Mekaaniset näppäimistöt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Kun tähän harrastukseen pääsi sisälle, niin tuli itsekkin huomattua että kyllä näissä yllättävän paljonkin eroa kuin pelkästään ABS vs PBT.

Näppäinhattu profiileja on vaikka kuinka paljon, yleisimmät taitaa olla kyllä Cherry ja OEM

Cherry profiilisten kanssa saattaa myös esiintyä ongelmia tiettyjen kytkimien kanssa, jos PCB:ssä kytkimet asennetaan sitten että LED:n aukko on ylhäällä, eli North-facing tyylillä.
Jotkut keycapit ottavat silloin joihinkin kytkimiin kiinni, kun näppäinhattu on periaatteessa väärinpäin. Tämä toki riippuu näppäinhatun ja kytkimen muotista.

Sen lisäksi että on ABS ja PBT muovista tehtyjä hattuja, on näissäkin laatueroja. Esim. halvat perus ABS:t ovat ihan eri luokkaa kuin GMK:n kunnon paksut ABS näppäinhatut. Sama myös PBT hattujen kanssa, jotkut ovat paksumpaa muovia kuin toisen, jotkut myös karheempia kuin toiset jne.
Hyvä infopaketti, kiitos. Tilasin tuon gmmk tkl barebonen nyt ekaksi "custom" lankuksi. Taidan tehdä tylsästi ja ottaa tuosta gmmk:n valikoimasta jotkut sopivan väriset keycapsit jos helposti ei muita löydy, ja miettiä noita kytkimiä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 599
Kai huomasit että Caps Lock on myös nuoli, niin kuin eri kokoisissa shifteissäkin, mutta vain alaspäin? Eli ei lue mitään "Caps Lock"
Aijahas, no tuo sit sotki. Kyllä mun kaikissa näppiksissä Capslockissa on lukenut "Capslock", niin kuin Varmilossa esim. viimeisimpänä. Tutkitaas sit vielä kerran nuo.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
165
Miksi pitää olla juuri Gateron Optical yellowit?

MaxGamingillä oli ainakin Nova keykap setti myynnissä missä oli muistaakseni ISO ja ANSI tuki.
Menossa lahjaksi ja lahjan saaja pyysi noilla kytkimillä. Ranskan Amazonista löytyi pyydetty setti kohtuu edullisesti.

Kiitos vinkistä hattujen suhteen, käyn tsekkaamassa.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
71
Menossa lahjaksi ja lahjan saaja pyysi noilla kytkimillä. Ranskan Amazonista löytyi pyydetty setti kohtuu edullisesti.

Kiitos vinkistä hattujen suhteen, käyn tsekkaamassa.
Mikäli lahjaks menossa, niin kannattaa huomioida, että ANSI vs ISO on myös muita eroja, kuin pelkästään ääkkösten puuttuminen ja eri mallin enter. Esim pohjoismaisessa layoutissa kaikki numeronäppäinten takana olevat erikoismerkit on eri. Voi uutta omistajaa harmittaa, mikäli ei tätä eroa tiedosta.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Oliko täällä muita jotka tilannut CandyKeysiltä Saka68-näppäimistö kitin? Oletteko saaneet näppiksen?

Kyselin viikko sitten CK:lta ja vastaus oli että muutaman päivän sisällä lähtee. Viikko mennyt ja mitään ei ole tapahtunut.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 599
^ minä tilasin Candykeysiltä kytkimiä joskus mitä lie pari viikkoa sitten. Lähetysvahvistus tuli mailiin, sen jälkeen ei oo kuulunutkaan enää mitään.

Tilasin myös noita stabeja, jonkun sudin ja jotain Krytoxin öljyä, jonka pitäs käydä noiden voitelemiseen. Keygem ostopaikkana näille, vaikutti ihan hyvältä mestalta. Katotaan kauan noissa menee.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Tilasin myös noita stabeja, jonkun sudin ja jotain Krytoxin öljyä, jonka pitäs käydä noiden voitelemiseen. Keygem ostopaikkana näille, vaikutti ihan hyvältä mestalta. Katotaan kauan noissa menee.
Taitavat jotain perus DHL economyä käyttää, eli hidasta on. Pistivät kyllä paketin samana päivänä matkaan, mutta DHL:llä kesti sitten yli viikko saada se Saksasta Suomeen :dead:, ihan positiiviset fiilikset kuitenkin jäi ko. kaupasta, aspa ainakin toimi.
 

JSoi

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
873
Oliko täällä muita jotka tilannut CandyKeysiltä Saka68-näppäimistö kitin? Oletteko saaneet näppiksen?

Kyselin viikko sitten CK:lta ja vastaus oli että muutaman päivän sisällä lähtee. Viikko mennyt ja mitään ei ole tapahtunut.
On myös Sakan tilaus sisällä eikä mitään tietoa koska tulee. Kytkimiä, näppäinhattuja ym. tuli tilattua samalla eikä ole niitäkään näkynyt. Ilmeisesti lasahtaa koko paketti kerralla postiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Saatta olla tymä kysymys, mutta sopiiko jimmsin ne Glorious Nebula näppäinhatut GMMK PRO:n?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Onko kukaan tehnyt noita MX Ergoja? Eli cleariin vaihtaa löysemmät jouset, tuossa voisi olla itselle sopiva medium tactile kytkin. Onnistuisikohan seuraavista:
DUROCK Springs / 100pcs ja näistä 65g jouset?

Edit: Tilasin durock ceruleanit, "mx clear":it valmiina. Saapas nähdä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 751
Saatta olla tymä kysymys, mutta sopiiko jimmsin ne Glorious Nebula näppäinhatut GMMK PRO:n?
Eikös niiden just pitäis olla siihenkin sopivat, kun on noita kapeampia alarivin nappeja mukana. Kannattaa olla sitten toki tarkkana, että tilaa oikean version ANSI vs. ISO.

1646495303585.png
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
744
Minun yhdeksän vuotta vanha Ducky G2 PRO TKL taitaa olla vaihdon tarpeessa, sillä yksi tärkeä nappi ei enää tahdo toimia kunnolla puhaltelunkaan (CompuCleanerilla) jälkeen. Olen erityisesti tykästynyt näppäinhattuihini, joten uuden näppäimistön täytyy joko olla niiden kanssa yhteensopiva tai pitäisi saada uudet vastaavat (tarvittaessa vaikka erikoistilattuna). Näppäimet ovat PBT-muovia ja kirjainmerkit on kaiverrettu, muttei värjätty. Ne ovat ilmeisesti Cherry-profiililla ja näppäinvakaimilla, mutta en ole varma isoimpien nappien standardinmukaisuudesta.

Helpointa olisi vissiin jos saisi uudet vastaavat näppäimet hommattua 100% yhteensopivan näppäimistörungon löytämisen sijaan. Vaatimukset näppäimille siis:
- Mustaa PBT-muovia
- Kaiverretut merkinnät ilman täytettä/väriä
- Suomalainen näppäinasettelu ja merkinnät

Saako tällaisia mistään?

IMG_0296.JPG
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
744
Corsair PBT DOUBLE-SHOT PRO Keycap Mod Kit -näppäinhattusarja, Nordic, Onyx Black - 34,90€ esim.

Kyllähän noita löytyy kymmenittäin Googlesta hakusanoilla "black pbt shine through keycaps". Mutta jos haluat tuossa näppäimistössä pysyä ja korjata sen rikkinäisen kytkimen, joudut juottamaan sen irti ja tilalle jonkun vastaavan.
Ei nuo linkkaamasi näppäinhatut ole ollenkaan samanlaiset. Minun näppäinhattujen kaiverrus on vain hatun pinnassa, eikä alla ole toisen väristä (valoa läpäisevää) muovia.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Minun yhdeksän vuotta vanha Ducky G2 PRO TKL taitaa olla vaihdon tarpeessa, sillä yksi tärkeä nappi ei enää tahdo toimia kunnolla puhaltelunkaan (CompuCleanerilla) jälkeen. Olen erityisesti tykästynyt näppäinhattuihini, joten uuden näppäimistön täytyy joko olla niiden kanssa yhteensopiva tai pitäisi saada uudet vastaavat (tarvittaessa vaikka erikoistilattuna). Näppäimet ovat PBT-muovia ja kirjainmerkit on kaiverrettu, muttei värjätty. Ne ovat ilmeisesti Cherry-profiililla ja näppäinvakaimilla, mutta en ole varma isoimpien nappien standardinmukaisuudesta.

Helpointa olisi vissiin jos saisi uudet vastaavat näppäimet hommattua 100% yhteensopivan näppäimistörungon löytämisen sijaan. Vaatimukset näppäimille siis:
- Mustaa PBT-muovia
- Kaiverretut merkinnät ilman täytettä/väriä
- Suomalainen näppäinasettelu ja merkinnät

Saako tällaisia mistään?
Pahoin pelkään ettei vastaavia näppäinhattuja löydy, varastossa olevat custom nordic näppäinhatut on muutenkin aika kiven alla.

Nuo näyttäisi olevan OEM-profiililla, joten nämä pitäisi kyllä käydä melkein mihinkä vain markettinäppikseen missä vaan kytkimet on Cherry stemillä (melkein kaikki näin onkin).
Ja mitä kuvia näin, niin näyttäisi olevan standardi alarivi tuossa näppäimistössä, eli ei siinäkään pitäisi olla mitään ongelmaa jos ostaa toisen näppiksen standardialarivillä. Eli katsot vain että alarivi on vastaava kuin nykyisessäkin (6.25u Spacebar, 1.25u Ctrl/Alt/Win/FN/Menu), sekä oikea shift 2.75u. Oikea shift on useimmiten 65% ja 75% layouteissa lyhkäisempi 1.75u, mutta 60% ja TKL:n kanssa tuskin sinulla tulee mitään ongelmaa.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 289
Onko olemassa jotain toista 65%-TKL näppistä kuin Razer Blackwidow V3, jossa olisi 2.4ghz + bluetooth? Mutta pitäisi olla matalempi, tuo Razer on tosi korkea. Ja USB-C pakollisena, tietysti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 751
Jos viitsit vertailla niin olisi kyllä jees. Noita Boban U4 tsekkailin myös, saksalaiseen kauppaan pitäisi tulla stockkiin nyt tässä kuussa ja nekin vaikutti ihan hyvälle päivitykselle mx browneista.

Toimiikohan nuo erilliset numpadit ongelmitta tkl kaverina plug&play, esim varmilon bluetooth padit tai joku halvempi?
Nyt on näppis kasattu näillä Box Browneilla Silent ja kevyttä vertailua tehty Boba U4:n ja Gateron Bownien välillä. Lisäksi vähän tuota Cherry MX:llä varustettua varmiloa näpräsin, mutta sen vertailun luotettavuudesta en oikein tiedä kun siinä on lisäksi kytkinten päällä lisäämäni vaimennushatut.

Kokeilujen perusteella box brown silentit eivät ole cherry mx:iä taktiilimmat, gateron browneja ehkä aavistuksen kyllä. Tuntopiste tuntuu kuitenkin olevan ylempänä joten tuntuvat vähän erilaisilta kuin nuo tavalliset brownit jotka kulkee millin tai kaksi pidempään ennen kuin taktiili kohta tulee. Boba U4 62g on sitten taktiilimmat kuin normi brownit ja se taktiili kohta on heti. Boba U4:t on myös hieman hiljaisemmat ja vakaammat. Gateronit, cherryt ja kailh bow brown silentit hieman huojuu jos niitä heiluttelee hatuista sivusuunnassa. Box brown silentit on kyllä selkeästi hiljaisemmat kuin tavalliset brownit, eikä niissä ole samanlaista pientä riipimistä kuin gateron browneissa, vaikkei nämä tunnut samalla tavalla premiumeilta kuin Boba U4:t. Toisaalta saattaa olla että jo Boba U4 62g on liian taktiilit minun makuun.

Nämä box brown silentit jää nyt ainakin tässä vaiheessa käyttöön ja kokoan ehkä myöhemmin Boba U4:lla toisen näppiksen.

Pahoittelut, että oli aika sekavaa tajunnanvirtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 751
Ensimmäinen itse koottu / modattu näppis.

Näppis on siis GMMK TKL. Sisälle meinasin laittaa bitumia, mutta kun motonetissä oli joku hemmetin inventaario niin pistin sitten pari kerrosta pakkaussolumuovia lisää. Stabit purin, napsaisit jalat poikki ja voitelin abun kelarasvalla uudelleen. Stabien alle myös laastarit.
Kytkimiksi tuli Kailh Box Brown Silentit, saatan vaihtaa esim. spacen alle Boba U4 Silentin, pitää vielä testailla kaipaanko johonkin kohtaan jäykemmän kytkimen.
Hatut on UKIYO-E R2 PBT Reverse:t magxgamingista.

Modausten jälkeen kokonaisuus yllätti positiivisesti, odotin ettei olisi merkittävästi varmiloa kummempi, mutta nyt etenkin stabien osalta parannus selkeä ja kytkimetkin kokonaisuutena yllättivät positiivisesti.

1646770840153.jpeg


Pitäisi ottaa paremmassa valossa kameralla parempi tuotekuva, mutta en malttanut odottaa vaan napsasin kännykällä vähän suttuisen.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 599
Sori, tää varmaan löytys ketjusta jollain haulla, mutta mitenkäs nuo skandit pitikään mäpätä GMMK pro:hon, kun tämä QMK konfiguraattori ei ilmeisesti skandeja ainakaan suoraan tunne? Jääny kasaamisen jälkeen hommat sikseen, kun on ollut saikkuhommia ja kaikenlaista, mutta vois viedä tuon loppuun, kun tietäis mitä tekee :D
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Sori, tää varmaan löytys ketjusta jollain haulla, mutta mitenkäs nuo skandit pitikään mäpätä GMMK pro:hon, kun tämä QMK konfiguraattori ei ilmeisesti skandeja ainakaan suoraan tunne? Jääny kasaamisen jälkeen hommat sikseen, kun on ollut saikkuhommia ja kaikenlaista, mutta vois viedä tuon loppuun, kun tietäis mitä tekee :D
skandit tulee käyttikseltä, QMK:lla ei ole erikseen "nappeja" skandeille.

Ainoat mitä saatat tarvita on KC_NUBS (eli <> z:n vieressä) ja KC_NUHS

ISO-leiska: QMK Configurator

Tai sitten käytät VIAL firmistä, eli flassaat vaikka tän mun: gmmk_pro_iso_vial.bin firmiksen ja sen jälkeen konffaat loput Home softalla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 599
skandit tulee käyttikseltä, QMK:lla ei ole erikseen "nappeja" skandeille.

Ainoat mitä saatat tarvita on KC_NUBS (eli <> z:n vieressä) ja KC_NUHS

ISO-leiska: QMK Configurator

Tai sitten käytät VIAL firmistä, eli flassaat vaikka tän mun: gmmk_pro_iso_vial.bin firmiksen ja sen jälkeen konffaat loput Home softalla
Kiitoksia! Taidan jättää edelleen huomiselle, mutta testataan tarvittaessa kummallakin tapaa :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 599
Mielenkiintoista. En tiedä pitäskö olla vai ei, mutta tässä mun GMMK:ssa on näköjään suoraan sisässä ihan toimiva ISO-leiska. Oikeastaan kaikki muu on ihan oikeilla paikoillaan, mutta se miten haluan insertin, homen, endin ja PgUp ja PgDn pitää mäpätä erikseen.

Ja tietty jos tarvii jotain eri layereita, niin semmoiset toki. En oo esim. ihan varma, että tarviinko del:iä johonkin vai en..

Lisäksi näköjään joku väriä vaihtava RGB-profiili sisässä. Tuon kimppuun mäppäysten jälkeen, että saa jonkun yksivärisen staattisen ja kenties jollain konstia säädettyä kirkkautta. En oo joutanu vielä googlaamaan tippaakaan näitä.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Mielenkiintoista. En tiedä pitäskö olla vai ei, mutta tässä mun GMMK:ssa on näköjään suoraan sisässä ihan toimiva ISO-leiska. Oikeastaan kaikki muu on ihan oikeilla paikoillaan, mutta se miten haluan insertin, homen, endin ja PgUp ja PgDn pitää mäpätä erikseen.

Ja tietty jos tarvii jotain eri layereita, niin semmoiset toki. En oo esim. ihan varma, että tarviinko del:iä johonkin vai en..

Lisäksi näköjään joku väriä vaihtava RGB-profiili sisässä. Tuon kimppuun mäppäysten jälkeen, että saa jonkun yksivärisen staattisen ja kenties jollain konstia säädettyä kirkkautta. En oo joutanu vielä googlaamaan tippaakaan näitä.
GMMK Pro:t on ihan käyttövalmiita suoraan laatikosta kunhan laitat vaan kytkimet, hatut ja piuhan koneeseen kiinni.

Näppäinten bindaus ja RGB hallinta onnistuu valmistajan omalla Glorious Core ohjelmalla. Miinuspuoli tässä ohjelmassa on se, että et voi tehdä mitään omia FN+näppäinkomboja (korjatkaa muut jos olen väärässä).
Eli tuo on se hyöty mikä QMK:lla saisi, että saat enemmän hallintaa näppäinten määrittelyyn kuin mitä Glorious Core tukee. Toki tässäkin on miinuspuoli joillekkin, joka on että RGB lakkaa toimimasta (joku oli tainut tähän tehdä ratkaisun custom firmikellä, mutta ei vissiin yleisessä jakelussa? korjatakaa taas jos olen väärässä).
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 599
GMMK Pro:t on ihan käyttövalmiita suoraan laatikosta kunhan laitat vaan kytkimet, hatut ja piuhan koneeseen kiinni.

Näppäinten bindaus ja RGB hallinta onnistuu valmistajan omalla Glorious Core ohjelmalla. Miinuspuoli tässä ohjelmassa on se, että et voi tehdä mitään omia FN+näppäinkomboja (korjatkaa muut jos olen väärässä).
Eli tuo on se hyöty mikä QMK:lla saisi, että saat enemmän hallintaa näppäinten määrittelyyn kuin mitä Glorious Core tukee. Toki tässäkin on miinuspuoli joillekkin, joka on että RGB lakkaa toimimasta (joku oli tainut tähän tehdä ratkaisun custom firmikellä, mutta ei vissiin yleisessä jakelussa? korjatakaa taas jos olen väärässä).
Pieni miinus kyllä näköjään out of the box, että space ei toimi :D En jostain syystä huomannu äsken. Haittais kevyesti duunikäyttöä.

Ja jees, huomasin just itekin tuon softan. Pitää ladata ja ihmetellä. Luulen, että noille spessukomboille ei ihan hirveästi oo käyttöä. Oon aika tapoihini kangistunut, miten näppistä käytän ja pääasia on kuitenkin se, että saa duunit tehdyksi ja koodailussa ja linuxissa tarvittavat merkit / toiminnot vaan pihalle.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Pieni miinus kyllä näköjään out of the box, että space ei toimi :D En jostain syystä huomannu äsken. Haittais kevyesti duunikäyttöä.
Tarkista ettei kytkimen pinni ole päässyt vääntymään ku tätä olet laittanut kiinni.
Ei mitenkään harvinaista hotswap lautojen kanssa että kytkimen toinen jalka ei mene kunnolla sisään ja vääntyy. Suoristat pinnin vaan niin pitäis toimia taas, ainakaan itsellä ei ole kertaakaan kytkin hajonnut vain jalan vääntymisestä.

Tietenkin on mahdollisuus että itse kytkinkin on kuollut, eikä tietenkään se ole mahdottomuus että PCB:n spacebar ei toimi, tai että hotswap socket olisi hajonnut. Helpoten voit testata PCB:n toimivuuden kostettamalla esim pinseteillä yhtäaikaisesti näitä kohtia mihin kytkimen pinnit menevät, niin näppäin pitäisi silloin aktivoitua. Jos hotswap socket on irronnut, niin tämän voi ehkä vielä juottamalla korjata, tai sitten juottaa kytkimen suoraan kiinni. En ole varma miten noiden sockettien kanssa menee takuut, mutta voi olla että saisit myös korvaavan jos tämä on rikki. Jos eipäilyttää niin voit vaikka nappaa kuvan ja pistää tänne tutkittavaksi.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 599
^ ja ^^ joo tuosta se oli kiinni. Nyt toimii, kiitos.

Valot sain asetetuksi kondikseen, se oli sentään hyvin yksinkertaista, mutta tuo näppäinten bindauskin vaikuttaa vähän vammaiselta. Sain ilmeisesti hukattua nuolinäppäimet kokonaan, mitkä kyllä minusta defaulttina toimi ihan oikein.. Lisäharmia siitä, että tuo softa skaalautuu henk. koht läppärillä päin persettä ja kaikki tarvittava ei näy ruudulla.. Pitää kai säätää tän koneen resoa, kerätä taas hermoja ja koittaa jatkaa myöhemmin.

Voi olla, että ennen kuin ne stabit on kunnossa ja paikallaan, niin on koko roska myynnissä :D Melkein maksaisin jollekin ton säätämisestä, jos ois vaan halukas tekijä..
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
GMMK Pro:t on ihan käyttövalmiita suoraan laatikosta kunhan laitat vaan kytkimet, hatut ja piuhan koneeseen kiinni.

Näppäinten bindaus ja RGB hallinta onnistuu valmistajan omalla Glorious Core ohjelmalla. Miinuspuoli tässä ohjelmassa on se, että et voi tehdä mitään omia FN+näppäinkomboja (korjatkaa muut jos olen väärässä).
Eli tuo on se hyöty mikä QMK:lla saisi, että saat enemmän hallintaa näppäinten määrittelyyn kuin mitä Glorious Core tukee. Toki tässäkin on miinuspuoli joillekkin, joka on että RGB lakkaa toimimasta (joku oli tainut tähän tehdä ratkaisun custom firmikellä, mutta ei vissiin yleisessä jakelussa? korjatakaa taas jos olen väärässä).
Kyllä rgb toimii ihan normaalisti myös QMK/VIA/VIAL firmikselläkin
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Melkein maksaisin jollekin ton säätämisestä, jos ois vaan halukas tekijä..
Korvausta vastaan onnistuisi kyllä helposti täällä Espoossa, tai muillekkin jos kuka tahansa haluaa tilaustyönä custom näppiksen rakennettavaksi heidän puolesta.

Ehkä spämmin tännekki joku päivä noita kuvia enemmän, mut oon alkanu nyt tuolta alkupään rakenteluista postailee kuvia IG:ghen ja pikkuhiljaa lisäilen noista muistakin mitä ajan mittaa tullu kasattua. Jos niitä kiinnostaa kattoo niin IG on Login • Instagram
Muutamat kuvat oon tännekki postannu jo mitä en ole instaan vielä ehtinyt pistää: Mekaaniset näppäimistöt ja Mekaaniset näppäimistöt
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 599
Korvausta vastaan onnistuisi kyllä helposti täällä Espoossa, tai muillekkin jos kuka tahansa haluaa tilaustyönä custom näppiksen rakennettavaksi heidän puolesta.
Palataan tähän ja keskustellaan vähän speksistä ja hinnasta, kun noi loppurojut tulee. Edelleen on toiset kytkimet reissussa ja uudet stabit kanssa tulossa.

Nakkaan vaikka yv:tä, kun on kamat täällä ja oon testannu, kummat kytkimet noista paremmat.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Jaksoinpa sittenki pistää GMMK Pro:n taas kiinni ja testailla sekä todeta että kyllähän se RGB tuki löytyi QMK:sta sitä kaipaaville, mutta ilmeisesti vieläkin puuttuu täysi tuki rullanupille. Ainakin mitä itse katsoin niin näytti siltä että vain painallus rekisteröityy, mutta rullaus ei toimi.
VIAL:la tämä kyllä sitten toimikin ihan hyvin, suosittelisin jopa ennemminkin VIAL:n käyttöä kuin Glorious Corea, ellei RGB_4_lyfe, sillä Coressa on vähän (huom. vain vähän) monipuolisempi mutta sekavempi RGB hallinta.

Tuli samalla sitten testattua sekin että pistin lisää gasket strippei ja otin pohjafoamin pois. Eipä nyt kauheata mullistusta tuonut tuo lisää. Toki standoffit oli valmiksi poissa.
Tämänkin jälkeen pidän enemmän Q1:stä, jonka tuntui saavan pienellä vaivalla paremmaksi kuin mitä GMMK Pro:n jopa isommalla vaivalla. Tuntuu että GMMK Pro:ssa hyödyllisin modi oli tempest mod, eli pari kerrosta maalarinteippiä PCB:n pohjaan.

Mukava kuitenkin että saipahan FN+Backspacen taakse tähänkin vihdoinkin sitten Deleten GMMK Pro:honkin, kun ehtinyt jo siihen tottumaan muissa näppiksissä.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
182
Nyt on sitten oma ensimmäinen mekaaninen näppäimistö valmis. Alla osat ja kaupat mistä ne tilasin, jos jotain kiinnostaa.
Eli näppäimistö tuli maksamaan yhteesä postikulujen ja tullin kanssa 442,06€. Huvittavaa sinällään, että porukka kutsuu GMMK PRO:ta edulliseksi, mutta kun tähän lisää kaikki kamat päällä niin päästään kyllä ihan isoihin summiin.

Modasin näppäimistä kokoamisvaiheessa seuraavasti.
  • Vaihdoin vakio alumiinikytkinalustan tohon polykarbonaatti kytkinalustaan.
  • Vaihdoin vakio stabilaiserit Durok V2 stabeihin ja laitoin niihin tota 205g0 rasvaa.
  • Tein stabilaisereille Holee modin
  • Tein lankulle Tempest Tape Modin eli 3 kerrosta maalarinteippiä PCB:n pohjaan.
  • Lisäsin GMMK PROn mukana tulevat tiivisteet (Gaskets) kannen ja pohjan väliin niin että sinne tuli kolme kerrosta noita tiivisteitä
  • Jätin keskimmäiset etupuolelta ruuvattavat ruuvis pois. Tosin tällä ei ollut mitään vaikutusta siihen kuinka hyvin alusta joustaa. Käytönnössä ei jousta.
  • Kytkimet jätin tehdas rasvalle. Tilasin varmuuden vuoksi ylimääräisiä kytkimiä, jotta pystyin vaihtamaan jos yli rasvattuja tai jos rikki/rikkoutuu. Tosin kaikki kytkimet näytti olevan omassa setissä hyvin rasvattuja ja hyvässä kunnossa.
Ainakin näin ensialkuun tuntuu hyvältä kirjoitella ja äänet miellyttää omaa korvaa. Näppäinhatut saattaa mennä jossain vaiheessa vaihtoon. Näissä Dye Sub hatuissa ei ihan skarppi toi kirjasin printti ja tekstit ei täydellisesti keskitetty joissain hatuissa. Vähän kuolailin tota DROP:n Mito GMK Laser sarjaa mutta maksaa ihan älyttömästi kun siihen ottaa vielä mukaan ton ISO ja Novelties setin.

1646923825665.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Sain nyt kasaan tämän oman setin, eli GMMK TKL + Durock Cerulean kytkimet + Corsairin mustat doubleshot pbt hatut.
Hatut tuli hätähankintana, kun eivät nuo aiemman näppiksen hatut käyneet, ihan ok laatuiset ainakin verrattuna niihin (Trigger-Z abs hatut)
Kytkimet vaikuttaa ainakin näin MX browneihin tottuneelle mukavalle, selkeämpi taktiilisuus ja paljon smoothimmat. Asentuivat lautaan hyvin ja näppäinhatutkin meni kohdalleen. Trigger-z ruskeilla tuntuu tosiaan ihan kun olisi hiekkaa välissä tämän jälkeen. Tämä TKL vaatii kyllä vähän totuttelua kun ei tuota numpadia ole, mutta pitää työkäyttöön se ostaa sitten erikseen. Muuten kyllä tykkään tästä formfactorista.
Ainoa mitä voisi nyt miettiä, olisi vähän jämäkämmät jouset enteriin, spaceen ja muihin jossa on stabit. Eipä tuo taida iso homma olla vaihtaa niitä kunhan jouset jostain hankkii?
Tuo gloriousin vanhempi softahan on ihan paska, mutta eipä itselle vielä ole tarvetta erikoisempaan kustomointiin, kun medianäppäimet löytyy vanhoilta paikoiltaan (FN+F9-F11) ja RGB:tä voi ohjata suoraan laudasta.

TL; DR: Varmasti ihan jees jos ei paremmista ole kokemusta 8D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 399
Nyt on sitten oma ensimmäinen mekaaninen näppäimistö valmis. Alla osat ja kaupat mistä ne tilasin, jos jotain kiinnostaa.
Eli näppäimistö tuli maksamaan yhteesä postikulujen ja tullin kanssa 442,06€. Huvittavaa sinällään, että porukka kutsuu GMMK PRO:ta edulliseksi, mutta kun tähän lisää kaikki kamat päällä niin päästään kyllä ihan isoihin summiin.

Modasin näppäimistä kokoamisvaiheessa seuraavasti.
  • Vaihdoin vakio alumiinikytkinalustan tohon polykarbonaatti kytkinalustaan.
  • Vaihdoin vakio stabilaiserit Durok V2 stabeihin ja laitoin niihin tota 205g0 rasvaa.
  • Tein stabilaisereille Holee modin
  • Tein lankulle Tempest Tape Modin eli 3 kerrosta maalarinteippiä PCB:n pohjaan.
  • Lisäsin GMMK PROn mukana tulevat tiivisteet (Gaskets) kannen ja pohjan väliin niin että sinne tuli kolme kerrosta noita tiivisteitä
  • Jätin keskimmäiset etupuolelta ruuvattavat ruuvis pois. Tosin tällä ei ollut mitään vaikutusta siihen kuinka hyvin alusta joustaa. Käytönnössä ei jousta.
  • Kytkimet jätin tehdas rasvalle. Tilasin varmuuden vuoksi ylimääräisiä kytkimiä, jotta pystyin vaihtamaan jos yli rasvattuja tai jos rikki/rikkoutuu. Tosin kaikki kytkimet näytti olevan omassa setissä hyvin rasvattuja ja hyvässä kunnossa.
Ainakin näin ensialkuun tuntuu hyvältä kirjoitella ja äänet miellyttää omaa korvaa. Näppäinhatut saattaa mennä jossain vaiheessa vaihtoon. Näissä Dye Sub hatuissa ei ihan skarppi toi kirjasin printti. Vähän kuolailin tota DROP:n Mito GMK Laser sarjaa mutta maksaa ihan älyttömästi kun siihen ottaa vielä mukaan ton ISO ja Extras setin.

Paras tai lähes ainut tapa saada flexiä tohon taitaa olla tuo O-rengas modi:
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
625
Tuollaista rullallista mekaanista itsekin havittelen, mutta hintaa on ihan snadisti liikaa. Onkohan muita vastaavia, jotka ei ole ihan markettipaskaa? Esim. Giganttihan myy jotain tällaista:
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Tuollaista rullallista mekaanista itsekin havittelen, mutta hintaa on ihan snadisti liikaa. Onkohan muita vastaavia, jotka ei ole ihan markettipaskaa? Esim. Giganttihan myy jotain tällaista:
Keychron Q2:sta ainakin tällä hetkellä saa halvempana kuin GMMK Pro:ta. Ja kytkimissäkin pääsee vähän halvemmalla ku pienempi layout
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 599
Tuollaista rullallista mekaanista itsekin havittelen, mutta hintaa on ihan snadisti liikaa. Onkohan muita vastaavia, jotka ei ole ihan markettipaskaa? Esim. Giganttihan myy jotain tällaista:
Ostin tuommosen muutaman euron halvemmalla palautustuotteena. Aika lelu tuo on joka suhteessa verrattuna vaikka Varmiloon. Lisäksi en tykkää, että insertit, homet sun muut on funktionappulan takana. Tuo rulla ihan hyvälaatuinen.

Jäänee puhtaaksi varanäppikseksi tai lähtee kiertoon, kun saan tuon GMMK:n kondikseen.
 
Liittynyt
21.04.2021
Viestejä
51
Olisiko kenelläkään antaa blackstorm rgb mech 2019 näppäimistön ohjelmistoa?
edit: Verkkokaupan latauslinkki on siis rikki
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
187
Posti toi kuluneella viikolla uutta hämmästeltävää, jonka kunniaksi jaan hieman kuvasaastetta!

Ekassa kuvassa siis Neito, johon läpsin päälle uudenkarheat GMK Redacted -hatut. Hatuissa on siis normaaliin GMK-tyyliin double shot -legendit, mutta tietyissä hatuissa legendien päälle on tehty pad printtaus tuplana. Ajan saatossa printtaus alkaa kulua pois ja sensurointiyrityksistä huolimatta alta paljastuu hatun oikeat merkinnät. Poislukien eyes only -kitistä nappaamani hatut, joilla sai peitettyä kerettiläiset jenkkimerkinnät siltä osin kun niitä oli base kitin jäljiltä nähtävissä. Näissä hatuissa on pelkkä pad printtaus.

Bonuksena perään pari uudempaa kuvaa laudoista, joita olen aiemmin tänne jo laittanutkin. Nohevimmat voikin huomata, mikä on mun uusi suosikkimattoni näissä hommissa:



Ja jos näitä mun kötöstyksiä haluaa kootusti vilkuilla niin täältä löytyy.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 599
Pelasin eilen vielä hetken tuolla GMMK Corella. Vaikutti alkuun hyvältä ja yksinkertaiselta, mutta eihän tuolla käsittääkseni pysty mäppään edes kakkostoimintoa jonkun näppäimen taakse, vaan tuo "combination key" toimii niin päin, että yhden nappulan taakse saa jonkun kombon olemassa olevista nappuloista. Ei siis minun ymmärtääkseni onnistu mäpätä vaikka del:iä backspace + ctrl taakse. Eli taitaa vaan tulla paluu sen QMK:n ihmettelyyn, jos tätä jaksaa ite vielä tunkata.

Valojen kanssa tosiaan toimi ihan niin kuin ois olettanutkin, tosin en oo kyllä varma, että tallentaako tuo softa mitään itse näppäimistön muistiin, vai pitäskö tuo softa olla oikeilla asetuksilla joka koneella, jolla näppäimistöä käyttää.. Ei oo nimittäin kyllä asetukset siirtyny suoraan, kun oon vaihdellut oman ja duuniläppärin välillä ja testaillut.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Pelasin eilen vielä hetken tuolla GMMK Corella. Vaikutti alkuun hyvältä ja yksinkertaiselta, mutta eihän tuolla käsittääkseni pysty mäppään edes kakkostoimintoa jonkun näppäimen taakse, vaan tuo "combination key" toimii niin päin, että yhden nappulan taakse saa jonkun kombon olemassa olevista nappuloista. Ei siis minun ymmärtääkseni onnistu mäpätä vaikka del:iä backspace + ctrl taakse. Eli taitaa vaan tulla paluu sen QMK:n ihmettelyyn, jos tätä jaksaa ite vielä tunkata.

Valojen kanssa tosiaan toimi ihan niin kuin ois olettanutkin, tosin en oo kyllä varma, että tallentaako tuo softa mitään itse näppäimistön muistiin, vai pitäskö tuo softa olla oikeilla asetuksilla joka koneella, jolla näppäimistöä käyttää.. Ei oo nimittäin kyllä asetukset siirtyny suoraan, kun oon vaihdellut oman ja duuniläppärin välillä ja testaillut.
Glorious Corella ei tosiaan onnistu muu kuin näppäimen vaihtamisen toiseen, ja tämä alkuperäinen painike löytyy funktio painikkeen takaa. Eli ei voi tehdä omia fn+yhdistelmiä.
Näppiksestä löytyy Onboard Memory, eli pitäisi asetukset säilyä vaikka näppiksen kytkee toiseen koneeseen.
RGB säätö oli perustoiminnaltaan Coressa toimiva, mutta tuntui että jos koitit vähän enemmän, varsinkin layereiden kanssa niin ei ainakaan itselle logiikka auennut täysin.

Mitä itse innostuin testailemaan uudestaan tuossa tovi sitten, niin suosittelen kyllä tuota VIAL:n käyttöä. QMK:lla ei näyttänyt olevan täyttä tukea rotatory encoderille, vaan rullassa toimii vain painallus, rullaaminen ei.
VIAL:n kanssa tämä toimii loistavasti, jopa layereiden kanssa. Myös RGB perussäädöt onnistuu VIAL:n kautta, joten jos mitään kunnon hienosäätöä ei niiden kanssa halua tehdä, niin ennemmin Glorious Core pois koneelta ja hallinta suoraan VIAL:n kautta vaan.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 599
Näppiksestä löytyy Onboard Memory, eli pitäisi asetukset säilyä vaikka näppiksen kytkee toiseen koneeseen.
Joo, niin löytyy, mutta eihän tuo Core tarjoa muuta mahdollisuutta mihinkään tallennukseen kuin Key bindingin alta löytyvä save-namiska, jolla voi tallentaa mäpätyt näppäimet. Kyllä minä sitä nakuttelin useaan otteeseen, mutta kun vaihdoin koneesta toiseen, niin asetukset olivat niin, miten uudessa koneessa olevassa Coressa oli.

Eli vannomaan en mene, mutta vähän tuo näyttäs siltä, että asetukset luetaan tuon softan kautta eikä näppiksen muistista.

Mut joo, pitää tsekata noita muita softia. Kerranhan noi asetukset pitää vaan saada kohdilleen ja voi unohtaa sen jälkeen. Tokko on tarvetta sen jälkeen kuin kenties uusien kytkimien tai hattujen testailuille.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 599
Vielä yksi tyhmä kysymys noiden stabien vaihtamiseen liittyen. Niiden alla ilm. jokin pehmuste ja jotkut videot opastaa putsaamaan ne voitelujämät alkoholilla kokonaan veks ja vaihtamaan tuon pehmusteen, mutta eihän mulla semmoiseen ole himassa osia. Ts. pitäskö se tehdä tuota kautta, vai voisko tuohon vaan voidella ja ruuvataa nuo uudet stabit kiinni vanhojen pehmusteiden päälle?
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Vielä yksi tyhmä kysymys noiden stabien vaihtamiseen liittyen. Niiden alla ilm. jokin pehmuste ja jotkut videot opastaa putsaamaan ne voitelujämät alkoholilla kokonaan veks ja vaihtamaan tuon pehmusteen, mutta eihän mulla semmoiseen ole himassa osia. Ts. pitäskö se tehdä tuota kautta, vai voisko tuohon vaan voidella ja ruuvataa nuo uudet stabit kiinni vanhojen pehmusteiden päälle?
Ei niitä ole pakko siinä pitää, varmaan ihan sama miten tuon teet. Jos nyt kuitenkin haluat uusia, niin voin lähettää kirjeen hinnalla kun noita sattuu olemaan ylimääräsenä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 599
Ei niitä ole pakko siinä pitää, varmaan ihan sama miten tuon teet. Jos nyt kuitenkin haluat uusia, niin voin lähettää kirjeen hinnalla kun noita sattuu olemaan ylimääräsenä.
Kiitos, ehkä säästetään ensi alkuun teikäläisen vaivaa ja kokeilen vaan, että saanko noi ylipäätään jotenkin paikalleen :) Ostin onneksi pari pakettia, jos sohlaan jotain, niin onpahan varaosia :D
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
929
Saka68 tuli tänään postissa. Vuoden verran kesti. Vaikuttaa laadukkaalta, ei kun kasaamaan sitten..
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Saka68 tuli tänään postissa. Vuoden verran kesti. Vaikuttaa laadukkaalta, ei kun kasaamaan sitten..
Itselle tuli jo viime viikolla. Näyttää tuo "tassut" pohjasta puuttuvan näistä edelleen, toivottavasti sitten oikeasti lähettävät jälkikäteen nuo.
 

JSoi

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
873
Omasta Sakasta ei ole kuulunut mitään. Voisi loppuviikosta tiedustella sen perään jos ei ole silloinkaan tullut lähetysilmoitusta.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Omasta Sakasta ei ole kuulunut mitään. Voisi loppuviikosta tiedustella sen perään jos ei ole silloinkaan tullut lähetysilmoitusta.
Itsellä meni noin kolme viikkoa että CandyKeys sai paketin lähetettyä (siitä kun ilmoittivat että kamat saapuneet heille).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 860
Viestejä
4 211 572
Jäsenet
70 969
Uusin jäsen
700e puhelin

Hinta.fi

Ylös Bottom