Mekaaniset näppäimistöt

Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 593
Huom. että Cherryissä tuo on kytkentävoima, Durockeissa pohjaus. Cherryjen pohjaus on varmaan suunnilleen samaa luokkaa.
Hmm, aivan. Ei tuota (tatsia siis) taida tietää kuin kokeilemalla.

Katselin vaan, kun jengi pitkin nettiä ihmettelee, että miksi on laitettu 67g jousi tuohon Durockin Light Tactileen, mutta liekö sitten jotain pelaajaa, jotka haluaa tosi kevyttä kytkintä.. Minähän olen ostamassa tätä koodaamiseen ja kirjoittamiseen, ettei tarvii mikään superlörö olla, mutta aika kevyeen tuntumaan totuin tuon Corsairin kanssa.
 

machia

Team SER
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
80
Jäin vielä kelaamaan näitä kytkimiä, että pitääkö vielä vaihtaa ja miten säädöksi menee saksanmaalla, jos pitää.. noi Durockit on siis jäykkyydeltään 67g siinä missä perus Cherry MX Brown on 55g ja esim. Varmilon VA88 -mallissa Cherry MX Brownit oli kumman jäykät siinä missä ne vanhassa Corsairin K95 -näppäimistössä oli melko ihanteelliset.

Eli rupesin vähän pelkäämään, että onko noi Durockin kytkimet liian raskaat, kun tykkäisin melko kevyestä tatsista..
Mulla on ollut Durock light tactilet vajaan vuoden verran. Sen miten näitä kuvailen on että "kuin mx brownit mutta paremmat". Aikalailla tämän videon nähtyäni tuli tilaus tehtyä





Tykkään kyllä noista Varmilo VA88'n mx browneista, ainakin silloin tällöin, mutta kyllä ne ovat "jäykemmät" käyttää kuin Durockit.

En ole vielä löytänyt vertailua esim Durock light tactilen ja Pewter light tactileiden välillä, olisi jännä nähdä millainen on käytännön ero.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 593
Tykkään kyllä noista Varmilo VA88'n mx browneista, ainakin silloin tällöin, mutta kyllä ne ovat "jäykemmät" käyttää kuin Durockit.

En ole vielä löytänyt vertailua esim Durock light tactilen ja Pewter light tactileiden välillä, olisi jännä nähdä millainen on käytännön ero.
Joo, ja siis kompromissihan tää kytkin on meikäläisenkin kirjoitustekniikalla. Kevyellä kytkimellä typottelee enemmän ja raskaammalla jää sit joku nappi ottamatta kunnolla ja vaatii uusintayrityksen. Nollasummapeliä lienee sen kanssa, että korjaileeko sieltä täältä pari typoa vai joutuuko kirjoittaan jonkun sanan silloin tällöin uusiksi :)

Noi kyseiset Pewter tactilethan rupes heti kiinnostamaan, pitää laittaa korvan taakse. Koitin eilen välttää ameriikoista tilaamista, kun toimitusajat yleensä pitkähköt ja saa tullausveivuut vielä kaupan päälle.

muoks. ja siis kuulosti hyvältä tuo kuvaus Durockin kytkimestä. Pitäs toimia itellekin tuon perusteella.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Hyvä puolihan on se, että jos joku kytkin ei ole mieleinen niin et menetä muuta kuin aikaa. Nuo menee varmaan aika helposti myyntipuolella eteenpäin jos eivät ole omaan makuun.
 
Liittynyt
22.02.2019
Viestejä
38
Nykyinen näppäimistöni on Turtle Beach Impact 500, TKL Cherry MX Blue-kytkimillä. Olen ollut siihen ihan tyytyväinen, mutta tekisi mieli kokeilla jotain uutta ja nämä siniset kytkimet ovat omaan makuuni liian äänekkäät. Haluaisin 65% näppiksen ja hotswap, jotta voisin kokeilla eri kytkimiä. Törmäsin Keychron Q2:een, mutta olen katsellut kuvista että onko se jotenkin epäergonominen? Se kun näyttää melko korkealta ja reunat paksuilta ja suorakulmaisilta. En haluaisi käyttää rannetukea ja nykyisessä näppiksessä en ole sellaista tarvinnut. Onko kellään kokemusta näistä Q-sarjan näppäimistöistä?
 
Liittynyt
22.02.2019
Viestejä
38
...Lisättäköön vielä, että odotan myös innolla näitä retromalleja joita on tulossa Vortexilta. IG kommenteista päätellen pitäisi tulla myös ISO-versiona, ja ilmeisesti Cherryn kytkimet.
 

Liitteet

Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 593
Haluaisko joku IT:tä / koodailua duunikseen tekevä, kellä tuo GMMK pro, laittaa kuvan omasta layoutistaan? (Joudan kyllä illemmalla hakemaan ketjustakin)

Jonkinlaisia kompromisseja kautta uuden opetteluahan on pakko tehdä jo heti siinä, että vasen shift vie tilan pienempi kuin- ja suurempi kuin -nappuloilta, ja ne tarvii saada muualle, mutta varmaan tuosta ihan toimivan saa, kun miettii vaan ajatuksella, mitä oikeasti tarvii ja miten.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Jonkinlaisia kompromisseja kautta uuden opetteluahan on pakko tehdä jo heti siinä, että vasen shift vie tilan pienempi kuin- ja suurempi kuin -nappuloilta, ja ne tarvii saada muualle, mutta varmaan tuosta ihan toimivan saa, kun miettii vaan ajatuksella, mitä oikeasti tarvii ja miten.
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat kompromisseillä. GMMK Prossa on ihan normaali pieni vasen shift ja siinä vieressä <>|

Kuva iotekin videosta:
1645528863657.png
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 593
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat kompromisseillä. GMMK Prossa on ihan normaali pieni vasen shift ja siinä vieressä <>|

Kuva iotekin videosta:
Eli oon varmaan sekoillut ja katellut jotain ANSI-layoutin näppistä. Tai jotain ihan muuta. Hyvä noin.

Sit ratkaistavaksi jäänee lähinnä printscr, home, end, pgdn, pgup, insert ja del ja mitä noista tarttee ja mitä ei.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Eli oon varmaan sekoillut ja katellut jotain ANSI-layoutin näppistä. Tai jotain ihan muuta. Hyvä noin.

Sit ratkaistavaksi jäänee lähinnä printscr, home, end, pgdn, pgup, insert ja del ja mitä noista tarttee ja mitä ei.
Laittaa vaikka kakkoslayerille niin ei ongelmaa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 593
Laittaa vaikka kakkoslayerille niin ei ongelmaa.
Jooh, huomasin, että tuollainen mahdollisuus on.

Lähinnä tämmöistä ennakoivaa muutosvastarintaa tuo aikaisempi, kun pitää opetella hakeen toiminnot jotenkin muuten, kuin mihin sormet automaationa hakeutuu :D
 
Liittynyt
19.07.2018
Viestejä
6
Toisena vanhempaa tavaraa: Bigfoot jossa Alpsin siniset kytkimet, doubleshot hatut ja Suomi/Ruotsi layoutti

04.jpg
Hieno vehje!
Jotenkin nämä bigfootit on jääneet itselle vähän vieraaksi lajiksi, vaikka mulla tuolla kaapissa yksi Dell AT102W onkin - ostin kun löysin mustana ja NIB, tosin se on tietysti mustilla bamboo Alpseilla, mutta ihan ok sillä on silloin tällöin naputella menemään päivän tai parin verran.

Mutta tosiaan, en edes tiennyt että näitä on sinisillä Alpseilla tai big-ass enterillä ja 1u backspacella.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Onko ihmisillä kokemusta Unicompin valmistamista Model M -näppiksistä? Noita näemmä saa suomilayoutillakin.

Minulla on perusharmaa Unicompilta tilattu näppäimistö (IBM-tyylin väritys).
1645626745656.png

Hyvähän tuo on kirjoittaessa, mutta vähän turhan äänekäs. Työpaikalla jotkut valittivat äänestä, joten vein kotiin.
Kotonakaan ei voi illalla käyttää (kun lapset heräävät). Ja kun ei ole äänenvoimakkuussäätöä eikä taustavalaistusta, niin on vähän vähemmälle käytölle jäänyt.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 637
Tällai sivusta huudellen, niin eikö noilla ISO:lla ja ANSI:lla tarkoiteta näppäinlayouttia, eli mitä nappuloita ja merkkejä näppäimistöstä löytyy.
Jaahas. Suomessa ei ANSI:a ole pahemmin näkynyt. Mutta eikös tuo Model M ole ISO, kun siinä on L-mallinen enter? Siis se suomilayoutilla oleva versio, ei jenkkimalli.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Tyhmä kysymys, mitä ISO tarkoittaa tässä yhteydessä?
Näppäinten asettelua.

ISO on tämä mihin Suomessa totuttu ja käytössä myös monessa Euroopan maassa. ANSI on toinen yleisin näppäinasettelu, joka esim jenkeissä käytössä.
ISO:ssa on suurempi pystyssä olevan enter ja tämän vieressä vasemmalla yksi kytkin. Sekä vasen shift on myös ANSIa kapeampi, jotta sen vierelle on mahtunut vielä yksi kytkin.
Näppäimistöjen merkit vaihtelevat maakohtaisesti, joten ISO ei tarkoita automaattisesti että on tutut suomalaiset näppäinmerkinnät.

1645636829024.png
 
Liittynyt
22.02.2019
Viestejä
38
Jaahas. Suomessa ei ANSI:a ole pahemmin näkynyt. Mutta eikös tuo Model M ole ISO, kun siinä on L-mallinen enter? Siis se suomilayoutilla oleva versio, ei jenkkimalli.
"New Model M" on myös ISO-versiona, mutta tarkoitin tätä TKL-mallia, mikä on vain ANSI.

Tämä puljuhan on ilmeisesti ex-IBM ammattilaisten perustama firma, mikä valmistaa tuotteitaan alkuperäisten patenttien mukaan.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 637
"New Model M" on myös ISO-versiona, mutta tarkoitin tätä TKL-mallia, mikä on vain ANSI.

Tämä puljuhan on ilmeisesti ex-IBM ammattilaisten perustama firma, mikä valmistaa tuotteitaan alkuperäisten patenttien mukaan.
Niin joo. Itse en ole oikein noista ten key less -näppiksistä perustanut, vaikka harvemminpa numpadia toki tarvii. Mutta makunsa kullakin. :)

Mistäköhän tuo nimitys muuten tulee, kun nopealla vilkaisulla siinä näyttäisi olevan 17 näppäintä vähemmän? :hmm:
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 593
Näppäimistöjen merkit vaihtelevat maakohtaisesti, joten ISO ei tarkoita automaattisesti että on tutut suomalaiset näppäinmerkinnät.
Niin ISO:a näkyy tosiaan olevan monen eri (Euroopan) maan layoutilla ja "ISO" + "Nordic layout" tuntuu olevan tää tuttu pohjoismaalainen asettelu, mitä minäkin olen tottunut käyttämään. Ei löydy esim. näppäinhattusarjoja ihan liikaa Nordic leiskalla, mikä tuli huomattua tuossa, kun pari päivää sitten kohkasin tuon GMMK-tilaukseni kanssa..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Minkäs näppis olis hyvä korvaamaan coolermasterin trigger-z:aa cherryn brown kytkimillä? Nykyiseen ihan tyytyväinen, kytkimet ehkä voisi hivenen taktiilimmat olla mutta tuo sinisten mx:ien nakse ei oikein kiinnosta. Eli varmaan seuraavaankin sitten cherryn ruskeat. Ja vähän epäsiistiksi mennyt tämä trigger-z kun tuo "kumimainen" pinnoite alkaa kulumaan.
Taustavalo olis hyvä olla, mutta ei oo pakko olla rgb. Ja jos löytyy hyvä näppis 150e ilman taustavaloa, niin käy sekin. Makronäppäimille ei tarvetta kun en mitään käyttöä nille nykyäänkään ole keksinyt. Katselin duckyn one 3:aa daybreakina ja se vaikutti ihan kivalle, mutta aika kallis. Plussaa jos ulkonäkö ei ihan jonne. Numpad pitää olla kun etätöitä tulee tehtyä paljon ja excel kovassa käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
84
Löytyykö mekaanisesta näppäimistövalikoimasta toimistokäyttöön soveltuvaa vaihtoehtoa vai suunnataanko katseet ei mekaanisiin? Kriteereissä juostaan vastavirtaan:
- Langaton
- Täysikokoinen 100%, numeronäppäimistö
- Lisänäppäimet plussaa.
- Kestäisi yhtä kauan kuin nykyinen Logitech G11 (no okei 10v riittää :whistling:)

Käytännössä ainoa vastaantullut oli Logitech G613.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 721
Nyt mäkin olen päässyt tähän näpynäpynäpy laitteiden maailmaan.(eli hommasin itselle ekan pelinäppiksen, joka samalla on mekaaninen)

Ensivaikutelmat ovat vähintäänkin erikoiset. Mulla on joskus jostain tarttunut, ja mulla pitäisi sellainen vieläkin olla jossain, tosin olen sen viimeksi nähnyt varmaan >13v sitten pari muuttoa ennen, sellainen IBM:n 90-luvun puolivälin hyvin äänekäs click-näppis. Sitä en ole koskaan itse käyttänyt koska se oli jo tuolloin sellainen että osa näppäimistä ei toiminut, uskoisin että se olisi vaatinut puhdistusta koska ne toimimattomat olivat samassa klustereissa ja ulkoisesti näppis oli melko siisti.

Mutta siis mulla on ollut perinteisiä kalvonäppäimistöjä. Tuntuma on hyvin erilainen, tää on paljon herkempi, tuon ostamista ennen perehdyin kai kohtalaisen paljon näihin eri kytkinmiin sun muihin diipadaahan kun katselin kaikkea mitä löytyy ja yritin keksiä miksi halvimmat uutet mekaaniset olivat luokkaa 30 ja sitten monet suositut olivat reilusti päälle satasen, luulin että lähinnä ne tactile tyyppiset olisivat vastaavalla tavalla äänekkäitä kuin tuo IBM:n ikoninen malli, mutta tämä on selvästi kalvonäppäimistöä äänekkäämpi, vaikka ulkomuistista hieman vaimeampi kuin tuo IBM, ja ennen kaikkea tässä se ääni selvästi tulee näppäintä painaessa, näppäimen iskeytyessä alas runkoon. Ei samanlaisesta mekaanisesta "jousesta", vaan pelkästään siitä voimasta ja pohjaan iskeytymisestä, ts. teknisesti jos painaa todella hitaasti ja kevyesti, nää näppäimet eivät juuri tuota ääntä jos näppäin ei painu pohjaan. Mutta kun mä olen tottunut paljon paksumpaan ja luultavasti jäykempään/vähemmän herkkään kalvonäppikseen, niin sitten tää pitää aika reipasta ääntä mun sormieni alla.

Toinen mitä huomasin, tää näppis ei korotettunakaan juuri ole korkea. Mun vanha näppis oli pelkästään etureunastaan korkeampi, kuin tämä korotuspalat auki takareunastaan. Tuohon pitäisi saada joku kiinteä(että se pysyy paikallaan) juttu takaosaan reippaasti tätä korottamaan. Siltäkin osin tuntuma on niin hyvin erilainen. Nuo kaksi asiaa paistaa aika voimakkaasti silmään kun kokeilin Io-techin käyttämää kirjoitusnopeustestiä. Vanhalla sain noin 60 sanaa minuutissa, tällä vain 40. Odotin vähän toisenlaista muutosta. Tuo tulee erityisesti siitä että mulla tulee tän radikaalisti erilaisen tuntuman, ja herkkyyden takia jatkuvasti sellaisia virheitä että painan kahta näppäintä samalla. Tuo voi ehkä hieman parantua mutta myös epäilen etten opi niin täsmällisesti ja kevyesti painamaan.

Myös muita erikoisuuksia näissä "pelinäppiksissä" tulee samantien vastaan. Tässä on RGB:tä joka lähtöön mutta scroll lock valo puuttuu täysin, samoin caps lock ei näy normaalisti koska se on numeronäppäimistön miinusmerkin takana piilossa, ja muutenkin noita merkkivaloja ei ole eritelty. Niitä on siis kolme, joista se kolmas eli teknisesti ylin on "pelitila" joka kytkee Windows näppäimen pois. Ja noi on samanväriset valot joten aika hankalaa nopeasti nähdä mikä on päällä ja mikä ei.



Saako siis näihin tavallisiin mekaanisiin näppiksiin vaihdettua itse kytkimet? Tai kuinka helposti tälläisen voi ns. purkaa?
Ostin tälläisen siis käytettynä. HyperX Alloy Elite 2 RGB -pelinäppäimistö, HyperX Red -kytkimet 139,90

Yksi noista kytkimistä on huono, sen voisi joko vaihtaa kokonaan, tai päittäin jonkun toisen kanssa sellaisesta näppäimestä jota tarvii vähemmän. Mitä nyt katsoin videoita niin osassa näppäimistöistä voi vaihtaa suoraan kytkimen, ja lopuissakin sen pitäisi olla verrattain helppo kolvilla?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
Kun täällä ollut ihan hiton hienoja custom näppäimistöjä ja itseäkin vähän ruvennut himoittamaan sellaisen rakentaminen tai no ainakin koittaminen heh. Paljonko tuollaisen kustantaa? Juu tiedän että saa vaikka repullisen rahaa pistää mutta jos yleensä tottunut pistämään näppäimistöön noin 140€ niin saakos tuolla budjetilla? Mitenkäs langattomuus? Kannattaako heti alusta asti tehdä itse vai ostaa joku ja modailla se? Oliskos jollain heittää jotain hyviä youtube kanavia missä olisi jotain noita rakenteluja? Vähän ehkä kysymysten tulvaa mutta anteeksi siitä :)

[Edit]
Tämä ei tänne osioon varmaan kuulu mutta täällä on varmaankin asiasta tietäviä. Sellainen ongelma kun omasta rakkaasta langattomasta näppiksestä (Rapoo E9080) hävisi tuo 2.4GHz vastaanotin näköjään muutossa. Saako jostain ostettua jotain random vastaanotinta tai että toimiiko sellaisella? Vai oliko tuon näppiksen taru sitten tässä... Harmittaa kun oli tuolla olkkarissa ihan pirun hyvä ja sopivan kokoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2021
Viestejä
13
3b08ed01-886b-4791-90cf-36b6abfc0b02.jpg


ensimmäinen näppäimistö vihdoinkin kasattu, eikä tarvinnut tehdä kummempia kompromisseja vaan löytyi mm. XDA-capit ISO enterillä ja sopivankokoinen valkoinen case YMD75v3 ISO PCB:lle. ei mikään edullisin projekti, joskin tätä voi sitten muokkailla mielensä mukaan tulevaisuudessa. uutta en ainakaan hetkeen aio kasata, sen verran uuvuttava projekti muutaman ongelman osuttua eteen (mm. vääntynyt spacebar ja muutaman millin liian iso alu plate caseen, jota hinkutin tunteja hiomapaperilla) D: mut onhan tällä ilo näppäillä menemään ja äänikin todella hiljainen :D

keycaps: IDOBAO XDA blankit + muutama oranssi XDA keycap
kytkimet: Gazzew Boba U4 62g
kotelo: KBDFans Tofu84 E-white
PCB: YMD75v3 ISO hotswap + alu plate
stabilizers: Cherry PCB mount

Kun täällä ollut ihan hiton hienoja custom näppäimistöjä ja itseäkin vähän ruvennut himoittamaan sellaisen rakentaminen tai no ainakin koittaminen heh. Paljonko tuollaisen kustantaa? Juu tiedän että saa vaikka repullisen rahaa pistää mutta jos yleensä tottunut pistämään näppäimistöön noin 140€ niin saakos tuolla budjetilla? Mitenkäs langattomuus? Kannattaako heti alusta asti tehdä itse vai ostaa joku ja modailla se? Oliskos jollain heittää jotain hyviä youtube kanavia missä olisi jotain noita rakenteluja? Vähän ehkä kysymysten tulvaa mutta anteeksi siitä :)
jos edullisempaa vaihtoehtoa kaipaa alkuun, niin en tiedä kannattaako kasaaminen ihan alusta asti - osista kasaantuu nopeasti melkoinen summa. keychronin näppikset ja niiden modaaminen ovat tosin käsittääkseni hyvä budjettivaihtoehto ainakin alkuun. näitä saa langattomana, hotswapilla (ei tarvetta juottaa vaan kytkimiä voi vaihdella mielen mukaan) ja eri malleja löytyy useita. esimerkkinä keychronin K2, hinta ei ole mikään ihan tajuton ja tohon pääsee sit tahtoessa vaihtamaan kytkimiä ja keycappeja. toki paljon riippuu siitä, minkäkokoinen näppäimistö hakusessa ja millä layoutilla (ANSI vs ISO).
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Noni, vihdoinki sai muutamat kuvat otettua. Ehkä kun sai homman alkuun, niin voisi saada vielä joku päivä lopuistakin 14:sta :x3: custom näppiksestä mitkä ainakin nyt tällä hetkellä jää koristeiksi.
Tässä nämä mitkä löytyy myös myyntiosastolta tällä hetkellä.
Red LED2.jpg
Blue_Tactile2.jpg
Office1.jpg
Glass_Diffuser1.jpgGlass_Diffuser2.jpg
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 593
Kasasin tuon oman GMMK-settini tänään, kun tuli eka satsi kytkimiä (Pewterit). Ihan ei niin suoraviivaisesti mennyt, mitä ois voinu toivoa: joko oon sokea, tai sitten capslock puuttuu kokonaan näppäinhattusarjasta ja oikea shiftkin on vähän väärän mallinen. Täytyy kahtoa huomenna vielä päivänvalossa ja paremmilla voimilla, tässä osui koronabingokin, mitä on pitäny potea tämä viikko.

Lisäksi backspacen ja enterin onko ne nyt "stabilizerit" vai millä sanalla ne menee näissä custom-hommissa, niin liekö voideltu liikaa tai jotenkin väärin, kun ovat saatanan tahmeat. Mistä johtuen ovat suht vammaiset painaa. Enter jäi alkuun vaan pohjaan, mutta naputtelin hetken aikaa, niin rupes sentään liikkumaan.

Eli ilmeisesti pitää tilata puuttuvia näppäinhattuja ja kenties jotain öljyä noita edellisen kappaleen ongelmia varten ja ruveta googlaamaan, miten tuota pitää lähteä fiksaan.. (noin muuten kasaus kyllä helppoa tämmöiselle poropeukalollekin)
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Kasasin tuon oman GMMK-settini tänään, kun tuli eka satsi kytkimiä (Pewterit). Ihan ei niin suoraviivaisesti mennyt, mitä ois voinu toivoa: joko oon sokea, tai sitten capslock puuttuu kokonaan näppäinhattusarjasta ja oikea shiftkin on vähän väärän mallinen. Täytyy kahtoa huomenna vielä päivänvalossa ja paremmilla voimilla, tässä osui koronabingokin, mitä on pitäny potea tämä viikko.

Lisäksi backspacen ja enterin onko ne nyt "stabilizerit" vai millä sanalla ne menee näissä custom-hommissa, niin liekö voideltu liikaa tai jotenkin väärin, kun ovat saatanan tahmeat. Mistä johtuen ovat suht vammaiset painaa. Enter jäi alkuun vaan pohjaan, mutta naputtelin hetken aikaa, niin rupes sentään liikkumaan.

Eli ilmeisesti pitää tilata puuttuvia näppäinhattuja ja kenties jotain öljyä noita edellisen kappaleen ongelmia varten ja ruveta googlaamaan, miten tuota pitää lähteä fiksaan.. (noin muuten kasaus kyllä helppoa tämmöiselle poropeukalollekin)
Jos päädyit niihin Odin Gamingin hattuihin, niin pitäisi olla kyllä caps lock ja sopiva oikea shift myös. Ainakin itsellä nämä löytyi niin mustassa ja valkoisessa, ja tuotekuvissa myös nämä.

Tuo on ilmeisesti yleinen ongelma GMMK Pro:ssa että liikaa lubea stabeissa. Voit joko putsata vanhat pois ja pistää uudet tilalle, mutta parempi ratkaisu olisi tilata kokonaan uudet, sillä Gloroiuksen goat stabit eivät ole kovinkaan hyvät. Tai ainakin näin kaikki lähteet sanoo, itse en edes jaksanut kokeilla näitä ennen kuin vaihdoin toisiin.

Varma vaihtoehto on C³ Equalzin stabit. Durock V2 kanssa arpapeliä että pitääkö platea alkaa hiomaan. Joillakin Durockit menny ongelmitta ja joillakin ongelmia saada mahtumaan platen reikiin
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Glorioukselta on myös tulossa omat V2 stabit, Redditissä ainakin kehuttu paremmiksi kuin Durockit. Jos nuo osoittautuvat hyviksi kun pääsevät massatuotantoon niin taidan tilata itse setin KBDfansin orkkisten tilalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Mietin kuitenkin että ehkä sitä voisi tuohon gmmk tkl bareboneen kasailla näppiksen. Löytyykö henkilökohtaisia kokemuksia noista kailhin box browneista tai box brown silenteistä? Hakusessa siis mx brown tyyppiset kytkimet mutta hitusen taktiilimpana. Googlailujen mukaan nuo molemmat olisi paremmat kun cherryn brownit noilta osin?
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 748
Mietin kuitenkin että ehkä sitä voisi tuohon gmmk tkl bareboneen kasailla näppiksen. Löytyykö henkilökohtaisia kokemuksia noista kailhin box browneista tai box brown silenteistä? Hakusessa siis mx brown tyyppiset kytkimet mutta hitusen taktiilimpana. Googlailujen mukaan nuo molemmat olisi paremmat kun cherryn brownit noilta osin?
Voin noita box brown silenttejä kommentoida muutaman päivän päästä. Tiistaina tilasin maxgamingista 90kpltta GMMK TKL näppikseen niitä. Vertailukohtana nyt ko. näppiksessä on enimmäkseen gateron browneja ja muutama Gazzew Boba U4 Silent 62g. Bobbat ainakin on vähän taktiilimmat kuin gateron brownit ja hiljaiset. Cherry browneihin en tiedä voinko verrata kun niitä mulla on vaan varmiloissa kiinni.
Nuo 62g bobat on ilmeisesti loppu vähän joka paikasta, muuten olisin varmaan niitä ostanut lisää.
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
84

Mielenkiintoiselta vaikuttava näppäimistö. Ei hirveästi ole markkinoilla BT-näppiksiä ISO-leiskalla.
Itse olen odotellut (heivattuani ajatukset TKL:stä, koska tarkemmin mietittyäni en halua numpadista luopua) IQUNIX F97 näppiksen Nordic versiota. Multitronic sellaisia jo listaa, mutta toimitusaika vahvistamatta. F96 löytyy jo ja oli mielestäni ainakin tarjolla Multitronicilta ja Jimmsiltä, jos leiska nappaa ja BT riitää (F97:ssa on lisäksi 2.4GHz ja hotswap). Tuossa yksi versio F96:sta Jimmsillä IQUNIX F96 Cyber Space RGB, langaton mekaaninen näppäimistö, Cherry MX Red, monivärinen - 229,00€

Tuolta löytyy ainakin IQUNIXin A80 ja L80 (mielestäni BT molemmissa) mallit ISO leiskalla; https://www.digitec.ch/search?q=iqunix mutten kaivellut toimittavatko Suomeen, vaikka omaa silmää ulkonäkö miellyttääkin, mutta se numpad...

On noita joitain muitakin etsiessä osunut silmään, mutta kyllä ANSI leiskalla langattomien tarjonta olisi ihan toista luokkaa ja on parikin kertaa käynyt mielessä tilata sellainen ja näppäinhattusarjoja yhdistelemällä ääkköset siihen. Kyllähän siihen tottuisi, mutta sitten jokainen muu Suomessa oleva näppis olisi outo käyttää sen jälkeen ja pitäisi alkaa raahta omaa näppistä työpaikalle lähityöpäivinä ym, niin en ehkä sille tielle lähde kuitenkaan :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Voin noita box brown silenttejä kommentoida muutaman päivän päästä. Tiistaina tilasin maxgamingista 90kpltta GMMK TKL näppikseen niitä. Vertailukohtana nyt ko. näppiksessä on enimmäkseen gateron browneja ja muutama Gazzew Boba U4 Silent 62g. Bobbat ainakin on vähän taktiilimmat kuin gateron brownit ja hiljaiset. Cherry browneihin en tiedä voinko verrata kun niitä mulla on vaan varmiloissa kiinni.
Nuo 62g bobat on ilmeisesti loppu vähän joka paikasta, muuten olisin varmaan niitä ostanut lisää.
Jos viitsit vertailla niin olisi kyllä jees. Noita Boban U4 tsekkailin myös, saksalaiseen kauppaan pitäisi tulla stockkiin nyt tässä kuussa ja nekin vaikutti ihan hyvälle päivitykselle mx browneista.

Toimiikohan nuo erilliset numpadit ongelmitta tkl kaverina plug&play, esim varmilon bluetooth padit tai joku halvempi?
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Toimiikohan nuo erilliset numpadit ongelmitta tkl kaverina plug&play, esim varmilon bluetooth padit tai joku halvempi?
Siinä mitään ongelmia ole, ihan samalla tapaa voi olla vaikka kaksi näppäimistöäkin kiinni ja molemmat toimii.

Jos tämä numpad on vaan "kiva olla", niin ehkä sitten suosittelen jonkun halvan hankkimista. Toki eri juttu sitten jos tietää että tarvitsee esim. töihin/exceliin/tiettyyn peliin.
Kun itse siirryin joskus kauan sitten TKL:ään, niin hankin ohelle jonku 15e langattoman numpadin ja nyt ei yhtään harmita että tuli tässä säästettyä, kun suurimman osan ajasta se kuitenkin sitten on vaan ollut pölyä keräämässä kaapissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Siinä mitään ongelmia ole, ihan samalla tapaa voi olla vaikka kaksi näppäimistöäkin kiinni ja molemmat toimii.

Jos tämä numpad on vaan "kiva olla", niin ehkä sitten suosittelen jonkun halvan hankkimista. Toki eri juttu sitten jos tietää että tarvitsee esim. töihin/exceliin/tiettyyn peliin.
Kun itse siirryin joskus kauan sitten TKL:ään, niin hankin ohelle jonku 15e langattoman numpadin ja nyt ei yhtään harmita että tuli tässä säästettyä, kun suurimman osan ajasta se kuitenkin sitten on vaan ollut pölyä keräämässä kaapissa.
Töissä excelin ja cadin kanssa tulee käytettyä numpadia, mutta eihän tuon mekaaninen tarvitse tosiaan olla. Ja CAD käytössä kun tuon saa näppiksen vasemmalle puolelle niin aina parempi. Peleihin tuota ei oikeastaan tarvitse, joku Arma3 tai vastaava voi olla missä käyttää, mutta toimiihan se halpa yhtä lailla niissäkin.

Keycapseissa ei taida hirveitä eroja olla, jos ottaa pbt:tä sopivissa itseä miellyttävissä väreissä?
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Keycapseissa ei taida hirveitä eroja olla, jos ottaa pbt:tä sopivissa itseä miellyttävissä väreissä?
Kun tähän harrastukseen pääsi sisälle, niin tuli itsekkin huomattua että kyllä näissä yllättävän paljonkin eroa kuin pelkästään ABS vs PBT.

Näppäinhattu profiileja on vaikka kuinka paljon, yleisimmät taitaa olla kyllä Cherry ja OEM
1646300398778.png
Cherry profiilisten kanssa saattaa myös esiintyä ongelmia tiettyjen kytkimien kanssa, jos PCB:ssä kytkimet asennetaan sitten että LED:n aukko on ylhäällä, eli North-facing tyylillä.
Jotkut keycapit ottavat silloin joihinkin kytkimiin kiinni, kun näppäinhattu on periaatteessa väärinpäin. Tämä toki riippuu näppäinhatun ja kytkimen muotista.

Sen lisäksi että on ABS ja PBT muovista tehtyjä hattuja, on näissäkin laatueroja. Esim. halvat perus ABS:t ovat ihan eri luokkaa kuin GMK:n kunnon paksut ABS näppäinhatut. Sama myös PBT hattujen kanssa, jotkut ovat paksumpaa muovia kuin toisen, jotkut myös karheempia kuin toiset jne.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Tuli äsken sitten rakennettua vielä Keychron Q1. Pakko sano että jos joku pähkäilee tämän ja GMMK Pro:n välillä, niin suosittelen kyllä Q1:stä ellei RGB:t ole enemmän se sun juttu.
RGB:t ei tosiaan paljoa tuolta hattujen takaa loista, mutta muuten (varinkin pienellä vaivalla) tämä lauta ainakin omassa mielessä voittaa GMMK Pro:n. Iso plussa että Q1:ssa on paljon parempi gasket mount toteutus sekä VIA tuki. Sekä purkaminen tuntui paljon helpommalta, vaikka tätä ei nyt pidäkkään tehdä kuin toivottavasti vain kerran.

Vertailukohteena GMMK Pro mihin vaihdoin Durock V2 stabit, PC plate, standoffit jätetty pois sekä PCB:n pohja teipattu. Ehkä vielä joskus pitää koittaa lisätä extra gasketit, mutta jotenki en tykkää ideasta että kotelo ei mene silloin kunnolla kiinni.
Keychron Q1:ssa lubesin stock stabit itse (oli aika kämäset ja vähäiset lubet vaan wiressä), teippiä PCB:n pohjaan, muutamat KBDfansin stabeista ylimääräiseksi jääneet stabi foamit koteloiden ylä- sekä alaosan väliin ja toinen pohja foameista pois kokonaan. Ääni on oikein mukava ja pehmeämpi kirjoittaa.

Toki tässäki kuten kaikessa preferenssi määrää, mutta oma ääni ainakin menee näiden kahden välillä Q1:lle.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Saako tätä GK61-näppäimistöä mistään Euroopasta skandinaavisella näppäinasettelulla: https://www.amazon.com/HK-Gaming-Mechanical-Illuminated-Programmable/dp/B08524TQ6J?th=1

Kytkimet pitäisi olla Gateron optical yellow.

EDIT: tai mistä pystyisi ostamaan korvaavat näppäinhatut jotta saa ÅÄÖ vaihdettua?
Miksi pitää olla juuri Gateron Optical yellowit?

MaxGamingillä oli ainakin Nova keykap setti myynnissä missä oli muistaakseni ISO ja ANSI tuki.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Mielestäni ääkkösiä ei kyllä saa ANSIn ns. ylimmälle kerrokselle mitenkään järkevästi kun enter on pidempi. Itse käytän noita altin takaa, joka on toiminut varsin hyvin.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
Mielestäni ääkkösiä ei kyllä saa ANSIn ns. ylimmälle kerrokselle mitenkään järkevästi kun enter on pidempi. Itse käytän noita altin takaa, joka on toiminut varsin hyvin.
Ei oo ittellä yhtään ANSI layoutilla olevaa lautaa, mutta eikö tämä olisi ihan toimiva ratkaisu?
1646331153755.png
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Ei oo ittellä yhtään ANSI layoutilla olevaa lautaa, mutta eikö tämä olisi ihan toimiva ratkaisu?
Swertyä tuli kokeiltua mutta heittomerkin pistäminen altin taakse oli todella häiritsevää. Toki täysin käyttäjäkohtaista, mutta itselle heittomerkki on paljon tärkeämpi ja useammin käytetty kuin ääkköset.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 593
Jos päädyit niihin Odin Gamingin hattuihin, niin pitäisi olla kyllä caps lock ja sopiva oikea shift myös. Ainakin itsellä nämä löytyi niin mustassa ja valkoisessa, ja tuotekuvissa myös nämä.
No, ei kyllä ole Capslockia, en minä niin sokea ollu eilenkään :D Ja tuo oikea shift asettuu oikein, kun sen laittaa väärin päin nuoli alas päin.. Kai se pitää joko reklamoida myyjälle tai kattoa jotain toista sarjaa.

Noista stabeista, niin tarkoititko tarkalleen tällaisia:

?

Varmaan menee taas viikko poikineen tilatessa, mutta pitänee laittaa tuleen, niin sais tuosta joskus ihan käyttöpelin.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
683
No, ei kyllä ole Capslockia, en minä niin sokea ollu eilenkään :D Ja tuo oikea shift asettuu oikein, kun sen laittaa väärin päin nuoli alas päin.. Kai se pitää joko reklamoida myyjälle tai kattoa jotain toista sarjaa.

Noista stabeista, niin tarkoititko tarkalleen tällaisia:

?

Varmaan menee taas viikko poikineen tilatessa, mutta pitänee laittaa tuleen, niin sais tuosta joskus ihan käyttöpelin.
Joo juurikin nuo on raportoitu toimivan ongelmitta GMMK Pro:n kanssa

Kai huomasit että Caps Lock on myös nuoli, niin kuin eri kokoisissa shifteissäkin, mutta vain alaspäin? Eli ei lue mitään "Caps Lock"
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 527
Viestejä
4 202 630
Jäsenet
70 916
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom