Menee aika offtopikiksi: siirryn firmaan jonka vuosiliikevaihto on about 10 miljardia euroa ja työntekijöitä parikymmentä tuhatta.Kyllä perusasiat hoituvat vaikka millä, muistiotkin kirjoitan itse mielellään tekstinä (tai no, Markdown-formaatissa). Se missä tulee kärsään on muutamat ärsyttävät pikkuasiat (mm. Outlookin räätälöinti ulkoasultaan värikoodauksineen sekä lukematon määrä muuta nice to have -ominaisuutta), Sharepoint-integraatiosta puuttuu aika lailla juttujam sekä myöskin Visio ja Project loistavat poissaoloillaan. Jos itse saisin päättää niin nuokin voisi tehdä vaikka Jirassa yms. mutta itse en noihin pääse vaikuttamaan.
Lisäksi Winkkari-maailmassa meillä tulee nuo toimialueiden edut (ja haitat toki myös) kivasti, on Direct Accessia, Bitlockeria jne. kunnollisine hallinnointeineen yms. Pienessä organisaatiossa nuo ovat asioita jotka voi ohittaa ja tehdä toisella tavalla, mutta Microsoft tarjoaa aikuisten oikeasti aika kattavat ratkaisut kun käyttäjiä ja koneita alkaa olemaan hallittavana tuhansia tai kymmeniä tuhansia.
Managoidut workplacet ovat se vakio-oletus, mutta ainakin me "devaajat" saamme tehdä hommia miten halutaan. En tosin tiedä koskeeko tuo kaikkia vai ainoastaan omaa porukkaamme. On mahdollista, että Windows-backendin devaajat tarvitevat TFS:ään joiniakseen domain autentikaation. En ainakaan aluksi tarvitse noiden windows komponenttien source-accesseja. Katsellaan sitten myöhemmin tuleeko ongelmia.
Puolet tiimistä näyttäisi käyttävän windowssia, puolet ubuntua ja tulen itse ainoaksi MacOS käyttäjäksi sekaan. Kaikki näyttävät virtualisoivan muita käyttiksiä tarpeen mukaan siihen kylkeen.