Mekaaniset näppäimistöt

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
322
Saapui käyttäjän @Heezy vanhat hatut Pok3riin ja hyvin istuu. Muutama perunalla otettu kuva. Hatun verrokkina on Ducky Shine ABS hattu.
IMG_20190327_172057.jpg IMG_20190327_170827.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Eiköhän tuo ole liian työläs operaatio. Täytyy itsekin kai vain luottaa, että tuo Ducky tulee tuossa reippaan kuukauden päästä.
Toivottavasti tulee. Katsoin tuossa eilen, että nyt olivat Proshopin tilaustiedot taas eläneet. Siellä ehti jo tovin lukea, että toukokuun ensimmäisellä viikolla olisi toimitettu minulle, mutta nyt siellä lukee enää, että "ei varastossa - käsitellään". Toivon mukaan ei enää siirtyisi, kun ovat jo kahdesta kuukaudella pistäneet eteenpäin ja jo alkuperäinen tilausaikakin oli kolme kuukautta (pistin tilauksen vetämään joulukuussa 2018).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
122
Onko olemassa edullista (alle 100eur) alumiini / teräsrungolla varustettua tkl mekaanista näppäimistöä? Tuo aikaisemmin mainittu tada68 näyttää hyvältä ja sen taitaa saada metallisellakin rungolla mutta hinta luonnollisesti nousi. Vaatimuksena nordic-asettelu.

Mitä kytkimiä suosittelisitte, kun käyttö lähinnä koodausta / kirjoitusta / satunnaista pelaamista? Cherry MX Red kytkimiä olen päässyt kokeilemaan - olivat tuntumaltaan ok, joskin äänekkäät. Jos nyt hifistelemään alkaa, niin aavistuksen verran kevyempi painallus ja pienempi ääni voisi olla hyvä yhdistelmä.
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Onko olemassa edullista (alle 100eur) alumiini / teräsrungolla varustettua tkl mekaanista näppäimistöä? Tuo aikaisemmin mainittu tada68 näyttää hyvältä ja sen taitaa saada metallisellakin rungolla mutta hinta luonnollisesti nousi. Vaatimuksena nordic-asettelu.

Mitä kytkimiä suosittelisitte, kun käyttö lähinnä koodausta / kirjoitusta / satunnaista pelaamista? Cherry MX Red kytkimiä olen päässyt kokeilemaan - olivat tuntumaltaan ok, joskin äänekkäät. Jos nyt hifistelemään alkaa, niin aavistuksen verran kevyempi painallus ja pienempi ääni voisi olla hyvä yhdistelmä.
Redit on mielestäni tunnottomat ja yhdet huonoimmista kytkimistä. Itse olen tykännyt ruskeista, joskin niissä Gateronit on mielestäni paremmat, kuin cherryt.
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Onko olemassa edullista (alle 100eur) alumiini / teräsrungolla varustettua tkl mekaanista näppäimistöä? Tuo aikaisemmin mainittu tada68 näyttää hyvältä ja sen taitaa saada metallisellakin rungolla mutta hinta luonnollisesti nousi. Vaatimuksena nordic-asettelu.

Mitä kytkimiä suosittelisitte, kun käyttö lähinnä koodausta / kirjoitusta / satunnaista pelaamista? Cherry MX Red kytkimiä olen päässyt kokeilemaan - olivat tuntumaltaan ok, joskin äänekkäät. Jos nyt hifistelemään alkaa, niin aavistuksen verran kevyempi painallus ja pienempi ääni voisi olla hyvä yhdistelmä.
MK730 irtoaa about 100 eurolla. Hyvännäköinen kämmentukikin on.
 
Liittynyt
24.05.2018
Viestejä
418
Redit on mielestäni tunnottomat ja yhdet huonoimmista kytkimistä. Itse olen tykännyt ruskeista, joskin niissä Gateronit on mielestäni paremmat, kuin cherryt.
Tuolla käytöllä laittasin mielummin mx brown/blue. redit on taas enemmän pelaamista varten ku täysin lineaarinen. toki kyllä kirjottaminenki onnistuu mutta painallus vastine ei oo nii hyvä ku nuossa kahdessa muussa. ja väärä lainaus :D
 
Liittynyt
21.01.2019
Viestejä
78
Nyt on tullut viikon ajan rokattua Fnatic MiniStreak Silent Red näppäimistöllä ja tähän mennessä ei ole pahaa sanottavaa.. Ensimmäinen mekaaninen näppäimistö niin vertailukohdat aikalailla nollat, mutta tuntuu ajavan juuri sen minkä pitääkin eli:
- Hyvä koodailuun: Nordic layout, TKL eli nuolinäppäimet löytyy ja lisäksi miellyttävä rannetuki joka on säädettävissä.
- Hiljainen: Silent redit pitävät tosi hellänkuuloista tikitystä joka ei häiritse muita kotona tai toimistolla.
- Hyvännäköinen: kaunis musta näppäimistö, rgb valaistuksella.
- Kompakti ja kevyt: kulkee helpolla mukana.

Ei voisi siis oikein tyytyväisempi olla. Täytyy sanoa, että onneksi ei tullut tuota Duckya odoteltua tämän kauempaa. Ja odotus tuli siinä mielessä tarpeeseen, että ymmärsin omat tarpeet paremmin ja lähdin tosta 60% tähän TKL:ään. Amatöörin suositus näppäimistölle, vaikka todelliset hifistelijät tämän varmaan kiertää kaukaa.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Nyt on tullut viikon ajan rokattua Fnatic MiniStreak Silent Red näppäimistöllä ja tähän mennessä ei ole pahaa sanottavaa..

Ei voisi siis oikein tyytyväisempi olla. Täytyy sanoa, että onneksi ei tullut tuota Duckya odoteltua tämän kauempaa. Ja odotus tuli siinä mielessä tarpeeseen, että ymmärsin omat tarpeet paremmin ja lähdin tosta 60% tähän TKL:ään. Amatöörin suositus näppäimistölle, vaikka todelliset hifistelijät tämän varmaan kiertää kaukaa.
Itsekin mietin aikanaan tätä näppistä, mutta redditissä joku oli päässyt vertailemaan tätä Duckyyn niin ikään Silent Redeillä ja kuulemma kaikki oli tuntuvasti parempaa ja hiljaisempaa. En tosin itse edes pitäisi Fnaticia hyvänä kakkosvaihtoehtona tällä hetkellä, vaan tilaisin Jimmsiltä Gloriouksen GMMK Compactin. Aion kuitenkin vielä kiltisti ainakin kuukauden jaksaa odottaa Proshopin Ducky-tilausta. Älä ymmärrä kuitenkaan väärin, kyllähän moni on sanonut, että Fnatic on aivan toimiva ratkaisu etenkin ensimmäiseksi mekaaniseksi.

Mitä mieltä olet näppiksen kirjoitustuntumasta? Itsehän olen juuri ottamassa hyppyä tuntemattomaan, kun kokemusta ei ole mekaanisista eikä näin ollen myöskään Silent Redeistä. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että Silent Redin kaltaiset lineaariset kytkimet ovat lähempänä membrane-ratkaisuja (itsellä Logitechin littana membrane-BT-näppis tällä hetkellä käytössä) kuin esimerkiksi suosittujen Brownien kaltaiset tactile-ratkaisut. Vähän kuitenkin pelottaa, kun näppis tulee kuitenkin ensisijaisesti juuri kirjoitteluhommiin. Toisaalta, muita ratkaisuja ei kamalasti voi harkita, kun huushollin muiden asukkaidenkin takia ei voi hankkia kytkimiä, jotka pitävät kovempaa ääntä.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Olisi uudelle näppikselle tarvetta. Ajattelin että jos kokeilisi vaihteeksi TKL mallista näppistä kun numpadiä nyt ei hirveästi tarvitse, mutta nuo 60% menee jo omaan makuun aivan liian pieniksi.

Vaatimuksia ei hirveästi ole:
- Taustavalaistus on must (ei tartte välttämättä mitään RGB:tä)
- Tottunut Cherryihin joten varmaan sellaiset
- Laadukas rakenne, ei välttämättä tarvitse mitään alumiinia olla jos sillä välttyy pahimmalta kallkeelta

Olen nyt tässä tsekkaillut Ducky One 2 TKL -malleja Peli- ja esport-kauppa - MaxGaming Saatavuus näillä näyttää edelleen olevan surkea ja hintakin aika kova. Näyttäisi tämän kuun lopulla olevan tulossa maxgamingille (jos tuo nyt pitää paikkaansa. Muualta noita ei oikein ole löytynyt, paitsi jimms ja sielläkin saapumisaika ihan avoin.

