Nyt mäkin olen päässyt tähän näpynäpynäpy laitteiden maailmaan.(eli hommasin itselle ekan pelinäppiksen, joka samalla on mekaaninen)
Ensivaikutelmat ovat vähintäänkin erikoiset. Mulla on joskus jostain tarttunut, ja mulla pitäisi sellainen vieläkin olla jossain, tosin olen sen viimeksi nähnyt varmaan >13v sitten pari muuttoa ennen, sellainen IBM:n 90-luvun puolivälin hyvin äänekäs click-näppis. Sitä en ole koskaan itse käyttänyt koska se oli jo tuolloin sellainen että osa näppäimistä ei toiminut, uskoisin että se olisi vaatinut puhdistusta koska ne toimimattomat olivat samassa klustereissa ja ulkoisesti näppis oli melko siisti.
Mutta siis mulla on ollut perinteisiä kalvonäppäimistöjä. Tuntuma on hyvin erilainen, tää on paljon herkempi, tuon ostamista ennen perehdyin kai kohtalaisen paljon näihin eri kytkinmiin sun muihin diipadaahan kun katselin kaikkea mitä löytyy ja yritin keksiä miksi halvimmat uutet mekaaniset olivat luokkaa 30 ja sitten monet suositut olivat reilusti päälle satasen, luulin että lähinnä ne tactile tyyppiset olisivat vastaavalla tavalla äänekkäitä kuin tuo IBM:n ikoninen malli, mutta tämä on selvästi kalvonäppäimistöä äänekkäämpi, vaikka ulkomuistista hieman vaimeampi kuin tuo IBM, ja ennen kaikkea tässä se ääni selvästi tulee näppäintä painaessa, näppäimen iskeytyessä alas runkoon. Ei samanlaisesta mekaanisesta "jousesta", vaan pelkästään siitä voimasta ja pohjaan iskeytymisestä, ts. teknisesti jos painaa todella hitaasti ja kevyesti, nää näppäimet eivät juuri tuota ääntä jos näppäin ei painu pohjaan. Mutta kun mä olen tottunut paljon paksumpaan ja luultavasti jäykempään/vähemmän herkkään kalvonäppikseen, niin sitten tää pitää aika reipasta ääntä mun sormieni alla.
Toinen mitä huomasin, tää näppis ei korotettunakaan juuri ole korkea. Mun vanha näppis oli pelkästään etureunastaan korkeampi, kuin tämä korotuspalat auki takareunastaan. Tuohon pitäisi saada joku kiinteä(että se pysyy paikallaan) juttu takaosaan reippaasti tätä korottamaan. Siltäkin osin tuntuma on niin hyvin erilainen. Nuo kaksi asiaa paistaa aika voimakkaasti silmään kun kokeilin Io-techin käyttämää kirjoitusnopeustestiä. Vanhalla sain noin 60 sanaa minuutissa, tällä vain 40. Odotin vähän toisenlaista muutosta. Tuo tulee erityisesti siitä että mulla tulee tän radikaalisti erilaisen tuntuman, ja herkkyyden takia jatkuvasti sellaisia virheitä että painan kahta näppäintä samalla. Tuo voi ehkä hieman parantua mutta myös epäilen etten opi niin täsmällisesti ja kevyesti painamaan.
Myös muita erikoisuuksia näissä "pelinäppiksissä" tulee samantien vastaan. Tässä on RGB:tä joka lähtöön mutta scroll lock valo puuttuu täysin, samoin caps lock ei näy normaalisti koska se on numeronäppäimistön miinusmerkin takana piilossa, ja muutenkin noita merkkivaloja ei ole eritelty. Niitä on siis kolme, joista se kolmas eli teknisesti ylin on "pelitila" joka kytkee Windows näppäimen pois. Ja noi on samanväriset valot joten aika hankalaa nopeasti nähdä mikä on päällä ja mikä ei.
Saako siis näihin tavallisiin mekaanisiin näppiksiin vaihdettua itse kytkimet? Tai kuinka helposti tälläisen voi ns. purkaa?
Ostin tälläisen siis käytettynä.
HyperX Alloy Elite 2 RGB -pelinäppäimistö, HyperX Red -kytkimet 139,90
Yksi noista kytkimistä on huono, sen voisi joko vaihtaa kokonaan, tai päittäin jonkun toisen kanssa sellaisesta näppäimestä jota tarvii vähemmän. Mitä nyt katsoin videoita niin osassa näppäimistöistä voi vaihtaa suoraan kytkimen, ja lopuissakin sen pitäisi olla verrattain helppo kolvilla?