Mekaaniset näppäimistöt

Waldo

Niin elämä kuin videopelitkin tunteella.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 355
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
125
Mitä puhdistuskeinoja olette käyttäneet mekaanisten näppisten kanssa erilaisten katastrofien jäljiltä? Käsittääkseni yleisin ongelma on että näppäimistä tulee "tahmeita" helposti jos sinne pääsee jotain?
Jos kyseessä on näppäimet missä on vakaimet niin voi olla että vakaimesta on lähtenyt voiteluaineet livohkaan ja siihen riittää ihan vaan liukasteen lisäys, itse olen käyttänyt Biltemasta teflon pohjaista PTFE tahnaa Costarin vakaimiin jokusen kuukauden kun oli oikea shift ja backspace jäykän oloiset ja hyvin on pelittänyt.

Jos ihan kytkin on jumissa niin useimmat kytkimet voi purkaa, puhdistaa ja voidella uudelleen vaikka sellaisella tavaralla kuin DuPontin Krytox.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 838
Jos kyseessä on näppäimet missä on vakaimet niin voi olla että vakaimesta on lähtenyt voiteluaineet livohkaan ja siihen riittää ihan vaan liukasteen lisäys, itse olen käyttänyt Biltemasta teflon pohjaista PTFE tahnaa Costarin vakaimiin jokusen kuukauden kun oli oikea shift ja backspace jäykän oloiset ja hyvin on pelittänyt.

Jos ihan kytkin on jumissa niin useimmat kytkimet voi purkaa, puhdistaa ja voidella uudelleen vaikka sellaisella tavaralla kuin DuPontin Krytox.
Noita Krytoxejakin moneen lähtöön näemmä, mitään tarkempia vinkkejä?
Täällä siis Cherry MX Redit on vloppuna syöny sokeritoista juomaa, tahmaa muutama näppäin eikä vesipesu (topsilla itse kytkimen päältä päin erästä ohjetta noudattaen) auta kuin hetkellisesti. Ja siis nimenomaan kytkimet tahmaavat
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Itse en muista milloin olisin viimeksi jotain näppikselle kaatanut. Kuitenkin jos jotain tarvitsee puhdistaa / huoltaa esim. silloin kun ostanut käytetyn näppiksen, niin olen yleensä käynyt seuraavan rutiinin lävitse:

- Hatut irti
- Hatut pesuun lillumaan kevyessä vesi / Fairy liuoksessa muutamaksi tunniksi
- Hatut pois liuoksesta ja niiden puuhkiminen mikrokuituliinalla ja samalla tietysti kuivaus

- Kun hatut pesussa, niin sillä aikaa olen puhdistanut näppiksen top platen ja kytkimet PRF contact cleanerilla
- Stabilaattorit irti ja niille myös puhdistus samalla kliinerillä
- Jos stabilaattorit malli Costar / wire / rautalanka, niin sitten olen laittanut niiden juuriin / saranakohtiin todella paksua silikoniöljyä (5000 cps tms) jolla saadaan metalliset kolinat pois sekä smoothimpi liike. Hattuja kiinnittäessä olen laittanut samaa öljyä myös stabilaattorin yläosaan kohtaan johon hatun kiinnike tulee.
- Jos stabilaattorit taas mallia shaft (esim. Duckylla ja CM:llä) niin olen laittanut silikonirasvaa (ei öljyä) shaftiin todella pienen määrän.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
125
Noita Krytoxejakin moneen lähtöön näemmä, mitään tarkempia vinkkejä?
Täällä siis Cherry MX Redit on vloppuna syöny sokeritoista juomaa, tahmaa muutama näppäin eikä vesipesu (topsilla itse kytkimen päältä päin erästä ohjetta noudattaen) auta kuin hetkellisesti. Ja siis nimenomaan kytkimet tahmaavat
Cherry MX Switch Lubrication Guide tossa on aika hyvä ja kattava guide/thread jota ite seurasin kun kävi vahinko joskus, itse sain tilattua DuPontin teflon silikooni settiä silloisesta duunista DuPontin edustajan kautta joten miten sitä muuten saa on täysi mysteeri.

Noissakin menee sellaiseksi hifistelyksi tuo homma että periaatteessahan tärkeintä on se että tökötti mitä väleihin tunkee on muoville ystävällistä ja ei sisällä mitään mikä johtaa sähköä eli mielellään synteettistä teflon ja/tai silikoni spraytä/öljyä ja puhdistukseen ite käyttänyt ihan isopropyylialkoholia jota jäänyt joskus jostain yli.

EDIT: ja tärkeintä se että ei sisällä asetonia koska muuten lähtee muovit viemäristä alas.


EDIT2: Ahlsell - SILIKONIRASVA ELINTARVIKEHYV. LOCTITE 8104/75ML - Silikonirasva 8104 Loctite

Ahlsell - SILIKONIRASVA 100G CRC 100G SIL100 - Silikonirasva Silicone Grease CRC

Ahlsell - KUIVAVOITELU PTFE 520 AT-3650 - Kuivavoiteluaine PTFE-Spray 3650 AT-tuote


Tuossa pari jota tuli itellä nopeasti vastaan, en tiedä käykö nuo mutta ainakin tuo CRC:n kuulostaa hyvältä kun ei tuhoa muoveja ja on eristävä.


Noissakin kannattaa tietenkin kysyä myyjältä että soveltuuko kyseiseen käyttötarkoitukseen varmasti.
 
Viimeksi muokattu:

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Jos kytkimiä on pitänyt puhdistella, niin olen käyttänyt tuota samaa PRF Contact Cleaneria. Sama kamaa käytän piirilevyjen tms puhdistukseen muissakin hommissa. Ei johda sähköä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 838
Jos kytkimiä on pitänyt puhdistella, niin olen käyttänyt tuota samaa PRF Contact Cleaneria. Sama kamaa käytän piirilevyjen tms puhdistukseen muissakin hommissa. Ei johda sähköä.
Poistaako/liuottaako tuo sokerijämät mitkä tuolla nyt ilmeisesti aiheuttaa ne jumitukset?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 838
No tietysti se kytkin pitää avata ja sitten puhdistaa, ei ne paskat sieltä muuten lähde.

I did a guide of how to open Cherry switches... • deskthority
Jeps, niin tietenkin :tup: Ei kai tässä muuta kuin sopivia työkaluja ja aineita hankkimaan, ellei Turusta löydy jotain jolla olisi vehkeet valmiina ja pienellä vaivanpaikalla hoitaisi hommat. Sillä välin testaillaan samaa näppistä Brown-kytkimillä kun oli niin edullinen ja kirjoiteltua tulee kuitenkin paljon
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Tuli tässä tarve (himo) saada yksi MX / Kaihl Brown TKL lauta toiseen koneeseen MX Blue vastaavan tilalle. Toki olisi noita kytkimiä että voisi itse kolvailla ja vaihtaa, mutta ei juuri nyt pahemmin inspiroi tuollainen projekti.

Koetin siis metsästää tällaista lautaa PK -seudulta, mutta käsittämätöntä sinänsä että missään PK -seudun liikkeessä ei tällaista ole. Toki tilaamalla saa Turusta, mutta on se hieman kumma että PK -seudulla ei missään ole tarjolla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 838
Heitetään nyt vielä selvempi täky jos joku tarttuisi:

Hox turkulaiset! Haussa olisi tarvittavilla välineillä varustettu iotekkiläinen, joka pientä korvausta vastaan purkaisi, puhdistaisi ja voitelisi muutaman kytkimen Logitech G610 Orion Red -näppäimistöstä
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Logitech PRO -pelinäppäimistö, Romer-G –kytkimet, moniväriset-ledit (US layout) 169,90 €

En tiedä miksi tämä himottaa mua :nb: Millaisia kokemuksia esim. käyttäjällä @copter noista Romer-G kytkimistä? Tietysti tuon kanssa pitäisi totutella ANSIin.
Itse pidin melko paljon noista Romer G kytkimistä. G410 laudan myin juuri sen takia pois kun tarkoitus oli ostaa tuo kyseinen lauta tilalle, mutta siitä ei harmiksi ole tullut vasta kuin ANSI layout ulos. Itseasiassa en tiedä onko siitä edes ISO versiota tulossa. Olisin ISO version jo hakenut kotiin jos olisi saatavilla ja en tiedä olisinko myynyt G410 edes pois jos olisin tiennyt että korvaavaa Romer G lautaa ei löydykään ihan heti.

Eli siis voin kyllä suositella. Itse pidän cherry ruskean kaltaisesta kytkimestä, eli pieni bump pitää olla ja noissa se mielestäni oli varsin hyvin toteutettu. Oli myös mukavan hiljaiset. Painallus oli vähän syvempi kuin cherryssä, mutta siihen tottui aika nopeasti. G410 laudassa hatut oli melko gaming henkiset ja ne oli päällystetty / maalattu jollain mattamaalilla tms. En tiedä millaiset nämä hatut ovat, mutta varmaan saman kaltaiset ja uskoisin siis olevan ihan OK. Miinus toki on että noihin lautoihin ei uusia nappeja saa muualta kuin Logitechilta, mutta ilmeisesti kestävät ihan hyvin kulutusta ettei tarvetta uusia pitäisi olla ihan heti.
 

Waldo

Niin elämä kuin videopelitkin tunteella.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 355
Vitun Gigantti. Eipä lähtenyt tänään pakettini.. Ei kai paypal vaikuta tähän? Aattelin et eikös paypal normisti mee maksu samantien?
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
@Waldo, Ymmärrän tuskasi. Tilasin Jimssiltä tänään CM Masterkeys Pro S laudan liittyen aiempaan viestiini tänään ja odottelen toiveikkaasti josko sieltä tulisi vielä notifikaatiota että olisi tänään lähtenyt, niin voisi sitten huomenna sen mitä todennäköisimmin noutaa.

Gigantilta en ole kyllä koskaan mitään tilannut postitse. Harmi että niillä ei ollut Masterkeys Pro S suoraan liikkeessä saatavilla. Olisin käynyt poistamssa vaikka hinta olikin hieman kalliimpi kuin Jimssillä taikka Maxgamingilla.
 

Waldo

Niin elämä kuin videopelitkin tunteella.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 355
Tympeetä kun jos Jimms olisi kyseessä niin paketti olisi jo matkalla...:rage:
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Tympeetä kun jos Jimms olisi kyseessä niin paketti olisi jo matkalla...:rage:
No katsotaan. Laitoin tänään ihan hyvissä ajoin tilauksen sisään, mutta ei ole tullut muuta tietoa kuin tilausvahvistus.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
Tympeetä kun jos Jimms olisi kyseessä niin paketti olisi jo matkalla...:rage:
Pari tuntia ja 15 euroa rahaa niin olisit ajellut itse hakemaan näppiksen liikkeestä... :p

Noooo semmosta se on. Välillä odottavan aika on pitkä. Sitten posti vielä kusee ton jotenkin.

Pitäis päästä kokeilemaan hetken tollasta Romer G-näppistä. Jos kävis gigantista hakemassa testiin ja palauttelis jollei miellytä. Meinaan noi valot on kyllä todella onnistuneesti toteutettu.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Jos matka ei ole hirveän pitkä, niin voin ihan hyvin ajella hakemaan vähän pidempääkin (< 50 km). Mutta Turusta asti en sentäs lähtenyt lautaa hakemaan, kun ei nyt ihan niin hätä asian kanssa ollut. :rofl:
 

Waldo

Niin elämä kuin videopelitkin tunteella.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 355
Ei mutta Waldo tais tossa aiemmin mainita, että lähimpään giganttiin on matkaa 80km.
Kyllä vain, ei siinä muuta mutta kun nyt vasta aletaan vaihtaa nopeusrajoituksia niin ei huvittanut "körötellä" ~80km/h.. Kesärajotuksilla saa sitten päästellä vähän rivakampaan tahtiin..
 

olaw

ASRock advocate
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
844
Itse pidin melko paljon noista Romer G kytkimistä. G410 laudan myin juuri sen takia pois kun tarkoitus oli ostaa tuo kyseinen lauta tilalle, mutta siitä ei harmiksi ole tullut vasta kuin ANSI layout ulos. Itseasiassa en tiedä onko siitä edes ISO versiota tulossa. Olisin ISO version jo hakenut kotiin jos olisi saatavilla ja en tiedä olisinko myynyt G410 edes pois jos olisin tiennyt että korvaavaa Romer G lautaa ei löydykään ihan heti.

Eli siis voin kyllä suositella. Itse pidän cherry ruskean kaltaisesta kytkimestä, eli pieni bump pitää olla ja noissa se mielestäni oli varsin hyvin toteutettu. Oli myös mukavan hiljaiset. Painallus oli vähän syvempi kuin cherryssä, mutta siihen tottui aika nopeasti. G410 laudassa hatut oli melko gaming henkiset ja ne oli päällystetty / maalattu jollain mattamaalilla tms. En tiedä millaiset nämä hatut ovat, mutta varmaan saman kaltaiset ja uskoisin siis olevan ihan OK. Miinus toki on että noihin lautoihin ei uusia nappeja saa muualta kuin Logitechilta, mutta ilmeisesti kestävät ihan hyvin kulutusta ettei tarvetta uusia pitäisi olla ihan heti.
Kävin hakemassa, on muuten kivat kytkimet. Tää on tosiaan brittileiskalla, ei ANSI, eli iso entterikin :love:
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
@Yolavi, Ai siis se on ISO kuitenkin eikä ANSI. Haitko sen tuolta VK:sta mistä linkkasit?
 

olaw

ASRock advocate
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
844
@Yolavi, Ai siis se on ISO kuitenkin eikä ANSI. Haitko sen tuolta VK:sta mistä linkkasit?
Joo kyllä, mutta ei nordic leiskalla, eli ä:tä ja ö:tä ei ole merkitty, mutta toimivat vakiona omilta kohdiltaan.

Käy verkkiksessä tsiigaa :) Suostuivat siinä infossa avaamaan paketin.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
@Yolavi, Kiitos tiedosta. Pitää ehkä itsekin hakea vaikka tuon Masterkeys Pro S kerkesinkin tilata. Onko mahdollista saada kuvaa näppäinhatuista läheltä sekä myös irroitettuna sisäpuolelta?
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
50
Itse sain ensimmäiseksi mekaaniseksi pelilaudaksi g410:n. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Huomattavasti hiljaisempi, kuin model m:)
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
No katsotaan. Laitoin tänään ihan hyvissä ajoin tilauksen sisään, mutta ei ole tullut muuta tietoa kuin tilausvahvistus.
Eipä tullut tänäänkään mitään tietoa ennen kuin laitoin mailia ja kyselin. Kuulemma huomenna vasta lähtee näppäimistö liikenteeseen Turusta. Sinänsä harvinaista kyllä että menee 2 päivää kun varastossa oleva tuote saadaan postitettua, kun normaalisti lähtee samana päivänä.
 

Waldo

Niin elämä kuin videopelitkin tunteella.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 355
Eipä tullut tänäänkään mitään tietoa ennen kuin laitoin mailia ja kyselin. Kuulemma huomenna vasta lähtee näppäimistö liikenteeseen Turusta. Sinänsä harvinaista kyllä että menee 2 päivää kun varastossa oleva tuote saadaan postitettua, kun normaalisti lähtee samana päivänä.
Joo no itel lukee seurannassa
Koodi:
Lähetys ei ole vielä saapunut Postille, odotathan.                  4.04.2017 klo 02:49
Joten odotin et Posti oisi saanut tämän päivän puolella paketin kuljetukseen mutta vissiin turha luulo :mad::dead:
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Ooooo, hieno!!!

Mikäs Ducky tuo on vai onko?
Ducky YYY TKL Engraved PBT MX Red

Napit vaihdoin Duckyn Shine Red + Grey comboon (ostin molemmat setit erikseen). Alkuperäiset napit hienot nekin, mutta melko epäkäytännölliset. Ainut miinus tuossa on nuo Red kytkimet joista en oikein perusta, olen ne ajatellut vaihtaa ruskeisiin muutamaan otteeseen mutta en ole jaksanut alkaa kolvaamaan vielä.

 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
No tulipahan sitten katteetkin tiedoksi, näppärää.

Itse olen jo pidemmän aikaa harkinnut että hankkisi oman laserin ja voisi sitten ostaa blankkoja PBT tms nappuloita ja kaivertaa / etsata niihin sen mitä haluaa. Tuntuu järjettömältä että FI/SE nappuloita joutuu metsästämään kalliilla rahalla ympäri maailmaa. Pari vuotta sitten tätä selvittelin, mutta ei ollut tarpeeksi innostusta selvittää noita laserin tehokkuuksia jne. Ehkä nyt voisi uudelleen laittaa mietintään.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
94
https://www.amazon.de/Corsair-CH-91...&qid=1491387325&sr=8-12&keywords=mx+blue&th=1

Tuli itsellä hommattua kyseinen laitos amazon.de tarjouksesta viime yönä. Näyttäisi vieläkin olevan tarjoushinnat, vaikka loppunut varastosta, että jos kiinnostaa niin kannattaa pitää silmällä, jos tavaraa tulisi pian varastoon. Omasta mielestä ihan hyvä tarjous, kun halvimmillaan saatavilla suomesta tällä hetkellä 174€ hintaan. Mitään hajua laitteen pätevyydestä tosin ei ole, mutta piti ostohimoja saada jollain tyydytetyksi.
 

Waldo

Niin elämä kuin videopelitkin tunteella.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 355
Jaa-a mitähän tästä mekaanisesta nyt sanois.. luulin että kirjoittaminen ja ylipäätänsä käyttö on vaikeeta kun on niin korkeat näppäinhatut mutta kai tähänkin tottuu vaikka meinaa tulla jatkuvasti kirjotusvirheitä.. Päivittelen tilannetta että miten tähän meikäläinen tottuu..
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
Toki pitää muistaa, että toi on varmaan veroton plus sitte vielä tullit päälle. Mutta joo, onhan siinä...
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
No jostain se raha täytyy tehdä. Tohon kun laskee verot ja tullit päälle, sekä muut liiketoiminnan kulut, niin eipä tuo nyt niin pahalta vaikuta.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
125
Enpä sitä pahalla tarkoittanutkaan, kunhan totesin että kun puhutaan 80-150% katteesta riippuen tuotteesta ni on katteet kohdallaan, vaikka tulis mitä päälle.

Innolla odotan paljonko tulee noille ISO Nordic Leopoldeille hintaa kun jokapuolella on siinä 120€ paikkeilla FC660M.
 
Viimeksi muokattu:

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Noniin Masterkeys Pro S saapui tänään. Ihan kelpo laudalta vaikuttaa. Ei juurikaan eroa Rapid-i laudasta, josta kovasti olen pitänyt myös. Valaistus on erittäin tasainen, joten eiköhän tästä hyvä työjuhta tule.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
Kyselin maxgamingilta mitä Varmilon 88 maksais pikkasen kustomoituna. Värillinen runko, kaksväriset napit ja MX cleareilla. Olis kuulemma 150 euron hujakoilla.

Näissä on nyt vaan semmonen "ongelma", että näppäimet eivät ole taustavalaisuun tarkoitettuja. Eli vaikka on taustavalo, se ei valaise itse merkkejä. Toi on mun mielestä vähän harmi homma.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
@DEMON IN AIR, tuo on se yleinen ongelma PBT hatuilla. Niitä hyvin harvoin löytyy sellaisia, jotka solvetuvat valaistuun näppiksiin. Siksi puristeilla onkin ledittömät laudat. Itse en tuota taustavaloa juurikaan kaipaa, jos sellainen on niin voin sen kyllä pitää pois päältä mikäli hatut on sellaiset että eivät niiden kanssa toimi.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
Juu olen tässä itsekin oppinut jo elämään ilman valoja ku laitoin työhuoneen valaistuksen kuntoon. En ole tosin koskaan käyttänyt PBT-hattuja, että en osaa sanoa ovatko ne fiilikseltään niin paljon paremmat kuin absihatut että pitäis sen takia tinkiä taustavalosta.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
125
Ero on vähän sama kun ostat Ikeasta jonkun paperimassa pöydän mikä tuntuu siltä että hajoaa käsiin jo kokoamis vaiheessa vs joku kunnon pirttikalusto mikä kestää vaikka maailmanlopun. Itse en nää että ikinä vaihdan näitä Varmilon hattuja pois, näppis saattaa vaihtua mutta hatut on ja pysyy. Taustavalon ainoa tarkoitus on omasta mielestä se että näkee mitä nappia painaa :D
 
Viimeksi muokattu:

Kassinen4

Premium-jäsen
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
613
Itse olen jo pidemmän aikaa harkinnut että hankkisi oman laserin ja voisi sitten ostaa blankkoja PBT tms nappuloita ja kaivertaa / etsata niihin sen mitä haluaa. Tuntuu järjettömältä että FI/SE nappuloita joutuu metsästämään kalliilla rahalla ympäri maailmaa. Pari vuotta sitten tätä selvittelin, mutta ei ollut tarpeeksi innostusta selvittää noita laserin tehokkuuksia jne. Ehkä nyt voisi uudelleen laittaa mietintään.
Entä ANSI-laudat? Hattuvalikoima äärettömän paljon suurempi :) Itsellä tuli hankittua Ameriikasta MK Fission, mietin etukäteen, kuinka näiden tiettyjen hattujen "väärät" merkinnät häiritsevät mutta ei ole onneksi häirinnyt yhtään. Mutta kieltämättä oma laserkaiverrin olisi aika päheä!
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
Lambo 80% Anodized Aluminum Case for Filco 87 TKL - Description and Reviews at Massdrop


Hirveellä tuurilla löytyi Filcolle korkea profiilinen alu kotelo massdropista ja eihän tollasta tilaisuutta voi jättää käyttämättä joten tilaukseen lähti mustana. Mukaan tulee vielä USB piiri että saa irrotettavan kaapelin niin voi tilata paracordia ja alkaa harjoittelemaan piuhojen tekoa.
Aika hirveen hintanen. Tosin en osaa sanoa mitä noi alukopat yleensä maksaa, mutta tollahan saa jo kokonaisen näpittimenkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 931
Viestejä
4 293 354
Jäsenet
71 748
Uusin jäsen
karja-evakko

Hinta.fi

Ylös Bottom