• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Merenalaisten sähkö -ja tietoliikennekaapeleiden vauriot Itämerellä

Mahtaako kenelläkään olla aktuaalista tietoa, miten tuo kaapelin korjaus käytännössä tapahtuu? Nuo esitetyt arviot kuukausien-puolen vuoden korjausajoista kuulostaa ihan käsittämättömiltä. Miten ihmeessä siihen voi saada aikaa kulumaan kuukausia?
Oletan, että homma menisi jotenkin niin, että kaapeli ylös katkeamiskohdalta, peruutetaan jonkin matkaa taaksepäin ehjälle kaapelille 100m tms, tehdään jatkoliitos uudelle kaapelille, lasketaan sitä uutta kaapelia takaisin alas se muutama sata metriä ja tehdään toinen jatkoliitos ylösnostettuun toiseen päähän. Mihin ne kuukaudet tuossa saadaan kulumaan?
En varmaksi tiedä, mutta olettasin että tommosta kaapelia ei ole kenelläkään suoraa ns. "hyllyssä" ja sellaista pitää jostakin ensin saada hommattua, tai ehkä jonkun sellaista valmistaa.

Toisekseen tuollainen kaapeli painaa ihan jonkinverran per metri ja sitä ei oikein voi siellä merenpohjassa ruveta hitsailemaan, eli sitä pitää nostaa pohjasta ylös varmaan reilun kilometrin matkalta(ei siis pinnalle asti, mutta irti pohjasta). Tuollainen ei taida onnistua ihan joka kalastajalaivalta.

Lisäksi tarvii laitteistoa ja osaamista millä kaapelin saa hitsailtua takasin kuntoon siten että se kestää siellä merenpohjassa, tuollaista osaamista ei liene ihan jonoksi asti.

Eli ei se kaapelin hitsaaminen itsessään varmaan kuukausia kestä, mutta se että sinne saa kaikki tarpeelliset koneet ja varusteet paikalle sekä miehistön sellaisia käyttämään...

Edit: ach, too slow... :)
 
Onko näille fantasioille siitä kuinka laiva lasteineen jää Suomeen ja myydään hyvään hintaan, jotain todellista katettakin? Suomen oikeusjärjestelmää seuranneena luultavasti seuraukset ovat luokkaa, että laivan kapteeni ja omistaja saavat sakot kirjepostilla ja ehkä jonkinlainen vahingonkorvausvaatimus myös lähtee perään, mutta itse laiva kapteeninsa kanssa jatkaa pian matkaa määränpäähänsä.
Aika tuon näyttää,ei aiemmin kukaan putinisti uskonut että suomi uskaltaisi ottaa laivaa haltuun ja takavarikkoon.
 
Onko näille fantasioille siitä kuinka laiva lasteineen jää Suomeen ja myydään hyvään hintaan, jotain todellista katettakin? Suomen oikeusjärjestelmää seuranneena luultavasti seuraukset ovat luokkaa, että laivan kapteeni ja omistaja saavat sakot kirjepostilla ja ehkä jonkinlainen vahingonkorvausvaatimus myös lähtee perään, mutta itse laiva kapteeninsa kanssa jatkaa pian matkaa määränpäähänsä.

Unohtui muuten tästä mainita vielä, että + toki joku, luultavasti pääministeri Orpo, antaa medialle sitten vielä lausunnon kuinka Suomi on selvittämisen suurvalta. :rofl2:
 
Onko näille fantasioille siitä kuinka laiva lasteineen jää Suomeen ja myydään hyvään hintaan, jotain todellista katettakin? Suomen oikeusjärjestelmää seuranneena luultavasti seuraukset ovat luokkaa, että laivan kapteeni ja omistaja saavat sakot kirjepostilla ja ehkä jonkinlainen vahingonkorvausvaatimus myös lähtee perään, mutta itse laiva kapteeninsa kanssa jatkaa pian matkaa määränpäähänsä.
Tämä on niin poikkeuksellinen tilanne, että se saattaa poikia ennakkotapauksena muutoksia 70-luvulta peräisin olevaan merilakiin, kun ei silloin ole tällaisia tarpeita osattu huomioida. Tässä vaiheessa ei taida kuvio siis olla täysin selvä kenellekään.

– Suomen toimet tässä tapauksessa muodostavat tietyssä mielessä oikeudellisen ennakkotapauksen. Nähtäväksi jää, johtaako tämä oikeusriitaan Suomen ja aluksen lippuvaltion välillä, Lott kertoi.

Norjan merioikeudellisessa keskuksessa työskentelevän Lottin mukaan silloin, kun Yhdistyneiden kansakuntien merioikeusyleissopimus 1970-luvulla laadittiin, niin vedenalaiselle infrastruktuurille aiheutetut vahingot jätettiin suurelta osin huomiotta.

– Jos näin käy, se olisi itse asiassa myönteistä, sillä tällaiset oikeudenkäynnit – olipa kyse sitten kansainvälisestä tuomioistuimesta tai merioikeudellisesta tuomioistuimesta – tarjoavat mahdollisuuden tärkeisiin merioikeuden selvennyksiin ja tulkintoihin, Lott lisäsi.
 
Jos poliittiset puolueet ja edustajat on lähes yhdessä rintamassa ryssää vastaan ja Ukrainan puolella, niin se on sitten aika turhaa käydä arvelemaan, että moniko ei oikeasti olekaan. Ei sellainen oikein johda mihinkään.

Kuten sanoin ei ne desantit sieltä ole mihinkään kadonneet, ovat vaan hiljaa kun tietävät, että hyvät hommat katoaa jos ei ole hiljaa. Jos haluaa vaan silmät sulkea asialta, niin voihan sen noinkin nähdä.
Eläkkeelle jääneiden juokossa on kyllä runsaasti arveluttavia tapauksia, mutta eipä sillä ole paljoakaan käytännön merkitystä enää.
Ei niiden monien kohdalla tarvitse mitään arvella näytöt on kyllä sellaiset, että olisi pitänyt estää heti neukkulan hajoamisen jälkeen heidän pääsy mihinkään päättävään hommaan. Jos olisivat tuolla itä-rajan toisella puolella ja roolit toisinpäin, niin siellä olisi kyllä noilla näytöillä kadonnut tai tippunut ikkunasta.

En osaa sanoa, että mikä on esimerkiksi Britannian tilanne tarkalleen ottaen, mutta aika vaikeaa tästä Suomen tilanteesta on enää paremmaksi pistää. Sitä paitsi Britannialla on aika kyseenalainen historia venäläisrahan dumppauspaikkana, ja sieltä on kaikenlainen parempi venäläisväki ostanut omistuksia.
Tästä olen kyllä täysin erimieltä. En ymmärrä miten joku voi noin sinisilmäisesti katsoa. Se kait on maantapa kuten silmien ummistaminen hyväveli verkostoltakin. Rahalla ei ole, eikä tule olemaan isänmaata se menee sinne mikä sille on paraspaikka. Se nyt ei vielä kerro mitään desanttien määrästä. Kyllä se parempi väki on ostanut Suomestakin kiinteistöjä. Ihan puten kaveritkin on täältä ostelleet kaikenlaisia kiinteistöjä. Kyllä esim. britit on tässä valovuoden meitä edellä.
Ja kun erilaisia euroopanlaajuisia kyselyitä on tehty sotaan liittyen, niin kyllä Suomi on aina ollut kärkikahinoissa siellä pro-Ukraina -osastolla...
No tämä kumpuaa ihan siitä W2:sta. Sitä ei vielä kansa sentään ole unohtanut, vaikka kansalla sanotaankin olevan lyhyt muisti. Baltiassa on noita itä-naapurin kansalaisia niin paljon, ettei siellä ikinä voi kansasta saada mitään yksimielistä tuomiota.
 
Nyt uskoivat puhetta, mutta ei niinkään varmaa, että Suomi olisi rynnäköinyt laivan kansainvälisillä vesillä ja käynyt kannella tulitaisteluun speznazin ukkojen kanssa., jos laiva olisi muina miehinä jatkanut seilaamista. Bensalastissa olevaa tankkeria tuskin olisi ohjuksilla ammuttu.

Veikkaan että seuraava ankkurinaaraaja testaa tätä.
Hesarissa oli tästä jotain. Kyllä sinne mahdollisesti olisi Poliisin Karhu-ryhmä laskeutunut kopterista kansainvälisilläkin vesillä ihan sillä ajatuksella, että paatti on pysäytettävä suuremman vahingon välttämiseksi vaikka väkisin.

Olisi kiva kuulla millaista keskustelua siellä on käyty H-hetkellä ennen kuin selvisi, että tankkeri tottelee käskytystä radioteitse.

Viranomaiset olivat valmiita toimimaan tilanteessa, jossa Suomen ja Viron välistä Estlink 2 -sähkökaapelin vaurioittamisesta epäilty Eagle S -tankkeri ei olisi toiminut käskyjen mukaan vaan jatkanut ankkuriketjun laahaamista Itämeren pohjassa, kertoo Helsingin Sanomat.

Arvion mukaan yli kaksisataametristä alusta olisi ollut lähes mahdotonta, ja joka tapauksessa hyvin vaarallista, yrittää ohjata puoliväkisin Suomen aluevesille. Tarvittaessa viranomaiset olisivat mahdollistaneet joukkojen laskemisen alukselle helikopterilla.

Tällaisessa tilanteessa olisi täytynyt soveltaa hankalaa juridiikkaa ja arvioida, millä toimivaltuuksilla Suomi olisi voinut puuttua kansainvälisillä vesillä olevan aluksen toimintaan. Pelastuslaki antaa viranomaisille esimerkiksi mahdollisuuden toimia kansainvälisillä vesillä esimerkiksi öljyvahingon torjumiseksi.

Rahtialus kuitenkin totteli Suomen viranomaisten käskytystä, kääntyen ja Suomen aluevesiä kohti suunnaten.
 
Mahtaako kenelläkään olla aktuaalista tietoa, miten tuo kaapelin korjaus käytännössä tapahtuu? Nuo esitetyt arviot kuukausien-puolen vuoden korjausajoista kuulostaa ihan käsittämättömiltä. Miten ihmeessä siihen voi saada aikaa kulumaan kuukausia?
Oletan, että homma menisi jotenkin niin, että kaapeli ylös katkeamiskohdalta, peruutetaan jonkin matkaa taaksepäin ehjälle kaapelille 100m tms, tehdään jatkoliitos uudelle kaapelille, lasketaan sitä uutta kaapelia takaisin alas se muutama sata metriä ja tehdään toinen jatkoliitos ylösnostettuun toiseen päähän. Mihin ne kuukaudet tuossa saadaan kulumaan?
Kestäähän joissakin tapauksissa taloyhtiön linjasaneerauskin melkein vuoden. Ei sille ole muuta selitystä kuin ahneus, laiskuus, pavunlaskijoiden määritelmän mukainen "läskin pois ottaminen" ja elämästä vieraantuminen. Kyllä hommat voisi hoitaa myös ammattimaisesti ja aikuisten tapaan, ja luulenpa että lähiaikoina moinen toimintakulttuuri ottaa taas vallan kun aika muuttuu. Eilen helpot ajat tekivät heikkoja ihmisiä, nyt kun vässykät saivat aikaan vaikean ajan, alkavat vaikeudet muovata vahvoja yksilöitä.
En varmaksi tiedä, mutta olettasin että tommosta kaapelia ei ole kenelläkään suoraa ns. "hyllyssä" ja sellaista pitää jostakin ensin saada hommattua, tai ehkä jonkun sellaista valmistaa.

Toisekseen tuollainen kaapeli painaa ihan jonkinverran per metri ja sitä ei oikein voi siellä merenpohjassa ruveta hitsailemaan, eli sitä pitää nostaa pohjasta ylös varmaan reilun kilometrin matkalta(ei siis pinnalle asti, mutta irti pohjasta). Tuollainen ei taida onnistua ihan joka kalastajalaivalta.

Lisäksi tarvii laitteistoa ja osaamista millä kaapelin saa hitsailtua takasin kuntoon siten että se kestää siellä merenpohjassa, tuollaista osaamista ei liene ihan jonoksi asti.
Joo, tämä on teknisesti aivan järkevä selitys. Joka tapauksessa noin huono varautuminen on äärimmäisen pelottavaa uusavuttomuutta myös siinä tilanteessa, jossa kukaan ei koskaan tee tahallaan mitään pahaa. Hylätty suoritus. Samaa tasoa kuin jos minun pitäisi sulakkeen palaessa tilata uusi Temusta.
Olisi kiva kuulla millaista keskustelua siellä on käyty H-hetkellä ennen kuin selvisi, että tankkeri tottelee käskytystä radioteitse.
Uskon tai ainakin toivon, että nyt kun viimeinkin vuosien jälkeen cuckkaus lopetettiin, oli lopulta lupa toimia epäsuomettuneesti ja päätettiin toimia, paatti olisi vaikka ammuttu aikaisena uudenvuodenpommina paskaksi mieluummin kuin annettu sen katkaista vielä toinenkin sähkökaapeli. Varmasti ammattilaisilla oli tiedossa mitä on rahtina ja että ympäristövahinko bensasta on pienempi paha kuin katkoa toinenkin kaapeli. Se kuitenkin suurelta osin palaisi ja haihtuisi eikä siinä varsinaisesti ihmisiä olisi vaarassa vaikka henkilövahinkoja tulisikin.

Nyt lännellä näyttää olevan taas toivoa. Joku lienee antanut Orpollekin ohjeita toimia ja puhua toisin kuin 10 vuotta sitten. Ei se itse olisi oppinut.
 
Tästä olen kyllä täysin erimieltä. En ymmärrä miten joku voi noin sinisilmäisesti katsoa. Se kait on maantapa kuten silmien ummistaminen hyväveli verkostoltakin. Rahalla ei ole, eikä tule olemaan isänmaata se menee sinne mikä sille on paraspaikka. Se nyt ei vielä kerro mitään desanttien määrästä. Kyllä se parempi väki on ostanut Suomestakin kiinteistöjä. Ihan puten kaveritkin on täältä ostelleet kaikenlaisia kiinteistöjä. Kyllä esim. britit on tässä valovuoden meitä edellä.
Puhe oli siitä, että onko maailmassa kovin montaa vähemmän ryssän korruptoimaa maata kuin Suomi, ja pysyn kannassani, että ei niitä montaa ole! Ja saa luetella ihan vapaasti jos mieleen tulee.

Mulle tuli ensimmäisenä mieleen lähinnä joku Islanti. Ja sitäkään maata en niin hyvin tunne että voisin varmaksi sanoa. Pankkisektoristahan se maa on kyllä tunnettu, joten kuka tietää millaisia ja kenen rahavirtoja sielläkin on liikuteltu.

Britanniasta vielä sen verran, että Venäjän info-vaikuttaminen käytännössä ratkaisi Brexit-äänestyksen!! On näitä vaaleja ostettu monista muistakin maista, maailman johtava demokratia mukaanlukien...
 
@Kautium Noinhan se taisi olla. Siellä oli vielä lisää kaapeleita reitillä jos ei olisi luovuttanut. Toivottavasti nöyristelyt on nyt nöyristelty ja seuraavat yrittäjät ja ankkurin naaraajat pysäytetään alkuunsa vaikka tulivoimalla. Sana kyllä kiirii ja toivottavasti onnensa koittajia ei enää tule.
 
Puhe oli siitä, että onko maailmassa kovin montaa vähemmän ryssän korruptoimaa maata kuin Suomi, ja pysyn kannassani, että ei niitä montaa ole! Ja saa luetella ihan vapaasti jos mieleen tulee.
No edelleen väitän niitä desantteja olevan paljon enemmän vaikka meillä kuin Briteissä, Norjassa jne. Saksalla nyt on historiallisena rasitteena Itä-saksa, joten siellä nyt varmasti niitä desantteja on todella paljon. Sovitaan sitten, että olla erimieltä.
Britanniasta vielä sen verran, että Venäjän info-vaikuttaminen käytännössä ratkaisi Brexit-äänestyksen!! On näitä vaaleja ostettu monista muistakin maista, maailman johtava demokratia mukaanlukien...

Niin ja Suomeen se heidän infovaikuttaminen ei sitten ole vaikuttanut mitään vai? Täällä on aina perinteisesti ensimmäisenä mietitty kaikissa päätöksissä ettei nyt vaan sitä itä-naapuria mitenkään suututettaisi. Natoon liittyminsenkin onnistuivat estämään informaatio vaikuttamisella vuosikymmeniä! Suomen ylpeyden aihe oli hyvät välit itään. Edes 2014 Ukrainan valloituksen aloitus ei vielä saanut Suomea heräämään. Ihan viime vuosina on täällä vasta herätty ja alettu myöntämään todellisuus. Joku uskoo, että heillä oli iso vaikutus brexittiin, itse en olisi ihan varma. Taisi ne brexit lupaukset ratkaista, siellähän luvattiin suunnilleen kaikki mahdollinen: miten paljon he säästävät jäsenmaksuissa, talous paranee, itsenäisyys, maahanmuutto, päätäntä valta ym.

Uskon tai ainakin toivon, että nyt kun viimeinkin vuosien jälkeen cuckkaus lopetettiin, oli lopulta lupa toimia epäsuomettuneesti ja päätettiin toimia, paatti olisi vaikka ammuttu aikaisena uudenvuodenpommina paskaksi mieluummin kuin annettu sen katkaista vielä toinenkin sähkökaapeli. Varmasti ammattilaisilla oli tiedossa mitä on rahtina ja että ympäristövahinko bensasta on pienempi paha kuin katkoa toinenkin kaapeli. Se kuitenkin suurelta osin palaisi ja haihtuisi eikä siinä varsinaisesti ihmisiä olisi vaarassa vaikka henkilövahinkoja tulisikin.

Nyt lännellä näyttää olevan taas toivoa. Joku lienee antanut Orpollekin ohjeita toimia ja puhua toisin kuin 10 vuotta sitten. Ei se itse olisi oppinut.
Eipä sitä laivaa olisi ollut mikään pakko upottaa vaikka eivät olisi totelleet. Valmiusjoukot kopterilla laivalle, niin kyllä se laiva pysähtyy hyvällä tai pahalla. Lyijyä tottelee kaikki kunhan niille joukoille vaan annetaan lupa voimankäyttöön, jos ei muuten uskota. Sitten kun laiva on pysäytetty ja otettu haltuun niin luotsi kyytiin ja tarvittaessa muuta miehistöä kyytiin ja laiva kohti Suomea. En usko, että siviili miehistöllä olisi mitään intressiä alkaa edes yrittämään estää aseistettuja joukkoja kun lopputulos on kyllä kaikille selvä. Jos laivaan "nouseminen" yritetään estää miehistön toimesta niin Turvallakin on konekiväärejä 30mm asti, niin kyllä niilläkin suolaa kaikki siihen kannelle/komentosillalle upottamatta alusta.
 
Niin ja Suomeen se heidän infovaikuttaminen ei sitten ole vaikuttanut mitään vai? Täällä on aina perinteisesti ensimmäisenä mietitty kaikissa päätöksissä ettei nyt vaan sitä itä-naapuria mitenkään suututettaisi. Natoon liittyminsenkin onnistuivat estämään informaatio vaikuttamisella vuosikymmeniä! Suomen ylpeyden aihe oli hyvät välit itään. Edes 2014 Ukrainan valloituksen aloitus ei vielä saanut Suomea heräämään. Ihan viime vuosina on täällä vasta herätty ja alettu myöntämään todellisuus. Joku uskoo, että heillä oli iso vaikutus brexittiin, itse en olisi ihan varma. Taisi ne brexit lupaukset ratkaista, siellähän luvattiin suunnilleen kaikki mahdollinen: miten paljon he säästävät jäsenmaksuissa, talous paranee, itsenäisyys, maahanmuutto, päätäntä valta ym.
Suomi oli suomettunut kylmän sodan aikana, mutta sen jälkeen enemmän tämä varovainen ulkopolitiikka on ollut meidän omaa "konservatismia" ja sinisilmäisyyttä kuin itänaapurin suoran vaikutuksen syytä. Tosin osittain siitä oli kysymys kylmän sodan aikanakin. Nöyristeltiin enemmänkin kuin oli tarpeen. Mikä lie Tukholman syndrooma ollut.

Brexitissä ei mitään "isoa vaikutusta" tarvittukaan, koska marginaalit on pienet. Ihan sama juttu 2016 vaaleissa USA:ssa. Ja toki myös 2024, siksikin, että 2024 liittyy joka tapauksessa suoraan vuoden 2016 vaalien tulokseen.

Toi Brexit tuntuu muuten olevan briteille hyvin arka aihe, eikä näitä likapyykkejä ole siellä uskallettu paljon vielä pestä.
 
No se oli looginen päätelmä vain, ei arvailua. Poliisi itse julkisesti kertoi, että lupa oli mennä laivalle jo yhteydenoton aikaan (selaa viestejä taaksepäin, linkattu on). Eli ennenkuin tiedettiin yhteistyökyvystä. Voi toki olla väärä tulkinta. Voi toki tarkoittaa myös, että tuli heti selkeeksi, että saa mennä. Eiköhä toi vielä tarkennu, mut kyl mun mielikuva on, että "operaation" tehtävänä oli ottaa laiva haltuun, oli yhteityökykyinen tai ei.
Enhän minä sitä kiistänytkään, etteikö lupaa olisi ennakkoon saatu, luin kysiesen uutisen itsekin. Kyseenalaistan vaan sen, että jollakulla olisi ollut niin isot pallit, että ennakkoon olisi annettu lupa ottaa alus haltuun kansainvälisillä vesillä mikäli alus ei olisi totellut käskytystä ja siirtynyt suomen aluevesille.
 
Suomi oli suomettunut kylmän sodan aikana, mutta sen jälkeen enemmän tämä varovainen ulkopolitiikka on ollut meidän omaa "konservatismia" ja sinisilmäisyyttä kuin itänaapurin suoran vaikutuksen syytä. Tosin osittain siitä oli kysymys kylmän sodan aikanakin. Nöyristeltiin enemmänkin kuin oli tarpeen. Mikä lie Tukholman syndrooma ollut.
Aivan käsittämätön väite tuo ettei muka johtunut itänaapurin vaikutuksesta, mutta Brexit johtui. Kyllä se suomettuminen jatkui paljon pidempään. Tarja Halonen nyt oli täysin suomettunut, kuten oli moni muukin sdp:ssä vielä silloin. Ahtisaari oli sellainen valonpilkahdus siinä välissä, mutta sdp päättikin laittaa hänet vaihtoon jo hyvissä ajoin ennen ensimmäisen kauden päättymistä. Kylmänsodan aikana tuon nyt vielä jotenkin ymmärtää, mutta tuo olisi pitänyt lopettaa kun neukut hajosi. Silloin olisi tie Natoonkin ollut auki ja Jenkit kävi kyselemässäkin meitä sinne. Sitten tuli Halonen ja alkoi USA suhteissa jääkausi.

Toi Brexit tuntuu muuten olevan briteille hyvin arka aihe, eikä näitä likapyykkejä ole siellä uskallettu paljon vielä pestä.
No eipä ole täälläkään kukaan ole suomettumista ym. likapyykkiä halunnut käsitellä.
 
Aivan käsittämätön väite tuo ettei muka johtunut itänaapurin vaikutuksesta, mutta Brexit johtui. Kyllä se suomettuminen jatkui paljon pidempään. Tarja Halonen nyt oli täysin suomettunut, kuten oli moni muukin sdp:ssä vielä silloin. Ahtisaari oli sellainen valonpilkahdus siinä välissä, mutta sdp päättikin laittaa hänet vaihtoon jo hyvissä ajoin ennen ensimmäisen kauden päättymistä. Kylmänsodan aikana tuon nyt vielä jotenkin ymmärtää, mutta tuo olisi pitänyt lopettaa kun neukut hajosi. Silloin olisi tie Natoonkin ollut auki ja Jenkit kävi kyselemässäkin meitä sinne. Sitten tuli Halonen ja alkoi USA suhteissa jääkausi.


No eipä ole täälläkään kukaan ole suomettumista ym. likapyykkiä halunnut käsitellä.
Tarja Halonen ja kumppanit oli suomettuneita vanhasta muistista, eikä siksi, että Venäjä olisi välttämättä kovin oleellisesti heitä aivopessyt kylmän sodan jälkeen. Se aivopesu tapahtui siis pääasiassa jo joskus 1970-luvulla... Silloinkin pitkälti suomalaisten itsensä toimesta.

Brexitissä Venäjä hyvin aktiivisesti sekaantui vaaleja edeltävään keskusteluun, kuten myös USA:n pressanvaaleissa 2016.
 
Eipä sitä laivaa olisi ollut mikään pakko upottaa vaikka eivät olisi totelleet.
En ole tästä eri mieltä. Tarkoitin edellä ääritapausta missä se olisi voinut olla tarpeen. Nyt kun on luovuttu passiivisen vastarinnan periaatteesta ja alettu toimia, voisi olla kuvaillunkaltainen tilanne. Silloin mieluummin räjäytettäisiin koko paska kuin uhrattaisiin kymmeniä omia naapurin räjäyttäessä itse. Ainakin toivottavasti.
 
...seuraavat yrittäjät ja ankkurin naaraajat pysäytetään alkuunsa vaikka tulivoimalla
...jos minun pitäisi sulakkeen palaessa tilata uusi Temusta.
Näistä tulikin mieleen, että mitäpä jos... Seuraavan naarailijan tullessa apajille, tempaistaisiin kylmästi vikavirtasuoja pois käytöstä. Saattaisi seuraava yrittäjä miettiä kahdesti operaation mielekkyyttä :devilish:

Jatkot mielellään "kysy sähkömieheltä" ketjussa.
 
Joo, tämä on teknisesti aivan järkevä selitys. Joka tapauksessa noin huono varautuminen on äärimmäisen pelottavaa uusavuttomuutta myös siinä tilanteessa, jossa kukaan ei koskaan tee tahallaan mitään pahaa. Hylätty suoritus. Samaa tasoa kuin jos minun pitäisi sulakkeen palaessa tilata uusi Temusta.

Noniin, avaappas vähän sitten että mitenkä varautuminen tämä pitäisi mielestäsi toteuttaa noin niinkun käytännön tasolla että suoritus ei olisi hylätty?

Kaapelia taisi aiemmin linkatun uutisen perusteella tuola kuitenkin olla jossain "varastossa", joten sen saatavuus ei liene ongelma. Mutta pitäisikö Suomella olla sitten myös 24/7 passissa tuollainen alus ja miehistö millä tuollaista kaapelia pystyisi korjaamaan?

Kustannusten optimointiahan tämä pohjimmiltaan on, etenkin kun tuo kaapeli ei varsinaisesti ole mikään "valtimo" Suomen sähköjärjestelmälle ja ilmankin pystytään elämään. Joten ei ole oikein järkevää panostaa suuria summia kalustoon mitä normaaliolosuhteissa ei pitäisi koskaan tarvita (jos oletus olisi että näitä tullaan tahallaan tai edes puolivahingossa sabotoimaan, niin tuskin koko kaapelia olisi alunperinkään tehty).
 
Noniin, avaappas vähän sitten että mitenkä varautuminen tämä pitäisi mielestäsi toteuttaa noin niinkun käytännön tasolla että suoritus ei olisi hylätty?

Juuri näin. Jälkiviisastelu on loputtoman helppoa mutta asioihin varaudutaan nykyisen tiedon perusteella kustannukset huomioiden. Aiemmin on riittänyt nykyinen varautuminen. Tulevaisuudessa sitä voidaan joutua muuttamaan ja kaatamaan siis lisää rahaa. Kunnes Venäjä keksii uuden tavan tehdä kiusaa ja sitten voidaan pöyristyä kuinka ei sitten siihenkään osattu varautua 24/7.

Kaikkeen ei voi mitenkään valitettavasti varautua, vaan pitää valita niitä todennäköisiä asioita ja poimia matalalla roikkuvat hedelmät. Pääasia on reagoida nykyisiin uhkiin ja parantaa varautumista ainakin niiden osalta jos on syytä olettaa että lisää on tulossa. (On syytä.)

Tietäjät voivat arvailla seuraavan sabotaasin kohdetta ja kertoa kuinka (ja kuinka isolla rahatukulla) siihen kannattaa varautua.
 
Mitä tuossa korjausaluksessa mahtaa olla niin erikoista tekniikkaa, että aluksia on vain joitakin muutamia hassuja kappaleita koko maailmassa, eikä työ onnistu mitenkään muuten? Tyhmempi luulisi, että sen kaapelin saa hinattua ylös suhteellisen yksinkertaisellakin vinssillä tarvittaessa. Ja tuo jatko, mahtaako tuohon olla joku valmis jatkoliitinkappale, vai miten se jatko tehdään? Vaikea kuvitella, että siihenkään ei Suomesta osaamista löytyisi, että pitää puoli vuotta ensin odottaa sopivaa erikoismiestä maailmalta.

Ihmettelen myös sitä, että näitä vedenalaisia naruja perustellaan huoltovarmuudella. Kenellekään ei ilmeisesti ole tullut mieleen, kuinka helposti ne laitetaan poikki. Jos mä olisi ilkeä naapuri, mä kävisin aivan ensimmäisenä naaraamassa kaikki tietoliikennepiuhat ja sähköjohdot poikki, etenkin kun on tiedossa, että yksittäisenkin kaapelin korjaamiseen menee vähintään puoli vuotta. Huoltovarmuus on tästä aika kaukana. Sen jälkeen voisi kaataa niitä ilmajohtoja, sekin on aika lasten leikkiä.
 
Estlink 2 ei ole Suomelle erityisen tärkeä siirtoyhteys toisin kuin Ruotsin yhteydet. Pohjois-Ruotsin yhteys on maalla, joten sitä ei voi rahtilaivalla sabotoida, mutta entä Keski-Ruotsin siirtoyhteys?

Estääkö mikään Venäjän laivaa harhautumasta Pohjanlahdelle ankkuri pohjassa?

Toisaalta voidaanko olla varmoja, ettei Pohjanlahden satamien liikenteen joukossa ole venäjätaustaisia aluksia, jotka voisivat sabotoida harrastaa kaapeleiden naarausta?
 
Mitä tuossa korjausaluksessa mahtaa olla niin erikoista tekniikkaa, että aluksia on vain joitakin muutamia hassuja kappaleita koko maailmassa, eikä työ onnistu mitenkään muuten? Tyhmempi luulisi, että sen kaapelin saa hinattua ylös suhteellisen yksinkertaisellakin vinssillä tarvittaessa. Ja tuo jatko, mahtaako tuohon olla joku valmis jatkoliitinkappale, vai miten se jatko tehdään? Vaikea kuvitella, että siihenkään ei Suomesta osaamista löytyisi, että pitää puoli vuotta ensin odottaa sopivaa erikoismiestä maailmalta.

Ihmettelen myös sitä, että näitä vedenalaisia naruja perustellaan huoltovarmuudella. Kenellekään ei ilmeisesti ole tullut mieleen, kuinka helposti ne laitetaan poikki. Jos mä olisi ilkeä naapuri, mä kävisin aivan ensimmäisenä naaraamassa kaikki tietoliikennepiuhat ja sähköjohdot poikki, etenkin kun on tiedossa, että yksittäisenkin kaapelin korjaamiseen menee vähintään puoli vuotta. Huoltovarmuus on tästä aika kaukana. Sen jälkeen voisi kaataa niitä ilmajohtoja, sekin on aika lasten leikkiä.
Suoraviivaisesti teet oletuksia. Onko sinulla käsitystä, millainen homma on 80kg/m painavan tasasähkökaapelin korjaus? Vaippakerroksia on paljon ja homma pitäisi pystyä tekemään merellä huolellisesti ja turvallisesti. Ihan mikä tahansa kippo ei tuohon kelpaa.

On huoltovarmuutta ylläpitää ulkomaille yhteyksiä sähköverkon osalta, kun emme ole tehon ja aiemmin emme myöskään energian osalta omavaraisia. Maantieteemme tuntien on hankala tehdä yhteyksiä lounais- ja eteläosassa maata muuten kuin merikaapelilla. Vai pitäisikö vain Venäjälle ja Pohjois-Ruotsiin olla yhteydet tai ei yhteyksiä ollenkaan?

Olen itse kuullut ankkuriskenaarion noin 15v sitten tietoliikenteen ja sähkön toimintavarmuuksia arvioitaessa eli on se tullut joillekin mieleen jo aiemmin.

Ihan joka puolella maailmaa infrayhteykset eli sähkö, tietoliikenne, vesi ja logistiikka on haavoittuvainen vaikuttamiselle. Jos vaikka Venäjän laivasto ilmoittaa, että heiltä vahingossa putosi pari merimiinaa Gotlannin pohjoispuolelle, niin yksikään iso paatti ei sen jälkeen tule hetkeen Suomen satamiin. Huoltovarmuutta on se, että ei olla yhdestä yhteydestä/ratkaisusta riippuvaisia. Meillä ei ole sähkö, tietoliikenne tai kaasun saatavuus katkennut, vaikka yhteyksiä on mennyt poikki meren pohjassa.

Kannattaa jättää joutava viisastelu ja tietämättömyydestä johtuva populismi muille foorumeille, esim. suomi24.
 
NKT korjasi kaapelin 29 päivässä:
Työtä nopeutti että asiakkaalla oli varakaapeli.

Mailmalla on melko vähän merenalaisia tehokaapeleita joten ei ihme jos myös asennuskalustoa on vähän.

En siiten tiedä johtuiko estlinkin ekan korjauksen kesto vaikeasta maastosta johon jouduttiin tekemäään pohjatöitä?
 
Mitä tuossa korjausaluksessa mahtaa olla niin erikoista tekniikkaa, että aluksia on vain joitakin muutamia hassuja kappaleita koko maailmassa, eikä työ onnistu mitenkään muuten? Tyhmempi luulisi, että sen kaapelin saa hinattua ylös suhteellisen yksinkertaisellakin vinssillä tarvittaessa. Ja tuo jatko, mahtaako tuohon olla joku valmis jatkoliitinkappale, vai miten se jatko tehdään? Vaikea kuvitella, että siihenkään ei Suomesta osaamista löytyisi, että pitää puoli vuotta ensin odottaa sopivaa erikoismiestä maailmalta.

Ihmettelen myös sitä, että näitä vedenalaisia naruja perustellaan huoltovarmuudella. Kenellekään ei ilmeisesti ole tullut mieleen, kuinka helposti ne laitetaan poikki. Jos mä olisi ilkeä naapuri, mä kävisin aivan ensimmäisenä naaraamassa kaikki tietoliikennepiuhat ja sähköjohdot poikki, etenkin kun on tiedossa, että yksittäisenkin kaapelin korjaamiseen menee vähintään puoli vuotta. Huoltovarmuus on tästä aika kaukana. Sen jälkeen voisi kaataa niitä ilmajohtoja, sekin on aika lasten leikkiä.
Tuskin siinä aluksessa mitään niin erikoista tekniikkaa ole etteikö niitä helposti saisi lisää liikenteeseen jos rahahanoja tarpeeksi aukaisee ja löytää telakan jolla on tilauskirjoissa tilaa. Ei alusten hankintoja ei pohdita muutaman kaapelikatkoksen avulla, koska 10 vuoden päästä työkuorma voi olla hyvin erilainen ja ylläpitokustannukset ovat suuret.

Nykyinen merituulivoimapuistoboomi ympäri maailmaa ja niihin liittyvät kaapelityöt ovat varmasti yksi osasyy miksi henkilökunnan ja kaluston saaminen on vaikeaa tällä hetkellä. Jos ne alukset on sidottu toiselle projektille niin ei niitä komenneta Suomenlahdelle yhden "narun" takia. Tällä hetkellä meritutkimuksissa ja asennustöissä on yleisesti tilauskirjat täynnä jo vuosiksi eteenpäin ja tällaiset keikat pistetään sopivaan väliin.

Mutta niin kuin jo todettiin, vedät aika kovasti mutkia suoraksi tietämättä alasta mitään.
 
Ihmettelen myös sitä, että näitä vedenalaisia naruja perustellaan huoltovarmuudella. Kenellekään ei ilmeisesti ole tullut mieleen, kuinka helposti ne laitetaan poikki. Jos mä olisi ilkeä naapuri, mä kävisin aivan ensimmäisenä naaraamassa kaikki tietoliikennepiuhat ja sähköjohdot poikki, etenkin kun on tiedossa, että yksittäisenkin kaapelin korjaamiseen menee vähintään puoli vuotta. Huoltovarmuus on tästä aika kaukana. Sen jälkeen voisi kaataa niitä ilmajohtoja, sekin on aika lasten leikkiä.

Ja mitä sä tarkalleen ehdotat tilalle? Hyvät ja toteuttamiskelpoiset ideat ovat varmasti tervetulleita. Eli miten se kaapeli pitäisi asentaa ja minne, jotta sitä voidaan huoltaa normaalivaurioiden osalta, jotta se olisi vaikeampi katkaista kuin nyt, jotta se asennus ja huolto ei maksaisi moninkertaista summaa nykyisestä jne.
 
Kannattaa jättää joutava viisastelu ja tietämättömyydestä johtuva populismi muille foorumeille, esim. suomi24.
En väitäkään tietäväni merenalaisista kaapeleista mitään, tuskin täällä kukaan muukaan niistä oikeasti on syvällisesti perillä. Senpä takia tämä koko topicci on olemassa, että tässä tietämättömät pääsee spekuloimaan.

Suoraviivaisesti teet oletuksia. Onko sinulla käsitystä, millainen homma on 80kg/m painavan tasasähkökaapelin korjaus? Vaippakerroksia on paljon ja homma pitäisi pystyä tekemään merellä huolellisesti ja turvallisesti. Ihan mikä tahansa kippo ei tuohon kelpaa.
Kuten sanottua, ei ole käsitystä itselläni. Ehkä sinulla on ja haluat jakaa tietosi?

Mutta niin kuin jo todettiin, vedät aika kovasti mutkia suoraksi tietämättä alasta mitään.
Nimenomaan, juuri näin teen.
 
Ja mitä sä tarkalleen ehdotat tilalle? Hyvät ja toteuttamiskelpoiset ideat ovat varmasti tervetulleita. Eli miten se kaapeli pitäisi asentaa ja minne, jotta sitä voidaan huoltaa normaalivaurioiden osalta, jotta se olisi vaikeampi katkaista kuin nyt, jotta se asennus ja huolto ei maksaisi moninkertaista summaa nykyisestä jne.
Mitään asiasta tietämättömänä ehdottaisin esimerkiksi, että tuollaiseen erikoisoperaatioon kykenevä purtilo varmaankin kannattaisi ystävällismielisten naapureiden kesken hankkia vähän lähemmäksi, ei sitten tarpeen tullen tarvitse hankkia sitä toiselta puolelta maailmaa, tai mistä kaukaa se nyt sitten tuleekaan.
 
Mitään asiasta tietämättömänä ehdottaisin esimerkiksi, että tuollaiseen erikoisoperaatioon kykenevä purtilo varmaankin kannattaisi ystävällismielisten naapureiden kesken hankkia vähän lähemmäksi, ei sitten tarpeen tullen tarvitse hankkia sitä toiselta puolelta maailmaa, tai mistä kaukaa se nyt sitten tuleekaan.

Ok, mutta musta sä kritisoit niitä vedenalaisia vetoja, ikään kuin sulla olisi tarjolla niille joku vaihtoehto. Ei siis ollut.
 
Ok, mutta musta sä kritisoit niitä vedenalaisia vetoja, ikään kuin sulla olisi tarjolla niille joku vaihtoehto. Ei siis ollut.
Tarkoitukseni ei ollut kritisoida niitä vedenalaisia vetoja itsessään. Kritisoin sitä, että ikäänkuin ajatusta ei olisi mietitty ihan loppuun asti jälkihoidon ja huollon kannalta. Lasketaan kaapelit veteen ja ajatellaan niiden olevan siellä pohjassa turvassa pois pahan ulottuvilta ikuisesti?
Kuitenkin mikä tahansa isompi laiva ne ankkuriketjullaan helposti naaraa poikki kuten nyt on käynyt ilmi. Lisäksi vielä helpohkosti tuolla vapailla merialueilla, joissa asiaan puuttuminen on potentiaalisesti vaikeaa. Lisänä aidon vahingon tai muun rikkoutumisen mahdollisuus.
Korjaamiseen ei tällä tiedolla ole varauduttu mitenkään häävisti, jos ainoa mahdollisuus on korjausalus jostakin kaukaa 6kk toimitusajalla.

Yksi tai kaksi kaapelia poikki ei vielä ehkä ole mikään ongelma, mutta kuinka monta tietoliikenne/sähkökaapelia on vara olla samanaikaisesti poikki, että siitä alkaa oikeasti tulla ongelmia?

Vihulaisen kannalta mielestäni tällainen helposti ja halvalla rikottava ja hankalasti ja kalliisti korjattava infra on aika maukas kohde.
 
Kritisoin sitä, että ikäänkuin ajatusta ei olisi mietitty ihan loppuun asti jälkihoidon kannalta. Lasketaan kaapelit veteen ja ajatellaan niiden olevan siellä pohjassa turvassa pois pahan ulottuvilta ikuisesti?

Niin tuo homma on toiminut kymmenien vuosien ajan. Joten säästö siitä ettei ole ostettu omaa kalustoa joka on käyttämättömänä on melkoinen. Nyt tuota toimintatapaa pitää arvioida uudestaan. Kuten sanottu: jälkiviisastelu on aivan älytöntä. Järkevää on miettiä, mitä seuraavaksi.

Voit ulottaa tuon saman logiikan ihan kaikkeen minkä voit kuvitella tuhoutuvan sabotaasin takia, mutta jonka korjaukseen ei ole varauduttu pika-ajassa. Kohteita on loputon määrä ja niihin kaikkiin ei voi varautua. Ja vaikka kuinka yrität, et osaa ennustaa seuraavaa sabotaasikohdetta ja sitä miten olisi muka pitänyt varautua. Toi pöyristyminen on älytöntä.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni ei ole kokemuksia noin isojen merikaapeleiden käsittelystä mutta jo ihan alle 5cm halkaisijaltaan olevan kaapelin käsittelyyn tuhrautuu aikaa ihan pirusti. Itse olen käsitellyt muutamia merikaapeleita ihan rannalla eli ei ole edes missään keinuvassa laivassa huonoissa olosuhteissa tarvinnut sellaista käsitellä.

Tuollaisessa paksussa kaapelissa on varmaan aika loiva taivutussäde eli sitä ei voi ihan niin vain väkisin nostaa kannelle vaan pitää aika hallitusti loivassa kulmassa ohjata kannelle ja kiinnittää se huolellisesti. Sitten tuo kaapeli pitäisi saada lämmitettyä reippaasti plussan puolelle ja tosiaan erittäin varovasti kuoria nuo eri kerrokset vahingoittamatta niitä. Tuossa kaapelissa näyttäisi olevan sellaisia isoja säikeitä jotka saattaa joutua jatkamaan yksitellen, niin että jatkokset tulevat eri kohtaan ettei tule mitään isoa pattia kaapelijatkoksen kohdalle. Sitten kun sisempi johdin on saatu korjattua, se pitää eristää huolellisesti vesitiiviisti ja jatkaa ulompi johdin eli vaippa, siinä sama juttu. Ja taas eristetään huolellisesti ja sitten pitää vielä tehdä joku vahvike tuon jatkoksen kohdalle että kaapeli kestää edes suunnilleen saman verran kuin yhtenäinen kaapeli. Voisin kuvitella että tuota ei ihan päivässä tai parissa jatketa niin että homma on tehty huolellisesti.

En toki tiedä juuri mitään tuollaisista isommista merikaapeleista mutta jo pienemmissäkin on tosiaan ihan järjetön työmäärä ja pitää olla todella huolellinen että muistaa laittaa kaikki kuoren jatkamiseen tarvittavat asiat kaapelin ympärille ennen varsinaista jatkamista. Oletan kyllä että noilla tuon kaapelin jatkajilla on aika tarkka kirjallinen työohje mitä seuraavat tuota tehdessä että kaikki menee kerralla oikein.
 
Mitään asiasta tietämättömänä ehdottaisin esimerkiksi, että tuollaiseen erikoisoperaatioon kykenevä purtilo varmaankin kannattaisi ystävällismielisten naapureiden kesken hankkia vähän lähemmäksi, ei sitten tarpeen tullen tarvitse hankkia sitä toiselta puolelta maailmaa, tai mistä kaukaa se nyt sitten tuleekaan.
Jos mielikuvituksellisesti ajatellaan tällaisen prosessin ottavan tällä hetkellä esimerkiksi 4-5 vuotta poliittiset väännöt huomioiden niin tilanne voi silloin olla jo toinen. Tähän hätään sellainen ei ole oikea ratkaisua. Vertauksena NKT on tilannut 5/2023 uuden kaapelialuksen minkä toimitusaika vuonna 2027.

Korjauskestoon saattaa myös pitkittää myös aikaisemman kaapelin korjanneen NKT Victorian tämän hetken telakointi Norjassa. Ehkä yrittävät nyt saada maailmalta toista suurjännekaapelin korjaamiseen soveltuvaa alusta. En tiedä onko näitä Euroopassa kuinka.
 
Jatkuva kaapelien korjaaminen tuli ajankohtaiseksi vasta venäjän kiukuttelun myötä, joten eipä ihme ettei kalustoa ole paljoa. Joutuvat varmasti miettimään jo että miten ehkäistä näiden korjauslaivojen sabotointikin. Aika mehukas kohde venäjän kannalta nimittäin.
 
Tarja Halonen ja kumppanit oli suomettuneita vanhasta muistista, eikä siksi, että Venäjä olisi välttämättä kovin oleellisesti heitä aivopessyt kylmän sodan jälkeen. Se aivopesu tapahtui siis pääasiassa jo joskus 1970-luvulla... Silloinkin pitkälti suomalaisten itsensä toimesta.

Brexitissä Venäjä hyvin aktiivisesti sekaantui vaaleja edeltävään keskusteluun, kuten myös USA:n pressanvaaleissa 2016.

Tämä nyt on täysin naurettava väite. Kyllä heillä oli paljon enemmän tekemistä Suomen politiikkaan Halosen aikaan kuin mitä Brexittiin tai 2016 USA vaaleihin. Halonen oli täysin idän talutusnuorassa. Puolustelee edelleen puttea, jos nyt yhtään osaa lukea rivien välistä. Ollaan kyllä aika vahvasti offtopikin puolella.

En ole tästä eri mieltä. Tarkoitin edellä ääritapausta missä se olisi voinut olla tarpeen. Nyt kun on luovuttu passiivisen vastarinnan periaatteesta ja alettu toimia, voisi olla kuvaillunkaltainen tilanne. Silloin mieluummin räjäytettäisiin koko paska kuin uhrattaisiin kymmeniä omia naapurin räjäyttäessä itse. Ainakin toivottavasti.

Itse kyllä näkisin, että itse aiheutettua ympäristötuhoa itä-merellä pitäisi välttää ihan viimeiseen asti. Kyllä sen saa tankkerin saa aina pysäytettyä ilman upottamista. Jos se sitten tarkoittaa koko miehistön suolaamista kasainvälisillä vesillä niin olkoon niin. Toki he voivat itse aluksensa räjäyttää siinä vaiheessa kun noustaan alukseen, mutta se on mielestäni riski, joka on vaan pakko ottaa tälläisessä tilanteessa. Sinne alukseen ensimmäisenä nousevat joukot ovat itse valinneet ammattinsa ja ovat hyvin tietoisia riskeistä. Mikäli alkavat omia aluksiaan räjäyttämään tuossa Suomen lahdella kun niihin ollaan nousemassa on aika ottaa käyttöön Naton artikla 5. Toki, jos mitään muuta vaihtoehtoa kuin upottaa alus ei olisi ne sekin olisi parempi kuin olla tekemättä mitään. En vaan ihan heti näe tilannetta milloin se olisi ainut vaihtoehto toimia tuollaisen siviili tankkerin tapauksessa.
 
Niin tuo homma on toiminut kymmenien vuosien ajan. Joten säästö siitä ettei ole ostettu omaa kalustoa joka on käyttämättömänä on melkoinen. Nyt tuota toimintatapaa pitää arvioida uudestaan. Kuten sanottu: jälkiviisastelu on aivan älytöntä. Järkevää on miettiä, mitä seuraavaksi.

Voit ulottaa tuon saman logiikan ihan kaikkeen minkä voit kuvitella tuhoutuvan sabotaasin takia, mutta jonka korjaukseen ei ole varauduttu pika-ajassa. Kohteita on loputon määrä ja niihin kaikkiin ei voi varautua. Ja vaikka kuinka yrität, et osaa ennustaa seuraavaa sabotaasikohdetta ja sitä miten olisi muka pitänyt varautua. Toi pöyristyminen on älytöntä.
Juuri näin. Ja siis kyllähän nämä riskit ovat olleet tiedossa kymmeniä vuosia, mutta lähinnä niitä on tähän saakka ollut tarvetta ajatella mm. laivojen ankkureilla vahingossa tapahtuvien kaapelirikkojen muodossa. Vahinkojen välttämiseksi kaapeleiden tarkat sijainnitkin ovat julkista tietoa, vaikka se nykytilanteessa hieman naiivilta tuntuukin. Samasta syystä lähes jokainen kaapeli on kuitenkin vähintään kahdennettu ja tietoverkkokaapeleiden kohdalla reittejä on tyypillisesti useita, eli yhden kaapelin katkeaminen hoituu taustalla liikenteen automaattisella uudelleenreitityksellä ja fyysinen korjaus voidaan tehdä ilman näkyvää haittaa. Sabotaasin mahdollisuus on ollut toki sekin tiedossa, mutta melko vähäisenä riskinä, kunnes Venäjä muutti peliään merkittävästi, eikä se uhka ole katoamassa.

Merikaapeleita katkeaa vuosittain ympäri maailmaa 100-200 kappaletta ihan pelkästään troolauskalastuksen, ankkuroinnin ja muiden tahattomien vahinkojen ja luonnollisten syiden seurauksena (lähde). Ilmeisesti vanhempien kaapeleiden rikkoutumisia aiheutuu myös mm. haiden pureskellessa niitä rikki, mutta uudemmat eivät ole enää sentään sellaisille altiita. Korkeajännitekaapeleita ei ole määrällisesti lähellekään niin paljon kuin tietoliikennekaapeleita ja niiden korjaaminen on varmasti haastavampaa mm. kaapelin rakenteen ja siihen liittyvien erilaisten sähköteknisten vaatimusten/suojausten vuoksi. Tietoliikennekaapeleissa ei ole pelkistettynä mitään muuta kuin kaapelin suojarakenne ja sisällä kasa valokaapelipareja, jotka on nykypäivänä verrattain helppo korjata.

Ei ole millään tasolla realistista kuvitella, että kaapelit voisi järkevillä kustannuksilla ja järkevällä työmäärällä haudata merenpohjassa niin syvälle, ettei niitä voi vahingoittaa, eikä niitä ole mahdollista kustannusten lisäksi merenpohjan elämisen vuoksi myöskään muurata umpeen koko matkalta millään jättimäisillä, kaiken kestävillä betonirakennelmilla, joita aina välillä kuulee ehdotettavan. Nykyään kaapelit haudataan parin metrin syvyyteen siellä missä se on mahdollista, mutta sillä ei kuuhun mennä, eli kaapeli kuin kaapeli kyllä katkeaa esim. juuri tällaisella "ankkurihyökkäyksellä", jos niin halutaan.

Ihan ilman valvontaa ei meidän merillä kuitenkaan liikuta, kun siellä on käytössä AIS-seurantajärjestelmä, tutkajärjestelmiä, helikopterivalvontaa, erilaisia valvonta-aluksia ja näiden tuottamien havaintojen risteytyksiä, joista poikkeuksia pyritään seulomaan myös automatiikan toimesta. Se on tehokasta, mutta ei erityisen proaktiivista. Pintavalvonnan lisäksi mikään ei silti estäisi jotain suuren luokan aggressoria ajelemasta vaikka sopivalla sukellusveneellä kaapelille tekemään kepposia. "Ennaltaehkäiseminen on vaikeaa ja jokainen laiva voi olla uhka, sanoo kriittisen merenalaisen infrastruktuurin turvallisuuskeskuksen operatiivisen osaston johtaja, norjalainen Pål Bratbak" (lähde).

Maailma ikävä kyllä on nyt tänä päivänä tällainen ja nyt pitää miettiä uusia toimintamalleja jatkoa varten. Ensimmäinen vaihe on lisätä sotilaallista näkyvyyttä ja valvontaa kriittisten kohteiden ympärillä. Venäjä saattaa hyvinkin tehdä saman tempun suojatakseen omia intressejään, joka taas lisää jännitteitä ja tuottaa mahdollisia vaaratilanteita. Samaan aikaan tulee lisätä varautumista, eli käytännössä vaihtoehtoisia tapoja korvata sabotoituja järjestelmiä. Venäjän tarkoitus oli melko varmasta katkaista kerralla useampiakin tietoliikennekaapeleita, sekä erityisesti molemmat Estlink -kaapelit, pimentäen ja eristäen sitä kautta Viro ja Latvia, mutta se ei nyt onnistunut, kiitos Suomen ripeän viranomaistoiminnan.

Ja koska ryssä on ryssä, niin jossakin vaiheessa Venäjä voi turvautua itse aiheutettuun ympäristökatastrofiin Itämerellä ja sitä kautta taas tehdä lisää peliliikkeitä. Tämä Suomen viranomaisten reaktio oli siinäkin mielessä loistavasti ajoitettu ja toteutettu, että Venäjä kuvitteli meidän edelleen vain pyörittelevän silmiä samalla kun Orpo pyytää televisiossa taas anteeksi saamattomuutta. Onneksi se oli väärä luulo ja tämä antaa signaalin myös siitä että peli on jatkossa kovempaa myös Naton suunnalta.

Juuri nyt esillä ovat joulunpyhien kaapelirikot. Limnéllin mukaan Kaapelin katkeaminen ei kuitenkaan ole pahinta, mitä Venäjä voi Itämerellä tehdä.

“Keinovalikoima ulottuu lentoliikenteen provokaatioista täysimittaiseen ympäristötuhoon, eivätkä ne ole edes lainkaan mahdottomia”, hän toteaa.

Limnéll painottaa, että laajamittainen ympäristökatastrofi olisi jotain, jota Itämerellä ei vielä ole nähty. Hän muistuttaa, että venäläisiä tankkereita kulkee myös Itämerellä.

“ Jos Venäjä haluaa pelikirjansa mukaisesti hakea konfliktia Itämerellä, sillä on kaksi helpohkoa vaihtoehtoa: 1) tankkeria saattava sotilasalus ajautuu konfliktiin toisen maan aluksen kanssa, tai 2) venäläinen alus “vaurioituu” ja Venäjä saa tekosyyn tunkeutua sinne, minne se ei kuulu”, Limnéll väläyttää.

“ Ennennäkemätöntä olisi, jos Venäjä masinoisi Itämerellä suuren luokan ympäristökatastrofin. Se voisi vedota lähialueidensa intresseihin ja oikeuttaa osallistumisensa katastrofin torjuntaan joko yleisillä tai muiden aluevesillä – tai jopa toisen suvereenin valtion maaperällä”, hän jatkaa.
 
Tarkoitukseni ei ollut kritisoida niitä vedenalaisia vetoja itsessään. Kritisoin sitä, että ikäänkuin ajatusta ei olisi mietitty ihan loppuun asti jälkihoidon ja huollon kannalta. Lasketaan kaapelit veteen ja ajatellaan niiden olevan siellä pohjassa turvassa pois pahan ulottuvilta ikuisesti?
Kuitenkin mikä tahansa isompi laiva ne ankkuriketjullaan helposti naaraa poikki kuten nyt on käynyt ilmi. Lisäksi vielä helpohkosti tuolla vapailla merialueilla, joissa asiaan puuttuminen on potentiaalisesti vaikeaa. Lisänä aidon vahingon tai muun rikkoutumisen mahdollisuus.
Korjaamiseen ei tällä tiedolla ole varauduttu mitenkään häävisti, jos ainoa mahdollisuus on korjausalus jostakin kaukaa 6kk toimitusajalla.

Yksi tai kaksi kaapelia poikki ei vielä ehkä ole mikään ongelma, mutta kuinka monta tietoliikenne/sähkökaapelia on vara olla samanaikaisesti poikki, että siitä alkaa oikeasti tulla ongelmia?

Vihulaisen kannalta mielestäni tällainen helposti ja halvalla rikottava ja hankalasti ja kalliisti korjattava infra on aika maukas kohde.

Ei vihamieliset vauriot on ymmärtääkseni arvioitu, samoin vihamieliset. Suunnittelussa huomioitu, halvempaa korjata kuin tehdä kaiken ei tahallisen uhkan kestävää. Kannattavuus romahtaa, ei siis kysyntää sellaisilla siirtohinnoilla joilla voisi rakentaa kaapelin joka kestäisi kaikenlaisen luonnon että "siviili" vahingot 99,999%. Puhettakaan jos tehtäisiin vihamiellisen valtion toimet kestävää, käytännössä vahvaa vartiointia. Eli kiirisin kestävyyteen kustannukstehokkaampaa panostaa muilla konsteilla.

Valvonnan kehittämiseen on kyllä panostettu parina viimevuosikymmenellä.

Rauhanajan, luonnon ja ihmisten vahinkoihin varautuminen nojaa hajautukseen, useisiin yhteyksiin, se myös aika tukeva vihamielisiinkin iskuihin. Jos vihamilinen taho kykeneen iskemään yhteen linjaan, niin onnistuminen useampaan samanaikaisesti on vaativampaa, hyökkääjälle riskialttiimpaa.

Jos olisi pääomaa 140km pomminkestävään tunnelliin, niin hyökkääjä ei iskisi tunnelliin, vaan muualle. Virolle linja on lyhytaikaisesti tärkeä, mutta jos siellä olisi ollut tunnellirahat, niin ei niillä huoltovarmuutta tunnelilla olisi hoidettu, vaan ihan muilla jutuilla.

(Tunnellista muuten oma ketju, vaikka ensisijaisesti muuhun liikenteeseen ajatus)
 
Voit ulottaa tuon saman logiikan ihan kaikkeen minkä voit kuvitella tuhoutuvan sabotaasin takia, mutta jonka korjaukseen ei ole varauduttu pika-ajassa. Kohteita on loputon määrä ja niihin kaikkiin ei voi varautua. Ja vaikka kuinka yrität, et osaa ennustaa seuraavaa sabotaasikohdetta ja sitä miten olisi muka pitänyt varautua. Toi pöyristyminen on älytöntä.
Tämähän se. Kaapeleiden lisäksi siellä on muitakin komponentteja.
 
Eli aikalailla oikeassa olin tuon kaapelin korjaustavasta.
Kaapelin jokainen osajohdin pitää saada liitettyä yksitellen käsityönä toisiinsa ja sen jälkeen vielä rakennettua eristyskerros pala palalta siihen päälle, että se kestää täyden jännitteen.
Eli tuo on melkoisen työlästä hommaa.
 
Tarviiko noihin mitään laivoja edes käyttää? Jonkun droonin voi räjähdelastissa ajaa kaapelin viereen ja räjäyttää kun hyvältä tuntuu. Tosin laivan ankkuri saattaa "vahingossa" tipahtaa, mutta kaapeli ei räjähdä itsekseen muualla kuin venäläisessä mediassa.

Voisi olla hyvä skannata nuo kaapelilinjat aika ajoin ettei mitään ylimääräistä ole ilmestynyt lähettyville.
 
Tarviiko noihin mitään laivoja edes käyttää? Jonkun droonin voi räjähdelastissa ajaa kaapelin viereen ja räjäyttää kun hyvältä tuntuu. Tosin laivan ankkuri saattaa "vahingossa" tipahtaa, mutta kaapeli ei räjähdä itsekseen muualla kuin venäläisessä mediassa.

Voisi olla hyvä skannata nuo kaapelilinjat aika ajoin ettei mitään ylimääräistä ole ilmestynyt lähettyville.
Saahan ne rikki monellakin tavalla. Ankkurilla naaraaminen jonkun mukavuuslippulaivan avulla on vähän kuin ikkunasta putoaminen ryssän maalla. Kaikki tietää, mistä on kyse, mutta ketään ei voi suoraan syyttää. Ryssä voi vaikka ivailla, että voi voi kuinka nyt pääsikään vahingossa käymään.

Sitten jos erikoisjoukot alkavat räjäyttelemään, se on jo eri juttu.
 
Tarviiko noihin mitään laivoja edes käyttää? Jonkun droonin voi räjähdelastissa ajaa kaapelin viereen ja räjäyttää kun hyvältä tuntuu. Tosin laivan ankkuri saattaa "vahingossa" tipahtaa, mutta kaapeli ei räjähdä itsekseen muualla kuin venäläisessä mediassa.

Voisi olla hyvä skannata nuo kaapelilinjat aika ajoin ettei mitään ylimääräistä ole ilmestynyt lähettyville.
"Skannaus" eli toisin sanoen varmuuden vuoksi luotaus olisi työlästä, kallista ja jopa turhaa. Räjähdepaketin koko ei tarvitsisi olla kovin suuri ja sellaisen erottamiseen pohjasta ei riittäisi markkinoilla olevien standardivehkeiden erottelukyky. Räjähdepaketti voisi myös upota hyvin pehmeään liejuun ja sieltä sitä olisi hyvin vaikea tunnistaa.

Käytännössä ainut tehokas menetelmä tunnistaa epäilyttäviä asioita olisi kuvata ROV:lla, mutta kuvaamisen toteuttaminen Itämeren sameissa vesissä on varmasti hitaampaa kuin voisi kuvitella. Sekin on myös kallista toimintaa.

Ehkä jossakin vaiheessa Venäjä voi alkaa hääräämään pienoissukellusveneillä vähän kuin Nord Stream tapauksessa oli ainakin alkuun epäilys. Tässä Venäjä joutuu jo ottamaan älyttömän riskin ja tässä vaiheessa tuskin tällaista suoranaista sotaa haluavat Natoa vastaan. Ankkuri on toistaiseksi ollut halpa ja tehokas keino kyntää useampi kaapeli poikki ja ryssät vain kiistää etteivät tiedä mitä aluksilla sählätään.
 
Merivoimat kyllä säännöllisen epäsäännöllisesti tekee valvontaa ja poistaa havaitsemiaan "esineitä" mm. kriittisen infran läheltä.
Räjähteitä on löytynyt vuosikymmeniä, sijoittajasta ei tietysti ole ikinä varmuutta eikä niistä tietysti kerrota, jotta vastapuoli ei tiedä paljastumisestaan.
 
Tulipa youtuben ehdotuksista vastaan asiaa koskeva video. En nyt sen kummenin rupea referoimaan, mut kaveri käy tossa läpi laivan reittiä ja analysoi ja spekuloi asiaa. Esim. missä kadonnut ankkuri luultavasti löytyy jne. Ankkurin toimintaa käy läpi havainnollistakseen, että kui "vaikeaa" sitä vahingossa on pudottaa ja raahata. Lisäksi käy läpi hieman tota, että millä oikeudella suomalaiset otti laivan haltuun. Kattoo ne joilla mahdollisesti kiinnostaa:

 
Viimeksi muokattu:
Ja meren pohjasta - yllätys yllätys - on löytynyt useita kymmeniä kilometerejä pitkä raahausjälki.

Tämä lienee ollut käytännölssä selvää kun kerran jo niiden eri kaapelien välillä oli kymmenien kilometrien välimatka ja kummatkin varurioituivat. Tuossa oli karkeasti noin 90km välimatka jonka Eagle S taittoi ihan "rauhassa" ennen kuin se pakotettiin Suomen alueelle. Mittasin ihan silmämääräisesti Google Mapsillä.

Screenshot 2024-12-29 at 19.41.04.png


Kuva otettu videosta täältä: Eagle S -tankkeri siirrettiin lauantaina Svartbäckin sisäankkuripaikalle Porvooseen
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
263 046
Viestejä
4 564 488
Jäsenet
75 078
Uusin jäsen
badiherrox82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom