- Liittynyt
- 18.12.2016
- Viestejä
- 1 202
No ainakin sen takanatulijan on sitten helpompi ohittaa?
Ajatus on varmaankin nostaa perässä ajajan vitustuskäyrää ylemmäs ja saada se törppö ohittamaan.
Tässä taidettiin olla moottoritiellä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
No ainakin sen takanatulijan on sitten helpompi ohittaa?
Ajatus on varmaankin nostaa perässä ajajan vitustuskäyrää ylemmäs ja saada se törppö ohittamaan.
Totta joo. Eikös se aktiivivakkari kaasuta itsekseen ja kun kuski ei kytkenyt sitä pois, niin Saksa kuskille meinasi käydä kopelösti ja etupuskuri meinasi lähteä.Yritit estää ohituksen ja tulet sitten tänne valittamaan kun kiilataan eteen..
Totta joo. Eikös se aktiivivakkari kaasuta itsekseen ja kun kuski ei kytkenyt sitä pois, niin Saksa kuskille meinasi käydä kopelösti ja etupuskuri meinasi lähteä.
Täytyy siis olla tarkempi sen aktiivivakkarin kanssa
Joku tyttö nisaan micrallaan sitten ajoi koko matkan tamperelta hämeenlinnaan moottoritien vasenta kaistaa. Onneksi ensimmäisten 10km nutaamisen jälkeen sentään löysi kaasupolkimen autostaan eikä sen jälkeen hidastanut muuta liikennettä. (sillä ekalla 10 kilsalla olisin halunnut siitä ohi, mutta en alkanut oikean kautta ohittamaan)
Joku tyttö nisaan micrallaan sitten ajoi koko matkan tamperelta hämeenlinnaan moottoritien vasenta kaistaa. Onneksi ensimmäisten 10km nutaamisen jälkeen sentään löysi kaasupolkimen autostaan eikä sen jälkeen hidastanut muuta liikennettä. (sillä ekalla 10 kilsalla olisin halunnut siitä ohi, mutta en alkanut oikean kautta ohittamaan)
Totta joo. Eikös se aktiivivakkari kaasuta itsekseen ja kun kuski ei kytkenyt sitä pois, niin Saksa kuskille meinasi käydä kopelösti ja etupuskuri meinasi lähteä.
Täytyy siis olla tarkempi sen aktiivivakkarin kanssa
Osa jättää väliä, ja osa sekoaa jos puskurissa roikkumisen takia hidastaa mittariin nopeusrajoituksen lukemat.Ei taida toimia kovin hyvin? Tai riippuu mitä hakee tuolla takaa mutta tuskin ainakaan turvaväliä lisää tulee?
Yleensä taitaa tosiaan toimia, jos takimmaisella on edes vähän järkeä päässä. Esimerkkinä 100km/h vauhia ja takimmainen pakoputkessa kiinni. Antaakin vauhdin laskea ylämäessä 90km/h ja takanatuleva ei pääsekään enää samaa nopeutta. Sitten taas nostaa 100km/h ja kas kummaa, turvaväli tuliOsa jättää väliä, ja osa sekoaa jos puskurissa roikkumisen takia hidastaa mittariin nopeusrajoituksen lukemat.
Ainakin sillä maksimoituu se takanatulijan vitutus ja jos aivot on niin jättää lisää väliä.No ainakin sen takanatulijan on sitten helpompi ohittaa?
Riippuu nyt minkä käsittää merkittäväksi, mutta kyllä mä esim. kuulen sen onko alla märkä asvaltti vai mustaa jäätä. Rengasmelu muuttuu selvästi.Autossa jo pelkkä kopin tiiveys ja sisämelu peittää sen verran ettei kuuloaistilla mitään merkittäviä havaintoja voi tehdä.
Kyllä mun entisessä ysipommissa vaan erotin kummat siellä oli.Riippuu nyt minkä käsittää merkittäväksi, mutta kyllä mä esim. kuulen sen onko alla märkä asvaltti vai mustaa jäätä. Rengasmelu muuttuu selvästi.
Eikä tuo vanha ysitonnari nyt niin kovin meluisa auto ole, ei siitä esim. erota onko alla kesä- vai nastarenkaat.
Voi olla tietty renkaistakin kiinni ja korimallista. Toi mun on '95 CDE. Kumit Goodyear UG Ice Arctic vakiokokoisena. Siitä ei ihan oikeasti kuule nastojen rapinaa, monesti ihmetellyt asiaa.Kyllä mun entisessä ysipommissa vaan erotin kummat siellä oli.
Mitä teette jos ajatte esim vasemmaisinta, tai tyylii kaks kaistaa oikealta, ja joku vajakki tulee antamaan ääni-/valomerkkejä takapuskuriin? Tollasta käy aika usein vaikka ajais 20km/h ylinopeutta.
Ei ole kukaan vielä torvea tai valoja antanut takaa, mutta tossa tapauksessa kyllä vetäisin itsekin sen vitun päähän ja himmaisin niin, että saa sitten odotella vähän pidempään siellä.Mitä teette jos ajatte esim vasemmaisinta, tai tyylii kaks kaistaa oikealta, ja joku vajakki tulee antamaan ääni-/valomerkkejä takapuskuriin? Tollasta käy aika usein vaikka ajais 20km/h ylinopeutta.
Kyl mä varsinkin vasemmanpuoleisimmalla kaistalla tota nään aika usein. Pitäiskö osa PK-seudun ruuhkissa kykkivistä koti-isistä vasemmanpuoleisinta kaistaa jonkinlaisena ohituskaistana tmsEi ole kukaan vielä torvea tai valoja antanut takaa, mutta tossa tapauksessa kyllä vetäisin itsekin sen vitun päähän ja himmaisin niin, että saa sitten odotella vähän pidempään siellä.
Sitten joskus kun päästää ohi niin kansainvälinen ja tilaisuuden tullen muita häiritsemättä läpivalaiseekin vielä, etenkin jos on tehokkaampi patteristo nokalla.
Tuossapa kai tuo resepti, eipä ole ikinä tarvinnut soveltaa, vaikka kilsoja tulee vuosittain aika paljon.
Hyvinkin noin. Oma oli -92 CD. Kyllähän se hiljanen auto oli ikäisekseen.Voi olla tietty renkaistakin kiinni ja korimallista. Toi mun on '95 CDE. Kumit Goodyear UG Ice Arctic vakiokokoisena. Siitä ei ihan oikeasti kuule nastojen rapinaa, monesti ihmetellyt asiaa.
Tieliikennelaki sanoo ajoneuvon paikasta ajoradalla juuri niin kuin tuossa hesarin jutussa oli lainattu.Ärsyttää jos hesarin jutun takia ihmiset alkavat muutella vauhtiaan päätiellä kesken liittymistilanteen. Paitsi että ohje on päätön, myös lainkohdat mitä tuolla on lainailtu on väärät. Ärsyttää kun isolevikkinen lehti julkaisee haitallista roskaa ohjeineen miten pitäisi liikkua.
Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
7 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
Annatko tilaa moottoritielle liittyvälle? Ohituskaistalle väistäjä voi saada jopa sakot
"Väistäjä voi saada jopa sakot liikennerikkomuksesta:
”Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.” –Tieliikennelaki 9§"
9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla
Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.
Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Edellä 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla ajaminen kielletty.
Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva koroke tai muu vastaava laite on sivuutettava oikealta.
Mjooh, totta. Tosin kai siinä ihan hyvää on tarkoitettu, kuten siinä kaistan vaihtamisessakin, mutta aina ei voi onnistua.Joo mutta tossa neuvottiin muuttelemaan nopeutta. Se vasta typerä neuvo onkin.
Joo, mutta se tuntuu unohtuvan kun ikää kertyy. Yleensä siellä liittymän päässä tuntuu olevan jumissa joku vanhus, tai sitten vastaavasti vasta kortin saanut nuori kuljettaja. Molempia pelottaa yhtä paljon sovittaa nopeutta päätien nopeuteen ja lopputuloksena odotellaan pää pyörien siellä liittymän päässä, että tuleeko ensin kolari vai niin pitkä tyhjä väli että uskaltaa lähteä liikkeelle.Autokoulussa pitäisi harjoitella kiihdytyskaistalla kiihdyttämistä niin kauan, että sujuu. Samainen toimenpide pitäisi myös sisällyttää inssiin.
Autokoulussa pitäisi harjoitella kiihdytyskaistalla kiihdyttämistä niin kauan, että sujuu. Samainen toimenpide pitäisi myös sisällyttää inssiin.
Tieliikennelaki sanoo ajoneuvon paikasta ajoradalla juuri niin kuin tuossa hesarin jutussa oli lainattu.
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Sinun lainauksesi oli peräisin lakia täydentävästä/täsmentävästä tieliikenneasetuksesta ja se koskee noilta osin vain moottoriteitä ja moottoriliikenneteitä liittymineen. Lopputulos on sama, eli tarpeeton kaistanvaihto on kielletty ja liittymästä tulijan väistäminen luetaan sellaiseksi. Tämähän on ikuisuuksia vanha asia.
Joskus päättyvän kaistan kusipäät yrittävät kiihdyttää jonon kärkeen tai muuten etuilla. Mm tietöiden yhteydessä tätä näkee usein. Sori siitä jos et päässyt jonon ohi kärkeenJuu, eniten itselle on tullut tilanteita siitä, kun joku v-pää on kaistalla alkanut säätämään valmiiksi katsotun liittymisvälin umpeen.
Mitä kusipäistä on käyttää vapaata kaistaa? Vasta kehällä oli kilometrin jono ajamassa kävelyvauhtia, ohitin tyhjää kaistaa 100 jonottavaa uunoa.Joskus päättyvän kaistan kusipäät yrittävät kiihdyttää jonon kärkeen tai muuten etuilla. Mm tietöiden yhteydessä tätä näkee usein. Sori siitä jos et päässyt jonon ohi kärkeen
Ei päättyvä kaista ole mikään vapaa kaista. Just tollasessa kuvailemassasi tilanteessa en ikinä anna tilaa. Välillä joutuu antamaan torvea ja keskisormea mut kyllä ne siitä sit uskoo että tässä jonossa ei mulkkuja suvaita.Mitä kusipäistä on käyttää vapaata kaistaa? Vasta kehällä oli kilometrin jono ajamassa kävelyvauhtia, ohitin tyhjää kaistaa 100 jonottavaa uunoa.
Ei päättyvä kaista ole mikään vapaa kaista. Just tollasessa kuvailemassasi tilanteessa en ikinä anna tilaa.
Välillä joutuu antamaan torvea ja keskisormea mut kyllä ne siitä sit uskoo että tässä jonossa ei mulkkuja suvaita.
Ainakin itse puhuin siis käytännössä seisovista jonoista mm tietöiden kohdalla kehällä. Moottoriliikennetiellä tms toi ois vaarallista.Itse myönnän syyllistyväni tuohon vauhdin säätelyyn toisinaan, tosin niinpäin että nostan tarvittaessa jalkaa kaasulta. Yleensä sen kyllä näkee osaako kiihdytys kaistaa ajava liittyä "normaalisti" vai pitääkö avittaa hieman. Täällä päin ei tokikaan niin paljon liikennettä ole mitä Hesassa ja yleensä tuosta ei kyllä muille aiheudu haittaa. Tilanteen mukaan..
Mielenkiintoinen tuo joidenkin valitsema taktiikka että kurotaan väli umpeen vaikka väkisin.
Kanadalaisten loppupäätelmä on, että liikenteen sujuvuuden kannalta molempi on parempi. Useita pullonkaulapaikkoja tutkimalla AMA totesi, että joustavinta liikenne on silloin, jos sekä heti kaistansa valitsevia että viime hetken "kiilaajia" on sopivassa määrin. Silloin syntyy luontevin vetoketju-efekti, eivätkä kaikki jarruttele samaan aikaan jo useita satoja metrejä ennen kaistojen yhtymistä.
– Tämä saattaa kuohuttaa mieliä, mutta jonot etenivät kellotuksessamme jopa 40 prosenttia hitaammin, ellei päättyvää kaistaa loppuun asti vähän röyhkeästikin käyttäneitä sattunut olemaan, totesi AMAn puhemies Jeff Kasbrick, mutta muistutti liikennesääntöjen ja -rajoitusten noudattamisesta
Tässä tapauksessa kyllä oli ihan puhe liittymästä tulemiseen liittyen hesarin artikkelin aivottomaan neuvoon muuttaa väylällä vauhtia.Joskus päättyvän kaistan kusipäät yrittävät kiihdyttää jonon kärkeen tai muuten etuilla. Mm tietöiden yhteydessä tätä näkee usein. Sori siitä jos et päässyt jonon ohi kärkeen
Onhan se vapaa jos tyhjää suoraa on kilometri?Ei päättyvä kaista ole mikään vapaa kaista. Just tollasessa kuvailemassasi tilanteessa en ikinä anna tilaa. Välillä joutuu antamaan torvea ja keskisormea mut kyllä ne siitä sit uskoo että tässä jonossa ei mulkkuja suvaita.
Sano kolme kohtaa jossa merkit on kilometri aiemmin?Onhan se vapaa jos tyhjää suoraa on kilometri?
Kehä1, merkki 700m päässä.Sano kolme kohtaa jossa merkit on kilometri aiemmin?
Käytännössä melkein kaikki ohituskaistatSano kolme kohtaa jossa merkit on kilometri aiemmin?
Erityisesti kehä1 on erittäin altis vähänkään pidempään jatkuvien tietöiden aikana sellaiselle, että päättyvä kaista on tyhjä todella pitkältä matkalta, koska suurin osa siellä ajavista autoilijoista ajavat samaa reittiä päivittäin ja oppivat tuon tietyömaan. Esimerkiksi siltatöiden aikaan länteen päin ajaessa oikeanpuoleinen kaista päättyi ennen hämeenlinnanväylän ylittävää siltaa. Käytännössä se oikeanpuoleinen kaista oli tyhjä jo tuusulanväylältä asti, josta itse tulin kehälle ja tuusulanväylältä tulevat autoilijat liittyivät heti kättelyssä pois päättyvältä kaistalta. Tuossa tilanteessa ajoin aivan päätyyn, valitsin välin mihin menen, laitoin vilkun päälle ja aloitin vaihtamaan kaistaa. Jos joku yksittäinen kusipää päätti tööttäillä just siinä kohdalla niin senkun meni ohi, kyllä seuraava antoi tilaa. Vastaavaa tapahtuu esimerkiksi nyt tuusulanväylällä pohjoiseen kehä1 jälkeen kun kaistatyöt ovat käynnissä. Sielläkin pääsee mukavasti oikeanpuolimmaista kaistaa pitkien jonojen ohi. Ei se kaistalla olija saa ehdoin tahdoin sitä kaistanvaihtoakaan estää ja useimmiten lähes kävelyvauhdillakin etenevässä autojonossa autojen välit ovat suurinpiirtein autonmitan luokkaa.Sano kolme kohtaa jossa merkit on kilometri aiemmin?
Joustamattomuutta ja tuossa jokunen viesti aiemmin oikein esimerkin voimin nähtyä asennevammaa ei liikennemerkillä Suomessa ikävä kyllä korjata.Eiks tämän ongelman pitäis poistua kun uusi tieliikennelaki tulee voimaan, ja tuo mukanaan ajokaistojen yhdistyminen liinnemerkin, joka velvoittaa kaistat yhdistymään vetoketjuperiaatteella..? Silloin voi ajaa suoraan kummalle kaistalle vaan ja etiäpäin pitäisi päästä yhtä nopeasti.
Joustamattomuutta ja tuossa jokunen viesti aiemmin oikein esimerkin voimin nähtyä asennevammaa ei liikennemerkillä Suomessa ikävä kyllä korjata.
Pikkulapsesta alkaen päähän iskostetaan asennetta, että autoilijat eivät suojatiellä väistä ketään vaan heillä on aina "oikeus" ajaa päälle, niin koetapa se nyt sitten autokoulun muutamien teoria/ajotuntien aikana enää saada korjattua.
Mitenköhän väistämissäännöt muuten menevät jatkossa tuon merkin kanssa? Normaalistihan kaistavaihtaja on väistämisvelvollinen ja siten kolaritilanteessa syyllinen, mutta jos tuo merkki edellyttää että pullonkaulasta mennään vuorotellen, niin se ei olekaan niin simppeliä. Entäs jos kolme kaistaa jatkuu yhtenä?Se vain voi mennä melkoiseksi rytinäksi, kun vuosikymmeniä suomalaisen autoilijan päähän autokoulusta saakka päähän taottua "minä ensin sinä väistät" asennetta aletaan rikkomaan vetoketjuperiaatteesta kertovalla liikennemerkillä.
Sama hommahan se on oikeastaan suojateillä. Pikkulapsesta alkaen päähän iskostetaan asennetta, että autoilijat eivät suojatiellä väistä ketään vaan heillä on aina "oikeus" ajaa päälle, niin koetapa se nyt sitten autokoulun muutamien teoria/ajotuntien aikana enää saada korjattua.
Asenneongelmastahan siinä on lähinnä kyse. Ajaminen niin että kävelijät uskaltaa mennä on ihan mahdollista, voi mennä vaikka espanjaan katsomaan miten se toimii.Joo tai jos vaikka viikko ehdotonta joka kerrasta?
Monessa muussakin rikoksessa ja rikkeessä on asenneongelmasta kyse.