Mitäs tässä oli käynyt ja minkälainen aikajana asian selvittelyssä? Mitä kautta helpoiten saa yhteyden EU-kuluttajasuojaan tai GDPR virastoon, kuinka kauan joutuu odottelemaan vastuksia tai käsittelyä? Ihan hyvä tietää jos EU-alueelta tilailee muutenkin yms.
En ole hetkeen foorumeilla käynyt, joten vastaus reilusti myöhässä, mutta tapaukseni meni seuraavanlaisesti:
Olin heiltä ostetun hiiren toinen omistaja, jolle oli myönnetty kahden vuoden takuu. Hiiren rulla meni käytössä rikki ja alkoi välillä skrollatessa alas menemään ylös ja myös toisin päin. Max pyysi tästä videolla todisteet ja toimitin sen heille. Asia todettiin yksiselitteisesti takuunalaiseksi virheeksi ja he lähettivät minulle sähköpostiini takuupalautukseen vaadittavat paperit.
Toimitin hiiren heille takaisin ja jäin odottamaan seurantaa siitä, milloin korvaava tuote saapuisi. Muutama viikko myöhemmin sain viestin edelliseltä omistajalta, että onkohan minulla ollut hiiren kanssa ongelmaa, kun Maxgamingilta on tullu hänelle takuuvaihto tuote eri kaupunkiin missä asun. Kerroin hänelle tilanteen ja olin asiasta sitten Maxille yhteydessä. Kerroin, että tuote on nyt ilmeisesti mennyt vahingossa edelliselle omistajalle väärään kaupunkiin ja voisivatko he ohjata sen minulle tai mahdollisesti korvata matkakuluni, että haen sen itse.
Maxin asiakaspalvelupäällikkö vastasi minulle lyhykäisyydessään niin, että olen hoitanut palautuksen virheellisesti ja he eivät voi varmistaa, että olen tuotteen oikea omistaja. En oikein ymmärrä, miten tämä on edes mahdollista, sillä olin tottakai käsitellyt takuuasiat omalla sähköpostilla, omalla nimelläni ja antanut heille kaikki omat osoitetietoni palautusta varten. Tämän lisäksi minulla oli tietenkin alkuperäinen kuitti ostetusta tuotteesta. Tässä kohtaa tämä aspan päälikkö kertoi, että jälleenmyydyistä tuotteista pitää tehdä heille erillinen ilmoitus, että rekisteröivät tuotteen uudelle omistajalle. Tätä ei tietenkään mainita heidän takuuehdoissaan minkään maan nettisivuilla, mutta ei siitä enempää.
Tämä selvittely johti siihen, että kävin omakustanteisesti hakemassa tuotteen itselleni toisesta kaupungista alkuperäisen omistajan luvalla ja kuluttajasuojan ohjeistusta noudattaen. Max syytti minua petoksesta. Tämän jälkeen kuluttajasuoja on hoitanut pääasiallisen selvityksen ja todennut Maxin olleen väärässä jokaisesssa kohdassa ja heidän aspan päälikön toimineen laittomasti, keksineen takuuehtoja joita ei ole ilmoitettu asiakkaalle ja periaattessa hoitaneen tilanteen jokaisen kohdan väärin.
Pyysin tämän jälkeen tätä GDPR tietosuojapyyntöä heiltä käyttäjätunnuksestani, jonka jälkeen poistaisin tunnukseni, koska en halua asioida heidän kanssaan. Sama aspan kaveri halusi tästä maksun (lainvastaisesti) ja se meni sitten toiselle organisaatiolle selvittelyyn. Tilanne on Suomen tietosuojakeskuksen perusteella todettu ilmiselvästi lainvastaiseksi, mutta käsittely vie vuoden loppuun, koska heidän pitää olla yhteydessä Euroopan ja Ruotsin toimistoihin, joten odottelen tätä edelleen.
Veikkaan, että jos tätä yhtä kaveria ei täällä olisi niin asiat hoituisivat huomattavasti paremmin. Tuntuu kuitenkin, että tämä on heidän johtoportaan hyväksymä ja haluttu tyyli hoitaa asiat. En siis suosittele edelleenkään ja ostan mielelläni kalliimmalla muualta!