Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tänään taas lahden motarilla sellainen 20auton häröpallo possujuna oikealla ja vasemmalla kaistalla kun vasenta kaistaa ajettiin mittarissa 120km/h ja oikeaa kaistaa pari alle.

Sitten kun baana aukesi niin tämä vasemman kaistan tukko ei mennyt oikealle, eikä hänen takanaan tehnyt mitään niin jengi lähtee raivon vallassa oikealta ohi torvi soiden :facepalm:

No itse menin näiden kahden ensimmäisen taakse ja pakotin siirtymään oikealle. Pääsin heistä ohi niin ne siirtyi takaisin siihen vasemmalle kaistalle ja taas muiden eteen! ? :facepalm:

Kaksi urpoa sekoilee ja aiheuttaa aivan turhia tilanteita, mutta oikella on pyöreä merkki, sitä noudatetaan ja se on tärkein! o_O
Et maininnut tarkempaa kohtaa, mutta tuolla on pitkät pätkät kaistaopastettua moottoritietä ja tie haaraantuu siten, että oikealla ajamalla päätyy väärään suuntaan. Kun moottoritiellä on kaistaopasteet, saa ajaa sitä kaistaa, joka parhaiten sopii. Kaistaopasteet aiheuttavat myös sen, että on täysin sallittua palata oikealle kaistalle ja ajaa vasemmalla olevan ohi, kunhan ei palaa takaisin vasemmalle ohituksen jälkeen. Samoin jos liikenne kulkee jonossa, saa moottoritielläkin ihan vapaasti lasketella oikealta ohi.
 
Et maininnut tarkempaa kohtaa, mutta tuolla on pitkät pätkät kaistaopastettua moottoritietä ja tie haaraantuu siten, että oikealla ajamalla päätyy väärään suuntaan. Kun moottoritiellä on kaistaopasteet, saa ajaa sitä kaistaa, joka parhaiten sopii. Kaistaopasteet aiheuttavat myös sen, että on täysin sallittua palata oikealle kaistalle ja ajaa vasemmalla olevan ohi, kunhan ei palaa takaisin vasemmalle ohituksen jälkeen. Samoin jos liikenne kulkee jonossa, saa moottoritielläkin ihan vapaasti lasketella oikealta ohi.

Puhutaan alueesta järvenpään pohjoispuolella etelää kohti
 
Tämä kyllä kuvaa hyvin miksi kamera-Dennisin ja hänen välineensä sais tunkea sinne mihin aurinko ei paista. Random-liikkuvaa partiota tilalle vanhan hyvän ajan malliin, niin sais pahimmat urpot pois ja liikenteen siistiksi. Siisti hieman reippaasti etenevä possujuna ei ollut eikä ole se ongelma kehällä.

e: Ongelma tietysti se, että kamerat tuo rahaa ja hieman kameraa älykkäämmät yksilöt maksaa. Mut hei, liikenneturvallisuushan se Denniksellekin on tärkeintä :tdown:
Jos kamerat toimii, ja kannattaa, niin ei ne turhia ole, vaan ilmeisesti tarpeellisia.
Nyt ilmeisesti on se ongelma että porukassa on niitä tapa kaahareita, ja niiden valvonta tarvii myös liikkuvaa valvontaa ja matalaa puuttumiskynnystä.

Osalla kuskeja on sellainen ajotapa että jos jokin asia ei ole rangaistava, niin se on sallittu, ja tai jopa pakollista. Tämä puuttumiskynnys näyttää aiheuttavan ongelmaa, ilmeisesti edes huomautus ei tehoa, jos se ei tunnut lompakossa, jos se ei vaikuta ajo-oikeuteen. Eli poliisin pitäisi voida(pystyä) puuttumaan pieniinkin ylinopeuksiin tehokkaasti.

Kuljettajat tekee virheitä ja se pitää hyväksyä, mutta tässä nyt haen niitä kuljettajia jotka tietoisesti ajaa mm ylinopeutta.


Jos kehällä 95% ei ole ajokuntoisia, pinna niin kireällä että napsahtaa heti jos joku ajaa rajoitustenmukaan, niin pitäisi kehittää joku menetelmä miten tuollaiset kuskit saa poimittua tiensivuun.



Tämähän se koko pointti olikin. Jos se vasemmalle jäävä ei ole aikeissakaan vaihtaa, vaikka seuraavaan ohitettavaan on vielä reilusti matkaa, niin kyllä mäkin "palaan omalle kaistalleni" ja jatkan omaa vauhtiani. ...
Kiitos tarkennuksesta.

Lukijalle syntyy mielikuvia satunnaisesti, ja siitä seuraa väärinkäsityksiä. Ei henkilökohtaista. (useammin näkee niitä oikelta koukkijoita, kuin vasemmalle unohtuneita, mutta tämä kyllä ihan pätkästä kiinni)

On myös kuljettajia jotka palaavat oikealla kaistalle vaikka edessä suht lyhyen ajan kulutta uusi ohitettava, välillä voi tulla arviointi virheitä, sekä vasemmalle jäävälle että oikealle vaihtavalle.

Tässä jos vähän hypätään eteenpäin, niin se että pikkukärryn vetäjille sallittiin suuremmat nopeudet teki tuota arviointia vaikeammaksi, muutamavuosi sitten kuomukärryn näkeminen kertoi että kohta uusi ohitus, tänäpäivänä se voi mennä mitä vauhtia sattuu, miten sen hinaaja on sattunut päättämään sopivaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kamerat toimii, ja kannattaa, niin ei ne turhia ole, vaan ilmeisesti tarpeellisia.
Nyt ilmeisesti on se ongelma että porukassa on niitä tapa kaahareita, ja niiden valvonta tarvii myös liikkuvaa valvontaa ja matalaa puuttumiskynnystä.
Eihän ne toimi. Yksikään varsinainen kaahari ei niihin napsahda, kun niiden paikat on hyvin tiedossa. Saaliiksi jää perus-possujunassa menijöitä, jotka vahingossa alamäkeen rullaa nopeuden yli. Sakkoyliherkkien joukko sitten taas jarruttaa 70 km/h nopeuteen joka kameralla ettei vaan mene yli. Tasainen 80 km/h ajonopeus oli vaan kaunis ajatus, joka ei toimi. Ekat 2 viikkoa toimi sen takia, että kumpikaan ryhmä ei täysin muistanut missä kamerat oli.
Osalla kuskeja on sellainen ajotapa että jos jokin asia ei ole rangaistava, niin se on sallittu, ja tai jopa pakollista. Tämä puuttumiskynnys näyttää aiheuttavan ongelmaa, ilmeisesti edes huomautus ei tehoa, jos se ei tunnut lompakossa, jos se ei vaikuta ajo-oikeuteen. Eli poliisin pitäisi voida(pystyä) puuttumaan pieniinkin ylinopeuksiin tehokkaasti.

Kuljettajat tekee virheitä ja se pitää hyväksyä, mutta tässä nyt haen niitä kuljettajia jotka tietoisesti ajaa mm ylinopeutta.

Jos kehällä 95% ei ole ajokuntoisia, pinna niin kireällä että napsahtaa heti jos joku ajaa rajoitustenmukaan, niin pitäisi kehittää joku menetelmä miten tuollaiset kuskit saa poimittua tiensivuun.
Eli päädyit pohdinnassasi tasan samaan kuin minä :D Dennis leluineen helvettiin ja oikeat poliisit tilalle. En jaksa uskoa, että ihan oikeasti haluat jokaista kilometrin ylitystä kytättävän vaan pelkästään ottaa häiritsevät tapaukset pois joukosta. Se on kaikkien etu.
 
Automaattinen kameravalvonta suhteessa muuhun liikennekäyttäytymisen valvontaan saattaa antaa myös vähän väärän kuvan autoilijalle. Eli on paha asia ajaa liikennevirran mukana vaikkapa mittarinopeudella 90 km/h, vaikka poliisit tekee sitä päivittäin itsekin, mutta piittaamaton käyttäytyminen mm. kevyen liikenteen kanssa ja koulujen sun muiden erityisen arkojen alueiden lähellä harvoin johtaa mihinkään.

Sitten tästä vielä kohistaan välillä lehdissä asti, miten katastrofaalinen asenneongelma Suomessa on, kun on ihan "maan tapa" ajaa ylinopeutta, vaikka huomattavan suurin osa liikenteestä säilyy tuossa yllä mainitsemassani joukossa liikennevirran mukana. Ainakin oman kokemukseni mukaan. Ylinopeuksien suhteen Suomi on omalla mutuarviollani aika hyvässä jamassa niihin maihin nähden, joissa olen liikennettä nähnyt.

Nopeusvalvonnalle on aikansa ja paikkansa, mutta tolppien hölmö sijoittelu jonnekin alamäkeen romuttaa ihmisten luottoa niiden tarkoituksenmukaisuutta kohtaan.
 
Saiskohan jostain avoimen datan kautta luotua tilaston, jossa tarkasteltaisiin miten olemassa olevien kameroiden sijoittelu tolppiin jakautuu ajallisesti. Ts. onko kamerat aina tuottoisimmissa tolpissa siellä alamäen alla. Kehä 1:stä itäänpäin mennessä ainakin tuntuu, että Tuusulanväylän jälkeisen ison alamäen jälkeen oleva kamera on aika usein käytössä. Hankala nähdä ongelmaa liikenneturvallisuuden kannalta, kun ko. paikassa ei ole erityisen haastavasti edes liittymiä. Mestaritunnelin suuaukko (alamäkeen :D) ja kaaren suora lienevät myös tuottoisia paikkoja.

e: Pohdin siis yllä sitä, että onko ne kamerat "ajautuneet" käyttöön enemmän ja enemmän niihin paikkoihin, mitkä tuottavat rahaa parhaiten. Todennäköisesti tuottoisilla paikoilla ei juuri tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa ole.
 
Sellainen huomio että nykyään on aivan perseestä ajaa ilman vakkaria. Siis jos autossa ei ole sitä. Pikkuisenkin kun laskee nopeus esim mutkassa tai ylämäessä niin siellä on auto heti perseessä kiinni. Sitten junnaavat siinä puskurissa ärsyyntyneenä kun edellä menevä ei osaa pitää tasaista nopeutta ja he joutuvat jarruttamaan. Sellainen jatkuva kyttäysfiilis kun suurin osa pitää liian lyhyttä väliä.
 
Mun mielestä automaattivalvonnan paikka olisi risteykset ja varsinkin nämä punasia päin ajavat.

Se on kumma että esimerkiksi Vihdintiellä tapahtuu todella paljon peltikolareita ja helsingin päässä kaikki risteykset on valoristeyksiä?
 
Olin ennen sitä mieltä, että jos ajaa suht rajoitusten mukaan, niin ei ne tolpat häiritse ja ihmettelin niitä kommentteja vaarallisista jarrutuksista. Tai siis jos ajaa rajoitusten mukaan, niin miksi sitä tartteisi muka jarrutella vaarallisesti? Sitten lähdin ajamaan pk-seudun ulkopuolelle ja mieli muuttui välittömästi, kun tuli ensimmäinen sellainen tolppa vastaan, joka on heti 100->80 vaihdon jälkeen. Onneksi en meuhkannut tästä julkisesti, niin ei tarvinnut hävetä jälkikäteen.
 
Liikenneturvallisuuden näkökulmasta pahin tolppa taitaa olla 2-tiellä (?) just yhden ohituskaistan lopussa mäennyppylän takana alamäessä rajoituksen. Tais siinä rajoituskin vielä tippua. Voin kuvitella, että aiheuttaa pientä toimintaa ohjaamossa, jos on ekaa kertaa liikenteessä ja käyttää reippaasti yhtä harvoista turvallisista ohitustavoista ko. tiellä.
 
Tolpat aiheuttaa kyllä omat ongelmansa liikenteen sujuvuudelle, kuten esimerkiksi sen, ettei tolpan kohdalla yhtäkkiä olekaan täyttä varmuutta rajoituksesta, kun takaraivoon hiipii se ajatus, että olenkohan missannut rajoituksen ja tästä syystä ruotsin malli tolpasta muistuttavalla liikennemerkillä ja sen yhteydessä löytyvällä rajoituksella on liikenteen sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden kannalta ehdottomasti parempi, joskin valtion sakkotulojahan se kyllä syö. Etenkin nykyään, kun halutessaan kännykkä äpit ilmottelee tolpista, niin eipä tuolla pitäisi olla mitään perusteltua syytä käyttää tolppia miinan tavoin keräämään epäonnisten rahoja sakkojen muodossa, kun koko tolppien idea on, että kuskeilla on rajoitus muistissa ja että edes tolpan kohdalla ajettaisiin rauhallisemmin, josta syystä toki tolppia paljon risteysalueilla onkin. Toki tuo nyt ei ihan kanssa-autoilija ärsytysaihepiiriin mene.

Mulla ehkä isoin sellanen jatkuva "harmituksen" aihe liikenteessä on se, että monet autoilijat tuntuvat ajavan ihan omassa kuplassaan, ei osata kaksikaistaisilla (per suunta) teillä vaihtaa sinne oikealle kaistalle, jos takaa tulee joku vauhdikkaammin tai maanteillä pitää esim sitten turvaväliä possujunassa, että joku pääsisi halutessaan ohi. Se pitäisikö joku ylinopeutta ajava päästää ohi, vai toimiiko sellasena rajoituspoliisina nyt on makuasia, itse voin myöntää ajavani motareilla tai muuten taajamien ulkopuolella kelin yms salliessa ylinopeuttakin, yleensä alle päiväsakkorajan kuitenkin, mutta jätän sitten perseilyt pois taajamista ja riskipaikoista ja luulen, että suomalaisten moraali useimmilla on aika saman henkinen. Toki joku henkilö voi todeta, että se rajoitus on rajoitus ja se on turvallisin maksiminopeus, mutta etenkin jos liikennettä ei juurikaan ole, niin harvoinpa se oma ylinopeus vaarantaa ketään. Autot on kuitenkin kehittyneet vuosikymmenten verran eikä rajoituksissa ole ollut muutosta kuin alaspäin.
 
Esim omassa sähkökipossa mittarivirhe on 1kmh. Sama virhe 40kmh tai 80kmh.

Sähköautoissa voi hyvin olla mittarin kalibrointi GPS/Glonass kautta. Ei haittaa vaikka käyttää eri rengaskokoa tai uusia/kuluneita renkaita, että vierintäkehä muuttuu, kun auto osaa korjata nopeuden itse. Niissähän on navigointi, ja yhteys on päällä koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Minun edessäni ollutta autoilijaa näytti ärsyttävän kovasti edessään ollut, joka oli pysähtynyt ennen risteystä, ettei olisi tukkinut risteävää liikennettä sillä välin kun risteyksen jälkeen odotteli jono punaisissa. Edessä olevan peruutuspeilistä näkyi kuinka kuski huusi naama punaisena ja takoi rattia. Suuttui vielä enemmän huomattuaan peilistään, kuinka nauroin takana :vihellys:

Joutuihan siinä n. 20 sekuntia odottelemaan, joten raivokohtaus oli täysin perusteltu. Jos risteystä ennen pysähtynyt olisi ajanut tukkimaan risteyksen ja päästänyt miniminäminäkuskin, olisi viisi risteävää tietä ajanutta joutunut odottamaan.
 
Minun edessäni ollutta autoilijaa näytti ärsyttävän kovasti edessään ollut, joka oli pysähtynyt ennen risteystä, ettei olisi tukkinut risteävää liikennettä sillä välin kun risteyksen jälkeen odotteli jono punaisissa. Edessä olevan peruutuspeilistä näkyi kuinka kuski huusi naama punaisena ja takoi rattia. Suuttui vielä enemmän huomattuaan peilistään, kuinka nauroin takana :vihellys:

Joutuihan siinä n. 20 sekuntia odottelemaan, joten raivokohtaus oli täysin perusteltu. Jos risteystä ennen pysähtynyt olisi ajanut tukkimaan risteyksen ja päästänyt miniminäminäkuskin, olisi viisi risteävää tietä ajanutta joutunut odottamaan.
Näin kerran saman näytelmän. Edellä mennyt odotti risteyksen vapautumista ja jonon ensimmäiseksi valojen vaihduttua jäänyt naiskuski raivosi ja tööttäili. Molemmat olivat vielä peräkkäin suoraan menevien kaistalla, joten kukaan ei edes tullut pidätellyksi ns. turhaan. Nauratti ja vitutti tuo tööttäily kun olin jalankulkijana kohdalla, niin oli pakko mennä provoilemaan/mansplainaamaan naureskellen kuskin ikkunalle, että turhaanpa raivoat kun ei täällä mennä risteyksiä tukkimaan.

No käytännössä tuo on päivittäistä, että ajetaan tukkimaan risteys ja kahdeksan auton sijaan risteävän liikenteen valoista ehtiikiin vain kolme. Eipä tule oikein muissa tilanteissa tööttäiltyä, mutta noissa lähtee läheltä ohittaessa pitkä ja vihainen.
 
Eihän ne toimi. Yksikään varsinainen kaahari ei niihin napsahda, kun niiden paikat on hyvin tiedossa.
Tiettävästi kamerat toimii, ja niissä on kehitysvaraa.
Yksittäisenä mainita, vaikka teillä paljon mitataan keskinopeuksia, niin sitä voisi hyödyntää myös valvonnassa.



Eli päädyit pohdinnassasi tasan samaan kuin minä :D Dennis leluineen helvettiin ja oikeat poliisit tilalle. En jaksa uskoa, että ihan oikeasti haluat jokaista kilometrin ylitystä kytättävän vaan pelkästään ottaa häiritsevät tapaukset pois joukosta. Se on kaikkien etu.
Väärin käsitys, en ajatellut joko tai, vaan sitä että yksittäinen valvontatapa ei napsi kaikkia, vaan tarvitaan eri tapoja.


Liikenneturvallisuuden näkökulmasta pahin tolppa taitaa olla 2-tiellä (?) just yhden ohituskaistan lopussa mäennyppylän takana alamäessä rajoituksen. Tais siinä rajoituskin vielä tippua. Voin kuvitella, että aiheuttaa pientä toimintaa ohjaamossa, jos on ekaa kertaa liikenteessä ja käyttää reippaasti yhtä harvoista turvallisista ohitustavoista ko. tiellä.
Ei kuullosta turvalliselta ohitukselta jos kuski sekoaa kesken ohituksen kamerasta.

Tolpat aiheuttaa kyllä omat ongelmansa liikenteen sujuvuudelle, kuten esimerkiksi sen, ettei tolpan kohdalla yhtäkkiä olekaan täyttä varmuutta rajoituksesta, kun takaraivoon hiipii se ajatus, että olenkohan missannut rajoituksen ja tästä syystä ruotsin malli tolpasta muistuttavalla liikennemerkillä ja sen yhteydessä löytyvällä rajoituksella on liikenteen sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden kannalta ehdottomasti parempi, joskin valtion sakkotulojahan se kyllä syö.

Sillä ei kai väliä onko se nopeusvalvonta tolpalla vai ilman, jos on epävarma niin on epävarma. Ja kummassakin vaikutus se että jatkossa on tarkempi. "piilo" valvonnassa ei tulisi epävarmuutta, joten osa valvonnan tavoitteesta menetetään, sen tosin korvaisi se että saataisiin tolpissa hiljentävät ylinopeutta ajavat kiinni.


Mutta noiden tolppien läheisyydessä saisi olla voimassa oleva rajoitus merkki. Mikä nyt sopiva muutama satametriä aiemmin, tai heti kameran jälkeen.
 
Tiettävästi kamerat toimii, ja niissä on kehitysvaraa.
Yksittäisenä mainita, vaikka teillä paljon mitataan keskinopeuksia, niin sitä voisi hyödyntää myös valvonnassa.
Kyllähän ne tolpat varmaan teknisesti toimii ja joillain tieosuuksilla voi olla, mutta kehitysvaraa tosiaan on. Jos poliiseilla olisi resursseja valvoa suurin osa ajasta kaahareita ja kaaharimaista liikennekäyttäytymistä (ei siis pelkästään ylinopeutta), luulen että mieluummin niitä sakkoja annettaisiin niille kuin kaikille, jotka ajavat kameraan vähänkin rajan yli, vaikka edelliset 20 kilsaa olisi mennyt sujuvasti. Kyllähän Kehä I:llä esimerkiksi näkee näitä satamaan kiirehtijöitä, jotka vetää 100 km/h kaistojen välejä ilman vilkkua puikkelehtien, mutta tietää tasan tarkalleen jarrutella kameroiden kohdalla.

Ei kuullosta turvalliselta ohitukselta jos kuski sekoaa kesken ohituksen kamerasta.
Ei kuitenkaan taida poistaa sitä pointtia, että kamera on hölmössä paikassa.
 
Väärin käsitys, en ajatellut joko tai, vaan sitä että yksittäinen valvontatapa ei napsi kaikkia, vaan tarvitaan eri tapoja.
Ei minullakaan olisi pienintäkään ongelmaa, jos vaikka jokaisessa liikennevalotolpassa olisi automaattikamera punaisia päin ajajia varten. Kritiikkini kohdistuu puhtaasti rahastusautomaatti-Dennikseen, jonka resepti ei todistetusti toimi olleenkaan. Äärimmäisen harva kamera on oikeasti sellaisessa paikassa, että sitä voi perustellusti pitää liikenneturvallisuutta parantavana (toki mun otanta ei ole mitenkään täydellinen, mutta aikalailla etelä-Suomi on tullut haarukoitua). Jos vaikka katsoo poliisien raportteja kehä 1:n kameroinnin onnistumisesta, niin siinä on spinnausta kotiinpäin kuin Venäjän erikoisoperaation raportoinnissa konsanaan. Käyttäjäkokemus, joka täälläkin on useammasta suusta on tullut esille, kuitenkin kertoo homman menneen entistä perseemmälle lyhyen sopeutumisajan jälkeen.

Ei kuullosta turvalliselta ohitukselta jos kuski sekoaa kesken ohituksen kamerasta.
Niin siinä kuitenkin käy. Harmi kun en muista oikeaa paikkaa, siinä varmaan google mapsissakin näkyisi lukkojarrutusjälkiä. Ei tuollainen miina palvele yhdenkään tienkäyttäjän turvallisuutta. Ohituskaistan lopussa on tärkeämpää keskittyä turvalliseen liittymiseen takaisin oikealle kaistalle sen sijaan, että tuijotetaan yksioikoisesti mitä viisari näyttää. Vaihtoehdoiksihan tuohon jää a) ajaa ylinopeutta kameraan b) runtata oikealle (jos tilaa) ja lukkojarruttaa ohitetun edessä c) lukkojarruttaa ohituskaistalla, jolloin on suuri riski olla vähintään 3 rinnakkain ohituskaistan päättymisalueella. Kuski joutuu tekemään valinnan sekunnin murto-osassa. 500 metriä myöhemmäksi kamera, niin 0 ongelmaa. Ymmärtääkseni ko. paikka oli ihan klassikko myös liikkuvan poliisin aikana ennen kameroita. Pistivät tuottoisaan paikkaan kameran ajattelematta minkälaisen yllätyksen se tekee autoilijoille. Puskatutkan aikana asia ei ollut ongelma, koska tutkan näkemisen kohdalla ei ollut enää mitään tehtävissä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin siinä kuitenkin käy. Harmi kun en muista oikeaa paikkaa, siinä varmaan google mapsissakin näkyisi lukkojarrutusjälkiä. Ei tuollainen miina palvele yhdenkään tienkäyttäjän turvallisuutta. Ohituskaistan lopussa on tärkeämpää keskittyä turvalliseen liittymiseen takaisin oikealle kaistalle sen sijaan, että tuijotetaan yksioikoisesti mitä viisari näyttää. Vaihtoehdoiksihan tuohon jää a) ajaa ylinopeutta kameraan b) runtata oikealle (jos tilaa) ja lukkojarruttaa ohitetun edessä c) lukkojarruttaa ohituskaistalla, jolloin on suuri riski olla vähintään 3 rinnakkain ohituskaistan päättymisalueella. Kuski joutuu tekemään valinnan sekunnin murto-osassa. 500 metriä myöhemmäksi kamera, niin 0 ongelmaa. Ymmärtääkseni ko. paikka oli ihan klassikko myös liikkuvan poliisin aikana ennen kameroita. Pistivät tuottoisaan paikkaan kameran ajattelematta minkälaisen yllätyksen se tekee autoilijoille. Puskatutkan aikana asia ei ollut ongelma, koska tutkan näkemisen kohdalla ei ollut enää mitään tehtävissä.

Liekö tämä paikka? Tuosta ajelen päivittäin, niin ainakin kuvauksen perusteella kuulosti tutulta. Google Maps
 
Oli taas joku maanteiden ritari auton ratissa.
Herra päästeli moottoritiellä ohituskaistalla baijerilaisella rekan vieressä n. 4km matkan. Rekkakuski hiffasi ruveta hölläämään kaasua niin, että tämä vieressä ajanut auto lipui todella hiljalleen ohi..
Sama ruljanssi jatkui vielä n. puolen kilometrin verran, jonka jälkeen kurvasin oikealta ohitse ja jatkoin oikeaa kaistaa. Baijerilaisen kuski vaihtoi heti kaistaa minun perääni ja ajeli huoltoaseman pihaan minun perässäni niin, että tunsin polttimoiden lämmön niskassani.

Ukko tuli räyhäämään, että oikealta ei saa ohittaa ja huusi pää punaisena. Kehoitin häntä tutustumaan lakiin ja toivottelin mukavat päivän jatkot sekä tehostin sanomaani sanomalla, että jos päässä ei liiku kuin silmät niin auton rattiin ei parane hypätä. Uhkasi vetää turpaan, mutta jatkoin huoltoasemalle sisälle sen enempää kuuntelematta.

Kaikkihan alkoi siitä, että näin jo n. puolen kilometrin päästä, että ko. auto ajaa rekan vierellä ohituskaistaa ja ajattelin sen ehtivän hyvin alta pois. Siinä se kuitenkin pysyi niin kauan, että olin auton takana ja vilautin jo hyvissä ajoin valoja, josko herra löytäisi oikeanpuoleisen polkimen ja painaisi sitä inasen niin suurinta sallittua vauhtia ajavat pääsisivät ohitse.

Ja ei, en hiillostanut ko. autoa vaan pidin turvallisesti n. kahden auton mitan rakoa edellä ajavaan.


E: Minulla on käynyt kerran hieman vastaava tilanne myös aiemmin useita vuosia sitten, silloin kysyin tutulta poliisimieheltä oikealta ohittamisesta. Laki kysymys ompi siis tulkinnanvarainen ja oikealta ohittamista ei suoranaisesti laissa kielletä vaan kyseisellä lain kohdalla pyritään estämään ns. pujottelu.
 
Viimeksi muokattu:
Kehoitin häntä tutustumaan lakiin ja toivottelin mukavat päivän jatkot sekä tehostin sanomaani sanomalla, että jos päässä ei liiku kuin silmät niin auton rattiin ei parane hypätä.

Jos kyseessä on vanhempi mies, niin nämähän on oikeita sankareita niin kaupunkialueella, kuin myös moottoriteillä. Yleensä liikennesääntöjen osaaminen on perua 1970-luvulta, samoin kuin "aina tässä kohtaa on ollut yksisuuntainen" -ajattelutapa, joka leviää myös moniin muihinkin asioihin. Mikään ei ole vaarallisempi kuin ikämies tai "eco-prius" tien päällä.
 
Liikenneturvallisuuden näkökulmasta pahin tolppa taitaa olla 2-tiellä (?) just yhden ohituskaistan lopussa mäennyppylän takana alamäessä rajoituksen. Tais siinä rajoituskin vielä tippua. Voin kuvitella, että aiheuttaa pientä toimintaa ohjaamossa, jos on ekaa kertaa liikenteessä ja käyttää reippaasti yhtä harvoista turvallisista ohitustavoista ko. tiellä.
2-tiellä ei tarvi/kannata ohittaa yhtään autoa ohituskaistalla jos turvallisen synonyymi on lompakossa olevan setelitukun maksimointi :). Ohitse pääsee ihan yhtä hyvin (oikeastaan mihin aikaan päivästä tahansa) 50-500m ohituskaistan jälkeen sillä ainoalla erolla että ohituskaistalla täytyy ajaa 30-40 yli että pääsee näistä arjen sankareista ohitse yhtä sujuvasti kuin de-factolla ohituskaistan ulkopuolella (koska maagisesti se paskakasa joka kulkee 15 alle ohituskaistan ulkopuolella meneekin 15 yli ohituskaistan kohdalla). Jos on tutka tiensivussa niin se on nimenomaan ohituskaistalla eikä missään muualla.
Liekö tämä paikka? Tuosta ajelen päivittäin, niin ainakin kuvauksen perusteella kuulosti tutulta. Google Maps
Tuo se on pakko olla, koska ei ole muuta edes etäisesti kuvaukseen sopivaa paikkaa, mutta ei tuokaan kohta nyt niin kovin erikoinen/yllättävä ole.
 
Oli taas joku maanteiden ritari auton ratissa.
Herra päästeli moottoritiellä ohituskaistalla baijerilaisella rekan vieressä n. 4km matkan. Rekkakuski hiffasi ruveta hölläämään kaasua niin, että tämä vieressä ajanut auto lipui todella hiljalleen ohi..
Sama ruljanssi jatkui vielä n. puolen kilometrin verran, jonka jälkeen kurvasin oikealta ohitse ja jatkoin oikeaa kaistaa. Baijerilaisen kuski vaihtoi heti kaistaa minun perääni ja ajeli huoltoaseman pihaan minun perässäni niin, että tunsin polttimoiden lämmön niskassani.

Ukko tuli räyhäämään, että oikealta ei saa ohittaa ja huusi pää punaisena. Kehoitin häntä tutustumaan lakiin ja toivottelin mukavat päivän jatkot sekä tehostin sanomaani sanomalla, että jos päässä ei liiku kuin silmät niin auton rattiin ei parane hypätä. Uhkasi vetää turpaan, mutta jatkoin huoltoasemalle sisälle sen enempää kuuntelematta.

Kaikkihan alkoi siitä, että näin jo n. puolen kilometrin päästä, että ko. auto ajaa rekan vierellä ohituskaistaa ja ajattelin sen ehtivän hyvin alta pois. Siinä se kuitenkin pysyi niin kauan, että olin auton takana ja vilautin jo hyvissä ajoin valoja, josko herra löytäisi oikeanpuoleisen polkimen ja painaisi sitä inasen niin suurinta sallittua vauhtia ajavat pääsisivät ohitse.

Ja ei, en hiillostanut ko. autoa vaan pidin turvallisesti n. kahden auton mitan rakoa edellä ajavaan.


E: Minulla on käynyt kerran hieman vastaava tilanne myös aiemmin useita vuosia sitten, silloin kysyin tutulta poliisimieheltä oikealta ohittamisesta. Laki kysymys ompi siis tulkinnanvarainen ja oikealta ohittamista ei suoranaisesti laissa kielletä vaan kyseisellä lain kohdalla pyritään estämään ns. pujottelu.
Teit siis edelle ajamisen etkä ohitusta. Ohitus se olisi vasta sitten jos vaihdat takaisin kaistalle jolta lähdit. Nythän edessäsi oli yhden auton tekemä hitaampi kaista, etkä palannut takaisin alkuperäiselle kaistalle eli pujotellut. Itse tekisin samoin.
Itsellä pistänyt silmään (ei ärsytä) risteyksen jättösäännön muuttuminen. Nuolella merkitty yksi kääntyvä kaista vasemmalle ja tielle jolle menen on kaksi tai useampia kaistoja. Itse valitsen sen oikeamman puoleisen suoraan. Kovin moni ei valitse ja tekee kohta turhan kaistanvaihdon vaikka se nykyisin on mahdollista mennä sille kaistalle kuin haluaa. Toki jos edelläni on muita niin jätän kuitenkin tilan tulla vanhan kaavan mukaan.
 
Kaksi auton mittaa on n. 10 metriä, eli ~90 vauhdissa alle puoli sekuntia. On hiillostamista.
No tuo kahden auton mitta lienee kuitenkin se melko normaali etäisyys, vaikkakin toki ei siitä pidemmästä haittaa ole, eipä tuo vaadi adaptiivisesta vakkarista kuin napsun ylöspäin.

Onneksi ei ole vielä sattunut mitään.

Toki on se vielä onneksi enemmän kuin tämän sankarin puolen auton mittainen turvaväli, mun ohi ajamisen jälkeen.
 
Adaptiivinen vakkari muuten muutti omaa ajokäyttäytymistä motarilla aika paljon. Kun merkki tulee että edellä menevä on lukittunut. Katson hetken, ehkä en sitäkään koska ajan siis kovempaa. (suurin etäisyys päällä) Taustapeilejä seuraten vasemmalle kaistalle ennen kuin vakkari laskee nopeutta. Teen välillä siis "hitaan" ohituksen, mutta jos joku tulee taakse vasemmalle. Polkasen kaasulla ohi jo alkamaani ohitusta ja menen kyllä pieneenkin väliin takaisin oikealle kaistalle. Jos kerran ajelee alle rajoituksien, voisi pitää myös turvavälitkin sellaisina että sinne sopii.
Edelleen nämä alinopeuden ajajat on mielestäni enemmän "minä minä" ajajia.
Kovin pitkään en kyllä roiku nopeus pumppaajien/alinopeus ajajien perässä normaaleillakaan teillä.
Yhteenvetona olen varmaankin se kuski joka ärsyttää.
 
Ei kuitenkaan taida poistaa sitä pointtia, että kamera on hölmössä paikassa.
En ole varma olenko puhutun kameran ohi ajanut, joskus nähnyt kameroita epätyypillisissä paikoissa.

Mutta on ohituskaista pätkiä joiden päässä ajetaan merkittävää ylinopeutta, ja ohituskaistan loppu ei ole ihan optimi (turvalinen) sellaiselle.

Jos kuvitellaan että olisi sellainen paikka, ja nopeuksia halutaan alas, niin kamera varmaan oiva tapa niihin puuttua, mutta kyllä sitten saisi olla ajoissa poikkeuksellisen näkyvät ilmoitukset nopeusvalvonnasta.

Ja sekaannusten vättämiseksi en ole rangaistuskäytäntöjen fani, virheitä tulee, yhdestä virheestä tuntuva rangaistus on kohtuutonta.

Liekö tämä paikka? Tuosta ajelen päivittäin, niin ainakin kuvauksen perusteella kuulosti tutulta. Google Maps
Jep, tämähän se oli. Kiitos.
Sain kuvan vähän toisenlaisesta paikasta, ei kai tuossa mitään paheksuttavaa ole.

Edit eikö tuo ole juuri niitä paikkoja missä jo iso hyöty jos taparikollisetkin hiljentää.

Jos Corolla vauhti on ohituskaistalla lähtenyt lapasesta niin onhan sen jo kerinnyt saamaan kohdilleen hyvissä ajoin.
No tuo kahden auton mitta lienee kuitenkin se melko normaali etäisyys,
Motarilla kahdenauton mitta, siis jos sillä et tarkoita parisataametriä, vaan pariakymmentä metriä, niin se nyt on jotain sellaista mitä ei saa sanoa.

Mutta kyse ei ole pelkästään (ketju) kolaririskistä, vaan sillä estät "kaikki" perusasiat liikenteessä, mistä sitten seuraa kiihdystykaista hässäkät, oihituskaista hässäkät, tuuppishässäköt sun muut. Jos tuollaista pitää normaalina, niin siitä seuraa myös se että muiden toiminta alkaa näyttää oudolta, jos vielä kiilailet tuolla turvavälillä muiden eteen. Jos ohitat jonossa ja palailet oikealle ennenaikojaan ja jäät siihen takakulmaan, niin estät toista palaamasta jne.
 
Viimeksi muokattu:
Motarilla kahdenauton mitta, siis jos sillä et tarkoita parisataametriä, vaan pariakymmentä metriä, niin se nyt on jotain sellaista mitä ei saa sanoa.

Mutta kyse ei ole pelkästään (ketju) kolaririskistä, vaan sillä estät "kaikki" perusasiat liikenteessä, mistä sitten seuraa kiihdystykaista hässäkät, oihituskaista hässäkät, tuuppishässäköt sun muut. Jos tuollaista pitää normaalina, niin siitä seuraa myös se että muiden toiminta alkaa näyttää oudolta, jos vielä kiilailet tuolla turvavälillä muiden eteen. Jos ohitat jonossa ja palailet oikealle ennenaikojaan ja jäät siihen takakulmaan, niin estät toista palaamasta jne.

Ehkä tuo kahden auton mitta on tosiaan arvioitu hieman alakanttiin mitä sanoin. Sillä adaptiivisella vakkarilla tämän hetkisellä asetuksella väliin jää kyllä tila mihin auto mahtuu kepoisasti väliin. Adaptiivinen vakkarihan alkaa myös heti tekemään tilaa lisää kun toinen auto alkaa väliin tulemaan.

Onnellinen olen toki siitä, että kolariin en ole ikinä joutunut vaikka kilometrejä tuleekin vuodessa reilu 50tkm.
 
No tuo kahden auton mitta lienee kuitenkin se melko normaali etäisyys, vaikkakin toki ei siitä pidemmästä haittaa ole, eipä tuo vaadi adaptiivisesta vakkarista kuin napsun ylöspäin.

Onneksi ei ole vielä sattunut mitään.

Toki on se vielä onneksi enemmän kuin tämän sankarin puolen auton mittainen turvaväli, mun ohi ajamisen jälkeen.
En ihmettelisi yhtään, jos edellä ajava olisi jäänyt asumaan rekan viereen ihan vain kostoksi alle reaktioajan päässä ajavalle valoja vilkuttelevalle rallikuskille. Normaali etäisyys moottoritiellä on 4 sekuntia, ei 0,4. Poliisin taulukkoihin kirjattu puuttumisraja on 2 sekuntia.
 
Ehkä tuo kahden auton mitta on tosiaan arvioitu hieman alakanttiin mitä sanoin. Sillä adaptiivisella vakkarilla tämän hetkisellä asetuksella väliin jää kyllä tila mihin auto mahtuu kepoisasti väliin. Adaptiivinen vakkarihan alkaa myös heti tekemään tilaa lisää kun toinen auto alkaa väliin tulemaan.
Vanhemmat adaptiiviset vakkarit ei muuhun pystyneetkään, lähinnä peräänajo estemiä.

Motarilla turvavälin idea on sen ketjukolarin välttämisen lisäksi se että kiihdytyskaistalta on helppo ja turvallista liittyä liikennevirtaan, tai kaistanvaihtaja pystyy turvallisesti vaihtaan kaistaan. on sitä pelivaraa hetksi tinkiä turvavälistä, ei tarvi jarrutella, riittää että hellää kaasua. Liikennevirtaa hitaamminkin rampilta liittyjällä on aikaa sovittaa nopeus edellä ajavaan.

Jos ajelee 30 metrin turvavälillä, niin meneehän se vähän työlääksi itselläkin, jos riittävään välimatkaan kykenevä adaptiivinen, niin helpostihan sillä luonnistus sen asiallisen turvavälin pitäminen, jos taasen oman auton adaptiivinen ei siihen kykene kuin taajamissa, niin siitä ei motarilla paljoa ole iloa.

Tavisvakkarilla se turvavälin pitäminen voi olla helppoa, osalla taasen hyvin kankeaa, riippuu käyttöliittymästä.

Tapa, tottumus juttu, jos ajat paljon, niin kannattaa otta yksi viikko ja kiinittää turvaväliin kunnolla huomiota, välimatkan arvioiminen on vaikeaa, mutta kesällä esim varjoja voi käyttää apuna, ja kun edellä oleva ohittaa jonkin varjon, niin lasket siitä rauhallisesti neljäsekunttia, jos saavutat itse varjon ennen neljään pääsemistä, niin pidennä väliä. Sitten kun sen neljä sekunttia säännöllisesti alkaa ylittyyn, niin sitten riittää kun silloin tällöin tekee kalibroinnin.

Sen jälkeen sitten alkaa harjoitella takanaolevaan samaa, eli sitä kaistalle palaamista, ettei kouki toisten eteen. Taaksepäin arvioiminen on hitusen vaikeampaa.

Joskus oli se peilikikka, mutta keskiverto autolla jos ohitettava näkyy taustapeilissä niin motari oloissa ei olla vielä kaukanakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se 4 sekuntiakaan vielä riitä kuin reagointiin keskimäärin. Suunnitelmallinen reagointi tarvitsee yli 5 sek.

"Suunnitelmallinen" tarkoittaa pikaista riskianalyysiä ja vasta sen jälkeen toteutusta ilman kiireen tuntua. Kun noita yllätystilanteita harjoittelee erikseen niin 5 sekuntia tuntuu tuplasti pidemmältä kuin 4. Neljällä on aina kiire.
 
En ihmettelisi yhtään, jos edellä ajava olisi jäänyt asumaan rekan viereen ihan vain kostoksi alle reaktioajan päässä ajavalle valoja vilkuttelevalle rallikuskille. Normaali etäisyys moottoritiellä on 4 sekuntia, ei 0,4. Poliisin taulukkoihin kirjattu puuttumisraja on 2 sekuntia.
Valoja vilkautin siis omasta mielestä hyvissä ajoin eli ehkä n. 150m päässä.

E:Tähän vielä lisätäkseni, auto oli siis jo rekan vierellä kun itse olin vielä abauttiarallaa n. 500 metrin päässä kun mutkasta pääsin "ulos".
 
Liekö tämä paikka? Tuosta ajelen päivittäin, niin ainakin kuvauksen perusteella kuulosti tutulta. Google Maps
Liikenneturvallisuuden näkökulmasta pahin tolppa taitaa olla 2-tiellä (?) just yhden ohituskaistan lopussa mäennyppylän takana alamäessä rajoituksen. Tais siinä rajoituskin vielä tippua. Voin kuvitella, että aiheuttaa pientä toimintaa ohjaamossa, jos on ekaa kertaa liikenteessä ja käyttää reippaasti yhtä harvoista turvallisista ohitustavoista ko. tiellä.
Kiitos! tästä. Tulee kyllä helposti silmille kaarteen takaa. Multa kyllä löytyy jonkin verran ymmärrystä tolle peltipoliisille, Ohituskaista on todella lyhyt jotain 400m ja ton peltipoliisin lähellä n.200m on T-risteys, jota "suojaamaan" kaahareilta se lienee laitettu? (tuskin pelkästään kassaa kasvattamaan?). Vaikeaa arvioida peräänajon riskiä suhteessa T-risteyksen kolaririskin kasvuun.
Ois kiva nähdä tilastoja tosta eli onko kolaroitu epäsuorasti tuon peltipoliisin takia.
 
Kiitos! tästä. Tulee kyllä helposti silmille kaarteen takaa. Multa kyllä löytyy jonkin verran ymmärrystä tolle peltipoliisille, Ohituskaista on todella lyhyt jotain 400m ja ton peltipoliisin lähellä n.200m on T-risteys, jota "suojaamaan" kaahareilta se lienee laitettu? (tuskin pelkästään kassaa kasvattamaan?). Vaikeaa arvioida peräänajon riskiä suhteessa T-risteyksen kolaririskin kasvuun.
Ois kiva nähdä tilastoja tosta eli onko kolaroitu epäsuorasti tuon peltipoliisin takia.
Tuon kameren kritiikkiä kyllä ihmettelin, se vaikuttaa nimenomaan kameralta mitä kameroita yleensä kritisoivat kannattavat.

Ohituskaista on päättynyt jo aiemmin, vaikka olisi käynyt tilanne että olisi ohituskaistalla ottanut sakkovauhtia, niin onhan tuohon kameraan silti matkaa, ja vanha ponttö, niin ei edes mittaa mäenpäältä.

Risteyskin kerrottu aiemmin, joten ajatus että jatkan tässä reippaasti on vain raskauttava.

Eikä sekään avautunut mitä vaaraa tuosta on, toki jos jarruttaa ja auto lähtee lapasesta vastaantulijoiden kaistalla, niin joo, kameran vikahan se on.

Taas näitä, että pitää rakentaa kaiteet, että tapa koheltajat ei vaaranna muita.

Edit olihan siellä kamerasta varoittava merkkikin.

Ja kahdeksan kympin alue, joten jos joku maalailee jotain yli satkun kohelluksia, niin ehkä hyvä jos hiljentävät ennenkuin kolisee.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon kameren kritiikkiä kyllä ihmettelin, se vaikuttaa nimenomaan kameralta mitä kameroita yleensä kritisoivat kannattavat.

Ohituskaista on päättynyt jo aiemmin, vaikka olisi käynyt tilanne että olisi ohituskaistalla ottanut sakkovauhtia, niin onhan tuohon kameraan silti matkaa, ja vanha ponttö, niin ei edes mittaa mäenpäältä.

Risteyskin kerrottu aiemmin, joten ajatus että jatkan tässä reippaasti on vain raskauttava.

Eikä sekään avautunut mitä vaaraa tuosta on, toki jos jarruttaa ja auto lähtee lapasesta vastaantulijoiden kaistalla, niin joo, kameran vikahan se on.

Taas näitä, että pitää rakentaa kaiteet, että tapa koheltajat ei vaaranna muita.
Mä tosiaan pidän aidoista poliiseista huomattavasti enemmän. Tuo on sellainen paikka, että kaide voisi olla tarpellinen. Luultavasti tossa ei ole pahoja tapatunut kun ei ole laitettu? Jos 2-3 autoa tossa 110-120 lasissa ohittaa ja jarrut pohjaan märällä... Kuskissahan se vika aina on, mutta huonosti sijoitetulla peltipoliisillakin voidaan ongelmaa lisätä. Aika monella katse on tien reunassa niitä peltipoliiseja etsimässä, josta seuraa ettei välttämättä huomaa jotain muuta tarkeämpää?
 
Aika monella katse on tien reunassa niitä peltipoliiseja etsimässä, josta seuraa ettei välttämättä huomaa jotain muuta tarkeämpää?
Ehkä noista hymiöistä olisi löytynyt joku tähän sopiva. :-)

Poliisien tuotekehitteliä voisi kehitellä teknisen valvonnan joka nappaa kuvailemasi kameratolppia kyttäävät. (ja sille lait)
 
Tuon kameren kritiikkiä kyllä ihmettelin, se vaikuttaa nimenomaan kameralta mitä kameroita yleensä kritisoivat kannattavat.

Ohituskaista on päättynyt jo aiemmin, vaikka olisi käynyt tilanne että olisi ohituskaistalla ottanut sakkovauhtia, niin onhan tuohon kameraan silti matkaa, ja vanha ponttö, niin ei edes mittaa mäenpäältä.
Käy ajamassa livenä, niin näet että se kamera tulee ihan silmille ohituskaistan jälkeen, ohituskaistan sulautumisesta ei montaa metria kameraan ole. Kaupan päälle vielä poikkeuksellisen lyhyt ohituskaista, ekat kaistan päättymismerkit 200 m suht standardin 400 m sijaan. Lopetus jyrkkään alamäkeen. Siinä risteyksessäkään ei ole oleellista suojattavaa, koska samaa vauhtia saa painaa läpi kuin normitiellä. Ihan puhdas rahastuskamera, joka aiheuttaa hämminkiä, jos ei tiedä paikkaa ja päätyy virhearvion takia esim. rekan rinnalle, kun näkee kaistamerkissä lukevan 200 m.

e: Minusta on aika itsestään selvää hahmottaa tuossa paikassa suuri riski siihen, että joku ohitusta myöhässä tekevä keskittyy kameran välttämiseen sen sijaan, että suorittaisi ajoliikkeensä kaikkien osapuolien kannalta turvallisesti loppuun. Olen itse tuossa nähnyt "ei helvetti, kamera" luupää liikkeen, jossa mentiin lopulta kolme rinnan.
 
Käy ajamassa livenä, niin näet että se kamera tulee ihan silmille ohituskaistan jälkeen, ohituskaistan sulautumisesta ei montaa metria kameraan ole. Kaupan päälle vielä poikkeuksellisen lyhyt ohituskaista, ekat kaistan päättymismerkit 200 m suht standardin 400 m sijaan. Lopetus jyrkkään alamäkeen.
Tässä ongelmana taitaa se ohituskaista ja ajotaidottomuus.

Siinä risteyksessäkään ei ole oleellista suojattavaa, koska samaa vauhtia saa painaa läpi kuin normitiellä. Ihan puhdas rahastuskamera, joka aiheuttaa hämminkiä, jos ei tiedä paikkaa ja päätyy virhearvion takia esim. rekan rinnalle, kun näkee kaistamerkissä lukevan 200 m.
Ei sen kameran pitäisi häiritä normaalivauhtia ajavia, tietenkin jos ajaa kahdeksaakymppiä ja kameran nähdessään ottaa parikymppiä pois, niin voi hämmentää.

e: Minusta on aika itsestään selvää hahmottaa tuossa paikassa suuri riski siihen, että joku ohitusta myöhässä tekevä keskittyy kameran välttämiseen sen sijaan, että suorittaisi ajoliikkeensä kaikkien osapuolien kannalta turvallisesti loppuun. Olen itse tuossa nähnyt "ei helvetti, kamera" luupää liikkeen, jossa mentiin lopulta kolme rinnan.
Mitä siellä söhlätään, miten tuollaiseen tilanteeseen on ajauduttu.

Ilmeisesti joku tekee sarjan virheitä, ohittaa ohituskaistalla, havaitsee kaistan päättyvän, niin ohituksen keskeyttämisen sijaan tekee virheen, jatkaa ohitusta, ei kerkiä, niin päättää kiihdyttää vauhtia, vetää ohituksen pitkäksi tuonne alamäkeen, sitten tulee vielä vastaantulia ja ajetaan 2 kaista osuudella kolmerinnan.

Tietenkin se on kameran vika, ei kuskin.

Mutta jos tuossa joillain vaikeuksia, niin eikä se ole hyvä että ne kuskit sieltä napataan. Modernimman kameran vaatii, niin ne kameranpalvojatkin tarttuisi haaviin.
 
...Aika monella katse on tien reunassa niitä peltipoliiseja etsimässä, josta seuraa ettei välttämättä huomaa jotain muuta tarkeämpää?
Näkeehän sen tuolla tiellä että suurimmalla osasta ihmisiä ei ole liikenteessä hahmotuskyky kovin korkealla. Ajetaan hiljaa ja koetaan se riittävänä. Mutta esim. Mökkimatkalla olevat kameratolpat tulevat joka kerta yllätyksenä ja jarruvalot palaa. Miten voi olla niin huono muisti? Liikennemerkkien ja kameroiden yms havainnointi ajoissa ei ole mitään yli-inhimillistä ponnistusta vaativaa toimintaa. Kyse on jostain muusta eli ihmiset ei keskity eikä koe että tarvitsisi kiinnostua. Pakollinen paha.

Tätä samaa mitä ennenkin...kattokaapa taas kun lähdette viikonlopun viettoon valtateitä pitkin. Porukka ajaa 20m välein, eikä esim. auraustolppavälein. Letkassa mennään ja jarruvalot vilkkuu kun kaasua ennakkoon löysäämällä pääsee etenemään suht jouhevasti. Eikä kukaan muista rajotusmuutoksia, vaan ajetaan kiinni ja letkat kasvaa. Ohituskaistoilla 140kmh ohi ja muuten ei ohituksia vaikka tilaa on. Tietyömailla min 20kmh ylinopeus.
 
Viimeksi muokattu:
Tietenkin se on kameran vika, ei kuskin.
Kuski on tietysti tehnyt omat mokansa, jos joutuu ”kaista loppuu” tilanteeseen. Kameran ongelma tuossa paikassa on täysin tarpeeton lisähäiriö, jonka se joillekin aiheuttaa ja siten lisää vaaraa. Ei yhdenkään valvontaelementin pidä lisätä vaaraa, ihan riippumatta siitä mitä kuski on tehnyt tai jättänyt tekemättä.
 
Jos sä olet tottunut siihen, että ohituskaistan jälkeen on tilaa lasketella siihen ajonopeuteen, vaikka olisi suorittanut ohituksen aivan kaistan lopussa, niin tuleehan toi aika hätäseen. Jos 110 lasissa tuut ihan lopussa ohi, etkä haluaisi alkaa jarruttelemaan sen ohitetun edessä vaan antaa nopeuden laskea rullaten, mutta vastassa onkin 80:n kyltin perään heti tolppa, niin kyllä siinä aika nopeasti lyödään jarrupoljinta kohti lattiaa. Virheitä on voitu tehdä tuohon tilanteeseen tultaessa (reilumpi ylinopeus, liian myöhäinen ohitus jne), jotka ovat totta kai tuomittavia temppuja, mutta tuollainen tolpan sijoittelu nostaa riskiä näiden virheiden eskaloitumiselle.
 
Ja tossa kohtaahan on vielä alamäki tolpan suuntaan, niin ei edes hidastu niin nopeasti pelkästään rullaamalla.
 
Illalla hieman häiriintyi asfalttityömaan ohitus päänpyörittelystä ja peilinvilkuilusta Hämeenlinnanväylällä, olikos se nyt jossain Kivistön kohdilla. Kahdesta kaistasta vasemmanpuolinen työn alla, taaempana vedettiin jo uutta pintaa ja jonkin matkan päässä jyrsittiin vanhaa pintaa auki. Koko pätkällä rajoitus ihan tarpeellisesti 50, välillä käytettävä kaista kävi osittain pientareen puolella ja vasen kaista on koko työmaan osalta rajattu vähintään törpöillä ettei kukaan tuuhio nyt aja sinne jyrsitylle pinnalle.

Ajelin lyhyen letkan perässä ja seurasin taakse ilmestyneen volkkarin ohituspaikan kyttäilyä koko pätkän ajan. Jokaikisen törpön jälkeen piti lähteä vasemmalle kyttäilemään ja säikähtää aina seuraavaa törppöä hädin tuskin väistäen. Loppupuolella liikenne ohjattiin vasemmalle kaistalle, ja eikö siinäkin pitänyt olla koko letkasta ensimmäisenä vasemmalla kyttäämässä ehtiikö painaa kaasua. Ihailtava näyte ajotaidoista kun ei ainakaan yhtä törppöä enempää aiheuttanut vahinkoa - kertaalleen jäi sen verran taakse että taisi käydä ainakin hyvin lähellä
 
Näkeehän sen tuolla tiellä että suurimmalla osasta ihmisiä ei ole liikenteessä hahmotuskyky kovin korkealla. Ajetaan hiljaa ja koetaan se riittävänä. Mutta esim. Mökkimatkalla olevat kameratolpat tulevat joka kerta yllätyksenä ja jarruvalot palaa. Miten voi olla niin huono muisti? Liikennemerkkien ja kameroiden yms havainnointi ajoissa ei ole mitään yli-inhimillistä ponnistusta vaativaa toimintaa. Kyse on jostain muusta eli ihmiset ei keskity eikä koe että tarvitsisi kiinnostua. Pakollinen paha.

Tätä samaa mitä ennenkin...kattokaapa taas kun lähdette viikonlopun viettoon valtateitä pitkin. Porukka ajaa 20m välein, eikä esim. auraustolppavälein. Letkassa mennään ja jarruvalot vilkkuu kun kaasua ennakkoon löysäämällä pääsee etenemään suht jouhevasti. Eikä kukaan muista rajotusmuutoksia, vaan ajetaan kiinni ja letkat kasvaa. Ohituskaistoilla 140kmh ohi ja muuten ei ohituksia vaikka tilaa on. Tietyömailla min 20kmh ylinopeus.
Teillä on niin paljon kuskeja (muillakin kuin mökkimatkoilla) ja kameroita, ettei niitä vaan kaikkia muista. Ellei lähes päivittäin ohi aja ja nopeusrajoitukset niin alhaisia, että se 6-8km ylinopeutta tulee hyvin helposti varsinkin kun kameroita on myös alamäissä.
Pienituloiselle se 300? euron rikemaksu on iso ja muutenkin monelle parempituloisellekin sen maksu tuntuu turhalta rahastukselta => Noita tolppia vaan tarkkaillaan ja se on valitettavasti poissa muun liikenteen seuraamisesta ja tämä ilman mitään hymiöitä. Asennevikahan se tietenkin on (jos tiukkana ollaan), mutta inhimillistä ja käytännössä toteutuvaa toimintaa.
 
Teillä on niin paljon kuskeja (muillakin kuin mökkimatkoilla) ja kameroita, ettei niitä vaan kaikkia muista. Ellei lähes päivittäin ohi aja ja nopeusrajoitukset niin alhaisia, että se 6-8km ylinopeutta tulee hyvin helposti varsinkin kun kameroita on myös alamäissä.
Pienituloiselle se 300? euron rikemaksu on iso ja muutenkin monelle parempituloisellekin sen maksu tuntuu turhalta rahastukselta => Noita tolppia vaan tarkkaillaan ja se on valitettavasti poissa muun liikenteen seuraamisesta ja tämä ilman mitään hymiöitä. Asennevikahan se tietenkin on (jos tiukkana ollaan), mutta inhimillistä ja käytännössä toteutuvaa toimintaa.
Se on 70/100€ pienimmällä ylityksellä.
Kameraäppiä vaan puhelimeen huutamaan, niin ei tarvitse ainakaan kiinteitä kytätä.
 
Teillä on niin paljon kuskeja (muillakin kuin mökkimatkoilla) ja kameroita, ettei niitä vaan kaikkia muista. Ellei lähes päivittäin ohi aja ja nopeusrajoitukset niin alhaisia, että se 6-8km ylinopeutta tulee hyvin helposti varsinkin kun kameroita on myös alamäissä.
Pienituloiselle se 300? euron rikemaksu on iso ja muutenkin monelle parempituloisellekin sen maksu tuntuu turhalta rahastukselta => Noita tolppia vaan tarkkaillaan ja se on valitettavasti poissa muun liikenteen seuraamisesta ja tämä ilman mitään hymiöitä. Asennevikahan se tietenkin on (jos tiukkana ollaan), mutta inhimillistä ja käytännössä toteutuvaa toimintaa.

Poliisi sakottaa vasta 10 tai enemmän km/h ylinopeuksista. Satasen alueella puuttumisraja on jo 11 km/h. Ja kaikesta mitatusta tehdään kaikki mahdolliset pyöristykset vielä asiakkaan hyödyksi.

Tämän, sekä alueella olevan nopeusrajoituksen kun ihmiset tietäisivät niin uskaltaisivat ajaa kameraankin turhia jarruttamatta. Ei ole kiva jarruttaa itse viiteenkymppiin satasen alueella kun jonossa ihmiset pelkää olematonta rangaistusta.
 
Käy ajamassa livenä, niin näet että se kamera tulee ihan silmille ohituskaistan jälkeen, ohituskaistan sulautumisesta ei montaa metria kameraan ole. Kaupan päälle vielä poikkeuksellisen lyhyt ohituskaista, ekat kaistan päättymismerkit 200 m suht standardin 400 m sijaan. Lopetus jyrkkään alamäkeen. Siinä risteyksessäkään ei ole oleellista suojattavaa, koska samaa vauhtia saa painaa läpi kuin normitiellä. Ihan puhdas rahastuskamera, joka aiheuttaa hämminkiä, jos ei tiedä paikkaa ja päätyy virhearvion takia esim. rekan rinnalle, kun näkee kaistamerkissä lukevan 200 m.

e: Minusta on aika itsestään selvää hahmottaa tuossa paikassa suuri riski siihen, että joku ohitusta myöhässä tekevä keskittyy kameran välttämiseen sen sijaan, että suorittaisi ajoliikkeensä kaikkien osapuolien kannalta turvallisesti loppuun. Olen itse tuossa nähnyt "ei helvetti, kamera" luupää liikkeen, jossa mentiin lopulta kolme rinnan.


Mielestäni jokaisella ohituskaistapätkällä saisi olla kamera tai kaksi. Se tehoaisi juuri siihen, ah niin ärsyttävään, porukkaan joka lähtee kiihdyttämään ohituspätkän oikealla kaistalla juuri kun takana tuleva letka yrittää hidastelijasta ohi. Mittarinsa tunteva kuski pääsee kameroista huolimatta laillisesti ja turvallisesti ohi heti kun oikean kaistan kiihdyttelijät saataisiin kuriin.
 
Jos sä olet tottunut siihen, että ohituskaistan jälkeen on tilaa lasketella siihen ajonopeuteen, vaikka olisi suorittanut ohituksen aivan kaistan lopussa, niin tuleehan toi aika hätäseen. Jos 110 lasissa tuut ihan lopussa ohi, etkä haluaisi alkaa jarruttelemaan sen ohitetun edessä vaan antaa nopeuden laskea rullaten, mutta vastassa onkin 80:n kyltin perään heti tolppa, niin kyllä siinä aika nopeasti lyödään jarrupoljinta kohti lattiaa. Virheitä on voitu tehdä tuohon tilanteeseen tultaessa (reilumpi ylinopeus, liian myöhäinen ohitus jne), jotka ovat totta kai tuomittavia temppuja, mutta tuollainen tolpan sijoittelu nostaa riskiä näiden virheiden eskaloitumiselle.
Jos ohitusta ei pysty tekemään turvallisesti niin pitäisi jättää tekemättä. Ihan oikeasti.

Näin yksinkertaisen jutun osaamattomuus nostaa riskiä myös muulle liikenteelle osaamattomien lisäksi.

Tämän takia piilotetut kameratolpat voisi olla aika hyvä ratkaisu. Osaamattomat alkaisi oppimaan lompakon kautta ja osaamattomuudesta johtuvat äkkijarrutuksetkin jäisi pois.

Jos osaaminen ei siitä parantuisi niin ajokorttiin voisi saada erikoisehdon että saa ajaa vain autolla jossa yli rajoituksen ajaminen on estetty kokonaan. ;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom