Kaikilla on niin hyvä mieli kun siellä pyöräillään niin paljon ja siinä saa hyvää hyötyliikuntaa. Töihinkin voi mennä pyörällä kun ei tukka mene sekaisin kypäräpakon takia. Pitäskö Suomessakin kokeilla laillistaa pyöräily ilman kypärää?
Uusi laki voi päästää pyöräilijät ajamaan vastakarvaan – myös kypärä putoamassa laista
4.5.2016 16.06
SAMMELI HEIKKINEN
LUPA AJAA yksisuuntaisilla kaduilla vastakarvaan, kypäräpykälän poisto ja kevyen liikenteen väylän käyttöpakon höllentäminen. Tässä kohtia, joihin pyöräilijöiden etujärjestö Pyöräliitto on tyytyväinen valmisteltavassa tieliikennelain uudistuksessa.
Vielä ei toki ole varmaa, missä muodossa lakiesitys eduskunnalle tulee ja miten se siellä muuttuu. Lakiesityksen pitäisi pudota kansanedustajien päätettäväksi syksyllä.
Mutta nyt näyttää siis kohtuullisen hyvältä, arvioi Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen keskiviikkona.
Pyöräliiton ehdotuksista valmisteltavaan lakiehdotukseen näyttää liiton nykytietojen perusteella menevän melko lailla toivotussa muodossa kolme ehdotusta.
1. KYPÄRÄSUOSITUS POISTETAAN LAISTA
Pyöräilyjärjestöjen kritisoima nykyisen liikennelain suositus pyöräilykypärän käytöstä on poistumassa uudesta laista.
Pyöräliiton puheenjohtajan, Otso Kivekkään (vihr) mukaan perusteluna kypärän pudottamiseen lakitekstistä on se, ettei laki ole oikea paikka suosituksille tai valistukselle. Kypäräpakosta laissa on taas Kivekkään mukaan huonoja kokemuksia, esimerkiksi Uudessa Seelannissa kypäräpakko puolitti pyöräilyn määrän. Tiukka kypäräpakko myös estäisi käytännössä kaupunkipyöräjärjestelmien toiminnan.
2. PYÖRÄLLÄ VASTAKARVAAN YKSISUUNTAISILLA KADUILLA
Autoliikenteeltään suhteellisen hiljainen kaupunkikatu voitaisiin merkitä pyörille kaksisuuntaiseksi. Tällaisia katuja on jo olemassa Suomessa, mutta niiden merkintään ei ole olemassa yksinkertaista tapaa. Pyöräliitto ehdottaa merkintään aivan uutta liikennemerkkiä.
3. PYÖRÄILYKATU
Pyöräilykatu olisi katu, jossa autoillakin saa ajaa, mutta pyörillä on liikenteessä etusija. Pyöräilykatu sopisi paikkaan, joka on merkittävä pyöräväylä mutta melko hiljainen autoväylä.
Pari muuta pyöräilijöiden ehdotusta on menossa lakiin hieman vesitettynä.
Pyöräliitto ehdotti, että laista poistetaan velvoite käyttää kevyen liikenteen väylää. Näin pyöräilijä saisi ajaa myös autotiellä, vaikka vieressä olisikin kevyen liikenteen väylä.
Lakiin kirjataan näillä näkymin, ettei ajoradan vasemmalla puolella olevaa kevyen liikenteen väylää ole enää pakko käyttää. Näin pyöräilijä voi ajaa autoliikenteessä, vaikka tien toisella puolella kevyen liikenteen väylä olisikin.
Lisäksi pyöräilijöiden väistämissääntöjä suojatiellä selvennetään hieman, mutta ne jäävät edelleen melko vaihteleviksi.
Sen sijaan toivomusta taajamien perusnopeuksien pudottamisesta 30 kilometriin tunnissa ei liikenneministeriö ole lakiehdotukseen tiettävästi mukaan ottamassa. Myöskään lakiin kirjattava vähintään puolentoista metrin ohitusetäisyys ei ilmeisesti ole ottanut tulta.
Lauantaina vietetään kansallista pyöräilypäivää. Se avaa myös kuun puoliväliin kestävän pyöräilyviikon.
Tällä kertaa pyöräilyviikon teemana on sähköpyöräily. Esimerkiksi Saksassa ja Hollannissa myytävistä polkupyöristä on nykyään jo yli viidesosa sähköavusteisia.
Tutkimusten perusteella erityisesti autoilijat ovat siirtyneet sähköpyörien käyttäjiksi.
Pyöräilykuntien verkosto -yhdistyksen toiminnanjohtaja Matti Hirvonen arvioi, että Suomessakin mahdollisuudet sähköavusteisten pyörien määrän lisääntymiselle ovat vahvat.
Nykyään pyöriä on kyllä hyvinkin suurella osalla kansalaisista, mutta niitä käytetään enimmäkseen varsin lyhyiden matkojen ajamiseen. Jo kolmen kilometrin matkalla kynnys pyörän käytölle on melko korkealla.
Suurin osa arjen matkoista on alle kymmenkilometrisiä. Näin muutamasta kilometristä kymmeneen kilometriin tehtäville matkoille voisi olla sähköpyörälle tilaus.
Pyöräilyviikon ohjelmaan voi tutustua
Pyöräilykuntien verkoston sivulla.