Mekaaniset näppäimistöt

Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
21
Viimein meni hermot pitkään palvelleeseen Speedlinkin kumikalvonäppikseen (no, kaatu siihen kyllä mehutkin päälle). Taustavaloon tottuneena en muita ole katellutkaan, hinnat vaan olleet turhan rapsakkaita. Tähän asti.

Ei lopulta tarvinnu kauaa ettiä niin bongasin Gigantin sivuilta Logitech G610 Orionin Brownin, 79€.

Kaupassa kuitenkin päädyin lopulta ADX Firefight H02:seen, joka oli hinnaltaan vajaa kympin halvempi.

Kytkimet ovat mallia Outemu Red.
Outemu Red Switches

Kytkimet on "pinta-asennettu" metalliseen etulevyyn (josta kumma kyllä ei pressimateriaalissa mainita mitään) ja näppis vaikuttaa jämäkältä. Puhtaanapito lienee myös helpompaa verrattuna upotettuihin näppäimiin. Näppäinhatuissa on jonkin verran "löysää", mutta itseäni tämä ei ainakaan ole häirinnyt. Näppäimet ovat tottakai äänekkäämmät, mutta esim. vaadittava painallusvoima tuntuu varsin sopivalta, joskin hieman suuremmalta kuin perinteisissä kumikalvoissa. O-renkaiden asentaminen on toki harkinnassa.

Multimedianäppäimet toimivat Fn-painikkeen takaa, mutta olisin kaivannut jonkinlaisen "salvan", jolla painikkeet saisi toimimaan ilman Fn:n painamista.

Taustavalo on hyvä ja kirkkauden säätövara riittävä. Kirkkaus ja päälle/pois toiminnot ovat Fn-näppäimen takana. Oranssi väri on hieman poikkeava mutta miellyttävä. Itselleni täysin turhana ominaisuutena taustavalon saa "sykkimään" ja sykkeen nopeutta pystyy säätämään. Jokaisessa näppäimessä on oma ledinsä, joka on sijoitettu yläreunaan. Tästä syystä varsinkaan esim. numeronäppäimet eivät ole tasaisesti valaistu, vaan alareuna jää himmeäksi.

Laatuvaikutelma on hyvä, mutta parissa kytkimessä olen huomannut satunnaisia puutteita painalluksen rekisteröitymisessä. Veikkaan että syy on kuitenkin uudenkarheudessa, koska nämä ongelmat tuntuvat vähentyneen selvästi.

Mitään ohjelmistoa näppäimistön mukana ei tule.

Kuukauden käyttökokemuksen jälkeen uskallan suositella.
 

k0tival0

Under ᵈᵉConstruction
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
128
Joku tuolla Tarjoukset-langassa mainitsi about viikko sitten Gigantin myyvän halpaa Logitech G610 Orion Brownia, siispä kävin semmoisen ostamassa kun on pidemmän aikaa jo tehnyt mieli mekaanista. Pelikäyttöä en juurikaan harrasta, lähiaikoina lähinnä Microsoftin eri USB-näppäimistöjä käyttänyt.

Edellinen kokemukseni mekaanisista on kymmenen vuoden takaa, kun vihdoin luovuin IBM Model M:n käytöstä PS/2 -liittimen puuttuessa. Pieni kulttuurishokkihan tämä G610 on, näppäinten liikerata on tottumattomalle kovin pitkä mutta silti aika löysän tuntuinen, ja tietty "pintajännityksen" puute näppäimissä saa aikaan jonkin verran vahinkopainalluksia sormen sivulla (kirjoitan ehkä ~7-sormijärjestelmällä), kun taas osa näppäimistä jää painamatta tarpeeksi syvälle. Hiljainenhan tämä toki on (ääni on lähinnä pohjakosketuksen kolinaa), mutta pientä naksahdusta kyllä kaipaisin, uskon että vihreät kytkimet voisivat olla enemmän oma juttuni. Positiivista on että valoefektien poistaminen käytöstä ei vaadi ajureita (valonappula+0, tai efekteille 1..5), rannetukea luulin kaipaavani enemmän kuin kaipaan, mutta jalat voisivat ehkä olla hieman korkeammat kuin ovat että näppis olisi pystymmässä. Myös äänensäätörulla on mielestäni liian löysä ja kaipaisi selkeitä pykäliä.

Painoahan näppiksellä on ihan vakuuttavasti, ja laatu vaikuttaa muutenkin ihan kohtuullisen hyvältä. Tarjoushintaan (59 EUR) ihan jees heräteostos, 3/5.
---
Edit 18/03/17: Olen tottunut näppikseen 10 päivän aikana yllättävän hyvin, mutta olen huomannut että taustavalaistus vinkuu jos se ei ole kirkkaimmalla asetuksellaan. Itse en tosiaan käytä valaistusta, joten itseäni asia ei häiritse.
 
Viimeksi muokattu:

Rikama

Asiaton titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
394
G19 joutaisi helvettin jo paskan tuntuman, rikkinäisen välilyönnin + turhan numpadin johdosta.

Seuraavalle näppikselle kriteereinä:

TKL
Piuhallinen

En osaa muuta sanoa :confused: Mutta suositelkaa jotakin :geek:
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
540
G19 joutaisi helvettin jo paskan tuntuman, rikkinäisen välilyönnin + turhan numpadin johdosta.

Seuraavalle näppikselle kriteereinä:

TKL
Piuhallinen

En osaa muuta sanoa :confused: Mutta suositelkaa jotakin :geek:
Ducky Shine TKL.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
125
G19 joutaisi helvettin jo paskan tuntuman, rikkinäisen välilyönnin + turhan numpadin johdosta.

Seuraavalle näppikselle kriteereinä:

TKL
Piuhallinen

En osaa muuta sanoa :confused: Mutta suositelkaa jotakin :geek:

Jos ei tarvii mitään diskoa olla niin Filco Majestouch 2 ninja TKL, ei mitään ylimäärästä mutta mikä hävitään ledien määrässä voitetaan laadussa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
Laittakaas tähän jotain hyviä mestoja josta sais ABS/PBT double shot non-backlit cappeja. Etenkin PBT:t vois kiinnostaa. Tuntuu olevan kovin kiven alla nämäkin...
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
125
Jos ISO Nordic printillä haluat PBT double shotteja niin ainoa vaihtoehto on Tai-Hao jossa international kit mukana ts. odotat gb:tä massdropista jossa ehkä on international kit mukana mutta silloinkaan ei numeroiden/erikoismerkkien printit mene 1:1.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
Mielellään jos sais hatut ja vähän rahaa... ;)

En mä tiedä, TKL-lauta joten ehkä 50-70€ korvilla setti. Riippuu ulkonäöstä. Jotain väriä olis kiva olla. Toi miami on aika vinkeä kombo...

EDIT: Tosin tossa on nytkin massdropissa valkoinen vortexin setti 30 taalaa, plus postit joten siin olis varmaan laatua rahalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
347
Mielellään jos sais hatut ja vähän rahaa... ;)

En mä tiedä, TKL-lauta joten ehkä 50-70€ korvilla setti. Riippuu ulkonäöstä. Jotain väriä olis kiva olla. Toi miami on aika vinkeä kombo...

EDIT: Tosin tossa on nytkin massdropissa valkoinen vortexin setti 30 taalaa, plus postit joten siin olis varmaan laatua rahalle.
Enpä ole itse noita huomannutkaan. Tuota vois miettiä itsekin yhteen projektiin, kun valkosia hattuja olen siihen hakenut. Tosin ei passaisi ainakaan tämän hetkiseen näppikseen, kun tällä hetkellä alarivi on "winkeyless" layoutilla ja oikeasta shiftistä on lohkaistu FN-nappi.

EDIT: Tosin nuokin lähtee tulemaan vasta kesällä, niin ei ihan kiireellisimmille sovi. :D
 

Eas

Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
613
Corsair:lla on muuten kaipaamasi näppis mutta volume on napeilla eikä potikalla toteutettu K65 tenkeyless. Itse olen kyllä tykänny mut mulla onkin vahvistimen volume potikka tuossa naaman edessä. Merkinnät kestäny mulla ok.

Mahtaako Sidewinder X6n tyylistä näppäimistöä löytyä mekaanisena? Eli lähinnä kaipailisin ilman numero-osaa olevaa ja potikalla toimivaa äänen säätöä ja perus multimedia näppäimet eli play/pause, next song, previous song, sekä mute. Macrojuttuja en ole tässäkään ikinä oppinut/tarvinnut käyttää.

Suurin plussa olisi kestävät näppäinmerkinnät. Sidewinderistä lähti perustekstit jo pois 3ssa kuukaudessa, joka on tosi harmillista. Jotain vikaa varmaan, koska vain tietyistä näppäimistä ne lähti ja muut ovat yhä vuosien jälkeen kuin uudet.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
168
Olisi hakusessa mekaaninen näppäimistö ja jonkin verran olen käynyt liikkeissä näpyttelemässä kytkimiä. Olen yrittänyt ahmia jos jonkinmoista tietoa kytmistä ja eniten kiinnostaa näppikset ALPS-kytkimillä, koska painallusmatka on niissä kaikista lyhyin. Ajan saatossa olen tottunyt lyhyeen näppäimen painallusmatkaan, koska aina ollut käytössä kumipohja näppis :) Joskus 15-vuotta sitten ollut IBM:n näppis mekaanisilla näppäimillä ja niistä muistikuva näppäimistä, naksuvat, ei liian raskaat ja kestävät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
35
Olisi hakusessa mekaaninen näppäimistö ja jonkin verran olen käynyt liikkeissä näpyttelemässä kytkimiä. Olen yrittänyt ahmia jos jonkinmoista tietoa kytmistä ja eniten kiinnostaa näppikset ALPS-kytkimillä, koska painallusmatka on niissä kaikista lyhyin. Ajan saatossa olen tottunyt lyhyeen näppäimen painallusmatkaan, koska aina ollut käytössä kumipohja näppis :) Joskus 15-vuotta sitten ollut IBM:n näppis mekaanisilla näppäimillä ja niistä muistikuva näppäimistä, naksuvat, ei liian raskaat ja kestävät.
Logitechin romer-g-kytkimissäkin on aika lyhyt painallusmatka, vissiin 3mm.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Oman muistini mukaan Romereissa on melko pitkä painallus pohjaan saakka, mutta kytkimen rekisteröintipiste on melko ylhäällä.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
11
No, pistin nyt sitten tilaukseen k95 rgb platinumin.
Toivottavasti ei tarvitse pettyä, niin paljon on corsairia kehuttu.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
AAAAARGH!

Suomen posti näytti taas kyntensä. Paketti Tampereella torstai iltana, ei saatu tänne länsirannikolle perjantaiksi. Ehdin kiikuttamaan testinäppiksen takaisin giganttiin joten nyt ollaan sitten viikonloppu vanhan piece of shit-kalvonäppiksen varassa.... :rage::rage::rage:

Alkoi muutenkin taas omat touhut vituttamaan, miksiköhän mä tilasin ANSI-leiskalla näppiksen ku olisin voinut ottaa ISOn ja sitten hakea siihen rauhassa uudet napit... joskus oma tyhmyyteni yllättää jopa minut itseni. :(
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 284
Logitechin romer-g-kytkimissäkin on aika lyhyt painallusmatka, vissiin 3mm.
Nämä Romer G -kytkimet ovat aika mielenkiintoinen tuttavuus ja muutaman päivän käytön jälkeen pidän näistä enemmän kuin punaisista, ruskeista tai sinisistä Cherryistä. Kävin hakemassa Gigantin alennusmyynneistä Logitech G910 Orion Spectrum näppäimistön (huomiseen asti hintaan 99€, sen jälkeen 219€) ja heivasin edellisen näppiksen työpaikalle (työpaikalla oli käytössä Applen Magic Keyboard mutta sen tuntumasta en oppinut koskaan pitämään).

Romer G-kytkimien rekisteröitymispiste sijaitsee 1,5 mm:n päässä ja Cherryissä 2,0 mm päässä, jonka myös huomaa käytössä. Rekisteröitymispiste tuntuu mutta ei yhtä voimakkaasti kuin ruskeissa Cherryissä ja tästä ei myöskään kuulu klikkausta (poikkeuksena välilyönti joka klikkaa). Näppäinten pohjaamisestakin kuuluu vain vaimea töpsähdys eikä Cherryistä tuttua kalinaa. Parhaiten näitä voisi kuvata vaimeina Cherryjen punaisten ja ruskeiden yhdistelmänä. Kirjoitusvirheitä ei kuitenkaan tule samanlaista määrää kuin punaisten kytkimien kanssa ja ääni on kanssaeläjien kannalta miellyttävämpi kuin ruskeiden kytkiemien kanssa.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Itse ostin tuon G410 lankun aikoinaan ja tykkäsin kyllä kytkimistä, mutta lankku itse oli sen verran hutera omaan mieleeni, että siirsin sen sivuun. Tuo uusi Logitech G Pro voi olla siis ihan mielenkiintoinen lankku jos rakenne vain on vankka.

Jos ette siis ole huomanneet niin Logitechilta tulee tässä kuussa myyntiin uusi TKL näppäimistö jossa Romer G kytkimet ja hillitty ulkoasu.

 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
Tuo näyttää rakenteellisesti aivan samanlaiselta kuin G610 joka oli ainakin mielestäni ihan vankka lauta. En ole pidempää sessiota romereilla naksutellut menemään, mutta mitä kaupassa olen kokeillut niin en oikein pitänyt. Liian löysät minun makuuni. Jos noi keycapsit on tossa samanlaista kamaa kuin on tuossa G610:ssa niin en voi kyllä senkään puolesta suositella. Todella liukkaat ja teräväsärmäiset.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
402
Romer G:t painuu kyllä melko syvälle vaikka rekisteröintipiste on ylhäällä. Muutenkin ihan miellyttävät, ainakin pelailuun soveltuu hyvin. Ovat vielä suhteellisen hiljaiset, ei tosin lähellekään kalvonäppäimistön hiljaisuutta. Tuntumahan näissä saattaa olla alkuun hieman epämääräinen verrattuna vaikka ruskeisiin Cherryihin. Toisaalta taas Cherryn punaiset on vielä epämääräisemmät kun ne on vain painettava pohjaan ellei rekisteröintipistettä saa ajan kanssa opetettua lihasmuistiin.

Vähän harmittaa kun lukuisten testailujen ja kaupassa kiertelyiden jälkeen totesin ettei mikään mekaaninen näppäimistö tuntunut "täydelliseltä". Tämä G810 oli omalla kohdalla lähinnä sitä.

Voisi vaikka laittaa plussat ja miinukset
+ Ulkonäkö
+ Volume-rulla, medianapit
+ RGB-valaistus joka kohdistuu tarkastasi näppäimeen, ei vuoda reunoilta. Tuo fiilistä pelailuun kun saa käytettävissä olevat napit valaistua niillä väreillä millä haluaa. Tässä auttaa softa nimeltä Aurora jos ei Logitechin oma riitä
+ Tuntuma pelikäytössä

- Näppäinten jousi jää soimaan jos näppäilee ronskimmin, huomasin kyllä samaa aika monessa muussakin mitä tuli testattua
- Jalkojen säätö ei riitä, pitäisi saada pystymään
- Napit varmaan kiillottuu melko nopeasti, kuten kaikki muutkin ABS:t
- Sama mikä vaivasi kaikkia testattuja Cherryjäkin, kytkin "laahaa/kahnaa" lievästi jos aivan hiljaista. Joko omainaisuus tai sitten loppuu käytössä kun kuluu
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
Huomasinpa muuten, että kun menin ja tilasin ton majestouchin keltaisilla napeilla, niin nepä ovatkin laserilla merkatut eivätkä padprinted niin kuin normi MT2:ssa!

Että oli siitä jotain hyötyä sitten tosta ANSIsta.

Tosin kiillottumistahan tuo ei estä...
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
Terveiset ruskettuneelta serkulta euroopasta:

Laudassa Filcon SA profiilin PBT hatut yhdistettyna Deskthorityn round 5 namiskoihin.
Onpas jotenkin mukavan näköiset nuo sun hatut.

Sitten vielä sellainen kummastelu, että miksi kaikkien muiden työpöydät näyttää aina niin siisteiltä ja mun on ku pommin jäljiltä? :cigar2:
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
125
Mistä oot löytänyt PBT Filco SA? Itelle on tullu vastaan vaan ABS.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Onpas jotenkin mukavan näköiset nuo sun hatut.

Sitten vielä sellainen kummastelu, että miksi kaikkien muiden työpöydät näyttää aina niin siisteiltä ja mun on ku pommin jäljiltä? :cigar2:
Arvaa vain mietiskelinkö miten tuon kuvan rajaan, että kaikki sotku ei näy. :)

Totuus löytyy täältä.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Napeista sen verran varoitusta, että ovat sitten melko äänekkäät jos kytkin pohjaa (ei kumirengasta). @tomih joka toimistolla viereisessä huoneessa istuu voinee tämän vahvistaa. :)
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
125
maxgaming.fi:ssä tänään tullu myyntiin Varmilon näppiksiä, 105,88 ja 69 kokoja.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Voisihan tällainen maistua:



EDIT: On vain hieman hintava, katsotaan sitten toukokuussa kun noita on oikeasti hyllyssä tuolla.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
Mikäs tuo o? Toi olis ihan joo siedettävä ku on nuolinapeilla. F-nappien puuttumisen jotenkin vielä hoitaa FN:lla.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
125
Hinta johtuu alumiini kotelosta tossa VA69M:ssä, saa Varmilolta suoraan muovi kotelolla halvemmalla tai magnesium kotelolla vielä kalliimmalla, jos nyt jo haluaa noita lankkuja niin Varmilolta saa suoraan käytännössä kaikilla Cherryn ja Gateronin kytkimillä muutamalla eri kotelovärillä ja usealla eri näppäin värityksellä jota ei maxgamingissä ole ja ihan suomi printillä jossa ei ole norja koukeroita.


EDIT: Jos joku innostuu tilamaan Varmilolta suoraan niin zhh19@zhihaihe.cn toi on heidän virallinen sähköposti. Vammainen osoite mutta oikea on, itse tuolta olen tilannut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
958
Vähän hyvä kun mainitsitte tuon maxgamingin. En ollut koskaan kuullutkaan, mutta nyt kun tsekkasin, niin sieltähän löytyi vaikka mitä kiinnostavaa. :tup:
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
125
Joo siis jos näppistä hakee niin kannattaa tuolta ostaa joko Ducky, Filco tai nyt sitten Varmilo, on laadultaan kaikki 3 aivan toista maata kuin mikään mitä esim. jimms myy.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
Kirottu pomp!!!!

Ei saa laittaa tollasia tiedoksi ku mulla on vähän toi ostosormi herkällä... :D
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
125
:D mulla on toistaseks riittäny itsehillintä olla ostamatta VA69m:ää ihan vaan koska pähkäilen et jos ostais alumiinisen kotelon Filcoon ja löytyy jo noi Varmilon vaalean/tumman harmaat hatut.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 305
Täytyy harkita tätä. Itselläni on näitä näppäimistöjä kyllä enemmän kuin tarpeeksi, pitäisi ehkä myydä jopa jotain pois ennen kuin ostaa uusia. :)
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
11
Ei ollut kyllä K95 sitten yhtään mieleinen duckyn tkl jälkeen. Roccat Suora rgb näyttää ainakin ihan pätevältä ja on mx browneilla.
Täytyy vielä tutkiskella :D
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
148
Ei ollut kyllä K95 sitten yhtään mieleinen duckyn tkl jälkeen. Roccat Suora rgb näyttää ainakin ihan pätevältä ja on mx browneilla.
Täytyy vielä tutkiskella :D
Tuo roccat on kyllä browneilla mutta kytkinten merkki on joku ttc. Eli ei oo siinä cherryt.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
329
EDIT: Jos joku innostuu tilamaan Varmilolta suoraan niin zhh19@zhihaihe.cn toi on heidän virallinen sähköposti. Vammainen osoite mutta oikea on, itse tuolta olen tilannut.
Kyselin tuolta piruuttani eri variaatioista. Vastasivat, että heillä on pohjoismaissa nykyään jakelija, eli maxgaming. Eli sieltä sitten jos varmiloa halajaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 907
Viestejä
4 292 784
Jäsenet
71 748
Uusin jäsen
- VuoTech

Hinta.fi

Ylös Bottom