Lomamatkalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos kellään ajantasaista tietoa Mallorcan hyttystilanteesta? Netistä löytyy paljon artikkeleja, jotka varoittelevat äkäisistä tiikerihyttysistä. Uskaltaako sinne nyt matkustella?
En ole tämän vuoden hyttystilannetta seurannut enkä ole siellä ikinä tähän aikaan ollut.
Sen sijaan viime elokuussa oltiin siellä S'Albuferan luonnonpuiston vieressä hotellissa, ja monien keskustelujen perusteella siellä oli monet britit ainakin syöty lähes elävältä.

Parikymmentä kertaa käynyt tuolla saarella, enkä kyllä kokenut sen kummempaa elävältä syömistä kuin ennenkään.
 
Kesäkuussa menossa vaimon kanssa Varsovaan viideksi yöksi. Onko vinkkejä hyvästä kohtuuhintaisesta hotellista sekä mitä tuolla kannattaisi tehdä/nähdä?
AIkanaan oltiin Polonia Palacessa. Ihan mukavalla sijainnilla oli ainakin omaan makuun, eikä hotellissakaan valittamista. Aamupalalla sai kuohuviiniä ja vodkaa -- sitä sai kaataa ihan itse, niin paljon kuin kehtasi. Onhan se päivä pitkä, kun yrittää välttää laskuhumalan aamupäivästä alkaen. :darra:
 
Montenegro... suosituksia missä kannattaa ilman muuta käydä
Jos pitää yhtään aktiviteeteista lomalla, niin suosittelen Tara-joen koskenlaskua. Maisemat ovat häkellyttävät ja koskenlasku mukavaa puuhaa (ei tarvitse olla mitään kokemusta, riittää kun mela pysyy kädessä). Lähdimme tällaiselle 'paikallisoppaiden myymälle ryhmämatkalle' Budvasta ja oli sellainen päivän reissu, eli aamusta lähtö ja iltapäivällä paluu.
 
Jos pitää yhtään aktiviteeteista lomalla, niin suosittelen Tara-joen koskenlaskua. Maisemat ovat häkellyttävät ja koskenlasku mukavaa puuhaa (ei tarvitse olla mitään kokemusta, riittää kun mela pysyy kädessä). Lähdimme tällaiselle 'paikallisoppaiden myymälle ryhmämatkalle' Budvasta ja oli sellainen päivän reissu, eli aamusta lähtö ja iltapäivällä paluu.

auto on koko viikon käytössä.. kannattaako ennemmin ottaa tuollainen opastettu reissu? toi kuulostaa pirun kivalta.. mitä maksoi?
 
auto on koko viikon käytössä.. kannattaako ennemmin ottaa tuollainen opastettu reissu? toi kuulostaa pirun kivalta.. mitä maksoi?
Näin äkkiseltään suosittelisin opastettua, sillä välineiden vuokraus, niiden kuljettaminen yms. on varmasti yksi pirunmoinen urakka ja ei ole tietoa, että miten sieltä lähtöpisteeltä voi vai voiko ylipäätään vuokrata väleineistöä. Lisäksi retkessä ylitettiin Bosnian raja (joki kulkee Bosnian ja Montenegron rajalla) ja en tiedä, että miten tuo menisi ei-opastetulla-matkalla. Muistaakseni se maksoi jotakin noin 45 euroa per henkilö sisältäen oikeastaan kaiken mitä tarvitsee (mm. kaikki välineet, lounaan, kuljetukset, vesitiiviin pussin kännykälle). Näitä matkoja pystyi varaamaan 'myyntipisteistä', joissa myytiin paljon muitakin opastettuja matkoja. Varattaessa kertovat, että mitä kannattaa ottaa mukaan.
 
Näin äkkiseltään suosittelisin opastettua, sillä välineiden vuokraus, niiden kuljettaminen yms. on varmasti yksi pirunmoinen urakka ja ei ole tietoa, että miten sieltä lähtöpisteeltä voi vai voiko ylipäätään vuokrata väleineistöä. Lisäksi retkessä ylitettiin Bosnian raja (joki kulkee Bosnian ja Montenegron rajalla) ja en tiedä, että miten tuo menisi ei-opastetulla-matkalla. Muistaakseni se maksoi jotakin noin 45 euroa per henkilö sisältäen oikeastaan kaiken mitä tarvitsee (mm. kaikki välineet, lounaan, kuljetukset, vesitiiviin pussin kännykälle). Näitä matkoja pystyi varaamaan 'myyntipisteistä', joissa myytiin paljon muitakin opastettuja matkoja. Varattaessa kertovat, että mitä kannattaa ottaa mukaan.

Ok. Kiitos tästä vastauksesta. Taidan ottaa ryhmämatkat niin pääsee helpommalla. Eipä tullut tarpeeksi ajateltua että mitä säätämistä toikin vois olla jos omalla autolla menee
 
Tuohon aikaisempaan matkavakuutuskeskusteluun sen verran, että kannattaa miettiä hetki ihan käytännön toimivuutta vakuutusehtojen lisäksi. Ainakin omakohtainen kokemus niin suomalaisesta matkavakuutuksesta [3päivää tapahtuneesta ja rahat tilillä] vs ryhmävakuuttaja eli bank norwegian nykyinen matkavakuutus [kuukauden päästä hakemuksesta käsittely, joka oli siis hyvin epämääräinen sähköposti jossa kerrotaan ettei vakuutus korvaa tapahtunutta. Ei mitään mainintaa miksei tms. Reklamaatioon vastattiin taas kuukauden päästä ja mainittiin, että reklamaatio käsitellään jossain kokouksessa. Parin viikon päästä rahat tuli tilille, ei mitään virallista vakuutuspäätöstä tms.

Eihän tuollainen pari tonnia maailmaa kaada, mietin vaan jos joutuisi isommista rahoista alkaa vääntämään noin epämääräisen firman kanssa. Tokihan suomalaisetkin yhtiöt venyttävät sääntöjä, mutta tuntisin nykyään hiukan turvallisemmaksi olon jonkun suomalaisen vakuuttajan lipun alla.
 
Parin viikon päästä tarkoitus lähtä autolla reissuun yksin, reitti olisi noin Tallinnasta Via Baltican kautta Puolan Zakopaneen. Viro ja Latvia menee aikalailla läpi ajamalla, mutta sen jälkeen alkaa tuntematon osuus. Onko teillä ehdotella hyviä nähtävyyksiä matkan varrella ja myös mitä kannattaa siellä päin maistella ehdottomasti. Yritän hieman vältellä noita isoja kaupunkeja, kuten Varsovaa.

Auschwitz ja Zakopane on nyt jo listassa, missä käyn. Tää on tosiaan aika ex tempore reissu, eilen vasta sain idean päähän ja samantien ostin liput laivaan.

Yritys on myös samalla pitää budjetti alhaisena, joten farmariautossa tulee nukuttua lähes kaikki yöt. Väsään kunnon nukkumatilan paksiin ja mukaan lähtee myös perus retkikamat trangioineen yms.

Vielä lisäksi tiedustelen, että onkohan facessa suomalaista ryhmää, joka olisi keskittynyt autolla matkaamiseen. Sieltähän voisi parit vinkki vitoset löytyä.
 
Parin viikon päästä tarkoitus lähtä autolla reissuun yksin, reitti olisi noin Tallinnasta Via Baltican kautta Puolan Zakopaneen. Viro ja Latvia menee aikalailla läpi ajamalla, mutta sen jälkeen alkaa tuntematon osuus. Onko teillä ehdotella hyviä nähtävyyksiä matkan varrella ja myös mitä kannattaa siellä päin maistella ehdottomasti. Yritän hieman vältellä noita isoja kaupunkeja, kuten Varsovaa.

Auschwitz ja Zakopane on nyt jo listassa, missä käyn. Tää on tosiaan aika ex tempore reissu, eilen vasta sain idean päähän ja samantien ostin liput laivaan.

Yritys on myös samalla pitää budjetti alhaisena, joten farmariautossa tulee nukuttua lähes kaikki yöt. Väsään kunnon nukkumatilan paksiin ja mukaan lähtee myös perus retkikamat trangioineen yms.

Vielä lisäksi tiedustelen, että onkohan facessa suomalaista ryhmää, joka olisi keskittynyt autolla matkaamiseen. Sieltähän voisi parit vinkki vitoset löytyä.
Kannatta miettiä ensi viikolla ruokaa laittaessa se, mitä kaikkea tarvitset normaaliin arkiruoan väsäämiseen, ja pakata sellainen setti kaikkea mitä käytät nätisti saataville isoon laatikkoon lokeroituna. Kaasukeitintä unohtamatta. Kun on sellainen helppo ja nopea keittiö saatavilla peräkontin avauksella nopea ja hyvä ruoka irtoaa oikein kivasti. Kiva retkipöytä siihen lisäksi. Trangia on enemmän niitä lapin juttuja kun tarvitsee vain keitettyä vettä.
 
Auschwitz ja Zakopane on nyt jo listassa, missä käyn. Tää on tosiaan aika ex tempore reissu, eilen vasta sain idean päähän ja samantien ostin liput laivaan.
Tämä on kyllä automatkailun suola: ei ole sillä tavalla justiinsa, että matkajärjestelyt on kiinnitetty kuukausia etukäteen, vaan reissut voivat olla hyvinkin muovautuvia. Kohteita voi muutella esim. vallitsevan säätilan mukaan.:)

Yritys on myös samalla pitää budjetti alhaisena, joten farmariautossa tulee nukuttua lähes kaikki yöt. Väsään kunnon nukkumatilan paksiin ja mukaan lähtee myös perus retkikamat trangioineen yms.

Vielä lisäksi tiedustelen, että onkohan facessa suomalaista ryhmää, joka olisi keskittynyt autolla matkaamiseen. Sieltähän voisi parit vinkki vitoset löytyä.
Via Baltican suunnasta ei itsellä ole kokemusta mutta Ruotsi-Saksa-reiteistä olisi sitäkin enemmän. Kai täälläkin voi keskustella myös automatkailusta?

Ainakin itse selvittäisin mitä tuolla päin maksaisi edullinen hotellimajoitus aamiaisineen. Kunnon hotelliaamiaisella pärjää kuitenkin pitkälle päivään. Paikallinen ruoka on muutenkin tärkeä osa matkaa ainakin itselle. Olettaisin, että Puolan maaseutu on kustannustasoltaan varsin edullista.
 
Kannatta miettiä ensi viikolla ruokaa laittaessa se, mitä kaikkea tarvitset normaaliin arkiruoan väsäämiseen, ja pakata sellainen setti kaikkea mitä käytät nätisti saataville isoon laatikkoon lokeroituna. Kaasukeitintä unohtamatta. Kun on sellainen helppo ja nopea keittiö saatavilla peräkontin avauksella nopea ja hyvä ruoka irtoaa oikein kivasti. Kiva retkipöytä siihen lisäksi. Trangia on enemmän niitä lapin juttuja kun tarvitsee vain keitettyä vettä.

Trangia mallia kaasulla toimiva ja kipot teflonia eli se puoli on ok. Viestin luettua, niin lähti listaan mukaan mausteet, varmasti olisi unohtunut. Pieni pöytä ja tuoli pitää repäistä vielä messiin, ehkä myös USB-suihku hätävaraksi.

Tämä on kyllä automatkailun suola: ei ole sillä tavalla justiinsa, että matkajärjestelyt on kiinnitetty kuukausia etukäteen, vaan reissut voivat olla hyvinkin muovautuvia. Kohteita voi muutella esim. vallitsevan säätilan mukaan.:)


Via Baltican suunnasta ei itsellä ole kokemusta mutta Ruotsi-Saksa-reiteistä olisi sitäkin enemmän. Kai täälläkin voi keskustella myös automatkailusta?

Ainakin itse selvittäisin mitä tuolla päin maksaisi edullinen hotellimajoitus aamiaisineen. Kunnon hotelliaamiaisella pärjää kuitenkin pitkälle päivään. Paikallinen ruoka on muutenkin tärkeä osa matkaa ainakin itselle. Olettaisin, että Puolan maaseutu on kustannustasoltaan varsin edullista.


Muutama yö pakostakin hotellissa, saa kunnon suihkun ja "turvallisen" unen. Suhteellisen edukasta on yöpyminen, mitä nyt oon kattonut.

Heräsi pieni mietintä, että millä hitolla nyt saisi takalasit autosta tummaksi tai siis pimeeksi. Kalvotus olisi yksi vaihtoehto, mutta sekin ottaa sen +200e. Toinen, että miten ilmanvaihto toteutuu sateisella kelillä. Käyttänyt aikoinaan pyyhettä ns verkkona ikkunassa, ei pääse ötökät sisälle. Sateella se sitten laskettaa kaikki vedet sisään.
 
Trangia mallia kaasulla toimiva ja kipot teflonia eli se puoli on ok. Viestin luettua, niin lähti listaan mukaan mausteet, varmasti olisi unohtunut. Pieni pöytä ja tuoli pitää repäistä vielä messiin, ehkä myös USB-suihku hätävaraksi.




Muutama yö pakostakin hotellissa, saa kunnon suihkun ja "turvallisen" unen. Suhteellisen edukasta on yöpyminen, mitä nyt oon kattonut.

Heräsi pieni mietintä, että millä hitolla nyt saisi takalasit autosta tummaksi tai siis pimeeksi. Kalvotus olisi yksi vaihtoehto, mutta sekin ottaa sen +200e. Toinen, että miten ilmanvaihto toteutuu sateisella kelillä. Käyttänyt aikoinaan pyyhettä ns verkkona ikkunassa, ei pääse ötökät sisälle. Sateella se sitten laskettaa kaikki vedet sisään.
Oisko "tuuliohjaimet" ja auton merkillä ja mallilla ettimällä sais sellaiset muoviset suojat, että voi vähän ikkunaa avata eikä silti sada sisään. Jotain aurinkosuojia varmaan voisi ikkunoihin myös laittaa, jos kalvotusta et ala teettämään.
 
Jos patikointi kiinnostaa niin Zakopanessa kannattaa yrittää majoittua Kalatowkiin joka on valtionhotelli Tatran kansallispuiston sisällä. Hinta on kohtuullinen ja vaeltamaan pääsee suoraan ovelta.
 
Mulla heräsi ajatus pienestä reissusta Norjaan. Sukulaisen takia käyn Ruotsissa (yli 80v mies ja lupasin) niin kun usein ajanut Ruotsissa ja vain kerran pohjois Norjassa, ajatus kiehtoo.

Tukholma, Oslo ja siitä vähän ylempää Bergeniin (pitkän tunnelin kautta). Tämän jälkeen rannikko on arvoitus. Varmaan se pari kolme yötä jos ajatus ajaa Trondheimiin jossa myös yö ja sieltä Åren kautta Örnsköldsvik josta Uumajan kautta pois.

Henkilöauto ja kaksi henkeä. Ajatus että näkisi rannikon ja maisemia niin vinkkiä saa laittaa.

Ei ole tarkoitus telttailla ja majoitukset kannattaa vissiin varata ennakkoon. Perusjuttuja olen googlettanut mutta tuntuu että pitäisi olla kuukausi tuolla jos jotain aikoo nähdä. :btooth:
 
Mulla heräsi ajatus pienestä reissusta Norjaan. Sukulaisen takia käyn Ruotsissa (yli 80v mies ja lupasin) niin kun usein ajanut Ruotsissa ja vain kerran pohjois Norjassa, ajatus kiehtoo.

Tukholma, Oslo ja siitä vähän ylempää Bergeniin (pitkän tunnelin kautta). Tämän jälkeen rannikko on arvoitus. Varmaan se pari kolme yötä jos ajatus ajaa Trondheimiin jossa myös yö ja sieltä Åren kautta Örnsköldsvik josta Uumajan kautta pois.

Henkilöauto ja kaksi henkeä. Ajatus että näkisi rannikon ja maisemia niin vinkkiä saa laittaa.

Ei ole tarkoitus telttailla ja majoitukset kannattaa vissiin varata ennakkoon. Perusjuttuja olen googlettanut mutta tuntuu että pitäisi olla kuukausi tuolla jos jotain aikoo nähdä. :btooth:

Parina kesänä tehnyt tuollasen reissun just Tukholmasta käsin Trondheim, Oslo, Ålesund, Geiranger ym. Toki itsellä se pari viikkoa telttaillen ja luonnossa muutenkin kaupunkikohteiden ulkopuolelle. Sitä ennen kymmenisen Pohjoisen reissua. Mutta siis:

- Älä varaa majoitusta ennakkoon jos vähääkään matkaseura joustaa hotellin merkissä ja tarkassa sijainnissa. Norjassa sää vaikuttaa tosi paljon reissun onnistumiseen ja sellainen hyvä jousto suunnitelmaan pn suositeltavaa jättää ellei ihan selkeää sulkukorkeapainetta ole luvassa pariksi viikoksi. Esim. viime kesänä matkan aloitukseksi Trondheim vaihtui meillä kolmea päivää ennen lomaan alkua Osloksi. Trondheimissa +3 - +8 astetta ja myrskyävä sade/räntä/lumituisku. Oslossa samaan aikaan +24 astetta ja pilvetön taivas, sellaista helteistä.

- Muutoinpa tuolla ei oo mitään erikoista. Osloon ajaa kevyelläkin jalalla päivässä ja tiellä ei oo ollu kesäisi ruuhkaa. Trondheim/Bergen menee pitkässä ajopäivässä.
 
Kroatian Splittiin olisi lennot kesällä. Matkan kesto vajaat 3 viikkoa ja vuokra-auto on. Jotain "must see" -kohteita max 6h ajomatkan säteellä? Ei siis ole tarkoitus Splitissä viettää koko lomaa, vaan kierrellä osa lomasta pitkin ja poikin Kroatiaa, eikä poissuljettua myöskään poistua Kroatian rajojen ulkopuolelle. Krka ainakin yksi missä käydään.
 
Parina kesänä tehnyt tuollasen reissun just Tukholmasta käsin Trondheim, Oslo, Ålesund, Geiranger ym. Toki itsellä se pari viikkoa telttaillen ja luonnossa muutenkin kaupunkikohteiden ulkopuolelle. Sitä ennen kymmenisen Pohjoisen reissua. Mutta siis:

- Älä varaa majoitusta ennakkoon jos vähääkään matkaseura joustaa hotellin merkissä ja tarkassa sijainnissa. Norjassa sää vaikuttaa tosi paljon reissun onnistumiseen ja sellainen hyvä jousto suunnitelmaan pn suositeltavaa jättää ellei ihan selkeää sulkukorkeapainetta ole luvassa pariksi viikoksi. Esim. viime kesänä matkan aloitukseksi Trondheim vaihtui meillä kolmea päivää ennen lomaan alkua Osloksi. Trondheimissa +3 - +8 astetta ja myrskyävä sade/räntä/lumituisku. Oslossa samaan aikaan +24 astetta ja pilvetön taivas, sellaista helteistä.

- Muutoinpa tuolla ei oo mitään erikoista. Osloon ajaa kevyelläkin jalalla päivässä ja tiellä ei oo ollu kesäisi ruuhkaa. Trondheim/Bergen menee pitkässä ajopäivässä.


Tuo sää olikin hyvä vinkki. En ajatellut sitä mutta sama se tuolla vuoristossa on etelässäkin. Aikataulu ei ole päivän päälle eikä kiertosuuntakaan joten sikäli hyvä joustaa.

Teltan otan ihan varoiksi mukaan joten pitänee selvitellä muutamaa reittiä ja mahdollisia majoituspaikkoja.

Joku väitti minulle että kesällä on todella täyttä kaikkialla paitsi nuo isot kaupungit ja voi käydä niin että tilaa ei löydy mistään.
 
Tuo sää olikin hyvä vinkki. En ajatellut sitä mutta sama se tuolla vuoristossa on etelässäkin. Aikataulu ei ole päivän päälle eikä kiertosuuntakaan joten sikäli hyvä joustaa.

Teltan otan ihan varoiksi mukaan joten pitänee selvitellä muutamaa reittiä ja mahdollisia majoituspaikkoja.

Joku väitti minulle että kesällä on todella täyttä kaikkialla paitsi nuo isot kaupungit ja voi käydä niin että tilaa ei löydy mistään.
Hyviä vinkkejä jo saitkin ja voin kyllä siinä mielessä kompata, että toisena päivänä voi olla hellettä ja seuraavat päivät pelkkää sadetta, niin jos esim. suunnittelee käyvänsä jossain, niin kohteesta riippuen hyvää säätä voi joutua odottelemaankin.

Kyllä tuolla Geirangerissa ainakin leirintäalueetkin jne. voivat tulla täyteen, varsinkin jos illaksi saapuu vasta paikalle. Aika hyvin ne kyllä ilmoittelevatkin tien varressa, että tilaa ei ole, mutta siinäkin voi mennä sitten suunnitelmat uusiksi, jos oikeasti ei tahdo mitään majapaikkaa löytyä, eikä halua ehkä useampia satasia maksaa huoneesta. Lofooteilla teltta meni sitten oikeasti luontoon, kun ei kerran missään ollut vapaata (näkymissä ei kyllä ollut valittamista ja aurinkohan paistoi koko yön).

Riippuu vähän mitä etsii, mutta Krejag, Lysebotn (sieltä voi jatkaa helposti lautalla eteenpäin tai tulla lautalla), Prejkestolen, eri jäätiköt joista helpoimpia varmaan saavuttaa Briksdalsbre, Geiranger, Dalsnibba, Trollstigen (tosin jos esim. Lysebotniin ajaa, niin eipä nämä kummoisemmiksi muutu) jne... Lofootit vielä selkeästi ylempän, johon viime kesänä päädyttiin ajelemaan, kun satoi kolme päivää vettä putkeen, niin mikäs siinä autossa istuessa. Lofoottien lautat voivat tulla täyteen, kuten myös majoitusvaihtoehdot, joten niitä kannattaa harkita ainakin bookkaavansa etukäteen. Tai sanotaan niin, että ne primetime-lautta-ajat ainakin.

Kaikkea on mahdoton käydä kerralla läpi, tai matka kestää oikeasti kuukauden, mutta toisaalta viikossa ei pitkälle myöskään pääse. Parissa viikossa saa jo mahtumaan useamman mukavan paikan ja jos ns. pelaa fiksusti ja yrittää ensin kerätä vaikka etelän nähtävyydet pois, niin seuraavalla kerralla ei välttämättä tarvitse mennä aivan niin etelään vaan voi suunnata ylemmäs. Tämä vain ihan siitä syystä, että vaikka lautalla yli Tukholmaan aamuksi ja siitä Norjan puolelle puoleen päivään mennessä onkin mahdollista, niin ne kilometrit eivät siellä Norjan pikkuteillä enää kerrykkään ihan yhtä räväkkään. Ja toinen mitä kannattaa miettiä, että paljonko siellä autossa haluaa istua päivässä? Jos sitten se keskinopeus onkin lähemmäs 40 km/h, kun laskee pienemmät pysähdykset mukaan, niin se eteneminen ei tapahdu kovin nopeasti.

Tällainen sivusto osui silmään ja siitä voisi kanssa saada ideoita: Norjan kartta – Norjan nähtävyydet kartalla ja siellä oli enemmänkin juttua automatkailusta Norjassa ja asiat tuntuivat olevan hyvin esitetty, mitä sivua ehdin lukaisemaan.

Jos joku asia jäi mietitytämään, niin kysele pois, jotain annettavaa tähän voisi vielä olla.
 
Joku väitti minulle että kesällä on todella täyttä kaikkialla paitsi nuo isot kaupungit ja voi käydä niin että tilaa ei löydy mistään.

Tämä ei pidä kyllä ollenkaan paikkaansa, eikä juuri nykymatkaajan kannata hirveästi välittää . Tilaa löytyy aina jostain kun tarvetta on.

Tuo uskomus on jäänyt elämään jostain 70- 80 -luvulta, ja on sellaisia menneen aikojen tarua kun matkattiin karavaanarilla karttakirjan avulla ilman tarkkoja suunnitelmia, ilman puhelinta ja kielitaitoa. Jos pikkukylässä on vain yksi leirintäalue, saattoi se illan myötä täyttyä. Silloin oli etsittävä seuraava, ja jos sinne ei ehtinyt ennen respan sulkeutumista saattoi karavanaarin hammasta yön alkaessa kiristää. Nykyään majoituskapasiteetti on entiseen verrattuna valtava ja matkaa voi suunnitella luurilla matkan aikana, tsekata varaustilanne ja varata vaikka edellisiltana. Majoitusvaihtoehdotkin ovat lisääntyneet. Tässä sellainen kun pitää maalaisjärkeä päässä ja vaikka tarkistaa itse netistä varaustilanteen heti jos epäilyttää niin pärjää.

Itsellä 2007 lähtien lähes 200 yötä mökeissä, hotelleissa, hyteissä ja leirintäalueilla telttaillen, eikä koskaan ole ollut sellaista ettei telttaa olisi saanut tai sadekelillä mökkiä. Karavaanipaikat ovat joskus viimeisiltä loppu, tai ei saa sähköpaikkaa. Esimerkiksi juuri Geirangerissa illan viimeiset tulijat saattaa jäädä ilman omaa pitchiä. Luonnollisesti jotkun hotellihuonetyypit, ja kalastustukikohtien tietyn kategotian huoneet, tai suosituimmat mökit voivat loppua, ihan kuten mistä päin maailmaa tahansa. Kalastustukikohdissa trendimestoilla varaukset pitää tehdä jo vuosi etukäteen jos tietyn veneen ja oppaan haluaa eikä aina sekään riitä.
 
Kiitoksia vinkeistä. Alustavaa hahmotelmaa Oslo, Stavanger, Bergen ja siitä rannikko ylös. Jos aikaa riittää niin toi Geiranger tai sitten vaan rannikkoa sinne "Atlantic roadille" ja Trondheimista Örnsköldsvikiin.

Joku viikko puolitoista tuolla menee helposti mutta pakko toi on lähteä katsomaan.

Stavangerista näemmä pääsee helposti päivän keikalla testaamaan korkean paikan kammoa :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vinkeistä. Alustavaa hahmotelmaa Oslo, Stavanger, Bergen ja siitä rannikko ylös. Jos aikaa riittää niin toi Geiranger tai sitten vaan rannikkoa sinne "Atlantic roadille" ja Trondheimista Örnsköldsvikiin.

Joku viikko puolitoista tuolla menee helposti mutta pakko toi on lähteä katsomaan.

Stavangerista näemmä pääsee helposti päivän keikalla testaamaan korkean paikan kammoa :btooth:
Suosittelen vahvasti, että jättää sen Oslon ja Stavangerin välisen E18-tien väliin ja "oikaisee" juuri sen Lysebothnin kautta. Ja muutenkin ne pienemmät tiet antavat kyllä automatkailussa paljon enemmän kuin nuo isot tiet isompien kaupunkien välillä. Puolitoista viikkoa on aika mini, jos varsinkin käy niitä nähtävyyksiä jne. oikeasti katsomassa. Jos vain ajaa ohi ja istuu kaikki päivät autossa, niin aikaa kuluu paljon vähemmän.
 
Juu tosiaan tarkoitus ihmetellä erilaisia maisemia ja vähän muutakin kuin pelkkää ajamista mutta sitä tulee väkisinkin kun tuo Örnsköldsvik on se varsinainen syy ylitykseen niin ei voi pelkästään alhaalla pyöriä.

No täytyy suunnitella reittiä ja on tässä vielä lomaan aikaa. Budjetti on sellainen "työmiehen kassa" eli ei tosiaan olla ensimmäistä viikkoa Oslossa kiertäen museoita ja ravintoloita. :btooth:
 
Suosittelen vahvasti, että jättää sen Oslon ja Stavangerin välisen E18-tien väliin ja "oikaisee" juuri sen Lysebothnin kautta. Ja muutenkin ne pienemmät tiet antavat kyllä automatkailussa paljon enemmän kuin nuo isot tiet isompien kaupunkien välillä. Puolitoista viikkoa on aika mini, jos varsinkin käy niitä nähtävyyksiä jne. oikeasti katsomassa. Jos vain ajaa ohi ja istuu kaikki päivät autossa, niin aikaa kuluu paljon vähemmän.

Tässä ajelussa kannattaa sitten pitää yleinen järki, ja ennen kaikkea aikataulutus, mielessä jotta ymmärtää tarvittaessaluopua niistä nähtävyyksistä. Jos aloittaa jo Örnsköldsvikistä pikkuteiden ajelemisen ja jokaiseen kohteeseen pysähtelyn, ei kahden viikon lomalla ehdi tavoittaa edes Norjan rajaa ennen kuin on pakko kääntyä takaisin ;)

Motaria kolme tuntia on helppo ja kevyt siirtyminen kahden paikan välillä jos kohteena on jotain sellaista jossa aikaa haluaa jättää muuhunkin kuin nukkumiseen. Sitten joku turha sadepäivä ilman mitään tekemistä voi olla hauskakin ajella pitkä päivä ajamisen ilosta.
 
Mites muuten tuolla nuo lautat? Onko niin että kyytiin vaan ja maksu tulee perässä tai rahastaja kiertää lautalla?

Jostain luin että olisi joku alennuskin jos rekisteröityy ennakkoon mutta ilmeisesti aika pieni summa kuitenkin jos se noin 5-10 ylitystä. Löysin sivuston jossa oli tietoa noista ja ainakaan ne hinnat nyt ei hirvittäneet. Kyselen siksi kun en ole Norjassa lautalla käynyt.

Löytyikin jo ajantasaista tietoa eli käytäntö vaihtelee vähän sen mukaan mikä lautta ja yhteys.
 
Viimeksi muokattu:
Parin viikon päästä tarkoitus lähtä autolla reissuun yksin, reitti olisi noin Tallinnasta Via Baltican kautta Puolan Zakopaneen. Viro ja Latvia menee aikalailla läpi ajamalla, mutta sen jälkeen alkaa tuntematon osuus. Onko teillä ehdotella hyviä nähtävyyksiä matkan varrella ja myös mitä kannattaa siellä päin maistella ehdottomasti. Yritän hieman vältellä noita isoja kaupunkeja, kuten Varsovaa.

Auschwitz ja Zakopane on nyt jo listassa, missä käyn. Tää on tosiaan aika ex tempore reissu, eilen vasta sain idean päähän ja samantien ostin liput laivaan.

Yritys on myös samalla pitää budjetti alhaisena, joten farmariautossa tulee nukuttua lähes kaikki yöt. Väsään kunnon nukkumatilan paksiin ja mukaan lähtee myös perus retkikamat trangioineen yms.

Vielä lisäksi tiedustelen, että onkohan facessa suomalaista ryhmää, joka olisi keskittynyt autolla matkaamiseen. Sieltähän voisi parit vinkki vitoset löytyä.

Latviassa kannattaa pysähtyä Jurmalassa. Upea hiekkaranta ja hienoa miljöötä myös se ranta hienoine huviloineen. Sellainen Kalifornia fiilis oli.

Onko kokemusta vastaavasta road trippeilystä aiemmin? Minulla on aika paljon. Kannattaa pitää ajomatkat rentona ja aikataulut väljinä. Niin voit pysähtyä kunnolla kun vastaan tulee jotain kiinnostavaa. Ja voit tehdä muutakin kuin istua autossa. 300 km päivässä voi olla jo aika paljon.

Mene aikaisin nukkumaan, niin on vähän helpompi löytää yösija. Ja aamulla ei tarvitse herätä kuumuuteen. Ikkunat reilusti raolleen. Hyttysverkon voi varmuuden vuoksi viritellä.

Farkussa olen parhaaksi todennut perus 5 cm vaahtomuovipatjan. Ei paljon sängystä eroa.

Vettä kannattaa pitää mukana sellaisessa hanasäiliössä. On kätevä jopa pestä kädet siinä.

Kompressorilla varustettu kylmälaukku on nostanut tasoa paljon. Voi ostaa ja käyttää normaalisti lihaa ja saa ne paikalliset oluet kylmään. Maksaa paljon, mutta on joka euron arvoinen.
 
Ja muutenkin ne pienemmät tiet antavat kyllä automatkailussa paljon enemmän kuin nuo isot tiet isompien kaupunkien välillä. Puolitoista viikkoa on aika mini, jos varsinkin käy niitä nähtävyyksiä jne. oikeasti katsomassa. Jos vain ajaa ohi ja istuu kaikki päivät autossa, niin aikaa kuluu paljon vähemmän.
Omista Norjan automatkailukokemuksista on aikaa mutta vahva muistikuva on, että Norjan tiet on pääsääntöisesti kapeita, mutkaisia ja sen vuoksi hitaita. Kun muualla voi hyvin arvioida matkan taittuvan 80-100 km tunnissa niin Norjassa ei parane olettaa yli 50-60 km tunnissa. Tämä varmaan pätee edelleenkin, jos lähtee uusilta pääteiltä alemmalle tieverkolle - ja näin kannattaa tehdä.

Kun tiet kiemurtelevat vuonojen rantoja ja vuorten kylkiä, niin tiekilometrejä kertyy helposti paljon. Tämä koskee varsinkin rannikkoreittejä. Reittejä suunnitellessa kannattaa oikeasti katsoa välimatkat eikä vain arvioida silmämääräisesti.;)

Yleisesti, automatkaa ei kannata suunnitella niin, että joka päivä istutaan tuntikausia autossa. On paljon miellyttävämpää, jos vaikka joka toinen päivä on ajopäivä ja välipäivinä ei juuri ajeta. Kaksi yötä per majapaikka vähentää myös itse majoittumiseen kuluvaa aikaa ja säätöä.

Mites muuten tuolla nuo lautat? Onko niin että kyytiin vaan ja maksu tulee perässä tai rahastaja kiertää lautalla?
Tämmöinen palvelu löytyi. Sen pitäisi velottaa maksukorttia käytön mukaan ja sillä pitäisi välttyä jälkikäteislaskutukselta.
Tuleekohan jälkilaskutuksesta isotkin kulut?
 
Autopass kattaa tietullit, tunnelit sekä muistaakseni myös lautat. Käytöstä on jo muutama vuosi, mutta se veloittaa saldoa kortilta (300 Nkr) niin monta kertaa kuin tarve ja lopuksi palauttaa käyttämättömän osan. Ainakaan laskuerittelyssä ei näy mitään lisä- tai piilokuluja.
Suosittelen kohteina Preikestolen , Trollstigen ja Atlanterhavsvegen . Matkan varrelta sitten löytää useita vesiputouksia ja nähtävyyksiä. Täältä voi selata lisää kohteita omien mieltymyksien mukaan
 
Yleisesti, automatkaa ei kannata suunnitella niin, että joka päivä istutaan tuntikausia autossa. On paljon miellyttävämpää, jos vaikka joka toinen päivä on ajopäivä ja välipäivinä ei juuri ajeta. Kaksi yötä per majapaikka vähentää myös itse majoittumiseen kuluvaa aikaa ja säätöä.


Juuri tänään pohdin ajatuksella " Oslon seutu yksi tai kaksi yötä, Stavanger vähintään kaksi kun lenkki Preikestolenille, Bergeniin lyhyt väli jos rannikkoa, muuten menee päivä siirtymään eli kaksi yötä sielläkin. Tästä sitten rannikkoa jonnekin Ålesundiin missä pari yötä ja Geirangerin kierros myös. Täältä sitten Atlantic roadin kautta Trondheimiin jossa yö ja siitä Åren kautta Örnsköldsvikiin.

Tämä ihan alustavaa mutta kun pakko vetää jotain rajaa siihen montako yötä ja tuhatta kilometriä tuolla aikoo viettää. :btooth:

Ferrypay vaikuttaa simppeliltä systeemiltä ilman lisäkuluja. Autopass on ilmeisesti systeemi jolla saa alennusta lautoilla.....en ehtinyt paremmin selvittää. :hmm:

Löysin myös jostain netin syövereistä että ilman rekisteröitymistä olisi 70Nok laskutuslisä lautoilla. Voi olla kyllä vanhaakin tietoa, samoin kuin sekin että maksetaan rahastajalle lautalla tai odottaessa...:hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Pari vuotta siiten kun viimeksi kävin Norjassa niin lauttahommat meni ihan niin että rekisterikilvet luettiin automaattisesti ja lasku tuli kotiin ilman eri kuluja. Itse tosin moottoripyörällä liikenteessä, niin niissä paikoissa missä ei takaa pystynyt lukemaan kilpeä, niin joku kävi sitten kännykällä kuvamassa. Laskun saapumiseesa tosin kesti, en nyt muista tarkalleen mutta sanoisin että pari/kolme kuukautta meni ainakin.

Tietulleista ei havaintoa, niitä kun ei yleensä moottoripyöriltä peritä - toki tullut sitten muilla tavoin tuettua Norjan valtiota, eli nopeuden kanssa saa olla tarkkana koska sakot ovat tosiaan aika tuntuvia, täältä jotain infoa
 
Omista Norjan automatkailukokemuksista on aikaa mutta vahva muistikuva on, että Norjan tiet on pääsääntöisesti kapeita, mutkaisia ja sen vuoksi hitaita. Kun muualla voi hyvin arvioida matkan taittuvan 80-100 km tunnissa niin Norjassa ei parane olettaa yli 50-60 km tunnissa. Tämä varmaan pätee edelleenkin, jos lähtee uusilta pääteiltä alemmalle tieverkolle - ja näin kannattaa tehdä.
No itsellä yli 150 yötä Norjassa autoillen Oslosta venäjän rajalle, ja väittäisin että nykyään tiet ovat paljon paremmassa kunnossa kuin Suomessa. Ihan rannikolla ja pohjoisessa pikkuteillä.

"Ajopäivinä" helposti tulee halutessaan keskinopeudeksi 70 - 80 km/h, eli suunnilleen sama kuin Suomessa poikittaisliikenteessä kesällä. Ei siellä yhtään missään viittäkymppiä todellakaan tarvitse nykyään ajella ellei sitten kärsi korkeista paikoista ja aja horkassa. Aivan Pohjois-Norjassa nopeudet yleensä kovempia, puuttomalla tunturialueella voi ajaa reippaasti, paikalliset ei pelkää erämaassa sakkoja ja työntää tosi kovaa.

Vaikka yleisohje on välttää pitkiä ajomatkoja, meno- ja paluumatka, ja tarvittaessa välillä pidempi siirtymä, tulee ajettua kerralla jotta jää enemmän aikaa lomailuun. Norjaan on helppoa ajaa päivässä ja Norjan sisälläkin ajaa päivässä vaikkapa Lofooteille jos haluaa samalla reissulla molemmat. Itse kävin yksi kesä Kroatiassa ja sinnekin oli kiva ajaa yhden pysähdyksen taktiikalla ja aloittaja sitten lomailu.
 
Autopass kattaa tietullit, tunnelit sekä muistaakseni myös lautat. Käytöstä on jo muutama vuosi, mutta se veloittaa saldoa kortilta (300 Nkr) niin monta kertaa kuin tarve ja lopuksi palauttaa käyttämättömän osan. Ainakaan laskuerittelyssä ei näy mitään lisä- tai piilokuluja.

Toi on kätevä, ja sillä saa muistaakseni lautoilta alennusta ja ei tarvii odottaa rahastajaa vessahädässä.

Tietullit ne laskuttaa ilman lisäkuluja kotiinkin ilman autopassia, Brittiläinen perintätoimisto 10 kk myöhemmin. Kerran säästyin tulleilta kun ehdin muuttaa siinä välissä ja lähettävät laskuja aina vain vanhaan osoitteeseen.
 
Norjasta tosiaan tulee tiemaksut kotiin paperisena, eikä lisämaksuja ollut tai eivät ainakaan ole merkittäviä. Lapun saapumisessa voi mennä yli puolikin vuotta.

Mä olen kohta lähdössä Espanjaan pariksi viikoksi. Lento on Alicanteen ja sieltä vuokraan auton pariksi viikoksi. Olen ensin kolme yötä Torreviejassa aivan merenrannalla kivassa asunnossa. Siitä hiljalleen keskimaahan vähän väljemmille vesille vuoristoihin ja maaseudulle. Kuvassa olevalla alueella tarkoitus liikkua. Erilaiset luontokohteet kiinnostavat - järvet, vuoret ja erikoisuudet. Lisäksi jos on jotain must see -turistikohteita, niin vinkit otetaan vastaan.

Ainakin tuonne Perque Natural de las Sierras Carzola -kansallispuistoon menen.

Eka kerta Espanjassa, niin muutkin vinkit otetaan vastaan, jos tuosta maasta yleisesti on jotain.
 

Liitteet

  • epsanja.png
    epsanja.png
    1,2 MB · Luettu: 44
Torrevieja on mielestäni aliarvostettu kohde suomalaisten mielissä, suomalaisille se fuge on ainoa oikea paikka.. kaupungin keskusta nyt ei kaikilta osilta tosin ole mitenkään upea. Itse pidän lähialueiden (punta prima jne) pientaloalueista, leppoisaan lomailuun juuri sopivia.

Kolmessa päivässä ei paljoa ehdi mutta lähialueiden näkemisen arvoiset paikat:

-Torreviejan suolajärvet. Tuonne ei sitten saa lähteä yksin haahuilemaan vaikka siellä turisteja näkeekin. Voi saada kunnon rapsut.

-Alicanten lähellä oleva (N322 varrella kun tulet kentältä) matalikko missä flamingoja. Kannattaa muutenkin ajaa kentältä tuota tietä jos ei ole kiire, paljon leppoisampi kuin AP-7, eroa muutama minuutti.

- La Manga del Mar Menor, pohjoisessa luonnonpuisto, muuten rakennettu.. on vaan mielenkiintoinen paikka.

Ajamisessa ei ole mitään ihmeellistä, monet moottoritiet ovat tylsiä ja maksullisia mutta ne voi välttää jos haluaa. Liikenneympyröitä on tuolla kyllästymiseen asti, niissä kannattaa olla varovainen ettei pelti kolise.
 

Finnair uudistaa käsimatkatavarapolitiikkaansa. Minulla on kesäkuun ekalle viikonlopulle liput Varsovaan, mutta ne on ostettu toukokuun puolella, joten muutos ei koske tätä reissua.
Tällä ei taaskaan saada minusta minkäänäköistä vaikutusta aikaan. Tämä on vain halpayhtiökilpailua. Järkevämpi suunta olisi, että halpoihin lippuihin sisältyy vain ruumaan menevät matkatavarat. Näin se kaaos siellä koneessa saataisiin kuntoon, kun osa liikematkustajistakin joutusi laittaisi tavaransa ruumaan, koska halvin lippu on se minkä saa ostaa.
 
Näin se kaaos siellä koneessa saataisiin kuntoon

Tuo kuulostaa enempi siltä, että puolet koneesta säätää sitä miten saa kaikki valtaisat roinansa mahdutettua jalkoihin (onnea pitkille ihmisille :D) ja toiset koittaa kusettaa halpalipulla kamojaan hyllyille ja elämään kyllästyneet lentoemot haahuilee yrittämässä jotenkin tulkita että kenellä on oikeus tehdä mitäkin.
 
Tuo kuulostaa enempi siltä, että puolet koneesta säätää sitä miten saa kaikki valtaisat roinansa mahdutettua jalkoihin (onnea pitkille ihmisille :D) ja toiset koittaa kusettaa halpalipulla kamojaan hyllyille ja elämään kyllästyneet lentoemot haahuilee yrittämässä jotenkin tulkita että kenellä on oikeus tehdä mitäkin.

Eipä se tuollaista ole halpiksillakaan vaikka siellä samat matkatavarasäännöt ovat olleet käytäntö jo useamman vuoden.

Finskiltä hyvä uudistus, mennään enemmän siihen suuntaan missä ostat vain palvelut mitä haluat käyttää.. vielä jos se jonain päivänä näkyisi lipun hinnassa.

Tuskinpa vaan näkyy..
 
Luultavasti käy niin että lippujen hinnat pysyy ennallaan, mutta kunnollisten käsimatkatavaroiden hinta tulee päälle. Uudet rajat käsimatkatavaroille on niin pienet, että niillä ei juuri edes viikonloppureissua tehdä. Olen aika tarkasti optimoinut mukana kulkevat tavarat ja hankkinut käsimatkatavaroihin sopivan laukun (koon ja painon puolesta), että viikon reissun on tehnyt käsimatkatavaroilla mukavasti. Nyt kuitenkin suunnitelmat menee uusiksi, tai mieluummin lentää yhtiöillä, jonne laukku vielä mahtuu. Kaikkein paskin tilanne on, jos suurempia käsimatkatavaroita ei edes maksamalla saa koneeseen, eli pakotetaan taas laittamaan laukku ruumaan. Tässä on nähty miten paskasti maapalvelut toimii, ja minkälaisia odotusaikoja niiden laukkujen kanssa on, että siihen rumbaan en halua sekaantua.
 
Eikö ne vois tehdä jo jonkun painonmittauksen matkustajille ja kompensoida sillä miten paljon tavaraa saa ottaa mukaan ilman lisämaksua. Painat vähemmän --> enemmän ilmaista tavaraa ruumaan.
Tässä logiikassahan ei kyllä ole mitään järkeä, jo 1,6m --> 1,8m paino nousee keskimäärin sen 20kg :btooth:
 
Tässä logiikassahan ei kyllä ole mitään järkeä, jo 1,6m --> 1,8m paino nousee keskimäärin sen 20kg :btooth:
Jokuhan ne maksaa joka tapauksessa. Mitä enemmän painoa koneessa niin sitä enemmän kuluttaa. Asiakkaille se lasku tulee. Onhan se nyt epäreilua maksella yhä enemmän ylipainoisten aiheuttamia kuluja.
 
Jokuhan ne maksaa joka tapauksessa. Mitä enemmän painoa koneessa niin sitä enemmän kuluttaa. Asiakkaille se lasku tulee. Onhan se nyt epäreilua maksella yhä enemmän ylipainoisten aiheuttamia kuluja.
Onko sinun mielestä epäreilua että 150cm normaalipainoisen naisen lipun hinta on sama kuin 200cm normaalipainoisen miehen?
 
Onko sinun mielestä epäreilua että 150cm normaalipainoisen naisen lipun hinta on sama kuin 200cm normaalipainoisen miehen?
Ei, kyse oli matkatavaroista ja niiden hinnoista. Mutta kyllä se kokonaishinta matkustajalle + tavaroille pitäisi silti mennä kilojen mukaan. Etenkin kun ihmisten paino on kokonaisuudessaan kasvussa, ja rompettakin raahataan paljon.
 
Ei, kyse oli matkatavaroista ja niiden hinnoista. Mutta kyllä se kokonaishinta matkustajalle + tavaroille pitäisi silti mennä kilojen mukaan. Etenkin kun ihmisten paino on kokonaisuudessaan kasvussa, ja rompettakin raahataan paljon.
Ei ole vain laillista tuollainen.
 
Erittäin hyvä uudistus. Olen todistanut kerran Lufthansalla ja kerran Finskillä tämän vuoden puolella tilannetta, jossa kone myöhästyi koska puolet koneesta oli ottanut rinkan kokoisia kantamuksia mukaan ja osa piti boardingin jälkeen viedä ruumaan.
 
Tällä ei taaskaan saada minusta minkäänäköistä vaikutusta aikaan. Tämä on vain halpayhtiökilpailua. Järkevämpi suunta olisi, että halpoihin lippuihin sisältyy vain ruumaan menevät matkatavarat. Näin se kaaos siellä koneessa saataisiin kuntoon, kun osa liikematkustajistakin joutusi laittaisi tavaransa ruumaan, koska halvin lippu on se minkä saa ostaa.

Tämä kääntyisi ajatustaan vastaan sen vuoksi, että lisääntyvät ruumalaukut nostaisivat huolintapalveluiden kuluja ja lisäisivät lastausaikaa. Toivottu kääntöjen nopeuttaminen sekä ylimääräisten viivästysten vähentäminen tuovat molemmat ihan merkittäviä säästöjä ja parantavat kilpailukykyä.
 
Tämä kääntyisi ajatustaan vastaan sen vuoksi, että lisääntyvät ruumalaukut nostaisivat huolintapalveluiden kuluja ja lisäisivät lastausaikaa. Toivottu kääntöjen nopeuttaminen sekä ylimääräisten viivästysten vähentäminen tuovat molemmat ihan merkittäviä säästöjä ja parantavat kilpailukykyä.
Ja syy ruumalaukkuihin on aivottomat turvatarkastukset käsimatkatavaroille. Moni ottaa sen ruumalaukun turistimatkalle vain sen takia että saa naisten kauneustarvikkeet, kukkaisshamppoot ja tuliasviinat jotenkin kuljetettua,
 
Erittäin hyvä uudistus. Olen todistanut kerran Lufthansalla ja kerran Finskillä tämän vuoden puolella tilannetta, jossa kone myöhästyi koska puolet koneesta oli ottanut rinkan kokoisia kantamuksia mukaan ja osa piti boardingin jälkeen viedä ruumaan.
Samaa mieltä, mutta hiukan ihmetyttää miten aikovat valvoa tätä... Portilla katsovat kenellä on mikäkin lippu ja sen perusteella kannossa olevat tavarat? Ei toimi.
Sehän nyt on selvää, että tätä "vanhaa" sääntöä käytettiin "väärin", mm. itsellä on ollut kannossa ylös menevä laukku ja läppärin reppu ja gay-bag. Ja kun koko koneellinen tekee tätä, niin ylähylly on täynnä ja koneeseen nousu kestää ikuisuuden.

Edit: Ja jotenkin olisi erotuttava halpalentoyhtiöistä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 316
Viestejä
4 509 293
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom