole välille tilannut vihreää, niin pääsee kivasti kuusista valoista putkeen läpi. Sitten siellä joku apina ajaa 40km/h ja tukkii koko liikenteen.
Valorytmit pyritään ajastamaan kymppi alle rajoituksen tahtiin. Pätee toki lähinnä pääteillä, koska sivuteiden sulava liikennerytmi ei ole yhtä tärkeää.
 
Laumakäyttäytyminen, nähdään että joku ohittaa niin alitajunta painaa lisää kaasua, ei sillä pahaa varmaan tarkoiteta, mutta kertoo ihmisestä sen ettei hän kiinnitä yhtään huomiota ajamiseen, mennään vain laput silmillä.
Toinen vaihtoehto on nämä ihmiset jotka jatkuvasti räpläävät puhelinta tms. ajon aikana, eivätkä tajua, että keho ei ole keskittyneessä tilassa tällöin ja jalka kevenee ja sitten kun joku alkaa tulla ohi huomataan, että oma vauhti olikin hiljainen ja aletaan heti painamaan kaasua.

Ääripää näissä ihmisissä on ne jotka alkaa kiihdyttämään, sitten kun pääset ohi (vakkarilla) he menevät melkein heti sinusta ohi ja jarruttavat siinä edessä. Vakkarilla ajaessa pahimmillaan tasaista vauhtia ajaen olen mennyt tällaisesta henkilöstä 3-tiellä Hyvinkää-Keimola välillä yli kymmenen kertaa ohi, aina se melkein heti tuli ohi ja alkoi hidastaa edessä, niin että itse joutui vakionopeudella menemään taas ohi. Kortti pois moisilta.
 
Valorytmit pyritään ajastamaan kymppi alle rajoituksen tahtiin. Pätee toki lähinnä pääteillä, koska sivuteiden sulava liikennerytmi ei ole yhtä tärkeää.
Mannerheimintiellä on hyvä esimerkki, että rytmi on jäänyt vanhan rajoituksen mukaan ja nyt kun uusi on alempi, niin vihreä aalto toimii jos on jonossa ekana ja ajaa ylinopeutta. Sama tuolla vihdintiellä, valoista pitää ajaa juuri rajoituksen mukaan tai jää punaisiin ainakin aamupäivästä, illalla on eri sykli.
 
Mannerheimintiellä on hyvä esimerkki, että rytmi on jäänyt vanhan rajoituksen mukaan ja nyt kun uusi on alempi, niin vihreä aalto toimii jos on jonossa ekana ja ajaa ylinopeutta. Sama tuolla vihdintiellä, valoista pitää ajaa juuri rajoituksen mukaan tai jää punaisiin ainakin aamupäivästä, illalla on eri sykli.
Tuohon pyrkimykseen vaikuttaa tietty myös risteyksien väli kaksisuuntaisella tiellä. Ei pysty optimoimaan molempia suuntia samaan aikaan jos seuraavat risteykset on eri etäisyyksillä. Kuitenkin silloin kun pystytään optimoimaan niin pääsääntöisesti ajamalla kymppi alle rajoituksen ei tarvitse pysähdellä valoissa.
 
Tuli vastaan tällainen kuva ja tiesin heti minne se pitää jakaa.

1678538547588.png
 
Valorytmit pyritään ajastamaan kymppi alle rajoituksen tahtiin. Pätee toki lähinnä pääteillä, koska sivuteiden sulava liikennerytmi ei ole yhtä tärkeää.
Tampereellakin tuntuu monesti olevan että pitää ajella 5-10 yli rajotuksen niin pääsee vihreää linjaa. Jonkun kuppaajan takana kun hissuttelee niin aina tuntuu menevän ennen aikojaan punaisella ja sitten juuri rajoituksen mukaan tuntuu käyvän niin ikään se punaisiin jäänti.

Ja nämä siis tuolla isommilla kehäteillä yms, missä mennään 50-80kmh, kaupungista en tiedä kun nopeuden määrittää niin paljon muu liikenne.
 
Mikäköhän siinä on, että pitää risteyksessä kääntyessä kaartaa joko vastaantulijan kaistan tai muiden kaistojen kautta jollain pikkukinnerilläkin? Ei se ole mikään yhdistelmäkuorma-auto. Helsingissähän näitä käy, mutta mikä siinä on niin vaikeaa, ettei voi kääntyä omalta kaistalta vaan yrittää samalla törmäillä muihin autoilijoihin?
Se on hauskaa?, säästetään renkaita tai halutaan vain ajaa kovaa tai ei vaan osaa ajaa. Onneksi harva sentään yrittää törmäillä muihin autoihin


Tuli vastaan tällainen kuva ja tiesin heti minne se pitää jakaa.

1678538547588.png
On myös sanonta, että toinen auto tekee sen jonon. Useinhan se pitää paikkansa, mutta ei aina jos niitä ohituspaikkoja ei ole.


En tiedä kuvittelenko, mutta tuolla pakulla ajaessa useammalla tuntuu menevän tunteisiin jos ohitan. Eilen viimeksi saavutin kanssa-autoilijan n. 105km/h mittarinopeudella ja 117km/h piti olla lopussa nopeutta, että sain sen jäämään perän kohdalta roikkumasta, ohtuksen jälkeen se jäikin kauemmas. Tämä siis moottoritiellä. Tänään sitten joku tojotatero teki saman tempun, 115km/h oli mittarissa ku pääsin kunnolla ohi ja omalle kaistalle. Näitä sattuu aina välillä, nostetaan vauhtia kun huomataan, että joku lähti ohi.
Lomakaudet ärsyttää liikenteessä, kun kaikki tuuhiot kaivautuu koloistaan, pakkaavat perheen autoon ja lähtevät toilailemaan.

Tuohon risteyksissä kääntymiseen, olen ihmetellyt samaa. Onhan se kyllä pelottavaa tehdä jyrkempi käännös, auto saattaa kaatua tai kahvikuppi siinä sylissä loiskuu :oops:
Ehkä tossa on se ettei haluta sitä autosi seinää siihen eteen, niitäkin pakuja on jotka ohittavat ja sitten pudottavat nopeuttaan tai itse ollaan ns. hetken ajettu "alinopeutta" ja seinäsi on tulossa eteen.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kuvittelenko, mutta tuolla pakulla ajaessa useammalla tuntuu menevän tunteisiin jos ohitan.
Sama havainto itsellä. Plus risteyksistä yritetään usein kiireellä ehtiä pakun eteen ja jos se sattuu onnistumaan, kiire yleensä loppuu siihen.
 
Sama havainto itsellä. Plus risteyksistä yritetään usein kiireellä ehtiä pakun eteen ja jos se sattuu onnistumaan, kiire yleensä loppuu siihen.
Pakut poikkeuksetta dieseleitä ja sitä käryä ei viitsi haistella. Kyllä, uudetkin dieselit haisee paskalla :)

No joo, ei ehkä maantienopeuksissa haittaa, mutta enpä kyllä pakkaspäivänä halua dieselrutkuttimen taakse liikennevaloihin tai ruuhkaan, eli ohi vaan ja heti.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on totta ja myös huono näkyvyys eteenpäin on syy mennä ohi. Ajonopeus on yleensä se sekundaarinen syy.
Toi näkyvyys häiritsee myös, totta. Ei silläkään ole väliä maantienopeuksissa (koska pitempi väli), mutta kaupungissa on ainakin psykologisesti kiva nähdä eteenpäin, jotta pystyy ennakoimaan eri tilanteet. Nopeudesta sen verran, että pakut eivät tosiaankaan ole mitään teiden tukkoja keskimäärin.
 
Kyllä nykyään pahimmat tientukot ovat sähköautoja järjestään. Ajetaan reilusti alle rajoituksen ja ei kiihdytetä, vaikka olisi vajaat 400 hevosvoimaa käytettävissä. Ei toki sillä tarvi niitä kaikkia käyttää, mutta jos nyt edes se 50hv ja 200nm käytettäisiin kiihdyttämiseen? Eli siis jos joskus päästäisiin sinne moottoritielle 100-lasissa eikä 70km/h...

Sitten mikä helvetti siinä on, että pitää ajella niillä autoilla parkit päällä? Nykyään näkee yhä enemmän ja enemmän tietoista parkit päällä ajamista, nyt en puhu siis päiväajovaloilla ajavista, vaan aivan tietoisesti parkit päällä ajavista idiooteista. Ne ei oikeasti pimeällä kiinnitä niin huomiota, kuin ajovalot päällä ajavat. Muutaman kerran risteystä lähestyessä on meinannut jäädä huomaamatta tällainen amispelle, joka ajaa parkit päällä. Yleensä autona on joku vanha BMW:n, Audin tai Mersun romukasa, joka jollain ihmeen pyhällä hengellä vielä kulkee.
 
:rolleyes: Itseäni on näin sähköautoilijana alkanut hävettää kanssasähköautoilijat, juurikin siksi, ettei voida kiihdyttää liikenteen sekaan. Se on kyllä pieni prosentti, mutta menee samaan kategoriaan kuin jotkut vanhat polttikset, niissä toki syynä se, ettei ne kiihdy. Oma auto minun ajaessani ei jää kiihdytyksessä koskaan tientukkeeksi, jos vaan keli, pito ja ne hitaat manuaalilootapolttikset ei ole edessä. :D

Oman auton valoisaa ärsyttää se, ettei siinä saa takavaloja pakotettua päälle kirkkaalla säällä automaattivaloja käyttäessä. Tämä tosin tuntuu olevan jotain nykyistä idiotismia autovalmistajien puolelta, jonka voisi softalla korrjata.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä nykyään pahimmat tientukot ovat sähköautoja järjestään. Ajetaan reilusti alle rajoituksen ja ei kiihdytetä, vaikka olisi vajaat 400 hevosvoimaa käytettävissä. Ei toki sillä tarvi niitä kaikkia käyttää, mutta jos nyt edes se 50hv ja 200nm käytettäisiin kiihdyttämiseen? Eli siis jos joskus päästäisiin sinne moottoritielle 100-lasissa eikä 70km/h...

Onko tämä jokin alueellinen juttu, vai miksi tuo vähän tuntuu kapelata kuvaukselta.

Sähkiskuskeissa on heitä jotka nimenomaan on reippaita lähteen, ehkä vähän liiankin reippaita. Pistän osan alkuhuuman piikkiin. Ainakin silloin jos meno on vähän poukkoilevaa.

Muuten kai ihan polttismassaan uppoaa, on niitä jotka motorilla ajavat hitaammin kuin keli ja rajoitus sallisi, osa ylinopeutta ja osa suurinpiirtein rajoitustenmukaan.

Pinetä lisää voi joillain pitkillä motareilla tuoda energianiukkuus, eli sen jälkeen tahtomattaan joutuu ajaa vähän hiljempaan.
 
Miten ihmeessä näillä joillain ihmisillä voi olla kortti. Tänäänkin joku vihervassarin näköinen ämmä veti Pololla motarilla 80-110 väliä seilaten, kuivassa kelissä auringonvalossa etu ja takapyyhkijät päällä. Toisen pään olisin jotenkin vielä ymmärtänyt tekniseksi viaksi mutta ei mikään viiksen hajoaminen saa etu ja takapyyhkijöitä päälle. Kuinka vitun pihalla täytyy olla.
 
Oli kyllä kummallinen tapaus moottoritiellä. Toyota ajelee noin 90 km/h kun rajoitus on 100 km/h. Menen ohi muun liikennevirran mukana. Heti ohitukseni jälkeen tämä auto vaihtaa vasemmalle kaistalle. Hitaasti tulee rinnalle, tiputtaa nopeutta ja jää taakse, lopulta menee ohi pienellä nopeuserolla. Jatkaa vasenta kaistaa noin 5 km vaikka kummallakaan kaistalla ei ole ketään. Jonkin ajan kuluttua tämä sama auto tulee perä edellä vastaan itseäni hitaammin liikkuvassa jonossa. Menen ohi. Muutamaa kilometriä myöhemmin tämä auto ohittaa ja vaihtaa kaistaa eteeni ja samalla tiputtaa nopeutta ~110 km/h -> ~90 km/h. Hitaasti kuitenkin nostaa nopeutta ~100 km/h. Muutaman kilometrin päästä eteen tulee autoja ja nopeus jälleen tippuu huomattavasti, ohitan kolmannen kerran, tämän jälkeen kyseistä autoa ei onneksi enää näy.
 
Oli kyllä kummallinen tapaus moottoritiellä. Toyota ajelee noin 90 km/h kun rajoitus on 100 km/h. Menen ohi muun liikennevirran mukana. Heti ohitukseni jälkeen tämä auto vaihtaa vasemmalle kaistalle. Hitaasti tulee rinnalle, tiputtaa nopeutta ja jää taakse, lopulta menee ohi pienellä nopeuserolla. Jatkaa vasenta kaistaa noin 5 km vaikka kummallakaan kaistalla ei ole ketään. Jonkin ajan kuluttua tämä sama auto tulee perä edellä vastaan itseäni hitaammin liikkuvassa jonossa. Menen ohi. Muutamaa kilometriä myöhemmin tämä auto ohittaa ja vaihtaa kaistaa eteeni ja samalla tiputtaa nopeutta ~110 km/h -> ~90 km/h. Hitaasti kuitenkin nostaa nopeutta ~100 km/h. Muutaman kilometrin päästä eteen tulee autoja ja nopeus jälleen tippuu huomattavasti, ohitan kolmannen kerran, tämän jälkeen kyseistä autoa ei onneksi enää näy.

Ei kai tuossa sen kummallisempaa taida olla kuin että Toyota ei ole ajanut vakionopeudensäätimellä. Silloin yleensä nopeus seilaa tuollaisessa 20km/h haarukassa.. Todennäköisesti Toyota-kuski on koko ajan yrittänyt lainkuuliaisena ajaa 100 km/h tai vähän alle. Mutta kun moottoritiellä helposti tulee vauhtisokeus, niin välillä nopeus nousee 110 km/h. Ja tähän kuski yhtäkkiä havahtuu ja laskee selkeästi nopeutta.

Moottoritiellä nuo ilman vakionopeudensäädintä ajavat ovat kyllä melko rasittavia. Varsinkin jos toinen ajaa suunnilleen samaa nopeutta kuin itse. Ilman vakionopeudensäädintä ajavilla se nopeus kuitenkin vaihtelee rajusti esim. ylä- ja alamäessä. Noita sitteen joutuu usein ohittamaan muutamankin kerran.
 
Juu, oma ennätys on että viisi kertaa ohitin saman auton hämeenlinnasta helsinkiin matkalla.

Toisilla se nopeus vaihtelee ylä ja alamäessä, itse kyllä pystyn ilman vakkariakin pitämään nopeuden samana koska keskityn ajamiseen!
 
:rolleyes: Itseäni on näin sähköautoilijana alkanut hävettää kanssasähköautoilijat, juurikin siksi, ettei voida kiihdyttää liikenteen sekaan. Se on kyllä pieni prosentti, mutta menee samaan kategoriaan kuin jotkut vanhat polttikset, niissä toki syynä se, ettei ne kiihdy. Oma auto minun ajaessani ei jää kiihdytyksessä koskaan tientukkeeksi, jos vaan keli, pito ja ne hitaat manuaalilootapolttikset ei ole edessä. :D

Oman auton valoisaa ärsyttää se, ettei siinä saa takavaloja pakotettua päälle kirkkaalla säällä automaattivaloja käyttäessä. Tämä tosin tuntuu olevan jotain nykyistä idiotismia autovalmistajien puolelta, jonka voisi softalla korrjata.

Itselle sattui positiivinen yllätys liikenteessä kun lumituiskussa perä edellä vastaan tuli Tesla, jossa oli takavalot päällä. Ei sumuvaloja kuitenkaan kuten monilla muilla, mutta oli toi yllätys kuitenkin. Oon aina luullu että noissa halvoissa muoviromuissa ei yksinkertaisesti vain voi laittaa takavaloja päivällä. Kuusi sellaista ehdin ohittaa tuollakin reissulla perä pimeänä, meteorologinen näkyvyys oli silloin 700 metriä ja tiellä pöllyävän lumen vuoksi ei motarilla paikoin montaa kymmentä metriä. Noi jälkimmäiset siis ihan ketjun aihetta.
 
No vähän vanhempi/tehottomampi auto, niin kyllä siinä vakionopeussäätimelläkin nopeus seilaa reippaasti varsinkin ylämäkeen jos on manuaalivaihteinen joka ei täten vaihda pienemmälle. Oma edellinen auto, 2000 alkuvuosien Renault, oli tällainen jossa tietyissä nopeuksissa piti puuttua manuaalisesti tilanteeseen kun vauhti vaan hyytyy.

Takavaloton valkoinen Tesla on kieltämättä aika näkymätön pienessäkin lumisateessa. Aika vaarallinen ja yleinen yhdistelmä tuollainen ja toki sinänsä ongelma koskee muitakin autoja joissa takavalot eivät pala vakiona valaistusautomatiikan takia ja kuski ei ymmärrä tehdä asialle mitään.
 
Teslassa kyllä jos joku asia toimii hyvin niin se on tuo ajovaloautomatiikka (ei kaukovalot). Ei ole kyllä itsellä tullut vastaan että ei olisi valot olleet päällä silloin kun niiden pitäisi olla.
 
Teslassa kyllä jos joku asia toimii hyvin niin se on tuo ajovaloautomatiikka (ei kaukovalot). Ei ole kyllä itsellä tullut vastaan että ei olisi valot olleet päällä silloin kun niiden pitäisi olla.
Meinasin kanssa sanoa, että ei kyllä kaukovalot toimi Tesloissa. Näissä moderneissa sähköpeleissä ärsyttää se, että voi kyllä säätää automatiikkaa kaukovalojen osalta yms. muttei sitä onko persvalot päällä päivisin (paitsi jossain Lucidissa tms). Pitäisi olla laissa, että tuollainen valinta löytyisi. Oma kinneri ei kanssa lumituiskussa tajua laittaa valoja, koska kaikkialla on niin vaalea. Eli puuttuu se "lumitutka" joka laittaisi takavalot ja sumuvalot päälle tuiskussa.

Tänään ajoin vanhemman transportterin perässä ja oli hyvä esimerkki siitä kun ei se vakkari osaa pitää vauhtia, mentiin motarilla 105-115km/h välillä, riippuen ylä ja alamäestä, kuski oli laittanut 110 asetukseksi, koska tasaisilla osuuksilla mentiin nätisti tasaista vauhtia.
 
Juu, oma ennätys on että viisi kertaa ohitin saman auton hämeenlinnasta helsinkiin matkalla.

Toisilla se nopeus vaihtelee ylä ja alamäessä, itse kyllä pystyn ilman vakkariakin pitämään nopeuden samana koska keskityn ajamiseen!
Sulla on euroja, nyt kun kuritetaan kalliilla energialla ja inflaatiolla, niin on pikkasen useammin tullut katseltua tota bensankulutusmittaria ja huomannut, että ei kaasua yhtään lisää ylämäkeen ja vauhtia sitten alamäessä kelaten. Näyttäs, että tolleen saa muutaman desilitran säästettyä tankin aikana.
Joskus sitä vaan intoontuu säästötalkoisiin :) Edellinen omistaja pääsi n. litran pienemmällä keskikulutuksella, joten aika heikostihan se mullakin on mennyt. Tossa kuitenkin ehkä hyvä selitys asialle.
 
Säästötalkoot on ihan jees jos niitä tekee silloin kun muita ei ajele takana.
Tää ei ole niin suoraviivainen asia eli kumman etu siinä laitetaan ensin? Onneksi meillä on paljon noita ohituskaistoja, niin noista pääsee ohitse,
Olen mennyt vaan ohi jos hermo ei , sillä kohtaa, kestä perässä pitenpää ajella. Ajallisesti noissa kyllä häviää yllättävänkin vähän, varsinkin jos ei pilkulleen nopeusrajoitusta noudata.
Enemmän se on omista asenteistaan kiinni ja osaako/haluaako sitä vakkariaan käyttää. Takapeiliin voi minustakin katsella.
 
Hienoa pysäköintiä. Kahdella autolla saatu vietyä neljän auton tila..
Minusta näytti, että Volvo oli? parkkiviivojen välissä ja tossa sinisessä oli kuski paikalla. Vaikutti siltä, että noi parkkiruutuviivat ovat liian kapeiksi
maalattu. Volvo juuri ja juuri väliin mahtui. Tosta voisi? päätellä, että toi harmaakin auto on viivojensa välissä?
Eli minusta epäselvä merkintätapa ja yksi autopaikkatossa, ton Volvon toimesta vietiin, olettaen että parkki alkaa tosta tolpasta..
 
Itseäni on näin sähköautoilijana alkanut hävettää kanssasähköautoilijat, juurikin siksi, ettei voida kiihdyttää liikenteen sekaan. Se on kyllä pieni prosentti, mutta menee samaan kategoriaan kuin jotkut vanhat polttikset, niissä toki syynä se, ettei ne kiihdy. Oma auto minun ajaessani ei jää kiihdytyksessä koskaan tientukkeeksi, jos vaan keli, pito ja ne hitaat manuaalilootapolttikset ei ole edessä. :D
Toki oikeasti vajaatehoisiakin autoja on, mutta enimmäkseen tuo on user erroria. Joitakin ihmisiä pelottaa, jos moottorista kuuluu ääntä. Jotkut luulevat että moottori hajoaa jos kaasun painaa pohjaan tai käyntinopeus ylittää 3000 (1/min). Nämä usein myös rikkovat sekä kytkimen että vaihdelaatikon täysin älyvapaalla ja väkivaltaisella rynkimisellä, luistattamisella ja vedättämisellä luullen ajavansa kovin nätisti.

Jotkut luistelevat muutenkin elämässä tuurilla, eivät osaa mitään eivätkä edes halua opetella, koska he ovat aina muita parempia ja sitäpaitsi kaikki maailman asiat ovat helppoja. Kuten edellä ketjussa mainittu vammainen, joka seilasi auringonpaisteessa kaikki pyyhkijät päällä.
Oman auton valoisaa ärsyttää se, ettei siinä saa takavaloja pakotettua päälle kirkkaalla säällä automaattivaloja käyttäessä. Tämä tosin tuntuu olevan jotain nykyistä idiotismia autovalmistajien puolelta, jonka voisi softalla korrjata.
Omassa autossa ei merkkiliikkeen mukaan voinut softalla korjata - tosin valmistajalla oli juuri tätä varten erillinen relesarja jolla korjasivat. Sinänsä pöyristyttävän tyhmää, mutta vika saatiin korjattua ja nyt automatiikkaa pystyy selväjärkinenkin ihminen käyttämään.
 
Minusta näytti, että Volvo oli? parkkiviivojen välissä ja tossa sinisessä oli kuski paikalla. Vaikutti siltä, että noi parkkiruutuviivat ovat liian kapeiksi
maalattu. Volvo juuri ja juuri väliin mahtui. Tosta voisi? päätellä, että toi harmaakin auto on viivojensa välissä?
Eli minusta epäselvä merkintätapa ja yksi autopaikkatossa, ton Volvon toimesta vietiin, olettaen että parkki alkaa tosta tolpasta..
Tolpan kohdalla on parkkiviiva, kuva hieman hämää.
Volvo vie n.1,5 ruutua ja viereinen Fiesta jättänyt juuri sen verran kapean välin ettei väliin mahdu kuin ehkä mopoauto.
Volvossa on parkkiekko ja Fiestan kuski on tosiaan autossa, ärsyttävämpi noista kahdesta on Fordin kuski joka on tullut tuohon Volvon jälkeen, olisi edes ajanut hieman kauemmas tai rohkeasti vaan siihen viereen...
Edit. tuossa on suht leveät parkkiruudut, vanha v70 mahtuu kyllä varmasti ruutuun...
 
Hienoa pysäköintiä. Kahdella autolla saatu vietyä neljän auton tila..
Noissa on maukasta kun sattuu itellä olemaan tarpeeksi iso tai pieni auto ja saa ahdettua sen väkisin noiden väliin, vaikka sitten joutuisi itse kömpimään kontista ulos. Yleensähän mulkkuja on yksi eli voi ajaa apparin oven kiinni kuskin oveen jos toinen auto on sopivasti.
 
Noissa on maukasta kun sattuu itellä olemaan tarpeeksi iso tai pieni auto ja saa ahdettua sen väkisin noiden väliin, vaikka sitten joutuisi itse kömpimään kontista ulos. Yleensähän mulkkuja on yksi eli voi ajaa apparin oven kiinni kuskin oveen jos toinen auto on sopivasti.
Siinä saattaa olla lommo ovessa palatessa, varsinkin jos jonkun romun viereen noin parkeeraa.
 
Tolpan kohdalla on parkkiviiva, kuva hieman hämää.
Volvo vie n.1,5 ruutua ja viereinen Fiesta jättänyt juuri sen verran kapean välin ettei väliin mahdu kuin ehkä mopoauto.
Volvossa on parkkiekko ja Fiestan kuski on tosiaan autossa, ärsyttävämpi noista kahdesta on Fordin kuski joka on tullut tuohon Volvon jälkeen, olisi edes ajanut hieman kauemmas tai rohkeasti vaan siihen viereen...
Edit. tuossa on suht leveät parkkiruudut, vanha v70 mahtuu kyllä varmasti ruutuun...
Jos Fiesta on ruudussa, niin se kai teki oikein.
Jos pidetään ohjeena sitä että jos jos parkkipaikalla aiemmin tulleet on jättäneet liianisot välit, tai kahteen ruutuun, niin itse ajetaan tiukasti ruutuun, siis tuossa Fiestan tapauksessa kuvaajasta katsoen vasempaan reunaan ruutua.

Kuvasta ruutuja ei oikein hahmottanut, joten ehkä ei se farkku volvo kuskikaan, tosin autosta noustessa pitäisi vielä tarkistaa. Siis tuli mieleen että onko tulkannut merkki tolpan ruudun keskellä olevaksi. Kertomasi jälkee se päinvastoin tuntuisi viestivän ruudun reunaa.

Ärsyttäviä, jos ei vapaata ruutua, noista jotenkin yrittänyt selvitä niin että jokatapauksessa täynnä ne ruudut kuitenkin...

Edit alla lainatun jälkeen, ymmärsin paremmin
Ford kuskikin oli parkeerannut kahteen ruutuun

No tämä oli koko kuvan pointti.
Volvo on kahdessa ruudussa ja myös Fordin kuski on "varmistanut" välimatkan olemalla myös kahdessa ruudussa.
Volvo on voinut olla tuossa jonkun aikaisemman tilanteen vuoksi, mutta Ford tuli tuohon viimeisimpänä (näin peruutuksen parkkipaikalle saapuessa)
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa pysäköintiä. Kahdella autolla saatu vietyä neljän auton tila..
Näissä on aina se ongelma, että me ei tiedetä mikä tilanne on ollut silloin kun autot on pysäköity. Itsekin joskus ollut tilanteessa, jossa oon oman auton laittanut ihan nätisti rivin jatkeeksi (kun ruutuja ei ole näkynyt lumen tms. syyn takia), mutta takaisin tullessa on tapahtunut jokin erikoinen efekti jonka seurauksena näyttää about siltä, että olisin pysäköinyt poikittain kolmeen invaruutuun.
 
Näissä on aina se ongelma, että me ei tiedetä mikä tilanne on ollut silloin kun autot on pysäköity. Itsekin joskus ollut tilanteessa, jossa oon oman auton laittanut ihan nätisti rivin jatkeeksi (kun ruutuja ei ole näkynyt lumen tms. syyn takia), mutta takaisin tullessa on tapahtunut jokin erikoinen efekti jonka seurauksena näyttää about siltä, että olisin pysäköinyt poikittain kolmeen invaruutuun.
Jep, tuo on totta.
Kuvassa kuitenkin tuo Fordin kuski on saapunut paikalle viimeisimpänä, ei häntä kiinnosta muu kuin puhelin.
Volvo on voinut olla "tilanteen uhri" ja joutunut pysäköimään kahteen ruutuun...
 
Jep, tuo on totta.
Kuvassa kuitenkin tuo Fordin kuski on saapunut paikalle viimeisimpänä, ei häntä kiinnosta muu kuin puhelin.
Volvo on voinut olla "tilanteen uhri" ja joutunut pysäköimään kahteen ruutuun...
Ei välttämättä. Olen monesti istunut autossa odottamassa muija tms ja muut ovat parkkeeranneet ympärilleni.
 
Ei välttämättä. Olen monesti istunut autossa odottamassa muija tms ja muut ovat parkkeeranneet ympärilleni.
No kaikki on mahdollista.
Tuossa kuvan paikassa on 30min pysäköinti kiekolla. Volvo oli tuossa ilman kuskia kiekko esillä kun saavuin paikalle, Fiesta käynnissä kuski sisällä ja näin sen peruuttavan "ruutuun".
Jos tuosta kuvan tilanteesta löydät jotain puolusteltavaa niin tervetuloa ketjuun...
 
Jep, tuo on totta.
Kuvassa kuitenkin tuo Fordin kuski on saapunut paikalle viimeisimpänä, ei häntä kiinnosta muu kuin puhelin.
Volvo on voinut olla "tilanteen uhri" ja joutunut pysäköimään kahteen ruutuun...
Siis ymmärsin aiemmin että Ford kuski oli ehkä ruudussa ja Volvo kuski nimenomaan pysäköinyt kahteen ruutuun.
Mutta jos tuo Ford kuskin on vetänyt kahteen, niin joo ilman muuta tötö

Edit:
Tarkotitko aiemmin että Fordin ja Volvon välissä olevan tolpan kohdalla on ruudunviiva, eli Ford kuskin parkeerannut minne sattuu, ilmeisesti se sedanin mukaan laittanut harvaan tahtiin
 
Siis ymmärsin aiemmin että Ford kuski oli ehkä ruudussa ja Volvo kuski nimenomaan pysäköinyt kahteen ruutuun.
Mutta jos tuo Ford kuskin on vetänyt kahteen, niin joo ilman muuta tötö
No tämä oli koko kuvan pointti.
Volvo on kahdessa ruudussa ja myös Fordin kuski on "varmistanut" välimatkan olemalla myös kahdessa ruudussa.
Volvo on voinut olla tuossa jonkun aikaisemman tilanteen vuoksi, mutta Ford tuli tuohon viimeisimpänä (näin peruutuksen parkkipaikalle saapuessa)
 
No tämä oli koko kuvan pointti.
Volvo on kahdessa ruudussa ja myös Fordin kuski on "varmistanut" välimatkan olemalla myös kahdessa ruudussa.
Volvo on voinut olla tuossa jonkun aikaisemman tilanteen vuoksi, mutta Ford tuli tuohon viimeisimpänä (näin peruutuksen parkkipaikalle saapuessa)
Kiitos
Siellä taisi sitten olla kaikki miten sattuu. joo sori oletein että Ford on ruudussa ja sen toisen Volvon rinnalla.

Onneksi viimeaikoinan on joissain liikekiinteistöissä panostettu ruutujen markaamiseen (mm näkyy seinissä, ym muita apuja jne), ja mahdollisuuksien mukaan tehty sen kokoisia että niihen nyky auto mahtuu niin että kohtuu rasvoissa oleva repsikkakin mahtuu autosta pois.
 
No tämä oli koko kuvan pointti.
Volvo on kahdessa ruudussa ja myös Fordin kuski on "varmistanut" välimatkan olemalla myös kahdessa ruudussa.
Volvo on voinut olla tuossa jonkun aikaisemman tilanteen vuoksi, mutta Ford tuli tuohon viimeisimpänä (näin peruutuksen parkkipaikalle saapuessa)
Tyhmänä kysyn, että miten tuon fordin olisi tuohon väliin pitänyt parkeerata ettei olisi vienyt koko tuota puoltatoista ruutua? Jompikumpi noista Volvoista tuossa on väärässä paikassa, ja tuon kuvan perusteella näyttää että tämä musta Volvo vie parkkeerauksellaan sen yhden ylimääräisen ruudun. Eihän se nyt tuon Fordin vika ole, että autojen välissä on puoltoista ruutua ja hän siihen parkkeeraa. Tuohon nyt ei olis autoa mahtunu väliin vaikka Ford ois ajanu harmaan Volvon kanssa peilit vastakkain...
 
Nyt on auto kevätkunnossa kun sai 4 sekunnin kurakylvyn kauttaaltaan. Näkyy valumajäljet katossa, ikkunoissa ym. Ajelin motarilla ja ohittava ajoi jotenkin täydellisesti ajouraan ja piti ilmeisesti vielä vauhtia siinä rinnalla niin että näkyvyys lähti kokonaan n. 4 sekunniksi 100 vauhdissa yhtäkkiä. Siinä 2 sekunnin kohdalla alkoi jo vähän pelottaa olenko edelleen tiellä kun aloin painaa jarrua kevyesti. Onneksi sentään suora kohta. Sitten toki liittyi pois heti seuraavasta liittymästä kun sai liityttyä eteeni takaisin. On nyt ennenkin tullut ns vedet naamalle mutta ei koskaan kyllä noin pitkäksi aikaa täydellistä näkyvyyden menettämistä.
 
Yaris kuski näytti poikkeuksellisen tarkkaavaiselta, ei tuikannut ympyrää ennenkuin "varma" että tilaa, mutta ei ollut tarpeeksi varovainen, olisi pitänyt odottaa että kaksikaistaisessa "ympyrässä" on molemmat kaistat tyhjiä, mutta oli kuitenkin varatilanteessakin kartalla, väisti kylkeen kiilaavaa asuntoautoa, ilmeisesti ilman naarmuja selvittiin. Ehkä se kahden kaistan ympyrä luo ajatuksen että siellä voisi mennä kaksi rinna, ketjun opetusten perusteella jatkossa parempi odottaa että molemmat kaista tyhjiä ennen kuin lähtee ulommalle kaistalla nokkaa tarjoamaan.

Vanha viesti, kun tätä tulee lähinnä selailtua, kun Tampereen punaisia päin ajavat ärsyttää. Viime päivinä useampaankin kertaan. Osa valoista on (hyvä niin), kohtuullisen pienillä väleillä, ja kun urpo ajaa suoraan punaisia päin noin suurinpiirtein nopeusrajoitusten mukaan, niin kääntyvän pitää hidastella, ettei aja kylkeen. Eilen toisessa risteyksessä hulvaton kanssa-autoilija pysähtyi punaisiin, mutta päätti sitten kuitenkin, että kyllähän tästä nyt vielä ehtii vielä punaisten loisteessakin ja lähti uudestaan liikkeelle. Pari suojatielle odottavaakin vähän näytti ihmettelevän risteyksen toisella puolella.

Noh, kysymykseen. Odotteleeko ihmiset oikeasti kaksikaistaisessa ympyrään tullesaa suoraan menevienkin viilettämistä ohi, ennen kuin liittyvät sille vapaalle kaistalle? Kaistan vaihtajalla on kuitenkin myös väistämisvelvollisuus, myös ympyrässä...?
 
Tyhmänä kysyn, että miten tuon fordin olisi tuohon väliin pitänyt parkeerata ettei olisi vienyt koko tuota puoltatoista ruutua? Jompikumpi noista Volvoista tuossa on väärässä paikassa, ja tuon kuvan perusteella näyttää että tämä musta Volvo vie parkkeerauksellaan sen yhden ylimääräisen ruudun. Eihän se nyt tuon Fordin vika ole, että autojen välissä on puoltoista ruutua ja hän siihen parkkeeraa. Tuohon nyt ei olis autoa mahtunu väliin vaikka Ford ois ajanu harmaan Volvon kanssa peilit vastakkain...
Tuossa kuvassa tosiaan Fordin ja harmaan Volvon väli näyttää tiukalta, todellisuudessa siinä on melko reilu väli.
Eli ajamalla harmaan Volvon viereen oikealla välillä olisi toiselle puolelle sopinut henkilöauto.
Myös harmaassa Volvossa oli kuski sisällä eli kaikki ovat tod.näk poistumassa melko pian kuten paikan tarkoitus onkin (30min kiekolla). Jos musta Volvo sattuisikin lähtemään aikaisemmin, niin auton voi siinä tapauksessa siirtää oikeaan ruutuun.
Juurisyy on tuo musta Volvo, mutta hieman paremmalla pelisilmällä myös Ford olisi pysäköinyt toisin...
 
Viime aikoina tiellä kiinnittänyt huomiota/ärsyttänyt taas nämä:

1) Suksiboksi 24/7/365 ajelu. En oikeasti ymmärrä tätä (keski-ikäisten miesten) fiksaatiota pitää suksiboksia aina katolla. Varmasti joillakin on ihan validejakin syitä tähän ja jotkut varmasti hiihtääkin, mutta todella paljon näkee porukkaa jotka ei taatusti ole menossa hiihtämään ja tuossa yhdellä naapurin ukolla on myös ympäri vuoden suksiboksi katolla ilman mitään ainakaan kovin ilmeistä syytä. En sitten tiedä eikö nämä ihmiset tiedä suksiboksin polttoaineen kulutusta lisäävästä vaikutuksesta, vai onko se silti heidän mielestään "wöörttiä" koska se suksiboksi on heidän mielestään jotenkin "cool". Mielessäni nämä on kaikki jotain kääntöveitsiä harrastavia susipaita-reisitaskuhousumiehiä.

2) Etusumareiden jatkuva käyttö. Varsinkin monet bemaristit tuntuvat sairastavan tätä tautia. Kai tämäkin on olevinaan "cool" samaan tapaan kun räpättimet polkupyörissä oli joskus esikouluikäisenä tai suksiboksit keski-ikäisenä. Tai sitten ovat vaan kateellisia kun ajavat jotain vanhaa romua, jossa ei ole oikeita päiväajovaloja. Tiedä sitten.
 
Viimeksi muokattu:
1) Suksiboksi 24/7/365 ajelu. En oikeasti ymmärrä tätä (keski-ikäisten miesten) fiksaatiota pitää suksiboksia aina katolla. Varmasti joillakin on ihan validejakin syitä tähän ja jotkut varmasti hiihtääkin, mutta todella paljon näkee porukkaa jotka ei taatusti ole menossa hiihtämään ja tuossa yhdellä naapurin ukolla on myös ympäri vuoden suksiboksi katolla ilman mitään ainakaan kovin ilmeistä syytä. En sitten tiedä eikö nämä ihmiset tiedä suksiboksin polttoaineen kulutusta lisäävästä vaikutuksesta, vai onko se silti heidän mielestään "wöörttiä" koska se suksiboksi on heidän mielestään jotenkin "cool". Mielessäni nämä on kaikki jotain kääntöveitsiä harrastavia susipaita-reisitaskuhousumiehiä.
Itse ainakin laitan suksiboksin katolle ennen talven ensimmäistä Lapin reissua ja otan pois viimeisen reissun jälkeen (yleensä jollain viiveellä). Tänä talvena oli boksi katolla reilut pari kuukautta. Sen verran työlästä irrotella tuota, että miksi ei ajaisi tyhjän boksin kanssa väliajan. Vaikutus kulutukseen arkiajossa kaupungissa on ihan mitätön.
 
Viime aikoina tiellä kiinnittänyt huomiota/ärsyttänyt taas nämä:

1) Suksiboksi 24/7/365 ajelu. En oikeasti ymmärrä tätä (keski-ikäisten miesten) fiksaatiota pitää suksiboksia aina katolla. Varmasti joillakin on ihan validejakin syitä tähän ja jotkut varmasti hiihtääkin, mutta todella paljon näkee porukkaa jotka ei taatusti ole menossa hiihtämään ja tuossa yhdellä naapurin ukolla on myös ympäri vuoden suksiboksi katolla ilman mitään ainakaan kovin ilmeistä syytä. En sitten tiedä eikö nämä ihmiset tiedä suksiboksin polttoaineen kulutusta lisäävästä vaikutuksesta, vai onko se silti heidän mielestään "wöörttiä" koska se suksiboksi on heidän mielestään jotenkin "cool". Mielessäni nämä on kaikki jotain kääntöveitsiä harrastavia susipaita-reisitaskuhousumiehiä.

2) Etusumareiden jatkuva käyttö. Varsinkin monet bemaristit tuntuvat sairastavan tätä tautia. Kai tämäkin on olevinaan "cool" samaan tapaan kun räpättimet polkupyörissä oli joskus esikouluikäisenä tai suksiboksit keski-ikäisenä. Tai sitten ovat vaan kateellisia kun ajavat jotain vanhaa romua, jossa ei ole oikeita päiväajovaloja. Tiedä sitten.
Mitä väliä suksiboksilla tai sumuvaloilla on, kumpikaan ei aiheuta vaaratilanteita tai mitään muitakaan tilanteita liikenteessä.

Jos ärsyyntyminen on noin pienestä kiinni niin suosittelen terapiaan menoa...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 884
Viestejä
4 584 993
Jäsenet
75 520
Uusin jäsen
Prosti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom