Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Yritit estää ohituksen ja tulet sitten tänne valittamaan kun kiilataan eteen.. :D
Totta joo. Eikös se aktiivivakkari kaasuta itsekseen ja kun kuski ei kytkenyt sitä pois, niin Saksa kuskille meinasi käydä kopelösti ja etupuskuri meinasi lähteä.

Täytyy siis olla tarkempi sen aktiivivakkarin kanssa :)
 
Joku tyttö nisaan micrallaan sitten ajoi koko matkan tamperelta hämeenlinnaan moottoritien vasenta kaistaa. Onneksi ensimmäisten 10km nutaamisen jälkeen sentään löysi kaasupolkimen autostaan eikä sen jälkeen hidastanut muuta liikennettä. (sillä ekalla 10 kilsalla olisin halunnut siitä ohi, mutta en alkanut oikean kautta ohittamaan)
 
Joku tyttö nisaan micrallaan sitten ajoi koko matkan tamperelta hämeenlinnaan moottoritien vasenta kaistaa. Onneksi ensimmäisten 10km nutaamisen jälkeen sentään löysi kaasupolkimen autostaan eikä sen jälkeen hidastanut muuta liikennettä. (sillä ekalla 10 kilsalla olisin halunnut siitä ohi, mutta en alkanut oikean kautta ohittamaan)


Mitenkä tämä oikein määritellään, ohi saa ajaa oikealta, ohittaa ei saa? :)
 
Joku tyttö nisaan micrallaan sitten ajoi koko matkan tamperelta hämeenlinnaan moottoritien vasenta kaistaa. Onneksi ensimmäisten 10km nutaamisen jälkeen sentään löysi kaasupolkimen autostaan eikä sen jälkeen hidastanut muuta liikennettä. (sillä ekalla 10 kilsalla olisin halunnut siitä ohi, mutta en alkanut oikean kautta ohittamaan)

Sama kävi mulle, pappa uudella Volvolla tsuijaili vasenta kaistaa ilman mitään kiirettä. Käytin tuota ohi saa ajaa perustetta ja äijä jäi junnaamaan muiden tukkeeksi. Ei tosiaan käynyt mielessäkään vaihtaa kaistaa vaikka järkky jono kerääntyi ukkelin perään :facepalm:
 
Totta joo. Eikös se aktiivivakkari kaasuta itsekseen ja kun kuski ei kytkenyt sitä pois, niin Saksa kuskille meinasi käydä kopelösti ja etupuskuri meinasi lähteä.

Täytyy siis olla tarkempi sen aktiivivakkarin kanssa :)

Saa mun puolesta pysyä poissa vasemmalta, jos ei onnistu tähtääminen takaisin oikealle kahden auton väliin. Usein näissä yhdistyy se, että ajetaan tiukasti staattisella vakkarilla juuri ja juuri oikeaa kaistaa nopeammin ja että poukkoillaan kaistalta toiselle kaikkien eteen puolin ja toisin. Niin myös tälläkin kerralla.

Tosiaan kun tulee ajettua parin liittymän väliä, niin näköjään silloin jään mielummin aivot nollassa jonon jatkoksi ja annan auton hoitaa ajamisen. Hauskasti juuri silloin on omat kävyt eniten vaarassa kärähtää. :confused:
 
Joo. Aivan turhaan kiilasi väliin, kun olisi voinut jatkaa vasenta kaistaa kaikessa rauhassa.

Ilmeisesti jollain on se käsitys että saisi ohittaa vain yhden kerrallaan? Typerää ja aiheuttaa vaaraa. Tottakai viistäen keulan edestä että joutuisi jarruttamaan :facepalm:

Itse yhden kolmen auton letkan ohitin vastaantulijoiden kaistalta pimeällä. Ekana täysperävaunu rekka. Keskimmäisenä olikin sitten maija. Tuli kiire painaa jarrua ja junnasin sitten 100km/h ohi, kun rekkahan menee melkein 90km/h max nopeutta, kuten silloinkin. Pidin vilkun varuilta vasemmalla kokoaja, niin tajusivat että ohitan.

Itse en ohita vakkarilla, vaan lämä tiskiin. Toimii hyvin, kun ei ole sakkoja vielä tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Osa jättää väliä, ja osa sekoaa jos puskurissa roikkumisen takia hidastaa mittariin nopeusrajoituksen lukemat.
Yleensä taitaa tosiaan toimia, jos takimmaisella on edes vähän järkeä päässä. Esimerkkinä 100km/h vauhia ja takimmainen pakoputkessa kiinni. Antaakin vauhdin laskea ylämäessä 90km/h ja takanatuleva ei pääsekään enää samaa nopeutta. Sitten taas nostaa 100km/h ja kas kummaa, turvaväli tuli :)


Niin siis, turvavälihän ei voi ainakaan vähentyä :D
 
Ajelin edestakaisin n. 10 km 60 km/h nopeusrajoituksellisen pikkutien takana olevalle uimarannalle, ja kumpaankin suuntaan sai ärsyyntyä.

Menomatkalla ajeli taajaman puolella ensin joku, jolla oli liian kiire hidastaa risteyksiin tai käyttää vilkkua. Pikkutien alkaessa vauhti tippuikin 40 km:iin/h, vaikka tietä pystyi vaivatta muutamaa tiukinta mutkaa lukuunottamatta ajelemaan rajoituksen mukaisesti.

Takaisin tullessa sai ajella melkein koko matkan yksin, mutta juuri ennen kuin rajoitus tippuu parin sadan metrin ajaksi erittäin kapealla tienosuudella 30 km:iin/h, joku kiireinen paineli audillaan ohitse ja melkein vei puskurin mukanaan kun tuli kiire palata oikeaan reunaan ja jarruttaa.

:rage:
 
No ainakin sen takanatulijan on sitten helpompi ohittaa?
Ainakin sillä maksimoituu se takanatulijan vitutus ja jos aivot on niin jättää lisää väliä.

Harvoinpa itsekään alan vauhtia tiputtamaan, mutta useamman tapauksen sattuessa kohdalle alkaa jo riittämään.

Parashan kai olisi kun ei antaisi noille minkäänsortin huomiota, mutta omalle luonteelle vähän vastaista tommoinen.
 
Autossa jo pelkkä kopin tiiveys ja sisämelu peittää sen verran ettei kuuloaistilla mitään merkittäviä havaintoja voi tehdä.
Riippuu nyt minkä käsittää merkittäväksi, mutta kyllä mä esim. kuulen sen onko alla märkä asvaltti vai mustaa jäätä. Rengasmelu muuttuu selvästi.

Eikä tuo vanha ysitonnari nyt niin kovin meluisa auto ole, ei siitä esim. erota onko alla kesä- vai nastarenkaat.
 
Riippuu nyt minkä käsittää merkittäväksi, mutta kyllä mä esim. kuulen sen onko alla märkä asvaltti vai mustaa jäätä. Rengasmelu muuttuu selvästi.

Eikä tuo vanha ysitonnari nyt niin kovin meluisa auto ole, ei siitä esim. erota onko alla kesä- vai nastarenkaat.
Kyllä mun entisessä ysipommissa vaan erotin kummat siellä oli. :)
 
Kyllä mun entisessä ysipommissa vaan erotin kummat siellä oli. :)
Voi olla tietty renkaistakin kiinni ja korimallista. Toi mun on '95 CDE. Kumit Goodyear UG Ice Arctic vakiokokoisena. Siitä ei ihan oikeasti kuule nastojen rapinaa, monesti ihmetellyt asiaa.
 
Mitä teette jos ajatte esim vasemmaisinta, tai tyylii kaks kaistaa oikealta, ja joku vajakki tulee antamaan ääni-/valomerkkejä takapuskuriin? Tollasta käy aika usein vaikka ajais 20km/h ylinopeutta.
 
Mitä teette jos ajatte esim vasemmaisinta, tai tyylii kaks kaistaa oikealta, ja joku vajakki tulee antamaan ääni-/valomerkkejä takapuskuriin? Tollasta käy aika usein vaikka ajais 20km/h ylinopeutta.

Jos siellä hälytysajo on niin annan tilaa ja jos ei niin ajan kuin sitä takana olevaa ei olisikaan. Toki jos taustapelistä näyttää siltä että siellä ollaan omalla autolla viemässä vaimoa synnyttämään tai tämmöistä vastaavaa niin voi joustaa kuten oikeiden hälytysajojen kanssa.
 
Mitä teette jos ajatte esim vasemmaisinta, tai tyylii kaks kaistaa oikealta, ja joku vajakki tulee antamaan ääni-/valomerkkejä takapuskuriin? Tollasta käy aika usein vaikka ajais 20km/h ylinopeutta.
Ei ole kukaan vielä torvea tai valoja antanut takaa, mutta tossa tapauksessa kyllä vetäisin itsekin sen vitun päähän ja himmaisin niin, että saa sitten odotella vähän pidempään siellä.

Sitten joskus kun päästää ohi niin kansainvälinen ja tilaisuuden tullen muita häiritsemättä läpivalaiseekin vielä, etenkin jos on tehokkaampi patteristo nokalla.

Tuossapa kai tuo resepti, eipä ole ikinä tarvinnut soveltaa, vaikka kilsoja tulee vuosittain aika paljon.
 
Ei ole kukaan vielä torvea tai valoja antanut takaa, mutta tossa tapauksessa kyllä vetäisin itsekin sen vitun päähän ja himmaisin niin, että saa sitten odotella vähän pidempään siellä.

Sitten joskus kun päästää ohi niin kansainvälinen ja tilaisuuden tullen muita häiritsemättä läpivalaiseekin vielä, etenkin jos on tehokkaampi patteristo nokalla.

Tuossapa kai tuo resepti, eipä ole ikinä tarvinnut soveltaa, vaikka kilsoja tulee vuosittain aika paljon.
Kyl mä varsinkin vasemmanpuoleisimmalla kaistalla tota nään aika usein. Pitäiskö osa PK-seudun ruuhkissa kykkivistä koti-isistä vasemmanpuoleisinta kaistaa jonkinlaisena ohituskaistana tms :think:

Mua lähti vittu seuraamaa joku amis kun näytis keskaria :D Tuli iha vitun pitkää perässä vaikka yritin karistaa sen. Jotai 170km/h ajoin parhaimmillaa mut tää yks roikkuu 5m päässä puskurista :D

Muutaman kerran oon heittäny roikkujaa tuulilasiin esim kahvikupilla tai pullolla. Mut tota en suosittele koska laitonta. Brake check on jees mut siinäki omat riskinsä. Ja ei viittis muita Kehän käyttäjiä kiusata.
 
Voi olla tietty renkaistakin kiinni ja korimallista. Toi mun on '95 CDE. Kumit Goodyear UG Ice Arctic vakiokokoisena. Siitä ei ihan oikeasti kuule nastojen rapinaa, monesti ihmetellyt asiaa.
Hyvinkin noin. Oma oli -92 CD. Kyllähän se hiljanen auto oli ikäisekseen.
 
Ärsyttää jos hesarin jutun takia ihmiset alkavat muutella vauhtiaan päätiellä kesken liittymistilanteen. Paitsi että ohje on päätön, myös lainkohdat mitä tuolla on lainailtu on väärät. Ärsyttää kun isolevikkinen lehti julkaisee haitallista roskaa ohjeineen miten pitäisi liikkua.

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
7 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Annatko tilaa moottoritielle liittyvälle? Ohituskaistalle väistäjä voi saada jopa sakot

"Väistäjä voi saada jopa sakot liikennerikkomuksesta:

”Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.” –Tieliikennelaki 9§"
 
Ärsyttää jos hesarin jutun takia ihmiset alkavat muutella vauhtiaan päätiellä kesken liittymistilanteen. Paitsi että ohje on päätön, myös lainkohdat mitä tuolla on lainailtu on väärät. Ärsyttää kun isolevikkinen lehti julkaisee haitallista roskaa ohjeineen miten pitäisi liikkua.

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
7 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Annatko tilaa moottoritielle liittyvälle? Ohituskaistalle väistäjä voi saada jopa sakot

"Väistäjä voi saada jopa sakot liikennerikkomuksesta:

”Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.” –Tieliikennelaki 9§"
Tieliikennelaki sanoo ajoneuvon paikasta ajoradalla juuri niin kuin tuossa hesarin jutussa oli lainattu.

Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla

Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Edellä 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla ajaminen kielletty.

Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva koroke tai muu vastaava laite on sivuutettava oikealta.

Sinun lainauksesi oli peräisin lakia täydentävästä/täsmentävästä tieliikenneasetuksesta ja se koskee noilta osin vain moottoriteitä ja moottoriliikenneteitä liittymineen. Lopputulos on sama, eli tarpeeton kaistanvaihto on kielletty ja liittymästä tulijan väistäminen luetaan sellaiseksi. Tämähän on ikuisuuksia vanha asia.
 
Juu, eniten itselle on tullut tilanteita siitä, kun joku v-pää on kaistalla alkanut säätämään valmiiksi katsotun liittymisvälin umpeen.
 
Joo mutta tossa neuvottiin muuttelemaan nopeutta. Se vasta typerä neuvo onkin.
Mjooh, totta. Tosin kai siinä ihan hyvää on tarkoitettu, kuten siinä kaistan vaihtamisessakin, mutta aina ei voi onnistua. :D
Autokoulussa pitäisi harjoitella kiihdytyskaistalla kiihdyttämistä niin kauan, että sujuu. Samainen toimenpide pitäisi myös sisällyttää inssiin.
Joo, mutta se tuntuu unohtuvan kun ikää kertyy. Yleensä siellä liittymän päässä tuntuu olevan jumissa joku vanhus, tai sitten vastaavasti vasta kortin saanut nuori kuljettaja. Molempia pelottaa yhtä paljon sovittaa nopeutta päätien nopeuteen ja lopputuloksena odotellaan pää pyörien siellä liittymän päässä, että tuleeko ensin kolari vai niin pitkä tyhjä väli että uskaltaa lähteä liikkeelle.
 
Autokoulussa pitäisi harjoitella kiihdytyskaistalla kiihdyttämistä niin kauan, että sujuu. Samainen toimenpide pitäisi myös sisällyttää inssiin.

Se lopetettiin juuri, ennen 1.7 meni vielä tuohon tyyliin mutta uudet kuskit käyvät kokeilemassa pari kertaa. Ktos Berner.

Inssiin se tosin nyt laitettiin niin että siellä kaikki käy kiihdyttelemässä, mutta läpi pääsee vaikka liittyisi 40km/h jos ei sillä yksittäisellä yrityksellä ole päätiellä porukkaa, jotka joutuvat jarruttelemaan.
 
Tieliikennelaki sanoo ajoneuvon paikasta ajoradalla juuri niin kuin tuossa hesarin jutussa oli lainattu.

Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®


Sinun lainauksesi oli peräisin lakia täydentävästä/täsmentävästä tieliikenneasetuksesta ja se koskee noilta osin vain moottoriteitä ja moottoriliikenneteitä liittymineen. Lopputulos on sama, eli tarpeeton kaistanvaihto on kielletty ja liittymästä tulijan väistäminen luetaan sellaiseksi. Tämähän on ikuisuuksia vanha asia.

Jep en kaikkia lakeja lainannut jotka tähän vaikuttaa ja hesari lainasi suoraan lakia niin tottakai teksti on sama jutussa kuin laissa, lainattu lainkohta vaan oli väärä.

9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla


Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Tämähän siis on tuolla siksi että myös vasemmalla voi pysyä vaikka useamman kilometrin, jos oikealle vaihto olisi turha, esim. tulet jostain risteyksestä suoraan useampikaistaisen tien vasemmalle kaistalle ja parin kilometrin päästä käännyt vasemmalle niin oikealla käynti on turha. Motarille on oma sääntönsä jota siis lainasin ja joka pätee..... motarilla, siellä paikassa mistä puhuttiin.

Poliisin sakotusmanuaalissa on lainkohdat minkä perusteilla annetaan penalttia jos väistää motarilla vasemmalle, sieltä kannattaa katsoa. Itse saan tällä hetkellä perkkää virheilmoitusta kun yritän vanhaa tallennettua linkkiä avata ja uusi versio minkä löysin on karsittu versio ilman lainattuja lainkohtia: https://www.poliisi.fi/instancedata...i_sisallys_asiahakemisto.pdf?7a561b6cc65bd488

Löytääkö joku linkin toimivaan kokonaiseen manuaaliin, jossa siis mukana rangaistustaulukko lainkohtineen?


Mutta pääasia tässä siis oli tuo toimittajan aivopieru ohjeistaa päätietä ajavaa muuttelemaan nopeuttaan, nimittäin paljon mikään muu ei vaikeuta liittymisiä niin paljoa.
 
Juu, eniten itselle on tullut tilanteita siitä, kun joku v-pää on kaistalla alkanut säätämään valmiiksi katsotun liittymisvälin umpeen.
Joskus päättyvän kaistan kusipäät yrittävät kiihdyttää jonon kärkeen tai muuten etuilla. Mm tietöiden yhteydessä tätä näkee usein. Sori siitä jos et päässyt jonon ohi kärkeen :kahvi:
 
Joskus päättyvän kaistan kusipäät yrittävät kiihdyttää jonon kärkeen tai muuten etuilla. Mm tietöiden yhteydessä tätä näkee usein. Sori siitä jos et päässyt jonon ohi kärkeen :kahvi:
Mitä kusipäistä on käyttää vapaata kaistaa? Vasta kehällä oli kilometrin jono ajamassa kävelyvauhtia, ohitin tyhjää kaistaa 100 jonottavaa uunoa.
 
Mitä kusipäistä on käyttää vapaata kaistaa? Vasta kehällä oli kilometrin jono ajamassa kävelyvauhtia, ohitin tyhjää kaistaa 100 jonottavaa uunoa.
Ei päättyvä kaista ole mikään vapaa kaista. Just tollasessa kuvailemassasi tilanteessa en ikinä anna tilaa. Välillä joutuu antamaan torvea ja keskisormea mut kyllä ne siitä sit uskoo että tässä jonossa ei mulkkuja suvaita.
 
Itse myönnän syyllistyväni tuohon vauhdin säätelyyn toisinaan, tosin niinpäin että nostan tarvittaessa jalkaa kaasulta. Yleensä sen kyllä näkee osaako kiihdytys kaistaa ajava liittyä "normaalisti" vai pitääkö avittaa hieman. Täällä päin ei tokikaan niin paljon liikennettä ole mitä Hesassa ja yleensä tuosta ei kyllä muille aiheudu haittaa. Tilanteen mukaan..
Mielenkiintoinen tuo joidenkin valitsema taktiikka että kurotaan väli umpeen vaikka väkisin.
 
Itse myönnän syyllistyväni tuohon vauhdin säätelyyn toisinaan, tosin niinpäin että nostan tarvittaessa jalkaa kaasulta. Yleensä sen kyllä näkee osaako kiihdytys kaistaa ajava liittyä "normaalisti" vai pitääkö avittaa hieman. Täällä päin ei tokikaan niin paljon liikennettä ole mitä Hesassa ja yleensä tuosta ei kyllä muille aiheudu haittaa. Tilanteen mukaan..
Mielenkiintoinen tuo joidenkin valitsema taktiikka että kurotaan väli umpeen vaikka väkisin.
Ainakin itse puhuin siis käytännössä seisovista jonoista mm tietöiden kohdalla kehällä. Moottoriliikennetiellä tms toi ois vaarallista.
 
Ei uskoisi, mutta näitä keskisormikaisereita tarvitaan tutkimuksen mukaan päättyvien kaistojen kohdalla siinä missä niitä kiilaajiakin -->

Tutkimus: Kiilaajien ansiosta liikenne sujuu

Kanadalaisten loppupäätelmä on, että liikenteen sujuvuuden kannalta molempi on parempi. Useita pullonkaulapaikkoja tutkimalla AMA totesi, että joustavinta liikenne on silloin, jos sekä heti kaistansa valitsevia että viime hetken "kiilaajia" on sopivassa määrin. Silloin syntyy luontevin vetoketju-efekti, eivätkä kaikki jarruttele samaan aikaan jo useita satoja metrejä ennen kaistojen yhtymistä.

– Tämä saattaa kuohuttaa mieliä, mutta jonot etenivät kellotuksessamme jopa 40 prosenttia hitaammin, ellei päättyvää kaistaa loppuun asti vähän röyhkeästikin käyttäneitä sattunut olemaan, totesi AMAn puhemies Jeff Kasbrick, mutta muistutti liikennesääntöjen ja -rajoitusten noudattamisesta

Tai no, ehkä ne keskisormet ja tööttäilyt olisi kuitenkin hyvä jättää matkasta.
 
Joskus päättyvän kaistan kusipäät yrittävät kiihdyttää jonon kärkeen tai muuten etuilla. Mm tietöiden yhteydessä tätä näkee usein. Sori siitä jos et päässyt jonon ohi kärkeen :kahvi:
Tässä tapauksessa kyllä oli ihan puhe liittymästä tulemiseen liittyen hesarin artikkelin aivottomaan neuvoon muuttaa väylällä vauhtia.

Mut etuilusta olet väärässä, kun ei ole mitään etuilua. On vain tyhmiä ihmisiä, jotka eivät osaa käyttää vapaata kaistaa. Kokeile joskus. On paljon hauskempaa ja nopeampaa kuin esim. junnata oikealla kaistalla 1-tiellä tukkimassa Tuomarilan liittymää tms. Ei se ole toisen ”asiakkaan” vika, jos valitset tarkoituksella ”marketin” pisimmän kassajonon. Olisit itse mennyt.

e: Oman elämänsä kaistapoliisin päivää on mukava piristää sillä, että kun on päässyt siihen oikealle, niin jättää reilun välin ja päästää lisää väkeä vasurilta. Johan sauhu nousee takaa :)
 
Ei päättyvä kaista ole mikään vapaa kaista. Just tollasessa kuvailemassasi tilanteessa en ikinä anna tilaa. Välillä joutuu antamaan torvea ja keskisormea mut kyllä ne siitä sit uskoo että tässä jonossa ei mulkkuja suvaita.
Onhan se vapaa jos tyhjää suoraa on kilometri?
 
Sano kolme kohtaa jossa merkit on kilometri aiemmin?
Erityisesti kehä1 on erittäin altis vähänkään pidempään jatkuvien tietöiden aikana sellaiselle, että päättyvä kaista on tyhjä todella pitkältä matkalta, koska suurin osa siellä ajavista autoilijoista ajavat samaa reittiä päivittäin ja oppivat tuon tietyömaan. Esimerkiksi siltatöiden aikaan länteen päin ajaessa oikeanpuoleinen kaista päättyi ennen hämeenlinnanväylän ylittävää siltaa. Käytännössä se oikeanpuoleinen kaista oli tyhjä jo tuusulanväylältä asti, josta itse tulin kehälle ja tuusulanväylältä tulevat autoilijat liittyivät heti kättelyssä pois päättyvältä kaistalta. Tuossa tilanteessa ajoin aivan päätyyn, valitsin välin mihin menen, laitoin vilkun päälle ja aloitin vaihtamaan kaistaa. Jos joku yksittäinen kusipää päätti tööttäillä just siinä kohdalla niin senkun meni ohi, kyllä seuraava antoi tilaa. Vastaavaa tapahtuu esimerkiksi nyt tuusulanväylällä pohjoiseen kehä1 jälkeen kun kaistatyöt ovat käynnissä. Sielläkin pääsee mukavasti oikeanpuolimmaista kaistaa pitkien jonojen ohi. Ei se kaistalla olija saa ehdoin tahdoin sitä kaistanvaihtoakaan estää ja useimmiten lähes kävelyvauhdillakin etenevässä autojonossa autojen välit ovat suurinpiirtein autonmitan luokkaa.
 
Eiks tämän ongelman pitäis poistua kun uusi tieliikennelaki tulee voimaan, ja tuo mukanaan ajokaistojen yhdistyminen liinnemerkin, joka velvoittaa kaistat yhdistymään vetoketjuperiaatteella..? Silloin voi ajaa suoraan kummalle kaistalle vaan ja etiäpäin pitäisi päästä yhtä nopeasti.
 
Eiks tämän ongelman pitäis poistua kun uusi tieliikennelaki tulee voimaan, ja tuo mukanaan ajokaistojen yhdistyminen liinnemerkin, joka velvoittaa kaistat yhdistymään vetoketjuperiaatteella..? Silloin voi ajaa suoraan kummalle kaistalle vaan ja etiäpäin pitäisi päästä yhtä nopeasti.
Joustamattomuutta ja tuossa jokunen viesti aiemmin oikein esimerkin voimin nähtyä asennevammaa ei liikennemerkillä Suomessa ikävä kyllä korjata.
 
Joustamattomuutta ja tuossa jokunen viesti aiemmin oikein esimerkin voimin nähtyä asennevammaa ei liikennemerkillä Suomessa ikävä kyllä korjata.

Se on totta, mutta kai se tilannetta jonkun verran parantaa, jos metodi virallistetaan ja toimintaan ohjataan liikennemerkillä. Toivottavasti.
 
Yleisesti ottaenhan tuo vetoketju ei sinänsä lisää puuttuvan kaistan kohdalla välityskykyä, mutta tutkimukset osoittavat jo arkijärjelläkin miellettävissä olevan päivänselvän asian, eli jonojen lyhenemisen, kun myös päättyvä kaista voidaan ajaa rauhassa täyteen, koska liikennemerkillä kaistojen yhdistyminen toteutetaan vetoketjulla. Tuosta voi olla esimerkiksi kehä1 tai muissa vilkkaasti liikennöidyissä paikoissa ihan käytännön hyötyä, kun ruuhka siirretään lyhyemmälle alueelle, jolloin liikenne ennen ruuhkapaikkaa sujuu mahdollisimman pitkään parempana ja esimerkiksi ruuhkaisaa paikkaa edeltävään liittymään ajelevat pääsevät ripeämmin liittymään ja pois vaikkapa nyt sieltä kehä1 ruuhkasta.
 
Se vain voi mennä melkoiseksi rytinäksi, kun vuosikymmeniä suomalaisen autoilijan päähän autokoulusta saakka päähän taottua "minä ensin sinä väistät" asennetta aletaan rikkomaan vetoketjuperiaatteesta kertovalla liikennemerkillä.
Sama hommahan se on oikeastaan suojateillä. Pikkulapsesta alkaen päähän iskostetaan asennetta, että autoilijat eivät suojatiellä väistä ketään vaan heillä on aina "oikeus" ajaa päälle, niin koetapa se nyt sitten autokoulun muutamien teoria/ajotuntien aikana enää saada korjattua.
 
Pikkulapsesta alkaen päähän iskostetaan asennetta, että autoilijat eivät suojatiellä väistä ketään vaan heillä on aina "oikeus" ajaa päälle, niin koetapa se nyt sitten autokoulun muutamien teoria/ajotuntien aikana enää saada korjattua.

Muuttuisi äkkiä kun otettaisiin sakotuskäytäntö mitä jostain muualtakin löytyy tännekkin käyttöön.

Kuukauden palkka(ennen veroja) jo yhdestä kerrasta kun autoilija ei päästä kävelijää etenemän vuorollaan.
 
Se vain voi mennä melkoiseksi rytinäksi, kun vuosikymmeniä suomalaisen autoilijan päähän autokoulusta saakka päähän taottua "minä ensin sinä väistät" asennetta aletaan rikkomaan vetoketjuperiaatteesta kertovalla liikennemerkillä.
Sama hommahan se on oikeastaan suojateillä. Pikkulapsesta alkaen päähän iskostetaan asennetta, että autoilijat eivät suojatiellä väistä ketään vaan heillä on aina "oikeus" ajaa päälle, niin koetapa se nyt sitten autokoulun muutamien teoria/ajotuntien aikana enää saada korjattua.
Mitenköhän väistämissäännöt muuten menevät jatkossa tuon merkin kanssa? Normaalistihan kaistavaihtaja on väistämisvelvollinen ja siten kolaritilanteessa syyllinen, mutta jos tuo merkki edellyttää että pullonkaulasta mennään vuorotellen, niin se ei olekaan niin simppeliä. Entäs jos kolme kaistaa jatkuu yhtenä?
 
Joo tai jos vaikka viikko ehdotonta joka kerrasta?

:facepalm:
Asenneongelmastahan siinä on lähinnä kyse. Ajaminen niin että kävelijät uskaltaa mennä on ihan mahdollista, voi mennä vaikka espanjaan katsomaan miten se toimii.

Joku 50€ sakko taas ei vaikuta millään tasolla, koska ei ihmisiä kiinnosta niin pienet sanktiot tarpeeksi että omaa toimintaa lähtisi muuttamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom