M-ITX ja sitä pienemmät pelikoneet

Katsotaan saisiko tästä ketjusta hyviä ehdotuksia: Vanhemmalle naishenkilölle pitäisi mahdollisesti kasata etätöitä varten uusi kone. Toiveena olisi saada koneesta pieni eli varmaan Itx koko olisi haussa. Budjettina paketille (koko keskusyksikkö) olisi n. 500€. Osaako joku sanoa minkälaista koteloa ja sisuskaluja tähän hintaluokkaan voisi katsella?
Millasta työtä sillä pitäisi tehdä, ts. onko vaatimusta GPU:lle yms.? Jos ei, niin kannataa miettiä myös noita mini-pc tms. runkoja kuten esim. Intel NUC yms.
 
Oliko jollain kokemusta siitä miten SFX-L virtalähde istuu 240mm näyttiksen kanssa NR200P koteloon vai kannattaako suoraan vaan miettiä SF600plat tai SF750plat virtalähteitä 3700x + 5700XT kaveriksi?
 
Oliko jollain kokemusta siitä miten SFX-L virtalähde istuu 240mm näyttiksen kanssa NR200P koteloon vai kannattaako suoraan vaan miettiä SF600plat tai SF750plat virtalähteitä 3700x + 5700XT kaveriksi?
Aina suosittelisin sfx kokoista noissa alle 15L koteloissa, en tiedä onko säästön väärti mitä nyt parisen kymppiä ja saa noilla corsairin uusilla vielä pirun hyvät sleevatut piuhat mukana, puhumattakaan 7 vuoden takuu yms.
Edit: nimimerkillä silverstonea ostin eka 2 sfx virtalähdettä jonka jälkeen ostin SF750, en ole koskaan kääntymässä takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Eli voin suosiolla unohtaa sfx-l kokoluokan, hyvä niin. Onko sitten SF600 mallissa mitään muuta varsinaista etua verrattuna SF750 malliin, jos hintaa ei oteta huomioon. Revikoiden perusteella SF600 vaikuttaisi olevan laadullisesti hieman parempi ja omaan käyttöön riittää varmaankin jatkossakin 3700x + 5700xt tehotasoiset osat... Tiedä sitten jos alkaa enempi kellottamaan, niin loppuuko 600w tehot kesken ja varsinkin virtalähteen ikääntyessä...?
 
Eli voin suosiolla unohtaa sfx-l kokoluokan, hyvä niin. Onko sitten SF600 mallissa mitään muuta varsinaista etua verrattuna SF750 malliin, jos hintaa ei oteta huomioon. Revikoiden perusteella SF600 vaikuttaisi olevan laadullisesti hieman parempi ja omaan käyttöön riittää varmaankin jatkossakin 3700x + 5700xt tehotasoiset osat... Tiedä sitten jos alkaa enempi kellottamaan, niin loppuuko 600w tehot kesken ja varsinkin virtalähteen ikääntyessä...?
Tuskin siitä loppuu kesken mitään, mutta 750W ei myöskään lainkaan huono, plussana tuossa 600W mallissa on se että tulee siistimmät gpu virtapiuhat, eli 1 8pin -> 1 8 pin, missä 750W tulee mallia 1 8 pin >2 8pin
 
Taas yksi mielenkiintoinen itx kotelo tuloillaan:



Itse tykkään näistä tämän tyylisistä koteloista koska niiden footprint on niin pieni ja vievät täten vähemmän tilaa pöydältä. Nyt alkaa myös tarjontaa olemaan näissä, on NZXT H1, SSUPD Meshlicious ja nyt tämä. Toki kaikissa on se ongelma että saatavuus on iso kysymysmerkki. H1 päivitetyllä Riserilla taitaa tulla ekana tänne pohjolaan saataville.

Itsellä ei vielä varsinaisesti ITX kokoonpanoa ole, mutta kovasti houkuttaisi. Tyydyin vuosi takaperin hommaamaan mahdollisimman pienen ATX kotelon (Raijintek Thetis) ja tähän olen ollutkin todella tyytyväinen. Kone mahtuu nyt hienosti pöydälle ja ilmankierto omaan käyttöön riittävä (R3600 ja RTX3060ti), mutta pienempää yhä tekisi mieli.

Ton Revolt 3 selkein etu verrattuna esim. SSUPD:hän näyttäisi olevan se ettei siinä tarvita Riseria ollenkaan. Eipä tulisi mitään näitä mahdollisia yhteensopivuusongelmia mitä Gen3 ja Gen4 systeemien kanssa on voinut tulla. Toki SSUPD:hen saa Gen4 riserin sitten joskus kun sen voi ostaa, mutta hinta taas nousee vähän.
 
Katsotaan saisiko tästä ketjusta hyviä ehdotuksia: Vanhemmalle naishenkilölle pitäisi mahdollisesti kasata etätöitä varten uusi kone. Toiveena olisi saada koneesta pieni eli varmaan Itx koko olisi haussa. Budjettina paketille (koko keskusyksikkö) olisi n. 500€. Osaako joku sanoa minkälaista koteloa ja sisuskaluja tähän hintaluokkaan voisi katsella?
Tuota voisin suositella kun siihen sopii normi poweri ja tarvittaessa lyhyemmät näyttiksetkin. Lisäksi on edullinen ja ihan hyvän näköinen tosin naarmuuntuu helposti.
Pitääkö tuohon 500 kuulua käyttöjärjestelmäkin vai siirtyykö vanhasta?

Emossa on WIFI mukana mikäli sitä tarvitaan.

tuosta esimerkki pulska 400 ja win 134€


Jimms vaan esimerkkinä muualta voi saaha edullisemminkin
Tuohon voi tarvittaessa päivittää lisää muistia, näyttiksen ja isompaa SSD:tä.

En ihan halvinta valinnu kun ajattelin että pitäis olla laajennusvaraa ja mielummin tunnettuja merkkejä nuo valmistajat.

Ai niin kopassa ei oo tuuletinta joten pohjaan tuollainen
ARCTIC P14 PWM, 140mm PWM-laitetuuletin, musta - 7,60€
 
Viimeksi muokattu:
Mitä veikkaatte, jos ostan tuollaisen asrockin H570 ITX-emon ja lyön siihen i7-10700K:n, niin sulaakohan koko laitos? Noista emoista kun ei kauheasti tietoa ole saatavilla.
 
Mitä veikkaatte, jos ostan tuollaisen asrockin H570 ITX-emon ja lyön siihen i7-10700K:n, niin sulaakohan koko laitos? Noista emoista kun ei kauheasti tietoa ole saatavilla.
Jos olet ostamassa muuta kuin Z-sarjan lankkuja, pudota ihmeessä se K perästä poies säästät rahaa kun et kummiskaa saa K:sta huomattavasti enempää irti kun et pysty kellottamaan ;)
 
Oliko jollain kokemusta siitä miten SFX-L virtalähde istuu 240mm näyttiksen kanssa NR200P koteloon vai kannattaako suoraan vaan miettiä SF600plat tai SF750plat virtalähteitä 3700x + 5700XT kaveriksi?
Mahtuu koteloon täyspitkän kanssa, kun ei se syö näytönohjaimen tilaa pois.
Esim. itselläni on refu 6800 ja sen edessä vielä DDC-pumppu.
Eli voin suosiolla unohtaa sfx-l kokoluokan, hyvä niin. Onko sitten SF600 mallissa mitään muuta varsinaista etua verrattuna SF750 malliin, jos hintaa ei oteta huomioon. Revikoiden perusteella SF600 vaikuttaisi olevan laadullisesti hieman parempi ja omaan käyttöön riittää varmaankin jatkossakin 3700x + 5700xt tehotasoiset osat... Tiedä sitten jos alkaa enempi kellottamaan, niin loppuuko 600w tehot kesken ja varsinkin virtalähteen ikääntyessä...?
Hyöty SFX-L:stä on mahdollisesti isompi puhallin. Haittana se, että pitää asentaa ylempiin reikiin jolloin kattoon saa vain 15mm föönin.
Etu "ylikokoisessa" virtalähteessä on yleensä se, ettei puhallin toimi yhtä aktiivisesti.
Mulla riitti 550W virtalähde 3700x ja melko tappiin vedetyn 5700:n kanssa (gpu ~330-350W jonkun monitoriohjeman mukaan)
 
Kiitos vastauksista. Ahneus iski joten tuli tilattua SF750 kun ei tuo hintaerokaan niin päätähuimaava ole. Onhan tuossa 750W sekin etu, että pysyy pidempään passiivisella alueella => hiljaisempi. Onpahan enempi future-proof jos päätyy joskus tehokkaampiin komponentteihin...
 
Torstaina tuli NZXT:ltä uusi riser-kaapeli H1-koppaan ja tänään kerkesin kaapelin vaihtaa. Sinänsä nopea ja helppo homma, jos vain on riittävän kapeavartinen meisseli käytettävissä vanhan riserin irrottamiseen ja uuden kiinnittämiseen. Toivottavasti ei ole enää tulipalon riskiä ainakaan tuosta kaapelista johtuen.
 
Tuota voisin suositella kun siihen sopii normi poweri ja tarvittaessa lyhyemmät näyttiksetkin. Lisäksi on edullinen ja ihan hyvän näköinen tosin naarmuuntuu helposti.
Pitääkö tuohon 500 kuulua käyttöjärjestelmäkin vai siirtyykö vanhasta?
https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...4 PWM, 140mm PWM-laitetuuletin, musta - 7,60€

Kiitän. Windows saataneen vanhasta tai muualta eli sen ei tarvitse budjettiin mahtua.
 
Torstaina tuli NZXT:ltä uusi riser-kaapeli H1-koppaan ja tänään kerkesin kaapelin vaihtaa. Sinänsä nopea ja helppo homma, jos vain on riittävän kapeavartinen meisseli käytettävissä vanhan riserin irrottamiseen ja uuden kiinnittämiseen. Toivottavasti ei ole enää tulipalon riskiä ainakaan tuosta kaapelista johtuen.
Saitko jonkun lähetysilmoituksen ennen kuin laittoivat tulemaan? Minulla sama juttu, muttei ole ainakaan vielä tullut.
 
Karsean äänekkäät tuulettimet nuo jotaka tulivat NR200P:n mukana. Ehdokkaita tilalle? Arcticit? Noctuat? (Malli?)
 
Viimeksi muokattu:
Karsean äänekkäät tuulettimet nuo jotaka tulivat NR200P:n mukana. Ehdokkaita tilalle? Arcticit? Noctuat? (Malli?)
Mulla oli toinen noista tuulettimista laakerivikainen suoraan laatikosta, pitäen ylimääräistä mölinää. Lisäksi noiden alin kierrosnopeus on noin 800rpm, itse preferoin alempia kierrosnopeuksia idlessä. Vaihdoin noiden mukana tulleiden tilalle kattoon noctuan NF-A12x15 slim tuulettimet nippusiteillä. Myös pohjassa samat noctuat käytössä.

HOX niille joilla combona NR200P ja Scythe Fuma 2. Scythen tuulettimet kannattaa ehdottomasti kääntää niin päin, että ottavat ilmaa takaa sisäänpäin, sen sijaan että perinteisesti puhaltaisivat taakse ulospäin. Minulla pelatessa erot prossun maksimilämpöjen kanssa yli 10c luokkaa. Ulospäin puhaltaessa cyberpunkkia pelatessa prossulämmöt piikkailee yli 80c kun Scythen läpi vedetään näyttiksen lämmittämää ilmaa reilulla kädellä. Tuulettimet ottamassa ilman takaa sisään lämmöt piikkailevat hieman päälle 70c kun tällöin Scythe saa tuoretta ilmaa kotelon takaa.
IMG_20210413_133514.jpg
 
HOX niille joilla combona NR200P ja Scythe Fuma 2. Scythen tuulettimet kannattaa ehdottomasti kääntää niin päin, että ottavat ilmaa takaa sisäänpäin, sen sijaan että perinteisesti puhaltaisivat taakse ulospäin. Minulla pelatessa erot prossun maksimilämpöjen kanssa yli 10c luokkaa. Ulospäin puhaltaessa cyberpunkkia pelatessa prossulämmöt piikkailee yli 80c kun Scythen läpi vedetään näyttiksen lämmittämää ilmaa reilulla kädellä. Tuulettimet ottamassa ilman takaa sisään lämmöt piikkailevat hieman päälle 70c kun tällöin Scythe saa tuoretta ilmaa kotelon takaa.
IMG_20210413_133514.jpg
Kaverille rakensin tuollaisen NR200+Fuma2. Fuman käänsin toisin päin, laitoin siihen kolme Arctic P12:sta (joo hieman överi, Fuman mukana tulee tarvittavat kiinnikkeet, slimmin kiinnikkeitä hieman venyttää niin menee normi tuuletin) puhaltamaan kotelosta ulospäin ja Cyberpunkia pelatessa 5600X lämmöt ~45c. Näyttiksenä paahtoi RTX3080, Fumasta slimmi tuuletin pohjaan (tuolla oli vain ehkä yhden asteen vaikutus näyttiksen lämpöihin), toinen kattoon yhden P12:n kaveriksi puhaltamaan lämmintä ilmaa ylös. Poweri edessä, ilman lasia. Emona Asus ROG STRIX B550-I, johon tuo Fuman tuuletinsetuppi mahtui juuri ja juuri.
 
puhaltamaan kotelosta ulospäin ja Cyberpunkia pelatessa 5600X lämmöt ~45c.
No juu, ei 5600x:llä varmaan lämpö muodostukaan ongelmaksi oli tuulettimet mitenpäin vain, mutta voisihan se silti olla asteen viileämpi jos olisit laittanut Fuman tuulettimet ottamaan ilmaa takaa sisään. :D

Itselläni i7 8700k josta kelloteltu kakat pihalle ja pyörii 5GHz kaikilla ytimillä, niin hörppää virtaa ja tuottaa lämpöä (vaikka korkattu onkin) hieman enempi mitä tuo rytsölä.
 
Mulla oli toinen noista tuulettimista laakerivikainen suoraan laatikosta, pitäen ylimääräistä mölinää. Lisäksi noiden alin kierrosnopeus on noin 800rpm, itse preferoin alempia kierrosnopeuksia idlessä. Vaihdoin noiden mukana tulleiden tilalle kattoon noctuan NF-A12x15 slim tuulettimet nippusiteillä. Myös pohjassa samat noctuat käytössä.

HOX niille joilla combona NR200P ja Scythe Fuma 2. Scythen tuulettimet kannattaa ehdottomasti kääntää niin päin, että ottavat ilmaa takaa sisäänpäin, sen sijaan että perinteisesti puhaltaisivat taakse ulospäin. Minulla pelatessa erot prossun maksimilämpöjen kanssa yli 10c luokkaa. Ulospäin puhaltaessa cyberpunkkia pelatessa prossulämmöt piikkailee yli 80c kun Scythen läpi vedetään näyttiksen lämmittämää ilmaa reilulla kädellä. Tuulettimet ottamassa ilman takaa sisään lämmöt piikkailevat hieman päälle 70c kun tällöin Scythe saa tuoretta ilmaa kotelon takaa.
IMG_20210413_133514.jpg

Oliko sulla näitä lämpöjä testatessa lasi- vai metallikylki kiinni?
 
Kaverille rakensin tuollaisen NR200+Fuma2. Fuman käänsin toisin päin, laitoin siihen kolme Arctic P12:sta (joo hieman överi, Fuman mukana tulee tarvittavat kiinnikkeet, slimmin kiinnikkeitä hieman venyttää niin menee normi tuuletin) puhaltamaan kotelosta ulospäin ja Cyberpunkia pelatessa 5600X lämmöt ~45c. Näyttiksenä paahtoi RTX3080, Fumasta slimmi tuuletin pohjaan (tuolla oli vain ehkä yhden asteen vaikutus näyttiksen lämpöihin), toinen kattoon yhden P12:n kaveriksi puhaltamaan lämmintä ilmaa ylös. Poweri edessä, ilman lasia. Emona Asus ROG STRIX B550-I, johon tuo Fuman tuuletinsetuppi mahtui juuri ja juuri.

Mitkä muistit oli kokoonpanossa? Just tänään asensin fuman samalla emolla niin ei mahtunut niin että leveämpi puoli fumasta oikealla.
Ripjaws V on muistit.
Ottaa fuman lämpöputket kiinni muisteihin. Ehkä pari milliä pitäs saada väliä muisteihin lisää.
 

Jos FormD T1 kiinnostaa, niin myynti aukesi 7 min sitten. Näitä ei montaa minuuttia ole tarjolla.

E: Loppu, mutta näitä saattaa putoilla tarjolle vielä seuraavien minuuttien aikana.

Tällöin tilaamani kotelo saapui maanantaina. EKWB:n EK-AIO Basic 240 saapui eilen ja illalla sainkin vielä siirrettyä kokoonpanon uuteen koteloon. Kasaaminen ei ollut helpoimmasta päästä, mutta lopulta palaset loksahtivat kohdalleen. Kokoonpano on hiljainen ja rasituksessa vähän viileämpi kuin edellisessä kotelossa.

Kauppa-alueella on vanha Louqe Ghost S1 myynnissä sopivan prossucoolerin kanssa, jos jotain sattuu kiinnostamaan :thumbsup:
 
Kaapelit on tilattu täältä endgamecustoms, kaapelit tulee valmiiksi oikean mittaisina, kaapelikammoilla ja valmiiksi taivutettuina.

Kyllä himottaisi tilata tuolta piuhat, mutta 150e kolmesta virtapiuhasta voi helevetti!

Eihän tuo konkurssia aiheuta, mutta ei oikein periaatteet anna myöten tommosta hintaa maksaa.
Jos olisi esim tuon 24-pin piuhan hinnalla saisi sen ja 2x8-p8n pcie ni sitten olisi jo tilaus lähtenyt menemään.
 
T1 asennukseen liittyen: millä ruuveilla poweri on tarkotus laittaa kiinni? Powerin omat ruuvit liian isot brackettiin..? Yritän myös laittaa poweria flipped, mutta tuota PSU bracketin etupaneeliin kiinnittävää ruuvia ei ole mahdollista laittaa kiinni kun bracketillä on 5-10 mm ilmaa?

Eli ympyröityyn kohtaan ei ole mahdollista ruuvata mitään kun mikään mukana tullut ruuvi ei ole tarpeeksi pitkä? Vai onkohan mulla mennyt homma vielä pahemmin reisille noiden struttien kanssa..



E: jaaha tuli höyryssä laitettua koko bracket vasemmanpuolisiin reikiin eli sai siirrettyä sen 5 milliä vielä etupaneelia kohti ja powerin ruuvaaminen vaati vain vähän uskallusta, bracketin maalipinta ilmeisesti hieman turhan paksu.
 
Viimeksi muokattu:
T1 asennukseen liittyen: millä ruuveilla poweri on tarkotus laittaa kiinni? Powerin omat ruuvit liian isot brackettiin..? Yritän myös laittaa poweria flipped, mutta tuota PSU bracketin etupaneeliin kiinnittävää ruuvia ei ole mahdollista laittaa kiinni kun bracketillä on 5-10 mm ilmaa?

Eli ympyröityyn kohtaan ei ole mahdollista ruuvata mitään kun mikään mukana tullut ruuvi ei ole tarpeeksi pitkä? Vai onkohan mulla mennyt homma vielä pahemmin reisille noiden struttien kanssa..



E: jaaha tuli höyryssä laitettua koko bracket vasemmanpuolisiin reikiin eli sai siirrettyä sen 5 milliä vielä etupaneelia kohti ja powerin ruuvaaminen vaati vain vähän uskallusta, bracketin maalipinta ilmeisesti hieman turhan paksu.


Tähän huomiona, että jos haluat kiinnittää sen powerin vasemmanpuoleisiin reikiin, niin voit laittaa sellaisen keskikokoisen standoffin kotelon etupaneelin ja bracketin väliin, jonka jälkeen saat ruuvattua bracketin kiinni siihen standoffiin. Ainakaan mulla tuohon etupaneelissa olevaan reikään ei varsinaisesti saa ruuvattua mitään, mutta sinne ruuvi silti sujahtaa ja se pitää powerin bracketin paikoillaan, ettei se osu sivupaneeliin.

Tuo vasemmanpuoleisiin reikiin kiinnittäminen on suositeltavaa ainakin silloin, kun kotelo on 3 slotin moodissa. Muuten sivupaneelin reuna osuu poweriin. Vasemmalle siirtämällä sivupaneelin reuna mahtuu powerin ja etupaneelin väliin.

On muuten erinomainen kotelo :thumbsup:
 
Tuo vasemmanpuoleisiin reikiin kiinnittäminen on suositeltavaa ainakin silloin, kun kotelo on 3 slotin moodissa. Muuten sivupaneelin reuna osuu poweriin. Vasemmalle siirtämällä sivupaneelin reuna mahtuu powerin ja etupaneelin väliin.

Mitä meinaat tällä, eikö etäisyys sivupaneeliin pysy samana oli se bracket kummassa reiässä vaan?
 
Mitä meinaat tällä, eikö etäisyys sivupaneeliin pysy samana oli se bracket kummassa reiässä vaan?

Sivupaneelien reunoissa on vajaa sentin matkalta paksumpi osuus, jossa paneeli on taitettu kaksinkertaiseksi. Jos kotelo on 3-slot modessa ja powerin bracketti on kiinnitetty mahdollisimman lähelle etupaneelia, tuo sivupaneelin reunojen paksumpi osuus osuu poweriin. Sivupaneeli menee kyllä kiinni, mutta alareuna voi pullistella. Jos powerin bracketin siirtää vasemmalle, tulee etupaneelin ja powerin väliin juuri riittävän iso väli, johon tuo sivupaneelin paksumpi reuna mahtuu.

Näin ainakin mulla :D
 
Parin kuukauden yrittämisen jälkeen lykästi ja sain napattua AMD:ltä RX6800 referenssimallin, joka istuu K70:aan kuin nappi silmään. Vähän toki sai ahtaa ja kaapeleiden kanssa näprätä :hammer:

Vakiona lämmöt Time Spyn jälkeen 70, hot spot 87. 5600X idlaa hiljaisuutta arvostavalla tuuletinprofiililla 40-45 asteessa ja nousee korkeimmillaan 75-80 asteeseen. Täytynee kokeilla kääntää tuulettimet toisinpäin jossain vaiheessa, joskin nykyistenkin lämpöjen kanssa pystyy hyvin elämään.

20210419_215454.jpg20210419_215443.jpg20210419_222306.jpg
 
Prodigy oli joskus vuosia sitten, ei kovin hyvä maku siitä jäänyt. Todellakin muovinen, ja useat nykykotelot kyllä hakkaa sen mennen tullen.
Mulla käytössä tuo ja en kyllä ymmärrä mistä siitä muovisen saa? Saman verran muovia kuin missä tahansa kotelossa (ellei ole kokonaan metallista), pienin se ei ole mutta se ei ollut hakusessakaan.

Mikä nyky kotelossa hakkaa sen mennen tullen?

Mukavan hiljainen kun ilma vaihtuu 230mm tuulettimen avulla ja helppo laittaa osat sisään, värin takia minäkin tuon hommasin.
 

Liitteet

  • IMG_20190509_172017.jpg
    IMG_20190509_172017.jpg
    1 020,6 KB · Luettu: 97
  • IMG_20200517_150337.jpg
    IMG_20200517_150337.jpg
    1,7 MB · Luettu: 98
Mulla käytössä tuo ja en kyllä ymmärrä mistä siitä muovisen saa? Saman verran muovia kuin missä tahansa kotelossa (ellei ole kokonaan metallista), pienin se ei ole mutta se ei ollut hakusessakaan.

Mikä nyky kotelossa hakkaa sen mennen tullen?

Mukavan hiljainen kun ilma vaihtuu 230mm tuulettimen avulla ja helppo laittaa osat sisään, värin takia minäkin tuon hommasin.
Nykykoteloihin verrattuna kokoluokassaan todella kookas jos puhutaan "sff"-koneista, eli nykykoteloilla saa saman tason koneen pienempään tilaan yms, muovisuus fiilis tulee niistä jaloista/"kahvoista", ainakin ne oli omassani muovia.
 
Nykykoteloihin verrattuna kokoluokassaan todella kookas jos puhutaan "sff"-koneista, eli nykykoteloilla saa saman tason koneen pienempään tilaan yms, muovisuus fiilis tulee niistä jaloista/"kahvoista", ainakin ne oli omassani muovia.

Olihan toi jo julkaisussa iso, eikä sen tarkoitus olekkaan olla pienin kotelo, tuonne saa vaan esimerkiksi vesijäähdytyksen mahtumaan helpommin. Aika monessa kotelossa on muovia etupaneelissa ja tuossa noi jalat on nyt vähän pakosta muovia, metallista aika kallista vääntää tuollaista muotoa.

Jaloista voi olla montaa mieltä mutta itsellä kun kone on lattialla niin olen tosi tyytyväinen että on noi jalat, pysyy 5cm irti maasta niin ei ime pölyjä sisään.

Muuten ihan perus kotelo, pienempi kuin normi kotelot, mutta pienempiä vähän isompi niin mahtuu normi kokoinen virtalähde ja näytönohjain ilmakierron kärsimättä.
 
Torstaina tuli NZXT:ltä uusi riser-kaapeli H1-koppaan ja tänään kerkesin kaapelin vaihtaa. Sinänsä nopea ja helppo homma, jos vain on riittävän kapeavartinen meisseli käytettävissä vanhan riserin irrottamiseen ja uuden kiinnittämiseen. Toivottavasti ei ole enää tulipalon riskiä ainakaan tuosta kaapelista johtuen.
Noudin tänään oman H1-riserini postista, kun UPS ei ollut osannut tulla rappukäytävän ovesta sisään. Mulle tuli tuossa viime viikolla maililla ilmoitus, että on tulossa paketti. Luulin jo roskapostiksi, kun lähettäjänä oli "NOVASERVE TECHNOLOGY GMBH". Vähän aikaa piti miettiä että mitähän sieltä on tulossa, kun en ollut mitään tilannut.
 
On kyllä melko jämptisti istuva Arcticin liquid freezer 280 ii cooler masterin nr200 koppaan. Ei tarvis enää milliäkään isompi olla mihinkään suuntaan niin ei varmaan mahtuisi. Miten nuo letkut vedin niin ei mahtuisi 25mm paksu tuuletin kattoon, mutta itselläni siellä 15mm tuulettimet oli jo valmiiksi. Hyvin jäähtyy kelloteltu 9900k tuolla, ja lisäksi pumppu on pwm säädettävä, niin sen saa työpöytäkäytössä äänettömäksi mikä erittäin iso plussa.
 

Liitteet

  • cm 1.jpg
    cm 1.jpg
    633,4 KB · Luettu: 108
  • cm 3.jpg
    cm 3.jpg
    2,9 MB · Luettu: 115
  • cm 2.jpg
    cm 2.jpg
    2,7 MB · Luettu: 100
Viimeksi muokattu:
Olisiko vinkkejä, miten saisin tuossa jättikokoisessa NZXT H200i:ssä lisää ilmavirtaa näyttikselle? Kotelo valikoitui puhtaasti sen takia, että tarve oli saada useampi (myös mekaaninen) kovo sisälle, sekä ITX-emolevy ja täysikokoinen PSU hyötykäyttöön.

Tällä hetkellä siis näyttis tukehtuu, 1080 Ti huiteli 90 asteessa tuon PSU-shroudin tuoman ahtauden takia (max. 2 slot) ja downgradettu 1070 käy 80℅ tuuletinprofiilillakin yli 85 asteessa. Näihin vaihdettu myös tahnat.
Prossu (3700X) huitelee n. 65 asteessa all-core rendauksessa.

Edessä kotelossa 2x tehokasta Aer F120 -tuuletinta vetämässä sisään, takana ML120 ja kattotuuletinpaikka tyhjänä (ei ollut vaikutusta näyttiksen lämpöihin joten otin pois meluamasta).
Olisiko jollain sivulle puhaltavalla prossujäähyllä vaikutusta kotelon ilmankiertoon tuon 3700X:n vakiotuulettimen sijaan? Teen työkseni AV-hommia joissa näyttis ja prossu molemmat rasitettuina pitkiä aikoja samanaikaisesti.

14965940.jpg

14965941.jpg
 
Viimeksi muokattu:
täysikokoinen PSU hyötykäyttöön
Melko usein SFX-virtalähteeseen vaihtamalla tilanne vähän parantunut, mutta ei sekään ihmeitä tee, kun kotelo suunniteltu ulkonäkö edellä. Kannattaa alivoltittaa näyttis!
 
Melko usein SFX-virtalähteeseen vaihtamalla tilanne vähän parantunut, mutta ei sekään ihmeitä tee, kun kotelo suunniteltu ulkonäkö edellä. Kannattaa alivoltittaa näyttis!

Tattis! Tuli myös lueskeltua vastaavanlaisia ratkaisuja, eli virtalähteeksi SFX ja PSU-shroudin alle tuuletin puhaltamaan ylöspäin.
 
Olisiko vinkkejä, miten saisin tuossa jättikokoisessa NZXT H200i:ssä lisää ilmavirtaa näyttikselle? Kotelo valikoitui puhtaasti sen takia, että tarve oli saada useampi (myös mekaaninen) kovo sisälle, sekä ITX-emolevy ja täysikokoinen PSU hyötykäyttöön.

Tällä hetkellä siis näyttis tukehtuu, 1080 Ti huiteli 90 asteessa tuon PSU-shroudin tuoman ahtauden takia (max. 2 slot) ja downgradettu 1070 käy 80℅ tuuletinprofiilillakin yli 85 asteessa. Näihin vaihdettu myös tahnat.
Prossu (3700X) huitelee n. 65 asteessa all-core rendauksessa.

Edessä kotelossa 2x tehokasta Aer F120 -tuuletinta vetämässä sisään, takana ML120 ja kattotuuletinpaikka tyhjänä (ei ollut vaikutusta näyttiksen lämpöihin joten otin pois meluamasta).
Olisiko jollain sivulle puhaltavalla prossujäähyllä vaikutusta kotelon ilmankiertoon tuon 3700X:n vakiotuulettimen sijaan? Teen työkseni AV-hommia joissa näyttis ja prossu molemmat rasitettuina pitkiä aikoja samanaikaisesti.

14965940.jpg

14965941.jpg
Jos kanttia riittää, tuon PSU-shroudin poistaminen voisi olla yksi varteenotettava vaihtoehto. Tuo varmaan on jollain poppareilla kiinni, joten poralla luulis lähtevän kohtalaisen helposti. En tiedä onko kotelossa ikkunaa. Jos on, joutuu kaapelivetoja varmaan vähän ehostamaan.
 
Kesä lähestyy ja asunto lämpenee. Onko kokemuksia auttaako NR200P:n lämpötiloihin kahden tuulettimen lisääminen kattopaneeliin? Nykyinen setup imee deshroudatulle näyttikselle ilmaa pohjasta ja prossun vesijäähylle ilmaa kyljestä.
 
Saksan Amazonissa olisi nr200p 80€, mikä olisi edullisin emo i5-10400f missä saisi muistit toimimaan 3200mhz? Asrockin b560 itx ilmeisesti disabloi sen m2 paikan eli olisiko se sitten Asrockin h570 itx kun siinä on kaksi m2 paikkaa? Tuskin tulee parempaa tilaisuutta hetkeen selättää itx kuume...
 
Kesä lähestyy ja asunto lämpenee. Onko kokemuksia auttaako NR200P:n lämpötiloihin kahden tuulettimen lisääminen kattopaneeliin? Nykyinen setup imee deshroudatulle näyttikselle ilmaa pohjasta ja prossun vesijäähylle ilmaa kyljestä.

Kesän lämmöistä en osaa vielä sanoa. Sen verran tuore masterbox, mutta itselläni 2 tuuletinta katossa tuntuu pitävän kohtuullisesti lämmöt kurissa. Koneessa 3700x ja 2080 ti(joka muuten täyttää boxin aika isosti)
 
Nyt kun Saksan Amazonista saa Nr200p ja Corsairin SF600 virtalähteen edullisesti niin kai se on pakko siirtymä tehdä. Näytönohjaimena toimii 3070 Gaming trio 323 x 140 x 56mm ja kotelossa maksimeiksi ilmoitetaan "Pituus: 330mm (sisältää virtaliittimen) / Korkeus: 156mm (sisältää virtaliittimen) / Leveys: 60mm (triple slot) ". Ei tuossa kauheasti ylimääräistä jää, mutta ainakin mahtuu. Riittääkö tuo virtalähde vai pitäisikö panostaa 750w? Intelin 10-sarjan itx-emot maksavat todella paljon, voi olla että pitää käytettynä katsoa.
 
Nyt kun Saksan Amazonista saa Nr200p ja Corsairin SF600 virtalähteen edullisesti niin kai se on pakko siirtymä tehdä. Näytönohjaimena toimii 3070 Gaming trio 323 x 140 x 56mm ja kotelossa maksimeiksi ilmoitetaan "Pituus: 330mm (sisältää virtaliittimen) / Korkeus: 156mm (sisältää virtaliittimen) / Leveys: 60mm (triple slot) ". Ei tuossa kauheasti ylimääräistä jää, mutta ainakin mahtuu. Riittääkö tuo virtalähde vai pitäisikö panostaa 750w? Intelin 10-sarjan itx-emot maksavat todella paljon, voi olla että pitää käytettynä katsoa.

Kyllä siitä ahdasta voi tulla. Minun 2080 ti:n mitat: 30,47 x 13,04 x 5,41 cm . Onhan tuossa tilaa vielä. 750W voisi olla hyvä tuon 3070:n kanssa, Nvidia taisi 650W suositella tuon kanssa.

Löytyipä toisaalta kommentti, jonka mukaan 600W on ihan passeli:

the 3070 has a tdp of 220w. maybe let's say you get a partner card and overclock it like crazy and you push it to 250W.
the 10600k overclocked to 5ghz will draw 175W.
the rest of your system will draw 50-100W under stress tests.
so in total, you're looking at areound 500W max power consumption when both cpu and gpu are overclocked and stressed.
you'll be fine with your 600W psu


nrp200.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Sf750 7v takuu ja huoletta kun sen parikyr heität päälle on siinä poweri seuraavaan 2 päivityskertaan, jos ITX-koolla jatkat :tup:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 741
Viestejä
4 494 494
Jäsenet
74 286
Uusin jäsen
taavio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom