Juu tuo on kyllä kovin ikävää. Mistä luottokortista sinä saat nautintoa, kun et asiakkaana olemisesta sitä hae, mutta tähän keskusteluun kuitenkin osallistut?
Sorry, mutta mahdollisesti en ymmärrä kysymystä. En saa nautintoa mistään maksukortista, enkä maksutapahtumista ylipäätään. Tai itse asiassa saan pientä nautintoa siitä, että maksan mahdollisimman vähän turhasta, jolloin rahaa säästyy itselleni tärkeämpiin asioihin. Olen tässä ketjussa keskustellut aiemmin esimerkiksi eri maksukorttien valuuttamääräisten maksujen komissioista, joita monet eivät tajua ottaa huomioon kortteja vertaillessaan.
Tähän Amex-keskusteluun osallistun, koska tämä prestiisi-mies-ilmiö on minusta koominen ja omalla tavallaan kiinnostava. Toivon, ettei kyseinen ajattelutapa leviäisi yhtään laajemmaksi kuin mitä se nyt on. Kyseessä on Amex-brändin mielikuvamarkkinointi, jossa markkinointityötä tekevät heidän asiakkaansa. Saadaan perittyä preemiota brändiin liitetyn mielikuvan ansiosta.
En kuitenkaan kiistä, etteikö Amex olisi ihan järkevä valinta joissain tilanteissa. Jos esimerkiksi aloittaa työssä, johon liittyy paljon matkustamista, mutta ei ole vielä lentoyhtiön lounge-korttia taskussa, voi Amex olla hyödyllinen (etenkin jos sen saa ensimmäiseksi vuodeksi ilmaiseksi). Loungeista on omasta mielestäni iloa lähinnä silloin, jos matkustaa säännöllisesti yhteysväliä, jossa on koneen vaihto ja joutuu sen vuoksi odottelemaan siellä kentällä. Muutoin tottunut matkustaja menee kentälle niin myöhään kuin se on mahdollista, jotta aikaa ei haaskaannu tylsään kentällä notkumiseen. Todellinen massikeisari tosin matkustaa muutenkin ykkös- tai businessluokassa, jolloin sinne loungeen pääsee ihan ilman mitään kortteja.
Mikäs se tälläinen kortti on mikä ei juuri missään käy? Ei Amex joka ikisessä paikassa toimi, mutta juuri missään on jo vähän liiottelua.
Onko useinkin tapana mennä ravintolaan/kauppaan/jne sisään korttia heilutellen? Vai mistäs se tarjoilija/myyjä/jne ennen laskun saapumista / maksutapahtuman toteutumista tietää millä kortilla siellä maksetaan?
Kortin kelpaaminen on tietenkin subjektiivista, ja riippuu siitä, missä itse käyttää rahaa. Amex kelpaa melko hyvin USA:ssa, jossa se on tavallisempi maksukortti, eikä mikään prestiisi-miesten erikoisjuttu. USA:n ulkopuolella se käy yleensä matkailuun liittyviä asioita maksaessa ja turistien suosimissa firmoissa, joissa on sen verran korkeat katteet, että törkyhintainen komissio ei haittaa. Lisäksi se kelpaa joihinkin suurempiin ketjuihin, joilla on oletettavasti tarpeeksi neuvotteluvoimaa neuvotella komissiot omalla kohdallaan pienemmiksi. Useimpien henkilöiden olisi kuitenkin hyvin vaikeaa selvitä pelkällä Amexilla, vaan kyllä siihen rinnalle tarvitsee väistämättä jonkun ns. ihan tavallisen kortin.
Itse olen sen verran pihi mies, että oven pielessä oleva Amex-logo kertoo minulle yleensä sen, että saan saman tuotteen tai palvelun hankittua muualta taloudellisemmin.
Olen taannoin tehnyt pienen rupeaman ruohonjuuritason asiakaspalvelutyötä, ja kyllä nämä pinnalliset prestiisi-miehet tunnistaa usein heti asiakaspalvelutapahtuman alussa. Käytös on yleensä hieman rehvastelevaa ja moukkamaista. Ulkoasussa on panostettu näyttävyyteen ja brändeihin. Tilanteessa pääsee parhaaseen lopputulokseen (eli paljon myyntiä ja tippiä), kun heittää muutaman hyvin harkitun sarkastisen kommentin, jotka prestiisi-mies tulkitsee perseennuolennaksi. Usein sieltä lompakosta sitten ilmestyykin se Amex. Monet myös kysyvät heti alkuun, että käyhän teillä Amex, oletettavasti varmistaakseen, että heidät varmasti tunnistetaan prestiisi-mieheksi.