Mutta minuakin kiinnostaisi kokemukset Norwegianin vakuutuksesta,
@jinx1980 pohti maksuosuuksia, jotenkin epäilen ettei vakuutusyhtiö alkaisi vaatia selvitystä missä yövyit sekä paljonko ja millä maksoit jos kortilla olisi ostettu pelkät lennot.
Mä olen internetin ihmeellisestä maailmasta saanut käsityksen että ensinnäkin tämä kiinnostus on tapauskohtaista yhtiöstä riippumatta. Toisin sanoen jos joku on saanut jotain korvauksia ilman selvityksiä/tutkintaa niin se ei tarkoita että joku muu tai edes sama henkilö saisi saman kohtelun seuraavassa samanlaisessa tai erilaisessa tapauksessa. Nuo on yksityisoikeudellisia sopimuksia joten vanhat (goodwill) päätökset eivät sido yhtiötä mitenkään.
Itse olen kysynyt ihan suomalaisen pankin kortista tyyliin ”korvaako automatkan mummolaan Suomessa jos olen tankannut kortilla”, vastaus oli ehdoton ehkä
- eli ei muutakuin tankki täyteen ja vailla huolia reissuun? Sitten kuvitellaan tapaus että oletkin tankannut auton viimeksi kuukausi sitten niin mites todistat että se reissu edes tehtiin kortin bensoilla etkä ole tankannut vaikkapa käteisellä välissä? Tai jos ennen matkaa lurutat sen 10L tankkiin koska enempää ei mene niin millä bensoilla matka silloin tehtiin ja entäpä jos reissu pituus onkin sellainen että siihen menisi 40L ainetta, pitääkö tankata 10L tai 20L välein jos kortti on 100%/50%... Ja eihän polttoaine ainoa matkakulu ole - se on ainoa josta suht riidattomasti voinee olla yhtiön kanssa samaa mieltä, renkaat kuluu jne jne...
Siitä olen varma että nuo maksuosuudet alkaa kiinnostamaan mitä isompi piikki pitäisi korvata. Toisin sanoen kun otat sinne acapulcoon 400€ tarjouslennon ja paikan päältä 500€ hotlan käteisellä viikoksi niin pieni kylmähiki saattaa olla persuksissa kun sairaalanjohtaja kiikuttaa sitä 10(0)+k$ laskua nenän eteen massiivisen operaation jäljiltä (operaatiota et todennäköisesti edes saa ellet hoida riittäviä vakuuksia tai katevarausta kortilta tai suostumusta yhtiöltä etukäteen - jota on yleensä hankalahko saada edes suomalaiselta firmalta).
Sitten kun vanhemmat on laittanut sen 10k western unionilla tulemaan jotta poika saa sairaalasta passinsa ja pääset kotona täytteleen korvaushakemusta, joka tulee bumerangina takas niin on vähän myöhäistä alkaa miettimään ”ei kai tää nyt voi oikeesti näin mennä - kuka niitä kuluja nyt _niin_ tarkkaan laskee”
Vaikka varmaan yksityisiä mökkiään käteisellä vuokraavia on.
Muutaman viime vuoden aikana on tullut vuokrattua 5 mökkiä ja missään näistä korttimaksu ei ole edes ollut vaihtoehto (ja vain 1 oli oikeasti etäisesti siskon kummin kaiman tutun mökki). Joku on halunnut pienen summan tilisiirtona etukäteen, osa kaikki rahat käteisenä perillä ja jollekin taidettiin maksaa vasta kotiin palattua ja jollekin koko pompsi etukäteen.. Hinnat ovat olleet ’satasia’ ”luottokorttia kelpuuttavien palveluiden” hintoja halvempia.
Suomessa matkavakuutus korvaa tavarat ilman omavastuuta toisin kuin kotivakuutus eli tuolla omavastuun hinnalla saa jo muutamaksi vuodeksi vakuutuksen jos on tapana tavaraa paskoa. Sairastuessa ei tartte mennä arvauskeskukseen jonottamaan, yksityislekurin hinnalla saat sen vakuutuksen taas pariksi vuodeksi. Se on toki totta että jos lomailee vain Suomessa niin koko matkavakuutus on vähän turha riippumatta mistä se on.
Itse olen todennut 1-3 kertaa vuodessa ulkomailla käyvänä että risk reward-suhde muutaman kympin 365-matkavakuutuksen ottamatta jättämisestä ei todellakaan ole kohdallaan, jotta edes harkitsisin sniiduilemista pelkkien korttien vakuutuksilla.