Toinen viahtoehto ollut nuo Varmilon VA88M -mallit. Mutta onko niin että näissä ei taustavalaistus tue näppäinten läpi? Esim Peli- ja esport-kauppa - MaxGaming

Kytkimistä ei ole hirveästi kokemusta, mutta MX Brownia on ollut aikaisemmissa ja tällähetkellä MX Speedit (en tykkää). Eli varmaan tulevassakin sitten MX Brown, tai mahdollisesti MX Red/Silent Red. Ruskeisiin tosin itse kääntymässä kun nuo Silent Red:t tuntuivat todella muhjuisilta kun jossain demonäppiksessä verkkokauppa.com:ssa tuli eteen.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Olisi uudelle näppikselle tarvetta. Ajattelin että jos kokeilisi vaihteeksi TKL mallista näppistä kun numpadiä nyt ei hirveästi tarvitse, mutta nuo 60% menee jo omaan makuun aivan liian pieniksi.

Vaatimuksia ei hirveästi ole:
- Taustavalaistus on must (ei tartte välttämättä mitään RGB:tä)
- Tottunut Cherryihin joten varmaan sellaiset
- Laadukas rakenne, ei välttämättä tarvitse mitään alumiinia olla jos sillä välttyy pahimmalta kallkeelta

Olen nyt tässä tsekkaillut Ducky One 2 TKL -malleja Peli- ja esport-kauppa - MaxGaming Saatavuus näillä näyttää edelleen olevan surkea ja hintakin aika kova. Näyttäisi tämän kuun lopulla olevan tulossa maxgamingille (jos tuo nyt pitää paikkaansa. Muualta noita ei oikein ole löytynyt, paitsi jimms ja sielläkin saapumisaika ihan avoin.

Toinen viahtoehto ollut nuo Varmilon VA88M -mallit. Mutta onko niin että näissä ei taustavalaistus tue näppäinten läpi? Esim Peli- ja esport-kauppa - MaxGaming

Kytkimistä ei ole hirveästi kokemusta, mutta MX Brownia on ollut aikaisemmissa ja tällähetkellä MX Speedit (en tykkää). Eli varmaan tulevassakin sitten MX Brown, tai mahdollisesti MX Red/Silent Red. Ruskeisiin tosin itse kääntymässä kun nuo Silent Red:t tuntuivat todella muhjuisilta kun jossain demonäppiksessä verkkokauppa.com:ssa tuli eteen.
En toki pysty tarkkaan sanomaan, mutta tässä muutamia malleja, jotka ovat varsin tukevan oloisia ja useammalla kytkinvaihtoehdolla:
  • Cooler Master MasterKeys Pro S

  • Logitech G Pro
  • CORSAIR Vengeance K65 (hieman isompi, media ym. näppäinten takia)
  • HyperX Alloy FPS Pro Tenkeyless
Nämä ovat toki ensisijaisesti pelikäyttöön, mutta isommalla Corsairilla koodaaminen sujuu ainakin varsin moitteetta. En tiedä saako noita sinisillä ym. kirjoittamiseen tarkoitetuilla kytkimillä, mutta nopeasti katsoin, että kaikissa pitäisi ruskeat ainakin löytyä.
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Olisi uudelle näppikselle tarvetta. Ajattelin että jos kokeilisi vaihteeksi TKL mallista näppistä kun numpadiä nyt ei hirveästi tarvitse, mutta nuo 60% menee jo omaan makuun aivan liian pieniksi.

Vaatimuksia ei hirveästi ole:
- Taustavalaistus on must (ei tartte välttämättä mitään RGB:tä)
- Tottunut Cherryihin joten varmaan sellaiset
- Laadukas rakenne, ei välttämättä tarvitse mitään alumiinia olla jos sillä välttyy pahimmalta kallkeelta

Olen nyt tässä tsekkaillut Ducky One 2 TKL -malleja Peli- ja esport-kauppa - MaxGaming Saatavuus näillä näyttää edelleen olevan surkea ja hintakin aika kova. Näyttäisi tämän kuun lopulla olevan tulossa maxgamingille (jos tuo nyt pitää paikkaansa. Muualta noita ei oikein ole löytynyt, paitsi jimms ja sielläkin saapumisaika ihan avoin.

Toinen viahtoehto ollut nuo Varmilon VA88M -mallit. Mutta onko niin että näissä ei taustavalaistus tue näppäinten läpi? Esim Peli- ja esport-kauppa - MaxGaming

Kytkimistä ei ole hirveästi kokemusta, mutta MX Brownia on ollut aikaisemmissa ja tällähetkellä MX Speedit (en tykkää). Eli varmaan tulevassakin sitten MX Brown, tai mahdollisesti MX Red/Silent Red. Ruskeisiin tosin itse kääntymässä kun nuo Silent Red:t tuntuivat todella muhjuisilta kun jossain demonäppiksessä verkkokauppa.com:ssa tuli eteen.
Jos ei haittaa, että taustavalaisu ei tule näppäimen läpi, niin tuo Varmilon olisi varmasti hyvä ostos. Itselle jo pelkästään nuo laadukkaat PBT -näppäinhatut ovat aika must vs. ABS. Ovat paljon laadukkaamman ja paremman tuntuiset. :tup:
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Ruskeisiin tosin itse kääntymässä kun nuo Silent Red:t tuntuivat todella muhjuisilta kun jossain demonäppiksessä verkkokauppa.com:ssa tuli eteen.
Muistaakseni oli sama fiilis, kun tuossa hiljattain kokeilin jotain Corsairin n. 100 euron näppistä, missä oli Silent Redit. Vertailuja lukemalla on kuitenkin muodostunut se kuva, että sama kytkin voi tuntua eriltä laadun suhteen riippuen itse näppiksen laadusta (esim. juuri Duckyn Silent Red oli tuntunut todella paljon paremmalta kuin Fnaticin Silent Red).
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Jos ei haittaa, että taustavalaisu ei tule näppäimen läpi, niin tuo Varmilon olisi varmasti hyvä ostos. Itselle jo pelkästään nuo laadukkaat PBT -näppäinhatut ovat aika must vs. ABS. Ovat paljon laadukkaamman ja paremman tuntuiset. :tup:
Eikös tuossa Duckyssä ole myös PBT:t? ainakin tuotetietojen mukaan. Saatavuus näilläkin näyttää surkealta, maxgaming näyttää olevan ainoa jolla näitä on nopealla tsekkauksella ees listoilla ja saatavuuskin täysin auki :(
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
347
Mitä mieltä olet näppiksen kirjoitustuntumasta? Itsehän olen juuri ottamassa hyppyä tuntemattomaan, kun kokemusta ei ole mekaanisista eikä näin ollen myöskään Silent Redeistä. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että Silent Redin kaltaiset lineaariset kytkimet ovat lähempänä membrane-ratkaisuja (itsellä Logitechin littana membrane-BT-näppis tällä hetkellä käytössä) kuin esimerkiksi suosittujen Brownien kaltaiset tactile-ratkaisut. Vähän kuitenkin pelottaa, kun näppis tulee kuitenkin ensisijaisesti juuri kirjoitteluhommiin. Toisaalta, muita ratkaisuja ei kamalasti voi harkita, kun huushollin muiden asukkaidenkin takia ei voi hankkia kytkimiä, jotka pitävät kovempaa ääntä.
Yleensähän membrane-näppiksissä jonkunlainen tuntopiste löytyy, jolloin juurikin ne ruskeat kytkimet mekaanisissa on lähimpänä. Punaiset vain painuvat pohjaan, eikä mitään tuntopistettä ennen pohjaamista ole. Joskus se tuntopiste vaan on eri kohdassa. Ainakin äidin luona membrane-logitekillä näpytellessä se vastus on heti siinä alussa, toisin kuin mekaanisissa ruskeissa se tuntopiste on liikeradan puolessa välissä, eikä heti alussa.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
252
Yleensähän membrane-näppiksissä jonkunlainen tuntopiste löytyy, jolloin juurikin ne ruskeat kytkimet mekaanisissa on lähimpänä. Punaiset vain painuvat pohjaan, eikä mitään tuntopistettä ennen pohjaamista ole. Joskus se tuntopiste vaan on eri kohdassa. Ainakin äidin luona membrane-logitekillä näpytellessä se vastus on heti siinä alussa, toisin kuin mekaanisissa ruskeissa se tuntopiste on liikeradan puolessa välissä, eikä heti alussa.
Näinhän se menee. Jotkut varmaankin assosioivat Silent Red -kytkinten pehmeämmän pohjaanpainalluksen kumimattonäppisten tahmaisuuteen, mutta minusta nuo ovat ihan eri asteikoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
347
Mistähän kannattaisi tilata ducky one mini 2 ansi layoutilla?
Ainakin Candykeys euroopassa myy noita.

Tässäpä uusin hankinta kuvassa alempana. GMMK Compact, mihin sain vihdoin laitettua vuosia hyllyssä pyörineet Gateron Yellowit. Blankit DSA-hatut nyt jonkun aikaa käytössä, ennen kuin hommaan jotain muuta. KBDfanssilta tilatut R2 T1 -kytkimet tulossa myös testattavaksi. Pitäisi vielä keksiä miten saan FN-napin taakse medianapit, kun niitä tulee käytettyä niin paljon. ISO-enter tuottaa myös yllättävän paljon vaikeuksia, kun ANSI-entteriä tottunut painamaan pikkurillillä aivan tuosta vasemmasta reunasta.
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Voihan sen rannetuen ostaa erikseenkin?
Se on hieman ongelmallista, katsoin että tuo glorious stealth kämmentuki olisi ainoa järkevän oloinen. Tämä rajaa Varmilon näppikset pois kun ainoassa tummassa vaihtoehdossa on tummat kirjaimet, Leopoldin näppäimistöt taas on ihan omia kokojaan mihin ei mikään sovi.

Duckyllä oli jotain TKL näppiksiä, tosin ihmeellisillä värikkäillä välilyönneillä ja pinkeillä entereillä?

Ducky One 2 Backlit TKL, mekaaninen näppäimistö, Cherry MX Red, musta/valkoinen - 159,90€
 
  • Tykkää
Reactions: njs

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Se on hieman ongelmallista, katsoin että tuo glorious stealth kämmentuki olisi ainoa järkevän oloinen. Tämä rajaa Varmilon näppikset pois kun ainoassa tummassa vaihtoehdossa on tummat kirjaimet, Leopoldin näppäimistöt taas on ihan omia kokojaan mihin ei mikään sovi.

Duckyllä oli jotain TKL näppiksiä, tosin ihmeellisillä värikkäillä välilyönneillä ja pinkeillä entereillä?

Ducky One 2 Backlit TKL, mekaaninen näppäimistö, Cherry MX Red, musta/valkoinen - 159,90€
Tuossa tulee mukana tuo Year of the dog välilyönti ja sen lisäksi normaali musta välilyönti.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
Se on hieman ongelmallista, katsoin että tuo glorious stealth kämmentuki olisi ainoa järkevän oloinen. Tämä rajaa Varmilon näppikset pois kun ainoassa tummassa vaihtoehdossa on tummat kirjaimet, Leopoldin näppäimistöt taas on ihan omia kokojaan mihin ei mikään sovi.

Duckyllä oli jotain TKL näppiksiä, tosin ihmeellisillä värikkäillä välilyönneillä ja pinkeillä entereillä?

Ducky One 2 Backlit TKL, mekaaninen näppäimistö, Cherry MX Red, musta/valkoinen - 159,90€
Entterikin löytyy mustana tuo pinkki tulee kaupanpäälliseksi
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Sillä lailla... Proshopissa siirtyi tilaussivun toimitusarvio kesäkuun toiselle viikolle eli jälleen kerran lykkääntyi yli kuukaudella viimeisimmästä toimitusarviosta. Piti mennä vielä USB-C -kaapelikin tuolle tilaamaan valmiiksi, mikä ei tietenkään sovi sitten mihinkään muuhun, kun harva näppis sisältää USB-C -liitännän. Tosin muistui mieleen eräästä näppisvideosta, että jos haluaa pitää kaapelin modernina, niin voi vain käyttää USB-adapteria.

Tekisi kyllä melkein mieli alkaa perumaan tilausta ja suunnata katse GMMK-kompaktiin ja Silent Red-kytkimiin. Tosin ei mitään hajua mistä saisi hyvät Double Shot PBT-hatut Nordic-mallina ja kenties kivalla väriteemalla.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
Sillä lailla... Proshopissa siirtyi tilaussivun toimitusarvio kesäkuun toiselle viikolle eli jälleen kerran lykkääntyi yli kuukaudella viimeisimmästä toimitusarviosta. Piti mennä vielä USB-C -kaapelikin tuolle tilaamaan valmiiksi, mikä ei tietenkään sovi sitten mihinkään muuhun, kun harva näppis sisältää USB-C -liitännän. Tosin muistui mieleen eräästä näppisvideosta, että jos haluaa pitää kaapelin modernina, niin voi vain käyttää USB-adapteria.

Tekisi kyllä melkein mieli alkaa perumaan tilausta ja suunnata katse GMMK-kompaktiin ja Silent Red-kytkimiin. Tosin ei mitään hajua mistä saisi hyvät Double Shot PBT-hatut Nordic-mallina ja kenties kivalla väriteemalla.
Taihaon omasta kaupasta saa miami settiä nordic iso leiskalla jos se on kiva väri. Muuten nuo värilliset on aika vähissä. Kbdfansilta saa myös perus valkonen/harmaa pbt hattija cherry/dsa profiililla iso nordic. Maxgamimgillä myös jotain varmilon hattuja ja duckyn hattuja josta rgb pääsee loistamaan
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Nyt loppui kärsivällisyys ja peruin Proshopin Ducky-tilauksen. Tarkoitus olisikin kasata Gloriouksen GMMK Compactin ympärille setti. Tässä siis ensimmäisen mekaanisen näppiksen asialla olen ja haluan selvitä kokoamisurakasta suht. edullisesti, enkä vielä tähän vaiheeseen ottaa mukaan lubettamista tai kovin eksoottisia kytkinratkaisuja.

Kytkimet:

Olin aiemmin havitellut Cherry MX Silent Redejä, koska haluan hiljaiset kytkimet. Ko. kytkin olisi kuitenkin todennäköisesti ollut aina kompromissi ajatellen sitä, että olen nopea 10-sormikirjoittaja, joka ei ennätä jäädä katsomaan rekisteröikö näppis painalluksen (mikä lineraarisissa on käsittääkseni usein ongelmana) ja jolla sormet helposti väsyvät liian raskaan/pitkän sormilikkkeen jälkeen. Olen myös ymmärtänyt, että ajatellen esim. läppäreiden sun muiden näppiksiä, niin olen todennäköisesti elämäni aikana käyttänyt enemmän Tactile-tyyppisiä kuin lineaarisia näppiksiä.

AliExpressistä (josta muutenkin tilaan paljon) saa näköjään Gateron Silent Brownia, joka voisi olla omaan käyttööni paras vaihtoehto (Browneja pidetään yleensä paljon kirjoittavan varmana valintana ja Silent-versio takaisi hiljaisemman toiminnnan). Ilmeisesti Gateronit eivät ole ihan niin laadukkaita kuin Cherry MX:t ja Silent Browneja on haukuttu raapivasta äänestä. Kuitenkin nuo tuntuvat olevan tykättyjä. Alista saisi myös hiljaista Aliaz-kytkintä, mutta Gateronit ainakin olisivat täysin yhteensopivia GMMK:n kanssa ja Aliazissa olisi nuo PCB-piikit, mitkä pitäisi ilmeisesti leikata GMMK:ta varten pois.

GMMK:han mahdollistaa kytkinten helpon vaihdon, joten myös hieman pelaavana mietin, pitäisikö ainakin WASD-painikkeille ostaa Gateron Silent Redit (pelaajat suosivat lineaarisia). Tosin en tiedä, viekö tämä kirjoittelusta tuntumaa pois, kun osa kytkimistä toimiikin eri tavoin.

Hatut:

Olen tottunut BT-näppikseni isoalaisiin lättänäpainikkeisiin, joten minun ei kannata varmaan valita DSA-tyyppisiä hattuja, jotka käsittääkseni kupolimaisesti kapenevat kohti huippua. Kiiltovalkoiselta työpöydältä löytyy mustaa, punaista ja alumiiniharmaata, joten esimerkiksi Miami-värimaailma ei oikein sovi. PBT-materiaali on vaatimus, jotta hatut kestävät käytössä, eivätkä ala kiiltelemään.

AliExpressistä löytyisi valkoharmaanäppis punaisella ESC:llä mutta hinta alkaa olla varsin kova ja toisaalta hieman mietityttää, vaativatko nuo valkoiset näppäimet sitä, että joka käyttökerralla pitää olla ensin pesemässä käsiä, etteivät vaan tahriinnu. Noissa Alin hattusarjoissa tuntuu olevan usein ongelmaista myös se, kuinka tasaisesti taustavalo näkyy hattujen läpi. Toinen vaihtoehto Alilta olisi tämä "top printed" -sarja mustaharmaapunaisena, joka olisi aika edullinenkin, mutten sitten tiedä, miten top printed vs. dye-subbed oikein menee kestävyyttä ajatellen.

Maxgamingiltä löytyy tosi edullisesti Duckyn musta hattusarja ja Varmilolta esim. punaista, punamustaa sekä vaalean- ja tummanharmaata sarjaa. Hinnat kuitenkin menevät aika armottoman koviksi ja tyypilliseen tapaan kaikkien saatavuus on nolla.

Tietenkin sitä voisi miettiä sellaista ISO-hattusarjaa, jossa ei ole merkkejä. Toisaalta, vaikka 10-sormijärjestelmällä pärjääkin katsomatta näppäimiä, niin kyllä 60%:n näppis, jossa joutuu piilottamaan toimintoja tiettyjen näppäimien taakse (esim. äänenvoimakkuus), saattaa muuttua aika vaivalloiseksi käyttää, jos pitää alkaa miettimään yksittäisten painikkeiden funktiota. Toinen mitä mietin, jälleen pelaamiseen ja myös värimaailman mukauttamiseen, olisi kumisten hattujen hankinta ainakin nyt WASD-painikkeita varten. Jälleen vaan tässä mietin sitä, miten paljon tuo vaikuttaa nopeaan kirjoittamiseen, kun näppäimen pinnan tekstuuri eroaisi radikaalisti. Tuli myös lukaistua arvosteluista, että noissa kumisissa hatuissa voi tapahtua kulumista/tummentumista.

Tällä hetkellä on se fiilis, että tämä saattaisi olla hyvä ja edullinen paketti:

GMMK Compact
KBDfans Gateron Silent Brown (näköjään ovat 5-pin -versioita eli PCB, mitä GMMK ei tue... ei näytä saavan Alista 3-pin -versioita)
KBDfans PBT Cherry profile sub-dyed (Kieltämättä Varmilon hattusarjan ottaisin mielummin, mutta hinta alkaa lähennellä itse GMMK Compactin hintaa ja saatavuuden suhteen saattaisi helposti olla samassa tilanteessa kuin Ducky One 2 Minin kanssa eli tulee kun tulee jos tulee)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2019
Viestejä
60
Nyt loppui kärsivällisyys ja peruin Proshopin Ducky-tilauksen. Tarkoitus olisikin kasata Gloriouksen GMMK Compactin ympärille setti. Tässä siis ensimmäisen mekaanisen näppiksen asialla olen ja haluan selvitä kokoamisurakasta suht. edullisesti, enkä vielä tähän vaiheeseen ottaa mukaan lubettamista tai kovin eksoottisia kytkinratkaisuja.

Kytkimet:

Olin aiemmin havitellut Cherry MX Silent Redejä, koska haluan hiljaiset kytkimet. Ko. kytkin olisi kuitenkin todennäköisesti ollut aina kompromissi ajatellen sitä, että olen nopea 10-sormikirjoittaja, joka ei ennätä jäädä katsomaan rekisteröikö näppis painalluksen (mikä lineraarisissa on käsittääkseni usein ongelmana) ja jolla sormet helposti väsyvät liian raskaan/pitkän sormilikkkeen jälkeen. Olen myös ymmärtänyt, että ajatellen esim. läppäreiden sun muiden näppiksiä, niin olen todennäköisesti elämäni aikana käyttänyt enemmän Tactile-tyyppisiä kuin lineaarisia näppiksiä.

AliExpressistä (josta muutenkin tilaan paljon) saa näköjään Gateron Silent Brownia, joka voisi olla omaan käyttööni paras vaihtoehto (Browneja pidetään yleensä paljon kirjoittavan varmana valintana ja Silent-versio takaisi hiljaisemman toiminnnan). Ilmeisesti Gateronit eivät ole ihan niin laadukkaita kuin Cherry MX:t ja Silent Browneja on haukuttu raapivasta äänestä. Kuitenkin nuo tuntuvat olevan tykättyjä. Alista saisi myös hiljaista Aliaz-kytkintä, mutta Gateronit ainakin olisivat täysin yhteensopivia GMMK:n kanssa ja Aliazissa olisi nuo PCB-piikit, mitkä pitäisi ilmeisesti leikata GMMK:ta varten pois.

GMMK:han mahdollistaa kytkinten helpon vaihdon, joten myös hieman pelaavana mietin, pitäisikö ainakin WASD-painikkeille ostaa Gateron Silent Redit (pelaajat suosivat lineaarisia). Tosin en tiedä, viekö tämä kirjoittelusta tuntumaa pois, kun osa kytkimistä toimiikin eri tavoin.

Hatut:

Olen tottunut BT-näppikseni isoalaisiin lättänäpainikkeisiin, joten minun ei kannata varmaan valita DSA-tyyppisiä hattuja, jotka käsittääkseni kupolimaisesti kapenevat kohti huippua. Kiiltovalkoiselta työpöydältä löytyy mustaa, punaista ja alumiiniharmaata, joten esimerkiksi Miami-värimaailma ei oikein sovi. PBT-materiaali on vaatimus, jotta hatut kestävät käytössä, eivätkä ala kiiltelemään.

AliExpressistä löytyisi valkoharmaanäppis punaisella ESC:llä mutta hinta alkaa olla varsin kova ja toisaalta hieman mietityttää, vaativatko nuo valkoiset näppäimet sitä, että joka käyttökerralla pitää olla ensin pesemässä käsiä, etteivät vaan tahriinnu. Noissa Alin hattusarjoissa tuntuu olevan usein ongelmaista myös se, kuinka tasaisesti taustavalo näkyy hattujen läpi. Toinen vaihtoehto Alilta olisi tämä "top printed" -sarja mustaharmaapunaisena, joka olisi aika edullinenkin, mutten sitten tiedä, miten top printed vs. dye-subbed oikein menee kestävyyttä ajatellen.

Maxgamingiltä löytyy tosi edullisesti Duckyn musta hattusarja ja Varmilolta esim. punaista, punamustaa sekä vaalean- ja tummanharmaata sarjaa. Hinnat kuitenkin menevät aika armottoman koviksi ja tyypilliseen tapaan kaikkien saatavuus on nolla.

Tietenkin sitä voisi miettiä sellaista ISO-hattusarjaa, jossa ei ole merkkejä. Toisaalta, vaikka 10-sormijärjestelmällä pärjääkin katsomatta näppäimiä, niin kyllä 60%:n näppis, jossa joutuu piilottamaan toimintoja tiettyjen näppäimien taakse (esim. äänenvoimakkuus), saattaa muuttua aika vaivalloiseksi käyttää, jos pitää alkaa miettimään yksittäisten painikkeiden funktiota. Toinen mitä mietin, jälleen pelaamiseen ja myös värimaailman mukauttamiseen, olisi kumisten hattujen hankinta ainakin nyt WASD-painikkeita varten. Jälleen vaan tässä mietin sitä, miten paljon tuo vaikuttaa nopeaan kirjoittamiseen, kun näppäimen pinnan tekstuuri eroaisi radikaalisti. Tuli myös lukaistua arvosteluista, että noissa kumisissa hatuissa voi tapahtua kulumista/tummentumista.

Tällä hetkellä on se fiilis, että tämä saattaisi olla hyvä ja edullinen paketti:

GMMK Compact
KBDfans Gateron Silent Brown (näköjään ovat 5-pin -versioita eli PCB, mitä GMMK ei tue... ei näytä saavan Alista 3-pin -versioita)
KBDfans PBT Cherry profile sub-dyed (Kieltämättä Varmilon hattusarjan ottaisin mielummin, mutta hinta alkaa lähennellä itse GMMK Compactin hintaa ja saatavuuden suhteen saattaisi helposti olla samassa tilanteessa kuin Ducky One 2 Minin kanssa eli tulee kun tulee jos tulee)

Gateronin linear kytkimiä pidetään nykyään parempina kuin Cherryn esim. Gateron Yellow on varmaan yksi parhaista halvoista lineaarista kytkimistä markkinoilla. Noista Gateronin tactile kytkimistä en kyllä osaa mitään sanoa, mutta Aliaz kytkin on kyllä erittäin hyvä mielestäni. Tactile bump ei ole kovin iso niissä, mutta tykkäänkin enemmän lineaarisista kytkimistä, joten se voi olla syy miksi pidän niistä. Kuten sanoitkin Gateronin silent kytkimet ovat saaneet aika paljon risuja juuri tuosta raapivasta ja tahmeasta painalluksesta.

Noista kumisista hatuista sen verran, että jos meinaat ostaa niitä niin tuo linkkaamasi hattu setti on cherry profiilissa ja tai haon rubber keycapit on OEM profiilissa. Eli voi olla kirjoittaminen vaikeaa kun on eri profiilin hattuja.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Gateronin linear kytkimiä pidetään nykyään parempina kuin Cherryn esim. Gateron Yellow on varmaan yksi parhaista halvoista lineaarista kytkimistä markkinoilla. Noista Gateronin tactile kytkimistä en kyllä osaa mitään sanoa, mutta Aliaz kytkin on kyllä erittäin hyvä mielestäni. Tactile bump ei ole kovin iso niissä, mutta tykkäänkin enemmän lineaarisista kytkimistä, joten se voi olla syy miksi pidän niistä. Kuten sanoitkin Gateronin silent kytkimet ovat saaneet aika paljon risuja juuri tuosta raapivasta ja tahmeasta painalluksesta.

Noista kumisista hatuista sen verran, että jos meinaat ostaa niitä niin tuo linkkaamasi hattu setti on cherry profiilissa ja tai haon rubber keycapit on OEM profiilissa. Eli voi olla kirjoittaminen vaikeaa kun on eri profiilin hattuja.
Kiitos neuvoista. En olisi hoksannut ottaa huomioon profiilin yhteensopivuutta kumihattuja koskien. Tosin päätin jo, etten niitä tilaa, vaan menen yhdellä hattutyypillä.

Sekin selvisi, että koskien niin Gateron Silentteja kuin Aliazeja, niin AliExpressistä näyttäisi saavan vain 5-pin/PCB -ratkaisuja. Kyselin asiaa varmuuden vuoksi Glorioukselta ja sieltä vastattiin, että tosiaan 3-pin/Plate Mounted pitää olla GMMK:ta varten. Tosin sieltä sanottiin myös, että noita 5-pinnisiä voi kyllä ostaa ja itse katkoa nuo ylimääräiset muovitikut pois. Hassua tietenkin ostaa uutta tavaraa ja alkaa heti mutiloimaan, mutta ilmeisesti tätä harrastetaan paljon.

Redditin kautta olen yrittänyt tehdä pientä Aliaz vs. Gateron Silent Brown -vertailua ja ainakin tähän asti lukemani perusteella moni tuntuu kannattavan sitä, että säästää rahan ja ottaa halvemman Gateronin Aliazin ollessa käytännössä lähes sama kuin Silent Brown mutta vähän laadukkaammassa kuoressa. Aliazista muuten joku mainitsi, että tuntui kovin löysältä/heiluvalta GMMK:hon lyöntynä, mutta taisi olla ensimmäisien erien ongelmia.

Tuollaiset Tactile-kytkimet etenkin Cherry-profiilin matalimmilla hatuilla saattaisivat olla siinäkin mielessä Linear-kytkimiä parempia omaan käyttöön, että olen tosiaan nyt vajaat kymmenisen vuotta käyttänyt Logitechin BT-näppistä, jossa on matalat laattamaiset painikkeet (sillä on ollut kiva kirjoitella pidemmästi ja nopeasti ilman että sormet väsyvät). Lineaarisiahan joutuu käsittääkseni lyömään pohjaan, jos haluaa olla varma, että painallus rekisteröityy, kun taas Tactile-kytkimien kanssa riittää painallus siihen bumpiin saakka. Muistuu mieleen, että esim. yliopistolla tuli aikoinaan kirjoiteltua jollain halvalla, korkeahattuisella näppiksellä, jossa joutui juuri lyömään pohjaan koko ajan, ja sormet siinä kyllä melko kipeiksi tulivat.

EDIT: Mitenhän on noiden KBDfansin Cherry Profile Sub-dyed hattujen kanssa? Yritin redditistä katsella arvioita ja ainakin siellä ko. firman top-printed hattuja haukuttiin siitä, että merkit kuluvat suht. äkkiä pois. Harmi kun tuolla ei ollut Double Shot hattuja Nordic-layoutilla. Pitää joko ottaa riski KBDfansin hattujen kanssa tai sitten itkeä ja maksaa Varmilon hattujen hinta (tällä hetkellä kiehtoo eniten juuri tuollainen punamusta teema) Maxgamingistä.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
571
Mistä tietää noita näppiksiä kattellessa, ettei pidä tajutonta ääntä näpytellessä ? Onko tällä hetkellä mitään huippuhyviä tarjouksia missään?

Menisi kyllä hyväkuntoinen käytettykkin, jos jollain olis :confused:
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 705
Mistä tietää noita näppiksiä kattellessa, ettei pidä tajutonta ääntä näpytellessä ?
Tuo on ihan suhteellista, itse käyttelen sinisiä kytkimiä ja olen tyytyväinen. Ei pidä tajutonta ääntä ja hiljaisempi kuin kirjoituskone mutta uskaltaisin väittää että monessa perheessä esim. yöaikaan tulisi sanomista.

Parhaiten eron huomaat kun itse testaat näppäimistöä, mikäli se ei onnistu katso / kuuntele esim. nämä videot missä testataan useampaa erilaista kytkintä



+

 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Lisäksi noissa merkkaa sitten se itse lankun toteutus ja miten näppäinhatut jne on eli pääseekö hattu iskemään lankkuun jolloin yleensä tulee vähän extra ääntä.

Itse testaamalla oikeastaan ainoa keino. Tilaa/hakee jostain missä hyvät palautusehdot niin pystyy itse käytössä testaamaan. Tai jos löytyy joku liike missä näppäimistöjä esillä.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
571
Tuo on ihan suhteellista, itse käyttelen sinisiä kytkimiä ja olen tyytyväinen. Ei pidä tajutonta ääntä ja hiljaisempi kuin kirjoituskone mutta uskaltaisin väittää että monessa perheessä esim. yöaikaan tulisi sanomista.

Parhaiten eron huomaat kun itse testaat näppäimistöä, mikäli se ei onnistu katso / kuuntele esim. nämä videot missä testataan useampaa erilaista kytkintä



+

Pitänee katsella noita. Gigantissa tulee välillä käytyä, mutta veikkaanpa ettei siellä mahdottomia ole näytillä.

Tosiaan juurikin yöllä ei saisi armoton naputus Kuulua. :)
 
Liittynyt
23.02.2019
Viestejä
60
Kiitos neuvoista. En olisi hoksannut ottaa huomioon profiilin yhteensopivuutta kumihattuja koskien. Tosin päätin jo, etten niitä tilaa, vaan menen yhdellä hattutyypillä.

Sekin selvisi, että koskien niin Gateron Silentteja kuin Aliazeja, niin AliExpressistä näyttäisi saavan vain 5-pin/PCB -ratkaisuja. Kyselin asiaa varmuuden vuoksi Glorioukselta ja sieltä vastattiin, että tosiaan 3-pin/Plate Mounted pitää olla GMMK:ta varten. Tosin sieltä sanottiin myös, että noita 5-pinnisiä voi kyllä ostaa ja itse katkoa nuo ylimääräiset muovitikut pois. Hassua tietenkin ostaa uutta tavaraa ja alkaa heti mutiloimaan, mutta ilmeisesti tätä harrastetaan paljon.

Redditin kautta olen yrittänyt tehdä pientä Aliaz vs. Gateron Silent Brown -vertailua ja ainakin tähän asti lukemani perusteella moni tuntuu kannattavan sitä, että säästää rahan ja ottaa halvemman Gateronin Aliazin ollessa käytännössä lähes sama kuin Silent Brown mutta vähän laadukkaammassa kuoressa. Aliazista muuten joku mainitsi, että tuntui kovin löysältä/heiluvalta GMMK:hon lyöntynä, mutta taisi olla ensimmäisien erien ongelmia.

Tuollaiset Tactile-kytkimet etenkin Cherry-profiilin matalimmilla hatuilla saattaisivat olla siinäkin mielessä Linear-kytkimiä parempia omaan käyttöön, että olen tosiaan nyt vajaat kymmenisen vuotta käyttänyt Logitechin BT-näppistä, jossa on matalat laattamaiset painikkeet (sillä on ollut kiva kirjoitella pidemmästi ja nopeasti ilman että sormet väsyvät). Lineaarisiahan joutuu käsittääkseni lyömään pohjaan, jos haluaa olla varma, että painallus rekisteröityy, kun taas Tactile-kytkimien kanssa riittää painallus siihen bumpiin saakka. Muistuu mieleen, että esim. yliopistolla tuli aikoinaan kirjoiteltua jollain halvalla, korkeahattuisella näppiksellä, jossa joutui juuri lyömään pohjaan koko ajan, ja sormet siinä kyllä melko kipeiksi tulivat.

EDIT: Mitenhän on noiden KBDfansin Cherry Profile Sub-dyed hattujen kanssa? Yritin redditistä katsella arvioita ja ainakin siellä ko. firman top-printed hattuja haukuttiin siitä, että merkit kuluvat suht. äkkiä pois. Harmi kun tuolla ei ollut Double Shot hattuja Nordic-layoutilla. Pitää joko ottaa riski KBDfansin hattujen kanssa tai sitten itkeä ja maksaa Varmilon hattujen hinta (tällä hetkellä kiehtoo eniten juuri tuollainen punamusta teema) Maxgamingistä.
5-pin kytkimistä joo on tosi yleistä ja helppoa katkoa ne jalat. Itse tein sitä tuossa viime vklp ja ei siinä 10 minuuttia pidempään mennyt.

Kannattaa varmaan kyllä mennä vaan jollain gateronin kytkimillä, kun onhan nuo aliaz kytkimet paljon kalliimpia. Sun puheitten perusteella voisin vannoa, että rakastaisit Topre kytkimillä varustettuja näppiksiä. Niissä on vaan se huono puoli, että maksavat naurettavan paljon.

KBDfansilta on yhdet dyesub hatut tullu hankittua ja aivan loistokunnossa ovat vieläkin. Redditissä on aika paljon elitistejä ketkä tykkää sanoa, että kaikki muut hatut ovat huonoja paitsi GMK hatut vaikka näin ei tietenkään ole. Nuo Varmilon hatut ovat btw myös dyesub menetelmällä. ISO Nordicille on kyllä valitettavan vaikea löytää erilaisia hattuja, jonka takia itse opettelin käyttämään ANSI layouttia.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
252
@Tigerman82 Kannattaisi kuitenkin käydä kaupassa kokeilemassa noita eri kytkimiä, jos nyt ei Gateron kytkimä löydy niin Cherryn vastaavat ovat kuitenkin melko lähellä. Saa vähän tuntumaa miltä lineaariset, ruskeat yms. tuntuvat. Aika vähän mikään noista lopulta muistuttaa perinteisen tai läppärin näppäimistön tuntumaa. Internet hypen perusteella tulet vain pettymään. Teoriasssa kuulostaa loistavalta, että voit olla painamatta näppäintä pohjaan asti heti "tactile-bumpin" jälkeen, mutta väittäisin että 90% ihmisistä paukuttelee ihan pohjaan asti. Varsinkin ruskeilla kytkimillä, joilla "tactile-bump" on verrattain pieni.

Ja ei kyllä kannata laittaa wasd-rykelmälle mitään erilaisia kytkimiä, kusee vain omaan nilkkaan kun tuntuma on erilainen eri kirjaimilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
@Tigerman82 Kannattaisi kuitenkin käydä kaupassa kokeilemassa noita eri kytkimiä, jos nyt ei Gateron kytkimä löydy niin Cherryn vastaavat ovat kuitenkin melko lähellä. Saa vähän tuntumaa miltä lineaariset, ruskeat yms. tuntuvat. Aika vähän mikään noista lopulta muistuttaa perinteisen tai läppärin näppäimistön tuntumaa. Internet hypen perusteella tulet vain pettymään. Teoriasssa kuulostaa loistavalta, että voit olla painamatta näppäintä pohjaan asti heti "tactile-bumpin" jälkeen, mutta väittäisin että 90% ihmisistä paukuttelee ihan pohjaan asti. Varsinkin ruskeilla kytkimillä, joilla "tactile-bump" on verrattain pieni.
Jep, pitänee käydä. Täällä Oulussa vaan ei taida olla muita paikkoja kuin Gigantti ja Verkkokauppa.comissa. Jälkimmäisessä tulikin käytyä joku aika sitten kokeilemassa Corsairin sun muiden pelinäppisten kytkimiä. Muistaakseni se fiilis jäi, että näin Logitechiä ikäni suosineena Romer G tuntui todella puuromaiselta (tuntui lähinnä siltä kuin olisi kaivannut pientä jämäkkyyttä ja jännitystä kytkimeen), Corsairin näppiksessä oleva MX Silent Red paremmalta mut ehkä juuri myös vähän puuromaiselta ja toisessa Corsairissa ollut Brown hitusen sormia väsyttävältä ja liian napakkaääniseltä. Ainakin tuo kertoo sen, ettei tarvi raskaampia kytkimiä tuoda mukaan tähän yhtälöön. Sekin toki helpottaa asiaa, että joka tapauksessa haluan Silent-tyyppiset kytkimiset, silläkin hinnalla että joku tavisversio tuntuisi paremmalta.

Budjetti näyttää joka tapauksessa olevan se, että n. 40 eurolla on saatava 60-70 kytkintä (Alista saa tuohon hintaan Aliazet ja esim. Reicheltiltä Cherry MX Silent Redit). Gateronin Silent Browneja (tai Redejä) ei taida sittenkään harkita, kun lisävertailu tuotti sen fiiliksen, että edellisen virkkeen kytkimet vetävät pidemmän korren, eikä hintaero ehdi kasvaa kamalaksi.

EDIT: Nuo Aliazethan olisivat siinäkin mielessä kivat, kun käsittääkseni se bump on etenkin 60g versiossa sen verran lievä, että tuntuu menevän melkein lineaarimaiseksi. Tosin se yleinen neuvo tuntuu olevan, että 70g on suotavampi melkein niillekin, jotka haluavat nimenomaan kevyempää kytkintä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
252
Jep, pitänee käydä. Täällä Oulussa vaan ei taida olla muita paikkoja kuin Gigantti ja Verkkokauppa.comissa. Jälkimmäisessä tulikin käytyä joku aika sitten kokeilemassa Corsairin sun muiden pelinäppisten kytkimiä.
Aivan unohdin, olihan tästä aikaisemmin jo puhetta.

Nykypäivänä vähän turhan paljon kytkinvaihtoehtoja valittavaksi ja uusia tuntuu tulevan miltei joka kuukausi. Yksittäisiä kytkimä voi kokeilla switch testereillä, mutta huono noilla on muodostaa mitään kokonaiskuvaa. Tuo GMMK on varmaankin ihan hyvä idea siinä mielessä. Gateronin, Cherryn ja Kailhin peruskytkimet eivät onneksi ole kovin kalliita vaikka tilaa koko setin:

SWITCHES *68

Tai-Hao:lla näyttäisi olevan joitain ihan hyvännäköisiä PBT doubleshot ISO-DE näppäinhattusettejä.

E-shop | Candykeys
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.03.2019
Viestejä
319
Erinomaista lisätietoa näppäimistöistä mm. "clack" efektistä, mikä on siis eri juttu kuin kytkimen "click".


 
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
163
@Tigerman82 Kannattaisi kuitenkin käydä kaupassa kokeilemassa noita eri kytkimiä, jos nyt ei Gateron kytkimä löydy niin Cherryn vastaavat ovat kuitenkin melko lähellä. Saa vähän tuntumaa miltä lineaariset, ruskeat yms. tuntuvat. Aika vähän mikään noista lopulta muistuttaa perinteisen tai läppärin näppäimistön tuntumaa. Internet hypen perusteella tulet vain pettymään. Teoriasssa kuulostaa loistavalta, että voit olla painamatta näppäintä pohjaan asti heti "tactile-bumpin" jälkeen, mutta väittäisin että 90% ihmisistä paukuttelee ihan pohjaan asti. Varsinkin ruskeilla kytkimillä, joilla "tactile-bump" on verrattain pieni.
+1. Itse tilasin suorilta punaisilla kytkimillä kun se oli niin suosittu. Petyin, ja tilasin ruskeat joihin petyin myös. Tuntuma on cherryn ruskeissa minusta todella ikävä, ei sitä pykälää edes kunnolla tunne - tuntuu vaan rahisevan. Jotkut noista kai tykkää, minä en yhtään.

Nyt käytössä MX siniset, jotka on kyllä ollut kivat. Ostin tosin justiinsa näppiksen MX Cleareilla, se tuntui ainakin minun makuun parhaalta mitä olen testannut näistä kliksumattomista. Aktivointipiste tuntuu paljon selkeämmin kuin ruskeissa ja näillä kirjoittaessa en pohjaa nappeja niin helposti (= minun käytössä on hiljaisempi kuin muut vaihtoehdot on olleet)
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
+1. Itse tilasin suorilta punaisilla kytkimillä kun se oli niin suosittu. Petyin, ja tilasin ruskeat joihin petyin myös. Tuntuma on cherryn ruskeissa minusta todella ikävä, ei sitä pykälää edes kunnolla tunne - tuntuu vaan rahisevan. Jotkut noista kai tykkää, minä en yhtään.

Nyt käytössä MX siniset, jotka on kyllä ollut kivat. Ostin tosin justiinsa näppiksen MX Cleareilla, se tuntui ainakin minun makuun parhaalta mitä olen testannut näistä kliksumattomista. Aktivointipiste tuntuu paljon selkeämmin kuin ruskeissa ja näillä kirjoittaessa en pohjaa nappeja niin helposti (= minun käytössä on hiljaisempi kuin muut vaihtoehdot on olleet)
Vikaan meni siinä, että oli Cherryn ruskeat kytkimit, jotka tuntuvat ”hankaavilta”. Gateronin ruskeat paljon paremman tuntuiset (minun mielestäni) ja eihän se ”tactile bump” kovin suuri ole, mutta ajan kanssa oppii olemaan paukuttamatta pohjaan. Mutta hyvä, että mieluinen kytkin kuitenkin löytyi:tup:
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
571
Tulipahan nyt tuo Logitechin g413 napattua cittarista mukaan, kun oli hiirikin bundlessa mukana ja suht ok hintainen. (89,90). Eipä tuo nyt kovin pahalta kuullosta. Saa nähdä sitten illalla kun muu kämppä ihan hiljainen :dead:
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Koitan käydä tällä viikolla Gigantissa kokeilemassa vielä eri kytkimien tuntumaa, mutta pakostakin tässä joutuu sokeana ostelemaan. Jos mitään merkittävää tapahdu, niin GMMK Compactin kaveriksi lähtee...

Candykeysin Tai-Hao -hattusarja ISO-DE
*Harmittavasti punamustateemainen oli loppunut mutta toisaalta mustaharmaa taitaa olla varmempi vaihtoehto jos käy niin, ettei punainen enää kiinnostakaan (varsinkin kun punaista voi tuoda näppiksen valojen kautta mukaan ja saada myös pois)
* Profiili taitaa olla OEM mikä ei tietenkään ole yhtä kiva matalista laattanäppiksistä tulevalle kuin Cherry, mutta kovin tuntuvat Tai-Haot olevan suosittuja, joten ei varmaan huonokaan ratkaisu ole
* ISO-DE -layoutissa ei tainnut olla muuta kuin että joutuu Y:n ja Z:n paikkaa vaihtamaan sekä elämään U-umlautin kanssa
* Ilmeisesti tuo standardikoko sopii GMMK Compactiin eikä tarvi noita Extended kitejä ostella
* Oletan että näppiksen alarivin tyhjä painike (kolmas vasemmalta) toimii Fn-painikkeen (joka on aika olennainen GMMK:n kaltaisen näppiksen kanssa) virassa

KBDfansin Aliaz kytkimet 70g
* Mitä enemmän näistä lukee, niin sitä enemmän tulee se fiilis, että voisivat olla mainiot etenkin sellaiselle, joka ei osaa välttämättä valita linear- ja tactile-tyyppien väliltä
* Moni tuntuu pitävän 70g-versiota parempana kuin 60g ja toisaalta sen muistan ainakin G Romer/Silent Red/Brown -kokeiluista, että vaikka haluankin välttää sormien väsymystä, niin liian kevyt kytkin tuntuu jotenkin löysältä ja tunnottomalta
* Näitä joutuu tietenkin modaamaan mikä toisaalta vähän huolettaa (aina haluaisi valmiiksi täysin yhteensopivan) mutta eihän siihen tosiaan vaadita muuta kuin oikeanlaisilla pihdeillä parin muovitapin katkaisu per kytkin
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
252
* ISO-DE -layoutissa ei tainnut olla muuta kuin että joutuu Y:n ja Z:n paikkaa vaihtamaan sekä elämään U-umlautin kanssa
* Ilmeisesti tuo standardikoko sopii GMMK Compactiin eikä tarvi noita Extended kitejä ostella
* Oletan että näppiksen alarivin tyhjä painike (kolmas vasemmalta) toimii Fn-painikkeen (joka on aika olennainen GMMK:n kaltaisen näppiksen kanssa) virassa
Muutaman erikoismerkin sijainneissa on myös eroavaisuuksia, ylin rivi on miltei sama. Y:n ja Z:n näppäinhattuja en suosittele fyysisesti vaihtamaan, koska OEM profiilissa hatun muotoilu vaihtelee riveittäin. Ei tarvi mitään Extended kittejä ellei tuohon nyt satu löytymään jotain Suomi/Nordic addonia. Alla havainnollistava kuva layouteista.



Kuvien perusteella GMMK:n fn näyttäisi olevan kolmas oikealta (missä oikea windows-näppäin tavallisesti on).
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Muutaman erikoismerkin sijainneissa on myös eroavaisuuksia, ylin rivi on miltei sama. Y:n ja Z:n näppäinhattuja en suosittele fyysisesti vaihtamaan, koska OEM profiilissa hatun muotoilu vaihtelee riveittäin.
Voi voi... Menipäs vaikeaksi sitten. Jos eroavaisuuksia on liikaa, niin varsinkin tällaisessa, esteettisistäkin syistä tehdyssä ostoksessa moinen alkaa harmittamaan. Jos PBT:stä ja siitä, ettei näppäimistössä ole ainakaan vääriä merkkiä väärillä paikoilla, niin vaihtoehdot lienevät...

Ducky Doubleshot musta
+ Halpa, doubleshot
- Tylsänoloinen, korkea OEM-profiili, tilaustuote

KBDfans Dye-subbed valkoharmaa
+ Cherry-profiili
- valkoharmaateema todella arkisen/vanhanaikaisen näköinen, dye-subbed ei yhtä kestävä kuin doubleshot, hitusen kallis Ali-näppikseksi

Tai-Hao Doubleshot Miami
+ Doubleshot, Tai-hao -hattujen tyylikkyys
- Ei sovi omiin väreihin, korkea OEM-profiili

Varmilo Dye-subbed Punaharmaa tai Kahden sävyn harmaa
+ Kivat väriteemat, Varmilon oma Cherryn ja OEM -profiilien välissä oleva hattuprofiili
- Kallis, tilaustuote, dye-subbed (etenkin tässä hintaluokassa :/)

Ja ässänä hihassa KBDfans EnjoyPBT Blank valkoharmaa
+ Ei huolta merkkien kulumisesta, edullinen, Cherry-profiili
- Tyhjät näppäimet vaikeita tilanteissa, joissa ei käytä 10-sormijärjestelmää (etenkin jos kajoaa ylimpään riviin tai Fn-painikkeisiin)

Tuntuisi siltä, että ainakin Varmilo ja Tai-Hao karsiutuvat heti kättelyssä pois koskien joko väriteemaa tai sitä, että hattujen korkealla hinnalla pitäisi saada kaikki halutut ominaisuudet. Duckyn hatut ovat auttamatta tylsät (vaikka GMMK:n mukana taitaakin tulle punainen Ascend/ESC -painike piristämään), millä kuitenkin on väliä tällaisessa projektissa. Periaatteessa siis KBDfansin valikoimasta pitää valita ja kumpaisessakin on ainakin matalampi Cherry-profiili. Pikku hiljaa alkaa fiilis olla se, että valkkaan tuon tyhjäpainikkeisen (ja pidän vaikka lunttauslappua näppiksen lähellä, jos unohtuu, mikä painike oli missäkin). Pitänee vaan vielä varmistaa, ettei nyt tuon Blankin kanssa astu mihinkään miinaan ajatellen layoutia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
252
dye-subbed ei yhtä kestävä kuin doubleshot
Dye-sub merkit ovat kyllä käytännössä aivan yhtä kestävät kuin Doubleshot -tekniikalla tehdyt. Väri "imeytetään" muoviin sen verran syvälle, että saat kyllä urakoida hiomapaperilla ennen kuin merkit alkavat kulumaan. Valmistajasta riippuen merkit saattavat olla hieman vähemmän terävät, mutta erot ovat pieniä. EnjoyPBT tekee parasta jälkeä nykypäivänä. Mulla on tuommoinen KBDfans blänkki ("Gateron blank" -nimellä myydään joissain paikoissa) setti ja ovat kyllä laadukkaat, varmistaa vain että laittavat sen ISO-lisärin mukaan.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
EnjoyPBT tekee parasta jälkeä nykypäivänä. Mulla on tuommoinen KBDfans blänkki ("Gateron blank" -nimellä myydään joissain paikoissa) setti ja ovat kyllä laadukkaat, varmistaa vain että laittavat sen ISO-lisärin mukaan.
Tuossa sun avatarissa näköjään onkin otos setistäsi. Näyttää kyllä hyvältä. Miten muuten olet kokenut nuo valkoiset painikkeet siistinä pitämisen kannalta? Vaikka pesenkin käsiä monta kertaa päivässä ja tapana on pyyhkiä kerran pari viikossa nihkeällä mikroliinalla näppis, niin silti aika usein tulee kiireessä esim. hivenen kosteilla tai rasvaisilla käsillä käsiteltyä näppistä. Tuleeko ongelmia valkoisten painikkeiden kanssa vai onko nuo sen verran hyvää muovia, että vaikka pintaan tulisikin likaa/värjäymää, niin lähtee kyllä pyyhkimällä?
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
252
Ihan hyvin pysyvät puhtaina, ei ole ollut ongelmaa. Itse tykkään pyyhkäistä imurin harjapäällä muutaman viikon välein niin lähtee irtopöly myös väleistä, toki välillä myös luutulla. Nuo eivät tosiaan ole ihan puhtaan valkoiset vaan lämpimän beigemäiset. Tässä kuvassa minusta värit jokseenkin kohdallaan.

IMG_4279-1.jpg
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Ihan hyvin pysyvät puhtaina, ei ole ollut ongelmaa. Itse tykkään pyyhkäistä imurin harjapäällä muutaman viikon välein niin lähtee irtopöly myös väleistä, toki välillä myös luutulla. Nuo eivät tosiaan ole ihan puhtaan valkoiset vaan lämpimän beigemäiset. Tässä kuvassa minusta värit jokseenkin kohdallaan.
Hyvältä kyllä näyttää. Oma pöytäkin on enemmän lämpimän valkoinen kuin vitivalkoinen, niin beigemäisyys ei haittaa. Tuossa omassa linkissä tuo harmaa vaan näyttää vähän kellertävältä ja kun tässä työpöydällä on alumiinista kampetta jonkun verran, niin mietin, mitenhän sointuu yhteen. Kyllähän tuo sunkin näppiksen harmaa näyttäis menevän aika hyvin yhteen monitorin jalan kanssa ja varmaan kuitenkin kyseessä on sama tuote ja väriteema. Tosin huomasin, että EasyPBT:tä on saanut ns. Slate-värillä, mikä taipuu kai puhtaammin kylmään hopeaan/alumiiniin, mutta harmittavasti kyseessä on ilmeisesti ollut tosi rajatusti saatava väriteema.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
15
KBDFans myy myös tällaisia hattuja:
top printed dsa pbt keycaps Nordic layout

Tällainen group buy on päättymässä 25.4., kohtalaiset (katso alareunan keskustelu) suominäppäimet saatavilla international kit -paketissa.
[GB] Enjoypbt x Gok Kuro Shiro Pbt keycaps set

Tällainen setti (+ international kit) on tulossa, mutta milloin?
[PRE-ORDER]R2 Enjoypbt Black on White with Icon Mods 163Keys

Massdropissa tämmöinen group buy (+ international kit) päättyy 2 päivän päästä:
WinMix Retro Beige DSA Dye-Subbed Keycap Set | Price & Reviews | Massdrop
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Itse asiassa, jos nyt olisi tarvetta näppäinhatuille niin itse osallistuisin tähän Group Buy:hin:

[Starts on April 19] EPBT x biip Extended 2048 PBT Keycaps Set

Väri pitäisi olla sama kuin tuossa ylempänä, tyylivaikutteet vanhoista Applen AEK II näppäimistöistä. Tarjoavat myös international / Nordic -kittiä.
Muutenhan tuo olisi hyvä vaihtoehto, mutta pitävätkö nuo hinnat paikkaansa. Kauhistelinkin jo tuon menneen Slate-setin Group Buyn kohdalla, että onko tosiaan niin, että lähtöhinta on sata dollaria ja päälle vielä parikybää, jos haluaa Nordic-kitin. Toki tuolta taitaa saada ilmaisen toimituksen(kin), mutta noilla hinnoilla alkaa taas näppiksen kokonaishinta kohota ainakin näin ensimmäistä mekaanista hankkivalla pilviin.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
252
KBDFans myy myös tällaisia hattuja:
top printed dsa pbt keycaps Nordic layout

Tällainen group buy on päättymässä 25.4., kohtalaiset (katso alareunan keskustelu) suominäppäimet saatavilla international kit -paketissa.
[GB] Enjoypbt x Gok Kuro Shiro Pbt keycaps set

Tällainen setti (+ international kit) on tulossa, mutta milloin?
[PRE-ORDER]R2 Enjoypbt Black on White with Icon Mods 163Keys

Massdropissa tämmöinen group buy (+ international kit) päättyy 2 päivän päästä:
WinMix Retro Beige DSA Dye-Subbed Keycap Set | Price & Reviews | Massdrop
Tuo ylin ei tosiaan ole Dye Sub vaan ihan normi printti ja saattaa sitten kulua nopeasti (huomaa vaalea fontti tummalla taustalla).

Alin vaikuttaa hyvin kohtuuhintaiselta, pitää vain muistaa laskea Massdropin postit ja verot mukaan. KbdFans on nuo pystynyt välttämään.

Muutenhan tuo olisi hyvä vaihtoehto, mutta pitävätkö nuo hinnat paikkaansa. Kauhistelinkin jo tuon menneen Slate-setin Group Buyn kohdalla, että onko tosiaan niin, että lähtöhinta on sata dollaria ja päälle vielä parikybää, jos haluaa Nordic-kitin. Toki tuolta taitaa saada ilmaisen toimituksen(kin), mutta noilla hinnoilla alkaa taas näppiksen kokonaishinta kohota ainakin näin ensimmäistä mekaanista hankkivalla pilviin.
Joo, valitettavasti nuo pitävät ihan paikkansa ja taitavat olla vieläpä hintahaitarin alemmassa päässä, jos verrataan muihin high-end hattusetteihin. Tuo mun linkkaama oli hiukan halvempi. Noissa on sitten tosi hyvä kattavuus, jos ei ole täysin standardi layoutti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 266
Viestejä
4 196 089
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom