Lumilinko

Nyt on Tokmannin telalinko 649 € tarjouksessa, nouto myymälästä 0 € ja kotiinkuljetus 50 €. Näytti myös Brucken akkulinko olevan tarjouksessa. Itsellä lähti nyt vuosien linkojahkailun jälkeen telamalli tilaukseen.
Laitoinpa itsekin tilaukseen ja olipa vielä tuo uuden asiakkaan koodi olemassa niin hinnaksi jäi rapiat 584 euroa myymälästä noudettuna. Kiitos vinkistä!👍
 
Korkeuden säädöstä tulikin vastaus, mutta oliko täällä kokemusta jommasta kummasta mallista tai kumpi näistä ominaisuuksiltaan parempi? Kait tuo hintaero jotenkin selittyy.
Vielä sormi liipaisimella lingon suhteen. Laskee ostohaluja kun pihalla satanut vettä koko päivän ja mittari näyttää + 8c :D
Itsellä toi FXA, sama ku Vk joku malli. FXA ollut tosi hyvä, nyt kolmas talvi tulossa ja ajoa vaan. Stiga varmaan "noin" sama kiinalaista vähän eri vivuilla yms.
 
Onko telalingossa joitain etuja pyöriin verrattuna? Miten tollasen säilytys... missä tollasta voi pitää jos ei ole varaa lämpimästä tallista tilaa lohkaista?
Oishan tuolla ainakin elämässä käyttöä.
Telalingossa on parempi pito esim. jos on jäätä alla. Kylmässä tallissa omaani säilytin, säältä kun on suojassa.
 
Meinasin itsekin jo painaltaa tilaus -nappulaa.
Tuossa on 2v takuukin, yleensä näissä kiinan ihmeissä vain vuosi. Voinee olla osat ehkä jopa muuta kuin ihan surkeinta laatua, ehkä. Millon kone saapuu?
Ei ole vielä tilausta käsitelty, joten ei mitään tietoa saapumisajasta.
 
KoneGlanssin 13 heppasella ajelin alkuviikosta ekat nuoskalumet ja hyvinhän ne lähti. Ainut mikä jäi mietityttään oli käsikaasu eli se millä säädetään kierroksia. Ei mene siis sinne ääriasentoon vaan jää liki puoleen väliin, liekkö OK? Mietin että sehän se säätää sitä pyörimisnopeuttakin että jos ei saa säädettyä täysille niin jää osa tehosta täysin käyttämättä.. Ja sammuu kun laittaa lämpimänäkin pienimpään asentoon vaikkei ilmeisesti pitäisi. Näky ohjekirjassa olevan ohje tyhjäkäynnin säädölle että alhaisimmassa asennossa pitäisi olla käynti 1800rpm +-150rpm, korvakuulolla tarkka säätää :)
 
KoneGlanssin 13 heppasella ajelin alkuviikosta ekat nuoskalumet ja hyvinhän ne lähti. Ainut mikä jäi mietityttään oli käsikaasu eli se millä säädetään kierroksia. Ei mene siis sinne ääriasentoon vaan jää liki puoleen väliin, liekkö OK? Mietin että sehän se säätää sitä pyörimisnopeuttakin että jos ei saa säädettyä täysille niin jää osa tehosta täysin käyttämättä.. Ja sammuu kun laittaa lämpimänäkin pienimpään asentoon vaikkei ilmeisesti pitäisi. Näky ohjekirjassa olevan ohje tyhjäkäynnin säädölle että alhaisimmassa asennossa pitäisi olla käynti 1800rpm +-150rpm, korvakuulolla tarkka säätää :)
pitäisisiköhän vaijerin kireyttä säätää niin että kireys on sopiva kun pienin asento ei enään sammuta konetta niin samalla se korjaa sitten senkin että saat myös maksimi tehot ulos :)
 
pitäisisiköhän vaijerin kireyttä säätää niin että kireys on sopiva kun pienin asento ei enään sammuta konetta niin samalla se korjaa sitten senkin että saat myös maksimi tehot ulos :)
Koikataan, tyhjäkäynti toki pitää kans sovitella sopivaksi. Ei oo moti nyt korkeimmillaan kun ei tippaakaan lunta pihalla mutta ois toki paras hetki laitella vehkeet kuosiin nyt.
 
LUMILINKO RYOBI 36V RY36STX53A

Onko näistä ns mihinkään? Ois nyt 400e tarjous (yksittäiskappale myymälässä)..
 
mulla on käytännössä varmaan sama vehje mutta eri merkkisenä eli ryobin akku linko ja näistä pienistä akkuvehkeistä ei taida yksikään olla vetävä joka tavallaan kyllä hyvä asia sillä paksulla lumella itse voi omalla työntönopeudella "säätää" lingon kuormitusta eli kävelemällä nopeammin umpihankeen saa koneen myös nopeammin tukehtumaan tms.
minulla tuo ryobin akkuvehje kestää juuri sen verran että saa nopeasti suurimmat veke 30m tiestä ja vähän pihaakin mutta ei sen enempää.
se pitää heti sanoa että noissa kaikissa joista laitoit linkin niin on muovinen tuo heittokierukka niinkuin mullakin ryobissa niin se on tosi kakka.... ja varsinkin jos tie on hiekka tie tms niin mulla linko heittelee talvella ainakin niin "puolet tiestäkin" mukanaan (routa nostaa kiviä tms sopivasti) ja mullahan meni tuo muovikierukka säpäleiksi runsaan kuukauden kuluttua ja talvella kun monella muullakin käy samoin niin toimitusaika uudelle kierukalle oli puolisen vuotta...

suosittelen siis vähintäänkin kahdella akulla olevaa mallia ja sellaista jossa kierukka on terästä tms ja sen lapoina on kumia tms niin silloin se sietää paremmin kiviä yms ja kaksiakkuseina sillä saa jo märkääkin lunta varmasti pihalta veke :)
esim
1729381708594.png
mutta kaksiakkuisuus toki nostaa hintaajo melkeen pariin tonniin eli sillä hinnalla saa jo toimivan bensalingonkin :)

jos sulla on asfaltti piha niin silloin se on tietenkin kaikkein paras lingottava. itse olen jo miettinyt että hiekkatieni takia siirtyisin kokonaan vain mönkijä ja puskulevyyn koska se sietää pihaa parhaiten :D

Niin, siis Ryobi MAXPOWER RY36STX53A-160 36V 6Ah akkulumilinko | Karkkainen.com verkkokauppa tämä malli paikallisessa liikkeessä 399e, niin sillä mietin..

Oli kasattunakin. Muovisen oloinen, kestääkö nuo mitään nuo "kuupat"? Käyttötarve olisi nimenomaan isommille kertalumimäärille; pikkumäärät kolaan vauhdilla itsekin..
"Tuntuu turhalta", mutta kun ehkä sais hyvään hintaan?
sellanen 10cm-20cm kertalumi, tekeekö tolla "mitä ja miten nopeesti"? Onko täällä akkulaitteiden käyttäjiä?


Helppo piha, periaatteessa aika helppo kolatakin..

Toisaalta tuo 5aH akku 36v vissiin aika arvokas, joten runko ei enää erityisen kallis ole? Mihin hintaan lie saanut noit "max power" akkuja Ryobilta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on Tokmannin telalinko 649 € tarjouksessa, nouto myymälästä 0 € ja kotiinkuljetus 50 €. Näytti myös Brucken akkulinko olevan tarjouksessa. Itsellä lähti nyt vuosien linkojahkailun jälkeen telamalli tilaukseen.
Miltäs tämä linko vaikuttaa? Jäi itsellä tilaamatta, kun tarjous/laitteet loppuivat.
 
Kokoaminen oli aika simppeliä (huolimatta ohjekirjan suurpiirteisestä linjasta) ja lähti hyvin käyntiin. Muuta en osaa oikein vielä sanoa, kun ei ole tullut lunta mitä lingota 😅 Se jäi vähän epäselväksi, että saako noita teloja pyörimään mitenkään eri aikaa koneen kääntämiseksi, mutta tuntui kyllä kevyesti työntämällä kääntyvän ihan nätisti.
 
Kokoaminen oli aika simppeliä (huolimatta ohjekirjan suurpiirteisestä linjasta) ja lähti hyvin käyntiin. Muuta en osaa oikein vielä sanoa, kun ei ole tullut lunta mitä lingota 😅 Se jäi vähän epäselväksi, että saako noita teloja pyörimään mitenkään eri aikaa koneen kääntämiseksi, mutta tuntui kyllä kevyesti työntämällä kääntyvän ihan nätisti.

Mitkäs speksit siinä Bruckre st610:ssa olikaan, kun ei tahdo enää netistä moista löytyä. Tuossa yllä olevassa kai ihan ok hinta?
--
Melkeen kyllä liipaisin Ryobi MAXPOWER RY36STX53A-160 36V 6Ah akkulumilinko | Karkkainen.com verkkokauppa tämän, kun tosiaan 399e oli hintaa.. Mutta ei sit kuitenkaan viitsi, kun eihän tosta tiedä että auttaako se nyt juuri mitään loppujaan :D.. Kolasta ei kuitenkaan ole tarkoitus luopua.
On se hinta paha konsultti. Pakko melkeen oli ostaa, kun "halpaa ja akku mukaan", mutta jääköön muille.
 
Joo jäi kauppaan muutenkin, tuli vastaan ruotsalainen revikkavideo laitteesta ja liikku niin hiljaa kyisenen kapistus että täytyy sijottaa parempaan / nopeampaan :D
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs on lumilinkojen "Kränzle"? Joku vetävä telavehje saisi olla, tulee asfalttipihalle. Löytyykö hinnassa 1300-1600 eur?
 
Mikäs on lumilinkojen "Kränzle"? Joku vetävä telavehje saisi olla, tulee asfalttipihalle. Löytyykö hinnassa 1300-1600 eur?
Honda tai Yamaha varmaan, nelisen tonnia niistä joutuu köyhtymään. Oiskohan tuossa hintaluokassa sit joku Husqvarna tai Biltema hyvä..
 
Hydrostaatti on ehdottomasti ykkösjuttu lumilingossa. Taitaa löytyä hydrovetoisia moneltakin valmistajalta, mutta hintalappu on monelle liikaa. Aikaisemmin oli Bilteman isompi telalingon hinta 2000 € ja aivan törkeän hyvä hinta/laatu suhde. Mutta siitä paljastui joku suunnitteluvirhe ja ja se puhalluskaukalon pellit ja torvet kului puhki jo ensimmäisen käyttökauden aikana. Näkyy niitä vieläkin myytävän Ruotsin Biltemassa. Jos uskaltaa ottaa ja kestää, niin loistava valinta.

 
Hydrostaatti on ehdottomasti ykkösjuttu lumilingossa. Taitaa löytyä hydrovetoisia moneltakin valmistajalta, mutta hintalappu on monelle liikaa. Aikaisemmin oli Bilteman isompi telalingon hinta 2000 € ja aivan törkeän hyvä hinta/laatu suhde. Mutta siitä paljastui joku suunnitteluvirhe ja ja se puhalluskaukalon pellit ja torvet kului puhki jo ensimmäisen käyttökauden aikana. Näkyy niitä vieläkin myytävän Ruotsin Biltemassa. Jos uskaltaa ottaa ja kestää, niin loistava valinta.

Minkälainen virhe lienee jos lumella saa pellit hierottua puhki talven aikana. Tinapaperia vai sepelipihaa jyystäessä pohjia myöten? :hmm:
 
Stattin 6000 pyörälinko toiminut meidän asvalttipihalla täydellisesti, hintaa 500 € ja kolmas talvi menossa. Ei kyllä pystyisi maksamaan neljää tonnia lumilingosta itse.
 
Mikähän tässä Stiga-kopiossa meni pieleen, kun stumppasi ajosta, käynnistyy kyllä mutta linkouksen kun pistää päälle, niin hyytyy. Sihvilä ei pyöri eli jumissa on. Onko vaan jäässä vai jotakin peetä mikä jumittaa vispilän.

Kone nyt sulamassa.

 
Mikähän tässä Stiga-kopiossa meni pieleen, kun stumppasi ajosta, käynnistyy kyllä mutta linkouksen kun pistää päälle, niin hyytyy. Sihvilä ei pyöri eli jumissa on. Onko vaan jäässä vai jotakin peetä mikä jumittaa vispilän.

Kone nyt sulamassa.


Mulla meni toisen merkkisestä torvi tukkeeseen pariinkin kertaan kun suunnilleen loskaa linkosin, meinasi hyytyä kun pisti linkoa päälle. Vakiovaruste pikkulapiolla kavelin loskat pois ja homma jatkui.
Ja silikonisprayta kyllä viime talvena laitoin. Olis pitänyt varmaan nytkin muistaa kun laite ei ollut vielä lumessa ja jäässä...
 
Mulla meni toisen merkkisestä torvi tukkeeseen pariinkin kertaan kun suunnilleen loskaa linkosin, meinasi hyytyä kun pisti linkoa päälle. Vakiovaruste pikkulapiolla kavelin loskat pois ja homma jatkui.
Ja silikonisprayta kyllä viime talvena laitoin. Olis pitänyt varmaan nytkin muistaa kun laite ei ollut vielä lumessa ja jäässä...

Eli tällä kertaa voisi olla ns. pikkuvika? Tosiaan vispilää käynnistäessä kierrokset laskee tasaisesti ja stumppaa lopulta kun "veto" täysillä. En viitsinyt enemmän kiusata ettei riko hihnoja yms.

Vanhalla 70-luvun Torolla ei koskaan vastaavia ongelmia.
 
No se ottaa kiinni jos se ei pyöri vapaasti sammuksissa. Koita saada pyörimään. Joskus itellä ollut sama kun on jäätä tarpeeksi tiukassa. Vasaraa ja talttaa kun näyttää niin jäät irtoaa kyllä ettei tarvi hommia kesken jättää.
 
Eli tällä kertaa voisi olla ns. pikkuvika? Tosiaan vispilää käynnistäessä kierrokset laskee tasaisesti ja stumppaa lopulta kun "veto" täysillä. En viitsinyt enemmän kiusata ettei riko hihnoja yms.

Vanhalla 70-luvun Torolla ei koskaan vastaavia ongelmia.

Näin ainakin mulla kävi eilen. Sulla sentään kone sulamassa, itsellä ei tähän mahdollisuutta - joten voit kohtapuoleen kokeilla kunhan kone on sulanut että mitä tekee.

Eilen oli tosiaan plussan puolella ja oli pikkuisen pakko hoitaa paikat kuntoon ennenkun veti pakkaselle. Lingon jätin sitten takapihalle terassille, peitto päälle jne... vähän huonoon paikkaan jätin kun on tiellä, tänään kun ajattelin siirtää muutaman kymmenen senttiä, niin koko laitos oli jäätynyt terassiin kiinni :facepalm: eiköhän se siitä täristele itsensä irti kun seuraavan kerran nykäisee käyntiin.

Mutta kerrohan miten kävi kun oot saanut lingon sulatettua. Ja muista se silikoni kanssa.
 
Näin ainakin mulla kävi eilen. Sulla sentään kone sulamassa, itsellä ei tähän mahdollisuutta - joten voit kohtapuoleen kokeilla kunhan kone on sulanut että mitä tekee.

Eilen oli tosiaan plussan puolella ja oli pikkuisen pakko hoitaa paikat kuntoon ennenkun veti pakkaselle. Lingon jätin sitten takapihalle terassille, peitto päälle jne... vähän huonoon paikkaan jätin kun on tiellä, tänään kun ajattelin siirtää muutaman kymmenen senttiä, niin koko laitos oli jäätynyt terassiin kiinni :facepalm: eiköhän se siitä täristele itsensä irti kun seuraavan kerran nykäisee käyntiin.

Mutta kerrohan miten kävi kun oot saanut lingon sulatettua. Ja muista se silikoni kanssa.


Onneksi vika löytyi. Kone oli onnistunut kiilaamaan 5x3 cm kiven heittopyörän ja kotelon rungon väliin. Lähti irti sorkkaraudalla naputtelemalla.
 
Onneksi vika löytyi. Kone oli onnistunut kiilaamaan 5x3 cm kiven heittopyörän ja kotelon rungon väliin. Lähti irti sorkkaraudalla naputtelemalla.

Tämä käynyt itelläkin, joskus osaa olla tiukassa.

Tänään ihmettelin miksei linko lähde käyntiin (IKH halvempi espina), noh bensa loppu... Pitää tutkia vuotaako tuo kaasari läpi alakertaan bensat, vai oliko vaan viime ajolta kulunut niin loppuun. Typerä tässä versiossa tuo moottori kun ei ole polttoainehanaa, liekkö tohon jotenkin sais värkättyä? Tässä joku 196cc kiinalainen kopion kopio, pitää huomenna tutkia tarkemmin ja ottaa pari kuvaa.
 
Tämä käynyt itelläkin, joskus osaa olla tiukassa.

Tänään ihmettelin miksei linko lähde käyntiin (IKH halvempi espina), noh bensa loppu... Pitää tutkia vuotaako tuo kaasari läpi alakertaan bensat, vai oliko vaan viime ajolta kulunut niin loppuun. Typerä tässä versiossa tuo moottori kun ei ole polttoainehanaa, liekkö tohon jotenkin sais värkättyä? Tässä joku 196cc kiinalainen kopion kopio, pitää huomenna tutkia tarkemmin ja ottaa pari kuvaa.

Johonkin ne bensat kesän aikana haihtuu, enkä itse ainakaan muista mitä edellisen talven jäljiltä jäi tankkiin, jotain kuitenkin kun jossain kohtaa alkukesää muistin lisätä tankkiin säilöntäainetta, ja käytin konetta vähän aikaa. Nyt kun ekaa kertaa alkoin käynnistämään, niin ryypyn painaminen jo kertoi että syytä vilkaista onko tankissa yhtään mitään, no eipä paljoakaan. Viime kesän 98:t tankkiin kanisterista ja laakista käyntiin... Ei kai noissa missään ole mitään polttoainehanaa, en tiedä, oletan vaan.
 
Bilteman lingoissa, tai ainakin telamallissa, on käsikäyttöinen hana, liekö sitten muissa? Onhan se tietty hyvä, kun vain muistaa käyttää, mutta on yksi hallintalaite lisää käytettäväksi. Automaattinenhan on hyvä ja näppärä, jos toimii.
 
Hyvä lumilinko 2k€ budjettiin? Mitä tuolla hydrostaattivaihteistolla voittaa vrt kuivakytkimeen?
Voi vaihtaa suuntaa ja nopeutta lennossa. Eli pystyy tökkimään kovempaakin penkkaa helposti mureniksi. Hydro myös vetää ilman luistoa vaihteistossa, eli hihna pyörittää hydraulipumppua, joka painaa vetoa menemään öljypaineella alustaan. Kiipeää esim teloilla helposti portaat ylös terassille, kun laittaa sopivan vauhdin vetoon. Nopeuden portaaton säätö ja vauhdissa eestaas rouhinta on parasta hydrolla. 2000 € ei hydroja saa muualta, kuin Ruotsin Biltemasta.

 
Tässä muistilistaa mitä kannattaa ottaa huomioon katsellessa linkoa tavalliseen pihapyörittelyyn, jossa koneen asentoa ja heittosuuntaa muutetaan jatkuvasti.

- Bensakoneella jos vähänkään epäilyttää riittääkö akkujen kapasiteetti. On lisäksi halvempikin.
- 2-vaiheinen jos ikinä aikoo märkää tai tiivistynyttä lunta lingota
- Teräskuuppa kestää kovempaakin käyttöä
- Mielellään vielä mahdollisimman keulapainoinen linko, että kuuppa pysyy maassa eikä hiihdä lumen päällä
- Telavetoinen saattaa olla hyvä jos käyttää isompaa konetta jyrkemmässä maastossa tai pitää jonnekin puolen metrin hankeen raivata pidempi pätkä tietä
- Ajovaihde sekä heittoputken kääntö- ja korkeussäätö suoraan käden ulottuvilla. Tärkeää, jotta homma sujuu sulavammin.
- Edelliseen liittyen hammaslovet säätövivuille, että asetukset pysyvät tärinästä ym. huolimatta paikoillaan
- Mahdollisuus ajaa yhdellä kädellä on kiva jos haluaa säätää heittotorvea ajon aikana
- Kuupan leveys mitoitetaan karkeasti lingottavan pinta-alan mukaan, mutta myös säilytystilojen koko kannattaa huomioida
- Sähköstarttia ei tarvita mihinkään, jos moottori on yhtään kunnossa.
- Ajovalo tai kahvanlämmittimet ei juurikaan tuo lisäarvoa (otsalamppua käytät kuitenkin)
 
Hondalla ois telalinko kahteen tonniin, se vois olla ihan hyvä. Ei kyllä ole hydrostaatti. HSS 655 ET -lumilinko

Toki valikoimaa on paljon, AL-KO, Husqvarna, yms. saa tuohon hintaluokkaan.
Tuossa on hyvä video siitä kytkinpakan korjauksesta, joka tuossa 622:ssa on suht helppo nakki. Eli se lumenheitto on järjestetty kuivalevy kytkimen välityksellä. Vaihdelaatikko on ihan öljyvoideltu normilaatikko, eikä kitkalevy vetoinen, kuten noissa normi Kiinakoneissa. Hihnoja ei taida tuossa löytyä ollenkaan. Omassa 760 mallissa on 2 hihnaa ja niiden vaihtaminen vaatii myös tuollaisen katkaisun, jos tarvetta tulee. Voisi tuo 622 olla ihan kestävän oloinen rakenne, mutta mitään kokemusta ei tuosta vaihteistosta kyllä ole, että voiko sitä vedellä huoletta pakilta eteen lennosta, kuten hydro toimii. Nuo kitkalevyillä tehdyt ” vaihteistot” ei kyllä kauaa kestä vauhdissa vaihtamista ja jotenkin tuntuisi, ettei kovilla rattaillakaa olisi terveellistä kesken vedon nykiä pykäliä eestaas. Mutta Hondalta saa 2 tonnilla tuollaisen, joka vaikuttaisi äkkiseltään mekaanisesti kestävän oloiselta. Jostain syystä on tonnin alennuskampanjalla.

 
Tässä muistilistaa mitä kannattaa ottaa huomioon katsellessa linkoa tavalliseen pihapyörittelyyn, jossa koneen asentoa ja heittosuuntaa muutetaan jatkuvasti.

- Bensakoneella jos vähänkään epäilyttää riittääkö akkujen kapasiteetti. On lisäksi halvempikin.
- 2-vaiheinen jos ikinä aikoo märkää tai tiivistynyttä lunta lingota
- Teräskuuppa kestää kovempaakin käyttöä
- Mielellään vielä mahdollisimman keulapainoinen linko, että kuuppa pysyy maassa eikä hiihdä lumen päällä
- Telavetoinen saattaa olla hyvä jos käyttää isompaa konetta jyrkemmässä maastossa tai pitää jonnekin puolen metrin hankeen raivata pidempi pätkä tietä
- Ajovaihde sekä heittoputken kääntö- ja korkeussäätö suoraan käden ulottuvilla. Tärkeää, jotta homma sujuu sulavammin.
- Edelliseen liittyen hammaslovet säätövivuille, että asetukset pysyvät tärinästä ym. huolimatta paikoillaan
- Mahdollisuus ajaa yhdellä kädellä on kiva jos haluaa säätää heittotorvea ajon aikana
- Kuupan leveys mitoitetaan karkeasti lingottavan pinta-alan mukaan, mutta myös säilytystilojen koko kannattaa huomioida
- Sähköstarttia ei tarvita mihinkään, jos moottori on yhtään kunnossa.
- Ajovalo tai kahvanlämmittimet ei juurikaan tuo lisäarvoa (otsalamppua käytät kuitenkin)
Muuten allekirjoitan kaikki paitsi tuon yhden kohdan, mahdollisimman keulapainoinen. Käsiteltävyyden kannalta on omasta mielestä parempi jos kone on tasapainossa ja keulan saa halutessaan lukittua alas. Itsellä Stigan telavetoinen mikä on keulapainoinen, mutta esim isän 30v vanha Atlas joka on tasapainossa on paljon mukavampi käsitellä. Halutessa siitä saa keulan lukittua jolloin pysyy maata vasten.

Tietty jos ajat vain suoraan suurimman osan tuosta keulapainosta voi olla apua. Minulla on taas varsin sokkeloinen piha joten oma vaakakuppi kääntyy käsiteltävyyden puolelle enemmin.
 
Tässä muistilistaa mitä kannattaa ottaa huomioon katsellessa linkoa tavalliseen pihapyörittelyyn, jossa koneen asentoa ja heittosuuntaa muutetaan jatkuvasti.

- Bensakoneella jos vähänkään epäilyttää riittääkö akkujen kapasiteetti. On lisäksi halvempikin.
- 2-vaiheinen jos ikinä aikoo märkää tai tiivistynyttä lunta lingota
- Teräskuuppa kestää kovempaakin käyttöä
- Mielellään vielä mahdollisimman keulapainoinen linko, että kuuppa pysyy maassa eikä hiihdä lumen päällä
- Telavetoinen saattaa olla hyvä jos käyttää isompaa konetta jyrkemmässä maastossa tai pitää jonnekin puolen metrin hankeen raivata pidempi pätkä tietä
- Ajovaihde sekä heittoputken kääntö- ja korkeussäätö suoraan käden ulottuvilla. Tärkeää, jotta homma sujuu sulavammin.
- Edelliseen liittyen hammaslovet säätövivuille, että asetukset pysyvät tärinästä ym. huolimatta paikoillaan
- Mahdollisuus ajaa yhdellä kädellä on kiva jos haluaa säätää heittotorvea ajon aikana
- Kuupan leveys mitoitetaan karkeasti lingottavan pinta-alan mukaan, mutta myös säilytystilojen koko kannattaa huomioida
- Sähköstarttia ei tarvita mihinkään, jos moottori on yhtään kunnossa.
- Ajovalo tai kahvanlämmittimet ei juurikaan tuo lisäarvoa (otsalamppua käytät kuitenkin)
Suurimmasta osasta samaa mieltä.Itse hommasin ensimmäiseksi lingoksi akkuvehkeen MAX POWER 36V hiiiharjaton 2-vaihelumilinko, 56 cm (2 x 5,0 Ah) | RYOBI | RY36STX56A-250 ja yhden päivän kokemuksella muutamia huomioita.
-Kallis + akut arvokkaita
+käynnistys helppoa
+hiljainen eikä käryä
+portaaton nopeuden säätö
+kaksivaihetoiminta metallikierukalla ja metallikuupalla
+portaaton kierukan nopeus
+säätö helppoa ja pysyvät paikoillaan
+helppo ajaa yhdellä kädellä ja säätää samalla
+valo kuupan etureunassa
-/+ teho riittävä pakkaslumeen,tarkentuu talven edetessä
 
Viimeksi muokattu:
Suurimmasta osasta samaa mieltä.Itse hommasin ensimmäiseksi lingoksi akkuvehkeen MAX POWER 36V hiiiharjaton 2-vaihelumilinko, 56 cm (2 x 5,0 Ah) | RYOBI | RY36STX56A-250 ja yhden päivän kokemuksella muutamia huomioita.
-Kallis + akut arvokkaita
+käynnistys helppoa
+hiljainen eikä käryä
+portaaton nopeuden säätö
+kaksivaihetoiminta metallikierukalla ja metallikuupalla
+portaaton kierukan nopeus
+säätö helppoa ja pysyvät paikoillaan
+helppo ajaa yhdellä kädellä ja säätää samalla
+valo kuupan etureunassa
-/+ teho riittävä pakkaslumeen,tarkentuu talven edetessä
Sama kone täälläkin, allekirjoitan mainitsemasi. Parin vuoden kokemuksella muutama lisähuomio:
+ Tehokas, en ole saanut hyytymään vaikka välillä lentää loskakin
- Akut kuluu äkkiä ja lämpenevät paljon. Pihaa vajaa 200m2 ja 2x5Ah ja 2x6Ah akut on käytännössä aina tyhjät, jos lunta on vähänkään enemmän.
- Torven sivuttaissäätöä en ole saanut toimimaan toivotusti. Voi olla, että säädöt on perseellään, mutta ohjauksessa on iso välys eikä torvi mene ääriasentoihin, ellei auta kädellä.
- Torvi voisi kääntyä vielä enemmän, jolloin voisi ampua myös hieman takaviistoon.
- Laite ei lähde aina liikkeelle, jos ajokahvaa käyttää hetkellisesti ylhäällä. Uudelleen kytkemällä lähtee, mutta ärsyttää, kun laite ei tottele kahvaa aina. Sama ongelma on Ryobin vetävässä ruohonleikkurissa, eli varmaan sama ajologiikka molemmissa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 923
Viestejä
4 542 918
Jäsenet
74 895
Uusin jäsen
MikkiMakki24

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom