Lomamatkalle

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Kiitos kaikille kevään vinkeistä Norjan reissulle. Autopass on ollut loistava ja Stavangerin kupeesta kun kirjoittelen niin täytyy myöntää että Kruununkurssi on melkoinen etu. 95e oli just alle 1.8e litra ja mukana valuutan muuntolisä. Ilmeisesti Maailman kallein onkin Suomen ABC eikä Norja :rofl:

Kjerag jäi valloittamatta kun kantti petti sateessa (joku hullu jatkoi, moni kääntyi) No jos Preikestolen huomenna. :btooth:

Ps. Norjalaiset osaa tehdä olutta, piti maistaa yksi vahvempi ja sain senkin juotua. :kippis:
Eilen tankkasin 95:sta tankillisen 1.52 €/ltr pankkikortin kuluineen. Oli joku X-aseman tarjous, muualla vain hieman kalliimpaa.

Vaatteet on myös Norjassa halpoja. Vaellus, retkeily ym kampetta saa huomattavan edullisesti. Kuoritakkia ja Gorekenkää sekä edullisempaa tuontituotetta. Housut 25 €, samat Suomessa alessa 69€ (99€). Kalastusvälineet ja esim siimat ihan naurettavan halpoja mätänet/ruoto -kartelliin nähden. Olut kallista, ravintolassa ruoka kallista, mutta toisaalta kaupassa possun file tai tuoreena pakastetut tiikerikatkaravut 8€/kg. Ihan sivistävää nähdä mitä mahdollisesti riippumattomuus EU:sta tekee hinnoille, kallis maa on joiltain osin erittäinkin edullinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 927
No niinkuin tuossa yllä on mainittu niin aurinkorasvoilla, varjolla ja vedellä pärjäilee ihan kivasti jossain 30-35 C. Ei vaan käy kateeksi noita eteläisessä Italiassa olevia kun mittari hipoo 45 C.
Asuin vuosia välimeren rannalla ja tosiaan siellä paikalliset lähtivät heinä/elokuussa joko vuorille tai viileämmille maille. Rannalla käytiin ennen kuuminta kautta ja sit sen jälkeen. Ylipäätänsä hassua kun Suomalaiset lähtee ulkomaille just kun on se hetki hyvää säätä, toisaalta täällähän mäkin oon.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Meidän lomakohteessa Kroatiassa ennuste on tällä hetkellä tällainen:

1689713903619.png


Ihan hyvältä vaikuttaa, eikä minua kyllä muutenkaan kuumuus haittaa, kunhan vaan hotellissa toimii ilmastointi kunnolla. Se ei vaan noissa eteläisen Euroopan hotelleissa ole aina itsestäänselvyys, vaikka olisi kuinka monta tähteä luokittelussa.

No, jos käy tukalaksi, niin hotellilla on sentään kasa uima-altaita ja meri on 20m päässä hotellin pihasta, niin eiköhän tuolla pärjää. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 063
Saatiin ystäväperheeltä viime perjantaina viestiä Benalmadenasta, Espanjasta. Sinä päivänä mitattu +45 astetta varjossa ja auringossa ei mielellään oleskellut.

Ystäväperheen toinen osapuoli espanjalainen ja kuulemma tekee heilläkin tiukkaa nyt lämpöjen kanssa. Ja metsäpalot roihuavat.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
561
Ihan hyvältä vaikuttaa, eikä minua kyllä muutenkaan kuumuus haittaa, kunhan vaan hotellissa toimii ilmastointi kunnolla. Se ei vaan noissa eteläisen Euroopan hotelleissa ole aina itsestäänselvyys, vaikka olisi kuinka monta tähteä luokittelussa.

No, jos käy tukalaksi, niin hotellilla on sentään kasa uima-altaita ja meri on 20m päässä hotellin pihasta, niin eiköhän tuolla pärjää. :D
Näitä ilmastointi laitteita lähinnä ilppejä on reissuilla katsellut niin lähes järjestään kaikki ulkoyksiköt on täynnä sontaa, pölyä ja pieniä eläimiä. Mikseiköhän ne pese niitä koskaan. Espanjassa pesin yhden sisäyksikön ku hais villasukka. Aivan täynnä öhkyä ja ties mitä, sen jälkeen en ole uskaltanut edes aukaista sisäyksiköitä.

Tälle reissulle tuli yksi toimimaton ilmastointi vastaan. Omistajalle laitoin viestiä puolen tunnin välein että se on korjattava heti tai lähden pois ja vedän luottokortti maksun takaisin. Korjasi perhana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 263
Näissä kun varaa reissuja Välimeren maihin kesällä, niin olennaisimmasta päästä on se hotellin ilmastointi. Ei sitä liikaa edes kannata käyttää, mutta kun se toimii niin pystyy kontrolloimaan asiaa totaalisesti sen mukaan että miten paljon viettää aikaa ulkona päiväsaikaan, ja miten paljon tarvitsee ilmastointia.

Itsellä on ollut paljon sellaisia festarireissuja esim. Portugalissa jossa on viikon verran telttamajoituksella sisämaassa ja ulkona se "daily max" on tyypillisesti +36...+39 välillä. Mitään ilmastoituja tiloja ei tietenkään ole missään, joten pitää vain sopeutua. Tällöin ainoa mahdollinen ajankohta nukkua (ainakin minulle) on 23-07 välillä, mutta onneksi olen aamuvirkku. Näissä olosuhteissa menee sellaiset 50-70 euroa ruokaan ja (alkoholittomaan) juomaan päivässä pelkästään siihen että saa itsensä pidettyä toimintakykyisenä. Säännöllinen syöminen on tärkeää vaikka olisi kuinka kuumaa, ja kookosvettä kuluu huimat määrät. Pelkkä vesi ei käytännössä riitä kuin korkeintaan hengissäpysymiseen; kookosvesi on ylivertainen mutta tietty urheilujuomat ja vastaavat itsetehdyt viritelmät riittää aika pitkälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 073
Mistä kannattaa ottaa omavastuunpoisto autovakuutukseen? Saksaan ensi viikolle olisi tarvetta. Aika harvoin tulee vuokrattua, joten vuosivakuutus ei välttämättä, jos ei sitten kovin edukas. Bank Norwegianin kortti on, joten se on yksi vaihtoehto.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Ihan hyvältä vaikuttaa, eikä minua kyllä muutenkaan kuumuus haittaa, kunhan vaan hotellissa toimii ilmastointi kunnolla. Se ei vaan noissa eteläisen Euroopan hotelleissa ole aina itsestäänselvyys, vaikka olisi kuinka monta tähteä luokittelussa.

No, jos käy tukalaksi, niin hotellilla on sentään kasa uima-altaita ja meri on 20m päässä hotellin pihasta, niin eiköhän tuolla pärjää. :D
Joo, noissa oloissa ok. Mutta jos olisi aktiiviloma, tai kaupunkiloma, niin kyllä jopa joku 21 astetta on aika erilaista jossain Ateensassa, kuin Oulussa, kun se aurinko vaan on aika tömäkkä. Olisi aika paljon rankempaa reppu selässä kävellä katuja jonnekin nähtävyyksille, tai sardiinina bussissa, jossa ilmastointi on viereisen naisen desin annos hajuvettä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
297
Mistä kannattaa ottaa omavastuunpoisto autovakuutukseen? Saksaan ensi viikolle olisi tarvetta. Aika harvoin tulee vuokrattua, joten vuosivakuutus ei välttämättä, jos ei sitten kovin edukas. Bank Norwegianin kortti on, joten se on yksi vaihtoehto.
Itse kyselin vasta samaa tuossa, pari vastausta tulikin..
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
762
Mistä kannattaa ottaa omavastuunpoisto autovakuutukseen? Saksaan ensi viikolle olisi tarvetta. Aika harvoin tulee vuokrattua, joten vuosivakuutus ei välttämättä, jos ei sitten kovin edukas. Bank Norwegianin kortti on, joten se on yksi vaihtoehto.
Rentalcars.com ja sieltä naksuttelet lisäturvaa. Joissakin maissa on suoraan 0e omavastuu joissain ei ole. Olen ostanut pari kertaa sen extravakuutuksen ja tiskillä vielä näyttänyt tulostetun lapun siitä että vakuutukset on kaikki kertaa kaikki ja ei ongelmia. Amerikassa tuohon kuului myös hinaus/replacement mutta siitä ei ole kokemusta. Vähemmän yllättäen lomakohteissa rentalcars kauttakin varatuissa oli normaali kusetusmeininki eli tiskillä piti muka vielä maksella jotain extramaksuja että eivät ota deposittia kortilta vaikka se on täysin normaalia. Rentalcars on käsittääkseni maailman suurimpia vuokra-auto välittäjiä ja minulla ei ole koskaan ollut niiden kautta varatuissa ongelmia. Hinnat ovat etukäteen varatuissa myös usein halvempia kuin suoraan firmojen omilta sivuilta.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
854
Pistetään tähän ketjuun kun liittyy lomailuun häilyvästi. Huomasin ensimmäisen maksun kun Autopass systeemiä katsoin ja luki kohta KID

Tämä on siis Norjan maksuihin liittyvä asiakkaan tunnus. Kysyin jo heiltä että laitetaanko tämä kohtaan "Viesti laskun saajalle" Odotan vastausta....

Jos siis joku on jo maksellut näitä KID maksuja niin mielelläni otan infoa vastaan. :hmm: :kippis:

Ps. Geiranger on kyllä melkoinen kokemus tasamaan tallaajalle. Tuonne kun pääsisi risteilemään... :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 254
Tämä on siis Norjan maksuihin liittyvä asiakkaan tunnus. Kysyin jo heiltä että laitetaanko tämä kohtaan "Viesti laskun saajalle" Odotan vastausta....

Jos siis joku on jo maksellut näitä KID maksuja niin mielelläni otan infoa vastaan. :hmm: :kippis:
Juu KID on viitenumeroa vastaava kansallinen käytäntö. Se yksilöi maksajan, lyhenne sanasta "kundeidentifikasjon". Laita viestikenttään pelkkä kyseinen numero.

Lähteenä esim. Wisen sivuilta löytyy seuraava:
Some businesses in Norway may ask for a KID reference number with your payment, which they use to check who sent them money. If you need it, enter this number as the reference for your payment. It’s important that you only include the reference number and no text.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
201
Taannoin kyselin kommentteja halvemmista autovuokrausfirmoista. Tosiaanin Italiassa tuli käytyä ja päädyin vuokraamaan auton Centauron kautta
Syksyllä menossa italiaan ja täytyypä tuo centauro katsoa, ainakin alustavasti näytti hinta hyvälle. kiitos vnkistä!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 783
Syksyllä menossa italiaan ja täytyypä tuo centauro katsoa, ainakin alustavasti näytti hinta hyvälle. kiitos vnkistä!
Centauro ainakin Espanjassa ottaa liki tonnin katevarauksen vuokrauksen yhteydessä mahdollisten vahinkojen ym takia. Kannattaa varautua siihen, ja katsoa suurennuslasin kanssa koko auto läpikotaisin, ennen kuin hyväksyt sen. Pieninkin naarmu, mitä ei ole lappuun merkattu kannattaa käydä ilmoittamassa tiskille, ennen kuin hyppäät ratiin. Kaksi kertaa olen heiltä vuokrannut auton ja kummallakin kerralla autossa oli vahinkoja, joita ei oltu merkattu, mutta merkkasivat sitten minun nähden kun niistä ilmoitin. Eli mielestäni aika selkeä rahastuskeino heille joka mahdollistaa halvat vuokraushinnat.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
672
Centauro ainakin Espanjassa ottaa liki tonnin katevarauksen vuokrauksen yhteydessä mahdollisten vahinkojen ym takia. Kannattaa varautua siihen, ja katsoa suurennuslasin kanssa koko auto läpikotaisin, ennen kuin hyväksyt sen. Pieninkin naarmu, mitä ei ole lappuun merkattu kannattaa käydä ilmoittamassa tiskille, ennen kuin hyppäät ratiin. Kaksi kertaa olen heiltä vuokrannut auton ja kummallakin kerralla autossa oli vahinkoja, joita ei oltu merkattu, mutta merkkasivat sitten minun nähden kun niistä ilmoitin. Eli mielestäni aika selkeä rahastuskeino heille joka mahdollistaa halvat vuokraushinnat.
Laitan tähän alle tuon viestini kokonaisuudessaan, jonka @TaMPerer lainasi;

Taannoin kyselin kommentteja halvemmista autovuokrausfirmoista. Tosiaanin Italiassa tuli käytyä ja päädyin vuokraamaan auton Centauron kautta (joku siitä muistaakseni vinkkasi täällä). Homma rokkasi hyvin. Otin suoraan heidän sivujen kauttaan, kun siihen kuului kaikki vakuutukset ja hinta ei ollut kuin ihan vähän enemmän kuin vaikkapa expedian kautta. Ja myöskään mitään vakuutta autoon liittyen ei tarvinnut tästä johtuen höylätä kortilta. Ainoastaan bensan takia tehtiin n. 100e katevaraus ja se vapautui seuraavana päivänä kun palautin auton tankattuna. Niin ja positiivista oli autoa noudettaessa, että se oli vai nimmari paperiin ja menoksi. Ei koitettu kaupata mitään ja olin tehnyt tunnistautumisen heidän puhelinsovelluksen kautta. Kesti siis varmaan kaksi minuuttia koko autovuokraamossa käynti. Noudettaessa autoa sanottiin, ettei autoa tarvitse tarkastaa kun on vakuutuukset kunnossa mutta silti auton tarkastin. Palauttaessa mies tsekkasi että tankki on täynnä, kopautti kerran rystysellä tuulilasiin ja sano että homma on ok :D
Eli tuon ison katevarauksen ja auton syynäyksen sai kierrettyä sillä, että vuokrasi suoraan centauron kautta. Ei ollut edes hirveästi kalliimpi (puhutaan ihan muutamista euroista). Olen huomannut, että nykyään kannattaa muutenkin tsekata aina autovuokraamon/hotellien omien sivujen varauspalvelut. Voi olla, että maksaa ihan snadisti enemmän mutta esim. yhteen hotelliin sai ilmaisen pysäköinnin ja myös parkkiruutu oli varattuna hyvin pienestä parkkihallista. Hotellia varatessa sai myös todella halpaan hintaan nähtävyyksille liput. Ja sitten toki tämä centauro esimerkki yllä. En tiedä teistä, mutta itse ainakin sorrun helposti vain varailemaan expedia, hotels.com yms kautta.
 

Shiraus

Tukijäsen
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
465
Ps. Geiranger on kyllä melkoinen kokemus tasamaan tallaajalle. Tuonne kun pääsisi risteilemään... :whistling:
Juuri muutama viikko sitten Norjan risteilyltä palanneena: jep, Geiranger on todella upea kokemus. Geirangerfjord and Nærøyfjord ovat Unescon maailmanperintökohteita, joka tarkoittaa sitä, että ne tulevat lähivuosina poistumaan risteilyjen reiteiltä. Tänä vuonna ainakin Royal Caribbeanin kautta pääsi näihin suhteellisen hyvällä hinnalla, mutta ensi kesän reissut näyttävät olevan 2 tai jopa 3 kertaa kalliimpia kuin tänä vuonna. Vuoden 2025 matkoja eivät ole vielä julkaisseet ja 2026 noihin kahteen ei enää sitten pääsekään.

gei1.jpg


gei3.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
577
Keväällä vuokrasin auton Milanossa Drivalian kautta. Kentällä meni varmaan tunti jonotellessa autoa, koska kaikkien tiedot piti täyttää käsin vaikka ne olin jo etukäteen antanut. Lisäksi auton piti olla Fiat 500 XL, mutta olikin dr f35. Auto oli oikein mukava ja tilava, mutta voimalinja oli kyllä surkein koskaan ajamani heti synkronoimattoman traktorin jälkeen. Vaihteet rusahteli joka kerta, mutta siitä oppi olla välittämättä. Oli kiva vetää vuoristoteitä ylös 2-vaihteella kaasu pohjassa, koska tehoa ei vaan riittänyt isompiin vaihteisiin. Moottori myös nyki kiihdytyksissä. Ehkä auto oli vaan niin loppu, koska sillä oli ajettu jo 3000 km.
Palautus sujui nopeasti ja auto katsottiin päällisin puolin. Mitään katevarausta eivät ottaneet vaikka niin sanoivat.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
561
Centauro ainakin Espanjassa ottaa liki tonnin katevarauksen vuokrauksen yhteydessä mahdollisten vahinkojen ym takia. Kannattaa varautua siihen, ja katsoa suurennuslasin kanssa koko auto läpikotaisin, ennen kuin hyväksyt sen. Pieninkin naarmu, mitä ei ole lappuun merkattu kannattaa käydä ilmoittamassa tiskille, ennen kuin hyppäät ratiin. Kaksi kertaa olen heiltä vuokrannut auton ja kummallakin kerralla autossa oli vahinkoja, joita ei oltu merkattu, mutta merkkasivat sitten minun nähden kun niistä ilmoitin. Eli mielestäni aika selkeä rahastuskeino heille joka mahdollistaa halvat vuokraushinnat.
Centaurolta Espanjassa pari kertaa vuokrannut heidän omien sivujen kautta. Täysin vakuutettu, polttoaineesta tekivät kortille muistaakseni 60€ varauksen mikä tuli seuraavana päivänä takaisin kun auto oli palautettu.
Toki, varsinkin Aurinkorannikolle mennessä mieluusti suosisin suomalaisia vuokraajia mutta autot on melko kuppasia pösöjä ja hinta on sama. Centaurolta olen aina saanut ihan uuden kiesin vaikka halvimpia olen ottanut.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 860
Centaurolta Espanjassa pari kertaa vuokrannut heidän omien sivujen kautta. Täysin vakuutettu, polttoaineesta tekivät kortille muistaakseni 60€ varauksen mikä tuli seuraavana päivänä takaisin kun auto oli palautettu.
Toki, varsinkin Aurinkorannikolle mennessä mieluusti suosisin suomalaisia vuokraajia mutta autot on melko kuppasia pösöjä ja hinta on sama. Centaurolta olen aina saanut ihan uuden kiesin vaikka halvimpia olen ottanut.
Suomalaisia vuokraajia?

Tämä kolhujen jne. Kanssa kusetus tuntuu olevan joku kamala pelko useilla. Itsellä varmaan liki 100 vuokrausta takana, ihan kaikenlaisista firmoista, eikä kertaakaan kukaan ole edes yrittänyt yhtään kolhua mun piikkiin laittaa. Kuinkahan yleistä noi kusetuksen nyt sitten on? Vai onko se taas se, että kusetetut huutaa ja niitä on se se joku promille kaikista?
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
822
Suomalaisia vuokraajia?

Tämä kolhujen jne. Kanssa kusetus tuntuu olevan joku kamala pelko useilla. Itsellä varmaan liki 100 vuokrausta takana, ihan kaikenlaisista firmoista, eikä kertaakaan kukaan ole edes yrittänyt yhtään kolhua mun piikkiin laittaa. Kuinkahan yleistä noi kusetuksen nyt sitten on? Vai onko se taas se, että kusetetut huutaa ja niitä on se se joku promille kaikista?
Kerran on yritetty kusettaa (kyseisessä paikassa ei ollut Hertz, Avis yms. toimijaa joten piti ottaa tuntemattomammasta) mutta silloin vuokrasin firman piikkiin (globaali yritys). Näkisin että nimenomaan firmoja koitetaan helpommin kusettaa, kun tuollaiset parit tonnit ei ole omasta pussista pois niin ne saatetaan helpommin vaan kuitata pois ja välttää vaivaa vääntää asioista. Itselläni oli silloin kuvat tallessa ja eri ihmiset hoitivat vääntämisen joten vaatimukset vedettiin aika pian pois...
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
762
Suomalaisia vuokraajia?

Tämä kolhujen jne. Kanssa kusetus tuntuu olevan joku kamala pelko useilla. Itsellä varmaan liki 100 vuokrausta takana, ihan kaikenlaisista firmoista, eikä kertaakaan kukaan ole edes yrittänyt yhtään kolhua mun piikkiin laittaa. Kuinkahan yleistä noi kusetuksen nyt sitten on? Vai onko se taas se, että kusetetut huutaa ja niitä on se se joku promille kaikista?
Itsellä myös lähemmäs sata vuokrausta. Vain yksi kusetusyritys Teneriffalla ja se oli joku paikallinen ketju. Lähdössä tankki puolillaan vaikka piti olla full. Auto oli lähdössä joka kulmasta ja ovista jo valmiiksi ottanut osumaa. Kuvasin kaikki lähdössä mutta ei silti palauttaessa meinannut kelvata ennenkuin ärähdin että auto on samassa kunnossa kuin lähdössä. Deposit tuli takaisin kortille ennenkuin lento laskeutui.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 073
Rentalcars.com ja sieltä naksuttelet lisäturvaa. Joissakin maissa on suoraan 0e omavastuu joissain ei ole. Olen ostanut pari kertaa sen extravakuutuksen ja tiskillä vielä näyttänyt tulostetun lapun siitä että vakuutukset on kaikki kertaa kaikki ja ei ongelmia. Amerikassa tuohon kuului myös hinaus/replacement mutta siitä ei ole kokemusta. Vähemmän yllättäen lomakohteissa rentalcars kauttakin varatuissa oli normaali kusetusmeininki eli tiskillä piti muka vielä maksella jotain extramaksuja että eivät ota deposittia kortilta vaikka se on täysin normaalia. Rentalcars on käsittääkseni maailman suurimpia vuokra-auto välittäjiä ja minulla ei ole koskaan ollut niiden kautta varatuissa ongelmia. Hinnat ovat etukäteen varatuissa myös usein halvempia kuin suoraan firmojen omilta sivuilta.
Hmm. Kolmen päivän omavastuun poisto 66,24 €, kun Norwegianin koko vuoden kestävä vakuutus on 43 €.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 425
Kreikan Rodoksella vähän hellittänyt pahimmasta. Lauantaina kun tultiin oli päivällä 40, mut hyvin ollaan pärjätty kun molemmat hyvässä kunnossa, paljon nestettä ja varjoa myös, ei valiteta kun on lämmintä :cool:

Tuli myös kokeiltua auton vuokrausta, katoin googlen arvosteluja vähän, kysäsin sit yhdestä läheisestä autoa päiväks, saatiin Audin A3 avo, ei uusin mut kaikki pelas ja toimi hyvin "vuoristoisella" tiellä, ei valittamista koko hommasta
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Juuri muutama viikko sitten Norjan risteilyltä palanneena: jep, Geiranger on todella upea kokemus. Geirangerfjord and Nærøyfjord ovat Unescon maailmanperintökohteita, joka tarkoittaa sitä, että ne tulevat lähivuosina poistumaan risteilyjen reiteiltä. Tänä vuonna ainakin Royal Caribbeanin kautta pääsi näihin suhteellisen hyvällä hinnalla, mutta ensi kesän reissut näyttävät olevan 2 tai jopa 3 kertaa kalliimpia kuin tänä vuonna. Vuoden 2025 matkoja eivät ole vielä julkaisseet ja 2026 noihin kahteen ei enää sitten pääsekään.



Tuolla on myös kiva suppailla tai retkeillä kanootilla. Turvallisempaa ja tyynempää merivettä saa Norjasta hakea. Tai sitten vuokraa pikkupaatin ja väsyttelee noissa maisemissa laatikkotolkulla 3-6 kilon lyyria.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
169
Rodos. ym. muut helpot paikat Mallorca...tms. Auton vuokraus...niin lähin yksityinen perhevuokraamo tms...
Vuokraat pariksi päiväksi Rahalla, näytät passin, maksat etukäteen..palautat auton..ja se on siinä ! Et vilautakaan luottokorttia...ei jälkimaksuja jälkeenpäin.
 
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
69
Tuli varattua lennot ja majotukset Lissaboniin syksyksi... Reissun päätarkoitus on käydä tsekkaamassa Aphex Twin paikallisilla festareilla. Oon tuolla kuitenkin muutaman yön, mitähän kaikkea muuta siellä kannattaisi tehdä?
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 693
Tuli varattua lennot ja majotukset Lissaboniin syksyksi... Reissun päätarkoitus on käydä tsekkaamassa Aphex Twin paikallisilla festareilla. Oon tuolla kuitenkin muutaman yön, mitähän kaikkea muuta siellä kannattaisi tehdä?
Oliko tuo nyt Sintran linnoitus, se oli kyllä hieno todella. Lissabonin se keskustalinnoitus oli aika jees kans. Siellä näet riikinkukkoja ihan luonnossa jos et ennen moisiin ole törmännyt.

edit. Iso plussa siis tuolle Sintralle. Vähän semmoinen pakko käydä jos siellä on kohde.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 420
Passista kyssäri: pystyykö yhdellä ajanvarauksella koko perhe jättämään omat hakemuksensa vai onko jossain joku rajoitus, että vain yksi henkilö per varattu aika? En löytänyt googlen avulla vastausta.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
854
Passista kyssäri: pystyykö yhdellä ajanvarauksella koko perhe jättämään omat hakemuksensa vai onko jossain joku rajoitus, että vain yksi henkilö per varattu aika? En löytänyt googlen avulla vastausta.

Asiaa sivuten muistakaa että passin voi hakea myös muualta kuin lähimmältä Poliisilta esim. Loimaan pikku kaupunki on hyvinkin kätevä. Vinkkinä että osa kävelee suoraan tiskille kun jonoa ei ole. :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 254
Passista kyssäri: pystyykö yhdellä ajanvarauksella koko perhe jättämään omat hakemuksensa vai onko jossain joku rajoitus, että vain yksi henkilö per varattu aika? En löytänyt googlen avulla vastausta.
Tarvitsee jokaiselle oman ajanvarauksen, kuten ajanvarauksen etusivulla lukee, ks. lainaus alla. Järjestelmä mahdollistaa peräkkäisten aikojen varaamisen kerralla koko perheelle.
Varaa ajat kerralla koko perheelle. Jos koko perhe on tulossa jättämään yhdessä saman lupatyypin hakemukset, voit liittää kaikkien henkilötiedot samaan varaukseen, jolloin järjestelmä pyrkii löytämään teille peräkkäiset ajat samalta palvelutiskiltä.
Lisää tarkentavaa tietoa löytyy klikkaamalla "OHJE" ajanvaraus-sivulla:
Ajat on mitoitettu aiheittain niin, että yhden ajan sisällä ehditään käsitellä yksi asia, esimerkiksi yhden henkilön yksi hakemus. Jos sinulla on useampi asia tai varaat aikaa useammalle henkilölle, tarvitset jokaiselle oman ajan.

Jos kaikki asiat ovat samaa lajia, esimerkiksi passit koko perheelle tai useampi ase yhtä aikaa tarkastukseen, ajat voi varata yhtenä kokonaisuutena, jolloin ne hoidetaan peräkkäin samalla tiskillä. Napsauta "Lisää toinen henkilö tai asia" -painiketta niin monta kertaa, että jokaiselle asialle on oma rivinsä. Jos esimerkiksi perheenjäseniä on tulossa kerralla kolme ja heistä kaikille haetaan passia ja yhdelle lisäksi henkilökorttia, tarvitaan yhteensä neljä aikaa eli neljä riviä.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
482
Passista kyssäri: pystyykö yhdellä ajanvarauksella koko perhe jättämään omat hakemuksensa vai onko jossain joku rajoitus, että vain yksi henkilö per varattu aika? En löytänyt googlen avulla vastausta.
Itse hain keväällä TRE 3kpl passeja yhdellä varauksella.
Edit: 1 aikuinen ja 2 alle 18v lasta
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
40
Itse en myöskään pidä yli 25 asteen lämpötiloista, ja kesän matka suuntautuukin elokuun lopussa Islantiin, jonne pitää jo ottaa pipo mukaan. Halvin auto ja majotuspaikat on jo tullut varattua. Muita vähän viileämpiä kohteita, jonne olisin voinut mennä olisi ollut esim. Skotlanti, Pohjoismaiden pohjoisosat, San Francisco.

Pienemmiltä lentokentiltä voi tehdä muuten aika löytöjä. Gdanskiin sain keväällä Turusta menopaluun 20 eurolla ja kesäkuun alussa Roomaan 100 eurolla. Gdanskistakin pääsee Varsovaan kätevästi junalla, niin näkee vähän enemmän Puolaa. Tampereelta pääsi Muncheniin 100 eurolla ainakin viime vuonna (huonoilla matkustusajoilla tosin).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 420
Tarvitsee jokaiselle oman ajanvarauksen, kuten ajanvarauksen etusivulla lukee, ks. lainaus alla. Järjestelmä mahdollistaa peräkkäisten aikojen varaamisen kerralla koko perheelle.


Lisää tarkentavaa tietoa löytyy klikkaamalla "OHJE" ajanvaraus-sivulla:
Itse hain keväällä TRE 3kpl passeja yhdellä varauksella.
Edit: 1 aikuinen ja 2 alle 18v lasta
Kiitos! Aikaa passinhakuun ei ilmeisesti voi hakea ennen kuin on valokuva? Se pitää lähettää ilmeisesti passiaikaa varatessa, eikö?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 865
Kiitos! Aikaa passinhakuun ei ilmeisesti voi hakea ennen kuin on valokuva? Se pitää lähettää ilmeisesti passiaikaa varatessa, eikö?
Hain keväällä pesueelle passit, eikä kuvia ollut vielä ajanvarausvaiheessa. Tais olla niin, että ajat pystyy varaamaan vaikkei hakemusta olisikaan tehnyt, eikä hakemusta tarvitse erikseen liittää ajanvaraukseen (ajanvarauksessakin taidettiin hetua tarvita). Eli muistaakseni tein ajanvarauksen hyvissä ajoin että sain varattua hyvän asiointiajan ja kuvat ja hakemuset hoidin vasta lähempänä ajankohtaa. Tämä tietysti vain silloin, kun tiedät että asemalla pitää käydä, esimerkiksi lapsille passeja haettessa.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
426
Olen tässä parit viimeiset vuokrauseni tehnyt sellaisen palvelun kuin QEEQ.com -kautta. Positiivinen yllätys siellä oli mm. se, että vuokrauksen jälkeen järjestelmä jäi itse kyttäämään hintaa ja jos ns. peruutus oli vielä mahdollinen ja vuokraamo laski vastaavan vuokrauksen hintaa, niin palvelu varasi auton uudelleen edullisemmalla hinnalla ja palautti vuokrauksen jälkeen tämän erotuksen. Olisi mukava nähdä vastaava hotelleille. Jatkossa aion siis tehdä vuokraukset ajoissa, ilman huolen häivää hinnasta tai ns. parhaasta hinnasta. Yksi oleellinen lisäseikka näiden ehdoissa oli, että auto pitää palauttaa silloin kun siellä on joku ns. vastaanottamassa sitä eikä vain jättää vuokraamolle ja tiputtaa avaimia lokeroon.

Italiassa vuokrasin juuri itse pari autoa noin viikoksi kerrallaan: Sicily by Car ja Locauto. Kummankaan kanssa ei mitään ongelmaa, jälkimmäinen ehdotteli jotain kokortuksia autoluokkaan kohtuuhintaan ja yritti enemmän tyrkyttää lisävakuutuksia, jotka olin tuon Qeeq:n kautta ottanut. Ensimmäisen vakuus oli about 800 € ja toisella 500 €. Ja tosiaan jos autoja vuokraa putkeen, niin nämähän katevaraukset menevät helposti päällekäin. Tästä samaisesta syytä oikeastaan alunperin tuota luottokortin luottorajaa tuli nostettua.

Edellisiin verrattuna kun katsoo arvosteluja vaikka tuosta Centauroa, niin kyllä minä ainakin miettisin kahdesti...
 
Liittynyt
12.01.2023
Viestejä
34
Rentalcars.com ja sieltä naksuttelet lisäturvaa. Joissakin maissa on suoraan 0e omavastuu joissain ei ole. Olen ostanut pari kertaa sen extravakuutuksen ja tiskillä vielä näyttänyt tulostetun lapun siitä että vakuutukset on kaikki kertaa kaikki ja ei ongelmia. Amerikassa tuohon kuului myös hinaus/replacement mutta siitä ei ole kokemusta. Vähemmän yllättäen lomakohteissa rentalcars kauttakin varatuissa oli normaali kusetusmeininki eli tiskillä piti muka vielä maksella jotain extramaksuja että eivät ota deposittia kortilta vaikka se on täysin normaalia. Rentalcars on käsittääkseni maailman suurimpia vuokra-auto välittäjiä ja minulla ei ole koskaan ollut niiden kautta varatuissa ongelmia. Hinnat ovat etukäteen varatuissa myös usein halvempia kuin suoraan firmojen omilta sivuilta.
Tuo Rentalcarsin (joka siis tässä vuokraustapahtumassa on vain ja ainoastaan McVälikäsi) vakuutus on käytännössä heidän itse myymänsä vakuutus ainoastaan tuosta omavastuusta. Autovuokraamo siis veloittaa katevarauksen normaalisti ja jos/kun mälläät auton niin se RC:n vakuutus maksaa tuon erotuksen. Todennäköisesti siis se veloitetaan ensin sun kortilta ja sitten RC:n "vakuutus" maksaa sulle takaisin tuon veloituksen. Tiskillä tottakai itse autovuokraamo yrittää myydä sulle lisävakuutusta, koska tuosta RC:n lisävakuutuksesta he eivät saa mitään tuloa.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
672
Olen tässä parit viimeiset vuokrauseni tehnyt sellaisen palvelun kuin QEEQ.com -kautta. Positiivinen yllätys siellä oli mm. se, että vuokrauksen jälkeen järjestelmä jäi itse kyttäämään hintaa ja jos ns. peruutus oli vielä mahdollinen ja vuokraamo laski vastaavan vuokrauksen hintaa, niin palvelu varasi auton uudelleen edullisemmalla hinnalla ja palautti vuokrauksen jälkeen tämän erotuksen. Olisi mukava nähdä vastaava hotelleille. Jatkossa aion siis tehdä vuokraukset ajoissa, ilman huolen häivää hinnasta tai ns. parhaasta hinnasta. Yksi oleellinen lisäseikka näiden ehdoissa oli, että auto pitää palauttaa silloin kun siellä on joku ns. vastaanottamassa sitä eikä vain jättää vuokraamolle ja tiputtaa avaimia lokeroon.

Italiassa vuokrasin juuri itse pari autoa noin viikoksi kerrallaan: Sicily by Car ja Locauto. Kummankaan kanssa ei mitään ongelmaa, jälkimmäinen ehdotteli jotain kokortuksia autoluokkaan kohtuuhintaan ja yritti enemmän tyrkyttää lisävakuutuksia, jotka olin tuon Qeeq:n kautta ottanut. Ensimmäisen vakuus oli about 800 € ja toisella 500 €. Ja tosiaan jos autoja vuokraa putkeen, niin nämähän katevaraukset menevät helposti päällekäin. Tästä samaisesta syytä oikeastaan alunperin tuota luottokortin luottorajaa tuli nostettua.

Edellisiin verrattuna kun katsoo arvosteluja vaikka tuosta Centauroa, niin kyllä minä ainakin miettisin kahdesti...
Hauskoja nuo kommentit tuolla trust pilotissa. Joku on näreissään kun vuokraamo ei ollutkaan lentokentällä, toinen harmitteli sitä että hänelle myytiin lisävakuutuksia eikä hän väsyneenä jaksanut kieltäytyä jne. :lol: Nojoo, varmaan aiheellisia palautteita valtaosa, mutta juuri tuosta Centaurosta on itsellä hyvät kokemukset. Tästä kirjottelinkin aiemmin täällä. Seuraavalla kerralla aion käyttää samaa firmaa, katsotaan sitten onko palvelu erillaista.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 927
Mulla oli viimeksi kans hyviä kokemuksia Centauriosta, ainut negatiivinen juttu oli kun varasin Centauron auton muuta kautta ja otin erillisen vakuutuksen - niin Centauro sano että se on sen varaussivuston kautta ja paska vakuutus. Olisivat halunneet myydä vielä oman lisäksi…
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
672
Mulla oli viimeksi kans hyviä kokemuksia Centauriosta, ainut negatiivinen juttu oli kun varasin Centauron auton muuta kautta ja otin erillisen vakuutuksen - niin Centauro sano että se on sen varaussivuston kautta ja paska vakuutus. Olisivat halunneet myydä vielä oman lisäksi…
Sitä se joka paikassa, ainakin itselläni ollut (jos siis varannut kolmannen osapuolen kautta). Tähän lisäksi vielä koitetaan tuputtaa upgrade auton suhteen, niin kovana saa pysyä siinä tiskillä :D Budgetin kanssa mennyt parilla jenkkireissulla niin pahasti hermot, että sieltä en varaa enää mitään :D loppujen lopuksi auto on aina saatu ja palautuksessa ei ole ollut ongelmia, mutta se inttäminen ja kusettaminen siinä tiskillä menee itsellä yli hilseen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Sitä se joka paikassa, ainakin itselläni ollut (jos siis varannut kolmannen osapuolen kautta). Tähän lisäksi vielä koitetaan tuputtaa upgrade auton suhteen, niin kovana saa pysyä siinä tiskillä :D Budgetin kanssa mennyt parilla jenkkireissulla niin pahasti hermot, että sieltä en varaa enää mitään :D loppujen lopuksi auto on aina saatu ja palautuksessa ei ole ollut ongelmia, mutta se inttäminen ja kusettaminen siinä tiskillä menee itsellä yli hilseen.
Tuo vuokraamoiden vakuutuskusetus ja joka kerta tiskillä alkava upgrade-tuputus on tosiaan monta kertaluokkaa pahempaa syöpää kuin feissarit kauppakeskuksissa. Jos löytyisi vuokraamo mistä saa joka kerta sitä mitä on tilannut, eikä tarvitse kuunnella noita tuputuksia tai pelätä vedätystä olemattomista naarmuista tms, niin käyttäisin sitä joka kerta, mutta ei ole vielä tullut moista ihmettä vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 063
Tuo vuokraamoiden vakuutuskusetus ja joka kerta tiskillä alkava upgrade-tuputus on tosiaan monta kertaluokkaa pahempaa syöpää kuin feissarit kauppakeskuksissa. Jos löytyisi vuokraamo mistä saa joka kerta sitä mitä on tilannut, eikä tarvitse kuunnella noita tuputuksia tai pelätä vedätystä olemattomista naarmuista tms, niin käyttäisin sitä joka kerta, mutta ei ole vielä tullut moista ihmettä vastaan.
Espanjassa Malagassa on tullut käytettyä All In Car hireä joka toimii kerta toisensa jälkeen täydellisesti. Ei pakkomyyntiä, ei kikkailuja ja uudet autot.

 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
672
Tuo vuokraamoiden vakuutuskusetus ja joka kerta tiskillä alkava upgrade-tuputus on tosiaan monta kertaluokkaa pahempaa syöpää kuin feissarit kauppakeskuksissa. Jos löytyisi vuokraamo mistä saa joka kerta sitä mitä on tilannut, eikä tarvitse kuunnella noita tuputuksia tai pelätä vedätystä olemattomista naarmuista tms, niin käyttäisin sitä joka kerta, mutta ei ole vielä tullut moista ihmettä vastaan.
Centauro oli eka mesta jossa itse vältin tuon. Tosin se vaati sen, että oli vuokrannut auton heidän sivujen kautta. Maksoi hieman enemmän kuin third party sivustolta, mutta siihen kuului vakuutukset ja muita etuja. Ehkä italialaiset ei jaksanut vääntää englanniksi upgradeista :D
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 927
Mä maksoin siis siis Centaurille 30€ viikko Sardiniassa jostain Fiat Puntosta. Oli toki syysloma, mut harvoin kokee saavansa noin hyvää vastinetta rahalleen. :D
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 597
Tuo vuokraamoiden vakuutuskusetus ja joka kerta tiskillä alkava upgrade-tuputus on tosiaan monta kertaluokkaa pahempaa syöpää kuin feissarit kauppakeskuksissa. Jos löytyisi vuokraamo mistä saa joka kerta sitä mitä on tilannut, eikä tarvitse kuunnella noita tuputuksia tai pelätä vedätystä olemattomista naarmuista tms, niin käyttäisin sitä joka kerta, mutta ei ole vielä tullut moista ihmettä vastaan.
Cicar Espanjassa. Toiminut vain kanarian saarilla mutta nyt laajentaneet myös mantereelle.

Kohtuuhintainen, uudet autot ja vakuutukset yms sisältyy hintaan. Usein upgreidattu astetta parempaan autoon samaan hintaan. Vakiofirmamme Teneriffalla kun käydään talvisin eikä kertaakaan ole ollut valittamista. Joskus tiskille jonoa, ainoa miinus.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 783
Europcar ainakin Espanjassa on toiminut varsin mallikkaasti omalla kohdallani kuuden vuokrauksen kokemuksella. Joka kerta kyllä ovat yrittäneet myydä vakuutuksen, mutta kohteliaasti kieltäytymällä, ovat hypänneet seuraavaan kohtaan. Auton vahinkokartta on ollut joka kerta totuudenmukainen ja vielä mainintana, että alle 3cm (jos oikein muistan) naarmuista ja kiveniskeymistä tuulilasissa ei tarvitse välittää.

Kerran jopa kävi niin, että joku oli yön aikana rikkonut sivuikkunan, ja kun menin toimistolle poliisiraportin kanssa, niin eivät veloittaneet extraa ja antoivat uuden auton loppuajalle. Grouponista joskus löytää ihan hyviä tarjouksiakin heille.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
171
Taas vähän tyhmempää, mutta kuitenkin tärkeää kysymystä välin. Mites te jotka olette ostaneet kohteessa prepaid liittymän niin saako liikkeissä yleensä valita minkä kokoisen sim-kortin sieltä ottaa? Eli siis että antavatko Nano vai micro simin.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
672
Taas vähän tyhmempää, mutta kuitenkin tärkeää kysymystä välin. Mites te jotka olette ostaneet kohteessa prepaid liittymän niin saako liikkeissä yleensä valita minkä kokoisen sim-kortin sieltä ottaa? Eli siis että antavatko Nano vai micro simin.
Jenkeissä ja thaimaassa myyjä on vain kysynyt mikä puhelin taskusta löytyy ja sitten askartelevat oikean kokoisen simmin. Eikös ne prepaidit muutenkin ole sellaisia, että siinä samassa on useampi eri koko?

EDIT: Esimerkkikuva alla. Tuosta saa useamman eri kokoisen simmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
341
Taas vähän tyhmempää, mutta kuitenkin tärkeää kysymystä välin. Mites te jotka olette ostaneet kohteessa prepaid liittymän niin saako liikkeissä yleensä valita minkä kokoisen sim-kortin sieltä ottaa? Eli siis että antavatko Nano vai micro simin.
Nykyään melkein kaikki puhelimet hyväksyy e-simmin, ei tarvitse räpeltää minkään fyysisten korttien kanssa ja tuollainen on helppo netistä ostaa jo ennen reissua. Näin ainakin itse olen tehnyt jenkeissä ja kaukoidässä.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
171
Nykyään melkein kaikki puhelimet hyväksyy e-simmin, ei tarvitse räpeltää minkään fyysisten korttien kanssa ja tuollainen on helppo netistä ostaa jo ennen reissua. Näin ainakin itse olen tehnyt jenkeissä ja kaukoidässä.
Joo tuota selvittelinkin, että olisi tietyissä kohteissa ihan hyvä. Oma matka vaan suuntautuu paikkaan jossa tuo on vähän niin ja näin, että pelittääkö, joten parempi turvautua perinteiseen liittymään
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 597
Dubaissa hiljattain käyneitä? Ajatuksissa ensi talvena Dubain reissu + risteily mutta rys.. venäläisten määrä mietityttää.. thaikkula kuulemma täynnä noita maailman omistajia. Ei viitsi lomaa pilata noiden syöpäläisten touhuja katsellessa ja molotusta kuunnellessa..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 844
Viestejä
4 243 913
Jäsenet
71 247
Uusin jäsen
seemo

Hinta.fi

Ylös Bottom