Lomamatkalle

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Tärkeimmän hoidonhan sieltä tosiaan saa, mutta kotiin eivät tuo, eivät sinkkiarkussa eivätkä vihanneksena. Semi-lähipiiristä löytyy yksi aivoverenvuototapaus Tallinnassa, ja sillä hinnalla olisi kyllä matkavakuutuksen hommannut pitkälti 2500-luvulle asti eli itse en lähtisi kokeilemaan :smoke:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Onko suosituksia Lontoon hostelleista? Oma huone pitäisi olla, dorm ei käy. Sijainnillakaan ei niin väliä kunhan julkisilla pääse

Edit: vai kannattaisikohan sittenkin mennä riskillä dormiin? Yksin reissussa ja en ole ennen yöpynyt hostellissa...

Esim YHA London Oxford Street olisi hyvällä sijainnilla, halpa, ja oikein Guardianin suosittelema 10 of the best hostels in London
Generator hostelissa olin vuonna 2010 ja tykkäsin. Oli ainakin tuolloin todella siisti hostelli ja neljän hengen porukalla huonekin oli edullinen. Googlella tuon varmaan löytyy. En viitsi nyt puhelimella tarkempia tietoja kaivaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 234
Onko suosituksia Lontoon hostelleista? Oma huone pitäisi olla, dorm ei käy. Sijainnillakaan ei niin väliä kunhan julkisilla pääse

Edit: vai kannattaisikohan sittenkin mennä riskillä dormiin? Yksin reissussa ja en ole ennen yöpynyt hostellissa...

Esim YHA London Oxford Street olisi hyvällä sijainnilla, halpa, ja oikein Guardianin suosittelema 10 of the best hostels in London
Dormiin vaan: laita korvatulpat korviin (ehkä lentokoneesta pöllityt silmälaputkin), jos menet aikaisin nukkumaan. Joku kuitenkin könyää keskellä yötä kyliltä pienessä laitamyötäisessä. Mukavaa ja rentoa matkustamista.
 
  • Tykkää
Reactions: ssg
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
216
Dormiin vaan: laita korvatulpat korviin (ehkä lentokoneesta pöllityt silmälaputkin), jos menet aikaisin nukkumaan. Joku kuitenkin könyää keskellä yötä kyliltä pienessä laitamyötäisessä. Mukavaa ja rentoa matkustamista.
Nykyään silmälappuja tarjotaan lähinnä bisneksessä tai hyvällä tsägällä mannertenvälisissä lennoissa, jotka ei välttämättä ole kysyjälle tuttuja, mutta suosittelen myös hostellimajoitusta, jos olet yksin liikenteessä budjetilla. Hostelliasuminen sopii kyllä keskimäärin paremmin parikymppiselle kollille jolle kaikki on uutta, mutta siitä useimmat lähtee tuossa iässä liikkeelle. Hostelleissa myös tapaa keskimäärin paljon helpommin mielenkiintoista sakkia jos olet valmis lähtemään jonnekin ryypylle.

Itse aloitin nuorempana ja persaukisena matkailun hostelleista ja nykyään olenkin ehkä enemmän "flashpacker" kuin backpacker ja neljä tähteä on hyvä olla, mutta silti motto on se että jos vaihtoehtona on lähteä matkaan budjetilla kuin ei ollenkaan, ehdottomasti kannattaa lähteä.
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Dormiin vaan: laita korvatulpat korviin (ehkä lentokoneesta pöllityt silmälaputkin), jos menet aikaisin nukkumaan. Joku kuitenkin könyää keskellä yötä kyliltä pienessä laitamyötäisessä. Mukavaa ja rentoa matkustamista.
OK :tup:

Aikaisin nukkumaan... normaalisti laitan ns valot-kiinni-pää-tyynyyn nukkumaan siinä klo 23-24, miten tämä dormissa menee? Jos haluaa kattella vaikka klo 22-23 läppäriltä leffaa niin suositeltavaa mennä sinne loungen puolelle?

Toki jos seuraa löytyy olen kiinnostunut rupattelusta, kaljoittelusta jne, mut tuskin kuitenkaan 5 päivää putkeen joka ilta jaksaa kovinpaljoa kaljoitella että varmaan jotain leffaa/sarjaakin tulee kytättyä läppäriltä

Nykyään silmälappuja tarjotaan lähinnä bisneksessä tai hyvällä tsägällä mannertenvälisissä lennoissa, jotka ei välttämättä ole kysyjälle tuttuja, mutta suosittelen myös hostellimajoitusta, jos olet yksin liikenteessä budjetilla. Hostelliasuminen sopii kyllä keskimäärin paremmin parikymppiselle kollille jolle kaikki on uutta, mutta siitä useimmat lähtee tuossa iässä liikkeelle. Hostelleissa myös tapaa keskimäärin paljon helpommin mielenkiintoista sakkia jos olet valmis lähtemään jonnekin ryypylle.

Itse aloitin nuorempana ja persaukisena matkailun hostelleista ja nykyään olenkin ehkä enemmän "flashpacker" kuin backpacker ja neljä tähteä on hyvä olla, mutta silti motto on se että jos vaihtoehtona on lähteä matkaan budjetilla kuin ei ollenkaan, ehdottomasti kannattaa lähteä.
Itse olen juuri 20-30v välissä oleva mies, eli parikymppinen kolli. Kokemusta löytyy 17 maan verran, mutta kaikki liittynyt kouluun / työhön / porukoiden kanssa aikoinaan joten eka ns todellinen soolomatka kun vastapäässä ei ole kukaan kentällä vastassa.

Tuo että tapaa muita houkuttelisi juuri hostelliin, ja lisäksi katselin että hotellit on Lontoossa törkyhintaisia. Löysin halvahkon ketjuhotellin Hackneystä jossa saisi olla 4 yötä 257 pounds eli 300€. Hackneyyn tulee Heathrowlta 2 vaihtoa kun julkisilla menee, ja lisäksi Hackney ei ole nyt niin kauhen hyvämaineinen alue, vaikkakin parantunut 80-90 luvuilta huomattavasti.

Hostelli olisi taas aivan ydinkeskustassa, ei junavaihtoja ollenkaan, ja hinta 200€ halvempi. Jos joku tulee kerran klo 3 takaisin baarista ja siihen säpsähtää 5min ajaksi hereille niin pieni hinta mielestäni verrattuna tuohon 200€

Niin ja jos tuo hostellihomma menee hyvin niin sitten aion majoittua jatkossa muuallakin Hostelleissa.

Ja vielä sellainenkin kysymys, että miten suhtautuvat yleensä take-away ruokiin? Hotellissahan ne voisi syödä vaikka salaa omassa huoneessa, mutta hostellissa taas oletusarvoisesti muutkin näkee. Esim YHA London Central hostellissa on oma baari, pizzaa jne saa, niin tykkääkö ne huonoa jos hakee KFC safkat ja syö loungessa? Vai pitäisikö syödä dormissa?
Tuollahan näkyy olevan ruuanlaitolle mahdollisuudet, niin take-away ruuat saa kai syödä samassa paikassa kuin itselaitetutkin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 234
OK :tup:

Aikaisin nukkumaan... normaalisti laitan ns valot-kiinni-pää-tyynyyn nukkumaan siinä klo 23-24, miten tämä dormissa menee? Jos haluaa kattella vaikka klo 22-23 läppäriltä leffaa niin suositeltavaa mennä sinne loungen puolelle?

Toki jos seuraa löytyy olen kiinnostunut rupattelusta, kaljoittelusta jne, mut tuskin kuitenkaan 5 päivää putkeen joka ilta jaksaa kovinpaljoa kaljoitella että varmaan jotain leffaa/sarjaakin tulee kytättyä läppäriltä



Itse olen juuri 20-30v välissä oleva mies, eli parikymppinen kolli. Kokemusta löytyy 17 maan verran, mutta kaikki liittynyt kouluun / työhön / porukoiden kanssa aikoinaan joten eka ns todellinen soolomatka kun vastapäässä ei ole kukaan kentällä vastassa.

Tuo että tapaa muita houkuttelisi juuri hostelliin, ja lisäksi katselin että hotellit on Lontoossa törkyhintaisia. Löysin halvahkon ketjuhotellin Hackneystä jossa saisi olla 4 yötä 257 pounds eli 300€. Hackneyyn tulee Heathrowlta 2 vaihtoa kun julkisilla menee, ja lisäksi Hackney ei ole nyt niin kauhen hyvämaineinen alue, vaikkakin parantunut 80-90 luvuilta huomattavasti.

Hostelli olisi taas aivan ydinkeskustassa, ei junavaihtoja ollenkaan, ja hinta 200€ halvempi. Jos joku tulee kerran klo 3 takaisin baarista ja siihen säpsähtää 5min ajaksi hereille niin pieni hinta mielestäni verrattuna tuohon 200€

Niin ja jos tuo hostellihomma menee hyvin niin sitten aion majoittua jatkossa muuallakin Hostelleissa.

Ja vielä sellainenkin kysymys, että miten suhtautuvat yleensä take-away ruokiin? Hotellissahan ne voisi syödä vaikka salaa omassa huoneessa, mutta hostellissa taas oletusarvoisesti muutkin näkee. Esim YHA London Central hostellissa on oma baari, pizzaa jne saa, niin tykkääkö ne huonoa jos hakee KFC safkat ja syö loungessa? Vai pitäisikö syödä dormissa?
Tuollahan näkyy olevan ruuanlaitolle mahdollisuudet, niin take-away ruuat saa kai syödä samassa paikassa kuin itselaitetutkin?
Noilla spekseilla tulet viihtymään hostelleissa. Ota kuulokkeet läppäriä varten. Hostelleissa parasta on juurikin, että välillä tapaa mielenkiintoisia tyyppejä ja voi heittää läppää. Niiltä voi saada myös hyviä vinkkejä, mitä tehdä kylillä. Erakkoluonteille hostellit eivät sovi. Vielä läppäristä: nukkumisen ajaksi arvotavarat laitetaan omaan, lukittavaan, kaappiin.

Ruuasta, saa olla omat eväät, mutta ei kukaan halua sinne makuuhuoneisiin fish&chips-hajua, eli ne safkat on syötävä muissa huoneissa. Ja jos on oikein kengännauhabudjetti, niin siellä keittiössä voi itse keittää perunoita.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 871
Mitäs tekemistä Kossilla on? Yleensä vietän kaupunkilomia ja niissä aina riittää tekemistä. Rantalomat eivät ole ihan mun juttu.

Katsoin että siellä on ainankin pari mettää jossa voisi käydä vaeltalemassa ja ihmettelemässä riikinkukkoja sekä muita elukoita. Matka kestää viikon joten ei tuota aikaa ihan loputtomasti ole. Tuo saarihan olisi vain n. 40km halkaisijaltaan ja sen voisi pyöräillä muuten ympäri mutta matkalla on mukana läjä 60+v ihmisiä ja ilmeisesti oletus on että liikutaan pääasiassa porukalla.

Kossin keskustassa olevat nähtävyydet olen jo aikaisemmalla reissulla käynyt tuijottamassa joten niidenkään ihmettelyyn ei saa aikaa kulumaan.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 871
Aikaisin nukkumaan... normaalisti laitan ns valot-kiinni-pää-tyynyyn nukkumaan siinä klo 23-24, miten tämä dormissa menee? Jos haluaa kattella vaikka klo 22-23 läppäriltä leffaa niin suositeltavaa mennä sinne loungen puolelle?
Suurimmassa osassa hostelleista joissa olen nukkunut jokaisella on ns. oma loosi. Sänky on siis niin että siihen eteen voi vetää verhon. Siellä verhon takana sitten voi tehdä mitä haluaa. Itse katsoin viime reissussa melkein joka ilta jotain TV-sarjaa ennen nukkumista omassa pedissä tai sitten kuuntelin musiikkia. Kuulokkeet päässä siis luonnollisesti.

Oma viimeisin reissu oli Japanissa ja siellä yövyin yli 2 viikkoa erilaisissa hostelleissa. Suurin dormi taisi olla 20 hengen. Otin mukaan korvatulppia, mutta en niitä kertaakaan tarvinnut. Joka ilta oli niin väsynyt että koko yön nukkui ihan onnessaan vaikka muutamassa paikassa olikin bilehileitä. Hekin kyllä tajusivat koittaa edes olla vähän hiljempaa kun huoneeseen tuli. Yhtenä iltana vain taidettiin tulla itse myöhemmin paikalle. Yleensä käytiin jo 20-22 aikoihin iltapuuhiin ja heräiltiin 6-10 aikoihin.

Yksi asia mitä huomasin viime reissulla. Jengiä oli hostelleissa kyllä ihan kaikkialta maailmasta, mutta en tiedä onko nykyään tapahtunut älylaitteiden myötä joku kultuurillinen muutos vai vaikuttiko se asiaan että matkustimme mies-nais parina. 10 vuotta sitten Euroopassa matkustaessa dormit olivat paljon sosiaalisempia. Yhteisissä tiloissa jengi tuli juttelemaan viimeistään siinä vaiheessa kun kuulivat suomea. Nyt ketään ei kiinnostanut missään mikään. Kaikki räpläsivät vaan puhelimiaan. Ei sillä että itsekkään ketään lähestyin. Jotenkin se on vaan vaikea kun jengillä on naama kiinni puhelimessa mennä juttelemaan.

Jos hostelleista etsii edullista majoitusta eikä tuo sosialisointi kiinnosta niin ne ovat ihan validi vaihtoehto. Eiköhän sieltä löydy myös mahdollisuudet sosialisoitumiseen jos itse tekee aloitteen.

Ja vielä sellainenkin kysymys, että miten suhtautuvat yleensä take-away ruokiin? Hotellissahan ne voisi syödä vaikka salaa omassa huoneessa, mutta hostellissa taas oletusarvoisesti muutkin näkee. Esim YHA London Central hostellissa on oma baari, pizzaa jne saa, niin tykkääkö ne huonoa jos hakee KFC safkat ja syö loungessa? Vai pitäisikö syödä dormissa?
Tuollahan näkyy olevan ruuanlaitolle mahdollisuudet, niin take-away ruuat saa kai syödä samassa paikassa kuin itselaitetutkin
Hostelleissa on yleensä keittio jossa voi tehdä ruokaa joten kyllä se sitä take-awaytäkin siellä ihan samanlailla voi syödä. Se liene myös yleisempää kuin safkan teko. Monesti tullut itsekin niin tehtyä.

Erakkoluonteille hostellit eivät sovi.
Sanoisin että sopii. Ei siellä ole pakko puhua kenellekkään. Tai toki riippuu kuinka erakko on, mutta jos normaalin kanssakäymisen ihmisten kanssa osaa niin hyvin siellä pärjää.

Itse en esim. viime reissulla puhunut kertaakaan kenellekkään muulle kuin respalle. Kun tulin paikalle tein ruokaa, kävin suihkussa ja menin petiin. Aamulla sitten sama.

Istuin yleisissä tiloissakin ja googlettelin seuraavan päivän hommia puhelimella. Ei kukaan tullut edes silloin häiritsemään vaikka seura olisi ollutkin tervetullutta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 764
Pitkästi yli vuosi tuli asuttua hostellien dormeissa ja ei voi kuin suositella. Halpaa, lähestulkoon aina mahdollisuus tehdä omat safkat ja eväät. Jos olut maitstuu, niin seuraa saa aina kun haluaa (toki onnistuu ilman oluttakin) ja yksinkin saa olla jos siltä tuntuu. Muilta reissaajilta saa hyviä vinkkejä nähtävyyksistä, liikkumisesta, retkistä jne. Jos on pidempään reissussa, niin usein sattuu joillain olemaan samanlaiset suunnitelmat niin ei tarvi seuraavaan kohteeseenkaan matkustaa yksin.

e: lisäks monet hostellit tarjoaa kuljetuksia ja retkiä hyvään hintaan ja vaivattomasti. Toki kannattaa kattoa onnistuuko omatoimisesti kuinka helposti ja kuinka paljon halvemmalla, ennen kuin tekee varausta. Usein hintaero ei ole paljoa, joten vaivattomuudesta voi sen pari euroa maksaa ekstraa.
 
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
17
Viikon päästä olisi reissu Puolaan Varsovaan ja Gdanskiin pariksi viikkoa. Varsovassa yleisimmät nähtävyydet on tullut jo tutuksi. Varsovasta kaipailisin vinkkejä ei niin tunnetuista näkemisen/kokemisen arvoisista kohteista. Erityisesti valokuvauksen näkökulmasta. Gdanskista saa myös ehdotella kohteita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
134
Tehdään kolmen päivän vappuretki Uumajaan. Mitä siellä voi tehdä tai nähdä? :D
 

gb1

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
208
Viikon päästä olisi reissu Puolaan Varsovaan ja Gdanskiin pariksi viikkoa. Varsovassa yleisimmät nähtävyydet on tullut jo tutuksi. Varsovasta kaipailisin vinkkejä ei niin tunnetuista näkemisen/kokemisen arvoisista kohteista. Erityisesti valokuvauksen näkökulmasta. Gdanskista saa myös ehdotella kohteita.
Gdanskin "vanha kaupunki" on hemmetin upeasti rakennettu uudestaan sotien jälkeen raunioista takaisin vanhalle arkkitehtuurille uskolliseen kuntoon. Ristiin rastiin kävelemällä voi tulla monenlaista kiinnostavaa kuvattavaa vastaan. Missään varsinaisissa "kohteissa" (museot ja vastaavat) ei ole tullut tuolla vierailtua kuitenkaan muutamalla käynnillä.

Pari iltahämärän napsua talvisesta Gdanskista:




Kannattaa Gdanskista poistua taksilla tai junalla parinkymmenen kilometrin päässä olevaan Sopotiin. Paikka on eräänlainen Hanko^2, jossa voi aistia 1900-luvun alun parempien aikojen henkeä ja myös bilepaikkoja, hyviä ravintoloita ym. löytyy. Hinnat hieman normaalia Puolan hintatasoa korkeampia.

Ja Sopotin rantaan pitkältä laiturilta:
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Mitäs matkalaukkuja tekkiläiset omistavat? Pitäisi uutta laukkua ostaa kesän Espanjan matkaa varten ja olen vähän epävarma sijoituksesta. Lähtökohtaisesti nappaan laukun mukaan verkkokaupasta. Vaihtoehtoina pähkäilin joko tätä Delseyn laukkua Delsey Envol Trolley 68 cm -matkalaukku, sininen 199,90 € tai sitten mielessä kävi myös tämä melkein ilmainen Feru Pyramid Peak 75 cm -matkalaukku, musta 49,90 € . Tuossa halvemmassa vain epäilyttää että liekö ollenkaan kestävä, mikä taas ilmeisesti tuossa Delseyn laukussa lähtökohtaisesti kunnossa. Hieman vain arveluttaa iskeä 200e matkalaukkuun, liekö kuitenkin sen rahan väärti?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Itse olen mennyt jo melkein kymmenen vuotta muistaakseni Cavalet merkkisellä laukulla. Isoin mahdollinen lentokenttälaukku maksoi muistaakseni alle satasen ja on kestänyt kyllä hyvin osumaa. En laittaisi hirveitä summia laukkuun, ellei matkustele vähintään 10 kertaa vuodessa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Itsellä kanssa joku Bagstagelta ostettu hinna alkaen -mallin iso kova laukku, kestänyt kyllä useammankin ulkomaanmatkan moitteetta. Hinta oli aikanaan alle satasessa kun laukku oli jonkinlaisessa tarjouksessa. Merkkiä ne muista enkä jaksa lähteä varastosta tarkistamaan...

Joitain huomion arvoisia juttuja
- Etenkin isoon laukkuun ehdottomasti neljä pyörää, paljon mukavampi varsinkin terminaalissa kun voi rullailla pystyssä
- Jos meinaat matkustaa jenkkeihin, laukun mahdolliset integroidut lukot on syytä,olla TSA yhteensopivia. Hajottavat surutta lukot tarkastusta varten jos ei yleisavain käy.
- Iso laukku painaa jo itsessään aika paljon, kannattaa huomioida painorajoitukset ja tilantarve kun päätät kokoa
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
486
Niinkuin ylhäällä todettiin niin 4 pyörää on hyvä olla olemassa. Laukku kannattaa olla kovamuovia niin kestää tuliaiset ehjänä perille ja tärkeimpänä itse pidän keveyttä koska lisäkilot maksaa helposti kymppeja/kg.

Itsellä on iso Delsey joka painaa alle 4kg tyhjänä.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 762
Tuossa halvemmassa vain epäilyttää että liekö ollenkaan kestävä, mikä taas ilmeisesti tuossa Delseyn laukussa lähtökohtaisesti kunnossa. Hieman vain arveluttaa iskeä 200e matkalaukkuun, liekö kuitenkin sen rahan väärti?
Meillä on ollut vuosia käytössä (runsaassa käytössä) Prismasta ostetut Migantin kovat laukut. Ovat osoittautuneet kestäviksi ja hyviksi. Ja hinta ei päätä huimaa. Noita ennen oli Delseyn ja Samsoniten paljon kalliimmat laukut ja ne hajosi selvästi vähemmällä käytöllä.

Nykyään tosin on tullut siirryttyä reppumatkailijaksi, kun ostin tällaisen Cabin Max -repun:
Cabin Max Equator reppu, cabin size, monitoimi, integroitu sadesuoja - Matkalaukut, lentolaukut ja muut laukut sekä matkavarusteet ja matkatarvikkeet meiltä | Triptek.eu

Menee käsimatkatavarana ja vetää aivan tolkuttomasti tavaraa. Viikko menee tuolla helposti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Itse rollaan Samsonitellä, yleensä mukana on yksi suuri ruumaan menevä ja kaksi käsimatkatavaroihin menevää kovamuovista. Mikäli matkustan yksin, viikonlopun kamat mahtuvat hyvin tuohon käsimatkatavoroihin menevään. Laatu vähän maksaa, mutta nää on nyt kestänyt useamman vuoden ja toistakymmentä reissua ilman merkkiäkään hajoamisesta. Tuskin vaihdan enää merkkiä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 673
Nykyään tosin on tullut siirryttyä reppumatkailijaksi, kun ostin tällaisen Cabin Max -repun:
Cabin Max Equator reppu, cabin size, monitoimi, integroitu sadesuoja - Matkalaukut, lentolaukut ja muut laukut sekä matkavarusteet ja matkatarvikkeet meiltä | Triptek.eu

Menee käsimatkatavarana ja vetää aivan tolkuttomasti tavaraa. Viikko menee tuolla helposti.
Täytyypä laittaa tuollainen tilaukseen. Pyrin yleensä itse matkustamaan siinä määrin kevyesti, että tuollaisella pärjää 1-2 viikon lomareissut ihan kivasti. Perheen kanssa matkustettaessa pitää olla vielä lisäksi yksi ruumaan menevä iso laukku mukana, mutta se on oma juttunsa.

Pelkillä käsimatkatavaroilla matkustettaessa nämä nykyiset nesterajoitukset ovat vähän kökköjä, kun käytännössä se pakottaa siihen että kaikki lotionit pitää ostaa paikan päältä ja heittää lähtiessä roskiin.

Edit.
Aika isolta näyttää tässä kuvassa, meneekö tuo tosiaan käsimatkatavaroihin?

 
Viimeksi muokattu:

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Täytyypä laittaa tuollainen tilaukseen. Pyrin yleensä itse matkustamaan siinä määrin kevyesti, että tuollaisella pärjää 1-2 viikon lomareissut ihan kivasti. Perheen kanssa matkustettaessa pitää olla vielä lisäksi yksi ruumaan menevä iso laukku mukana, mutta se on oma juttunsa.

Pelkillä käsimatkatavaroilla matkustettaessa nämä nykyiset nesterajoitukset ovat vähän kökköjä, kun käytännössä se pakottaa siihen että kaikki lotionit pitää ostaa paikan päältä ja heittää lähtiessä roskiin.

Edit.
Aika isolta näyttää tässä kuvassa, meneekö tuo tosiaan käsimatkatavaroihin?

Jos mitat pitävät paikkansa niin meneehän tuo käsimatkatavaroiden mittarajojen sisään, esim Norskilla 55*40*23, näyttää kuvassa kyllä mittojaan isommalta.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 762
Aika isolta näyttää tässä kuvassa, meneekö tuo tosiaan käsimatkatavaroihin?
Olen ehtinyt tuon kanssa toistaiseksi matkata Finnairilla, Norwegianilla ja Czecz-airlinesilla ja noihin on ainakin kelvannut.

Niin ja rasvat ja muut tökötit voi siirtää pikkupulloihin, joita myydään kaikissa halpamarketeissa ja vaikka ohlssonilla.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Tuollasella käsimatkatavaroihin menevällä bagilla oon matkustellu loma- ja työmatkat jos useamman vuoden:

 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Mistä hostellien dormeissa tietää mikä on oma peti? Onko ne sängyt numeroitu vai?

Lakanathan on kai aina firman puolesta, mutta entäs pyyhkeet yleensä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 195
Juu Euroopassa liikkuu kuitenkin nopeasti autolla joten pari päivää kun ajaa kunnolla niin näkee jo ihan eri maisemia. Itsekin vetänyt Milanosta Tukholmaan suoraan.
 
Liittynyt
25.05.2017
Viestejä
21
Mistä hostellien dormeissa tietää mikä on oma peti? Onko ne sängyt numeroitu vai?
Eipä niissä yleensä mitään numeroita ole vaan otat sen mikä on vapaana huoneeseen mennessä. Sen jälkeen se on sinun käytössä. Respan tyttö tulee näyttämään huoneen tai kertoo huoneen numeron tai nimen.

Se voikin joskus olla sitten haastavampaa löytää se sama peti aamuyöllä, mutta se on eri asia se.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Mihin sitä lähtisi perheen kanssa matkalle 1 -vuotiaan lapsen kanssa?
Mitäänhän tuo lapsi ei vielä ymmärrä, mutta jotain pientä reissua olisi perheen kanssa kiva tehdä.
Aika tyytyväisesti autossa istuskelee, mutta eipä nyt mitään 10 tunnin ajosessioita viitsi tehdä.
Johonki eurooppaan lentokoneella tai ihan vain suomessa autolla ja lomaillen.
Suosituksia?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Mihin sitä lähtisi perheen kanssa matkalle 1 -vuotiaan lapsen kanssa?
Mitäänhän tuo lapsi ei vielä ymmärrä, mutta jotain pientä reissua olisi perheen kanssa kiva tehdä.
Aika tyytyväisesti autossa istuskelee, mutta eipä nyt mitään 10 tunnin ajosessioita viitsi tehdä.
Johonki eurooppaan lentokoneella tai ihan vain suomessa autolla ja lomaillen.
Suosituksia?
Me oltiin aikanaan puolivuotiaan kanssa Kööpenhaminassa, lentokoneella mentiin. Hyvin sujui.
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Finskillähän voi tehd check-inin itse, tai antaa viestin tulla luuriin. Itse olen aina tehnyt check-inin siinä matkatavaratiskillä. Nyt ei kuitenkaan ole matkatavaroita (ruumaan siis) niin se automaattinen tekstarihan riittää? Että ei tarvi netissä / masiinalla käydä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Finskillähän voi tehd check-inin itse, tai antaa viestin tulla luuriin. Itse olen aina tehnyt check-inin siinä matkatavaratiskillä. Nyt ei kuitenkaan ole matkatavaroita (ruumaan siis) niin se automaattinen tekstarihan riittää? Että ei tarvi netissä / masiinalla käydä?
Riittää.
Lufthansan app tekee check in it automaattisesti, aika mukava kun vaan oikeana päivänä ilmestyy kentälle, ilman matkatavaroita marssii suoraan portille.

Mihin sitä lähtisi perheen kanssa matkalle 1 -vuotiaan lapsen kanssa?
Mitäänhän tuo lapsi ei vielä ymmärrä, mutta jotain pientä reissua olisi perheen kanssa kiva tehdä.
Mikä tahansa länsi-euroopan maa hyvä, itse rakastan Saksaa. Siellä toimii kaikki.
Suosi lentoyhtiöitä jotka priorisoi lapsimatkustajia, eli vältä Finnairia ja halpalentoyhtiöitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Mikä tahansa länsi-euroopan maa hyvä, itse rakastan Saksaa. Siellä toimii kaikki.
Suosi lentoyhtiöitä jotka priorisoi lapsimatkustajia, eli vältä Finnairia ja halpalentoyhtiöitä.
Halpalentoyhtiöllä ja halpalentoyhtiöllä on eroa, Norvegian on oikein mukava kun taas Ryanairissa fiilis on ankea. Toki joku muutaman tunnin euroopan lento nyt on aika sama millä sen menee. Ryanairissa on tullut mentyä lasten kanssa ja menihän sekin ihan jees.

Saksasta puheenollen Bremen on yllättävän kiva kohde. Lyhyt matka, halvat lennot, Tampereelta pääsee suoraan, mukavasti nähtävää viikonlopun matkalle. Erittäin sivistyneesti siellä päässä päässä rautiovaunu ajaa suoraan lentokentälle. Ainoa pahempi vika Saksassa on, että matkan jälkeen Suomen hintataso vituttaa monta viikkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Ainoa pahempi vika Saksassa on, että matkan jälkeen Suomen hintataso vituttaa monta viikkoa.
Toimiiks siellä jo nykyään luottokortti tai pankkikortti vai pitääkö vielä olla attaseasalkullinen rahaa kun ei shekkivihkokaan käy... Omat kokemukset on vuodelta 2011 ja yhdyn kyllä Seppo Rädyn sanoihin, tuskin ovat oppineet edes auttavaa englantia 6 vuoden aikana joka kallistaisi vaakaa edes vähän toiseen suuntaan. Ainoa hyvä asia ko. maassa on kärjistetysti autobahnit :).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Toimiiks siellä jo nykyään luottokortti tai pankkikortti vai pitääkö vielä olla attaseasalkullinen rahaa kun ei shekkivihkokaan käy...
Muistaakseni käy, ainakin pankkikortti, luottokorttihan maksaa, joten se on saksalaiselle paha.

Omat kokemukset on vuodelta 2011 ja yhdyn kyllä Seppo Rädyn sanoihin, tuskin ovat oppineet edes auttavaa englantia 6 vuoden aikana joka kallistaisi vaakaa edes vähän toiseen suuntaan. Ainoa hyvä asia ko. maassa on kärjistetysti autobahnit :).
Saksan, ranskan ja espanjankielisissä maissa ihmisen pitää ymmärtää hävetä oman kielitaitonsa heikkoutta, eikä itkeä, jos valtakielten puhujien osaaminen ei käy yksiin oman olemattoman kielitaidon kanssa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 673
Saksan, ranskan ja espanjankielisissä maissa ihmisen pitää ymmärtää hävetä oman kielitaitonsa heikkoutta, eikä itkeä, jos valtakielten puhujien osaaminen ei käy yksiin oman olemattoman kielitaidon kanssa.
Kyllä länsimaissa yksi sivistyksen mittari on siinä kuinka hyvin kantaväestö osaa puhua käytännössä yleiskielen asemassa olevaa englantia. Varsinkin vanhemmalla väestöllä on tuossa paha asenneongelma ja se hankaloittaa kanssakäymistä monin paikoin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Kyllä länsimaissa yksi sivistyksen mittari on siinä kuinka hyvin kantaväestö osaa puhua käytännössä yleiskielen asemassa olevaa englantia.
Toinen sivistyksen mittari on, kuinka montaa kieltä osaa ja erityisesti osaako mainitsemiani "klassisia" valtakieliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Toinen sivistyksen mittari on, kuinka montaa kieltä osaa ja erityisesti osaako mainitsemiani "klassisia" valtakieliä.
Omalla kohdalla kyse ei tosiaan ollut sen vaikeammista jutuista kuin "paljonko tämä maksaa" tms. niin edes numeroita ei osattu englanniksi ja selvästi näki että ei sitä saksaa puhuttu takas ja taskulaskinta numeronäyttönä vittuilleessaan käytetty vaan ei yksinkertaisesti osattu about sanaakaan englantia puhua. Kuitenkin tajusi mitä kysyi... Ja tämä toistui useammassa paikassa eli on ihan krooninen ongelma ko. maassa matkailevalle, ei auta vaikka puhuisit kaikkia muita maailman kieliä kun nahkahousu ei tajua kuin omaansa.

"Kuoleva" kielihän tuo Saksa on -20% äidinkielisiä, kun katsoo miten esim. Ranska on kehittynyt (yli +100% ~samalla jaksolla), kohta menee joku Koreakin ohitse :)
Luettelo kielistä puhujamäärän perusteella – Wikipedia

PS. todellakaan kiinnosta alkaa opettelemaan mitään muutaman päivän reissua varten, thaikkuhin kun tuli mentyä pariksi kuukaudeksi niin opettelin numerot ja parit tinkaukseen liittyvät fraasit ja niillä pärjäs paremmin kuin hyvin ja cashbackkiäkin tuli vaivannäöstä ja oltiin jossain "viidakossa" jossa koulutustaso on täysi nolla Saksaan verrattuna...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Kiinaa pitäisi kyllä opetella, mutta on kaikenkaikkiaan ihan saatanan vaikea kieli ja länsimaalaiselle erityisen vaikea. Ääntämys, kielioppi, kirjoitus, kaikki niin he-lve-tin vaikeaa.
Alle vuodessa oppii sellaiselle tasolle että matkustaessa tms. pärjää ihan jees ja maassa asuessa oma elämä vähän helpompaa, näin ainakin parit tutut jotka tuolla asui. Eli lähinnä sellaisia kauppa/taksi/rafla/työ juttuja, mutta kyllä nuo ainakin osasivat ko. kokemuksella jo vähän jotain muutakin. Kuulostaa ehkä hieman "hoono Suomelta", mutta mitä väliä jos asia menee perille. Itselle jäi käteen parin viikon reissusta mandariiniksi Taksin käskyttäminen (jos siis itse tiedät reitin) ja numero kuusi, kaikki muut numerotkin jo unohtanut vaikka 1000 asti ne 2 viikon aikana oppi.

Mutta ei kait tuonne saastepesään kukaan vapaaehtoisesti mene, en osaa rankata että kumpi huonompi, Saksa vai Kiina, molemmat "paskoja" matkailla ;), Kiinasta löytynee jotain koskematonta maaseutua että ehkä se veisi voiton jos pitäisi valita, mutta suuremmat kaupungit on melko ellei jopa tosi kalliita suomalaiseen hintatasoon suhteutettuna. Eli kannattaa panostaa ennemmin johonkin muuhun kieleen ellei sitten jotain bisnestä meinaa viritellä... Honkkarissa saa ihan riittävän "kiina-annoksen" ja siellä pärjää lähes täysin englannilla ja ilmakin on selvästi jotain Shanghaita puhtaampaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 673
Mutta ei kait tuonne saastepesään kukaan vapaaehtoisesti mene, en osaa rankata että kumpi huonompi, Saksa vai Kiina, molemmat "paskoja" matkailla ;)
Tähän vielä sen verran, että eipä hirveästi irtoa englantia Espanjassakaan. Mm. juuri viimeksi Barcelonassa käydessä piti mäkkärissä hoitaa kaikki sormilla osoittelemalla, kun ei täti tajunnut sanaakaan englantia. Autovuokraamossa ja hotellissa sentään onnistui kommunikaatio ihan kivasti. Mutta joo, taitaa tämä olla muutenkin kovin tapauskohtaista riippuen siitä millä alueella ollaan ja kuka sattuu olemaan tiskin takana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Ääntämys, kielioppi, kirjoitus, kaikki niin he-lve-tin vaikeaa.
Ääntäminen ja kirjoittaminen ovat aluksi vaikeita, mutta perusteiden oppimisen jälkeen homma helpottuu hieman. Kielioppi on itseasiassa aika simppeliä. Väitän että kuukauden intensiivikurssilla Kiinassa oppii jo perusteet aika hyvin. :)
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 762
Saksan, ranskan ja espanjankielisissä maissa ihmisen pitää ymmärtää hävetä oman kielitaitonsa heikkoutta, eikä itkeä, jos valtakielten puhujien osaaminen ei käy yksiin oman olemattoman kielitaidon kanssa.
Espanjan vielä allekirjoitan - maailman toiseksi puhutuin kieli äidinkielenä ja puhutaan monessa maassa, mutta saksa ja ranska eivät edes kymmenen sakkiin mahdu. Melkoista perseilyä, jos kuvittelevat turistien puhuvan heidän kieltään.
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Melkoista perseilyä, jos kuvittelevat turistien puhuvan heidän kieltään.
Olen asunut 6kk Saksassa, käynyt joku 5 kertaa eri Kanarian saarilla, ollut 4 viikkoa opiskelujen vuoksi Kiinassa, käynyt kerran 6h Ranskassa, tuntenut puolituttuja Ranskalaisia paljon.

Saksalaisilla on keskimäärin oikein hyvä englannin taito. Ei läheskään kaikki ymmärrä, mutta omalla " ich möchte ein snitzel und bier" saksalla pärjäsi koko 6kk ilman ongelmia, joten en ymmärrä miten turistina ei pärjäisi.

Ranskalaisilla on kans ihan ok kielitaito, mutta ranskalaisilla on sellainen 'ylpeys'. Eli kunhan muistat ensin sönköttää vähän Bonjour ja jotain niin saat parempaa palvelua verrattua "Hello, could i please get"-lauseeseen.

Kiinalaisilla ei ole juurikaan samanlaista ylpeyttä kuten ranskalaisilla, mutta kielitaito sensijaan aika heikko perustallaajilla. Shanghai/Beijing travellerille tämä tuskin muodostuu ongelmaksi, kyllä aina joku joka osaa enkkua löytyy tulkiksi.

Espanjan Kanarian saarilla taas puhuu asiakaspalvelijat jopa suomea kohtuullisesti välillä, englantia usein täydellisesti. Jos taas joku ei puhuisi englantia niin sehän olisi ihan hauska haistella "hola, cerveza" tms :D

Jos joku sanoo että ei voi mennä Saksaan/Ranskaan kun ei osaa kuin enkkua niin väärässä olette. Yhdessä illassa pänttää wikitravel matkasanakirjasta riittävän osaamisen että turistina pärjää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Kiinassa tosiaan pärjää jopa englannilla nykyään ainakin jotenkin isoimmissa kaupungeissa. Japani onkin sitten jo hankalampi paikka. Esimerkiksi Osakassa englanti käytännössä "katoaa" lentokentän jälkeen :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Saksalaisilla on keskimäärin oikein hyvä englannin taito.

Jos joku sanoo että ei voi mennä Saksaan/Ranskaan kun ei osaa kuin enkkua niin väärässä olette. Yhdessä illassa pänttää wikitravel matkasanakirjasta riittävän osaamisen että turistina pärjää.
keskimääriin varmaan joo, mutta suorittavassa portaassa jonka palveluita "turisti" tarvitsee niin 'paska' pois lukien joku hotellin respa (joka sekin voi olla toki täysin kielitaidoton, nimimerkillä kokemusta on kun vedettiin randomilla johki pikku kylään ~150km munchenistä pohjoseen). Ja autoliikkestäkin löytyi tasan yks jamppa joka edes sanan osasi lontoota muut 3 ei edes sitä.

Turistihan käyttää taksia,
tarjoilijaa ja hotellin repsaa noin niinkuin vähän karrikoiden.

Jos pärjäämisellä tarkoittaa hengissä pysymistä niin se onnistuu kyllä ihan savoksikin viittomalla :). Itseä ainakin vituttaa ihan yli kaiken vääntää taksin kanssa 5 min ennen liikkelle lähtöä ja sen aikana että minne ollaan menossa jos/kun tyyppi ei osaa edes puhelimen karttaa lukea (koskee ehkä enemmän aasiaa), 5 minuuttia väännät hinnasta päälle, ja sittenkin on jatkuva epätietoisuus että mihinhän huitsin nevadaan sitä ollaan ajamassa. Tarjoilija tuo lasten ruuat viimeisenä pöytään vaikka kuinka sanot että "nämä ASAP" 10 kielellä (tähän muuten toimii "hyvin" se että ensin tilaa vain ja ainostaan ne muksujen safkat :)), tosin raflakäynti sitten venyy. Haluat jonkun ainesosan pois ruuasta joka on jopa ihan listassa listattuna - lopulta joku muu on poistettu ja saat ite nyppiä sen haluamasi mäkeen jota on pistetty tuplasti (opetus: jos itemi on helposti jälkikäteen poistettavissa, pidä turpasi kiinni tilausta tehdessä :))

Puhutaan siis asioista jotka "tiskin toisella puolen" 95% suomessa peruskoulun käyneistä pystyisi vastaanottamaan englanniksi tai jopa ihan yleisen elämänkokemuksen pohjalta.

Tuollaiset pienet asiat tuppaavat nostamaan v-käyrää joka päivä ja monta kertaa päivässä toistettuna ;). Kiinassa tuli heti opittua "puja X" joka yleensä oli "huatsiao" (pisteet sille joka arvaa mistä kyse). Thaikussa taas "pai X thaorai kap" ja vastauksen saatua "loth dai mai" poisti lähes tulkoon turhan vänkäyksen ja kusetus yritykset käytännössä kokonaan, sinänsä huvittaa katsoa kun vieressä myydään toiselle turistille 2x hinnalla samaa. Saksa taas, no hyvä kun edes bahnin varrella olevasta huoltiksesta sai löpöä kortilla ilman että piti lähteä etsimään sitä 4. maattia josta saa sillä kertaa suomalaisella kortilla rahaa, tosin siinäkin piti pantomiimina esittää mittarin kyljessä olevaa numeroa, ei sinänsä ihmetytä että aatun valloitussuunnitelmat meni vihkoon ;).

Se hyvä puoli tietysti "sivistysmaissa" reissatessa on että "kättä taskuun"-periaatteella ei ihan hirveästi tule kusetetuksi eli kunhan pörssi on kunnossa (käteisenä siis:)) elämä on heti helpompaa... Mutta jos itse vertaa jotain Saksaa ja Prahaa/Riikaa niin mielestäni jälkimmäisissä ei otsasuoni pullistellut ollenkaan, ehkä kyseessä oli erilainen odotustaso tai sitten ei - mene ja tiedä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Olen asunut 6kk Saksassa, käynyt joku 5 kertaa eri Kanarian saarilla, ollut 4 viikkoa opiskelujen vuoksi Kiinassa, käynyt kerran 6h Ranskassa, tuntenut puolituttuja Ranskalaisia paljon.

Saksalaisilla on keskimäärin oikein hyvä englannin taito. Ei läheskään kaikki ymmärrä, mutta omalla " ich möchte ein snitzel und bier" saksalla pärjäsi koko 6kk ilman ongelmia, joten en ymmärrä miten turistina ei pärjäisi.

Ranskalaisilla on kans ihan ok kielitaito, mutta ranskalaisilla on sellainen 'ylpeys'. Eli kunhan muistat ensin sönköttää vähän Bonjour ja jotain niin saat parempaa palvelua verrattua "Hello, could i please get"-lauseeseen.

Kiinalaisilla ei ole juurikaan samanlaista ylpeyttä kuten ranskalaisilla, mutta kielitaito sensijaan aika heikko perustallaajilla. Shanghai/Beijing travellerille tämä tuskin muodostuu ongelmaksi, kyllä aina joku joka osaa enkkua löytyy tulkiksi.

Espanjan Kanarian saarilla taas puhuu asiakaspalvelijat jopa suomea kohtuullisesti välillä, englantia usein täydellisesti. Jos taas joku ei puhuisi englantia niin sehän olisi ihan hauska haistella "hola, cerveza" tms :D

Jos joku sanoo että ei voi mennä Saksaan/Ranskaan kun ei osaa kuin enkkua niin väärässä olette. Yhdessä illassa pänttää wikitravel matkasanakirjasta riittävän osaamisen että turistina pärjää.
Melkein uskallan väittää ettei euroopassa oikein mitään suurempaa kielimuuria ilmene. Suhteellisen hyvin paikassa kun paikassa saa kommunikoitua kun vähä inklish sönköttää ja ehkä ne pari sanaa paikallista kieltä mitkä nyt kaikki osaa (kaljan tilaaminen). Sitten kun lähdetään vaikka sinne kiinaan ja ei nyt ihan pekingiin tai vastaavaan niin pääsee oikeasti maistelemaan sitä kielimuuria. Se on hassu kun englannin kieli katoaa suunnilleen lentokentältä poistuessa, rajavirkailijan kanssa jo täydellinen kielimuuri. Taksikuskin kanssa kommunikointi myös luokkaa paperikartta tulostettuna ja kohde merkattuna siihen. Silti vaikeaa jos ei harakanvarpailla ole kirjotettuna osoitetta kun ei se kartanlukukaan välttämättä suju :D Siinä alkais nopeaa arvostamaan jos osaisi edes kirjottaa sen osotteen..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
En nyt kyllä ymmärrä miksi paikallisen kielen puhuminen on niin vaikeaa, onko kyseessä aito osaamattomuus vai vedetäänkö suomalaistyyliin "SPEAK ENGLISH OR DIE", ja kieltäydytään edes opettelemasta alkeita?
Emme vaimon kanssa puhuneet sanaakaan ranskaa fraasien "oui", "nein" ja "moulin rouge" -lisäksi kun vuokrasimme ranskalaisesta pikkukylästä kahdeksi viikoksi talon.
Paikallisten englanninkielen ja innostuksen puhua sitä tason varmaan arvaatte, mutta hyvin siellä pärjäsi. Sana kerrallaan taskusanakirjasta tavattiin, ja viikon kuluttua onnistui jo vaativammatkin ravintolatilaukset ranskaksi. Asenteesta se on kiinni.

Joku kysyi suomalaisista pankkikorteista Saksassa, juuri tulin Münchenistä ja enenevissä määrissä kävi! Jopa ravintoloissa tarjoilijoilla maksupäätteet vyöllä. Tosin yhdistelmäkortit credit/debit saavat pasmat sekaisin. Hotelleissa ja vaikka missä upscale -liikkeissä myyjät kokoontuivat ihmettelemään credit/debit -valintaruutua ja soittelivat hädissään puheluita mitä teksti tarkoittaa. :comp:
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Täytyy kyllä olla melkoinen kielipää, että ranskaa oppii viikossa ainakaan ymmärtämään niin, että mikään asia sillä luonnistuu. Saksaa nyt luettuna jonkin verran ymmärtää jos vaikkapa ruotsi taipuu mutta että puhutusta alkaisi jotain tajuamaan sanakirjan avulla?

ps. Juu, älkää kantako rahaa noihin rättipäädiktatuureihin. Jos naisella on joku "pakko olla 25+ astetta jatkuvasti" ulina päällä niin hajotkoon siihen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 673
En nyt kyllä ymmärrä miksi paikallisen kielen puhuminen on niin vaikeaa, onko kyseessä aito osaamattomuus vai vedetäänkö suomalaistyyliin "SPEAK ENGLISH OR DIE", ja kieltäydytään edes opettelemasta alkeita?
Emme vaimon kanssa puhuneet sanaakaan ranskaa fraasien "oui", "nein" ja "moulin rouge" -lisäksi kun vuokrasimme ranskalaisesta pikkukylästä kahdeksi viikoksi talon.
Paikallisten englanninkielen ja innostuksen puhua sitä tason varmaan arvaatte, mutta hyvin siellä pärjäsi. Sana kerrallaan taskusanakirjasta tavattiin, ja viikon kuluttua onnistui jo vaativammatkin ravintolatilaukset ranskaksi. Asenteesta se on kiinni.
Totta, seuraavan kerran kun näen täälläkin kaupungilla turistin joka tulee kyselemään jotain englanniksi, pitääkin sanoa suoraan että "onko paikallisen kielen puhuminen niin vaikeaa, vai etkö urpo muuten vaan osaa". :D

Olet oikeassa myös siinä, että asenteesta se on kiinni. Ranskalaisilla se on todella huono, joten ei kiinnosta mennä viemään sinne rahoja turistinakaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 045
Viestejä
4 193 388
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
wpentti

Hinta.fi

Ylös Bottom