Lomamatkalle

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 407
Lopulta 1½ tunnin jonottelulla selvisi passihakemuksesta (nimmari ja sormet). Kymmenen hengen jono, osa tullut jo 45 min ennen puljun aukeamista. Kuulemma niukanlaisesti porukkaa tällä kertaa ja isompi suma alkaa kesän lähestyessä ihmisten herätessä passittomuuteensa. Palvelu oli kyllä ystävällistä ja reipasta ja passikin saapuu viikossa, eli suurin ongelma on tuo itse palvelun ruuhkautuminen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 184
Menen Tukholmaan kuun lopulla. Ilmeisesti käteinen ei toimi kaikkialla, että kannattaa olla luottokortti tai Swish-appi? Visa Electron kai toimii.

Voisin ostaa vaatteita, onko suositella kirpputoria keskustassa? :lol: Ja museo, jossa olisi keskiaikaista asetta ja haarniskaa? Voi suositella myös kohtuullisen edullista ravintolaa, missä on ruotsalaista ruokaa. Tai mitä tahansa muutakin ruokaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 407
Vuosia vuosia sitten pentuna kävin Vasa museossa, suosittelen. 1628 ei ihan osu keskiajalle, mutta varmasti mielenkiintoista nähtävää löytyy keskiajasta kiinnostuneelle. Jos ei ole tuttu tarina, niin sisältä löytyy neitsytmatkallaan uponnut Vasa sotalaiva.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
683
Vuosia vuosia sitten pentuna kävin Vasa museossa, suosittelen. 1628 ei ihan osu keskiajalle, mutta varmasti mielenkiintoista nähtävää löytyy keskiajasta kiinnostuneelle. Jos ei ole tuttu tarina, niin sisältä löytyy neitsytmatkallaan uponnut Vasa sotalaiva.
Mä kävin kans samaisessa joskus lapsena, enkä paljoa enää muistanut. Nyt sitten pari kuukautta sitten tuli käytyä uudemman kerran, ja pakko sanoa että näky oli kyllä vaikuttava. Harvemmin on aikuisena moista kokenut museoissa, mutta tämä kyllä veti suorastaan sanattomaksi. Erittäin hyvää työtä tehty, museo oli siisti ja tyylikäs muutenkin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
43
Menen Tukholmaan kuun lopulla. Ilmeisesti käteinen ei toimi kaikkialla, että kannattaa olla luottokortti tai Swish-appi? Visa Electron kai toimii.

Voisin ostaa vaatteita, onko suositella kirpputoria keskustassa? :lol: Ja museo, jossa olisi keskiaikaista asetta ja haarniskaa? Voi suositella myös kohtuullisen edullista ravintolaa, missä on ruotsalaista ruokaa. Tai mitä tahansa muutakin ruokaa.
Ruotsissa ei käy käteinen joka paikassa. Varsinkin ravintolat, pienet kaupat, kioskit ym. hyväksyvät vain kortin. Julkisissakaan ei voi maksaa käteisellä vain kortilla tai mobiililla.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 184
Mä kävin kans samaisessa joskus lapsena, enkä paljoa enää muistanut. Nyt sitten pari kuukautta sitten tuli käytyä uudemman kerran, ja pakko sanoa että näky oli kyllä vaikuttava. Harvemmin on aikuisena moista kokenut museoissa, mutta tämä kyllä veti suorastaan sanattomaksi. Erittäin hyvää työtä tehty, museo oli siisti ja tyylikäs muutenkin.
Ehkä käymme täällä. Tämä on vielä ihan keskustassa. Kiitos.
 
Liittynyt
14.04.2018
Viestejä
17
Onkos paikalla reppureissaajia, jotka osais suositella hyvää reppua, jonka saa lentokoneeseen käsimatkatavarana? Olen katsellut Ospreyn Farpoint 40 reppua, jonka pitäisi ainakin ilmoitettujen numeroiden mukaan mennä Finnairin käsimatkatavaroiden sallittuihin mittoihin.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
655
Itse maksan lähestulkoon kaiken Norskin visalla ja huomasin siinä sitten, että jos matkasta maksaa yli 50% sillä kortilla, kuuluu siihen Matka- ja peruutusvakuutus. Katselin sitten esimerkiksi Norskin noita ehtoja ja mitä korvataan niin omaan silmään näyttää aika samalta kuin mitä vakuutusyhtiöt tarjoavat. Ainoa mikä nyt ehkä osui silmään verrattuna vakuutusyhtiöiden omiin matkavakuutuksiin oli, että korkein vakuutussumma ei ehkä yhtä iso, jonka lisäksi osaan korvauksiin kuuluu omavastuu.

1681972943784.png

Tästä heräsi itselleni mieleen, että onko vakuutusyhtiöiden matkavakuutukset tarpeellisia perus viikon tai kahden lomaressailuun? Mulla on Turvasta tällä hetkellä sellainen 45€/vuosi eli ei se nyt hirveästi ole, mutta kaikkihan olisi kotiinpäin, jos tuostakin voisi päästä eroon.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 569
Itse maksan lähestulkoon kaiken Norskin visalla ja huomasin siinä sitten, että jos matkasta maksaa yli 50% sillä kortilla, kuuluu siihen Matka- ja peruutusvakuutus. Katselin sitten esimerkiksi Norskin noita ehtoja ja mitä korvataan niin omaan silmään näyttää aika samalta kuin mitä vakuutusyhtiöt tarjoavat. Ainoa mikä nyt ehkä osui silmään verrattuna vakuutusyhtiöiden omiin matkavakuutuksiin oli, että korkein vakuutussumma ei ehkä yhtä iso, jonka lisäksi osaan korvauksiin kuuluu omavastuu.



Tästä heräsi itselleni mieleen, että onko vakuutusyhtiöiden matkavakuutukset tarpeellisia perus viikon tai kahden lomaressailuun? Mulla on Turvasta tällä hetkellä sellainen 45€/vuosi eli ei se nyt hirveästi ole, mutta kaikkihan olisi kotiinpäin, jos tuostakin voisi päästä eroon.
Itsellä Turvassa myös samanlainen jatkuva mstkavakuutus vaikka korteissa on vakuutukset. Itse pidän vakuutusyhtiön vakuutusta parempana, saan vakuutukseen myös Suomessa tapahtuneet lääkärireissut kunhan olen vähintään 50km päässä kotoa. Myös noi ulkomailla tapahtuneet mielummin vakuutusyhtiöön. Tämänhetkistä tilannetta norskin vakuutuksista en ole edes tarkistanut mutta yhdessä vaiheessa heillä oli omavastuu jolloin yksittäistä pientä lääkärireissua ei edes kannattanut laittaa korttivakuutukseen. Usein ulkomailla lääkärireissun syy on jokin pikku asia.
 

Shiraus

Tukijäsen
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
454
Täällä myös korttivakuutus (OP Gold) sekä erillinen jatkuva matkustajavakuutus. Vakuutusyhtiön vakuutusta pidän parempana ja korttiversiota lähinnä "bonuksena".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
293
Onko porukka hakenut pitemmille matkavakuutuksille tarjouksia? "Normi" matkavakuutushan taitaa olla sen 90 päivää voimassa. Itse tarvitsisin nyt noin 7kk reissulle matkavakuutusta. Onko joku kysellyt noin pitkälle ajalle vakuutuksia? Missä hintaluokassa on pyöritty? Pitänee rueta ajoissa kyselemään tarjouksia ainakin.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
24
Onko porukka hakenut pitemmille matkavakuutuksille tarjouksia? "Normi" matkavakuutushan taitaa olla sen 90 päivää voimassa. Itse tarvitsisin nyt noin 7kk reissulle matkavakuutusta. Onko joku kysellyt noin pitkälle ajalle vakuutuksia? Missä hintaluokassa on pyöritty? Pitänee rueta ajoissa kyselemään tarjouksia ainakin.
Muistaakseni muutama vuosi sitten oli 30e/kk, kun oli ylitetty tuo 90 päivää.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 773
Onkos paikalla reppureissaajia, jotka osais suositella hyvää reppua, jonka saa lentokoneeseen käsimatkatavarana? Olen katsellut Ospreyn Farpoint 40 reppua, jonka pitäisi ainakin ilmoitettujen numeroiden mukaan mennä Finnairin käsimatkatavaroiden sallittuihin mittoihin.
Riippuu mitä repulta hakee. Onko tarkoitus kulkea reppuselässä pitkin kyliä vai tarkoituksena saada mahdollisimman paljon tavaraa kulkemaan käsimatkatavarana. Itselläni on ollut useamman vuoden jostain alesta ostettu tällainen: Equator 2.0 44L Backpack - 54x36x23cm

Reppu on maksimimitoilla ja jokseenkin neliskanttinen. Eli tavaraa mahtuu käytännössä niin paljon, kuin on mahdollista käsimatkatavaroissa kuljettaa. Tuo selässä on kyllä jo sellainen rinkkafiilis. Eli on mitoiltaan sen verran iso ettei se selässä tee mieli nähtävyyksiä kierrellä. Itse käytän tuota vain tavaran kuskaamiseen ja jätän sen sitten majapaikkaan, kun perille pääsee. Luulen, että tuon Ospreyn kanssa on ihan sama fiilis, kun on jokseenkin saman kokoinen. Jos itse on, toisin kuin minä, sellainen pari metrinen karpaasi, niin tilanne voi toki olla toinen eikä reppu tunnu isolta. Kannattaa käydä tuon kokoista reppua jossain testaamassa.

Toinen vaihtoehtohan on sitten hommata pyörillä kulkeva matkustamolaukku ja pienempi reppu, joka mahtuu penkin alle. Suurimmassa osassa koneita tuo yhdistelmä on sallittu ja tällöinkään ei tarvitse laukkua laittaa hihnalle.
 
Liittynyt
20.09.2022
Viestejä
31
Itse maksan lähestulkoon kaiken Norskin visalla ja huomasin siinä sitten, että jos matkasta maksaa yli 50% sillä kortilla, kuuluu siihen Matka- ja peruutusvakuutus. Katselin sitten esimerkiksi Norskin noita ehtoja ja mitä korvataan niin omaan silmään näyttää aika samalta kuin mitä vakuutusyhtiöt tarjoavat. Ainoa mikä nyt ehkä osui silmään verrattuna vakuutusyhtiöiden omiin matkavakuutuksiin oli, että korkein vakuutussumma ei ehkä yhtä iso, jonka lisäksi osaan korvauksiin kuuluu omavastuu.



Tästä heräsi itselleni mieleen, että onko vakuutusyhtiöiden matkavakuutukset tarpeellisia perus viikon tai kahden lomaressailuun? Mulla on Turvasta tällä hetkellä sellainen 45€/vuosi eli ei se nyt hirveästi ole, mutta kaikkihan olisi kotiinpäin, jos tuostakin voisi päästä eroon.
Itse käytän aina Finnair Plus Mastercardin matkavakuutusta, joka on voimassa itselle + mukana matkustaville perheenjäsenille (esim. puoliso ja lapset), kun maksaa 100% matkasta luottokortilla. Kaksi kertaa joutunut käyttämään vakuutusta, Egyptissä ruokamyrkytyksen takia lääkärikäynti tiputuksineen ja toisen kerran Yhdysvalloissa puhelin putosi ja näyttö halki. Molemmilla kerroilla olen itse maksanut luottokortilla 'vahingot' ja hakenut sitten jälkikäteen korvaukset Trygiltä (vakuutuksen myöntäjä). Tarvittaessa ennen matkaa saa myös haettua vakuutus Itsellä siis pelkkiä positiivisia kokemuksia näistä ja tämän takia en olekaan pitänyt enää jatkuvaa matkavakuutusta voimassa.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
681
Itse maksan lähestulkoon kaiken Norskin visalla ja huomasin siinä sitten, että jos matkasta maksaa yli 50% sillä kortilla, kuuluu siihen Matka- ja peruutusvakuutus. Katselin sitten esimerkiksi Norskin noita ehtoja ja mitä korvataan niin omaan silmään näyttää aika samalta kuin mitä vakuutusyhtiöt tarjoavat. Ainoa mikä nyt ehkä osui silmään verrattuna vakuutusyhtiöiden omiin matkavakuutuksiin oli, että korkein vakuutussumma ei ehkä yhtä iso, jonka lisäksi osaan korvauksiin kuuluu omavastuu.



Tästä heräsi itselleni mieleen, että onko vakuutusyhtiöiden matkavakuutukset tarpeellisia perus viikon tai kahden lomaressailuun? Mulla on Turvasta tällä hetkellä sellainen 45€/vuosi eli ei se nyt hirveästi ole, mutta kaikkihan olisi kotiinpäin, jos tuostakin voisi päästä eroon.
Itsellä Turvassa myös samanlainen jatkuva mstkavakuutus vaikka korteissa on vakuutukset. Itse pidän vakuutusyhtiön vakuutusta parempana, saan vakuutukseen myös Suomessa tapahtuneet lääkärireissut kunhan olen vähintään 50km päässä kotoa. Myös noi ulkomailla tapahtuneet mielummin vakuutusyhtiöön. Tämänhetkistä tilannetta norskin vakuutuksista en ole edes tarkistanut mutta yhdessä vaiheessa heillä oli omavastuu jolloin yksittäistä pientä lääkärireissua ei edes kannattanut laittaa korttivakuutukseen. Usein ulkomailla lääkärireissun syy on jokin pikku asia.
Mulla on myös jatkuva vakuutusyhtiöstä. Syynä on juuri se, että muulloin kun tuolla luottokortilla maksetut matkat on vakuutus voimassa. Jos noita tulee edes yksi vuodessa, niin sitä varten joutuu sitten kuitenkin erikseen ottamaan. Jos taas kaikki matkat jotka teet on maksettu tuolla, niin on tuo ihan hyvä vakuutus. Se korvaa juuri ne pahimmat paikat, eli jos jotain isompaa sattuu. Nuo vakuutusyhtiöiden on taas "parempia", eli omavastuut pienempiä ja kattavuus on yleensä laajempi, esim nyrjätänyt nilkka ja siteet menee helposti korvatuksi. tuossa menee se omavastuuseen, mutta kun sen tiedostaa, niin kaikki hyvin. Ja peruuntuneen matkan yläraja on tuossa 5000€, joka ei ole paljon jos 4 henkinen perhe matkustaa. Eikun tuohan ei kata lapsia. Mun jatkuvassa kaikki alle 21v? lapset samalla matkalla kuuluu jatkuvan hintaan.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 502
Jännä muuten että Pohjolan matkavakuutuksen myöntää Pohjola Vakuutus Oy mutta OP Gold kortin kautta tulevan matkavakuutuksen myöntäjä on Inter Partner Assistance SA / AXA.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
911
Jännä muuten että Pohjolan matkavakuutuksen myöntää Pohjola Vakuutus Oy mutta OP Gold kortin kautta tulevan matkavakuutuksen myöntäjä on Inter Partner Assistance SA / AXA.
Ja Platiniumissa (50e/kk) taas Pohjola. Eikä tarvitse edes maksaa matkaa tai majoitusta luotolla. Riittää kun kortti on voimassa.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
79
Muistatko mistä firmasta otit vakuutuksen?
Kiinnostas itseäki tää saako tämmöstä vakuutusta otettua. Toi 30e kk ei kuulosta pahalta. Aiemmin oon sen 90 päivän jälkeen hakenu vaan lisä aikaa ja se on sit huomattavasti kalliimpi tais seuraavalle 3 kuukaudelle viimeks olla jotai 220e tjms
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
79
Onhan toi nyt ihan törkykallista. Samaan hintaan saa paikallisella simillä kymmeniä gigoja. Tulevaan thaimaan reissuun tulee otettua eSim joka voimassa 30 päivää ja sisältää 50Gt dataa 5G verkossa. Hinta 22€.
mistä saa tämmösen datapaketin eSiminä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 737
Onko porukka hakenut pitemmille matkavakuutuksille tarjouksia? "Normi" matkavakuutushan taitaa olla sen 90 päivää voimassa. Itse tarvitsisin nyt noin 7kk reissulle matkavakuutusta. Onko joku kysellyt noin pitkälle ajalle vakuutuksia? Missä hintaluokassa on pyöritty? Pitänee rueta ajoissa kyselemään tarjouksia ainakin.
Kannattaa varmaan ottaa joltain ei-suomalaiselta firmalta ts. joku euroopassa toimiva jolla iso pooli niin hintakin fiksumpi.

Esim sukellukseen liittyen DANin vakuutus decadin suomiyhtiötä halvempi ja tuohon ainakin sai joskus lisärahalla jonkun vuoden reissun (muistaakseni vaati juurikin vuoden välein ”kotiin paluuta”) kylkee ja sitten vielä lisärahalla sitä sai laajennettua koskemaan ei sukeltavia perheenjäseniä. Hinta koko paketille oli silloin joku 500€ (nyt näemmä sport gold/family (1+3) 365 extension+itselle sama 365 on 1000€ eikä viissin vaadi käyntiä kotona tuon jälkeen eli voit olla reissussa vaikka 3 vuotta putkeen).

Mutta siis vastaava mutta ilman tuollaista ”extreme” pohjaa löytynee useita. Eikä mikään tietysti estä ottamassa tollasta sukellusvakuutustakin vaikka ei edes sukella se vaan tuo jonkun 100-200€ pohjahintaa. Eli tuosta tonnista saa nyt jotain käsitystä mitä nuo maksaa maailmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 737
Itse käytän aina Finnair Plus Mastercardin matkavakuutusta, joka on voimassa itselle + mukana matkustaville perheenjäsenille (esim. puoliso ja lapset), kun maksaa 100% matkasta luottokortilla. Kaksi kertaa joutunut käyttämään vakuutusta, Egyptissä ruokamyrkytyksen takia lääkärikäynti tiputuksineen ja toisen kerran Yhdysvalloissa puhelin putosi ja näyttö halki. Molemmilla kerroilla olen itse maksanut luottokortilla 'vahingot' ja hakenut sitten jälkikäteen korvaukset Trygiltä (vakuutuksen myöntäjä). Tarvittaessa ennen matkaa saa myös haettua vakuutus Itsellä siis pelkkiä positiivisia kokemuksia näistä ja tämän takia en olekaan pitänyt enää jatkuvaa matkavakuutusta voimassa.
Nämä korttivakuutukset on siitä huolimatta ongelmallisia
- mitäs jos kaveri maksaa teidän lennot ja sä maksat teidän hotellin (oletetaan nyt että kortit on eri eli sulla tuo finski ja kaverilla norski)?
- jos vaaditaan 100% maksua niin jos vuokraat paikanpäällä auton ja ostat siihen bensaa käteisellä niin onko 100% maksettu
- mitäs jos itse et maksa matkasta mitään (kaverit järkkäsi vaikka polttarit viroon)

Noissa on niin paljon epäilyttäviä yksityiskohtia että itse en ainakaan tuollaisella 100% maksuvaatimuksella lähtisi, 50% maksuvaatimus täyttyy hyvin jos itse maksat lennon ja majoituksen. Ketää ei joku paskatauti kiinnosta ja niitä korvattaneen "hövelisti" mutta sitten kun pitäisi maksaa 100ke maksava leikkaus kohteessa x ja päälle 100ke ambulanssilento kotimaahan niin kappas kun nuo prosentit alkaa kiinnostamaan ja silloin voi jäädä isohko mustapekka käteen.

Itse olen nordean kortista aikoinaan tuota kysynyt tämän tyylisillä kysymyksillä:
1) matkustan helsingistä tampereelle ja olen tankannut auton viimeksi 3 viikkoa sitten (en tiedä millä kortilla), millä ehdoilla vakuutus on voimassa
1a: jos tankkaan matkan alussa kortilla arviolta matkan tarvitseman määrän polttoainetta niin onko vakuutusvoimassa
1b: entäs jos lähtiessä tankki on niin täynnä että en voi tankata lisää ja kesken matkan sattuu jotain enkä ole vielä ehtinyt tankkaamaan sitä ennen

Näihin tuli vastaukseksi käytännössä "asiat katsotaan tapauskohtaisesti", joka tarkoittanee juurikin sitä että tutkitaan sitä sun kortin yleismaailmallista käyttöä ja jos pitää ripuli korvata niin se maksetaan mutta kohdassa 1b alkaa ämpyily jos pitäisi maksaa 10ke korvauksia.
 
Liittynyt
20.09.2022
Viestejä
31
Nämä korttivakuutukset on siitä huolimatta ongelmallisia
- mitäs jos kaveri maksaa teidän lennot ja sä maksat teidän hotellin (oletetaan nyt että kortit on eri eli sulla tuo finski ja kaverilla norski)?
- jos vaaditaan 100% maksua niin jos vuokraat paikanpäällä auton ja ostat siihen bensaa käteisellä niin onko 100% maksettu
- mitäs jos itse et maksa matkasta mitään (kaverit järkkäsi vaikka polttarit viroon)

Noissa on niin paljon epäilyttäviä yksityiskohtia että itse en ainakaan tuollaisella 100% maksuvaatimuksella lähtisi, 50% maksuvaatimus täyttyy hyvin jos itse maksat lennon ja majoituksen. Ketää ei joku paskatauti kiinnosta ja niitä korvattaneen "hövelisti" mutta sitten kun pitäisi maksaa 100ke maksava leikkaus kohteessa x ja päälle 100ke ambulanssilento kotimaahan niin kappas kun nuo prosentit alkaa kiinnostamaan ja silloin voi jäädä isohko mustapekka käteen.

Itse olen nordean kortista aikoinaan tuota kysynyt tämän tyylisillä kysymyksillä:
1) matkustan helsingistä tampereelle ja olen tankannut auton viimeksi 3 viikkoa sitten (en tiedä millä kortilla), millä ehdoilla vakuutus on voimassa
1a: jos tankkaan matkan alussa kortilla arviolta matkan tarvitseman määrän polttoainetta niin onko vakuutusvoimassa
1b: entäs jos lähtiessä tankki on niin täynnä että en voi tankata lisää ja kesken matkan sattuu jotain enkä ole vielä ehtinyt tankkaamaan sitä ennen

Näihin tuli vastaukseksi käytännössä "asiat katsotaan tapauskohtaisesti", joka tarkoittanee juurikin sitä että tutkitaan sitä sun kortin yleismaailmallista käyttöä ja jos pitää ripuli korvata niin se maksetaan mutta kohdassa 1b alkaa ämpyily jos pitäisi maksaa 10ke korvauksia.
Ei tämä nyt noin vaikeaa ole, jos osaa lukea vakuutusehtoja. Vakuutusehdot ovat hyvin simppelit tämän kortin tapauksessa: "Finnair Plus Mastercard -korttiin kuuluu maksuton ulkomaanmatka- ja käteisnostoturvavakuutus. Kun maksat ulkomaanmatkasi kokonaan (100 %) Finnair Plus Mastercard -kortin maksuaika- tai luotto-ominaisuudella."

1. Ei ole kotimaan matkavakuutus
2. Saat paikanpäällä vuokrata auton vaikka oravannahoilla, ei vaikuta matkavakuutukseen
3. Ei tietenkään ole voimassa, jos joku muu maksaa hotellin ja itse maksat lennot, koska et ole maksanut ulkomaanmatkaa kokonaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Ei tämä nyt noin vaikeaa ole, jos osaa lukea vakuutusehtoja. Vakuutusehdot ovat hyvin simppelit tämän kortin tapauksessa: "Finnair Plus Mastercard -korttiin kuuluu maksuton ulkomaanmatka- ja käteisnostoturvavakuutus. Kun maksat ulkomaanmatkasi kokonaan (100 %) Finnair Plus Mastercard -kortin maksuaika- tai luotto-ominaisuudella."

1. Ei ole kotimaan matkavakuutus
2. Saat paikanpäällä vuokrata auton vaikka oravannahoilla, ei vaikuta matkavakuutukseen
3. Ei tietenkään ole voimassa, jos joku muu maksaa hotellin ja itse maksat lennot, koska et ole maksanut ulkomaanmatkaa kokonaan
Joo kyllä nuo säännöt aika selvästi on avattu. Muistaakseni Danskella riitti just yli 50% reissun hinnasta luottokortilla maksettuna matkavakuutuksen jne. saamiseksi.
 

Shiraus

Tukijäsen
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
454
OP Goldissa on myös 50% vaatimus. Ja kortti sisältää kaksi lounge-käyntiä vuodessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
OP Goldissa on myös 50% vaatimus. Ja kortti sisältää kaksi lounge-käyntiä vuodessa.
Totta. Nyt oon OP:ssa mutta otin lainanvaihdon yhteydessä sen proletariaatti-kortin kun en tajunnut ettei toimi ihan samoin kuin aiempi Dansken Gold. Niin jos tuossa on lomareissua tms tulossa näkyviin niin pitänee napata kanssa tuo OP Gold ennen sitä niin saa vakuutukset hoidettua sitä kautta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 783
Meillä oli ennen koronaa matkavakuutukset kaikilla, mutta koronan aikana hinnat nousi jostain 40e/v/hlö -> 70-80e/v niin aattelin että mitäs vittua. Ilmeisesti jengi matkusteli niin helvetisti 2v että piti hintoja nostaa...

Nyt mennää lomalle sitten OP Goldin vakuutuksella ja 100% maksettu kortilla..
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
911
Miten käytännössä maksatte esimerkiksi sen 50% kortilla? Toki voi maksaa sen 100%, mutta jos miettii jotain kotimaan matkailua, aika harvoin on tullut vastaan vaihtoehtoa maksaa kortilla. Etenkin, kun etukäteen varaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 737
Ei tämä nyt noin vaikeaa ole, jos osaa lukea vakuutusehtoja. Vakuutusehdot ovat hyvin simppelit tämän kortin tapauksessa: "Finnair Plus Mastercard -korttiin kuuluu maksuton ulkomaanmatka- ja käteisnostoturvavakuutus. Kun maksat ulkomaanmatkasi kokonaan (100 %) Finnair Plus Mastercard -kortin maksuaika- tai luotto-ominaisuudella."

1. Ei ole kotimaan matkavakuutus
2. Saat paikanpäällä vuokrata auton vaikka oravannahoilla, ei vaikuta matkavakuutukseen
3. Ei tietenkään ole voimassa, jos joku muu maksaa hotellin ja itse maksat lennot, koska et ole maksanut ulkomaanmatkaa kokonaan
On noissa silti(kin) tulkinnanvaraisuutta.

A)Matkustat kuukaudeksi thaimaahan, sinne mennessä sulla ei ole majoitusta hankittuna ja hommaat lennot kortilla, onko vakuutus voimassa vaiko eikö ole ja vaikuttaako siihen jotenkin paikan päältä hankkimasi majoitus? Jos esim. maksat 60% majoituksesta kortilla ja loput käteisellä niin onko vakuutus voimassa vain noilla korttimaksupäivillä/ei ollenkaan/koko ajan?
B) "ahkeran ostajan etuna" saatu ilmainen tallinnan matka jossa ehkä maksat yön tallinnassa kortilla tai olet kokonaan laivassa? Jos ei korvaa, niin entäs jos nuo kaikki "ahkeran ostajan etuun" tehdyt ostokset on tehty ko. kortilla jolloin matka de-facto on maksettu kortilla?
C) Sulla on vaihtolento siten että seuraava kone lähtee kaupungin toiselta kentältä (lontoo, bangkok jne) Eli vaikkapa HEL-LHR/STN-määränpää. Vaihdat kenttää taksilla/julkisilla ja maksat sen käteisellä, miten käy vakuutuksen? Siirtymä HEL-määränpää välillä ko. tapauksessa on kiistatta osa pakollista matkaa ts. se ei vertaudu siihen että määränpäässä vedät sight seeingin paikallisbussilla.

Tuollaisia rajatapaus skenaarioita on mielinmäärin eivätkä ehdot niitä etukäteen avaa sillä varmuudella että asiaan voisi luottaa - eikä näihin saa (sitovaa) vastausta edes asiakaspalvelusta. Kuten sanoin aiemmin niin 50% maksuvaatimus täyttyy paljon helpommin ja sellaisen kanssa jonnekin voisi uskaltaa lähteä, mutta itse en matkustaisi tuollaisella 100% vaatimuksella mihinkään.

"oikea matkavakuutus" kuitenkin maksaa vain luokkaa 40e ja on voimassa kotimaassa sekä ulkomailla riippumatta siitä kuka maksoi matkan, ketä majoituksen, siksi ainakin itse pidän sellaista ja mahdollinen korttivakuutus on vain ylimääräinen bonus.
Joo kyllä nuo säännöt aika selvästi on avattu. Muistaakseni Danskella riitti just yli 50% reissun hinnasta luottokortilla maksettuna matkavakuutuksen jne. saamiseksi.
vakuutuksissa se "aika selkeästi" ei vaan valitettavasti riitä siinä vaiheessa kun aletaan kaipaamaan maksajaa sille 10ke-300ke laskulle.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
24
Kiinnostas itseäki tää saako tämmöstä vakuutusta otettua. Toi 30e kk ei kuulosta pahalta. Aiemmin oon sen 90 päivän jälkeen hakenu vaan lisä aikaa ja se on sit huomattavasti kalliimpi tais seuraavalle 3 kuukaudelle viimeks olla jotai 220e tjms
Piti kaivella vanhat laskut vielä esille ja varmistaa mitä olin maksanut 2019. Summa oli 120€ + matkatavarat 60e = 180€.
Edit. Pohjolasta oli vakuutus
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
...kotimaan matkailua, aika harvoin on tullut vastaan vaihtoehtoa maksaa kortilla. Etenkin, kun etukäteen varaa.
Mitä? Itse en edes muista milloin olisin viimeksi kotimaanmatkailussa maksanut käteisellä, vaan aina kaikki kortilla.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
911
Millä majoitus-sivulla ei onnistu luottokortilla maksaminen nykyisin?
Totta, eräs palvelu mikä tuli mieleen olikin nyt mahdollistanut tämän. Hyvä, jos suurin osa onnistuu.
Entäpä ne tilanteet, missä maksetaan hotelli lähtöpäivänä?
Tai sitten vaikkapa yksityiseltä varattu mökki, yleensä maksu käteinen tai mobilepay.
Pahoittelen, menee jo vähän aiheen viereen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 737
Totta, eräs palvelu mikä tuli mieleen olikin nyt mahdollistanut tämän. Hyvä, jos suurin osa onnistuu.
Entäpä ne tilanteet, missä maksetaan hotelli lähtöpäivänä?
Tai sitten vaikkapa yksityiseltä varattu mökki, yleensä maksu käteinen tai mobilepay.
Pahoittelen, menee jo vähän aiheen viereen.
No ei se mene mielestäni asian viereen, toki jos kotimaassa jotain sattuu niin se vakuutuksen olemassa olo ei ole lähellekään niin tärkeä kuin jos jotain sattuu papua-uusi-guineassa sillä kotimaassa kunnallinen terveydenhuolto joutuu sut kasaan parsimaan (ja tapaturmavakuutuksen kautta voi käydä kipsauttamassa kinttunsa yksityisellä). Mutta siis olennaista on että juurikin tämmöisissä esimerkeissä edes kortin 50% maksuvaatimus ei täyty ja täten sulla ei ole vakuutusta ja näitä skenaariota on lähes rajaton määrä ja mikä pahinta niin ei sitä kuitenkaan tule jokaisen tapahtuman osalta itse edes mietittyä että onko se nyt voimassa vaiko eikö ole ja sitten se tulee 'yllätyksenä'.

Hyvä esimerkki esim. tuo mökki yksityiseltä, käsittääkseni "oikean vakuutuksen" tapauksessa kun saat ennen lähtöä minkä tahansa sairauden (joka tekee sinne mökille lähdöstä ei niin mielekästä) niin lääkärintodistusta vastaan saat mökkirahat takas vakuutusyhtiöltä, "korttivakuutuksella" se käyttämätön mökkiviikko jäi itselle maksettavaksi -> tuossa on jo heti 10v-20v "oikean vakuutuksen" maksut 'säästetty'.
 

Enitax

♠ ♦ ♣ ♥
Tukijäsen
Team AMD
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
59
Onko porukka hakenut pitemmille matkavakuutuksille tarjouksia? "Normi" matkavakuutushan taitaa olla sen 90 päivää voimassa. Itse tarvitsisin nyt noin 7kk reissulle matkavakuutusta. Onko joku kysellyt noin pitkälle ajalle vakuutuksia? Missä hintaluokassa on pyöritty? Pitänee rueta ajoissa kyselemään tarjouksia ainakin.
Itse olin viime vuoden helmikuun alusta jouluun reissaamassa ja otin tuolle ajalle TrueTravellerilta vakuutuksen:
True Value (koko maailma poislukien p-amerikka) + Adventure Pack + Baggage Add-On + Excess Waiver + Trekking in Nepal 1.2.2022-31.12.2022
555,93€

Jossain vaiheessa alkukesää alkoi tulevaisuudessa näkymään autolla ajelua, joten otin tuohon vielä loppuvuodeksi omavastuuturvan:
Collision Damage Waiver Excess, 7.7.2022-31.12.2022
55,19€


Valitettavasti palvelun laadusta ei voi antaa kommentteja, kun onnistuin koko vuoden selviämään ilman kolhuja, sairasteluita tai hukattuja laukkuja (kolme kertaa olin jo täyttämässä hävärikaavaketta, mutta niin se laukku vaan jostain vielä löytyi).
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
171
Millainen tenttaus Yhdysvaltojen päässä on lääkkeiden osalta? Pyytävätkö tullissa näyttämään repun tai kysyvätkö onko lääkkeitä mukana? Itsellä lähinnä allergialääke ja Vi-Siblin, joista jälkimmäistä tulee käytettyä ajoittaisen mahakivun lievittäjänä. Kumpaankin kyllä resepti löytyy, mutta jälkimmäisen lääkkeen tuoteseloste on suomeksi, myös apteekista saadussa englanninkielisessä reseptissä, joten mietin aiheutuuko tuosta suurempaakin ongelmaa. Myös annostus näköjään lukee suomeksi molempien lääkkeiden englannin kielisessä reseptissä.
Euroopassa reissatessa näitä ei ole koskaan sen kummemmin tarkisteltu, mutta nyt ajattelin että olisi paikallaan ottaa selvää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 769
Onko kukaan käynyt viime aikoina Egyptissä, etenkin Kairossa? Kannattaako vaihtaa paljonkin käteistä paikalliseksi valuutaksi vai käykö kortti yleisesti? Suunnitelmiin kuuluu muutakin kuin vain tunnetuimmat turistikohteet. Edellisestä visiitistä on 13 vuotta vierähtänyt ja silloin käteinen oli aika must lähes joka puolella.

Mites liikkuminen? Paljon netissä tuntuvat suosittelevan Uberia, mutta onko kokemusta onko paljonkin kätevämpi tai halvempi kuin perustaksi?
Egyptin reissu takana, ja ajattelin tähän kommentoida siltä varalta, että joku muukin on matkaa suunnittelemassa. Kortti kävi Kairossa lähes tulkoon kaikkialla. Kaikkien pyramidien (3 eri aluetta), hautojen, temppeleiden ja museoiden pääsymaksut sai maksettua kortilla, samoin pitkän matkan busseihin sai liput maksettua kortilla. Hotellista tosiaan löytyi automaatti ja visalla vaihtokurssi oli parempi kuin pankeissa. Käteistä Kairossa tarvitsi lähinnä tippeihin ja joihinkin ihan satunnaisiin ostoksiin. Muualla tuntuivat edelleen suosivan käteistä.

Uber oli tosiaan aivan ehdoton. Todella helppoa, luotettavaa ja halpaa oli kulkeminen. Pisin odotusaikakin taisi olla 4min. Tavallista taksia piti käyttää ainoastaan yhden kerran, kun uber-kuskit eivät halunneet niin pitkää keikkaa heittää. Tinkaamisesta huolimatta jouduttiin taksille maksamaan nelinkertainen summa uber-appin ilmoittamaan hintaan verrattuna.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
670
Millainen tenttaus Yhdysvaltojen päässä on lääkkeiden osalta? Pyytävätkö tullissa näyttämään repun tai kysyvätkö onko lääkkeitä mukana? Itsellä lähinnä allergialääke ja Vi-Siblin, joista jälkimmäistä tulee käytettyä ajoittaisen mahakivun lievittäjänä. Kumpaankin kyllä resepti löytyy, mutta jälkimmäisen lääkkeen tuoteseloste on suomeksi, myös apteekista saadussa englanninkielisessä reseptissä, joten mietin aiheutuuko tuosta suurempaakin ongelmaa. Myös annostus näköjään lukee suomeksi molempien lääkkeiden englannin kielisessä reseptissä.
Euroopassa reissatessa näitä ei ole koskaan sen kummemmin tarkisteltu, mutta nyt ajattelin että olisi paikallaan ottaa selvää.
Ikinä ei ole kukaan kysynyt mitään vaikka on itsellänikin ollut reseptilääkkeitä. Toki varmasti on myös niitä tapauksia, että reppu nuohotaan, mutta itselläni ei näistä ole kokemusta. Olen käynyt jenkeissä vajaa kymmenen kertaa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 054
Kai tätä threadiä voi lainata vaikka kyseessä on kotimaan matkailu.

Mitäs nörttiporukalle olisi nähtävää Helsingissä?

Kaivoin vähän netistä paikkoja, mutta tuleeko muita mieleen?
Poromagia
Fantasiapelit
Alnilam
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
117
Kai tätä threadiä voi lainata vaikka kyseessä on kotimaan matkailu.

Mitäs nörttiporukalle olisi nähtävää Helsingissä?

Kaivoin vähän netistä paikkoja, mutta tuleeko muita mieleen?
Poromagia
Fantasiapelit
Alnilam
Arkade on ihan hauska paikka, pelibaari Punavuoressa. Paljon lauta- ja videopelejä, kivoja drinkkejä ja mukava miljöö
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
681
Burger Dojo Fennia - mäkkärin sijasta. En ole vielä käynyt itsekkään, mutta suunnitelmissa.
Kampin kauppakeskus ja siellä on lautapelit.fi, konsolipelit.net ja neljännessä kerroksessa koko kerroksen Muji, japanilainen kauppa.
Extraball pelihalli - flippereitä pääsee pelaamaan, jos sattuu olemaan avoimet ovet päivä.
Sugoi | Pelihalli Helsingissä - pelikoneita.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 382
Mites noi TUI:n Bamsekerhot sun muut on järkätty hotelleilla, jääkö niistä ulos jos bookkaa hotellin suoraan eikä TUI:n kautta?

Niitähän markkinoidaan "TUI:n hotelleina", mutta eiväthän ne oikeasti ole muuta kuin niiden kumppanihotelleja. Oltiin joskus jossain resortissa joka näytti olevan jonkin ison saksalaisen matkanjärjestäjän kumppanihotelli, mutta niiden kaikki ohjelma oli kyllä kaikille hotellivieraille, ei pelkästään matkapakettilaisille, mutta onkohan TUI:n kanssa sitten niin että jos menee niiden ohi niin on hotellissa B-luokan asiakas :hmm:

Lähinnä siis siksi että TUI:n lentovaihtoehdot on taas kerran sysipaskat, eikä se tarjoa mitenkään järkevästi reittilentovaihtoehtoa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 726
Mites noi TUI:n Bamsekerhot sun muut on järkätty hotelleilla, jääkö niistä ulos jos bookkaa hotellin suoraan eikä TUI:n kautta?

Niitähän markkinoidaan "TUI:n hotelleina", mutta eiväthän ne oikeasti ole muuta kuin niiden kumppanihotelleja. Oltiin joskus jossain resortissa joka näytti olevan jonkin ison saksalaisen matkanjärjestäjän kumppanihotelli, mutta niiden kaikki ohjelma oli kyllä kaikille hotellivieraille, ei pelkästään matkapakettilaisille, mutta onkohan TUI:n kanssa sitten niin että jos menee niiden ohi niin on hotellissa B-luokan asiakas :hmm:

Lähinnä siis siksi että TUI:n lentovaihtoehdot on taas kerran sysipaskat, eikä se tarjoa mitenkään järkevästi reittilentovaihtoehtoa.
Riippuu varmaan varaustilanteesta. Lähtökohtaisesti ne lasten kerhot ovat kuitenkin aika kakkelia ja lisäksi siellä puhutaan about kaikkia muita kieliä paitsi suomea, eli kovin paljosta ei jää paitsi, vaikka ei niihin lasta laittaisikaan.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
93
Kesäkuussa menossa vaimon kanssa Varsovaan viideksi yöksi. Onko vinkkejä hyvästä kohtuuhintaisesta hotellista sekä mitä tuolla kannattaisi tehdä/nähdä?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 367
Kesäkuussa menossa vaimon kanssa Varsovaan viideksi yöksi. Onko vinkkejä hyvästä kohtuuhintaisesta hotellista sekä mitä tuolla kannattaisi tehdä/nähdä?
Jos Toinen maailmansota kiinnostaa, niin Varsova on täynnä muistomerkkejä tienkulmissa, missä on tapahtunut jotain sodan aikana. Varsovan ghetosta ei ole mitään ihmeellistä säilynyt. Koko kaupunkihan tuhottiin aika täydellisesti sodan aikana. Siellä on kuitenkin jotain tiiliseiniä säilynyt jotka on aika karuja, yksikin seinä on niin täynnä luotien/räjähteiden reikiä ettei mitään määrää. Yhdessä sodan aikaisessa vankilassa käytiin tutustumassa, ei ollut säilynyt kuin maan alla ollut vankila. Kyllä siellä kateltavaa riittää ja Zywiec on hyvää kaljaa!
 
Liittynyt
25.11.2022
Viestejä
17
Onkos kellään ajantasaista tietoa Mallorcan hyttystilanteesta? Netistä löytyy paljon artikkeleja, jotka varoittelevat äkäisistä tiikerihyttysistä. Uskaltaako sinne nyt matkustella?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 301
Viestejä
4 219 236
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom