Maksaa nopeasti takaisin jos matkustelee edes jonkin verran. Itse teen yleensä 4 reissua/vuosi (moneen tuttavaani verrattuna vähän, moniin työkavereihini verrattuna paljon). Jos laskee lounge käynnille 30-40€/käynti millä ei kummoista ruokaa kentällä saa, noiden neljän vuotuisen matkan hinnaksi tulee 480-640€/vuosi. Ei jää kortille enää niin paljon hintaa. Tietty jos matkustaa vähän ja kentällä elää Alepan croisantilla ja vesipullolla tilanne on toinen
Minulla on Nordea Premium MC-kortti ja siihen kuuluu neljä loungekäyntiä vuodessa. Lisäkäynnit maksaa jotain, mutta koskaan en ole saanut niistä vielä laskua. Muutama vuosi sitten se Priority pass muuttui kortista sovellukseksi, enkä sen jälkeen ole toki sitä neljän määrää ylittänyt, joten varmaan nykyään tuleekin se vajaan 30 euron lisä, jos ylittyy. Maksan kortista 90 euroa vuodessa. Noiden Priority Passin loungien laatu ja tarjouilutaso vaihetelee ihan huimasti ja vaikka esimerkiksi Etelä-Afrikassa, Espanjassa ja joissain Aasiaan maissa olen mielestäni saanut loungessa vastinetta rahalle. Helsinki-Vantaalla turvaudun mielellään siihen Burger Kingiin, jossa saa hyvin vattan täyteen ja limuhana laulaa.
En juo toki enää alkoholia, mikä voi olla monen loungekäyttäjän peruspilari reissuun lähtiessä ja siinähän voi tottakai olla hyvä all-you-can-drink säästökohde, jos lennolle on pakko päästä jurrissa, mutta silloin kun vielä join alkoholia en jälleen kerran lämmennyt kauheasti Helsingin loungetarjoaman kaljahanatarjoiluun, mutta toki joissain tietyissä loungeisa saatoin saada asiallista olutta pullossa ja Italiassa Aperolia.
Lisäksi lähes minkä tahansa Prioritypassin tarjoaman loungen kertakäynnin saa halutessaan hankittua joltain loungekäyntejä tarjoavalta sivulta juuri tuohon mainitsemaasi 30-40 euroon.
Tämän takia tuollaiset +600 euron kortit Amex mukaan lukien eivät ole oikein omaan Excel-ajatustapaani vielä sopineet, kun vaikkei ole tarkoitus pihistellä, ei ole myöskään oikein mitään järkeä maksaa könttänä vuosittain jotain summaa ja sitten katsoa vuoden mittaan kannattiko se, jos niitä palveluita saisi rahalla muutenkin. Kaiken kukkuraksi höylään päivittäisostokset Morrowilla ja turvaudun Banknorwegianin matkavakuutukseen, koska siinä on pienempi omavastuu kuin Nordean Premiumissa ja lisäksi se toimii myös kotimaassa.
Joskus epävirallisessa Priority pass Facebook-ryhmässä on pohdittu sitä, kun varsinkin jenkit puhuu aina niistä "ilmaisista loungekäynneistä", mutta kaivamalla selvisikin, että ne maksaa just jotain 600-1500 dollaria vuodessa luottokortistaan. Suomessahan itse luottokortin saa mistä tahansa ilmaiseksi, joten ei voi oikein verrata ja edelleen uskon, että he maksaa loppujen lopuksi paljon enemmän niistä loungekäynneistä, kuin vaikka minä. Toki heidän kalliisiin luottokortteihin kuuluu niitä "perkesjä" sitten paljon enemmänkin, on ilmaista hotelliyötä, ravintolakäyntiä ehkä kerran vuodessa, ilmaista korotusta auton vuokrassa yms., mutta en jotenkin ole vieläkään Excel-ihmisenä kauhean kateellinen noihin etuihin, kun ei se yksi hotelliyö/illallinenkaan vuodessa ihan noita kuluja välttämättä pääse kattamaan, kun niissä on sitten kuitenkin rajoituksia, että milloin ja missä voi käyttää.