Luottokortit

Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Tuolla kuitenkin mainittiin, että kortti on tarjoutunut käyttämään ostoksissa maksupäätteessä valuuttana NOK joka viittaisi siihen että kortit on edelleen myönnetty Norjasta ja valuuttavaihtoehdoksi tarjotaan NOK eikä EUR.

Ebayn valinta koskee kaikkia kortteja, mutta konversio tehdään epäedullisimmassa mallissa kahteen kertaan tuon myöntämismaan valuutan (issuer country) takia.
2v ja 40ke käyttänyt tätä korttia, eikä koskaan ole mennyt veloitus NOK:na PayPalia lukuunottamatta.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
Ihme inttämistä. Itsellä on tuo jokuvaluutta-nok-eur konversio käynyt tänä vuonna niin paypalilla kuin autimaattinostolla Intiassa. Reklamaation jälkeen Norwegian hyvitti kyllä kulut kiltisti.

Joten kannattaa olla tarkkana ja etenkin katsoa lasku läpi jos näin on käynyt ja reklamoida.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Lähinnähän ongelma koskee tilanteita, joissa korttia käytetään maissa missä valuuttana on joku muu kuin euro. Euro-ostot on aina menneet niin koti- kuin ulkomailla ihan normaalisti läpi, mutta ei-euromaissa jos maksupääte tarjoaa automaattista muunnosta se voi tarjoilla NOK:ia maksun valuutaksi. Siihen muutokseen ei tarvitse suostua, vaan maksun voi suorittaa aina paikallisessa valuutassa. Noita tarjottuja konversioita ei pääsääntöisesti kannata muutenkaan käyttää koska vaihtokurssi on luottokorttiyhtiön kurssia huonompi vaikka se tarjoaisi euroissa maksamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Mikä asetus PayPalissa on tolle valuuttakonversiolle? En löytänyt mitään.
Save Money By Changing This Paypal Currency Setting

"To change the conversion settings, log into your PayPal account and then click on “Payments” on the top bar. Next, select “Manage Pre-approved Payments”. From that screen you can select a tiny “Set Available Funding Sources” link as shown below

On the Manage Funding Sources screen you can click the hyperlink “Conversion Options” by the Visa and MasterCard cards to change their conversion settings.

You can then click off of the default setting on top and instead have Paypal bill your card in the currency listed on the seller’s invoice as indicated by the second option."


disclaimer: tuntuu vaihtavan paikkaa vähän väliä: googleen "paypal select a currency conversion option" mutta siis korttien alta tuo löytyy

tässä toinen "ohje"
Changing PayPal’s Default Currency Conversion Option
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Enpä kyllä itse löydä mistään asetusta valuuttakonversiolle, täysin erilainen tuo käyttöliittymä nykyään...

Edit: Komento takaisin, löytyhän se mutta todella piilotettu. Eli ensin menee tonne automaattisiin maksuihin ja siellä on tälläinen:

Can’t find what you’re looking for? Try the manage automatic payments page.

Siitä aukeaa sit toi vanhan näköinen käyttöliittymä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Onko olemassa luottokorttia, jossa saisi kaikkien ostosten kuitit sähköisenä?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Onko olemassa luottokorttia, jossa saisi kaikkien ostosten kuitit sähköisenä?
Ei, koska se vaatisi integrointia maailman kaikkien myymälöiden/myyjien kassajärjestelmistä kyseisen korttiyhtiön maksujärjestelmiin.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 200
Sampo ja Nordic Capital Norwegian-pankin suurimmiksi omistajiksi

Lentoyhtiö Norwegian Air Shuttle on myynyt osuutensa Norwegian Finans Holding -yhtiöstä Cidron Xingu Limitedille. Cidron on Nordic Capitalinomistama yhtiö. Kaupan toteuduttua Nordic Capitalin omistus on 64 prosenttia ja Sampon 36 prosenttia.


Toivottavasti jatkossakin saa kortin käytöstä lentopisteitä eikä muutu maksulliseksi kortin käyttö
Muuttuuko jokin kun on parit säästötilit Bank Norwegianissa. Mun tili ja sitten sukulaiselle loin.

Luottokorttia ei ole, koska en elä velaksi, vaan palkkatuloilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 144
Muuttuuko jokin kun on parit säästötilit Bank Norwegianissa. Mun tili ja sitten sukulaiselle loin.

Luottokorttia ei ole, koska en elä velaksi, vaan palkkatuloilla.
Pakko kommentoida tuota jälkimmäistä, että miten ihmeessä luottokortti tarkoittaa samaa kuin velaksi eläminen?
Nimimerkki 3 luottokorttia enkä todellakaan elä velaksi.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 772
Heh, itellähän ei tuollaista suomalialaistyyppistä yhdistelmäkorttia ei edes ole ja käteistä en usko hakeneeni tänä vuonna yhtään kertaa seinästä tai konttorista, mutta nuo kolme kovaa, visa, master ja amex on kyllä eli ilmeisesti jollain kieroutuneella logiikalla elän sit velaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Pakko kommentoida tuota jälkimmäistä, että miten ihmeessä luottokortti tarkoittaa samaa kuin velaksi eläminen?
Nimimerkki 3 luottokorttia enkä todellakaan elä velaksi.
Jos ei ymmärrä mikä luottokortti on tai on yleisesti ongelmia talouden- ja elämänhallinnan kanssa niin on ehkä parempi ettei luottokorttia ole.

Käytännössähän ns. normaalia elämää elävä aikuinen tarvitsee luottokortin vaikkei olisi penniäkään velkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 549
Luottokorttia ei ole, koska en elä velaksi, vaan palkkatuloilla.
Luottokorttia voi käyttää ns. maksuaikakorttina, jolloin korko ei juokse ja luottokortilla vain siirretään varsinainen maksu n. kuukauden päähän. Ilmainen laina on teoriassa rahanarvoista. Käytännössä se ei juuri vaikuta mihinkään nollakorkojen aikana.

Suurin hyöty luottokortista ei tule luotosta tai maksuajasta, vaan reklamaatio-oikeudesta ja tuoteturvasta. Osta lomamatka ilman luottokorttia ja ihmettele kun matkatoimisto/lentoyhtiö menee konkurssiin, etkä saa helposti senttiäkään takaisin. Tee sama luottokortilla (palkkatuloilla, ilman korkoa), ja voit reklamoida luottokorttiyhtiölle, joka hyvittää oston ja hoitaa itse sen likaisen puolen. Lisäksi nykyään saa tuoteturvavakuutuksen: täysi laaja vakuutus 50e omavastuulla 6kk uuden tuotteen ostamisesta. Toimivuus testattu. Tuokin ihan hyvä etu, yleensä kotivakuutusten omavastuut alkavat 150 eurosta.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Luottokorttia voi käyttää ns. maksuaikakorttina, jolloin korko ei juokse ja luottokortilla vain siirretään varsinainen maksu n. kuukauden päähän. Ilmainen laina on teoriassa rahanarvoista. Käytännössä se ei juuri vaikuta mihinkään nollakorkojen aikana.

Suurin hyöty luottokortista ei tule luotosta tai maksuajasta, vaan reklamaatio-oikeudesta ja tuoteturvasta. Osta lomamatka ilman luottokorttia ja ihmettele kun matkatoimisto/lentoyhtiö menee konkurssiin, etkä saa helposti senttiäkään takaisin. Tee sama luottokortilla (palkkatuloilla, ilman korkoa), ja voit reklamoida luottokorttiyhtiölle, joka hyvittää oston ja hoitaa itse sen likaisen puolen. Lisäksi nykyään saa tuoteturvavakuutuksen: täysi laaja vakuutus 50e omavastuulla 6kk uuden tuotteen ostamisesta. Toimivuus testattu. Tuokin ihan hyvä etu, yleensä kotivakuutusten omavastuut alkavat 150 eurosta.
Tämä. Itsellä 2 luottokorttia (Visa ja MC), joista toiselta menee nettiostokset ml. ulkomaanmatkojen lennot ja hotellit. Molempia käytän ulkomailla maksuvälineenä, sillä molemmat ei käy joka paikassa. Suomalainen debit-kortti toimii aika harvassa maassa.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Ei ole mitään ”suomalaista debittiä”. Debit on samalla tavalla kansainvälinen kortti kuin luottokorttikin.
Okei, miksihän sitten hyvin usein on niin, että saman yhdistelmäkortin Credit-puoli toimii kyllä, mutta Debit ei? Mä olen kuvitellut, että myyjä on maksupäätejärjestelmässään rajannut ulkomaiset kortit pois. Joku maatietohan korteissa on, kun fiksummat päätelaitteet valitsee kielenkin sen perusteella.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Okei, miksihän sitten hyvin usein on niin, että saman yhdistelmäkortin Credit-puoli toimii kyllä, mutta Debit ei? Mä olen kuvitellut, että myyjä on maksupäätejärjestelmässään rajannut ulkomaiset kortit pois. Joku maatietohan korteissa on, kun fiksummat päätelaitteet valitsee kielenkin sen perusteella.
Maatieto korteista löytyy, mutta yleisesti ottaen kauppiaalla ei ole oikeutta rajata pois Visa tai MasterCard kortteja pois valikoimastaan. Kyse voi ollan ihan huonosta verkkoyhteydestä joka aiheuttaa ongelmia korttien varmennuksessa (debit varmennettaan ulkomailla useammin kuin credit jne).
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Maatieto korteista löytyy, mutta yleisesti ottaen kauppiaalla ei ole oikeutta rajata pois Visa tai MasterCard kortteja pois valikoimastaan. Kyse voi ollan ihan huonosta verkkoyhteydestä joka aiheuttaa ongelmia korttien varmennuksessa (debit varmennettaan ulkomailla useammin kuin credit jne).
Vaikea kyllä uskoa, että tuostakaan olisi kyse, niin usein ongelmia ollut kun on Debitillä yrittänyt jotain maksaa vaikka kassalla olisi Visan tarrat. Käteisen nosto automaatistakaan ei taida Debitillä onnistua. Mutta oli miten oli, mun kokemus on, että Debitillä ei missään nimessä ulkomailla pärjää vaan Credit-kortti on oltava, mielellään parikin erilaista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 839
Muuttuuko jokin kun on parit säästötilit Bank Norwegianissa. Mun tili ja sitten sukulaiselle loin.

Luottokorttia ei ole, koska en elä velaksi, vaan palkkatuloilla.
Sinulla ei liene sitten tarvetta vuokrata auto ulkomaanreissuille. Ilman luottokortti se on lähes mahdotonta, ainakin luotettavien ketjuiden parissa. Jollekkin paikalliselle koijarille voi käteinen toki kelvata, mutta sitä tarvitaankin sitten useampi tonni, ja sitten ne viedänkin keksityin peruistein, kun sulla ei ole reklamaatiomahdollisuutta.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 200
Jos ei ymmärrä mikä luottokortti on tai on yleisesti ongelmia talouden- ja elämänhallinnan kanssa niin on ehkä parempi ettei luottokorttia ole.

Käytännössähän ns. normaalia elämää elävä aikuinen tarvitsee luottokortin vaikkei olisi penniäkään velkaa.
Kyllä minä luottokorteista paljon tiedän. En vain tarvitse.

Minulla on oma säästöpankki ja sen nimi on säästötili. Bank Norwegianissa. Jos otan lainaa, otan itseltäni.

Luottokorttia en ole käyttänyt koskaan ja velkaakaan ei koskaan ollut. Minulla on S-pankissa käyttötili (palkkatili), sen rinnalla n. tonnin tavoitetili (äkillisiin menoihin) ja sen lisäksi kuukausitain palkasta siirtyy Bank NORWEGIANiin 500 euroa. Sieltä otan aina isompiin hankintoihin ja ei puhuta parista tuhannesta, sillä vuodessa kertyy €6K.

Vuosina, joina en ole ollut töissä, toki ei ollut noin isoja säästöjä sinne - mutta silloinkaan en ole luottokorttia tarvinnut.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
227
Onko olemassa luottokorttia, jossa saisi kaikkien ostosten kuitit sähköisenä?
Suomessa on receipt hero niminen palvelu joka tuo ainakin joistain paikoista sähköisen kuitin mailiin. Vaatii tosiaan kassajärjestelmään integroinnin mutta eiköhän se tuolla palvelulla tai vastaavalla ala yleistymään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Kyllä minä luottokorteista paljon tiedän. En vain tarvitse.

Minulla on oma säästöpankki ja sen nimi on säästötili. Bank Norwegianissa. Jos otan lainaa, otan itseltäni.

Luottokorttia en ole käyttänyt koskaan ja velkaakaan ei koskaan ollut. Minulla on S-pankissa käyttötili (palkkatili), sen rinnalla n. tonnin tavoitetili (äkillisiin menoihin) ja sen lisäksi kuukausitain palkasta siirtyy Bank NORWEGIANiin 500 euroa. Sieltä otan aina isompiin hankintoihin ja ei puhuta parista tuhannesta, sillä vuodessa kertyy €6K.

Vuosina, joina en ole ollut töissä, toki ei ollut noin isoja säästöjä sinne - mutta silloinkaan en ole luottokorttia tarvinnut.
Kyllä vaan rupeat sinäkin käyttämään kun omalle kohdalle osuu case anttila/timanttiset/toysR’US/matkatoimiston tai lentoyhtiön konkurssi, siihen asti otat joka kerta riskin rahojen menettämiseen. Toivotaan, ettei osu kohdalle, mutta muista että ”varoitettu on” :p
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Kyllä vaan rupeat sinäkin käyttämään kun omalle kohdalle osuu case anttila/timanttiset/toysR’US/matkatoimiston tai lentoyhtiön konkurssi, siihen asti otat joka kerta riskin rahojen menettämiseen. Toivotaan, ettei osu kohdalle, mutta muista että ”varoitettu on” :p
Lentoyhtiöitä on myös tippunut viime vuosina useita. Wowair ja airberlin tulee ainakin mieleen. Molemmilla ehdin lentää ennen konkurssia.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 489
Kyllä vaan rupeat sinäkin käyttämään kun omalle kohdalle osuu case anttila/timanttiset/toysR’US/matkatoimiston tai lentoyhtiön konkurssi, siihen asti otat joka kerta riskin rahojen menettämiseen. Toivotaan, ettei osu kohdalle, mutta muista että ”varoitettu on” :p
Ei kannata langeta ilmiselvään trolliin.. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Vaikea kyllä uskoa, että tuostakaan olisi kyse, niin usein ongelmia ollut kun on Debitillä yrittänyt jotain maksaa vaikka kassalla olisi Visan tarrat. Käteisen nosto automaatistakaan ei taida Debitillä onnistua. Mutta oli miten oli, mun kokemus on, että Debitillä ei missään nimessä ulkomailla pärjää vaan Credit-kortti on oltava, mielellään parikin erilaista.
Missä ulkomailla tarkalleen?
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Nopean googlettelun perusteella vaikuttaa siltä, etten ole kokemuksineni yksin. Aika paljon muillekin käynyt sitä, että debit ei ole aina kelvannut lainkaan tai että yhdistelmäkortilla maksaessa veloitetaan usein automaattisesti creditiltä. Arpapeliä tuntuu olevan.

Pysyn kannassani ja suosittelen matkoille mukaan luottokorttia. Voihan sitä ensisijaisesti yrittää höylätä aina debitiä mutta itse koen helpoimmaksi yhdistelmäkortin, veloittakoon myyjä sitten kummalta puolelta veloittaakaan.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 772
Debit-kortin käyttäminen niinkin eksoottisessa maassa kuin espanja on toisinaan täys mahdottomuus ja silloin kun se ei toimi automaagissakaan ni turha on mennä kauppaan sitä tyrkyttämään. Varsin usein nuo ongelmat osuu viel viikonloppuihin.
 

zig

Liittynyt
04.01.2019
Viestejä
178
Olin kesälomalla yhteensä neljä viikkoa Saksassa ja Italiassa. Debit toimi joka päivä ja kaikissa maksupäätteissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Debit-kortin käyttäminen niinkin eksoottisessa maassa kuin espanja on toisinaan täys mahdottomuus ja silloin kun se ei toimi automaagissakaan ni turha on mennä kauppaan sitä tyrkyttämään. Varsin usein nuo ongelmat osuu viel viikonloppuihin.
Ai. Sitten mulla on erittäin hyvää tuuria matkassa, kun vuosittain käyn parin viikon lomalla Benalmadenassa. Debit-kortti toimii ihan siinä missä creditpuolikin. Kaikkialla.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Millos Visa Debit tuli saataville Nordealle, 2006?

Hankin silloin sellaisen itselleni ja silloin alkuvaiheessa oli maksuvaikeuksia debitillä kun osa maksupäätteistä ei osannut käsitellä niitä oikein. Ongelmat kyllä Suomessa taklattiin melko tehokkaasti sen ensimmäisen vuoden aikana, eikä niillä parilla keski-Euroopan reissullakaan ongelmia ollut joissa sen kanssa kävin.

Parin vuoden jälkeen hankin pankki/luotto yhdistelmäkortin joka oli käytössä niin pitkään kuin ne vielä toimivat, oliko se nyt 2010 saakka. Sen jälkeen debit/credit yhdistelmäkortti, eikä kertaakaan debit/credit kortin aikana debitillä maksaessa ole maksu jäänyt menemättä läpi Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa Saksassa, Sveitsissä, Espanjassa tai USAssa. Ilmeisesti mullakin on vaan ollut hyvä tuuri matkassa kun ei ongelmia ole ollut.

Lähinnä hämmennystä ja kämmennystä on tapahtunut kauppiaiden toimesta, kun alkavat selittää mulle "not working, not working" kun ruudulla on valinta debit vai credit. Sitten kun painaa sieltä kumpaa painaa ja maksu menee läpi niin ovat ihan hämmentyneitä.

Visan tai Mastercardin debitin pitäis toimia ihan joka ikisessä myyntipisteessä missä sen luottokortinkin, koska maksut menee samaa infraa pitkin. Debit ei myöskään ole electron, eli maksuja ei varmisteta livenä se useammin kuin luoton puoleltakaan, ja tämän takia mm. tilin ylihöylääminen on mahdollista. Tosin korttiin voidaan määritellä "online-debit" ominaisuus, joka pakottaa tarkastuksen joka maksulla, näitä aletaan puskemaan sitten electronien tilalle kun ne rupeavat poistumaan, ainakin Handelsbankenilta jo saatavilla.

Toki se voi olla mahdollista, että ongelmia on joillain ilmaantunut, mutta mun omat kokemukset ja pankkien sekä Visan/Mastercardin viralliset tiedot kortin toimivuudesta ei tue väittämää, että Debitit ei toimis kunnolla reissussa...
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 772
Ai. Sitten mulla on erittäin hyvää tuuria matkassa, kun vuosittain käyn parin viikon lomalla Benalmadenassa. Debit-kortti toimii ihan siinä missä creditpuolikin. Kaikkialla.
Jåå, mä käyn siellä pari kertaa viikossa kun suurimman osan vuodesta mulla on matkaa rajalle 2 kilsaa ja tuon parisuhteen kauniimman puolikkaan, jolla on joku outo fiksaatio käteiseen, niin sen kortilla on noita laajempia ongelmia osunut kohdalle Costa del Crimen alueella, ei toki edes joka kuukausi mutta jonkun kerran vuodessa kuitenkin. Tosin en mä tiedä onko se yhtä yleistä muuallakin, itse en käteistä juurikaan käytä eikä viel oo kaupassa niin käyny ett joku kolmesta kortista ei toimis, jos eka ei tykkää rokata ni kokeillaan seuraavaa sen kummemmin ihmettelemättä. Ja tokihan ne voi olla osittain myyjän user-erroreitakin, mutta ei taikaseinällä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Olin kesälomalla yhteensä neljä viikkoa Saksassa ja Italiassa. Debit toimi joka päivä ja kaikissa maksupäätteissä.
Riippuu täysin maasta ja tuurista. Sikäli yllättävää, että Italiassakin on toiminut. Saksa nyt on varmaan vähintäänkin Suomen tasolla.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 489
Riippuu täysin maasta ja tuurista. Sikäli yllättävää, että Italiassakin on toiminut. Saksa nyt on varmaan vähintäänkin Suomen tasolla.
Saksahan on muuten korttien käytössä aivan takapajula mikä on aika yllättävää.. Berliinissä isossa ketjuravintolassa ei kortti käynyt esim. ollenkaan vuosi sitten. Puhumattakaan pienistä paikoista.

Italiasta tulin juuri, käytännössä joka paikassa kävi kortti ilman ongelmia.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Saksa on tosiaan täysi takapajula mitä tulee korttimaksamiseen. Siellä vedetään edelleen pääosin käteisellä, jonka huomaa varsinkin monessa ravintolassa jossa saattaa jo etuovella olla iso kyltti että pelkästään käteinen käy.

Normaalit kaupat yms liikkeet hyväksyvät kyllä sitten kortteja suht normaalisti.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
No niin, alkoihan niitä tulla muunkinlaisia kokemuksia. Mä jo mietin, että pitääkö reklamoida pankkiin tosta kortista. Mun käsittääkseni mun debit on ollut jo vuosia mallia online, joten ehkä sekin vaikuttaa. Sekä tietysti se, minkä tyyppisissä puljuissa asioi; Euroopassa isoilla ketjuilla korttimaksminen varmaan onnistuukin lähes aina läpyskällä kuin läpyskällä.

Itsellä matkat suuntautuu usein Saksaan, joka on kaikinpuolin pankkiasioinnin kehitysmaa, mutta toki muuallekin Eurooppaan ja Euroopan ulkopuolellekin. Korttia yritän käytellä kaikenmaailman pikkunarikoissakin, museoissa jne. Käteistä on toki pidettävä aina mukana myös siltä varalta että minkään valtakunnan kortit ei käy. Hotelleissa vaativat usein nimenomaan luottokortin vakuudeksi, samoin toimii kai autovuokraamotkin. Jotkin lippuautomaatitkin ovat veloittaneet creditiä automaattisesti.

Kovasti toki kehitystä on Saksassakin tapahtunut, mutta ei siellä vieläkään ihan samalla tasolla olla kuin Suomessa. Täällä kun on tottunut siihen että kortti käy ihan kaikkialla.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Kovasti toki kehitystä on Saksassakin tapahtunut, mutta ei siellä vieläkään ihan samalla tasolla olla kuin Suomessa. Täällä kun on tottunut siihen että kortti käy ihan kaikkialla.
Jep, näin satunnaisesti firman kortti taskussa bisnesmatkaavana ei meinaa muistaa lentokentän taksijonossa aina tarkistaa taksikuskilta että onhan sulla maksupääte autossa.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 489
Jep, näin satunnaisesti firman kortti taskussa bisnesmatkaavana ei meinaa muistaa lentokentän taksijonossa aina tarkistaa taksikuskilta että onhan sulla maksupääte autossa.
Saksassa taisi tulla joku laki mikä pakottaa taksit hyväksymään kotttimaksut. Tosin saavat kortilla maksamisesta pyytää lisämaksun. En kuitenkaan tiedä käykö kortti vieläkään kaikissa takseissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
No jo on. Espanjassa taasen lähimaksu on kaikkialla käytössä eikä kukaan - paitsi vaimoni - käytä enää pin-koodia maksaessa.

Lähimaksussa ei luonnollisesti ole edes kattoa, kuten meillä on.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Saksassa taisi tulla joku laki mikä pakottaa taksit hyväksymään kotttimaksut. Tosin saavat kortilla maksamisesta pyytää lisämaksun. En kuitenkaan tiedä käykö kortti vieläkään kaikissa takseissa.
Toivottavasti. Viime talvena kuski juoksutti mut Münchenissä terminaalin automaatille hakemaan käteistä, kun ei kortti kelvannut...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
456
Nopean googlettelun perusteella vaikuttaa siltä, etten ole kokemuksineni yksin. Aika paljon muillekin käynyt sitä, että debit ei ole aina kelvannut lainkaan tai että yhdistelmäkortilla maksaessa veloitetaan usein automaattisesti creditiltä. Arpapeliä tuntuu olevan.
Yhdistelmäkortit olivat ainakin jokin vuosi sitten ihmeellisiä ulkomaisten kauppojen mukaan. Myyjät kuittasivat "turhan" debet/credit -kyselyn selkärangalla ja maksu meni aina creditillä (noin 5% tapauksissa myyjä ihmetteli asiaa ja pääsi sanomaan, että kortissa on sekä debet että credit ja valitsemaan kummalla maksaa). Osaan maksupäätteitä ei tainnut olla ohjelmoitu edes tämän valinnnan mahdollisuutta. Tämä siis Länsi-Euroopassa UK, FRA, ... Tilanne lienee muuttunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Niin monta kertaa olen maksanut tuttujen ostoksia ja nostanut rahaa heille ulkomailla creditillä kun debit ei toimi, että eiköhän se ole ihan päivän selvää että debitin toimintavarmuus reissussa on aika huono. Toki jossain toimii, välillä yllättävissäkin paikoissa mutta en kyllä itse pelkällä debit kortilla lähtisi reissuun .. saatika uskaltaisi maksaa missään mitään

Lähinnä hämmennystä ja kämmennystä on tapahtunut kauppiaiden toimesta, kun alkavat selittää mulle "not working, not working" kun ruudulla on valinta debit vai credit. Sitten kun painaa sieltä kumpaa painaa ja maksu menee läpi niin ovat ihan hämmentyneitä.
Ja tämä on se syy miksi suomalaiset yhdistelmäkortit on aivan annelista. Sitten vielä jotku pankit saattaa myöntää pelkkää yhdistelmää vaikka kuinka kyselee että mitä jos ei debittiä ollenkaan korttiin.. Ja sitten on toki erikseen joku pelkkä credit kortti törkeällä vuosimaksulla :D Yhdistelmäkortissa on sekin ongelma että välillä nämä mitään tietämättömät kauppiaat ihan ominpäin menevät painelemaan sitä debittiä mitään kysymättä... Itsellä ei nykyään olekaan kuin yksi yhdistelmäkortti ja se pysyy kyllä visusti piilossa suomen rajojen ulkopuolella
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Niin monta kertaa olen maksanut tuttujen ostoksia ja nostanut rahaa heille ulkomailla creditillä kun debit ei toimi, että eiköhän se ole ihan päivän selvää että debitin toimintavarmuus reissussa on aika huono. Toki jossain toimii, välillä yllättävissäkin paikoissa mutta en kyllä itse pelkällä debit kortilla lähtisi reissuun .. saatika uskaltaisi maksaa missään mitään
Ei se toimi sen huonommin jos vaan yhteydet on kunnossa.

Ja tämä on se syy miksi suomalaiset yhdistelmäkortit on aivan annelista. Sitten vielä jotku pankit saattaa myöntää pelkkää yhdistelmää vaikka kuinka kyselee että mitä jos ei debittiä ollenkaan korttiin.. Ja sitten on toki erikseen joku pelkkä credit kortti törkeällä vuosimaksulla :D Yhdistelmäkortissa on sekin ongelma että välillä nämä mitään tietämättömät kauppiaat ihan ominpäin menevät painelemaan sitä debittiä mitään kysymättä... Itsellä ei nykyään olekaan kuin yksi yhdistelmäkortti ja se pysyy kyllä visusti piilossa suomen rajojen ulkopuolella
Mielummin sitä ottaa sen yhdistelmä kortin kuin pelkän creditin tai debitin.

Ja Suomessa nyt on muutenkin "kiellettyä" tuo asiakkaan puolesta maksutavan valinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Ei se toimi sen huonommin jos vaan yhteydet on kunnossa.
Niin siis toimii huonommin oikeassa käytössä?

Mielummin sitä ottaa sen yhdistelmä kortin kuin pelkän creditin tai debitin.

Ja Suomessa nyt on muutenkin "kiellettyä" tuo asiakkaan puolesta maksutavan valinta.
No ehkä se yhdistelmäkortti toimii sinun käyttöösi sitten paremmin. Se että suomessa jokin asia toimii ei tarkoita että homma toimisi samalla tavalla muualla

Itsellä vaan ei ole mitään motivaatiota:

a) Valita maksupäätteellä maksupuolta
b) Takuta myyjän kanssa joka ei ole ikinä nähnyt yhdistelmäkorttia :rage:
c) Maksaa mitään debitiltä

Kukin toki tallaa tavallaan, mutta kyllä itselle on vaikeaa nähdä etuja debit tai yhdistelmäkortilla :bored:
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 489
Jokainen tietty hoitaa raha-asiat miten haluaa mutta itselle yhdistelmäkortti teettäisi ulkomailla jo ongelmia siinä kun kokematon myyjä valitsee vahingossa debitin ja itse en pidä tilillä rahaa kuin pari sataa.. Voi jo yhden hotellin maksamisessa mennä tili miinukselle..

Normi käytössä on Norskin Visa missä tätä ei pääse tapahtumaan.. Varakortteina sitten S-Pankin ja Nordean yhdistelmäkortit.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 284
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom