Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Haluaisin nähdä sen tutkimuksen jonka pohjalta poliisi tutkaa keskellä ohituskaistaa eikä siellä loppupäässä.

Taitaa olla Valtiovarainministeriön tutkimus se.
Hakemalla ne löytyy. Hakemisessa voi sitten käyttää oma-alotteisuutta. Tosin jos lähdet valtionvarainministeriön sivuilta hakemaan niin saattaa hetki vierähtää.
 
Mites löytyykö täältä tietoa onko tämä 'sääntö' (löytyykö sellaista?) jotenkin viimeaikoina oleellisesti muuttunut?: Saako kiihdytyskaistalta ajaa suoraan ohituskaistalle?

Muistelisin, että omana aikanani autokoulussa opetettiin, ettei tuollainen kaistan yli hyppiminen ole sallittua.

Ketjun aiheeseen liittyen viimeksi tänään kävi niin, että ajoin kuorma-auton perässä kiihdytyskaistaa alamäkeen ~90km/h, laitoin vilkun vasemmalle hyvissä ajoin ennen sulkuviivan päättymistä, siirryin heti katkoviivan alkaessa moottoritien oikealle kaistalle, ja jätin vilkun päälle siirtyäkseni tästä välittömästi ohittamaan ko. kuorma-autoa -> seurauksella, että ohituskaistalla perässä ollut auto olikin jo siirtynyt (ilmeisesti sulkuviivan päältä) moottoritien vasemmalle kaistalle estämään ohitusyritykseni. Parhaimmillaan nämä sankarit sitten lopulta ajavat ohitettuaan hitaampaa ja pääsen ohittamaan ne heti kuorma-auton jälkeen...

Kuvittelisin, että tästä aiheutuu liikenteessä ihan oikeita vaaratilanteita, tai ainakin läheltä piti -tilanteita päivittäin.
Kaistanvaihtoja saa ihan laillisesti suorittaa vaikka 20kpl kerralla kunhan ne muuten suorittaa lain mukaan.
 
Voisit nohevana hakea ne kun kerran niihin viittaat.
Tai sitten en. 20€ tuntipalkalla voin.

Mutta jos lähtötilanne on että vastassa on essonbaari mutu rahastusautomaateista niin en jaksa siihen vänkäämiseen lähteä muutenkaan, koska tuo indikoi suoraan että vastapuoli ei ole kiinnostunut perehtymään aiheeseen yhtään.

muoks: eli tosiaan vetäydyn "minäpäs tiedän jotain mutten kerro miten" -lällättelymoodiin ja käännän tilanteen nurin: jos joku osaa esittää lähteen väitteelle että poliisi tutkailee jossain kohtaa rahastuksen takia niin saa esittää, lukisin mielelläni oikeita perusteita.
 
Viimeksi muokattu:
Tunnistatko itse tuon mitä kirjoitit mielipiteeksi vai faktoihin pohjaavaksi tiedoksi? Eli että kamerat/tutkauspisteet laitetaan vain rahastuksen takia eikä turvallisuutta parantamaan?

Ei näistä jaksa keskustella jos ennakkomielipiteet on niin vahvoja että keskustelu muuttuisi vain mutu jankkaamiseksi.

Onnettomuustilastoja kannattaisi ainakin käydä läpi. Kolareiden syyt tutkitaan ja niissä eritellään syyt jotka johtivat onnettomuuteen. Noiden tilastojen perusteella sijoitellaan kiinteitä kameroita ja poliiseja seisoskelemaan tutkan kanssa.

Tässä aiheessa paljon samaa kuin muillakin asiantuntija-aloilla, monilla ihmisillä jotka eivät ole perehtyneet aiheeseen on vahva mutu ja tätä ennakkoasennetta ei saa korjattua melkein mitenkään. Vahvistusharha vielä lisää tätä kun sen kanssa hyväksytään vain omaa mutua tukevat tiedot, jotka yleensä tulevat muilta jotka eivät myöskään ole käyttäneet aikaa faktoihin perustuvan objektiivisen näkemyksen rakentamiseen...
En epäile, etteikö tutkaus joskus osuisi myös ihan järkeväänkin paikkaan, mutta viimeisten vuosien aikana en ole onnistunut niitä kuitenkaan löytämään mistään muualta kuin sieltä missä järki puuttuu, mutta rahastusmahdollisuutta on sitäkin enemmän. Ja ne Dennis Pastersteinin julkisuuteen tuottamat kommentit myös tukevat käsitystä siitä, että vähäinenkin ylinopeus tappaa aina ja kaikkialla, joten mittauspaikalla ei ole väliä.

Se on selvää, että yksikään viranomainen ei kehtaa alkaa myöntämään että tutkia sijoitettaisiin koskaan rahastusmielessä.
 
Näinhän sen pitäisi mennä mielestäni täälläkin, mutta kun kaiken maailman pastersteinit ovat ihan eri mieltä asiasta, niin lopputulos on sitten tämä että järjettömästi ja suorastaan vittuillessaan sijoitettujen valvontapisteiden vuoksi kansa pumppaa varmuuden vuoksi alinopeudella ja kaikkia vituttaa.
Tuntuu, että toi kameraverkko aiheuttaa ihmisten hidastelua myös teillä, joilla noita kameroita ei edes ole.

Monellakin tiellä junkataan mitä sattuu vauhtia ja kyltinkin kohdalla aina jarrutellaan.

Mites löytyykö täältä tietoa onko tämä 'sääntö' (löytyykö sellaista?) jotenkin viimeaikoina oleellisesti muuttunut?: Saako kiihdytyskaistalta ajaa suoraan ohituskaistalle?

Muistelisin, että omana aikanani autokoulussa opetettiin, ettei tuollainen kaistan yli hyppiminen ole sallittua.

Ketjun aiheeseen liittyen viimeksi tänään kävi niin, että ajoin kuorma-auton perässä kiihdytyskaistaa alamäkeen ~90km/h, laitoin vilkun vasemmalle hyvissä ajoin ennen sulkuviivan päättymistä, siirryin heti katkoviivan alkaessa moottoritien oikealle kaistalle, ja jätin vilkun päälle siirtyäkseni tästä välittömästi ohittamaan ko. kuorma-autoa -> seurauksella, että ohituskaistalla perässä ollut auto olikin jo siirtynyt (ilmeisesti sulkuviivan päältä) moottoritien vasemmalle kaistalle estämään ohitusyritykseni. Parhaimmillaan nämä sankarit sitten lopulta ajavat ohitettuaan hitaampaa ja pääsen ohittamaan ne heti kuorma-auton jälkeen...

Kuvittelisin, että tästä aiheutuu liikenteessä ihan oikeita vaaratilanteita, tai ainakin läheltä piti -tilanteita päivittäin.
Kyllä kait siitä saa ja itsekin tuota harrastan jos joutuu hitaamman takaa liittymään.

Siinä vaan se yksi pointti, kuten otit esiinkin, eli se kaveri voi lähteä sieltä takaa ohitse (vaikka sulla on vilkku), joten näissä saa olla tarkasti katsomassa.
 
muoks: eli tosiaan vetäydyn "minäpäs tiedän jotain mutten kerro miten" -lällättelymoodiin ja käännän tilanteen nurin: jos joku osaa esittää lähteen väitteelle että poliisi tutkailee jossain kohtaa rahastuksen takia niin saa esittää, lukisin mielelläni oikeita perusteita.

Ainakin yksi Essonbaarin vakkari, pitkäaikainen onnettomuustutkija ja liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo on myös vähän sitä mieltä, että ihan kaikki kameravalvonta tässä maassa ei palvele ensisijaisesti liikenneturvallisuutta, vaan eräiden poliitikkojen ja poliisivirkamiesten omaa maailmankatsomusta ja sakotuskertymän maksimointia.

Liikenneturvallisuutta on monenlaista, mutta meillä keskitytään lähinnä kaitsemaan pieni nopeudenylityksiä monesti hyvinkin oudoissa paikoissa, ja rankaistaan näistä pienistä ylityksistä suhteettoman suurilla sakoilla. Ei kai noita nykypäiväisiä rikesakkoja ylinopeuksista kukaan pidä tasoltaan kovin järkevinä, kun noin 90 nopeudesta 80 alueella muistetaan 140€ sakolla...

Herran mietteitä voi lukea vaikka linkatuista artikkeleista
Pahimmat liikenneriskit liittyvät kuljettajan käytökseen – politiikka sotkee aitoa liikenneturvallisuustyötä, sanoo professori Timo Tervo
Emeritusprofessori jatkaa peltipoliisien nälvimistä: "Mennyt liiallisuuksiin"
 
Tuntuu, että toi kameraverkko aiheuttaa ihmisten hidastelua myös teillä, joilla noita kameroita ei edes ole.
Sehän on toki yksi niiden tarkoituskin, eikä siinä mitään jos vain nopeusrajoitukset olisivat kokonaisuudessaan järkeviä ja jos kansa osaisi ajaa niitä noudattaen.

Tolpat ja valvonta ylipäätään menettää merkityksensä, jos niiden sijaintia ja langetettua rangaistusta ei koeta järkeväksi/kohtuulliseksi. Pastersteinin ja tämän kätyreiden linjauksia on kritisoitu näkyvästi mediassa, eikä ihmekään.
 
Tai sitten en. 20€ tuntipalkalla voin.

Mutta jos lähtötilanne on että vastassa on essonbaari mutu rahastusautomaateista niin en jaksa siihen vänkäämiseen lähteä muutenkaan, koska tuo indikoi suoraan että vastapuoli ei ole kiinnostunut perehtymään aiheeseen yhtään.

muoks: eli tosiaan vetäydyn "minäpäs tiedän jotain mutten kerro miten" -lällättelymoodiin ja käännän tilanteen nurin: jos joku osaa esittää lähteen väitteelle että poliisi tutkailee jossain kohtaa rahastuksen takia niin saa esittää, lukisin mielelläni oikeita perusteita.
Kehä 1 tolpat on pelkkää kiusantekoa ja rahastusta.
 
Ei olis jos ihmiset osais olla jarruttamatta niihin... Nythän ne on liittymien läheisyydessä ja yhellä pitkällä suoralla.
Niihin jarrutetaan, koska siellä ajaa paljon myös sellaisia joille tolppien sijainnit eivät ole tuttuja ja koska ei tiedetä mitä nopeutta mikäkin tolppa valvoo. Siinä liikennevirran mukana ajaessa tulee monille helposti sellainen fiilis, että missasinkohan jonkin nopeusrajoituksen.

Lisäksi kannattaisi muuttaa ne tolpat vaikka joksikin hassunhauskoiksi muumihahmoiksi, niin eivät aiheuttaisi massoille sellaista säikähdysefektiä pelkällä olemuksellaan. :D
 
Aika vitun paksua väittää kehällä ettei tiedä mitä nopeutta ne valvoo. Rajoitusmerkkejä on niin tiheästi että kortti pois jos tuo on joku syy.

Jopa 60 alueella kyltti tulee just ennen kameraa.
No sitten varmaan porukka jarruttelee niihin ihan vaan ärsyttääkseen. Tai sitten ei.
 
Kyllä siellä kehä ykkösellä niihin tolppiin himmataan kaistasta riippumatta useimmiten selvään alinopeuteen (mittarinopeutta), pahimmillaan vasemmalla kaistallakin nopeus on tolppien kohdalla 70 tai alle ihan vaan "varmuudeksi"....
 
No sitten varmaan porukka jarruttelee niihin ihan vaan ärsyttääkseen. Tai sitten ei.
Tuntuu siltä, että aika moni ajattelee, että esim. 80 km/h alueella 81 km/h (mittarin mukaan) toisi sakot, joten ajetaan varmuuden vuoksi 70-75 km/h (mittarin mukaan).
 
Jos ajaisi vaikka 90km/h mittarin mukaan ja tolppa tulee yllättäen vastaan, niin siinä helposti jarruttaa vauhtia viikaa. Vaikka 80 olisi tarkoitus, niin nopeus voisi laskea vaikka 65km/h?

Tuo voisi olla yksi selitys tuolle nykivälle vauhdille?

Itse olen yhdet sakot saanut 60km/h tolpasta pimeällä.
 
Tuntuu siltä, että aika moni ajattelee, että esim. 80 km/h alueella 81 km/h (mittarin mukaan) toisi sakot, joten ajetaan varmuuden vuoksi 70-75 km/h (mittarin mukaan).
Tämä, tuollahan on peloteltu monesti otsikoissa että jo 1km/h ylityksestä sakko. Tuon pelottelun päälle kun isketään vielä japsin mittariheitto niin siitähän tuo 70km/h @ 80 muodostuu.

Lisäksi vielä rikkeeseen nähden törkeän kovat sakot (nykyisin 170€?) mitkä ovat työttömän kuukauden ruokabudjetti niin ei haluta ottaa pienentäkään riskiä ja ajetaan varmuudeksi reilusti alle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei olis jos ihmiset osais olla jarruttamatta niihin... Nythän ne on liittymien läheisyydessä ja yhellä pitkällä suoralla.
Sinne liittymään on kiva mennä vasemmalta kaistalta kun välit menee kiinni kameran takia.

Aika vitun paksua väittää kehällä ettei tiedä mitä nopeutta ne valvoo. Rajoitusmerkkejä on niin tiheästi että kortti pois jos tuo on joku syy.

Jopa 60 alueella kyltti tulee just ennen kameraa.
Osa ei tiedä. Lahdenväylä/kehä1 kamera hyvä esimerkki.
 
Olisiko kuitenkin useamman, kuin yhden kaistan vaihtaminen on katsottavissa tieliikennelain hengen vastaiseksi. Olen nähnyt huomattavan vakavia vaaratilanteita, kun kiihdytyskaistalta ollaan siirrytty suoraan ohituskaistalle ohittavien ajoneuvojen eteen. Ajoneuvon peilit ei yksinkertaisesti näytä luotettavasti kahden kaistan päähän.

3 §
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Ainakin itelle tuli perjantaina lahteen motaria ajellessa kojelautakameramatskua kun suht vilkkaalla liikennemäärällä qashqai kuski tuli liittymärampista ja yhdellä kertaa tuli ohituskaistalle. Harmi vaan, että mä olin siinä sen kyljen kohdalla mihin se halus tulla ja jouduin kiireessä väistämään pientareen puolelle, että kolarilta vältyttiin. Olin ehkä siinä sen liittymisen alussa sen kuolleessa kulmassa osittain (oma ajonopeus oli ehkä n. 110, sen ajonopeus ehkä n. 80 kun alkoi vaihtaa kaistaa) ja aliarvioi autonsa kiihtyvyyden. Anyways ainakin itselleni autokoulussa opetettiin että yhdellä merkinannolla vaihdetaan vain yksi kaista kerrallaan (ei välttämättä lain sana) ja tuossa tilanteessa selkeästi aiheutui vaaratilanne. Omaksi puolustuksekseni se nissanikuski vaihtoi todella kovalla sivuliikkeellä kaistaa ja tuli kyllä aivan puskista.
 
Siksi koska ajavat tolppien välissä sitten 85-100 km/h. Jarruttelee pahimmillaan 70-80 km/h nopeuteen.

Kun vois vaan ajaa kokoajan 85.

Kyllä ne rajoituksen tietää, jos ei tietäisi niin ajettaisiin 50 km/h.

Olen varmaan kiero, mutta toivoisin sinne keskinopeuskameroita tästä syystä...
 
Tänään aamulla meinas taksi ajaa tarkoituksella kylkeen kun splittasin mp:llä valoihin. Meni jarruttaessa takarengas lukkoon ja se tuntui vähän ikävältä. Saakos jostain taksifirmaa taksi- tai rekisterinumeron perusteella selville?
 
Mitä Trafi sanoo? Kyllä sillä autolla haltija pitää olla.
Ja vaikka sieltäkään ei saisi tietoja (ilmaiseksi ainakaan), niin sitten kannattaa kysyä suoraan Poliisilta. Lane splittauksesta ei ehkä kuitenkaan kannata mainita ainakaan ensimmäisenä. :D
 
Mene aikaisemmin äläkä tunge väleihin. Se aiheuttaa myös haitariefektiä.

Osa ei varmaan tiedä joo, vaikka 100 metrin välein on rajotus kerrottu ja todennäköisesti suurin osa porukasta ajaa sitä vähintään viikottain.

Se jarruttelu on niin yleistä että ei se tietämättömyyden piikkiin enää mene kuin pieniltä osin.
Ajaisivat järkevillä väleillä niin ei tarvitsisi tunkea.

Tuohon tolppaan muutama on jarruttanut max 60km/h vauhtiin.
 
Ei sun tarvitse tunkea kun ennakoit etkä mene vasta viime tipassa ja väkisin.
Entäs jos ja yleensä kun se tiukka jono ulottuu liittymää edeltävälle osuudelle asti :beye: Ei mikään ennakointi poista sitä faktaa, että ne 1:n tolpat ovat täysin perseestä ja puhdasta rahastusta.
 
Kyllä siihen saa tilaa ellei jono lähes seiso ja se nyt ei ole varmaan enää sen kameran syytä.
Näköjään luin keskustelun väärin ja tässä oli kyseessä vasurilta liittymään, eikä liittymästä väylälle (kuten "luin"). My bad. Vasurilta liittymään on kyllä joskus aika hasardi, jos oikealla on jonoa edespäin. Vilkuilet sopivaa väliä ja etäisyyttä oikealla takana olevaan, niin voi tulla yllärinä oikean jonon odotettua aikaisempi hidastuminen. Tai miksei vasurinkin pysähtyminen. Turvavälit ovat tähän asti riittäneet :)
 
Mjoo. Tyydyn sitten purkamaan kiukkuani muihin takseihin.
Minä kysyisin edelleen suoraan Poliisilta. Siitä on jo vuosia kun on viimeksi tarvinnut kenenkään tietoja kaivella rekisterinumeron perusteella, mutta aina kun on ollut kyse jostakin perustellusta tarpeesta (kolari, pelastustielle pysäköity auto tms), on tiedot saanut Poliisilta kysymällä. Sitä en tiedä ovatko muuttaneet käytäntöjään.
 
Minä kysyisin edelleen suoraan Poliisilta. Siitä on jo vuosia kun on viimeksi tarvinnut kenenkään tietoja kaivella rekisterinumeron perusteella, mutta aina kun on ollut kyse jostakin perustellusta tarpeesta (kolari, pelastustielle pysäköity auto tms), on tiedot saanut Poliisilta kysymällä. Sitä en tiedä ovatko muuttaneet käytäntöjään.
Nooo tuota, aiemman kokemuksen perusteella ovat muuttaneet sikäli käytäntöjään ettei kukaan oikein vastaa enää mistään, ja vaikka vastaisikin niin ei huvita.

Mutta eräs ystävällinen käyttäjä onnistui jo kaivamaan tiedot ja homma on hoidossa!
 
Jos uuden tieliikennelain myötä 2020 aletaan rankaisemaan jopa noista 1-5km/h ylityksistä, niin mun ajonopeudet putoavat turvalliseen 20 alle rajoituksen muualla kuin motareilla. Täälä voidaan sit avautua kehä ykkösen tilanteesta, kun kameratolppiin ajaa kaikki nekin selkeää alinopeutta, ketkä nyt kykenevät ajamaan sitä gps-nopeutta tolppiin :D
 
Siksi koska ajavat tolppien välissä sitten 85-100 km/h. Jarruttelee pahimmillaan 70-80 km/h nopeuteen.

Kun vois vaan ajaa kokoajan 85.

Kyllä ne rajoituksen tietää, jos ei tietäisi niin ajettaisiin 50 km/h.

Toivottavasti et kehä ykkösellä koko matkaa paina tuota 85 km/h, koska nopeusrajoitus putoaa seitsemäänkymppiin Leppävaaran kohdalla tunnelin jälkeen.
 
Jos uuden tieliikennelain myötä 2020 aletaan rankaisemaan jopa noista 1-5km/h ylityksistä, niin mun ajonopeudet putoavat turvalliseen 20 alle rajoituksen muualla kuin motareilla. Täälä voidaan sit avautua kehä ykkösen tilanteesta, kun kameratolppiin ajaa kaikki nekin selkeää alinopeutta, ketkä nyt kykenevät ajamaan sitä gps-nopeutta tolppiin :D

Ajatko nytkin sitten sakkoraja -20km/h?
 
Onhan tuo nyt ihan selvä juttu tosiaan, että jos sakotuskäytännöt muuttuvat ja kaiken maailman tikettejä alkaa tulemaan pienemmistäkin ylityksistä ja valvonta lisääntyy jne, niin sitten ajetaan varmuuden vuoksi reilusti alle rajoituksen. Voin vain kuvitella kuinka mummovauhtia kompensoidaan katsomalla entistäkin enemmän leffoja ja räpläämällä muuten puhelinta autossa. :D
 
Alkaa kummasti nämä tutkanpaljastimet ja kilpien kanssa pelaaminen kiinnostaa jos tosiaan 1km/h ylityksestä jo sormi nousee.

Helpompaa varmaan ajaa kortti pois ja autoilla ilman korttia.
 
Alkaa kummasti nämä tutkanpaljastimet ja kilpien kanssa pelaaminen kiinnostaa jos tosiaan 1km/h ylityksestä jo sormi nousee.

Helpompaa varmaan ajaa kortti pois ja autoilla ilman korttia.

Tämmöisiin kommentteihin tulee tietysti aina ne vakiot "Mitä jos vaan ajaa rajoitusten mukaan, niin ei tarvi murehtia sakkoja" kommentit. Näin ainakin on minulle kommentoitu kun olen joskus manannut omia sakkoja tai muuten vaan kritoisoinut nykyistä sakotusmeininkiä.
 
Pakkohan sitä on ajonopeuksia laskea jos/kun sakotusrajakin laskee. Entistä enemmän vaan kuluu aikaa tien päällä, jos ei sitten rajoituksia vastaavasti nosteta.
 
Alkaa kummasti nämä tutkanpaljastimet ja kilpien kanssa pelaaminen kiinnostaa jos tosiaan 1km/h ylityksestä jo sormi nousee.

Helpompaa varmaan ajaa kortti pois ja autoilla ilman korttia.
No onhan suuressa osassa autoja vakionopeudensäätimessä moodi nopeudenrajoittimelle. Itse löysin ominaisuuden omasta autostani viime viikolla 3 vuoden omistusjakson jälkeen. ;) Mä en kyllä jaksa uskoa, että tuollainen 1 km/h ylityksestä sakottaminen toteutuisi käytännössä, koska se ylityöllistäisi poliisia, eikä poliisi sitten muuta ehtisikään tekemään. Jos palkattaisiin pariksi vuodeksi tsiljoona ylimääräistä sakottajaa, tilanne voisi olla toinen, koska sitten liikennekulttuuri ehtisi jo muuttua. En kuitenkaan usko näin tapahtuvan.
 
No onhan suuressa osassa autoja vakionopeudensäätimessä moodi nopeudenrajoittimelle. Itse löysin ominaisuuden omasta autostani viime viikolla 3 vuoden omistusjakson jälkeen. ;) Mä en kyllä jaksa uskoa, että tuollainen 1 km/h ylityksestä sakottaminen toteutuisi käytännössä, koska se ylityöllistäisi poliisia, eikä poliisi sitten muuta ehtisikään tekemään. Jos palkattaisiin pariksi vuodeksi tsiljoona ylimääräistä sakottajaa, tilanne voisi olla toinen, koska sitten liikennekulttuuri ehtisi jo muuttua. En kuitenkaan usko näin tapahtuvan.
Mitä se nopeudenrajoitin auttaa mihinkään? Nopeusrajoitukset vaihtelevat vähän väliä ja joskus pitäisi voida ohittaakin. Ei sellaisia jatkuvaa säätöä vaativia holhousominaisuuksia tarvita sen enempää kuin nykyisiä suunnitelmia nopeuksien laskemisestakaan.

Ja miksi sitä sakotusrajaa ei voisi laskea, kun eihän kaikkia ole tarkoituskaan saada kiinni, vaan laputtaa pelkästään sen verran minkä ehtii (ja ehtiihän sitä, kun se on niin tuottoisaa). Ja kamerathan eivät tunnetusti taukoja tarvitse, joten ei ole ihmekään että niitä on tulossa satamäärin lisää.

Tämä koko keskustelu on muutenkin vähän huvittavaa, kun ne liikenteen todelliset ongelmatapaukset eivät ole nopeusrajoituksista ja muiden tekemisistä välittäneet aiemminkaan.
 
No onhan suuressa osassa autoja vakionopeudensäätimessä moodi nopeudenrajoittimelle. Itse löysin ominaisuuden omasta autostani viime viikolla 3 vuoden omistusjakson jälkeen. ;) Mä en kyllä jaksa uskoa, että tuollainen 1 km/h ylityksestä sakottaminen toteutuisi käytännössä, koska se ylityöllistäisi poliisia, eikä poliisi sitten muuta ehtisikään tekemään. Jos palkattaisiin pariksi vuodeksi tsiljoona ylimääräistä sakottajaa, tilanne voisi olla toinen, koska sitten liikennekulttuuri ehtisi jo muuttua. En kuitenkaan usko näin tapahtuvan.
Kameralla sakottaminen ei työllistä kuin postia.
 
Mä en kyllä jaksa uskoa, että tuollainen 1 km/h ylityksestä sakottaminen toteutuisi käytännössä, koska se ylityöllistäisi poliisia, eikä poliisi sitten muuta ehtisikään tekemään.
Mitäs muuta valvontaa ne tähän asti on ehtinytkään tehdä? Kyllä nuo pikkuylinopeudet on prioriteetti numero 1 jo nyt.
 
Menee vähän ohi ketjun aiheesta, mut nyt ku on ollu täällä keskustelua noista kameratolpista, niin eiköhän tää mene hyvin sekaan vähän kevennyksenä :):

Suomeenki tälläsiä nopeusrajotuskylttejä just ennen kameratolppia, niin saadaan sakkorysä laulamaan :D:

Speed_limit.jpg
 
Vi**n nurmijärveläisiltä, kaikilta, voisi otta kortin pois. Parin vuoden päästä he pääsevät perselemään jo kolmessa liittymässä kahden sijaan kun Klaukkalan pohjoispuolelle tulee "Klaukkalan ohitustien" liittymä.
Ihme saamaa perseilyä (liittymän kohdalla vasemmalta kaistalta änkemistä oikealle kaistalle ja siitä poistumisrampille) oli myös Hyvinkää eteläinen liittymässä mutta se johtui siitä että ne autoilijat kuulivat radiosta että ennen Hyvinkäätä on onnettomuus. Annetaan armon käydä ja "hyvinkääläiset" saavat pitää korttinsa.
 
Näin minäkin luulin kunnes ohituskaistalla oli poliisi tutkan kanssa seisomassa. Yhden auton sujuvasta ohituksesta tuli ajokieltoa ja mukavat päiväsakot. Nykyään pistän adaptiivisen päälle ja kuuntelen podcastia.
Tämä kai se nykyään on oikea tapa toimia.
Itsekin tätä aina joskus testin vuoksi kokeillut, joskin podcastin sijaan pyörii urheilulähetys tai leffa. Mikäs sen parempi tapa viettää motari- ja maantietaipaleet, kuin ottaa viereen pikkupurtavaa ja katsella lätkää.

Kilometrit taittuu huomaamatta, eikä tarvitse muiden sekoilusta stressata, kun ei edes huomaa pientä nopeuden seilaamista.
 
Katsella leffaa, voi veljet.

Vastaa ketjun aiheeseen omalta osaltani :D
Aika harvoin tuota on kuitenkin tullut kokeiltua.
Kyllä, kun asiaa äkkiä ajattelen, halveksin toimintaani itsekin. Olen omaan makuun aika ristiriitainen persoona. :D
Toisaalta kun liikennevalvonnan ykkösprioriteetti ei ole enää liikenneturvallisuus, miksi se pitäisi olla minulla? Mutta joo, nyt alkaa mennä ylinopeus-lirpakkeen aihepiiriin.
 
Näin kerran jonkun äijän pädi kojelaudan päällä leffa auki motarilla ja se oli huteraa menoa... Itse saatan aamuisin pistää pyörimään luurilta jonkun youtubessa seuraamani vlogaajan videon, jotka eivät tavanomaisesti sisällöltään juurikaan vaadi katselua. Seuraan sitten puheripulia radion korvikkeena, ja jos tulee joku mielenkiintoinen juttu, on katseen kääntäminen luurille sama kuin vilkaisisi ajonopeuttaan. Pidän tätä suhteellisen turvallisena vielä :D
 
Näin kerran jonkun äijän pädi kojelaudan päällä leffa auki motarilla ja se oli huteraa menoa... Itse saatan aamuisin pistää pyörimään luurilta jonkun youtubessa seuraamani vlogaajan videon, jotka eivät tavanomaisesti sisällöltään juurikaan vaadi katselua. Seuraan sitten puheripulia radion korvikkeena, ja jos tulee joku mielenkiintoinen juttu, on katseen kääntäminen luurille sama kuin vilkaisisi ajonopeuttaan. Pidän tätä suhteellisen turvallisena vielä :D
Mä pidän radiotakin pois päältä jotta olisin paremmin liikenteen hermoilla.

(Mut on kyllä sen verta hörhöä toimea etten sentään samaa edellytä muilta.)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 368
Viestejä
4 510 437
Jäsenet
74 357
Uusin jäsen
villl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom