macOS -tietokoneet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Aloitan uudet duunit tammikuun alussa ja kävin pyörähtämässä uuden firman toimistolla. Sain valita, että otanko kaksi windows-läppäriä vai yhden mäkin, joten valitsin mäkin... Työntekijältä jonka korvaan jäi tänä kesänä ostettu 15" rMBP 1TB SSD:llä, joten nappasin sen mukaan jo ennen työsopimuksen alkua ja olen tässä uudelleenasennuksen jälkeen totutellut pari päivää uuteen näppikseen.

Vaikeahan tästä on valittamisen aiheita keksiä, mitä nyt magsafea tulee varmasti ikävä. Pitää varmaan keksiä jotain docking-stationeita, mutta katselen nyt vähän vielä vaihtoehtoja ennenkuin säntään ostamaan.
Jos vuonna 2011 hankittu W520 lasketaan niin edelleen päivittäisessä käytössä, devauksessa pääkoneena. 32Gt muistia, luonnollisesti nykystandardina toki 512Gt SSD. Konetta käytetään telakoituneena ja irrallisena. Pääkäyttiksenä Windows 10 ja siinä Hyper-V:llä pari Archia jotka hoitavat PHP/Node/SQL etc. ympäristöt. Tuskin vielä tarvitsee vaihtaa hetkeen, raakaa tehoa tuossa neliytimessä on kuitenkin melkeinpä enemmän kuin keskimääräisessä Gigantista ulos kannetussa joululahjassa :)
Itse tein 2011 valinnan Macbook Pro:n suuntaan. Tilasin heti kärkeen isolla 256 SSD:llä vehkeen ja päivitin itse myöhemmin 16GB muisteihin. Thinkpad oli käytännössä toisena vaihtoehtona, mutta en keksinyt miksi maksaisin reilusti paksummasta ja isommasta koneesta 16:9 näytöllä enemmän kuin mitä 16:10 näytöllisestä ohuemmasta ja kannettavammasta mäkistä. Taino, teoreettinen 32GB muistituki neljällä slotilla oli tietysti potentiaalinen syy, mutta silloin 16GB tuntui aika riittävältä. Thinkpadi haluamillani spekseillä olisi maksanut enemmän kuin mäkki ja siihen ei edes saanut 256 SSD:tä, vaan olisi pitänyt tyytyä 160GB levyyn.

Myin mäkin 2014 lopulla eteenpäin ja ostin saaduilla rahoilla vaimon nykyisen 13" rMBP:n, joka on edelleen käytössä (800 sykliä akkua kolmessa vuodessa...).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Aloitan uudet duunit tammikuun alussa ja kävin pyörähtämässä uuden firman toimistolla. Sain valita, että otanko kaksi windows-läppäriä vai yhden mäkin, joten valitsin mäkin... Työntekijältä jonka korvaan jäi tänä kesänä ostettu 15" rMBP 1TB SSD:llä, joten nappasin sen mukaan jo ennen työsopimuksen alkua ja olen tässä uudelleenasennuksen jälkeen totutellut pari päivää uuteen näppikseen.
Ihan mielenkiinnost, miksi tarjosivat kaksi Windows-läppäriä?

Vaikeahan tästä on valittamisen aiheita keksiä, mitä nyt magsafea tulee varmasti ikävä. Pitää varmaan keksiä jotain docking-stationeita, mutta katselen nyt vähän vielä vaihtoehtoja ennenkuin säntään ostamaan.

Itse tein 2011 valinnan Macbook Pro:n suuntaan. Tilasin heti kärkeen isolla 256 SSD:llä vehkeen ja päivitin itse myöhemmin 16GB muisteihin. Thinkpad oli käytännössä toisena vaihtoehtona, mutta en keksinyt miksi maksaisin reilusti paksummasta ja isommasta koneesta 16:9 näytöllä enemmän kuin mitä 16:10 näytöllisestä ohuemmasta ja kannettavammasta mäkistä. Taino, teoreettinen 32GB muistituki neljällä slotilla oli tietysti potentiaalinen syy, mutta silloin 16GB tuntui aika riittävältä. Thinkpadi haluamillani spekseillä olisi maksanut enemmän kuin mäkki ja siihen ei edes saanut 256 SSD:tä, vaan olisi pitänyt tyytyä 160GB levyyn.

Myin mäkin 2014 lopulla eteenpäin ja ostin saaduilla rahoilla vaimon nykyisen 13" rMBP:n, joka on edelleen käytössä (800 sykliä akkua kolmessa vuodessa...).
Juu, ei nuo MBP:t huonoja ole, mutta kuten täydensin viestiäni niin Offce-tuotteet ovat itsellä erittäin painava syy pysyä PC-ympäristössä. Firma kun on todella vahvasti MS:n palveluissa kiinni, ei tuohon ole vaihtoehtoja. Lisäksi tuo toimistolta toiselle seilaaminen nostaa tuon telakan korkealle. Nykyään on toki USB yms. telakoita, mutta jotenkin tuo perinteinen malli on edelleenkin voimissaan.

Koodausta saisin toki tehtyä Linux/Mac/BSD-käyttikselläkin, mutta Office pakottaa Windowsiin. Vähiten kivuttomin vaihtoehto tuossa on siis ajaa Linuxia samalla :) Eikä Windows varsinkaan kymppiaikana todellakaan ole huono isäntä. Monesti Mac-miehet vertaa kokemuksia XP:hen mutta maailma on todellakin muuttunut noista ajoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Miten Office pakottaa Windowssiin? Office 365 / Office 2016 on kyllä mäkillekin? Jos käytössä on jotain custom plugineita, niin ne ehkä eivät pelitä täysin ja varmaankin jotkut MS-libraryitä käyttävät makrot voivat toimia heikosti. Tyyliin en tiedä toimivatko ODBC-connetorit Mac-macroista tjsp...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Kyllä perusasiat hoituvat vaikka millä, muistiotkin kirjoitan itse mielellään tekstinä (tai no, Markdown-formaatissa). Se missä tulee kärsään on muutamat ärsyttävät pikkuasiat (mm. Outlookin räätälöinti ulkoasultaan värikoodauksineen sekä lukematon määrä muuta nice to have -ominaisuutta), Sharepoint-integraatiosta puuttuu aika lailla juttujam sekä myöskin Visio ja Project loistavat poissaoloillaan. Jos itse saisin päättää niin nuokin voisi tehdä vaikka Jirassa yms. mutta itse en noihin pääse vaikuttamaan.

Lisäksi Winkkari-maailmassa meillä tulee nuo toimialueiden edut (ja haitat toki myös) kivasti, on Direct Accessia, Bitlockeria jne. kunnollisine hallinnointeineen yms. Pienessä organisaatiossa nuo ovat asioita jotka voi ohittaa ja tehdä toisella tavalla, mutta Microsoft tarjoaa aikuisten oikeasti aika kattavat ratkaisut kun käyttäjiä ja koneita alkaa olemaan hallittavana tuhansia tai kymmeniä tuhansia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Kyllä perusasiat hoituvat vaikka millä, muistiotkin kirjoitan itse mielellään tekstinä (tai no, Markdown-formaatissa). Se missä tulee kärsään on muutamat ärsyttävät pikkuasiat (mm. Outlookin räätälöinti ulkoasultaan värikoodauksineen sekä lukematon määrä muuta nice to have -ominaisuutta), Sharepoint-integraatiosta puuttuu aika lailla juttujam sekä myöskin Visio ja Project loistavat poissaoloillaan. Jos itse saisin päättää niin nuokin voisi tehdä vaikka Jirassa yms. mutta itse en noihin pääse vaikuttamaan.

Lisäksi Winkkari-maailmassa meillä tulee nuo toimialueiden edut (ja haitat toki myös) kivasti, on Direct Accessia, Bitlockeria jne. kunnollisine hallinnointeineen yms. Pienessä organisaatiossa nuo ovat asioita jotka voi ohittaa ja tehdä toisella tavalla, mutta Microsoft tarjoaa aikuisten oikeasti aika kattavat ratkaisut kun käyttäjiä ja koneita alkaa olemaan hallittavana tuhansia tai kymmeniä tuhansia.
Menee aika offtopikiksi: siirryn firmaan jonka vuosiliikevaihto on about 10 miljardia euroa ja työntekijöitä parikymmentä tuhatta.

Managoidut workplacet ovat se vakio-oletus, mutta ainakin me "devaajat" saamme tehdä hommia miten halutaan. En tosin tiedä koskeeko tuo kaikkia vai ainoastaan omaa porukkaamme. On mahdollista, että Windows-backendin devaajat tarvitevat TFS:ään joiniakseen domain autentikaation. En ainakaan aluksi tarvitse noiden windows komponenttien source-accesseja. Katsellaan sitten myöhemmin tuleeko ongelmia.

Puolet tiimistä näyttäisi käyttävän windowssia, puolet ubuntua ja tulen itse ainoaksi MacOS käyttäjäksi sekaan. Kaikki näyttävät virtualisoivan muita käyttiksiä tarpeen mukaan siihen kylkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Joo, alamme olemaan ehkä hieman OT:n rajoilla. Ei meilläkään ketään pakoteta tiettyyn kelkkaan, mutta olen itse todennut että helpommalla pääsee kulkemalla keskitetyn hallinnan parissa. Tulee verkkojaot, työtilat, jaetut kalenterit, etäyhteydet, tulostukset jne. jne. ilman suurempia jumppaliikkeitä ja omat kehitysympäristöt kulkevat myös matkassa virtuaalisena. On meilläkin "Apple only"-työntekijöitä, ei siinä mitään.

Tätä viestiä kirjoitan iPadilla, edelliset pari viestiä kirjoitin puhtaalta Arch-läppäriltä. Tuo viittaamani W520 (Win10 siis) on laukussa ja odottelee varmaankin siellä myös lomien ylitse. En mä pyhinä Winkkaria tartte, meilit ne näihinkin tippuu Exchangesta ihan yhtälailla ja surffailu onnistuu tarvittaessa mun Android-luurillakin. Slack-viestit juoksevat myös firman sisällä vaikka Yammer, Teams ja Skype for Business "viralliset" kanavat onkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 235
Nyt noin puolisen vuotta MacBook Pro:ta käyttäneenä huomaan hieman arastavani laitteen kantoa mukana tuon arvon takia, ei toki sidoksissa pelkästään Applen tuotteisiin mutta mielessä käynyt että pitäisiköhän sittenkin myydä ja ostaa jokin huomattavasti halvempi laite jota uskaltaa kantaa aina mukana, eikä vain tarvittaessa :sori:
Sen verran kova hintalappu että jos bussissa joku tönäisee taikka kaatuu ja tulee naarmu (vaikka suojapussissa pidänkin) niin harmittaa varmasti. Onko kukaan muu huomannut tälläistä hieman suojelevaa käytöstä laitteen hankinnan jälkeen?
Itse vehkeessähän ei ole mitään moittimista kuten aikasemmin olen sanonutkin :tup:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Nyt noin puolisen vuotta MacBook Pro:ta käyttäneenä huomaan hieman arastavani laitteen kantoa mukana tuon arvon takia, ei toki sidoksissa pelkästään Applen tuotteisiin mutta mielessä käynyt että pitäisiköhän sittenkin myydä ja ostaa jokin huomattavasti halvempi laite jota uskaltaa kantaa aina mukana, eikä vain tarvittaessa :sori:
Sen verran kova hintalappu että jos bussissa joku tönäisee taikka kaatuu ja tulee naarmu (vaikka suojapussissa pidänkin) niin harmittaa varmasti. Onko kukaan muu huomannut tälläistä hieman suojelevaa käytöstä laitteen hankinnan jälkeen?
Itse vehkeessähän ei ole mitään moittimista kuten aikasemmin olen sanonutkin :tup:
Itsellä on ollut samoja fiiliksiä... Pari naarmua onkin tullut, mutta nykyään olen kyllä aika "hällä väliä"-asenteella. Enemmän mua harmittaa auton naarmut.

Macbookit on kuitenkin tehty sitä liikuttelua varten ja kestävät kolhuja myös enemmän kuin ne muovirimpulat. Saahan niitä kuoria myös uusia.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Voin jakaa vähän omiakin kokemuksia tähän. Teen työkseni ohjelmointia mutta tämän threadin perusteella en ole ammattilainen kun olen valinnut työkoneeksi Applen.

Työkoneena on MBP touchbar 13"
Henk.koht.koneena on MBP touchbar 15"
Pelikoneena GTX970 -tasoinen setuppi.

Pärjäisin varmasti tuolla ensimmäisellä molemmissa käytöissä, mutta toiminimeni jutut tykkään pitää erillään, siksi siis kaksi läppäriä.

Kotitoimistolla ulkoisina näyttöinä on 2x 4k näyttöjä, langaton näppis, hiiri, 9-paikkainen usb-hubi missä printteriä, daccia, yms. Ainoa dongle mitä omistan on yksi USB-C - Multiport (usb-c, hdmi, usb-a). Näytöt ovat usb-c to displayport -piuhoilla mäkeissä sekä displayportilla pelikoneessa. Eli kun kytken mäkin kiinni toimistooni niin laitan näyttöjen piuhat sekä donglen-kiinni. Donglessa siis laturi ja usb-hubi kiinni. Kolme piuhaa siis kiinni. En usko että piuhojen määrä vähenisi vaikka kyseessä olisi useammalla liittimellä varustettu kannettava.

Mitään fanaattisuutta en mielestäni omaa ja työtehtäväni onnistuisivat niin Windowsilla kuin OSX:llä. Olen kuitenkin päätynyt MBP + OSX -komboon varmuuden takia. Koneet on minulle puhtaasti työvälineitä, siksi arvostan varmuutta ja laatua.

Edellinen henk.koht koneeni oli Lenovo T450s(20BX0011GE). Se maksoi noin 2000 euroa uutena. Joko olen täysin käsi käyttämään sitä, mutta kahden vuoden jälkeen kaikki tuntui toimivan todella hitaasti. Alustana oli siis Win10 ja kaksi virtuaali linuxia(RHEL ja CentOS). Käynnistyminen kesti, akkukesto oli pudonnut likimain puoleen mitä se oli uutena (joka sekään ei ollut kovin hyvä) ja ennen kaikkea luottamus tätä työvälinettä kohtaan laski.

Päädyin myymään tämän koneen pois ja tilalle ostin tuon 15" MBP:n. Se myönnettäköön että 2700e hintaisena MBP on toisessa luokassa kuin T450s (oikeastaan 13" MBP aika voisi mennä samaan kategoriaan). Kuitenkin, vaikka tehot eivät ole paperilla niin paljon paremmat kuin Lenovossa, MPB on työkaluna täyttä rautaa. Käytän OSX:n lisäksi siis kahta virtuaali linuxia ja Windows kymppiä.

Kummassakin MBP:ssä potku riittää käyttööni, mutta ajan kanssa käyttämässäni Win-läppärissä se hiipui epämiellyttäväksi.

Pelikoneeksi näistä ei missään nimessä ole. Normaaliin käyttöönkään en osaa ottaa kantaa, siihen itselle varmaankin riittää kaikki tällä hetkellä myytävät kannettavat tietokoneet.

Toki on ihmisiä jotka tykkäävät käyttää Windowsia ja ihmisiä jotka tykkäävät käyttää OSX:sää. Itse käytön kannalta en näe eroavaisuuksia käyttöjärjestelmissä itsessään, mutta työkaluna käytän ainakin tällä hetkellä mielummin Applen laitetta em. syistä.

EDIT: Touchbar on kyllä paska. Olisipa edes ESC-näppäin fyysinen. Tätä ei valitettavasti saa koska 4kpl USB-C liittimiä ovat itselleni pakolliset.
 

smb

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
532
Eipä escillä tee paljon mitään macissa
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Pystytin olohuoneeseen uudelleen pystyyn osx:ää käyttävän htpc koneen. Se on Asus P5E deluxe (=X48) emokorttia käyttävä, Q9400 neliydin prosessor, 8 gigaa muistia. Perus serriä siis. Koneessa on sopivasti tuettu pci-e wifi kortti, mikä nähdään Applen airport expressinä.

Käyttöjärjestelmä on osx 10.10.5, bootloaderina on Enoch Chameleon. Koneen pääkäyttötarkoitus on toimia monivirittimellisenä digiboksina, mitä hommaa hoitaa Eye-TV ohjelman uusin versio. Koneen omilla säätimillä jaan kiinteän ethernetin wifi-kortin avulla eteenpäin. Kortin nysä antennit olen vaihtanut isompiin jalustallisiin 8 desibelin antenneihin (antennin johdossa on oltava sma liitin), joilla kattaa talon ja käytännössä tontinkin talosta noin 15-20 metrin päähän, mikä riittääkin ulkona kuistilla nettailuun ja sen sellaiseen.

Tiedostot voi tietenkin jakaa kotiverkkoon niin kuin pitääkin. Kotiverkossa on kaksi muuta hackintosh konetta. Koska olohuoneen htpc kone sisältää 7 kovalevyä, joilla on Eye-TV ohjelman tekemiä talletuksia, yhdenlainen elokuva- ja sarja-arkisto siis, ja kone jakaa jo lävitseen internet liityntää, niin millä konstilla noita eye-tv talletuksia voisi suoraan jakaa android tableteille? Tabletissa oleva VLC ohjelma nimittäin avaa aivan suoraan tuollaisen eye-tv dokumentin tuosta noin vain ilman mitään turhia konvertointeja, ja pystyy näyttämään ne jopa tabletin päähän laitettavasta sopivasta usb otg tikusta suoraan.

Apple ei oikein suosi paikallista ja itse hallittavan pilvipalvelun rakentamista. Enkä tarvitsisi oikein edes ihan tuollaistakaan, haluaisin lähinnä kernel laajennoksen, jonka turvin koneen jakamaan wifiin lokkautunut Android tabletti pääsisi sen ethernetin lisäksi myös katsomaan sen koneen levyjä, koneen jonka tiedostojako järjestelmä on jo käynnissä ja päällä. Muissa ympäristöissä tämä on varmaan ihan itsestään selvä ominaisuus, mutta ei Applessa.
Vai onko? Ihan äkikseltään tuo ei tullut vastaan, enkä oikein tiedä sopivaa hakusanaa tuolle wifin lävitse tehtävällä tiedostojen jaolle. Androidiinkin saa jo jonkin AirDroidin, mutta mikä on sopivan ratkaisun nimi OsX maailmassa?

Ennen oli OsX:llekin erillisiä ohjelmia tähän tarkoitukseen, mutta yksi kerrallaan ne ovat kadonneet. OwnCloud oli aikoinaan erillinen osx ohjelma, mutta nykyisin se on linux pohjainen distro. NextCloud jaetaan tervapallona, enkä saa oikein selville, pitääkö se laittaa koneeseen jonkin unix porttauksen avulla. Ilmeisesti, kun se tervapallona on. Pitäisin homman mieluummin yksinkertaisena, kone on vanha ja voimaton, jokin minimalistinen pikku apu vain, jolla nuo tiedostot voisi jakaa ethernetin lisäksi myös wifin suuntaan olisi hakusessa. Onko näitä?

T -.-
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Eikö http palvelin jakaisi noita filejä ihan kivasti tabletille?

Apache tulee MacOS:Ssä sisäänrakennettuna?

Setting up a local web server on OS X 10.10 "Yo... | Communities

En kyllä yhtään meinaa ymmärtää, että mikä edes se ongelma on? HTTP palvelin tai vaikka SAMBA-jako auki mäkistä, molemmat toimivat out of the box? ipadeilla ei sambaa lueta ilman jotain 3rd-party appsia, mutta kaikki muu kyllä onnistuu.

Jos videofilet importoi itunesiin (voi vaatia jonkun remuxauksen?), niin itunesista voinee naksauttaa päälle myös home sharingin, jolloin niitä voi katsella kaikilla apple-laitteilla samassa verkossa.

Androideilla noihin ei kyllä ole itunesin läpi asiaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
165
Kun on tykästynyt rautaan ja säätämiseen vajaalla tiedolla, niin applen käyttäjille kysymys. Vanhemmalleni joskus ostatin imac early 2008. Kone on ollut hidas jo vuosia kaiken "nauhdan" viemässä resursseja. Tänään innostuin hieman yksilöstä ja pintaraapaisin aihetta.

Toimenpiteet joita oli mielessä ja kone on tulossa edelleen nettisurffailuun ja toimistotyöhön.

- ssd asentaminen (tästä kerkesin lukea lämpötila-anturista)
-Muistin lisääminen nykyisestä 2gb -> 4 tai siihen mitä suostuu max ottamaan sisään.
-tärkeiden tiedostojen tallentaminen ja os uudelleen asentaminen puhtaasti.

Sitten ne omat osa-alueet, tai mieltä askarruttavat kysymykset.
-näytönohjaimen vaihtaminen / egpu ja voiko itse tehdä egpu jostain näytönohjaimesta?
-Entä miten mahdollisesti prosessorin vaihtaminen onnistuisi?

Applelta itsellä kokemusta 4s, johon rakastuin visuaalisuudesta ja tekniikasta, siksi tämän imac koneen ostatinkin yksinkertaisuuden vuoksi.

Lapsilla ipad.

Itse intohimoinen pc/win/linux/vanilla android käyttäjä sekä atksta kiinnostunut :p

Vai onko parasta asiassa keskittyä hopeisen tarjontaan aiheesta?s
 

smb

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
532
Kun on tykästynyt rautaan ja säätämiseen vajaalla tiedolla, niin applen käyttäjille kysymys. Vanhemmalleni joskus ostatin imac early 2008. Kone on ollut hidas jo vuosia kaiken "nauhdan" viemässä resursseja. Tänään innostuin hieman yksilöstä ja pintaraapaisin aihetta.

Toimenpiteet joita oli mielessä ja kone on tulossa edelleen nettisurffailuun ja toimistotyöhön.

- ssd asentaminen (tästä kerkesin lukea lämpötila-anturista)
-Muistin lisääminen nykyisestä 2gb -> 4 tai siihen mitä suostuu max ottamaan sisään.
-tärkeiden tiedostojen tallentaminen ja os uudelleen asentaminen puhtaasti.

Sitten ne omat osa-alueet, tai mieltä askarruttavat kysymykset.
-näytönohjaimen vaihtaminen / egpu ja voiko itse tehdä egpu jostain näytönohjaimesta?
-Entä miten mahdollisesti prosessorin vaihtaminen onnistuisi?

Applelta itsellä kokemusta 4s, johon rakastuin visuaalisuudesta ja tekniikasta, siksi tämän imac koneen ostatinkin yksinkertaisuuden vuoksi.

Lapsilla ipad.

Itse intohimoinen pc/win/linux/vanilla android käyttäjä sekä atksta kiinnostunut :p

Vai onko parasta asiassa keskittyä hopeisen tarjontaan aiheesta?s
Toivoton projekti. Tyhjennä, myy ja osta uusi tai jotain muuta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Kun on tykästynyt rautaan ja säätämiseen vajaalla tiedolla, niin applen käyttäjille kysymys. Vanhemmalleni joskus ostatin imac early 2008. Kone on ollut hidas jo vuosia kaiken "nauhdan" viemässä resursseja. Tänään innostuin hieman yksilöstä ja pintaraapaisin aihetta.

Toimenpiteet joita oli mielessä ja kone on tulossa edelleen nettisurffailuun ja toimistotyöhön.

- ssd asentaminen (tästä kerkesin lukea lämpötila-anturista)
-Muistin lisääminen nykyisestä 2gb -> 4 tai siihen mitä suostuu max ottamaan sisään.
-tärkeiden tiedostojen tallentaminen ja os uudelleen asentaminen puhtaasti.

Sitten ne omat osa-alueet, tai mieltä askarruttavat kysymykset.
-näytönohjaimen vaihtaminen / egpu ja voiko itse tehdä egpu jostain näytönohjaimesta?
-Entä miten mahdollisesti prosessorin vaihtaminen onnistuisi?
apple-history.com / iMac (Early 2008)

Tuolla alhaalla lukee näin: "A high-end BTO model was also available, with a 3.06 GHz Intel Core 2 Duo Extreme processor, an NVIDIA GeForce 8800 GS with 512 MB of VRAM, and a 500 GB hard drive, for $2199"

Siitä nopealla googlauksella löytyi tällainen

Lähtisin itse siis metsästämään tuota 8800 GS:ää ja C2D E8435. En usko, että tuohon saa itse tehtyä egpu:ta, sillä Applella on kautta historian ollut tapana rajata tuetut osat hyvin tiukasti.

EDIT: Mutta tämäkin vaan siinä tapauksessa, jos haluat värkätä. Itse en muuta tekisin kuin SSD:n päivittäisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Ei Apple enää virallisesti tue koko mallia, niin myy vaan pois. Sitä ei kannata tuolla tietoturvatasolla kohta enää ollenkaan yhdistää nettiin ja kohta loppuu app storesta tulevat sovellukset.

Applelta kannattaa IMHO enää ostella:
  • MacBook (Early 2015 or newer)
  • MacBook Air (Mid 2012 or newer)
  • MacBook Pro (Mid 2012 or newer)
  • Mac mini (Late 2012 or newer)
  • iMac (Late 2012 or newer)
  • iMac Pro (2017)
  • Mac Pro (Late 2013, plus mid 2010 and mid 2012 models with recommended Metal-capable GPU)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
165
Toivoton projekti. Tyhjennä, myy ja osta uusi tai jotain muuta.
Totta puhut, mutta se säätäminen kiinnostaa ja aiheeseen tutustuminen.

Omat laitteet on pääasiassa ser. Auto vm 95 Volvo - kotikone vm 2013- toimistokone joka on unelmakone vm.2013 joka on rakennettu vuonna 2018. - vanha läppäri puuttuvilla näppäimillä linuxilla varustettuna vm. 2004. Ja päivittäin katson s4 lasten leikkipuhelimena ja mietin ottaisiko käyttöön itselle :D

Jos vain pitäisi budjetin n.50e ja olemassa oleviin ylimääräisiin osiin upgradessa niin siitä saisi vielä pätevän koneen surffailuun.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
165
apple-history.com / iMac (Early 2008)

Tuolla alhaalla lukee näin: "A high-end BTO model was also available, with a 3.06 GHz Intel Core 2 Duo Extreme processor, an NVIDIA GeForce 8800 GS with 512 MB of VRAM, and a 500 GB hard drive, for $2199"

Siitä nopealla googlauksella löytyi tällainen

Lähtisin itse siis metsästämään tuota 8800 GS:ää ja C2D E8435. En usko, että tuohon saa itse tehtyä egpu:ta, sillä Applella on kautta historian ollut tapana rajata tuetut osat hyvin tiukasti.

EDIT: Mutta tämäkin vaan siinä tapauksessa, jos haluat värkätä. Itse en muuta tekisin kuin SSD:n päivittäisin.
Saman kerkesin lukea tässä välissä. Kiitos!
 
Liittynyt
06.12.2018
Viestejä
126
. . . niin siitä saisi vielä pätevän koneen surffailuun.
Tämä ↓

. . . ei kannata tuolla tietoturvatasolla kohta enää ollenkaan yhdistää nettiin ja kohta loppuu app storesta tulevat sovellukset.
Oma vanha mäkkyräiseni ei montaa käynnistystä vuodessa näe:
Lähinnä ylimääräisenä valokuvien varmuuskopiopaikkana ja iTunes-musiikkikirjastona puoliskon iPodille.
Oli pari vanhaa softaa, joita vielä vuosia ajelin tuolla, mutta enää ei niitäkään.

Ei tullut koskaan Bootkämppiä kokeilleeksi, mutta jos se huolii Windows kympin, niin sitten voisit tehdä siitä winukkakoneen, jolloin SSD:n ja muistien päivityksessä voisi olla järkeä?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
450
Mulla on vanha MacBook Pro 2007 late -malli johon olen vaihtanut SSD:n ja nostanut muistin 4GB:n. Vielä hörisee hyvin nettikäytössä ja videoiden editoinnisss iMoviella. Käyttiksenä El Capitan joka on tuolle viimeisin tuettu käyttisversio. Olipa tuossa hetken aikaa Windows 10:kin käytössä ja hyvin pelitti joskin tuulettimet pitivät järkyttävää meteliä. Onpa tuossa joku Ubuntukin käynyt vierailemassa. iMovie käytössä tuo on hyvä enkä ole tuolle softalle löytänyt korvaajaa Winkkaripuolella.

Nykyään perheen pääkoneina pöhisee Winkkari-pöntöt.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 153
Onko MacBook hyvä hankinta kun tarkoitus on saada läppäri peruskäyttöön ja matkoille mukaan, ja lisäksi olen muutoin jo Applen ekosysteemissä sisällä?
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 042
Onko MacBook hyvä hankinta kun tarkoitus on saada läppäri peruskäyttöön ja matkoille mukaan, ja lisäksi olen muutoin jo Applen ekosysteemissä sisällä?
Macbook mallista taitaa tulla uusi malli jossain vaiheessa tai sitten lopettavat sen jos uutta meinaat.
iPhone, iPad, Mac Buyer's Guide: Know When to Buy
MacBook Air varmaan ihan ok peruskäytössä ja jos tarvii tehoja niin MacBook Pro. Mielummin MacBook Pro.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 153
Macbook mallista taitaa tulla uusi malli jossain vaiheessa tai sitten lopettavat sen jos uutta meinaat.
iPhone, iPad, Mac Buyer's Guide: Know When to Buy
MacBook Air varmaan ihan ok peruskäytössä ja jos tarvii tehoja niin MacBook Pro. Mielummin MacBook Pro.
Joo tai siis itseasiassa juurikin Airia tai Prota mietin, en muistanut että ”MacBook” on myös oma mallinsa :sweatsmile: tarkemmin Air 2018 vs Pro 2017
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 042
Joo tai siis itseasiassa juurikin Airia tai Prota mietin, en muistanut että ”MacBook” on myös oma mallinsa :sweatsmile: tarkemmin Air 2018 vs Pro 2017
2017 Pro malleissa on tuo näppäimistö ongelma ja siiheen vaihto-ohjelma. En suosittele.
MacBookin ja MacBook Pron näppäimistön huolto-ohjelma – Apple-tuki

2018 Pro malleissa on parempi näppäimistö. Tiedä sitten onko noissakin jotain ongelmaa.
Gen 3 butterfly keyboard

2018 Air mallissakin jotain.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Itsellä on vuodelta 2013 sekä MacBook Pro, että Air. Näiden kokemusten perusteella sanoisin, että mikäli keveys, akunkesto ja muutoin liikuteltavuus ovat pääprioriteetti: osta Air. Jos taas kaipaat parempaa resoluutiota (tämä ei taida enää uusimpaan Airiin päteä?) jämäkämpää kirjoitus/yleistuntumaa ja tehokkuutta, osta Pro. Omassa opiskelukäytössä valitsen Pro:n, vaikka tuo Air kevyemmin mukana kulkisikin. Ihan sen yleisen jämäkkyyden vuoksi. Sitä on vaikea kuvailla, mutta Pron jälkeen Air tuntuu vähän "rimpulalta", koska siinä ollaan haettu minimipaksuutta jne. Tämä on johtanut siihen, että se hieman, oikeasti hieman, antaa periksi esim kulmasta yhdellä kädellä nostaessa. Tai siltä se tuntuu ainakin. Pro:lla ei mitään epäilystäkään, että antaisi runko periksi/taipuisi.

Joka tapauksessa loistokoneita kumpikin, enkä usko, että näiden perusteella tulen ikinä windows-leiriin palaamaan.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 042
Palvelimena Mac Mini Late 2014 i5 2.6GHz, 8GB, jossa 1TB (HGST) vanhanaikainen levy. Hommasin uuden levyn Crucial MX500 2TB ja eikun levy sisään.
Mac mini Late 2014 Hard Drive Replacement

Ihan helppo oli vaihtaa kun on tarvittavat työkalut. Ainoa hankala toimenpide oli laittaa tuo antenni kaapeli takaisin :dead:

Ennen toimenpidettä kloonasin levyn Carbon Copy Cloner softalla tuolle Crucial levylle.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
852
Itse tuli hommattua aikanaan miniin kaapeli, jolla sai kiinni toisen levyn.
Toiselle ei toki ole virallista paikkaa, mutta siellä on sopivasti tilaa, että mahtu oleen ns irrallisena toisen levyn kanssa nipussa.

Mac mini Dual Drive Kit
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 042
Itse tuli hommattua aikanaan miniin kaapeli, jolla sai kiinni toisen levyn.
Toiselle ei toki ole virallista paikkaa, mutta siellä on sopivasti tilaa, että mahtu oleen ns irrallisena toisen levyn kanssa nipussa.

Mac mini Dual Drive Kit
Noissa Mac Mini Server malleissa oli valmiina kaksi levyä.
Mac mini "Core i7" 2.6 (Late 2012/Server) Specs (Late 2012, BTO/CTO, Macmini6,2, A1347, 2570): EveryMac.com
At the time of purchase, instead of dual 1 TB hard drives, this model could be equipped with one or two 256 GB SSDs for an additional US$200 or US$600, respectively.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
795
Ostin käytettynä Mac Mini 2018 i5 version. Ulkoiseksi levyksi tuli 1 teran Samsung T5. 32Gb muistia tulossa amazonista. Tästä pitäisi viritellä uus serveri Mac mini 2012 version tilalle. Eiköhän sillä pärjätä sitten seuraavat 6-8 vuotta.
Säätäminen menee varmaan ensi viikon viikonlopulle...
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 042
Ostin käytettynä Mac Mini 2018 i5 version. Ulkoiseksi levyksi tuli 1 teran Samsung T5. 32Gb muistia tulossa amazonista. Tästä pitäisi viritellä uus serveri Mac mini 2012 version tilalle. Eiköhän sillä pärjätä sitten seuraavat 6-8 vuotta.
Säätäminen menee varmaan ensi viikon viikonlopulle...
Siinä saa kanssa vähän purkaa konetta, että saa vaihdettua muistit :D
Mac mini Late 2018 Memory (RAM) Replacement
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 042
Palvelimena Mac Mini Late 2014 i5 2.6GHz, 8GB, jossa 1TB (HGST) vanhanaikainen levy. Hommasin uuden levyn Crucial MX500 2TB ja eikun levy sisään.
Mac mini Late 2014 Hard Drive Replacement

Ihan helppo oli vaihtaa kun on tarvittavat työkalut. Ainoa hankala toimenpide oli laittaa tuo antenni kaapeli takaisin :dead:

Ennen toimenpidettä kloonasin levyn Carbon Copy Cloner softalla tuolle Crucial levylle.
Trim ei ollut päällä eli se piti ottaa käyttöön.
Koodi:
sudo trimforce enable
Edit: Onneksi levyssä oli uusin firmware
support-ssd-mx500 | European Union (Euros)

CT2000MX500SSD1:
Capacity: 2 TB (2 000 398 934 016 bytes)
Model: CT2000MX500SSD1
Revision: M3CR023
Serial Number:
Native Command Queuing: Yes
Queue Depth: 32
Removable Media: No
Detachable Drive: No
BSD Name: disk0
Medium Type: Solid State
TRIM Support: Yes
Partition Map Type: GPT (GUID Partition Table)
SMART status: Verified
 
Viimeksi muokattu:

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 042
Täytyy sanoa, että tuo Mini on nyt ihan toinen kone eli toimii nopeasti. Tosi hidas oli kun koneessa oli HGST 5400rpm pyörivä levy ja jostain syystä Mojave hidasti tuota konetta merkittävästi. High Sierralla tuo toimi vielä siedettävästi.
Tuo kone on kokoajan päällä ja siinä pyörii seuraavat jutut:

1. File Sharing (SMB)
2. Time Machine Server
3. Content Caching. Tietoja sisältövälimuistista Macissa
4. iTunes Home Sharing Server. Vanhat musiikit on tuossa koneessa niin niitä pystyy kuuntelemaan helposti iOS, macOS ja Apple TV laitteilla. Vähäisessä käytössä, koska Spotify. iTunes-sisällön jakaminen Kotijaon avulla muiden laitteiden kanssa
5. iTunes backup. IOS laitteista voi ottaa iTunesilla manuaalisesti varmistukset
6. VMware Fusion. Jotain pystyy ajamaan tuolla 8GB muistilla
7. Kone kirjautunut iCloudiin niin samat asiat käytössä kuin muissakin macOS koneissa. Icloud drive, Photos, Contacts, Safari bookmarks, Notes, Keychain jne.
8. Carbon Copy Cloner palvelin (Remote Macintosh). Using Carbon Copy Cloner to back up to/from another Macintosh on your network | Carbon Copy Cloner | Bombich Software
9. AdGuard Home
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
795
Täytyy sanoa, että tuo Mini on nyt ihan toinen kone eli toimii nopeasti. Tosi hidas oli kun koneessa oli HGST 5400rpm pyörivä levy ja jostain syystä Mojave hidasti tuota konetta merkittävästi. High Sierralla tuo toimi vielä siedettävästi.
Tuo kone on kokoajan päällä ja siinä pyörii seuraavat jutut:

1. File Sharing (SMB)
2. Time Machine Server
3. Content Caching. Tietoja sisältövälimuistista Macissa
4. iTunes Home Sharing Server. Vanhat musiikit on tuossa koneessa niin niitä pystyy kuuntelemaan helposti iOS, macOS ja Apple TV laitteilla. Vähäisessä käytössä, koska Spotify. iTunes-sisällön jakaminen Kotijaon avulla muiden laitteiden kanssa
5. iTunes backup. IOS laitteista voi ottaa iTunesilla manuaalisesti varmistukset
6. VMware Fusion. Jotain pystyy ajamaan tuolla 8GB muistilla
7. Kone kirjautunut iCloudiin niin samat asiat käytössä kuin muissakin macOS koneissa. Icloud drive, Photos, Contacts, Safari bookmarks, Notes, Keychain jne.
8. Carbon Copy Cloner palvelin (Remote Macintosh). Using Carbon Copy Cloner to back up to/from another Macintosh on your network | Carbon Copy Cloner | Bombich Software
9. AdGuard Home
Hyvin kyllä pyörii tolla koneella noi palvelut. Katselin jossain vaiheessa josko tuollaista 2014 mallia 16gigan muistilla löytyisi käytettynä, mutta ei niitä oikeen ole tarjolla. Tuossa koneessa pyörisi ESXI, 2018 koneessa se ei vielä pelaa riittävän hyvin.
Itselläni on about samat palvelut pyörimässä omassa minissä, aika hyvin on 2012 mopoin kone pysynyt kanssa mukana. Virtuaalikoneita on useampia käytössä. :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
852
Tuo mini on meillä olkkarin tv:ssä kiinni ja piisaa siinä high sierran kanssa ok, kun pääosa käytöstä hbo nordic ja spotify.
Jossain kohtaa, kun noita 6-core malleja alkaa tulla käytettynä myyntiin huokeemmalla, niin pitää vaihtaa tilalle sellainen.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 042
Hyvin kyllä pyörii tolla koneella noi palvelut. Katselin jossain vaiheessa josko tuollaista 2014 mallia 16gigan muistilla löytyisi käytettynä, mutta ei niitä oikeen ole tarjolla. Tuossa koneessa pyörisi ESXI, 2018 koneessa se ei vielä pelaa riittävän hyvin.
Itselläni on about samat palvelut pyörimässä omassa minissä, aika hyvin on 2012 mopoin kone pysynyt kanssa mukana. Virtuaalikoneita on useampia käytössä. :)
Ihan hyvin tuolla pyörii noi palvelut. Tuo kone on ihan perusmalli. Muisti riittää ihan hyvin.

Pöytäkoneena mulla on Mac Mini Late 2014, i7 3.0GHz, 16GB, 256GB SSD eli tuo on räätälöity malli ja hintakin oli tuplat verrattuna tuohon perusmallin.
Sitten mulla on vielä Mac Mini Late 2012, i7 2.3GHz, 16GB, 256GB SSD, mutta tuo meni vanhemmille nettikoneeksi.

Kiinnostaisi kanssa tuo 2018 malli, mutta tuo pöytäkoneen käyttö on jäänyt vähäiseksi. Käytännössä kaikki hommat tulee tehtyä MacBook Pro 2017 15" koneella.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 042
Tuo Carbon Copy Cloner on ihan hyvä noissa verkko jutuissa. Eli mulla on tuossa mac palvelimessa usb-levy ja kun käytössä on kolme maccia niin tuo levy on osioitu kolmeen osaa eli jokaisella macilla on oma boottaava osio. Jostain syystä jos ottaa ensimmäisen kopion verkon yli tuolle usb-levylle niin kone ei boottaa tuolta levyltä. Olen ratkaissut tuon niin, että olen ottanut ensimmäisen kopion suoraan koneesta eli levy koneeseen kiinni ja kun kopio valmis niin sitten tuon usb-levyn voi viedä tuohon palvelimeen kiinni ja ottaa kopioita verkon yli. Bootti toimii tuossa tapauksessa.

Etuna tuossa Carbon Copy Clonerissa on se, että jos työaseman käyttis menee sekaisin ja tarvii palauttaa niin usb-levy koneeseen kiinni ja boottaa siltä ja kloonaa levyn. Tuo on paljon nopeampi tapa kuin alkaa palauttamaan koko käyttistä Time Machine varmistuksista.

Sitten tuolla on hyvä ottaa varmistuksia jos on matkoilla. Eli openvpn yhteys päälle ja ei muuta kuin ottaa koko levyn varmistuksen tuolle palvelimelle. Tuo ottaa vain muuttuneet ja uudet asiat ja jos on hidas netti niin on tuo "Compress data passed over the network" mahdollisuus.

Bandwidth management options
CCC offers two options that can help you address bandwidth concerns. The option to Compress data passed over the network can greatly reduce your backup time and total bandwidth used. The time savings depend on just how slow the connection is between the two Macs. If you have a connection that is slower than 10MB/s, compression will make the transfer faster. If your bandwidth is better than that, compression may actually slow down your transfer. CCC will not compress certain file types that are already compressed, such as graphics files, movies, and compressed archives. Specifying the option to compress data passed over the network does not create a proprietary or compressed backup; files are automatically decompressed on the destination volume on the remote Macintosh.

CCC also offers a bandwidth limitation option. If your ISP requires that your transfers stay below a certain rate, you can specify that rate here. Note that CCC errs on the conservative side with this rate, so the average transfer rate may be slightly lower than the limitation that you specify.


Ei tuolla tarvi välttämättä koko konetta kloonata. Voi tehdä taskin vaikka Documents kansiosta.
Time Machine varmistuksia en ole saanut toimimaan internetistä kotiverkkoon. En ole kyllä pahemmin yrittänytkään kun tuolla Carbon Copy Cloner softalla onnistuu.

Yksi varmistus, jossa iPhonella jaettu hidas netti koneelle (Bluetooth) ja Openvpn yhteys kotiverkkoon.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Ensimmäistä kertaa elämässäni aloin tosissaan katsoa macia itsellenikin, yllätyin suuresti käytettyjen ja uusien hintaerosta :confused:

Onko noissa arvonalenema noin suuri vai katsonko jotenkin väärin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Ensimmäistä kertaa elämässäni aloin tosissaan katsoa macia itsellenikin, yllätyin suuresti käytettyjen ja uusien hintaerosta :confused:

Onko noissa arvonalenema noin suuri vai katsonko jotenkin väärin?
Arvonalenema on yleensä aika pieni verrattuna pc-koneisiin.

High-end koneissa enemmän, lowendissä vähemmän. Yleensä ne halvimmat ”tarpeeksi hyvät” mallit pitävät hintansa varsin hyvin.

Mitä malleja erityisesti katsot?

Edit: en ole seurannut näiden litteä-näppiksellisten koneiden jälleenmyyntiarvoja, ehkä ne pysyvät huonosti kun näppisten ”tyyppiviat” pitävät ostajat poissa?
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Katsoin torista iMac 27" ja noitahan saa 300-500e:lla. Tosin onhan noilla jo muutama vuosi ikää, että en tiedä saisiko windows konetta samaan. Mut jos katsoo lähtöhintaa, mikä macilla on yleensä se 1000e...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Katsoin torista iMac 27" ja noitahan saa 300-500e:lla. Tosin onhan noilla jo muutama vuosi ikää, että en tiedä saisiko windows konetta samaan. Mut jos katsoo lähtöhintaa, mikä macilla on yleensä se 1000e...
Ei kai parin vuoden ikäisellä all-in-one PC:llä ole lainkaan jälleenmyyntiarvoa?

Saako 5K näytöllisiä iMaceja oikeasti alle 500€:llä? Kuulostaa mahtavalta diililtä. Noihinhan voi lisätä itse muistiakin. Joskin SSD:tä on vaikea jälkiasentaa jos joku idiootti on koneen ilman sellaista hommannut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Nopeasti kattelin, että Retina 5k iMacit (vm 2015) lähtee siitä 1300 eurosta.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Ei kai parin vuoden ikäisellä all-in-one PC:llä ole lainkaan jälleenmyyntiarvoa?

Saako 5K näytöllisiä iMaceja oikeasti alle 500€:llä? Kuulostaa mahtavalta diililtä. Noihinhan voi lisätä itse muistiakin. Joskin SSD:tä on vaikea jälkiasentaa jos joku idiootti on koneen ilman sellaista hommannut.
Ei saa 5K näytöllisiä. Tarkoitin vanhempia.

Mutta mitä tarkoitit tuolla, että all-in-one koneilla ei olisi mitään jälleenmyyntiarvoa?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 855
Näyttää siltä, että 2013 macbook prosta (13" retina) kuoli akku. Mistähän kannattaisi hankkia uusi? Macpiste tuli kotimaasta vastaan, 100e maksaisi tarvikeakku. Mitähän akun vaihto huollossa maksaisi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 855
Paljonko näyttää latausjaksojen määrä tuolle kuolleelle akulle?
Mac-kannettavan akun latausjaksojen määrän selvittäminen
Ei ole paljoa, 370. Reilu 5v vanha kone. Tähän asti akku pelittänyt hyvin ja kunto ollut hyvä. Välillä ollut ongelmana, että akku kuluu nopeasti kansi kiinni, tuntunut että kone ei ole nukahtanut. Pitää nyt katsoa latautuuko yhtään kun jätän pidemmäksi aikaa laturiin.

Tarvikeakujen kanssa taitaa aina olla arpapeliä millaisen saa, riippumatta myyjästä?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 407
Viestejä
4 197 955
Jäsenet
70 903
Uusin jäsen
peeki7i

Hinta.fi

Ylös Bottom