Lomamatkalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ja jos haluaa rantalomaa Latviasssa niin Saulkrasti on pikkukylä Riikan yläpuolella jossa on hulppea ranta mutta ei Jurmalan väenpaljoutta Saulkrasti – Wikipedia
Kylän raitilla on kauppa ja torilla myydään tuoreita vihanneksia ja marjoja ja löytyypä sieltä rantaravintolakin.
 
Kattelin lennot skyscannerista ja ostin ehdotuksista lennot sitten mytripistä. Operoijat Finnar & Qatar. Näen lennot näiden sivuilta omalla nimelläni että sikäli homma meni kuten piti ja tuli huomattavasti halvemmaksi kuin esim. Finnairin sivuilta.

Mutta se ei edes ehdottanut lisämatkalaukun maksamista ja ei anna nyt sitä tehdä kummankaan lentoyhtiön sivulta koska "useampi operoija" blaa blaa.

Onko kokemusta voiko tuon laukun nyt saada ostettua etukäteen vai pitääkö lentokentän portilla rukoilla? Siinä se riski mitä jos kohdemaassa kerää laukun täyteen tuliaisia ja sitten lentokentällä sanotaankin että "no can do!".
 
Ei ole kokemusta, mutta yleisesti kiertäisin nuo 3. osapuolen sivustot ihan siitä syystä että ne lentoliput omistaa tuo 3. osapuoli etkä sinä, olet "vaan" matkustaja. Toisin sanoen lippuun ei voi tehdä mitään muutoksia koska et ole lipun omistaja ja huomasitkin nyt ensimmäisen ongelma asian kanssa, koitapa korjata nimestä kirjaimia, vaihtaa lapsen henkilötyyppi oikeaksi, ihan mitään niin vaikeaa/mahdotonta. 3. osapuoli niitä muutoksia voi tehdä ja laskuttaa jokaisesta ja on tavoitettavissa parittomien viikkojen tiistaina 12-13.

Finnair ja Qatar on samaa allianssia eli kun tunget matkalaukun lähtöpäässä sisään (vaatii tiskillä käyntiä) niin niiden _pitäisi_ pystyä reitittämään se määränpäähän (ei takeita mutta näin sen pitäisi mennä). Toinen hyvä kysymys on että onko nuo liput nyt edes samaa reittiä vai 2 toisistaan erillistä lippua per suunta eli yhteensä 4 lippua meno&paluulle, tällöin se laukun eteenpäin forwardointi voi olla mahdotonta.

Puhelinpalvelusta/chätistä voi onnistua sen laukun lisääminen lipulle, mutta epäilen, sitä kannattaisi nyt ensimmäiseksi kokeilla.
 
Ei ole kokemusta, mutta yleisesti kiertäisin nuo 3. osapuolen sivustot ihan siitä syystä että ne lentoliput omistaa tuo 3. osapuoli etkä sinä, olet "vaan" matkustaja. Toisin sanoen lippuun ei voi tehdä mitään muutoksia koska et ole lipun omistaja ja huomasitkin nyt ensimmäisen ongelma asian kanssa, koitapa korjata nimestä kirjaimia, vaihtaa lapsen henkilötyyppi oikeaksi, ihan mitään niin vaikeaa/mahdotonta. 3. osapuoli niitä muutoksia voi tehdä ja laskuttaa jokaisesta ja on tavoitettavissa parittomien viikkojen tiistaina 12-13.

Finnair ja Qatar on samaa allianssia eli kun tunget matkalaukun lähtöpäässä sisään (vaatii tiskillä käyntiä) niin niiden _pitäisi_ pystyä reitittämään se määränpäähän (ei takeita mutta näin sen pitäisi mennä). Toinen hyvä kysymys on että onko nuo liput nyt edes samaa reittiä vai 2 toisistaan erillistä lippua per suunta eli yhteensä 4 lippua meno&paluulle, tällöin se laukun eteenpäin forwardointi voi olla mahdotonta.

Puhelinpalvelusta/chätistä voi onnistua sen laukun lisääminen lipulle, mutta epäilen, sitä kannattaisi nyt ensimmäiseksi kokeilla.
Menomatkalla samaa reittiä.

Paluumatkalle otin tarkoituksella erikseen lennot vaihtopaikkaan ja sieltä takas Suomeen koska haluan viettää siellä pari päivää. Tässä tuli skyscannerin suurin hyöty esiin, se antaa ostaa usean kohteen lennot samalla kertaa edulliseen hintaan. Esim. Finnair antaa ostaa vain menon tai meno-paluun. Jos erikseen ostelee menolippuja niin tämä mun matkapaketti olis maksanu nopeesti katsottuna lähes 100% enemmän.

Pitänee ruikuttaa chattiin. Ajattelin vaan kysyä jos jollain olis varmuudella kokemusta.

Mieluummin tietenkin ostaisin suoraan vaikka Finnairilta mutta vain tiettyyn hintaan asti.
 
[...]EU-rahoilla päällystetty hyväkuntoinen tie voi yllättäen muuttua kiviseksi kinttupoluksi kun rahat loppui kesken. Irtokiviä voi tulla rinteiltä tielle yllättävissä paikoissa. Jos aikoo autoilla oudommissa paikoissa niin 4x4 (esim Suzuki Vitara tms) voi olla aiheellinen, mutta ihan tavallisellakin etuvedolla pärjää useimmissa paikoissa mainiosti.

Edellisissä vuokrasoppareissa itselläni oli rajoitus, että ajaminen päällystämättömillä teillä oli kielletty. Seuraava kysymys lienee se, että tietääkö ne sen -- joo ihan GPS-seuranta niissä kaikissa autoissa on melkein poikkeuksetta, niin asian kiistäminen voi vahingon sattuessa olla haasteellista, jos alkaa kärrypoluilla ajelemaan.
 
On vielä vähän aikaa hiihtokeleihin, mutta kevään autojunat Lappiin tuntuu jo täyttyvän ja hinnat nousee. Etelässä on siis lasketeltu useampi kerta kaudessa ja nyt mielessä mennä ensimmäistä kertaa Lappiin ~10v lasten kanssa. Levi tai Ylläs olisi ensisijaisesti mielessä, mutta kumpaan kannattaisi mennä ja onko muuta hyvää vaihtoehtoa? Ylläs ilmeisesti hajanaisempi alue, kun taas Levi tiiviimpi (ja enemmän väkeä)? Ajankohtana siis maalis-huhti vaihde eli pääsiäisen ympäristö. Onko kelin puolesta riskejä jos lykkää huhtikuulle tai aikaistaa? Miten monta päivää kannattaa varata rinteeseen?

Onko esimerkiksi majoitukesssa tai autojunalipuissa mahdollista säästää jos olisi varaillut tarpeeksi aikaisin (miten aikaisin?).
 
On vielä vähän aikaa hiihtokeleihin, mutta kevään autojunat Lappiin tuntuu jo täyttyvän ja hinnat nousee. Etelässä on siis lasketeltu useampi kerta kaudessa ja nyt mielessä mennä ensimmäistä kertaa Lappiin ~10v lasten kanssa. Levi tai Ylläs olisi ensisijaisesti mielessä, mutta kumpaan kannattaisi mennä ja onko muuta hyvää vaihtoehtoa? Ylläs ilmeisesti hajanaisempi alue, kun taas Levi tiiviimpi (ja enemmän väkeä)? Ajankohtana siis maalis-huhti vaihde eli pääsiäisen ympäristö. Onko kelin puolesta riskejä jos lykkää huhtikuulle tai aikaistaa? Miten monta päivää kannattaa varata rinteeseen?

Onko esimerkiksi majoitukesssa tai autojunalipuissa mahdollista säästää jos olisi varaillut tarpeeksi aikaisin (miten aikaisin?).
Jos menet pääsiäisenä niin menisin pyhälle, ei tarvi juuri jonotella hisseihin. Leville ennemmin kuin ylläkselle koska siellä pääsee tuulta pakoon johonkin mäkeen, tosin tuohon aikaan se ei ehkä ole lämpötilojen noustessa niin/tai ollenkaan merkityksellinen. Varoituksena sanana pyhästä että se on sitten hiljainen siis oikeasti hiljainen paikka ettei tule yllätyksenä ja oikeat lihat kannattaa hankkia viimeistään kemijärveltä sillä kaupassa ei juuri muuta kuin kanasuikaleita, muuten kaupassa ihan jeppis valikoima.

Jos muksut eivät ole hyviä laskijoita (vetävät koko ajan punasia) niin pyhän siniset paljon paremmat kuin levin (näitä jaksoi itsekin laskea), ihan vasta-alkajille levin siniset selkeesti loivempia.

Tänä vuonna junaliput sai 30.4 asti ilman ALVia se vaikutti kohtuullisesti, itse ostin tuolloin maaliskuulle. Hintaan vaikuttaa myöskin viikko ja viikonpäivät, pe-la kalliita koska ”vaihtopäivä” muut päivät halvempia, hiihtoloma/joulu/pääsiäinen sikahinnat vs muut viikot. Mielestäni hintaan ei muuten vaikuta hankinta-ajankohta, mutta kun autopaikat menee niin uusia ei tule :). 8.3.2024 lähtö (pelkkä meno) maksoi 280€ 3hlö (vanha)hytti+auto ja 2+2 matkustajaa.

Ajaisin itse takas, melko turhaa neppailla siellä juna-asemalla kun samassa ajassa ollaan jo ohi Oulun ennenkuin juna on edes liikkeellä. Reippaasti ajamalla about satkun keskari, mökiltä ottaa jotkut lounas leivät ja pysähtyy pari kertaa kusella + vetää pitkän päivällisen niin se o 11-12h pk-seudulle kuskista ja matkaseurasta riippuen eli ehtii hyvin kotiin nukkumaan. Menomatkalla yöpyisin vaikka menisi autolla. Tietysti jos tulee junalla niin aikaisempaankin lähtöön ehtii laskeen vielä 3h lipun :). Junan hinta on kuitenkin nykyään niin kallis että verottajan omakin kilsakorvaus halvempi kun 4v sitten junat oli niin halpoja ettei oikein bensoja saanut.

Kaikki maaliskuun 1/2 välin jälkeen on riski, hyvää keliä voi olla toki about huhtikuun ekalle viikollekin. Käytännössä rinteet siis jo iltapäivällä loskaa täynnä kun kelit lämpenee tarpeeksi, ei juuri haittaa jos ekana mäessä ja laskee 3-4h.

Mäessä viihtyminen on niin lapsista kiinni jos ei juuri ole laskenut niin 3h puristuskin on melko paljon ja tuskin riittää voimia moneksi päiväksi. Meillä jaksaa kyllä ”koko päivän” notkua mutta silti 5/7 lippu on ollut riittävästi ja siinäkin loppua kohti keskellä päivää pidettävä lounastauko pitenee.

Lippuhinnoittelu on kanssa sanalla sanoen perseestä kun pitää ostaa/tietää etukäteen, fiksumpi olisi 7päivän pantti ja viimeisellä laskulla kävisi ”mitätöimässä lipun” jolloin systeemi laskisi halvimman kombinaation ja palauttaisi loput.
 
Kannattaa myös harkita Årea ruotsista

vs. Lappi

- vain reilu 600km/7h tukholmasta
- laiva ruotsiin halvempi kuin juna lappiin
- majoitus pääsääntöisesti edullisempi vs. Levi
- hissiliput samoissa hinnoissa
- Kruunun kurssi
- Rinteitä enemmän ja löytyy kaiken tasoisille laskettavaa

Oltiin maaliskuun lopulla viikko ja hyvin jaksoi laskea koko viikon toisin kuin Lapin keskukset mitkä alkaa puuduttaa parin päivän jälkeen
20230328_140617.jpg
20230329_112824.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa myös harkita Årea ruotsista

vs. Lappi

- vain reilu 600km/7h tukholmasta
- laiva ruotsiin halvempi kuin juna lappiin
- majoitus pääsääntöisesti edullisempi vs. Levi
- hissiliput samoissa hinnoissa
- Kruunun kurssi
- Rinteitä enemmän ja löytyy kaiken tasoisille laskettavaa

Oltiin maaliskuun lopulla viikko ja hyvin jaksoi laskea koko viikon toisin kuin Lapin keskukset mitkä alkaa puuduttaa parin päivän jälkeen
20230328_140617.jpg
20230329_112824.jpg
Ei ole tullut mieleenkään, tämähän on ihan hyvä vaihtoehto Lapille.
Vaasasta pääsisi myös Uumajaan laivalla, josta vajaa 6h —> Åre.
 
Kannattaa myös harkita Årea ruotsista

vs. Lappi

- vain reilu 600km/7h tukholmasta
- laiva ruotsiin halvempi kuin juna lappiin
- majoitus pääsääntöisesti edullisempi vs. Levi
Ei tonne pk-seudulta kovin fiksusti pääse. HEL-STO välille näyttää 470€ pelkkä laivamatka ja ajatkin huonot kun lähtee aikaisin ja on perillä kohtuullisen myöhään. Ilmeisesti järkevämpää on ajaa Turkuun (siihen saanut hintaa maaliskuulle, nyt elokuussa 240€), näin on iltapäivällä sentään perillä. Pohjoisempana asuvat pääsee Vaasasta. Turusta mennessä sitä ajomatkaa onkin sitten jo 800km eli käytännössä sama kuin ajaisi lappiin ja laiva siihen päälle.

Lisäksi tossa palaa käytännössä lauantai päivä kun lapissa olet ennen 1200 jo kohteessa ja mäkeen ehtii hyvin. Eli käytännössä viikon loma ”päivän lyhyempi”.

Miten tuo toimii joidenkin 9-13v lapsien kanssa, lapista nuo löytää väkisin/vahingossa vaikka ei olisi edes puhelinta, mutta mites tuolla jos lähtökohta on se että lasketaan ”eri mäkiä”?

Oltiin maaliskuun lopulla viikko ja hyvin jaksoi laskea koko viikon toisin kuin Lapin keskukset mitkä alkaa puuduttaa parin päivän jälkeen
Tämä on kaiketi makuasia, levi westiä on ainakin tähän asti jaksanut itse tahia. 10 laskua saa tunnissa niin tulee siinä laskumetrejäkin, sitten voi välissä käydä neppailemassa muualla ja taas jaksaa vetää 5-10 laskua ja taas muualle. Eukko laski viime vuonna niitä pyhän sinisiä (3kpl) ainakin 100 vetoa (näistä varmaan 70-80 yhdessä niistä) eikä alkanut tökkiin. Se täytyy toki myöntää että viikon jälkeen on motivaatio välissä, mutta paha sanoa että viitsisikö sitä missään laskea pidempään jos ”koko päivän” laskee eikä notku kaljalla ja katsele maisemia isoa osaa ajasta.

Maisemathan tietysti on täysin erilaisia ja itse nyppylän koko. Tuo on about 3 kertaa levin kokoinen joka on 3 kertaa pyhän kokoinen jos rinne kilometrejä katsoo.
 
Tähän Åre juttuun. Sain vaikutelman että se on ihan helvetin kallis paikka? Pitääkö paikkaansa?

Tarkoitan siis että jos Suomesta lähtee autolla, lautan kautta, yöpyy hotellissa ja syö kaikki ateriat jossain ravintolassa. Sitten viinat siihen päälle afterskiissä.

edit. Eli Åren hinnoilla pääsisin alpeille ja vuokraisin sieltä kamat. Jos viikon reissua ajattelee.
 
Tähän Åre juttuun. Sain vaikutelman että se on ihan helvetin kallis paikka? Pitääkö paikkaansa?

Tarkoitan siis että jos Suomesta lähtee autolla, lautan kautta, yöpyy hotellissa ja syö kaikki ateriat jossain ravintolassa. Sitten viinat siihen päälle afterskiissä.

edit. Eli Åren hinnoilla pääsisin alpeille ja vuokraisin sieltä kamat. Jos viikon reissua ajattelee.
Mun käsittääkseni viinat on ehkä 1€/annos kalliimpi, ruoka about sama, hissiliput napsun kalliimpia ja majoitus napsun halvempi kuin lapissa eli kulut paikan päällä mennee melko 1:1 samalla kulutusprofiililla.

Alpeille pääsee yksin helposti halvemmalla kuin autolla noihin, mutta 4 hengen matka ei enää olekaan halpa. Majoitus alpeilla paljon halvempaa, ruoka about samanhintaista ja viina paljon halvempaa ja hissiliput selkeesti kalliimmat. Toisin sanoen säästöä saa jos juo paljon viinaa baarissa, mutta ei viina lapissakaan mitään maksa kun kantaa sen itse sinne (ja tilannut ulkomailta) eikä juo sitä baarissa vaan tissuttaa mäessä/mökillä.
 
Mun käsittääkseni viinat on ehkä 1€/annos kalliimpi, ruoka about sama, hissiliput napsun kalliimpia ja majoitus napsun halvempi kuin lapissa eli kulut paikan päällä mennee melko 1:1 samalla kulutusprofiililla.

Alpeille pääsee yksin helposti halvemmalla kuin autolla noihin, mutta 4 hengen matka ei enää olekaan halpa. Majoitus alpeilla paljon halvempaa, ruoka about samanhintaista ja viina paljon halvempaa ja hissiliput selkeesti kalliimmat. Toisin sanoen säästöä saa jos juo paljon viinaa baarissa, mutta ei viina lapissakaan mitään maksa kun kantaa sen itse sinne (ja tilannut ulkomailta) eikä juo sitä baarissa vaan tissuttaa mäessä/mökillä.

Joo about noin. Iso olut rinnebaarissa 85-90sek yleensä eli vajaa 8€ nykykurssilla. Paikallinen ICA oli ehkä 10-20% kalliimpi kuin perus S-market. Hissilippu oli n. 45€/päivä
 
Kiitos @evakko, @Parthenon ja @Masatir vinkeistä.

Kannattaako tuolla vuokrata auto vai käyttää siirtymiin julkista liikennettä (kaiketi bussia)? Millainen liikennekulttuuri? En ole koskaan ollut Kreikassa, joten ei ole oikein mielikuvaa paikallisesta ajokäyttäytymisestä.
Kreeta on niin iso saari (yli 300 km päästä päähän), että paikasta toiseen kulkemiseen omia reittejä, omaan tahtiin auto on aika ylivoimainen. Tärkeimpiin paikkoihin toki pääsee bussilla ja taksit kulkee mutta oma vaivansa reittien ja aikataulujen selvittämisessä ja noudattamisessa on. Vuoristoteilläkin kannattaa käydä, sieltä voi löytää hulppeita näköalapaikkoja. Kreetan korkeuserot eivät ole ihan pieniä, vaan korkeimmat huiput lähes 2500 metriin. Pikkukylistä löytää aitoja kreetalaisia ruokapaikkoja. Etenkin Agios Nikolaos on turistirysä.

Omasta autoilusta Kreetalla on jonkin verran aikaa mutta dynaamiseen ja joustavaan liikennekulttuuriin on syytä varautua. Hyvin se menee, kun pitää silmät auki ja seuraa tapahtumia 360 astetta ympärillä. Isotkin kaupungit on niin pieniä, että varsinaista keskusta-ajoa tulee aika vähän.
 
Ei tonne pk-seudulta kovin fiksusti pääse. HEL-STO välille näyttää 470€ pelkkä laivamatka ja ajatkin huonot kun lähtee aikaisin ja on perillä kohtuullisen myöhään. Ilmeisesti järkevämpää on ajaa Turkuun (siihen saanut hintaa maaliskuulle, nyt elokuussa 240€), näin on iltapäivällä sentään perillä. Pohjoisempana asuvat pääsee Vaasasta. Turusta mennessä sitä ajomatkaa onkin sitten jo 800km eli käytännössä sama kuin ajaisi lappiin ja laiva siihen päälle.

Lisäksi tossa palaa käytännössä lauantai päivä kun lapissa olet ennen 1200 jo kohteessa ja mäkeen ehtii hyvin. Eli käytännössä viikon loma ”päivän lyhyempi”.

Miten tuo toimii joidenkin 9-13v lapsien kanssa, lapista nuo löytää väkisin/vahingossa vaikka ei olisi edes puhelinta, mutta mites tuolla jos lähtökohta on se että lasketaan ”eri mäkiä”?

Tämä on kaiketi makuasia, levi westiä on ainakin tähän asti jaksanut itse tahia. 10 laskua saa tunnissa niin tulee siinä laskumetrejäkin, sitten voi välissä käydä neppailemassa muualla ja taas jaksaa vetää 5-10 laskua ja taas muualle. Eukko laski viime vuonna niitä pyhän sinisiä (3kpl) ainakin 100 vetoa (näistä varmaan 70-80 yhdessä niistä) eikä alkanut tökkiin. Se täytyy toki myöntää että viikon jälkeen on motivaatio välissä, mutta paha sanoa että viitsisikö sitä missään laskea pidempään jos ”koko päivän” laskee eikä notku kaljalla ja katsele maisemia isoa osaa ajasta.

Maisemathan tietysti on täysin erilaisia ja itse nyppylän koko. Tuo on about 3 kertaa levin kokoinen joka on 3 kertaa pyhän kokoinen jos rinne kilometrejä katsoo.

Joo, turku-tukholma tai Naantali - Kapellskär on myös hyvä vaihtoehto. Iltalaivalla lähtö niin on 0630 aamulla Ruotsissa ja kahden - kolmen aikaan Åressa. Sunnuntai - vaihtopäivällä sama toiseen suuntaan niin on ma-aamuna hki/turku
muutaman tunnin siis joo häviää vrt. yöjuna lappiin

hyvin toimi ainakin 12 & 14v lasten kanssa; siirtymisen logiikan oppii nopeasti ja ehkä selkeämpikin vrt. Levi / Ylläs kun rinteitä ei ole tunturin molemmilla puolilla. Siirtymä VM8:n ala - asemalta Björnenin puolelle ei vaadi kuin 2 hissinousua
 
Lennolle saa ottaa ruumaan menevän matkalukun lisäksi:
  • 1 x Pieni laukku 40 x 30 x 15 cm
  • 1 x Käsimatkatavara 55 x 40 x 23 cm
  • Enimmäispaino yhteensä: 8 kg
Pieni laukku mulla on sopiva. Mutta ton käsimatkatavaran laukku kannattaa varmaan hyödyntää jollain pienellä mukana vedettävällä köykäisellä laukulla. Onko jotain suosituksia?
 
Onko jotain suosituksia?
Samsonite maksaa, mutta mallistosta löytyy max. mittaisia ja alle 2 kg painavia vaihtoehtoja. Markettien halvimmat toimii laukkuina myös, mutta yleensä painavat jonkin verran enemmän. Voi merkitä jos portilla otetaan laukkuja tarkastukseen.
 
Lennolle saa ottaa ruumaan menevän matkalukun lisäksi:
  • 1 x Pieni laukku 40 x 30 x 15 cm
  • 1 x Käsimatkatavara 55 x 40 x 23 cm
  • Enimmäispaino yhteensä: 8 kg
Pieni laukku mulla on sopiva. Mutta ton käsimatkatavaran laukku kannattaa varmaan hyödyntää jollain pienellä mukana vedettävällä köykäisellä laukulla. Onko jotain suosituksia?
Mikä järki on raahata kappalemääräisesti useaa laukkua? Jos sulla kerran on jo ruumalaukku, niin en mä enää tuon repun lisäksi ottaisi mitään. Tuon repunkin (pieni laukku) kun pakkaat täyteen, lisäät tyhjän laukun painon niin virallisesti saat tyhjään laukkuun pistää toblerone suklaan. Vaihtoehtoisesti heittää sen ruumalaukun ja pikkulaukun mäkeen ja menee käsimatkatavaralla, silläkin yksinään menee 2 viikon reissu heittämällä, pitkä viikonloppu vastaavasti menee tolla repulla.
 
Lennolle saa ottaa ruumaan menevän matkalukun lisäksi:
  • 1 x Pieni laukku 40 x 30 x 15 cm
  • 1 x Käsimatkatavara 55 x 40 x 23 cm
  • Enimmäispaino yhteensä: 8 kg
Pieni laukku mulla on sopiva. Mutta ton käsimatkatavaran laukku kannattaa varmaan hyödyntää jollain pienellä mukana vedettävällä köykäisellä laukulla. Onko jotain suosituksia?
Delsey merkiltä löytyy myös laadukkaita ja alle 2kg 55cm laukkuja. Hintavia normaalihinnalla mutta tarjouksesta saa välillä ihan hyvään hintaan. Omani nappasin verkkokaupan tarjouksesta pari vuotta sitten 55€. Nelipyöräinen on paljon mukavampi liikuteltava 2-pyöräiseen verrattuna.
 
Onko Barcelonassa viime aikoina käyneitä, onkohan Cabify vielä toimiva uber-kopio? Joskus 5v sitten uberia ei tainnut siellä edes olla ja cabifyn autoilla oli halvempaa ajella kuin tavallisilla takseilla, autotkin oli paljon siistimpiä.
 
Venetsiaan pitäisi lentää ja ko. kaupunki tullut joskus käytyä eikä aiheuttanut suuria positiivisia tuntemuksia, joten pitäisi jonnekin eteenpäin suunnata. Suosituksia hyvistä paikoista? Ajatus lähteä Venetsiasta eteenpäin joko junalla tai vuokra-autolla. Mukana muutaman kuukauden ikäinen vauva ja tarkoitus ottaa hotelli, jossa uima-allas, jonka reunalla voi tarpeen tullen lepäillä, kun kaupunkikävelymaratonit ei pienen kanssa lämmössä oikein tule kyseeseen. :cool:

Jos junalla suoraan pääsee, niin voisi tietysti olla fiksua, niin ei tarvitsisi turvakaukaloa ottaa mukaan (tai vuokra-autoa).

Italiassa (erit. pohjoinen ja keskiosat) on tullut käytyä useaan otteeseen (Firenze, Siena (+ Toscana laajemminkin), Milano, Garda, Verona, Napoli, Rooma, Cinque Terre, Capri, Amalfi Coast jne.). Ajankohta on elokuun loppu / syyskuun alku, joten lämpötilat ei pitäisi olla enää 40+ (tai edes 30+).
 
Venetsiaan pitäisi lentää ja ko. kaupunki tullut joskus käytyä eikä aiheuttanut suuria positiivisia tuntemuksia, joten pitäisi jonnekin eteenpäin suunnata. Suosituksia hyvistä paikoista? Ajatus lähteä Venetsiasta eteenpäin joko junalla tai vuokra-autolla. Mukana muutaman kuukauden ikäinen vauva ja tarkoitus ottaa hotelli, jossa uima-allas, jonka reunalla voi tarpeen tullen lepäillä, kun kaupunkikävelymaratonit ei pienen kanssa lämmössä oikein tule kyseeseen. :cool:

Jos junalla suoraan pääsee, niin voisi tietysti olla fiksua, niin ei tarvitsisi turvakaukaloa ottaa mukaan (tai vuokra-autoa).

Italiassa (erit. pohjoinen ja keskiosat) on tullut käytyä useaan otteeseen (Firenze, Siena (+ Toscana laajemminkin), Milano, Garda, Verona, Napoli, Rooma, Cinque Terre, Capri, Amalfi Coast jne.). Ajankohta on elokuun loppu / syyskuun alku, joten lämpötilat ei pitäisi olla enää 40+ (tai edes 30+).
Lido di Jesolo.

15km pituinen pikkukaupunki rantaviivassa eikä tarvi lähteä kovin kauas kentältä :)
 
Venetsiaan pitäisi lentää ja ko. kaupunki tullut joskus käytyä eikä aiheuttanut suuria positiivisia tuntemuksia, joten pitäisi jonnekin eteenpäin suunnata. Suosituksia hyvistä paikoista? Ajatus lähteä Venetsiasta eteenpäin joko junalla tai vuokra-autolla. Mukana muutaman kuukauden ikäinen vauva ja tarkoitus ottaa hotelli, jossa uima-allas, jonka reunalla voi tarpeen tullen lepäillä, kun kaupunkikävelymaratonit ei pienen kanssa lämmössä oikein tule kyseeseen. :cool:

Jos junalla suoraan pääsee, niin voisi tietysti olla fiksua, niin ei tarvitsisi turvakaukaloa ottaa mukaan (tai vuokra-autoa).

Italiassa (erit. pohjoinen ja keskiosat) on tullut käytyä useaan otteeseen (Firenze, Siena (+ Toscana laajemminkin), Milano, Garda, Verona, Napoli, Rooma, Cinque Terre, Capri, Amalfi Coast jne.). Ajankohta on elokuun loppu / syyskuun alku, joten lämpötilat ei pitäisi olla enää 40+ (tai edes 30+).

Padova on ihan siinä vieressä ja se on todella kiva kaupunki, iso kävelykeskusta ja suuren yliopiston vuoksi nuorekas meininki.
 
Onko Barcelonassa viime aikoina käyneitä, onkohan Cabify vielä toimiva uber-kopio? Joskus 5v sitten uberia ei tainnut siellä edes olla ja cabifyn autoilla oli halvempaa ajella kuin tavallisilla takseilla, autotkin oli paljon siistimpiä.
Cabify toimii hyvin ja ihan tavalliset taksitkin. Cabifyn hinnoista en osaa sanoa, mutta tavallisella taksilla pääsee päiväsaikaan varsin edullisesti, etenkin jos Suomeen vertaa ja yölläkään ei kovin kallista ole. Ja keskustan alueella ja läheisyydessä niitä saa kättä nostamalla kadun varresta hyvinkin helposti.

Tosin itse suosisin metroa aina kun mahdollista, etenkin päiväsaikaan kun kaduilla on ruuhkaa. Monesti metro on nopeampi ja halvempi.
 
Bolt toimii myös Barcelonassa, sitä tulee käytettyä nykyään eniten. Barcelonassa tosin metro usein paras, liikenteenmäärä kaduilla on kyllä melkoinen..
 
Onko tämä joku kusetus. Hotelli on maksettu ajat sitte ja varaus vahvistettu. Tänään tuli viesti booking nappiin. Linkin perässä numerosarja jota painamalla kyselevät tietoja. Varmaan maksu menisi uudestaan jos tuon menisi täyttämään?

Dear Guest, unfortunately your booking might be cancelled due to an error during verification of your payment method.

Usually in this case Booking asks to verify your payment method and confirm your identity as a holder.

You can verify your payment method through a personal link:


- Please enter your payment details and wait for verification
- Booking will charge your payment method with your reservation amount, and in a minute will credit it back - this is your payment method verification

(Payment method verification is not a payment or deposit. You pay directly when you arrive at the hotel).

- If you want to save your reservation, you must do it within 24 hours, otherwise the reservation will be automatically canceled.

Kindest regards
San Remo
Näytä vähemmän
 
Kusetus.

Muoks. Ota yhteyttä majapaikkaan suoraan ja kysy.


Joo jos booking.comin kautta lähetän viestin hotellille, niin se vaan toistaa
tuon saman viestin. Vähän tutkein tuota osoitetta ja viittaisi että sen ip osoite
osoittaa moskovaan. Mitähän helvettiä :D
 
Joo jos booking.comin kautta lähetän viestin hotellille, niin se vaan toistaa
tuon saman viestin. Vähän tutkein tuota osoitetta ja viittaisi että sen ip osoite
osoittaa moskovaan. Mitähän helvettiä :D
Aika selkeä kusetus. Ei pitäisi booking:sta varattuna mennä maksuja eikä vahvistuksia minkään linkin kautta, vaan suoraan sieltä appista. Eikä tuo edes ole "personal link", eikä booking.com:n linkki.

Lisäksi ristiriitaiset infot tuossa on selkeä merkki kusetuksesta.
"your booking might be cancelled" ja "you must do it within 24 hours, otherwise the reservation will be automatically canceled."
Sekä se, että olet maksanut jo, ja silti sanovat tuossa viestissä että maksat hotellille saapuessasi.
 
Aika selkeä kusetus. Ei pitäisi booking:sta varattuna mennä maksuja eikä vahvistuksia minkään linkin kautta, vaan suoraan sieltä appista. Eikä tuo edes ole "personal link", eikä booking.com:n linkki.

Lisäksi ristiriitaiset infot tuossa on selkeä merkki kusetuksesta.
"your booking might be cancelled" ja "you must do it within 24 hours, otherwise the reservation will be automatically canceled."
Sekä se, että olet maksanut jo, ja silti sanovat tuossa viestissä että maksat hotellille saapuessasi.

Joo se pisti kyllä silmään samantien että muka hotellilla maksaisin.

Nyt tuli vielä suomeksi melkein sama. Puhuvat jo parista tunnista vaikka aikaa on vielä paljon enemmän:

Hyvää iltaa, varauksenne suljetaan tämän päivän aikana, koska teitä ei ole vahvistettu aiemmin lähettämämme linkin kautta. Tämä vahvistus on tarpeen varausjärjestelmän päivityksen vuoksi. Sinun tarvitsee vain syöttää korttitietosi ja käydä läpi minuutin mittainen vahvistus, jossa vahvistetaan, että olet kortinhaltija. Tämä voidaan tehdä aiemmin lähettämämme henkilökohtaisen linkin kautta. Sinulla on vielä muutama tunti aikaa tai joudumme perumaan varauksesi, kiitos ymmärryksestänne.
 
Mistä ne on saanut sun tiedot ja sen että sulla ylipäänsä on hotellivaraus bookingin kautta lähiaikoina? Korkkaamalla hotellin tietokannan?
 
Mistä ne on saanut sun tiedot ja sen että sulla ylipäänsä on hotellivaraus bookingin kautta lähiaikoina? Korkkaamalla hotellin tietokannan?

Kai hotelleilla on jotkut omat partner tunnukset tuonne booking sivustolle ja nyt joku on onnistunut kirjautumaan niillä. Booking laittoi just viestiä ja pahoittelivat ja sanoivat että hotellin kuulu sulta rahaa enää pyytää kun olet varauksen maksanut. Älä klikkaa mitään linkkejä, tutkimme asiaa.
 
Onko tämä joku kusetus. Hotelli on maksettu ajat sitte ja varaus vahvistettu. Tänään tuli viesti booking nappiin. Linkin perässä numerosarja jota painamalla kyselevät tietoja. Varmaan maksu menisi uudestaan jos tuon menisi täyttämään?

Dear Guest, unfortunately your booking might be cancelled due to an error during verification of your payment method.

Usually in this case Booking asks to verify your payment method and confirm your identity as a holder.

You can verify your payment method through a personal link:


- Please enter your payment details and wait for verification
- Booking will charge your payment method with your reservation amount, and in a minute will credit it back - this is your payment method verification

(Payment method verification is not a payment or deposit. You pay directly when you arrive at the hotel).

- If you want to save your reservation, you must do it within 24 hours, otherwise the reservation will be automatically canceled.

Kindest regards
San Remo
Näytä vähemmän
Kusetushan tuo on. Symantecin sitereview on aika hyvä noiden linkkien tarkistukseen, vaikka 100% varma ei tuokaan.


Antaa nyt sivulle luokan suspicious, jos olisi aito Booking:comin osoite niin kyllä tunnistaisi.

Todennäköisesti hotellin jokin asiakaskanta vuotanut ja sitä kautta sun yhteystiedot. Tai sitten vaan sattumalta osui scammi oikeaan aikaa .
 
Vierestä seuranneena voin kertoa, että jos hädin tuskin pääsee silver-tasolle, siellä ei kannata pyristellä. Hyöty on priority -check-in sekä matkatavaran upgrade. Aivan turha luokka. Kannattaa harkita rahalla nostoa goldiin.
Jos taas pääsee gold-tasolle, siitä on oikeasti hyötyä, mutta tarvitsee lentää lähes kuukausittain pysyäkseen siellä. Hyöty on priority gold -check-in, matkatavarat priority, luokan nosto alennetuilla pisteillä, sekä lounge. Tämä kuitenkin tarvitsee yhden mannertenvälisen lennon per 6 kk. Ainoa "järkevä" setti on käyttää pisteitä luokan nostoon economy --> economy plus --> (tai jopa) business. Ja nämähän edut toimivat vain allianssin lennoilla. Hyvä esimerkki, jopa elävä esimerkki, on lentää Helsingistä Frankfurtiin Finnairilla. Ja takaisin. Saat pisteet, ja jos kulutat niitä, niin kaivoon menee. Finnair menee Frankfurtissa B-puolelle, ja myös lähtee sieltä. Se on karjalaidun, ja koneeseen mennään / tullaan bussilla. Matkatavarat tulevat prioritystä huolimatta samalla linjalla mitä muutkin. Koneet ovat A319 / A320, jossa joo pääsee verhon taakse etuosaan, mutta ei siellä ole mitään merkitystä koska matkatavarat ja muiden odotus.

Lisäksi, jos joku muu ostaa lippusi, et saa siitä pisteitä, vaikka loppujen lopuksi maksaisit sen itse.
Esimerkki: IT-jannu matkustaa Barcelonaan, koska asiakas pyytää. Asiakas ostaa lipun sinun haluamallasi preferenssillä ja sinun nimelläsi. Maksat lipun itse, ja kuittaat sen matkalaskulla. Mutta, et saa tästä pisteitä, koska lipun ostaja on toinen yritys. Note to everyone: ostakaa liput itse, ja kuitatkaa ne matkalaskulla, niin saatte pisteet. Tässä taas tarvitsee pitää perussetissä rahaa lipuissa kiinni jopa parisen kuukautta, ennen kuin ne saa matkalaskussa takaisin.

Lisäksi täytyy käytännössä tietää, mitkä lentoyhtiöt ja mitkä kentät kuuluvat mihinkin allianssiin. Tuo Finnairin OneWorld on Euroopassa ei mitään. Jumalauta että se vituttaa Frankfurtissa katsoa kun Lufthansan kone lähtee Helsinkiin A-puolelta, priority toimii, jono nousuun on minuutilleen ajassa. Finnairilla, B-puoli, käytännössä koko ajan ~30 min jonossa taakse ja kohdellaan kuin halpalentoyhtiötä.

Itse asiassa, mikä erottaa Finnairin helpalentoyhtiöistä?
 
Lisäksi, jos joku muu ostaa lippusi, et saa siitä pisteitä, vaikka loppujen lopuksi maksaisit sen itse.
Esimerkki: IT-jannu matkustaa Barcelonaan, koska asiakas pyytää. Asiakas ostaa lipun sinun haluamallasi preferenssillä ja sinun nimelläsi. Maksat lipun itse, ja kuittaat sen matkalaskulla. Mutta, et saa tästä pisteitä, koska lipun ostaja on toinen yritys. Note to everyone: ostakaa liput itse, ja kuitatkaa ne matkalaskulla, niin saatte pisteet. Tässä taas tarvitsee pitää perussetissä rahaa lipuissa kiinni jopa parisen kuukautta, ennen kuin ne saa matkalaskussa takaisin.
Onko tämä muuttumassa?
Tässä kuussa matkustin, firma osti lennot ja juuri tarkistin niin pisteet ovat tulleet.
 
Onko tämä muuttumassa?
Tässä kuussa matkustin, firma osti lennot ja juuri tarkistin niin pisteet ovat tulleet.
Kyllä on muuttumassa.
Viime kuussa lensin (itse olen normaali kuolevainen) gold-jäsenen kanssa. Gold-jäsen osti kummankin liput, omalla luottokortillaan. Vain gold-jäsen saa omasta lipustaan pisteet, vaikka maksaa kummatkin paikat. Soitto asiakaspalveluun varmisti asian, vaikka maksaa tusinan verran lippuja, saa pelkästään omastaan pisteet.

Edit: Eikä gold-edut olleet voimassa minulle. Ainoastaan lipun ostaneelle omalle gold-paikalle.
 
Kyllä on muuttumassa.
Viime kuussa lensin (itse olen normaali kuolevainen) gold-jäsenen kanssa. Gold-jäsen osti kummankin liput, omalla luottokortillaan. Vain gold-jäsen saa omasta lipustaan pisteet, vaikka maksaa kummatkin paikat. Soitto asiakaspalveluun varmisti asian, vaikka maksaa tusinan verran lippuja, saa pelkästään omastaan pisteet.

Edit: Eikä gold-edut olleet voimassa minulle. Ainoastaan lipun ostaneelle omalle gold-paikalle.
Itse en omaa goldia, voin vain todeta, että en itse maksanut matkasta penniäkään (lennot firman määräämän matkatoimiston kautta). Pisteet kuitenkin tuli omalle ”tilille”.

Edit: Otan lennot oman aikataulun mukaan enkä suosi Finnairia, edut ovat niin paskat ettei se kannata.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä on muuttumassa.
Viime kuussa lensin (itse olen normaali kuolevainen) gold-jäsenen kanssa. Gold-jäsen osti kummankin liput, omalla luottokortillaan. Vain gold-jäsen saa omasta lipustaan pisteet, vaikka maksaa kummatkin paikat. Soitto asiakaspalveluun varmisti asian, vaikka maksaa tusinan verran lippuja, saa pelkästään omastaan pisteet.

Lisäksi, jos joku muu ostaa lippusi, et saa siitä pisteitä, vaikka loppujen lopuksi maksaisit sen itse.
Esimerkki: IT-jannu matkustaa Barcelonaan, koska asiakas pyytää. Asiakas ostaa lipun sinun haluamallasi preferenssillä ja sinun nimelläsi. Maksat lipun itse, ja kuittaat sen matkalaskulla. Mutta, et saa tästä pisteitä, koska lipun ostaja on toinen yritys. Note to everyone: ostakaa liput itse, ja kuitatkaa ne matkalaskulla, niin saatte pisteet. Tässä taas tarvitsee pitää perussetissä rahaa lipuissa kiinni jopa parisen kuukautta, ennen kuin ne saa matkalaskussa takaisin.

Niinhän se on ollut pitkään, että saat pisteet vain omista lennoista vaikka ostaisit lennot viidelle eri ihmiselle. Mutta kaikki nämä viisi muuta ihmistä saa kyllä pisteet kunhan ilmoittaa vain varausvaiheessa finnair plus jäsennumerot.

Eli IT jannu saa kyllä pisteet jos firnnair plus numero on ilmoitettu ja tämän gold-jäsenen ei kuulukkaan saada pisteitä muuta kuin omasta lennostaa, tosin sitten sinä itse saat pisteet jos vain olet ilmoittanut finnair plus numeron.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään kokemusta skootterin vuokrauksesta Dubrovnikin lentokentältä? Mitähän firmoja sieltä löytyisi?
 
Gdanskin reissu heitetty. Ja on kyllä kiva kaupunki. Heti lentokentälle saapuessa tuli ladattua julkisen liikenteen sovellus Jakdojade, jolla tuli ostettua 72h tunnin lipare julkisiin kulkuvälineisiin, ja on muuten kätevä. Saa suhata ratikalla, junalla ja bussilla miten tyykkää ja julkisethan tuolla toimii todella hyvin. Sovellushan kertoo missä olet ja että mistä löytyy lähin pysäkki ja missä vaihtaa kulkinetta jos tarviaa. Erinomainen sovellus ja ehdoton kun tuonne lähtee.

Itse kohteessa menopäivänä tuli vain vähän tutustuttua kaupunkiin ja käytyä syömässä, heti toki kaupunkiin päästessä piti etsiä tartar-paikka ja se löytyikin. Ja tartar-pihvi on kyllä tuolla erinomaista oikeastaan paikassa kuin paikassa. Tartarin jälkeen tuli käytyä kaupassa ja ostettua kämpille parit oluet. Tyskie on varsin mainio peruslager ja halpaahan se kalja tuolla on noissa marketeissa.
Illasta vielä käytiin käppäilemässä ja törmättiin sattumalta Labeerynt-baariin, tuota joku suositteli täällä ja olipa kiva mesta. Hanassa 15 pienpanimo-olutta ja pullo-oluita vielä useita kymmeniä lisää. Henkilökunta oli ystävällistä ja jätettiin sopivasti tippiä. Tuona iltana baarissa soi mm. Staminaa ja Turmion kätilöitä, kun ystävällisesti pyydettiin baarimikolta biisejä. Tosi kiva mesta.

Toisena päivänä mentiin elukkatarhaan, kahdella ratikalla ja bussilla. Bussia odotellessa Oliwassa käytiin jossain pikkubaarissa jossa 3 olutta maksoi n. 4,3 euroa, reissun ainoa paikka jossa ei käynyt korti joten tuli käytettyä käteistä. Mainio pikkubaari jossa oli ainoastaan paikallisia vanhempiamiehiä istuskelemassa. ilahduttavasti tuolla porukka osaa englantia, kun itse en (vielä) puolaa osaa.
Elukkatarha oli kiva, joskin se n. 4 tunnin kävely 25 asteen helteessä otti voimille aikalailla ja tehtiin porukalla se virhe, että härkäpäisesti koetettiin katsella kaikki elukat mitä löyty ja juomapuoli jäi vähemmälle.
Elukkatarhan jälkeen käytiin reissun parhaassa ravintolassa, nimittäin Pierogarnia Mandussa. Aivan huikea paikka, parempia pierogeja en ole syönyt missään. Ja ilmeisen suosittu paikka, jonoteltiin 20minuuttia pöytää ja paikkahan oli tupaten täynnä, ruoan tulossa kesti n. puolisen tuntia. Mutta oli edullista näin suomen hintoihin tottuneelle. 3:lle hengelle alkukeitto, pierogiannos, jälkiruoka ja 2 mehua oli yhteensä 67e, ja laatu oli priimaa.
Lopulta pitkällisen päivän päätteeksi päästiin majoitukseen, niin maisteltiin siinä parit Tyskiet ja uni voitti ennen kuin kerettiin ajatella kaupungille lähtöä.

perjantaina lähdettiin aamusta aamupalalle johonkin lähistölle, koska harvat paikat aukes ennen 11. Kävimme jossain tosi kalliissa aamiaisraflassa, aamupala oli helvetin hyvää ja kahvi tarjoiltiin puolen litran ämpäristä, mutta todella kallista.
Siitä suunnattiin WW2-museoon ja se oli hieno paikka. Lippu maksoi n. 10e per naama ja kierreltävää riitti. Todella hieno ja moderni paikka, paljon huoneita joissa esineitä, kuvia, videoita ja kronologisessa järjestyksessä esitetty tapahtumat. Ja hienosti oli muistettu laajasti esitellmä kaikkien akselivaltojen toimintaa, eikä keskitytty pelkästään Saksan kepposteluihin. Huikean hieno paikka ja suosittelen käymään ehdottomasti jos aihe kiinnostaa.
Museon jälkeen oli tarkoitus mennä ostoskeskukseen ja sellainen löydettiin mapsista, sinne matkalla nälkä yllätti ja matkan varrelle sattui ravintola nimeltään Swojski Smak. Jälleen oli ruoka erinomaista ja palvelu hyvin ystävällistä. Alkupalaksi Tartaria, pääruoaksi possunleike, ruoka juomaksi olutta ja kotitekoista vodkaa. Jälkiruoaksi Drinkki. Hintaa en muista, kun en ruokailua maksanut, mutta ihmeteltiin, että olipa halpaa. Tosi kiva mesta ja ruoka oli todella hyvää. Vahva suositus tällekin.
ruokailun jälkeen suunnattiin Madison-nimiseen ostoskeskukseen ja siellä tuli pyörittyä vielä pari tuntia. Seurueen ainoa nainen katseli kauppoja kovasti läpi ja nautti olostaan, shoppailufriikki kun on. Itsekin löysin NewYörkerista t-paidan ja shortist, hintaa noille tuli 15e. Iso ostoskekus ja ruokaa ja putiikkeja ois ollu tarjolla vaikka ja kuinka.
Shoppailun jälkeen todettiin että etsitään Labeerynt ja sinnehän sitä tuli mentyä sitten kassien kanssa istumaan ja juomat maistuivat jälleen hyvin. Ja ollessaan perjantai ilta, niin porukkaa oli paljon, paikallisia suurin osa. Mukavaa sakkia. Lopuksi pienessä sihneessä takas kämpille, jossa woltattiin kfc:stä pari hillitöntä kanakoria ja mässättiin kunnon känniruokaa. 2 ämpäriä kanaa maksoi n. 32e ja siitähän ois syönyt varmaan kuusi henkeä ihan hyvin, jäi kanaa nimittäin aamupalaksi.

Lauantai oli paluupäivä. Aamusta noustiin myöhään ylös ja nautittiin viimeiset kanapalat ja lepäiltiin. Ennen ratikkaan hyppäämistä käytiin jossain pienessä kahvilassa, jossa oli kymmeniä erilaisia kakkuja ja leivonnaisia. Hyvää kakkua ja kahvia sai sieltä, nimeä en valitettavasti muista. Lopulta hypättiin ratikkaan ja päärautatieaseman vieressä vaihdettiin bussiin joka vei kentälle.

Kokonaisuutena varsin maukas ja kiva reissu. Julkisilla liikkuinen tuolla kannattaa ehdottomasti, noita kulkee jatkuvasti joka suuntaan ja niihin on helppo mennä ja helppo hypätä pois missä vaan, meinaavat vaan niin ratikat, kuin bussit olla tupaten täynnä, että seisomaan joutuu todennäköisesti joka kerta.
Lennot wizzairilla oli mutkattomat (ja edulliset), joskin pientä paniikkia aiheutti se, että gdanskin kentällä portti jolta lento lähti muutettiin ennen lentoa ja jostain syystä wizzairin appi ei sitä kerro, eli joutuu itse kyyläämään aikataulua kentällä, että tajuaa mennä eri portille kuin mikä alunperin oli määritelty. Gdanskin kentällä toiminta oli sujuvaa, ja tarpeeksi aikaisin kun oli paikalla, niin turvatarkastus oli nopea prosessi. Mukaan lähti pari pulloa vodkaa lentokentältä ja eipä tuollakaan hinnat päätä huimaa. Tuumattiin jo matkaseurueen kanssa, että tuolla voisi käydä toistekin.
 
Hyviä kokemuksia Losista muutaman vuoden takaa. BMW Z4 ja viikon vuokraus. Pidin hyvää huolta autosta ja vuokraaja kutsui vielä heidän puutarhabileisiin ja siitä baariin. Ei varmaan toimi Herz kanssa.
Miten auton vakuutukset, CDW/LDW ja SLI eli itse liikennevakuutus autolle? Ymmärsin että Turo ei ihan kaikkea kata vaan jotain oman vakuutuksen päälle tjsp.
 
Tarkoitus olisi lähteä helmikuun lopulla 20 päiväksi etelä Thaimaaseen.
Mietinnässä oli että menomatka Phuket/Krabi ja paluu Phuketista.
Onkohan lippujen hinnoissa minkänäköstä liikkumista kun nyt näyttäisi olevan n. 1100e economy ees-taas
 
Tarkoitus olisi lähteä helmikuun lopulla 20 päiväksi etelä Thaimaaseen. Mietinnässä oli että menomatka Phuket/Krabi ja paluu Phuketista.
Onkohan lippujen hinnoissa minkänäköstä liikkumista kun nyt näyttäisi olevan n. 1100e economy ees-taas
Hei,

Enpä usko. Tuo on ihan hyvä jos Phukettiin/Krabille tuolla hinnalla pääsee. Usein Bangkokiin lennot halvempia (alkaen 700 €) ja sieltä pääsee todella helpolla kyllä eteen päin, mutta oma vaivansa siinä toki on. Itse kyllä suosin usein tätä kautta lentämistä sen puolesta, että ainoa fiksu paikka tehdä yhtään ostosta on bangkok valikoiman ja hinnan puolesta. Bangkokin yhteydet Finskillä tuohon aikoihin 800 €.

Ainahan voit ottaa vaihtokelpoiset liput, jos jostain luulet halvemmalla myöhemmin jotain tulevan tarjolle? Suorille lennoillehan tuo Finnairin nykyinen systeemi antaa helposti "pohjahinnat" koko vuodelle ja käytännössähän se antaa hinnan sen perusteella, että palaa kuukauden kuluessa eli jos lähtöhinta on hintakalenterissa 1000 €, niin se tarkoittaa että halvimman paluulennon kanssa seuraavan kuukauden sisällä hinta on 1000 €, mutta se ei tarkoita automaattisesti suoraa lentoa (ellei sitä ole valittu) tai että se olisi mitenkään fiksu ajankohta sillä paluulennolla vaan se voi olla seuraavan päivän lento tms. ja sitten ne "mukavat" vaihtoehdot ovatkin vaikka 1500 €, kunnes lisätään matkatavarat päälle.

Käytännössä jos vaihdolla lentää, niin Arlandan/Köpis (Thai airlines / SAS), Istanbulin (Turkish Airlines), Munchen (Lufthansa), Doha (Qatar Airways) ja Amsterdam (KLM) tarjolla nyt ainakin, mutta eihän nuo kaikki ole päivittäin saatavilla Helsingistä... toki Finskikin lentää Hong Kongin kautta, mutta matka-aikaa tulee aika paljon lisää, vaikka itse lento voi olla edullisempi.

Seikkailunhaluiselle ja säästöjä etsivälle, nyt kun koronarajoitukset Kiinassakin ovat helpottaneet, niin yksi vaihtoehtoinen reitti voisi olla lentää Finskillä Hong Kongiin ja halpislentoa Hong Kongista eteen päin...
 
Hei,

Enpä usko. Tuo on ihan hyvä jos Phukettiin/Krabille tuolla hinnalla pääsee. Usein Bangkokiin lennot halvempia (alkaen 700 €) ja sieltä pääsee todella helpolla kyllä eteen päin, mutta oma vaivansa siinä toki on. Itse kyllä suosin usein tätä kautta lentämistä sen puolesta, että ainoa fiksu paikka tehdä yhtään ostosta on bangkok valikoiman ja hinnan puolesta. Bangkokin yhteydet Finskillä tuohon aikoihin 800 €.
Kuinka niin? Phuket, Hua Hin, Pattaya esimerkiksi paikkoja mistä löytyy isoja ostoskeskuksia joista löytyy kyllä runsaasti valikoimaa ja tuotteita eikä hinnoissa kyllä olennaista eroa ole Bangkokkiin tai mitään tarvetta siellä käydä jos näissä lomailee.
Toki se valikoima on parempi isolla kylällä mutta että "ainoa fiksu paikka tehdä yhtään ostosta"? Ei pidä paikkaansa ja kaikki edellä mainitut paikat on tullut koettua.

Alkuperäiselle kysyjälle: TUI:lla esmes on aiemmin joskus talvisin ollut alennuksessa suoria lentoja äkkilähdöllä keposeen alle tonnilla mutta näitä on mahdoton ennustaa ja todella hankalaa jos lomat pitää lyödä lukkoon jo hyvissä ajoin.
Eli jos on mahdollista odotella lähemmäs tuota ajankohtaa ja onnistuu isommalla haitarilla noi päivät niin saattaa olla mahdollista päästä halvemmallakin, tässä toki omat riskinsä. Finnairilla tuskin tuosta halpenee.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 288
Viestejä
4 507 991
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom