Mekaaniset näppäimistöt

Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
50
Onpa erikoista jos mainosti "englanninkielinen asettelu"
Mutta! Nyt olis mulla myynnissä tälläinen hotswap näppis mihin on mahdollista pistää leveän shiftinkin jos siltä tuntuu, eli voi käyttää joko ANSI tai ISO layouttii, tai niiden yhdistelmää plus kaikki split spacebarit ja backspacetkin tuettu ;)
Mulle on tulossa jo ensimmäinen customi:
Tämmöinen aloittelijan valinta. Jos puraisee kärpänen pahasti niin sitten tilaan jonkun laadukkaamman kitin.
Datatronicille soitin ja sanoin että tuote ei ole ihan sitä mitä esitteessä luki ja annoin kehitysehdotuksen tuosta englanti näppäimistökielestä. Vois lukea ennemmin us-layout. Myyntimies myönsi että joku meni pieleen, mutta sanoin että pidän tämän näppiksen silti. Pari kundia tuossa alakerrassa näpyttelis mielellään duckylla.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 756
Ostin jonkin aikaa sitten alista BM65RGB näppiskitin. Sesn kotelo oli vinkura ja lopulta yritin oikaista sitä uunissa lämmittämällä about 100 asteeseen. Sainkin tilannetta parannettua kunnes unohdin sen uuniin ja lopputuloksena on jotain aaltopellin tapaista. :poop:

Nyt pitää laittaa pcb yms kamat myyntiin tai löytää toinen kotelo tuolle. Yritin googlailla mutta en löytänyt, sattuuko jollain olemaan parempaa tietoa josko jostain löytyisi jotain sopivaa?
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
686
Ostin jonkin aikaa sitten alista BM65RGB näppiskitin. Sesn kotelo oli vinkura ja lopulta yritin oikaista sitä uunissa lämmittämällä about 100 asteeseen. Sainkin tilannetta parannettua kunnes unohdin sen uuniin ja lopputuloksena on jotain aaltopellin tapaista. :poop:

Nyt pitää laittaa pcb yms kamat myyntiin tai löytää toinen kotelo tuolle. Yritin googlailla mutta en löytänyt, sattuuko jollain olemaan parempaa tietoa josko jostain löytyisi jotain sopivaa?
Näyttäisi että mikä tahansa 65% traymount kotelo kävisi, esim. Tofu65. Toki Tofussa ei ole blockeria modien ja nuolien välillä.
Varmaan KPrepublic oli tuon kitin myyjä, niin suosittelen että olisi heihin yhteydessä että tuote oli viallinen. Mahdollisesti voivat lähettää uuden kotelon tai koko kitin. Paitsi nyt tietenkin kun itse onnistuttu jälkikäteen aiheuttamaan tuhoa voi olla hieman hankalampi tilanne, mutta kannattaa silti koittaa.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
50
Onko glorius g-lubesta pahaa sanottavaa? Hakusessa ois rasva joka toimii kaikkiin kytkimiin ja stabeihin. En halua joka tarkoitukseen omaa purkkia.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
686
Onko glorius g-lubesta pahaa sanottavaa? Hakusessa ois rasva joka toimii kaikkiin kytkimiin ja stabeihin. En halua joka tarkoitukseen omaa purkkia.
Jos tarkoitus ostaa vain yksi lube, niin sitten ennemmin Krytox 205g0.

205g0 on paksumpaa kuin G-lube tai Tribosys 3203, joten se on näistä parempi stabien langalle johon kannattaa aina käyttää paksumpaa lubea. Parempi olisi langalle vielä paksumpi rasva kuin 205g0.
Jos tarkoitus lubea tactile kytkimiä, niin silloin kannattaa kuitenki olla tuon 205g0:n kanssa varovainen stemin jalkojen kanssa ettei taktiilisuus katoa kokonaan.

Oon myös kuullut monien käyttävän stabin lankoihin Motonetistä saatavaa Abu Garcia kelarasvaa jos sitä sattuu löytymään jo tai sen ostamisessa erikseen langalle on pienempi kynnys.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 756
Näyttäisi että mikä tahansa 65% traymount kotelo kävisi, esim. Tofu65. Toki Tofussa ei ole blockeria modien ja nuolien välillä.
Varmaan KPrepublic oli tuon kitin myyjä, niin suosittelen että olisi heihin yhteydessä että tuote oli viallinen. Mahdollisesti voivat lähettää uuden kotelon tai koko kitin. Paitsi nyt tietenkin kun itse onnistuttu jälkikäteen aiheuttamaan tuhoa voi olla hieman hankalampi tilanne, mutta kannattaa silti koittaa.
BM65RGB pcb valitettavasti eroaa monista siinä, että usb portti on keskellä. Rajoittaa vaihtoehtoja ilmeisesti melkoisesti, ellei sitten lähde itse tekemään reikää. Tosin tuo kotelon paistaminen jo todisti, ettei kädentaidot ehkä ole ihan tapissa. :)
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
686
BM65RGB pcb valitettavasti eroaa monista siinä, että usb portti on keskellä. Rajoittaa vaihtoehtoja ilmeisesti melkoisesti, ellei sitten lähde itse tekemään reikää. Tosin tuo kotelon paistaminen jo todisti, ettei kädentaidot ehkä ole ihan tapissa. :)
Aivan, enpäs tuotakaan huomannut.
Noita traymount koteloita tuntuu nykyään olevan muutenkin hyvin vähän, mutta ehkä aliexpressistä saattaisi joku löytyä. Itselle ei valitettavasti tule kyllä mitään mieleen missä olis tuo usb-portti keskellä ja vielä blockeri.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 846
Tämän hetkinen kokoelma. Vielä ei ole joka viikonpäivälle omaa näpytintä, mutta eiköhän sekin pian korjaannu, jollen osaa päädy jo myymään. Katse kohdistunut nyt splitteihin ja Alice yms. ergo-layoutteihin.

Uusimpina tulokkaina keskivaiheilla Drop Signature Series Moodboard ja Parallel Sequence(Bakeneko65). Muut laudat myötäpäivään Tokyo60, GK64, IBM Model M '88 ja Epomaker EP-84
 

Liitteet

Liittynyt
04.06.2017
Viestejä
156
Tämän hetkinen kokoelma. Vielä ei ole joka viikonpäivälle omaa näpytintä, mutta eiköhän sekin pian korjaannu, jollen osaa päädy jo myymään. Katse kohdistunut nyt splitteihin ja Alice yms. ergo-layoutteihin.

Uusimpina tulokkaina keskivaiheilla Drop Signature Series Moodboard ja Parallel Sequence(Bakeneko65). Muut laudat myötäpäivään Tokyo60, GK64, IBM Model M '88 ja Epomaker EP-84
Mahtava kattaus. :)
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
686
Noni, siellähän lähteny harrastus hyvin käyntiin!

Yhtä asiaa en ole kyllä koskaan henkilökohtaisesti ymmärtänyt ja se on nuo O-renkaat.
Varsinkin niissä tapaukissa kun halutaan siirtyä membrane näppiksestä mekaaniseen paremman tuntuman perässä, mutta silti halutaan säilyttää se membranen tuntuman pistämällä o-renkaat hattuihin. Itselle ainut syy mikä voi ehkä jotenkin käydä hullulla tapaa järkeen, on että tykkää siitä mushy bottom outista, mutta vain mekaanisista löytyy se mieluisan näköinen/kokoinen näppäimistö. Jos taas hiljaisuuden perässä, niin tähän löytyy kyllä muitakin vaihtoehtoja säilyttäen kytkimen alkuperäisen tuntuman.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 023
Noni, siellähän lähteny harrastus hyvin käyntiin!

Yhtä asiaa en ole kyllä koskaan henkilökohtaisesti ymmärtänyt ja se on nuo O-renkaat.
Varsinkin niissä tapaukissa kun halutaan siirtyä membrane näppiksestä mekaaniseen paremman tuntuman perässä, mutta silti halutaan säilyttää se membranen tuntuman pistämällä o-renkaat hattuihin. Itselle ainut syy mikä voi ehkä jotenkin käydä hullulla tapaa järkeen, on että tykkää siitä mushy bottom outista, mutta vain mekaanisista löytyy se mieluisan näköinen/kokoinen näppäimistö. Jos taas hiljaisuuden perässä, niin tähän löytyy kyllä muitakin vaihtoehtoja säilyttäen kytkimen alkuperäisen tuntuman.
En minäkään ymmärrä, mutta toisaalta ymmärrän että jotkut muut haluaa toisenlaista.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
686
En minäkään ymmärrä, mutta toisaalta ymmärrän että jotkut muut haluaa toisenlaista.
Tottakai, mieltymyksiä on niin paljon erillaisia eikä siinä ole mitään väärää, ei näissä harrastuksissa koskaan ole yhtä ainoata oikeata tapaa vaikka mitä lempi tubettaja sanoisi.
Sen takia enemmän kommentoinki että ne jotka käyttää noita O-renkaita mahdollisesti avittaisi ymmärtämään paremmin.
 
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
756
On kai se nyt kuitenkin aivan eri asia, onko alla kumikalvonäppäimistö, missä joudut nappeja painamaan lähes poikkeuksetta täysillä pohjaan ollaksesi varma että painallus rekisteröityy,
kuin mekaanisilla kytkimillä oleva näppäimistö, jossa näppäimen painalluksen rekisteröintipiste on tietyssä kohtaa ja o-renkaalla varustettuna napit ei vaan hakkaa näppäimistön runkoon.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
50
Noni, siellähän lähteny harrastus hyvin käyntiin!

Yhtä asiaa en ole kyllä koskaan henkilökohtaisesti ymmärtänyt ja se on nuo O-renkaat.
Varsinkin niissä tapaukissa kun halutaan siirtyä membrane näppiksestä mekaaniseen paremman tuntuman perässä, mutta silti halutaan säilyttää se membranen tuntuman pistämällä o-renkaat hattuihin. Itselle ainut syy mikä voi ehkä jotenkin käydä hullulla tapaa järkeen, on että tykkää siitä mushy bottom outista, mutta vain mekaanisista löytyy se mieluisan näköinen/kokoinen näppäimistö. Jos taas hiljaisuuden perässä, niin tähän löytyy kyllä muitakin vaihtoehtoja säilyttäen kytkimen alkuperäisen tuntuman.
Uteliaisuudesta kokeilen vähän mitä mieleen tulee. Renkaat on niin halvat, että oli helppo lähteä testailemaan. Tuo vanha Logitech g410 oli ensimmäinen mekaaninen näppis mulla (jos model m ei lasketa). Tuntuu aika paljon laadukkaammalta tämmönen edullinen ducky.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 323
Kieltämättä katoaa se mekaanisuuden tuoma "terävyys" o-renkaiden myötä, mutta melutaso laskee huomattavasti sekä pohjaanpainallus pituus lyhyenee myös, joka joillekkin plussa. Hiljaisuuteen panostavia mekaanisia näppiksiä on yllättävän vähän. Siis valmiita. Oli ainakin vuosi sitten kun itse olin markkinalla. Onko tilanne sitten muuttunut?
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
686
Kieltämättä katoaa se mekaanisuuden tuoma "terävyys" o-renkaiden myötä, mutta melutaso laskee huomattavasti sekä pohjaanpainallus pituus lyhyenee myös, joka joillekkin plussa. Hiljaisuuteen panostavia mekaanisia näppiksiä on yllättävän vähän. Siis valmiita. Oli ainakin vuosi sitten kun itse olin markkinalla. Onko tilanne sitten muuttunut?
Tämähän se, itse olin joskus jostain saanut tuon Glorious Switch Tester paketin missä oli paria erillaista O-rengasta myös mukana testattavana. Niin kyllä se kummallakin tuli erittäin vahvat membrane fiilikset ittellä kun bottom out, tai sen verran mitä niiden kanssa voi bottom outtaa oli kylmiäväreitä herättävä. Plus se että tosiaan estää stemiä osumasta pohjaan ja myös kytkimen liikerata pienenee. Mutta tietenkin joillekkin sekin voi olla positiivinen asia, mutta jotkut tykkää enemmän perus 4mm liikeradasta.
Hiljaisemmaksihan ne tottakai tekee ja jos on jo entuudestaan näppis minkä sitten jälkikäteen haluaakin hiljaisemmaksi eikä se tuntuman menetys haittaa, niin onhan noi helppo ja halpa ratkaisu.

Tuntuu että vasta tässä koronan aikaan kun customit on yleistynyt, niin joutunut valmistajatki panostamaan hieman enemmän ääneen. Valitettavasti ihan samalla tasolla ei vielä ole ja yleisin millä hiljennetty on silent kytkimet. Tosin nämäkin harmillisesti aikalailla tuntuu rajoittuvan Cherryn silent kytkimiin.
Mutta kuitenkin nyt on alkanut barebonet ja hotswap laudat yleistymään joten kytkimet on helppo tarvittaessa itse hankkia tai vaihtaa, kuin myös stabien lubeaminen tehtaalla on yleistynyt joka myös vaikuttaa huomattavasti ääneen. Oli se sitten hyvin tai huonosti toteutettu. Ja tietenkin erillaisia vaimennusmateriaalejakin alkanut valmistajat pistämään koteloiden sisään.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
686
Uteliaisuudesta kokeilen vähän mitä mieleen tulee. Renkaat on niin halvat, että oli helppo lähteä testailemaan. Tuo vanha Logitech g410 oli ensimmäinen mekaaninen näppis mulla (jos model m ei lasketa). Tuntuu aika paljon laadukkaammalta tämmönen edullinen ducky.
Toi on kyllä hyvä asenne, jos on mahdollista testata itse ja tutustua niin aina hyvä.
Muistan kyllä itsekkin että tuntui jo pelkästään Corsairin K63:sta siirtyminen Ducky One 2 SF:ään isolta harppaukselta silloin. Olisi kiva päästä testaa minkälainen tuo One 3 -sarja on, mutta ei ole pahemmin tullu missään vastaan.
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
905
Kokeillaan saisko täältä jonku ratkasun tuovan vinkin :D

Tämän tilasin: MOD 007S v2 DIY KIT
Väri: Very peri

Ei vaan saa päätettyä keycapseja nii oisko kellään heittää mitään suosituksia?
Teema vois ehkä olla ton näppiksen väri/valkonen tai sininen/valkonen.
En tiedä ei osaa päättää miljoonasta eri vaihtoehdosta :D
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
89
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tai mielipidettä Gateronin G Pro Yellow -kytkimistä, 1.0 tai 2.0 -mallista? Hieman arponut noiden ja kovasti täälläkin suositeltujen Milky Yellow Pro:n välillä. G Pro-mallien läpinäkyvä kotelointi herättää jonkin verran kiinnostusta, mutta lienee jonkinlainen trade-off Milky Yellowien ilmeisen miellyttävän äänimaailman kanssa, enkä ole ihan varma onko kuitenkaan sen arvoinen. Ilmeisesti Milky Yellowitkin päästävät valoa ihan ok:sti läpi, jos haluaa sellaisia harrastaa?
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
686
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tai mielipidettä Gateronin G Pro Yellow -kytkimistä, 1.0 tai 2.0 -mallista? Hieman arponut noiden ja kovasti täälläkin suositeltujen Milky Yellow Pro:n välillä. G Pro-mallien läpinäkyvä kotelointi herättää jonkin verran kiinnostusta, mutta lienee jonkinlainen trade-off Milky Yellowien ilmeisen miellyttävän äänimaailman kanssa, enkä ole ihan varma onko kuitenkaan sen arvoinen. Ilmeisesti Milky Yellowitkin päästävät valoa ihan ok:sti läpi, jos haluaa sellaisia harrastaa?
Ei ole suoranaisesti G Pro Yelloweist mutta Redeist on kokemusta. Milky Yellow Prot on myös tutut.
Milky Yellowit uppoo ittelle paremmin ääniprofiilin takia, mutta tuntuma stockina näissä molemmissa G Pro ja Milky Pro:ssa oli oikein positiivisesti yllättävä. Itse kuitenki todennäköisesti vielä lubeisin ne, mutta vain äänen eikä sulavuuden takia.

Milky kytkimet päästää myös valoa hyvin läpi, joten siitä ei kannata olla huolissaan.
Mönkään et mene kummallakaan ja ehkä enemmän kysymys siitä että haluatko korkeamman (G Pro) vai matalemman (Milky Pro) äänen kytkimestä.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 662
Perheen jälkikasvun joululahjaksi erityisesti toivoma IQUNIX OG80 näppis kärsi happohyökkäyksen, ja koko alarivi oli pimeänä. Alaosan kytkimet saatiin irroitettua ja putsattua liottimella, kuten myös piirilevy, ja kaikki tuntuu nyt toimivan. Ainut ongelma että välilyönnin hilppeet kärsi vaurioita irroituksessa. Netistä löytyy tieto että olisi Costar Stabilizer tyyppinen ratkaisu kyseessä. Kiinasta saisi parilla eurolla varaosaa pitkällä toimitusajalla, mutta mistäs saisi nopeammin?
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
686
Perheen jälkikasvun joululahjaksi erityisesti toivoma IQUNIX OG80 näppis kärsi happohyökkäyksen, ja koko alarivi oli pimeänä. Alaosan kytkimet saatiin irroitettua ja putsattua liottimella, kuten myös piirilevy, ja kaikki tuntuu nyt toimivan. Ainut ongelma että välilyönnin hilppeet kärsi vaurioita irroituksessa. Netistä löytyy tieto että olisi Costar Stabilizer tyyppinen ratkaisu kyseessä. Kiinasta saisi parilla eurolla varaosaa pitkällä toimitusajalla, mutta mistäs saisi nopeammin?
Ei oo ainakaan ittellä tullu missään EU/UK vendorilla vastaan noit Costarei valitettavasti. Aliexpressistä varmaan just löytyy mutta toimitusajat on pitkiä taikka sitten saat maksaa moninkertaisen hinnan pelkästä toimituksesta.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
89
Ei ole suoranaisesti G Pro Yelloweist mutta Redeist on kokemusta. Milky Yellow Prot on myös tutut.
Milky Yellowit uppoo ittelle paremmin ääniprofiilin takia, mutta tuntuma stockina näissä molemmissa G Pro ja Milky Pro:ssa oli oikein positiivisesti yllättävä. Itse kuitenki todennäköisesti vielä lubeisin ne, mutta vain äänen eikä sulavuuden takia.

Milky kytkimet päästää myös valoa hyvin läpi, joten siitä ei kannata olla huolissaan.
Mönkään et mene kummallakaan ja ehkä enemmän kysymys siitä että haluatko korkeamman (G Pro) vai matalemman (Milky Pro) äänen kytkimestä.
Kiitokset vastauksesta. Näillä tiedoin ja näkymin valinta osunee siis Milkyihin, koska ääniprofiili puhuttelee enemmän. Rasvaamiset jäänee vielä toistaiseksi välistä, sen verran alkuvaiheessa harrastusta ollaan. Siksi myös juurikin Pro-mallit eritoten kiikarissa. Lube-hommia sitten joskus, kun kiinnostus on kasvanut riittävän suureksi suhteessa käytössä olevaan aikaan. Ennemmin tai myöhemmin sekin varmaan tapahtunee.
 

Meesteri

Tukijäsen
Liittynyt
12.08.2020
Viestejä
304
Keychron V1 valmispaketti ollut pari viikkoa käytössä. Uudet kytkimet ja näppäinhatut tilailin jo tähän mutta nälkä vain kasvoi syödessä ja nyt olisi harkinnassa päivitys parempaan. Löytyykö tuota Keychronin Q1 v2 jo ISO layoutilla? Myös Akkon Monsgeek M1 kiinnostaisi ja se on nyt ennakkotilattavissa, niin kumpaan sitä sitten lopulta kallistuisi?
 

Larske

Maataistelija
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
359
Löytyykö tuota Keychronin Q1 v2 jo ISO layoutilla?
Löytyy, itse tilasin aikanaan Jimmsin outletista barebonen. Oon ite ainakin tykännyt, stabit kun vaihtaa ja tekee forcebreak modin (vaikka asiaa onkin jo tehdastekoisesti parannettu V2ssa). Monsgeekin näyttää tosin saavan vähän edullisemmin, siitä ei muuten mitään tietoa.
 

Meesteri

Tukijäsen
Liittynyt
12.08.2020
Viestejä
304
Löytyy, itse tilasin aikanaan Jimmsin outletista barebonen. Oon ite ainakin tykännyt, stabit kun vaihtaa ja tekee forcebreak modin (vaikka asiaa onkin jo tehdastekoisesti parannettu V2ssa). Monsgeekin näyttää tosin saavan vähän edullisemmin, siitä ei muuten mitään tietoa.
Tuo Monsgeek M1 olisi veroineen noin 160€, niin voi olla että lähtee tuo Q1 Knob mustana tilaukseen, kunhan tulee Verkkikseen/Maxgamingiin varastoon kun ei ole hinnassa suurta eroa. Vissiin tuo Monsgeekin knob ei ole yhtä hyvin toteutettu ja vakiostabitkin huonommat. Parikymppiä säästäisi jos kelpuuttaisi Q1:n ilman knobia ja harmaana kun sellainen löytyisi Jimmsiltä 159€. Knobille ei tosin ole suurta käyttöä kun tulee volume säädettyä suoraan DAC/AMP:n nupista mutta miltä valkoiset näppäinhatut sitten näyttäisi harmaassa Q1:ssä :D
 

ech

Liittynyt
09.10.2022
Viestejä
61
Keychronin Q-sarja jatkuu jo osalla Q12, joka näyttää yksinkertaisesti olevan Q1, johon on liimattu numpad vasemmalle. Jostain syystä tätä pidetään vasenkätisenä vaihtoehtona, vaikka minusta tuntuu, että vasemmallehan se olisi oikeakätisyyys-oletuksellakin laitettu, jos hiiri olisi ollut yleisessä käytössä jo numpadin keksimisen aikoihin, mutta ensimmäiset numpadit löytyvät jostain tyhmistä sarjapäätteistä. Ainakin kuvittelisin oikeakätisen muinaisihmisen luontevimmin puuhastelleen laskin vasemmalla ja kynä oikeassa kädessä.
 

Larske

Maataistelija
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
359
Tuo Monsgeek M1 olisi veroineen noin 160€, niin voi olla että lähtee tuo Q1 Knob mustana tilaukseen, kunhan tulee Verkkikseen/Maxgamingiin varastoon kun ei ole hinnassa suurta eroa. Vissiin tuo Monsgeekin knob ei ole yhtä hyvin toteutettu ja vakiostabitkin huonommat. Parikymppiä säästäisi jos kelpuuttaisi Q1:n ilman knobia ja harmaana kun sellainen löytyisi Jimmsiltä 159€. Knobille ei tosin ole suurta käyttöä kun tulee volume säädettyä suoraan DAC/AMP:n nupista mutta miltä valkoiset näppäinhatut sitten näyttäisi harmaassa Q1:ssä :D
Q1ssa ainakin tosi hyvä knobi, jämäkän ja laadukkaan oloinen ja selkeät askeleet tuntuu pyörittäessä. Vähän turhankin "tarkka" potikka volumen säätöön omasta mielestä.
Keychronin Q-sarja jatkuu jo osalla Q12, joka näyttää yksinkertaisesti olevan Q1, johon on liimattu numpad vasemmalle. Jostain syystä tätä pidetään vasenkätisenä vaihtoehtona, vaikka minusta tuntuu, että vasemmallehan se olisi oikeakätisyyys-oletuksellakin laitettu, jos hiiri olisi ollut yleisessä käytössä jo numpadin keksimisen aikoihin, mutta ensimmäiset numpadit löytyvät jostain tyhmistä sarjapäätteistä. Ainakin kuvittelisin oikeakätisen muinaisihmisen luontevimmin puuhastelleen laskin vasemmalla ja kynä oikeassa kädessä.
Oon kyllä samaa mieltä. Ergonomiaa parantaa huomattavasti, kun käsi on kuitenkin harvemmin tuolla numpadin puolella. Itse luovuin täyskokoisesta näppäimistöstä aikanaan juurikin sen takia, kun kädet väsyi siihen, että kirjaimet oli niin kaukana vasemmalla numpadin takia. Siirryin käyttämään 65/75 kokoja, vaikka tarvetta numpadille oliskin. Tällä Q12 tavalla toteutettua numpadillista oon harkinnutkin joskus, olisko ollut niin ettei ollut tarjontaa silloin. Empä tiennytkään jotta Keychronilta tullut tuollainen. Vois jopa vakavasti harkita.
 

ech

Liittynyt
09.10.2022
Viestejä
61
Kuten tuolla jo mainittiinkin, Kaihl Speed Bronzen saa aktivoitua ennen kliksua. En toistaiseksi ole varma, haittaako tämä kirjoittamista (typottelen nyt muutenkin aika paljon ja backspace on ahkerassa käytössä), mutta jos lueskelee jotain sivua käsi spacella tai pagedownilla, tulee painettua ennen kuin luulisi. Ei nämä muutenkaan tunnu mitenkään ihmeellisiltä kytkimiltä toistaiseksi, ehkä jos haluisi peliohjaimen joka kuulostaa ihan kotimikroon liitetyltä mikrokytkin-joystickilta. (äkkiä muuten luulen, että perus-Cherryistä juuri sininen on parempi kuin monet väittävät)
 

Meesteri

Tukijäsen
Liittynyt
12.08.2020
Viestejä
304
Keychron V1 valmispaketti ollut pari viikkoa käytössä. Uudet kytkimet ja näppäinhatut tilailin jo tähän mutta nälkä vain kasvoi syödessä ja nyt olisi harkinnassa päivitys parempaan. Löytyykö tuota Keychronin Q1 v2 jo ISO layoutilla? Myös Akkon Monsgeek M1 kiinnostaisi ja se on nyt ennakkotilattavissa, niin kumpaan sitä sitten lopulta kallistuisi?
Akko Monsgeek M1 tilattu, hintaa tuli alennuskoodilla 145€ veroineen posteineen. Tarkoituksena laittaa tuohon kytkimiksi Akko V3 cream yellowit ja hatuiksi KBnordic BoW. Näppiksen toimituksessa menee varmaankin tovi koska ennakkotilaus, niin kai rasvailen nuo kytkimet ajankuluksi :D
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
50
Akko Monsgeek M1 tilattu, hintaa tuli alennuskoodilla 145€ veroineen posteineen. Tarkoituksena laittaa tuohon kytkimiksi Akko V3 cream yellowit ja hatuiksi KBnordic BoW. Näppiksen toimituksessa menee varmaankin tovi koska ennakkotilaus, niin kai rasvailen nuo kytkimet ajankuluksi :D
Mistä tilasit?
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
50
Keygem.com saa tilattua tällä viikolla ilman posteja KG3 koodilla ilman posteja. Saattaa saada Monsgeekin noin 130€ posteineen ja veroineen.
Tilauksen on oltava vähintään 75€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
50
Pinkki monsgeek M1 (ansi) tilattu Keygemiltä. Kiinasta tulee loput rojut. Pistän kuvan tänne aikanaan kun näppis valmiina.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 292
Logitech G815 Tactile sopii todella hyvin allekirjoittaneen sormiin, mutta hivenen alkanut harmittamaan kytkinten hankala vaihdettavuus mahdollisen toimintahäiriön koittaessa.

Mihin suuntaan kannattaisi katsella, jos päivitettävämpää / ylläpidettävämpää ratkaisua olisi hakusessa?
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
686
Logitech G815 Tactile sopii todella hyvin allekirjoittaneen sormiin, mutta hivenen alkanut harmittamaan kytkinten hankala vaihdettavuus mahdollisen toimintahäiriön koittaessa.

Mihin suuntaan kannattaisi katsella, jos päivitettävämpää / ylläpidettävämpää ratkaisua olisi hakusessa?
Mahdolliset toimintahäiriöt menee kyllä yleensä noissa takuun piikkiin. Mutta jos muutenkin haluaa mahdollisuuden vaihtaa kytkimet helposti niin jokin hotswap lauta vaan. Ja jos kevyt taktiilisuus, pienellä bumpilla se oma suosikki tuntuma, niin sitten vaan jotkut brownit. Selkeämmällä taktiilisuudella toki löytyy hyvällä valikoimalla kytkimiä erikseen jos haluaa lähteä testaamaan.

Toki jos pitää olla vielä lisäksi low-profile, niin silloin valikoima rajoittuu huomattavasti. Tiedän että Keychronilla on muutamia malleja, mutta tästä ketjusta löytyy enemmän infoa näistä low-profileista.
 

Mustalaa

Lepakkona Ozzfesteillä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
514
Taas varmaan osastoa tyhmät ja säännöllisesti kysytyt kysymykset, joihin löytyisi FAQ:sta vastaus.

Tarve perusnäppikselle ilman hienouksia -> mikä tahansa full size -mekaaninen ruskeilla kytkimillä käy ja irroitettavalla kaapelilla kävisi. Mulla on kaapissa näppäinhatut, joten tuli mieleen jos ostaisi näppiksen sijaan Gloriousin GMMK -barebonen ja siihen kytkimet, niin saisi ne näppäinhatut käyttöön.

- Jos ostan vaikkapa Jimm'sillä myytävän Glorious Gateron Brown -kytkinsetin, niin nämä vaan lyödään paikalleen ja kovaa ajoa? Ei tarvitse kolvailla tai muuten askarrella? Nämä kytkinten voitelut on vain lisähienouksia, eikä niitä tarvita, jos kaipaa vain perusnäppiksen eikä ole kiinnostusta sen enempää harrastella näppäimistöjä?

- Sopiiko kymmenkunta vuotta vanhat Cherry-yhteensopivat näppäinhatut vielä uusiin kytkimiin, silloin kun ostin nuo ei ollut ledit mikään itsestäänselvyys... Tiedossa on, ettei paista valot läpi, mutta ettei ole mitään fyysistä estettä tai muutosta?

- Onko mielestä saisiko jostain ulkomailta ISO-layoutilla barebonen ja kasan kytkimiä merkittävästi halvemmalla, kuin tuo Gloriouksen noin 120e?

- Saako Gloriouksen (tai minkään muunkaan) pikanäppäinten paikkoja vaihdettua? Siis esimerkkinä: jos pause on f5, niin sen saisi siirrettyä vaikka f7?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
215
Tälläiselle etätyöläiselle voisi suosittaa hyvää näppistä - tulee kirjoitettua paljon ja jonkun verran myös Teams-kokousten aikana muistiinpanoja, joten hyvä olisi jos ei turhan metelöivä näppis olisi. Olen netistä ihmetelly Logitech MX Mechanical tactile-näppäimillä, mutta olisiko jotian käyttötarkoitukseen parempaakin tarjolla?
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
686
Taas varmaan osastoa tyhmät ja säännöllisesti kysytyt kysymykset, joihin löytyisi FAQ:sta vastaus.

Tarve perusnäppikselle ilman hienouksia -> mikä tahansa full size -mekaaninen ruskeilla kytkimillä käy ja irroitettavalla kaapelilla kävisi. Mulla on kaapissa näppäinhatut, joten tuli mieleen jos ostaisi näppiksen sijaan Gloriousin GMMK -barebonen ja siihen kytkimet, niin saisi ne näppäinhatut käyttöön.

- Jos ostan vaikkapa Jimm'sillä myytävän Glorious Gateron Brown -kytkinsetin, niin nämä vaan lyödään paikalleen ja kovaa ajoa? Ei tarvitse kolvailla tai muuten askarrella? Nämä kytkinten voitelut on vain lisähienouksia, eikä niitä tarvita, jos kaipaa vain perusnäppiksen eikä ole kiinnostusta sen enempää harrastella näppäimistöjä?

- Sopiiko kymmenkunta vuotta vanhat Cherry-yhteensopivat näppäinhatut vielä uusiin kytkimiin, silloin kun ostin nuo ei ollut ledit mikään itsestäänselvyys... Tiedossa on, ettei paista valot läpi, mutta ettei ole mitään fyysistä estettä tai muutosta?

- Onko mielestä saisiko jostain ulkomailta ISO-layoutilla barebonen ja kasan kytkimiä merkittävästi halvemmalla, kuin tuo Gloriouksen noin 120e?

- Saako Gloriouksen (tai minkään muunkaan) pikanäppäinten paikkoja vaihdettua? Siis esimerkkinä: jos pause on f5, niin sen saisi siirrettyä vaikka f7?
Hotswap laudoissa tosiaan ei tarvitse mitään muuta kuin pistää kytkin kiinni.
Tosin tuo alkuperäinen GMMK taisi käyttää 3pin PCB:tä. Eli jos ostat myös 3pin kytkimet menee ne suoraan kiinni. Mutta jos ostat 5pin, niin silloin pitää itse napsia kytkimestä kaksi pientä muovijalkaa pois.

Kytkimet varmaan halvimmalla löytyy aliexpressistä, mutta ISO näppikset on sen verran eksoottisia ilmeisesti muualla maailmalla, ettei näitä oikein tahdo löytyä puoli-ilmaisena mistään.
Pulsar PCMK:tä olisi ainakin hyvällä hintaa tällä hetkellä Maxgamingissä. Ei mikään erikoisin näppäimistö mutta varsinkin näin alessa hintaisekseen kyllä oikein pätevä. Mutta tässä on vain TKL kokona isoin, joten jos numpad on pakko olla niin halvin on varmaan kyllä GMMK.
Pulsarin softapuolesta en osaa sanoa tarkemmin ja Gloriouksella oma tietämys tähän perustuu GMMK Pro:n käyttämään Glorious Coreen, jossa ei ainakaan sillloin kun GMMK Pro julkaistiin voinnut muuttaa mitä Fn-näppäin tekee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
79
Tuli ketjussa vastaan tuo keychron Q12 ja kiinostaisi tilata.
Näyttää olevan vain tuolla US kaupassa saatavilla niin mites se tilaus sieltä onnistuu?
Tuleeko tavara samallailla kiinasta kuin esimerkiksi saksan kaupasta vai kuinka?

Kytkimiksi meinasin Gateron milky yellow pro:t, mutta hatut vielä hakusessa.
Onko aliexpressissä jotain tiettyä myyjää jolta kannattaa katsella ISO Nordic hattuja?
Tai jokin muu paikka josta voisi löytyä esimerkiksi tuohon Navy Blue väriin sopivat hatut?
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 846
Näyttää olevan vain tuolla US kaupassa saatavilla niin mites se tilaus sieltä onnistuu?
Tuleeko tavara samallailla kiinasta kuin esimerkiksi saksan kaupasta vai kuinka?
Tämä taitaa pitää edelleen paikkaansa:
Jos tarkoitat keychron.com kauppaa niin se on Kiinassa. Ja ei tullut ainakaan viimeksi veroja, kierrättävät paketin jonkun EU jakelukeskuksen kautta.

Josta tuli mieleen, onko kellään täällä kokemusta Keychron V8:sta? Olen tuota hetken miettinyt ekaksi "Alice" näppäimistöksi ja nyt olisi pitkästä aikaa varastossa. Jotain muutakin budjetti Alice/Arisua saa ehdottaa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Keychronin k4 ollut nyt yli puolivuotta pöydällä. Tykkään kyllä kovasti. Pitäis kokeilla vielä tuota langatonta ominaisuutta joskus. Itseäni ei johto haittaa ollenkaan kyllä, vaikka aika lyhyt johto mukana tuleekin.
Gateronin ruskeat kytkimet sopii itselleni, ja ovat hiljaiset. Näppäinhatut vaihdoin pudding versioihin, koska perus hatuissa ei valot erotu niin hyvin kuin haluan.
Mutta 100e hintaan saa paljon hyviä ominaisuuksia. Kuten langallinen/langaton ominaisuus, tukeva alumiinirunko, hotswap ja rgb.

Voin suositella muillekkin.
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
84
Josta tuli mieleen, onko kellään täällä kokemusta Keychron V8:sta? Olen tuota hetken miettinyt ekaksi "Alice" näppäimistöksi ja nyt olisi pitkästä aikaa varastossa. Jotain muutakin budjetti Alice/Arisua saa ehdottaa.
Yleisesti kysymyksenä kaikille, vaikka lainaankin Signan viestiä, että meneeköhän kauan totutella tuohon layoutiin, jos ISO Nordicista hyppäisi? Swerty toiminee tuon kanssa kivasti?

QK75:n tilanne on, että ilmeisesti Candykeysin kautta tilatut kitit lähtevät tulemaan Eurooppaan samaan aikaan bundlejen kanssa, eli vaikka QK:n kautta tilauksen tehneille perus-kittejä on kulkenut jo melkein pari kuukautta, niin täällä odotus on yhtä pitkä kuin bundlen ottaneilla. Ja bundlejahan meni odotettua enemmän, jolloin niiden toimitukset viivästyi alkuperäisestä aikataulusta. En tosin ole nyt tarkemmin vahtinut, että onko bundlejen suhteen "kiritty" aikataulua, mutta helmikuun lopun - maaliskuun puolivälin paikkeilla (tämä myöhäisempi olisi kai viikon parin myöhästyminen alkuperäiseen arvioon bundlejen suhteen, mutta ehtisi CK:n alkuperäiseen arvioo just hyvin) olisi kuulemma näppikset lähdössä kohti CK:ta ja kolmisen viikkoa kestää matka ja sen jälkeen alkaisi toimitukset CK:n asiakkaille. Infona tilanneille, jotka ei ole CK:n tai QK:n discordia yhtään seuranneet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
655
Mulla on 'Shift' näppäin mennyt rikki Logitech G915 LIGHTSPEED näppäimistöstä (vasemmalta puolelta) kun hatun valkoinen 'tappi' katkesi jäi tuonne sisään, jonka takia uusi hattu ei lukittaudu enää paikoilleen.

Tietääkö joku saako tuon yksittäisen kytkimen jotenkin aukaistua / irrotettu, jolla saisin tuon tapin loppuosan tuolta pois vai pitääkö koko näppäimistö räjäyttää? Kuvassa oikealla puolella näkyy valkoista, joka juuri tuon tapin osaa. Yritin sitä kaivella jo pois tuosta, mutta huonolla menestyksellä.

1677663288120.png
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
686
Mulla on 'Shift' näppäin mennyt rikki Logitech G915 LIGHTSPEED näppäimistöstä (vasemmalta puolelta) kun hatun valkoinen 'tappi' katkesi jäi tuonne sisään, jonka takia uusi hattu ei lukittaudu enää paikoilleen.

Tietääkö joku saako tuon yksittäisen kytkimen jotenkin aukaistua / irrotettu, jolla saisin tuon tapin loppuosan tuolta pois vai pitääkö koko näppäimistö räjäyttää? Kuvassa oikealla puolella näkyy valkoista, joka juuri tuon tapin osaa. Yritin sitä kaivella jo pois tuosta, mutta huonolla menestyksellä.

Ei näytä olevan tuo G915:n PCB hotswap, joten vaatisi sen että aukaiset kotelon ja purat kytkimet juotokset jotta kytkin irtoaa PCB:stä.

Kytkimetkään ei ole suunniteltu niin että niitä saisi auki päältä päin, vaan samalla tapaa aukaistaan kuin perus MX-tyylin kytkinkin.
Eli kytkimen aukaiseminen vaatii sen että kytkimen pohjaan pääsee käsiksi. Tosin yhdestä laudasta onnistuin kyllä kerran aukaisemaan väkisin vääntämällä MX-tyylin kytkimen auki, mutta kyseisessä kytkimessä oli muutenkin vähän löysä kontakti top ja bottom housingin kanssa.
Tässä videolla näkyy kytkimen breakdown hyvin mikäli ei aikaisemmin tuttu. Käytännössä siis tuo läpinäkyvä muoviosa pitäisi saada irti mustasta alaosasta. Ja samalla toki varoa ettei stemi/jousi/leaf irtoa ja katoa.

Huvittavaa että Logitech mainostaa näitä kytkimiä GL-kytkimiksi, kun ihan selvästihän tuo on Kailhin kytkin. Eli perus Kailh choc -kytkimet on käytössä vaikka millä nimellä Logitech niitä kutsuu :lol:

Itse ongelmaa kuitenkin koittaisin tuon katkenneen hatun jalan pois painovoimalla, pinseteillä ja jollain tahmealla esim. sinitarra tai teippi
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 542
Viestejä
4 214 358
Jäsenet
71 079
Uusin jäsen
MJK90

Hinta.fi

Ylös Bottom