Aina on tapauksia missä se ei ole mahdollista. Mutta jos tommosessa tapauksessa on nyt jumissa Windows 10:ssä niin yksi keino hoitaa asiat tietoturvaa vaarantamatta on asentaa Linux tai BSD (joista suosittelen enemmän Linuxia) ja siihen QEMUn asennusta. QEMUlla sitten ajaa Windows 10:ä VM:nä ja asentaa nuo tarvittavat softat siihen ja läpivie noi laitteet VM:lle.
Että laittaa Windowssin omaan pikku sandbokxiinsa.
Itse olen tuota käyttänyt pariin otteeseen kun linux softaa ei ole ollut olemassa. Eli Xiaomin luurin bootloaderin avasin, auton navigaattori kartaston päivin ja suoritin og xbox softamodauksen.
Mitä tässä nyt eri unix järjestelmiä olen testaillut joista juuri testissä menossa Haiku, niin sieltä löytyy eri tarkoituksiin hyviä käyttiksiä. Että ei kannata olla siellä Windows kuplassa vaan.
-Linuxin on toki noista se jolla laitteisto ja softa tuki on kaikista suurin. Sekä sillä onnistuu pelaaminenkin ongelmitta (pois lukien anti-cheat moninpelit) ja on todella helppokäyttöinen.
-BSD:sta olen vasta testaillut GhostBSD:tä joka oli yhtä helppo asentaa kuin mikä vaan linux distro, mutta ohjelmisto puoli on huomattavasti suppeampi kuin linuxin ja on käytettävyydeltään sillä tasolla kun linux oli vuosia sitten. Eli terminaalia joutuu käyttämään kuten jos haluaa Steamin saada toimimaan.
Mutta jos ei lasketa pelaamista niin muuten hyvä käyttis kaikkeen mahdolliseen ja löytyy samat tutut työpöytäympäristöt kuin Linux puoleltakin kuten MATE, XFCE ja KDE Plasma. Joista tosin KDE Plasma oli aikasta buginen eikäs sen paketinhallinta softa discover osannut asentaa muuta kuin KDE:n teemoja. Mutta Mate ja xfce toimivat hienosti.
-Haiku on tuulahdus ysäriä hyvässä ja pahassa. Huonoa on että ei löydy hakua eli ei voi painaa winkey ja kirjoittaa mitä haluaa. Softa puoli todella suppea mutta löytyy suurinosa open source tuttavuuksista kuten OpenShot, GIMP, Krita, QMMP, VLC, LibreOffice, MuseScore, NextCloud clientti, KeePass jne..
Peli puolelta löytyy vain RetroAch ja jokunen muukin emulaattori + monesta vanhasta pelistä Haiku portti kuten Doom, Duke Nukem 3d, Serious Sam ja OpenTTD.
Myöskin käyttöliittymä on outo kuin mikä ja vaatiikin aika paljon totuttelua.
Tähän saa myös QEMUn, mutta katsoisin että tämä käyttis on parhaimmillaan vanhemmissa koneissa (vaikka sitä juuri käytellyt Ryzen 5 3500X + RX 5600 XT koneessa).
Kun tästä löytyy 32bit versiokin ja on paljon kevyempi kuin yksikään linux distro. Eli ihan vanhasta Pena 4 läppäristäkin sai tällä ihan käytettävän.
Ja mainittakoot että tämän Haikun asennukseen menee aikaa alle minuutti