En tiedä mihin ketjuun sitä tulisi avautumaan, joten tämä valikoitui randomilla.
Tällä käytän kolmea puhelinta. Itse asiassa olen kierrättänyt tässä tämän vuoden puolella lähemmäs kymmenen puhelinta kauttani, mutta nyt pari kuukautta ollaan menty Nexus 6P, iPhone 7 & Galaxy A3 (2017) -kombolla. Nexus on ykköspuhelin, jossa kaikki tärkeimmät jutut, kuten ykkössimmi ja sitä kautta WA, Allo ja muut SIM-riippuvaiset, 2-vaiheisten tunnistusten softat ja vastaavat. Nexuksessa myös paras kamera. iPhone oli heräteostos, kun halusin testata iOS 11 Betaa ja yhtä pelin raakiletta. Siinä kakkossimmi ja softat, jotka ovat iPhonessa parempia, kuten Snapchat & Instagram. A3 on sitten työpuhelin, haluan pitää O365:n irrallaan kuluttajatuotteista.
Noh, asiaan. Eli Nexus 6P tulee syksyllä tiensä päähän. Akku vetelee viimeisiään, ja puhelin kuumenee, sammuilee ja muuta pientä. Android 8 on viimeinen versiopäivitys, ja se rampautti suorituskyvyn ikääntyvän akun avustuksella melko erinomaisesti. En tiedä olisiko Snapdragon 810 saanut myös jotain vanhoja kiuastoimintojaan takaisin päivityksen mukana.
Nyt sitten pitäisi valkata se seuraaja, eikä muuten ole ihan helppoa. Annoin tavallaan iPhone X:lle mahdollisuuden, kun hommasin tuon seiskan iOS testailua varten. Se käyttöjärjestelmä ei ole minulle. Lisäksi olen äärimmäisen skeptinen tuon kasvojentunnistuksen kanssa, sillä puhelin täytyy nostaa taskusta ennen avaamista, nykyinen Nexus aukeaa matkalla, kun sormi on oletuksena oikealla paikalla. Lumia 950 romun iiristunnistusta testailin kesällä. Se toimi kyllä yllättävän hyvin ja nopeasti, mutta vaati tosiaan sen, että puhelin nostetaan naamalle.
Note 8 olisi tavallaan luonnollinen jatkumo, sillä Note 3 oli pari vuotta ykkösluurini, ja tykkäsin kovasti. Päivitysaikataulu sotki vaan suunnitelmia. Nykyään en sillä tasolla enää mieti softan tekemistä, kun kaikki kikkailut ovat käytännössä selaimessa, jotka ovat riittävän samoja kaikilla Android-versioilla. Silti, Note 8 tulee ylihuomenna myyntiin, Android 7:lla. Lisäksi se Samsungin roiske Androidin päällä on aivan kammottava. Näin jo Mike Kukielkan arvostelussa, että tuo valittaa joka paikassa, jos joku sovellus kuluttaa akkua. Itse käytän Freedomea, ja A3 valittaa siitä ihan koko ajan. En ole löytänyt täppää, jolla estää sen. Lisäksi se Samsung Experience on vaan kamalan ruma.
Pixel olisi siis paras ratkaisu? Mutta eipä tule Suomeen, mitä olen huhuja taas kuullut, ja oma kokemukseni on se, että jokainen luuri käy takuuhuollossa. Lisäksi 3,5mm liitin puuttuu ja, kun ajelen paljon autolla, useammalla sellaisella, niin kuulokeliitin olisi aika kiva. Moto Z:n kanssa jouduin kuskaamaan adapteria mukana. iPhone ei ole koskaan ollut liitettynä auxiin, koska olisi pitänyt se adapteri olla. Lisäksi Pixel kestää ilmeisesti vain roiskevettä. Pahin ongelma taitaa kuitenkin olla LG:n OLED. Samsungin näytöt ovat parhaita, OLED on parhautta. Siksi listalta puuttuu mm. Nokia 8. Mutta LG V30 näyttö on ilmeisesti aivan kamalan epätasainen väritoistoltaan. Pixel 2 XL mikälie olisi kuulemma samalla 6" 2:1 näytöllä, joten tuskin paljon parempi.
Kysynkin nyt. Miksei kukaan tee isolla OLED-näytöllä varustettua puhelinta puhtaalla Androidilla, vedenkestävyydellä, kuulokeliittimellä ja etukaiuttimilla, ja tuo sitä Suomeen? Ei tarvitse olla mikään ylipitkä patukka, vaan 16:9 riittää. Luulisi olevan myyntiäkin?
Nyt, kun tuo Nexus tuosta posahtaa, niin joudun ostamaan puhelimen, josta en tykkää. Joku S8 alkaa olla hinnoissaan, mutta silti 800€ Plussasta on aika karmea summa. Nyt varmaan päätyisin tuohon Noteen.
Onko täällä muita, jotka ovat älypuhelintyhjiössä? Ainakin pienten ja tehokkaiden Android-puhelinten käyttäjät, luulisin?