Microsoft Flight Simulator (2020) PC / Xbox

FS2020 taitaa puuttua lennon jälkianalysointi, mikä on sääli. FSX:ssä näkyi hienosti lennetty reitti ja korkeusprofiili jolla oli hyvä tutkia esim mittarilähestymisen profiilia. Toivottavasti tulisi natiivina tuki tälle myöhemmin. Kunhan saan uuden koneen ja simun kondikseen niin rupean kyllä uikuttamaan yhtä sun toista tuolla fs virallisilla forumeilla :D

Onneksi Sim Toolkit Pro hoitaa tämän ilmaiseksi.
 
En oo päässyt noin pitkälle (katsellaan uudella koneella ehkä ensi viikolla:D) mutta jo FSX tunnisti sen aikaiset ilmatilarajat. Mutta sisääntulokohtia se ei tunnistanut, mutta ei se minun mielestäni ole ongelma, lennät sieltä mistä oikeasti pitää ja huutelet ATC:lle sen mitä huvittaa tai sitten ei mitään. Ei näissä yleensä kannata lennonjohtoa ottaa liian vakavasti, VATSIM on sitten sitä varten....

FS2020 taitaa puuttua lennon jälkianalysointi, mikä on sääli. FSX:ssä näkyi hienosti lennetty reitti ja korkeusprofiili jolla oli hyvä tutkia esim mittarilähestymisen profiilia. Toivottavasti tulisi natiivina tuki tälle myöhemmin. Kunhan saan uuden koneen ja simun kondikseen niin rupean kyllä uikuttamaan yhtä sun toista tuolla fs virallisilla forumeilla :D
Ei se uikuttaminen auta, sitä on nyt tehty jo monta kuukautta, eikä auta :D
 
Oma tikku ei tunnu saapuvan ikinä, odottavan aika on pitkä.

Onko tässä jotain joka näyttää millä kentillä on käynyt, jos esimerkiksi käy kaikki Suomen kentät läpi niin peli näyttäisi ne suoraan että sinne on laskeuduttu. Vai joutuuko paperille kirjoittelemaan kaikki kentät?
 
Oma tikku ei tunnu saapuvan ikinä, odottavan aika on pitkä.

Onko tässä jotain joka näyttää millä kentillä on käynyt, jos esimerkiksi käy kaikki Suomen kentät läpi niin peli näyttäisi ne suoraan että sinne on laskeuduttu. Vai joutuuko paperille kirjoittelemaan kaikki kentät?
Ei muuten kuin logbookia selaamalla profiilin alta.
 
FSNordicin puolella FISDin eka lentokenttäjulkaisu :thumbsup: EFKG Kumlinge voi ladata täältä Kumlinge (EFKG) for MSFS2020

g7ivywY.png

Vau, hienoa! Kävin tuolla jo kerran default-maisemassa, mut kyllä näyttää hienommalta tämä! Pitääpä illalla asennella.
 
Tässä pelissä ei kyllä tuo HOTAS ole mitenkään pakollinen, ihan pärjäisi pelkällä tikullakin. Tajusin juuri, että en ole jaksanut bindata muutamaa nappia enempää tuohon kaasuun, kun tulee käytännössä aina klikkailtua hiirellä ohjaamosta tarvittavat namiskat. Klikattava ohjaamo on kyllä hieno juttu muutenkin, oppii paremmin ko. koneen, kun tietää mistäpäin ohjaamoa mikäkin nappi löytyy, eikä pelkästään opettele joystickin bindauksia ulkoa.
 
Näkeekö mistään lentosuunnitelman korkeuksia (lentokorkeuksia ylipäätänsä) vai lennetäänkö siellä miltä tuntuu?

Siinä maapallonäkymässä oikeassa ylänurkassa on nappi "NAV LOG". Siitä näkyy tekemäsi lentosuunnitelman waypointit ja lentokorkeudet niiden välillä.
 
Tässä pelissä ei kyllä tuo HOTAS ole mitenkään pakollinen, ihan pärjäisi pelkällä tikullakin. Tajusin juuri, että en ole jaksanut bindata muutamaa nappia enempää tuohon kaasuun, kun tulee käytännössä aina klikkailtua hiirellä ohjaamosta tarvittavat namiskat. Klikattava ohjaamo on kyllä hieno juttu muutenkin, oppii paremmin ko. koneen, kun tietää mistäpäin ohjaamoa mikäkin nappi löytyy, eikä pelkästään opettele joystickin bindauksia ulkoa.
Mua taas ärsyttää yli kaiken toi hiirellä klikkaili kerran siitä pääsi eroon FSX:ssä noiden Saitekin paneelien ja stream deckin kanssa.
En ole jaksanut koskeakaan esim radioon tässä niin kauan kunnes simconnect korjataan ja pääsee paneelista heittää taajuudet. Kone heiluu tuulessa jne sen verran ettei hiirellä osu ka joutuu zoomailee jne. Ei kiitos enää.
 
Mua taas ärsyttää yli kaiken toi hiirellä klikkaili kerran siitä pääsi eroon FSX:ssä noiden Saitekin paneelien ja stream deckin kanssa.
En ole jaksanut koskeakaan esim radioon tässä niin kauan kunnes simconnect korjataan ja pääsee paneelista heittää taajuudet. Kone heiluu tuulessa jne sen verran ettei hiirellä osu ka joutuu zoomailee jne. Ei kiitos enää.
No joo, vaatiihan se vakaata kättä, se on totta. Varsinkin TrackIR:n kanssa, kun pitää vielä pää pitää paikoillaan ettei kursori heilu. Jostain syystä itsellä tuo TrackIR:n "pause" toiminto toimii vain noin 4 sekuntia ja sen jälkeen näkymä resetoituu suoraan eteenpäin. En ole vielä keksinyt mistä johtuu, ettei anna pitää pausea päällä pidempään. Tässä pelissä kuitenkin toimii näppärästi tuo näkymän kojelautaan zoomailu joystickin hatulla.
 
No joo, vaatiihan se vakaata kättä, se on totta. Varsinkin TrackIR:n kanssa, kun pitää vielä pää pitää paikoillaan ettei kursori heilu. Jostain syystä itsellä tuo TrackIR:n "pause" toiminto toimii vain noin 4 sekuntia ja sen jälkeen näkymä resetoituu suoraan eteenpäin. En ole vielä keksinyt mistä johtuu, ettei anna pitää pausea päällä pidempään. Tässä pelissä kuitenkin toimii näppärästi tuo näkymän kojelautaan zoomailu joystickin hatulla.
Kun laittaa opentrackissa käyrät alkamaan 5-10 asteesta, se eteenpäin näkymä pysyy stabiilina pienistä päänliikkeistä huolimatta.
 
Siinä maapallonäkymässä oikeassa ylänurkassa on nappi "NAV LOG". Siitä näkyy tekemäsi lentosuunnitelman waypointit ja lentokorkeudet niiden välillä.

Näkyykö nuo lentokorkeudet jotenkin itse pelissä? Lennon aikainen NAVLOG ei mielestäni noita näytä vai oonko vain sokea.
 
Luovutin ja liityin joukkoon vaikka aluksi oli tarkoitus odottaa VR-tukea. Logitech Force 3D Pro paljastuikin ihan siedettäväksi kun sain määriteltyä deadzonet ja herkkyydet oikein. On se vieläkin epätarkka mutta sain virheliipaisut suodatettua.

Lentelin ympäri kotiseutua ja tuttuja paikkoja lapissa. Jännästi jokaikinen heinälato on paikoillaan ja yksi 1800-luvun kärrypolun risteyskin taittuu juuri oikein kuten kärrypolut taittuvat! Mutta, maaston korkeuserot on joka paikassa niin pahasti pielessä etteivät paikat olleet edes tunnistettavissa. Joka välissä on muka nyppylää, enkä edes tarkoita niitä selviä bugipuolipalloja! Onneksi kyse on ainakin vesistöjen kohdalla selvistä bugeista ja uskon että näihin tulee korjauksia.

EDIT: Huomasin juuri että lensin kyllä aika matalalla. Ehkä korkeuserot tulevat luonnollisemmiksi vähän ylempänä. (En edelleenkään tarkoita niitä selviä korkeuserobugeija)
 
Näkyykö nuo lentokorkeudet jotenkin itse pelissä? Lennon aikainen NAVLOG ei mielestäni noita näytä vai oonko vain sokea.
Ne on jossain siellä koneen instrumenttien takana tod näk.

Ainakin Airbussiin oli jollain youtube-kanavalla hyvät vinkkivideot, mutta hauskempaa kokeilemalla oppia. Helppo kone, kun voi lennellä nuppeja kääntämällä :D "Engage selected mode" korkeuteen ja nopeuteen, kaasu toiminta-alueelle ja lentää itsekseen. Perillä voi sitten vetää syöksyn päälle ja komean laskeutumisen käsiohjauksella.
 
Huomasinpa mielenkiintoisen homman aamulla. Mä olen saanut pelin tweakattua niin että toimii suht korkeilla asetuksilla ilman mitään stuttereita. Aamulla sitten selvästi maastodataa lataillessa teki suht säännöllisiä nykäisyjä. Pelistä poistuessani puolivahingossa huomasin, että peli oli lyönyt minut automaattisesti jenkkiserverille. Pitää tässä illalla katsoa jos tekee taas saman.
 
Tuli laitettua itekin tilaukseen toi Thrustmaster Airbus tikku sekä kaasukahva. Vielä kun tulis jotain tietoa, että milloin ne lisäkilkkeet niihin julkaistaan. Nyt ne näkyy tosiaan vaan siinä esittelyvideossa eikä niistä ole edes julkaistu mitään infoa.
 
Oonkos mä maailman ensimmäinen ihminen joka on laskeutunut rakennuksen katolle tässä pelissä. Täydet realismiasetukset tietenkin käytössä. Kerkesin jarruttaa pysähdyksiin ja napata pari screenshottia kunnes simu päätti että crash, törmäsit rakennukseen.
20200829012349_1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Oonkos mä maailman ensimmäinen ihminen joka on laskeutunut rakennuksen katolle tässä pelissä. Täydet realismiasetukset tietenkin käytössä. Kerkesin jarruttaa pysähdyksiin ja napata pari screenshottia kunnes simu päätti että crash, törmäsit rakennukseen.
20200829012349_1.jpg

Olen itse koittanut erään Prypjatin lähellä olevan kuuluisan rakennuksen katolle laskeutua, mutta vähän liikaa oli vauhtia ja liian tehottomat jarrut :geek:
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Oon ihan pihalla tämmösistä peleistä mut vr tuki kiinnostaa. Mitä palikoita suosittelisitte lentämisee? Ja tekeekö 1080ti 16 gigaa muistia kombolla mitää? Vai pitääkö laittaa 2080ti 32gb
 
Oon ihan pihalla tämmösistä peleistä mut vr tuki kiinnostaa. Mitä palikoita suosittelisitte lentämisee? Ja tekeekö 1080ti 16 gigaa muistia kombolla mitää? Vai pitääkö laittaa 2080ti 32gb
Minulla on 4790K@4.5, 16GB DDR3@1630, GTX 1080 ja pyörii näillä ohjeilla ihan sulavasti Nykin yllä (1440p).
 
Oon ihan pihalla tämmösistä peleistä mut vr tuki kiinnostaa. Mitä palikoita suosittelisitte lentämisee? Ja tekeekö 1080ti 16 gigaa muistia kombolla mitää? Vai pitääkö laittaa 2080ti 32gb
En pidättelisi vielä hengitystä tuon VR tuen kanssa. Fakta on kuitenkin se, että tarvitaan melkoisia taikatemppuja, ennenkuin tämä peli pyörii min. 45fps (re-projection) ilman stuttereita kaikissa tilanteissa. Ellei sitten laiteta täydellisiä uber-low grafiikoita, jonka jälkeen maisemista onkin enää turha nauttia. Jokatapauksessa tarvitaan niin tehokasta rautaa kuin vain lompakko antaa myöden.
 
Olen pitänyt yli 10 vuoden tauon PC lentelyistä, mutta nyt on pakko päästä lentämään!
Nykyisellä kannettavalla tämä ei onnistu ja olen päättänyt hankkia pöytäkoneen ja tässä ketjua seuranneena vaikuttaa siltä, että tätä MSFS:ää varten tehokkain mahdollinen 8 ydin prossu ja 32GB muistia olisi hyvä pohja ja näyttiksen suhteen ei välttämättä tarvita ihan tykeintä rautaa?
 
Eikös tämä juuri näyttistä rasita, näin ainakin omassa nuhapumpussa.
 
Tuossa vähän käppyrää r7 3700x, 32Gb, rtx2080ti heathrowssa ollessa. Pikkasen pienesin ultrasta. Silti semmosta 30 fpssää. Reso 3440x1440
msfs01.png
 
Tuossa omaa käppyrää 9900k ja 2080ti.
 

Liitteet

  • Huomautus 2020-08-21 160619.jpg
    Huomautus 2020-08-21 160619.jpg
    128,2 KB · Luettu: 133
Selkeästi tämä kaipaa hieman optimointia, kun ei kenelläkään mikään käytä 100 prosenttia
 
Riian TV-tornista oli tullu melkoinen monoliitti. Sääli sinänsä, koska toi on tosi upean näköinen rakennus oikeasti. (ja Wikipedian mukaan EUn korkein vapaasti seisova rakennus)
20200829140219_1.jpg
 
Ei se ihan näinkään ole. Itsellä 6 corea melkein täysillä kokoajan.
Ainakin mitä noita testejä YouTubesta katsellut, niin noilla AMD prossuilla järjestäen on yhdellä on 100%, toisella voi olla 80-90% ja kaikilla muilla 0-20%. Kokonaiskuorman jäädessä sinne 30% tuntumaan. Tälläistä se myös itsellä on kokoajan.
 
  • Tykkää
Reactions: jko
Onko muilla sellaista vikaa ettei peli meinaa käynnistyä? Minuutin verran näkyy Task Managerissa että peli lähtee päälle tai not responding, mutta sitten se vain katoaa ilman virheilmoitusta. Erittäin rasittavaa, eikä PC:n uudelleen käynnistymisellä tai taustaohjelmilla tunnu olevan vaikutusta.

Tuota samaa teki muuten ihan ensimmäisellä käynnistyskerralla myös.
 
Sais kyllä tulla joku parempi G1000 tähän, on sen verran surkea toi default, ettei mitään vakavampaa IFRää paljoa harrastella. DA62 suorituskykykin vedetty ilmeisesti ihan hatusta, tarvii suurinpiirtein täydet tehot, että lähtee parkista liikkeelle :D
Potkurin vaikutuksia ei kyllä ole mallinnettu mitenkään tähän peliin, harmi.
 
Ainakin mitä noita testejä YouTubesta katsellut, niin noilla AMD prossuilla järjestäen on yhdellä on 100%, toisella voi olla 80-90% ja kaikilla muilla 0-20%. Kokonaiskuorman jäädessä sinne 30% tuntumaan. Tälläistä se myös itsellä on kokoajan.

Tää on jotenkin hämmentävä peli tuon prossukäytön osalta. Itsellä on 6700K + 2080Ti + 16Gt RAM. Testailin Squirrelin videon setupilla eli Heathrow, Gate 535, A320Neo, koneen näytöt päällä. High-end graffa-asetukset mutta ne nyt ei hirveästi näytä vaikuttavan kun testailin niin mediumia kuin ultraa. Storm -sääasetuksella saan huimat 25 FPS, Hyperthreading päällä CPU usage 53% ja GPU usage 40%. HT-corejen rasitus vaihtelee 30%-75% välillä. Sit kun otin hyperthreadingin pois niin CPU usage olikin 85-95% välissä. Muistinkäyttö pyörii koko ajan siellä 15 gigan tuntumassa eli käytännössä tapissa. Hyvällä säällä drone -kameralla koneen yläpuolella saan joku 40fps. Valtaosa testeistä ja raportoijista sanoo ettei tämä käytä coreja kunnolla mutta sitten on Zemezin kaltaisia raportoijia, joilla jostain syystä tilanne on toisinpäin. En sitten tiedä onko toi hyperthreading se ongelma vai mistä erot johtuu. Koitin myös vähän kellotella 4,2Ghz->4,6GHz mutta käytännön vaikutus oli joku +2 fps. Anyway tuntuu että tässä on joku prossutehon raja, jonka jälkeen prossulla ei ole niin hirveästi merkitystä. Mutta jos ei siihen rajaan pääse niin GPU:lla ei kuuhun mennä. Tässä nyt koitan arpoa lähteekö 10900k:ta vai odottaako Ryzen 4000 -sarjaa jonka pitäisi tulla loppuvuoden aikana. Odottavan aika on pitkä :D
 
Mielenkiintoinen softa kun käyttää vain 4-corea vaikka on selvästi CPU rajoitteinen. Eikö tuo tekijäfirma osaa vai mistä on kiinni?
 
Ainakin tuolla autosimupuolella ihan yleistä, että siellä joku yksi renderöintithread rajoittaa menoa ja tekee prosessorin pullonkaulaks. Ilmeisesti sitten vähän samaa tässäkin, vaikka jollain tavalla hyödyksi muitakin osaa käyttää.
 
Vai onko vaan niin ettei Nvidialta ole tullut vielä kunnon ajureita? Minulla ainakin 5700xt selkeästi pullonkaula, kun käyttö 100% lähes kokoajan.
 
Vai onko vaan niin ettei Nvidialta ole tullut vielä kunnon ajureita? Minulla ainakin 5700xt selkeästi pullonkaula, kun käyttö 100% lähes kokoajan.
Ei, kyllä optimoinnissa on parannettavaa, toimii jotenkin niin hämärästi tuo, omat käyttöasteet Ryzen 2600 40% (1 core n. 75%) ja 5700 XT 70%, eli kumpikaan ei ole pullonkaulana mutta silti ei käytetä täysiä tehoja.
 
Onko tätä millaista pelata Xbox ohjaimella?
Näppiksellä tuntui aika tuskalliselta.
Huonosti näyttää olevan saatavilla joystickeja tällä hetkellä...
 
Ei, kyllä optimoinnissa on parannettavaa, toimii jotenkin niin hämärästi tuo, omat käyttöasteet Ryzen 2600 40% (1 core n. 75%) ja 5700 XT 70%, eli kumpikaan ei ole pullonkaulana mutta silti ei käytetä täysiä tehoja.
Joo selkeästi Ryzeneille kaipaa jotain optimointia. Täällä 9900KS kokonaiskäyttöaste 25-30% (En ole katsonut paljon 1 core) ja 5700xt se 100%
 
Onko tätä millaista pelata Xbox ohjaimella?
Näppiksellä tuntui aika tuskalliselta.
Huonosti näyttää olevan saatavilla joystickeja tällä hetkellä...

Ihan ok. Jotain avustuksia taitaa olla väkisin päällä padilla lennellessä, kun voi käytännössä tehdä ilmassa ihan mitä tahansa, mistä joystickisälla lennellessä tippuisi maahan varmasti.
 
Joo selkeästi Ryzeneille kaipaa jotain optimointia. Täällä 9900KS kokonaiskäyttöaste 25-30% (En ole katsonut paljon 1 core) ja 5700xt se 100%
Tuosta kun saisi jotain testejä, Ryzenistä jos joku kokeilis poistaa SMT:n (aka intel hyperthreading) pois käytöstä, onko sillä vaikutusta pelinopeuteen.
Tulevassa Ryzen 4000-sarjassa saattaa olla jopa 4 threadia per ydin (4-way SMT), niin paketit törmäilee toisiinsa ehkä vielä rajummin.

Muutama päivä ja osa voi jo saada 3080 RTX:n testiin, sitten prossusta nähdään onko pullonkaula vai ei
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 581
Viestejä
4 558 835
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom