On selvää, että jalankulkijana tai pyöräilijänä sinun on havaittava muuta liikennettä myös kuuloaistin varassa. Autoillessakin kuljettajalle välittyy paljon informaatiota paitsi auton toiminnasta, myös ohittavista ja kuolleessa kulmassa olevista autoista, lähestyvistä hälytysajoneuvoista sekä muista äänimerkeistä.
Liikenteessä on myös alati vähenevä ryhmä, joka on lapsesta asti täysin kuuro, tai jonka kuulo on alentunut vuosien varrella esimerkiksi sairauden vuoksi. Miten he sitten pärjäävät liikenteessä, kun kerran väitän sitä niin vaaralliseksi? - He pärjäävät siellä erinomaisesti, koska ovat arjessaan tottuneet elämään ilman kuuloaistia. Kokonaan eri asia on sulkea se pois vapaaehtoisesti tietyksi ajaksi päivää.
----
Tiesitkö, että tutkimuksissa nuorten kuurojen liikenneriski havaittiin muuta väestöä suuremmaksi, mutta että riski tasaantuu kokemuksen myötä? Kognitiiviset ja visuaaliset taidot ovat kuuroilla tavallisissa ajotilanteissa keskivertokuljettajia paremmat, mikä johtuu siitä, että peileihin katsotaan useammin ja muuta liikennettä seurataan keskivertoa paremmin.