Oon rakentelemassa ensimmäistä M-ITX buildiani vanhan, reilu 5 vuotta sitten kasatun 600€ koneen tilalle. Koneen käyttötarkoitus on lähinnä satunnainen LoLin ja GTA 5:n pelailu sekä streamien ja videoiden katselu. Ankaran parin viikon googlailun ja youtubevideoiden katsomisen seurauksena oon päätynyt seuraaviin osavalintoihin:
Kotelo: Cooler Master NR200P
Prossu: AMD Ryzen 5 5600X
Näyttis: Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti AORUS
Emo: kts. alempaa
RAM: Kingston 16GB (2 x 8GB) HyperX Fury, DDR4 3200MHz, CL16, 1.35V
Poweri: Cooler Master 750W V750 SFX Gold, modulaarinen SFX-virtalähde, 80 Plus Gold
SSD: Kingston 1TB A2000 NVMe PCIe SSD-levy, M.2 2280, 2200/2000 MB/s
Kaikki muut osat ovat jo tilattu paitsi emolevy ja tuo SSD. Emolevyn valinnan suhteen oon päätynyt kahteen vaihtoehtoon:
ASrock B550M-ITX/ac
TAI
Gigabyte B550I AORUS PRO AX Mini ITX
Näistä vaihtoehdoista vain tuolla Gigabyten mallilla on mahdollisuus BIOSin USB flashiin, joka ilmeisesti on tarpeen noille Ryzenin 5000-sarjan prossuille? Vai onko niin, että näitä emolevyjä toimitetaan jo päivitetyillä BIOSeilla valmiiksi, jolloin 5000-sarjan Ryzeni toimisi ns. "out of the box"? Tuo Gigabyten emo tosiaan on n. 50€ kalliimpi vaihtoehto, mutta en tiedä onko siinä mitään muuta tarpeellista kuin tuo USB flash valmius.
Prossujäähystä sen verran myös, että ajattelin kokeilla ainakin alkuun tuota 5600X:n stock cooleria, kun tarkoituksena ei ole (ainakaan näillä näkymin) kellotusta harrastaa.
Arvostaisin kommentteja/vinkkejä tästä buildista ja mielipiteitä tuohon emolevyasiaan liittyen. Jäähyasiaa voi myös kommentoida, selviääkö kyseisen kotelon kanssa pelkällä stock coolerilla vai tarviiko hankkia jotain järeämpää.