Tuo sää olikin hyvä vinkki. En ajatellut sitä mutta sama se tuolla vuoristossa on etelässäkin. Aikataulu ei ole päivän päälle eikä kiertosuuntakaan joten sikäli hyvä joustaa.
Teltan otan ihan varoiksi mukaan joten pitänee selvitellä muutamaa reittiä ja mahdollisia majoituspaikkoja.
Joku väitti minulle että kesällä on todella täyttä kaikkialla paitsi nuo isot kaupungit ja voi käydä niin että tilaa ei löydy mistään.
Hyviä vinkkejä jo saitkin ja voin kyllä siinä mielessä kompata, että toisena päivänä voi olla hellettä ja seuraavat päivät pelkkää sadetta, niin jos esim. suunnittelee käyvänsä jossain, niin kohteesta riippuen hyvää säätä voi joutua odottelemaankin.
Kyllä tuolla Geirangerissa ainakin leirintäalueetkin jne. voivat tulla täyteen, varsinkin jos illaksi saapuu vasta paikalle. Aika hyvin ne kyllä ilmoittelevatkin tien varressa, että tilaa ei ole, mutta siinäkin voi mennä sitten suunnitelmat uusiksi, jos oikeasti ei tahdo mitään majapaikkaa löytyä, eikä halua ehkä useampia satasia maksaa huoneesta. Lofooteilla teltta meni sitten oikeasti luontoon, kun ei kerran missään ollut vapaata (näkymissä ei kyllä ollut valittamista ja aurinkohan paistoi koko yön).
Riippuu vähän mitä etsii, mutta Krejag, Lysebotn (sieltä voi jatkaa helposti lautalla eteenpäin tai tulla lautalla), Prejkestolen, eri jäätiköt joista helpoimpia varmaan saavuttaa Briksdalsbre, Geiranger, Dalsnibba, Trollstigen (tosin jos esim. Lysebotniin ajaa, niin eipä nämä kummoisemmiksi muutu) jne... Lofootit vielä selkeästi ylempän, johon viime kesänä päädyttiin ajelemaan, kun satoi kolme päivää vettä putkeen, niin mikäs siinä autossa istuessa. Lofoottien lautat voivat tulla täyteen, kuten myös majoitusvaihtoehdot, joten niitä kannattaa harkita ainakin bookkaavansa etukäteen. Tai sanotaan niin, että ne primetime-lautta-ajat ainakin.
Kaikkea on mahdoton käydä kerralla läpi, tai matka kestää oikeasti kuukauden, mutta toisaalta viikossa ei pitkälle myöskään pääse. Parissa viikossa saa jo mahtumaan useamman mukavan paikan ja jos ns. pelaa fiksusti ja yrittää ensin kerätä vaikka etelän nähtävyydet pois, niin seuraavalla kerralla ei välttämättä tarvitse mennä aivan niin etelään vaan voi suunnata ylemmäs. Tämä vain ihan siitä syystä, että vaikka lautalla yli Tukholmaan aamuksi ja siitä Norjan puolelle puoleen päivään mennessä onkin mahdollista, niin ne kilometrit eivät siellä Norjan pikkuteillä enää kerrykkään ihan yhtä räväkkään. Ja toinen mitä kannattaa miettiä, että paljonko siellä autossa haluaa istua päivässä? Jos sitten se keskinopeus onkin lähemmäs 40 km/h, kun laskee pienemmät pysähdykset mukaan, niin se eteneminen ei tapahdu kovin nopeasti.
Tällainen sivusto osui silmään ja siitä voisi kanssa saada ideoita:
Norjan kartta – Norjan nähtävyydet kartalla ja siellä oli enemmänkin juttua automatkailusta Norjassa ja asiat tuntuivat olevan hyvin esitetty, mitä sivua ehdin lukaisemaan.
Jos joku asia jäi mietitytämään, niin kysele pois, jotain annettavaa tähän voisi vielä olla.