Metro Exodus, Metro 2033/Last Light jatko-osa (PC / PS4 / Xbone, 2019)

Kokeile disabloida Geforce Experiencen asetuksista ingame overlay.

Tuo support-sivun ohje sanoo vain, että benchmark toimii vasta sitten, kun varsinainen peli on käynnistetty ainakin kerran.
 
Tuleeko teillä tässä paljon quickloadia? Tuntuu että koko ajan vetää headshotista ohi ja ammuksia kuluu hukkaan jne. :)

Sitten tosiaan noi vihulaiset ammuskelee välillä seinien läpi, ja välillä näkeekin sattuneesta syystä. Välillä ei sitten tajua vaikka ois edessä kyykyssä..
 
Joku tässä ei vaan lähe samalla tavalla ku kahden edellisen osan kanssa. Liekö se sitten tuon "avoin" maailma.
 
Tuleeko teillä tässä paljon quickloadia? Tuntuu että koko ajan vetää headshotista ohi ja ammuksia kuluu hukkaan jne. :)

Sitten tosiaan noi vihulaiset ammuskelee välillä seinien läpi, ja välillä näkeekin sattuneesta syystä. Välillä ei sitten tajua vaikka ois edessä kyykyssä..

Jotenki tässä toi ampuminen tuntuu vaikealta. Tuntuu, että välillä ei meinaa millään osua. En muista, oliko se yhtä hankalan tuntusta edellisissäkin. Välillä omasta mielestä varma headshot ei vaan rekisteröidy.

Alkaa tohon pikkuhiljaa paremmin tottua, ja turha ohi ammuskelu vähentyny jo kummasti. Tekoäly on välillä ihan OK ja välillä luokkaa saapas.
 
Tuleeko teillä tässä paljon quickloadia? Tuntuu että koko ajan vetää headshotista ohi ja ammuksia kuluu hukkaan jne. :)

Sitten tosiaan noi vihulaiset ammuskelee välillä seinien läpi, ja välillä näkeekin sattuneesta syystä. Välillä ei sitten tajua vaikka ois edessä kyykyssä..

Eniten mulla tökkii headshoteissa kun noi vihollisten modelin animaatiot bugaa välillä ja tekee ihan ihmeellisiä pakkoliikkeitä niin että pää siirtyy samalla vähän, ja kuti menee sitten ohi. Muutenkin tuntuu tähtäys vähän hassulta, ihankuin olisi joku pieni mouse smoothing tms. päällä mutta ei löydy mistään asetusta millä saisi poies.
 
Eniten mulla tökkii headshoteissa kun noi vihollisten modelin animaatiot bugaa välillä ja tekee ihan ihmeellisiä pakkoliikkeitä niin että pää siirtyy samalla vähän, ja kuti menee sitten ohi. Muutenkin tuntuu tähtäys vähän hassulta, ihankuin olisi joku pieni mouse smoothing tms. päällä mutta ei löydy mistään asetusta millä saisi poies.

Just tommoselle itsestä tuntuu kansssa. Musta näyttää sille, että tähän olisi ehkä mallinnettu jopa pieni viive siihen aseen/tähtäimen liikeeseen ADS modessa tms...
 
PCGamingWiki sanoo seuraavaa:

Disable mouse acceleration / smoothing
Go to the configuration file location.
Open user.cfg
Set sens_border to 2
Set mouse_curve_num to 0
Set mouse_curve_coef to 0
Save file and exit.

Saatana että inhoan sitä että noita hiiriohjausta pilaavia jöötejä tungetaan peleihin eikä anneta edes ottaa pois päältä ilman jonkun tiedoston puukotusta, joissain peleissä sitäkään voi tehdä.
 
PCGamingWiki sanoo seuraavaa:

Disable mouse acceleration / smoothing
Go to the configuration file location.
Open user.cfg
Set sens_border to 2
Set mouse_curve_num to 0
Set mouse_curve_coef to 0
Save file and exit.

Saatana että inhoan sitä että noita hiiriohjausta pilaavia jöötejä tungetaan peleihin eikä anneta edes ottaa pois päältä ilman jonkun tiedoston puukotusta, joissain peleissä sitäkään voi tehdä.
No nää aikasemmat Metrot vasta onkin itäblokin taidonnäytteitä, FOV on lukittu johonkin helvetin ahtaaseen lukemaan vakiona, pitää käydä inistä puukottamassa. Sit tajuat todennäkösesti et pelin sisänen Vsync rajottaakin virkistystaajuuden 60hz, oli mikä näyttö tahansa kyseessä. Pelistä siis Vsync pois ja ajureista pakottamalla päälle niin toimii miten pitää. Sit tajuat et ei helvetti, hiirellä on eri senssiarvot vertikaaliselle ja horisontaaliselle liikkelle, ja asetuksista löytyy vaan yks namiska mikä vaihtaa tota horisontaalista senssiä. PCGW:stä tiedosto ja heittää sen pelin kansioon, sit alkaa olemaan pelattavassa kunnossa. Ihan tajutonta purkkapaskaa, fovia selkeästi pystyy muuttamaan niin miksei sitä pysty muuttamaan asetuksista suoraan? Entä miksei virkistystaajuutta saa valita asetuksista? Entä miks toi hiiren senssi on tehty noin helvetin vammasella tavalla?
 
No nää aikasemmat Metrot vasta onkin itäblokin taidonnäytteitä, FOV on lukittu johonkin helvetin ahtaaseen lukemaan vakiona, pitää käydä inistä puukottamassa. Sit tajuat todennäkösesti et pelin sisänen Vsync rajottaakin virkistystaajuuden 60hz, oli mikä näyttö tahansa kyseessä. Pelistä siis Vsync pois ja ajureista pakottamalla päälle niin toimii miten pitää. Sit tajuat et ei helvetti, hiirellä on eri senssiarvot vertikaaliselle ja horisontaaliselle liikkelle, ja asetuksista löytyy vaan yks namiska mikä vaihtaa tota horisontaalista senssiä. PCGW:stä tiedosto ja heittää sen pelin kansioon, sit alkaa olemaan pelattavassa kunnossa. Ihan tajutonta purkkapaskaa, fovia selkeästi pystyy muuttamaan niin miksei sitä pysty muuttamaan asetuksista suoraan? Entä miksei virkistystaajuutta saa valita asetuksista? Entä miks toi hiiren senssi on tehty noin helvetin vammasella tavalla?
Pelasin juuri tuon 2033 läpi ja ihmettelin tuota oudolta tuntuvaa hiirtä ja myös ahdasta fovia. Pleikkarilla viimeksi näitä pelannut kauan sitten ja ohjaimen kontrollit ovat niissä mainiot kuten myös pc:llä ohjainta käyttäen.
 
Kokeile disabloida Geforce Experiencen asetuksista ingame overlay.

Tuo support-sivun ohje sanoo vain, että benchmark toimii vasta sitten, kun varsinainen peli on käynnistetty ainakin kerran.
Sainpas pelin toimimaan säätöjen jälkeen.
Poistin Geforce experiencen,asensin uudelleen Windows visual c++ sekä uusimmat näytönajurit. Oli myöskin palomuuri blokannut Metron exe. filut. No noilla ei vielä käynnistynyt,vaan kun poistin ruksin suorita ohjelma järjestelmänvalvojana kohdasta,niin alkoi vörkkimään. Tuolla Deep silverillä oli kyllä tuo ohjeena
 
Tässä patchin jälkeinen 100% croppi 4k resolla.

8IQlYOa.gif
https niin Imgur-linkit näkyy.

Tällaiselle kuvanlaatuintoilijalle DLSS ei ole vaihtoehto. Melkoista suttumössöä.
 
Itse katselin native 4K vs DLSS screenshotteja netistä ja oli kyllä välillä hankala sanoa kumpi oli natiivi. Pirun hyvää työtä tehneet kyllä sen kanssa. Jahka 2080Ti joskus saapuu, niin pääsee testaamaan itse livenä miltä näyttää. Jos kuvanlaatu tyydyttää niin lähtee varmaan uusintarundi käyntiin DLSS + Ultra + Global illumination high:lla. :tup:

Jos ei niin pitää tyytyä pyörittämään natiiviresolla + ultralla ja nauttia jouhevammasta ruudunpäivityksestä. :cigar2:
 
Pelaan ilman DLSS,hyvin toimii n.80-100fps haarukassa mennään 1440p.llä

Täytyy sanoo että on kyllä hemmetin hieno peli RT päällä, koitin pelailla ilman RT niin ei tuu mitään, pakko olla RT.

Ei kaatuilua tai mitään muitakaan ongelmia.
8/10 peli,voin suositella.
 
Pelin myöhemmät kentät kyykyttää näyttistä ihan eri tavalla kun alkupään kentät.

Tuossa 3440x,1440, High, Tessellation = on, PhysX = on, Hairworks = on. Aika kauaksi jäädään 60 fps:tä 1080Ti:llä..

fb692cB.jpg


DLSS on ainakin omalla kohdalla must jos meinaa edes haaveilla noissakin kentissä 60 fps:n suorituskyvystä.
 
1440p High pelailussa sigun kokoonpanolla tosiaan FPS heittely oli melkein 100fps. Parhaimmillaan peli pyöri +160fps, mutta myöhäisempien vaiheiden kohdat pyöri siellä ~70fps tietämillä.

edit:

Lisätään nyt vielä tieto täälläkin vaikuttavan käyttäjän RTX 2080Ti kokeiluista, niin jäi 4K + RT High vain haaveeksi. Alussa kyllä pyörii 60fps, mutta kun peli eteni, tippui 30fps melko nopeasti. Tuo kuitenkin jo alussa, loppukaneeteissa vasta peli raskas onkin, kuten aikaisemmin omien kokemuksien mukaan ilmoitin.
 
Viimeksi muokattu:
Muistakaas kuitenkin se, et tässä enginessä on kohtalaisen pahasti jotain vialla mitä korkeemmalle resoluutiossa mennään. Alkuperänen 2033 ei pyöri edelleenkään kokoaikaa yli 60fps edes 1080ti kortilla 4k resolla. Sama enginehän tässäkin on käytössä, niin ongelmathan siirtyy näppärästi sit tähänkin. Ei minkään 9v ikäsen pelin pitäis pyöriä noin ongelmallisesti nykyraudalla, tässä ollaan menty jo kohtalaisen kauan aikaa sitten ohi siitä pisteestä missä voidaan sanoa raudan olevan syypäänä. Toki noi hyvin blänkit graffa-asetukset ei asiaa auta kun ei pääse tutkimaan mikä siellä kiikastaa, peli varmastikkin renderöi jotain ihan turhaa suurimman osaa ajasta mikä ton sit aiheuttaa. Toki tota engineä ollaan rassailtu tässä välissä, mut edelleen vaikuttaa ihan käsittämättömän raskaalta, nätin näkösiähän nää pelit on ettei siinä.
 
Hitto mitä paskaa noi näkymättömät seinät. Ammun vihollisia ja ammukset eivät mene perille. huoh.

Ja en tajua miten jotkut sanoo että normaalilla vaikeustasolla on ammuksia reilusti? Kokoajan loppu minulla ainakin kun rosvoja vastaan taistelee.
 
Hitto mitä paskaa noi näkymättömät seinät. Ammun vihollisia ja ammukset eivät mene perille. huoh.

Ja en tajua miten jotkut sanoo että normaalilla vaikeustasolla on ammuksia reilusti? Kokoajan loppu minulla ainakin kun rosvoja vastaan taistelee.
Kai stealthina välillä?
 
Stealth knockout + Tihar + heittoveitset. Pelkästään noilla melkein mentiin ihmisvihuja vastaan. Tiharin ammuksia pystyy craftaamaan romumetallista ja sitä löytyy kaikkialta. Paukut kannattaa säästää mutantteja vastaan.
 
Itseltä jotenki kummasti kyllämomasta mielestä pari kertaa loadissa hövinny 90% rynkyn kudeista... Tai en ainakaan muista niitä käyttäneeni. Onko kukaan muu huomannut samaa?
 
Menisi end game vähän turhan helpoksi muuten jos saisi kantaa kaikki kamat edellisistä kentistä mukanaan.
 
Onko muistakin sangen epäreilua, että Steamista ostaa "ehtineet" saavat peliin achievementit/kortit/taustikset kun taas Epicistä ostaneet eivät voi saada mitään trophyä tai edes merkkiä siitä että onko saavutus suorittettu läpi vai ei?

Voit tietysti yrittää tehdä niitä pelissä, mutta ei ole palkintoa tai suorituksen ilmoittavaa indikaatiota tai mitään, et saa siitä pohjimmiltaan mitään.
Mielestäni se on hyvin epäoikeudenmukaista niille, jotka joutuivat ostamaan Metron Epic-myymälästä. Meiltä puuttuu asioita joita Steamlaisilla on ja täysin sama versio pelistä kumminkin kyseessä eli basic edition :(

Joku voisi sanoa, että achievement systeemillä ei olisi mitään tekemistä pelin kanssa mutta se on täysin väärin, koska on hyvin selvää, että koko peli on suunniteltu kulkemaan Steamin kanssa alusta alkaen, pelissä on valtavia valinnaisia "tehtäviä"/elementtejä, jotka antavat sinulle saavutuksen / trophyn (en kirjoita niitä täällä, koska ne sisältävät spoilereita). Millaista on tehdä niitä, kun et saa yhtään mitään? Tai vielä parempi, et edes tiedä suorititko sen vai et koska mitään indikaattoreita ei ole!

Metro exoduksen kortit ovat muuten hinnoissa steamissa kun äsken katsoin.

Olen pelannut pelin jo kokonaan läpi Epic launcherilla, nautin pelistä ja pidän rahan arvoisena. Mutta tuo pelaajien jakaminen eri "alustoille" on tässätapauksessa eriarvoistava ja asia kalvaa.
 
Viimeksi muokattu:
suurena metro fanina ja 2033 lukuisasti läpipelanneena pakko kyllä sanoa, ettei tämä open world sovi metrolle. Minä haluan takaisin tunneliin.
 
Itse petyin siihen, ettei siellä avoimessa maailmassa ollut enemmän "tyrmiä". Esim, jotain vanhoja neuvostobunkkereita, kaivoksia ja luolia täynnä mörköjä, joita olisi voinut tutkia niin olisi saanut enemmän klaustrofobisia fiboja edellisten Metrojen tapaan.

Sormet ristissä toivon että tulisi tätä meininkiä enemmän tuleviin lisäreihin.
 
Itse petyin siihen, ettei siellä avoimessa maailmassa ollut enemmän "tyrmiä". Esim, jotain vanhoja neuvostobunkkereita, kaivoksia ja luolia täynnä mörköjä, joita olisi voinut tutkia niin olisi saanut enemmän klaustrofobisia fiboja edellisten Metrojen tapaan.

Sormet ristissä toivon että tulisi tätä meininkiä enemmän tuleviin lisäreihin.

Juurikin näin. Tuollalailla olisi toiminut. Joku hirveä tunneliverkosto maan-alle ja päällä sitten vankiloita, bunkkereita, kaikenmaailman laboratorioita missä toinen toistaan kamalampia mörköjä :smoke:
 


Onhan tuo vähän turha ominaisuus. Oma RTX kun saapuu niin varmaan suosiolla laitan RTX = off, painan grafiikka asetuksia paremmaksi ja nautin paremmasta ruudunpäivityksestä.. :cigar2:
 
Onhan tuo vähän turha ominaisuus. Oma RTX kun saapuu niin varmaan suosiolla laitan RTX = off, painan grafiikka asetuksia paremmaksi ja nautin paremmasta ruudunpäivityksestä.. :cigar2:

DLSS kannattaa laittaa off, mutta jos ostit vähintään 2080-kortin, niin voit huoletta jättää päälle RTX:n high-tason, varsinkin jos valitset resoksi 2560x1440 (joka skaalautuu yllättävänkin nätisti sinun Predatorisi 3440x1440 -tarkkuuteen). Myös raskaammat pelialueet pyörivät tällä tavalla hienosti, eikä tarvitse varsinaisesti tinkiä mistään. :tup:

2070:n ja 2060:n kohdalla RTX off on hyvä idea.
 
2080 ti tulossa. Itsellä kyllä ruudunpäivitys menee heittämällä grafiikoiden ohi. Ultra + kaikki herkut paitsi RTX päällä pitäisi riittää omalla resolla +60 FPS raskaimmillakin alueilla.
 
Onko kukaan täällä pelannut RTX 2060 ja RTX on että millaista suorituskykyä ? Testit aika eroavaisia toisistaan, osassa testejä rtx on 70fps ja toisilla taas lähemmäs 50, ja ilma DLSS siis.
 
2080 ti tulossa. Itsellä kyllä ruudunpäivitys menee heittämällä grafiikoiden ohi. Ultra + kaikki herkut paitsi RTX päällä pitäisi riittää omalla resolla +60 FPS raskaimmillakin alueilla.

Jokainen tyylillään, ei siinä mitään. Minä painotan aina efektejä, vaikka framerate jäisikin hieman 60 fps:n alle. En vaan kestä ajatusta, että kallis kortti jäisi osittain hyödyntämättä (RTX-ytimiähän ei voi ainakaan toistaiseksi käyttää mihinkään muuhun, kuin säteenseurannan kiihdyttämiseen). RTX päällä tämä 2080 on koko ajan 100% kuormituksella ja hakkaa 124% power limittiin, joten se on todellakin koko rahalla käytössä. :lol:
 
Jokainen tyylillään, ei siinä mitään. Minä painotan aina efektejä, vaikka framerate jäisikin hieman 60 fps:n alle. En vaan kestä ajatusta, että kallis kortti jäisi osittain hyödyntämättä (RTX-ytimiähän ei voi ainakaan toistaiseksi käyttää mihinkään muuhun, kuin säteenseurannan kiihdyttämiseen). RTX päällä tämä 2080 on koko ajan 100% kuormituksella ja hakkaa 124% power limittiin, joten se on todellakin koko rahalla käytössä. :lol:
Asentaa Quake 2:n RT modilla niin ei mene hukkaan. :D
 
Metro: Exodus - RTX On: 1080p/Ultra
6_metro-exodus-bench-rtx-1080p-ultra.png


Sampsan testissä 40fps RTX On.. Aika raju on ero. Käyttikö Sampsa pelin omaa benchmarkia joka on aivan turhan raskas ?
 
Riippuu ihan paikasta tuo pelin suorituskyky. Ero minimiframeissa esim. Volgan ja sen loppupään metsäkentän välillä on varmaan 20-30 FPS..
 
Ainakin kun aavikolle meni niin joutu gtx 1070ti kortilla laskemaan ultrasta pykälän alaspäin:bored:
 
DLSS kannattaa laittaa off, mutta jos ostit vähintään 2080-kortin, niin voit huoletta jättää päälle RTX:n high-tason, varsinkin jos valitset resoksi 2560x1440 (joka skaalautuu yllättävänkin nätisti sinun Predatorisi 3440x1440 -tarkkuuteen). Myös raskaammat pelialueet pyörivät tällä tavalla hienosti, eikä tarvitse varsinaisesti tinkiä mistään. :tup:

2070:n ja 2060:n kohdalla RTX off on hyvä idea.

Hmmm... Itse kun testasin tuota, että laitoin pelin reson 2560*1440, niin kuva kyllä skaalautui todella nätisti tuohon 3440*1440 resoon... Ainut "ongelma" tossa oli se, että FPS:n sillä ei ollut mitään vaikutusta.
 
Hmmm... Itse kun testasin tuota, että laitoin pelin reson 2560*1440, niin kuva kyllä skaalautui todella nätisti tuohon 3440*1440 resoon... Ainut "ongelma" tossa oli se, että FPS:n sillä ei ollut mitään vaikutusta.

Säteenseurannan aiheuttama kuormitus skaalautuu suoraan renderöintiresoluution mukaan (RTX High -asetuksella lasketaan 0,5 sädettä / pikseli, RTX Ultra -asetuksella 1 säde / pikseli), ja tuosta seuraava nopeuslisä matalammalla resoluutiolla on mielestäni erittäin selvä, eikä pelkkää plaseboa. En ole kuitenkaan tarkemmin mitannut eroa, koska benchmark ei jostakin syystä toimi ollenkaan 2560x1440 -tarkkuudella. En myöskään ole testannut, häviääkö nopeushyöty, jos käännän säteenseurannan pois päältä.
 
Säteenseurannan aiheuttama kuormitus skaalautuu suoraan renderöintiresoluution mukaan (RTX High -asetuksella lasketaan 0,5 sädettä / pikseli, RTX Ultra -asetuksella 1 säde / pikseli), ja tuosta seuraava nopeuslisä matalammalla resoluutiolla on mielestäni erittäin selvä, eikä pelkkää plaseboa. En ole kuitenkaan tarkemmin mitannut eroa, koska benchmark ei jostakin syystä toimi ollenkaan 2560x1440 -tarkkuudella. En myöskään ole testannut, häviääkö nopeushyöty, jos käännän säteenseurannan pois päältä.

Luulisi sen matalamman renderöintireson vaikuttavan ilman RT:ä myös. Reso kyllä jotenkin muuttui, koska mm. RivaTuner overlay venyi, kun tuon 2560x1440 reson laittoi. Mutta FPS pysyi tasan tarkkaan samana, mitä 3440*1440 resolla.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä siinä on että melkein joka kerralla ennemmin tai myöhemmin peli kaatuu tähän ilmoitukseen? Uudella käynnistyskerralla muistaakseni tuota sitten ei enää ole tullut. Rtx on/off asetuksella ei ainakaan ollut merkitystä.

Rtx 2080 täällä ja uusimmat ajurit. Edellisillä ajureilla ja ja ennen patchia näitä ei tullut, tosin silloin oli koneessa kiinni rtx 2070. Voiko olla näytöhjaimessa vikaa?

IMG_20190228_111432.jpg
 
Peli oli oikeen hyvä näissä parissa vapaammassa mapissa, mutta lopussa oli kyllä niin nopeesti rynnittyä touhua ja sitten loppu tekstit jo tulikin vaikka olisi halunnut vielä uusia aseita käytellä ihan ihmis vihollisiin.

Pelin alku oli aika kova 8/10 melkein jopa 9.
Mutta loppu oli sitten luokkaa 5/10 ja alkoi tuntumaan väkinäiseltä.

Voisin hyvin kuvitella että metro toimisi ihan nätisti vapaampana OpenWorld pelinäkin.
Tosin nyt tutkimisesta ei saa kuin pelkkää kamaa jolla tehdä lisää luoteja/korjauksia joka ei kauheesti innosta.

RT ei lopussa tuntunut yhtään raskaalta ja raskaimmat kohdat olikin hiekka mappissa ja osittain metsä mappi.
Mutta ilman RT en pystynyt pelaamaan vaikka useamman kerran yritin, latistu niin pahasti pelin tunnelma ilman.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 268
Viestejä
4 687 157
Jäsenet
76 742
Uusin jäsen
jvph76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom