No jos nyt vaikka aloitat vertaamisen vaikka lainauksessasi listatuista phuket, pattaya (ja krabi, ilmeisesti ao nangia tarkoittaen), niin jos lanta on mielestäsi turistirysä niin mitä nuo yllämainitut sitten ovat - mega_hyper_uber_rysiä?
Lantalla on kyllä toki turisteja, mutta karrikoidusti sanoen meno on hiljaisempaa kuin Yyterin hiekoilla 2 kuukautta jatkuneen ja vedet lämmittäneen super kesän jälkeen. Ja kuten sanoit niin käytännössä saari hiljenee logaritmisesti pohjoisesta etelään, klong khongissa (long beachin == phra ae) on jo vaikeata päivän silmät kiinni kävellen edes törmätä kehenkään (joo, joulu/uusivuosi voi olla eri juttu)... Itse oltiin maalis-huhtikuussa 1kk tuolla, phra ae - klong khong - klong dao järjestyksessä ja hiljaista siis todella hiljaista (lue: lähes kuollutta) oli joka paikassa. Itse tykättiin eniten klong hongista, etelämmät rannat "nähtiin" mm. venereissuissa etelän saarille ja tuk-tukilla tuli pöyrähdettyä siellä päin, lähinnä vaikutti siltä että paikallisia muovituoli mestoja ja ja kauppoja vähemmän ja resortit ekä pykälän "ökympiä"...
Turistejahan tuolla on sinänsä "paljon" suhteessa paikallisiin kun saari elää puhtaasti turismista, mutta mielestäni turistien määrä on tuolla on todella vaatimaton eli hukkuu rakennusmassaan ihan täysin, ei ollut kerta eikä kaksi kun mentiin johonkin täysin tyhjään muovituolipaikkaan syömään. Hauska seurata sivusta miten porukka pakkautuu "exponentiaalisesti" syömään paikkaan jossa on muitakin, eli tyhjään paikkaan ei mene ketään, sitten kun siellä on joku, tulee toinen ja sen jälkeen saattaa asiakasmäärä räjähtää käsiin - itsehän yritän aina valita paikan sen mukaan missä on _paikallisia_ mielummin meneen tyhjään mestään kuin paikkaan täynnä turisteja ja harvemmin on joutunut pettymään
.
No heitäppä nyt joku muu halvempi joka kykenee kilpailemaan ilmaston kanssa eli käytännössä joku paikka sieltä päin, toki jos on aikuissa liikenteessä niin kambozha tai laos lienee halvempi? Vietnamissa tuli käytyä (Phu Quoc) ja ei se nyt ehkä ihan 2x ollut kalliimpi ollut mutta kaukana ei olla. Kurssi oli 25(000) ja thaikkujen 38 niin elämiseen tarvittavien himmeleiden (raflojen) hinnat oli suht samat paikallisessa rahassa, majoitukset maksoikin sitten jo vähintään 2x, poikkeuksena vietnamissa oli aavistuksen halvempaa kaljaa rafloissa... Pikanttina yksityiskohtana oltiin tuolla vietnamissa kelkellä ei mitään 4 päivää, majoitus,ruuat ja juomat maksoi 482e 4 päivältä (siis pelkkä "hengissä pysyminen") ja paikka ei sinänsä käytännössä mitenkään eronnut mestoista (oli kyllä hieno mesta ei siinä mitään ja upea henkilökunta - ancarine beach resort) missä thaikuissa oltiin 2kk (2aik, 2 lasta) reissussa keskikuluilla 2ke/kk jossa on mukana mun parit sukellukset ja 3 venereissua koko poppoolle ja jotain muita pienempiä aktiviteetteja ja siirtymät thaikkulan sisällä saarelta toiselle, tuolta ko. mestasta käytiin vielä vin pearlin eläinpuistossa niin pelkät taksit oli jo ~50e edes takas ja melkee 100e meni itse puistossa
...