Lomamatkalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Onko Prahaan vinkkejä(ravintolat, museot, yms)? Elokuussa olisi tarkoitus mennä muutamaksi päiväksi.
Taste of Prague tuo ravintolakierros on 5 tähteään ja ykköspaikan tripadvisorissa ansainnut. Ei ole pelkkää syömistä vaan myös paljon tarinaa tsekkiläisyydestä ja paikallisista nähtävyyksistä ja asioista. Esim miksi noita konttaavia vauvoja on jokapaikassa. En voisi vahvemmin suositella. Varaa heti, oli jo vuosia sitten tosi varattu.

Pitää editoida vielä tämä tarina: Tripadvisorissa on yksi 3* arvostelu. Silloin kun kävin tämä oli ainoa alle 5*. Nyt on yksi 4* antanutkin. Mutta tämä kolmen tähden tarina: Olipa sitten jenkkipariskunnata, joka oli ilmoittanut etukäteen että ei syö mitään raakaa. No ensimmäisessä ravintolassa on pöydällä toistakymmentä ruokalajia ja yksi niistä on jauheliha tartar. Joten paska firma, koska eivät olleet kuunnelleet. Muutkaan ei saisi tuota maistaa kun he ei haluu :D
 
Viimeksi muokattu:
Onko Prahaan vinkkejä(ravintolat, museot, yms)? Elokuussa olisi tarkoitus mennä muutamaksi päiväksi.

Jos lentämällä menet, niin suosittelen kyydin varaamista kentältä ja kentälle etukäteen. Varasin itse n. 1.5 vuotta sitten tältä palveluta ja voin suositella: Prague Airport Transfers | Taxi, Limo, Shuttle Transport

Kyyti kentältä keskustan hotelilla kustansi 20 euroa / suunta (kiinteä hinta). Autona ei sen huonompi kuin S-sarjan mersu. Kuski odotti kentän aulassa nimikyltin kanssa ja kuljetti matkatavarat autolle saakka.
 
Jos lentämällä menet, niin suosittelen kyydin varaamista kentältä ja kentälle etukäteen. Varasin itse n. 1.5 vuotta sitten tältä palveluta ja voin suositella: Prague Airport Transfers | Taxi, Limo, Shuttle Transport

Kyyti kentältä keskustan hotelilla kustansi 20 euroa / suunta (kiinteä hinta). Autona ei sen huonompi kuin S-sarjan mersu. Kuski odotti kentän aulassa nimikyltin kanssa ja kuljetti matkatavarat autolle saakka.
+1 tälle firmalle. Itse otin limusiinin mennessä, koska en moisessa ollut koskaan ollut ja se 50€ hinnalla (+ vähän lisää, koska oli ruusu & shamppanjat limussa) oli kiva ylläri naiselle. Toisaalta jos oikeesti on esim 5 henkeä, niin tuo on melko saman hintainen kuin 2 taksia. Lista lisukkeista, mitä saa limusiinimatkalle on muuten aika kattava. Esim "tanssityttöjä" :D Edit: Limusiini ei välttämättä pääse ihan hotellin eteen. Esim meidän piti 100m kävellä, kun karlen sillan kupeessa siinä kävelykadulla oli hotelli. Noutaja tuli kyllä Mersulla ihan oven viereen.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin vähän Dublinia elokuussa. Mikä heti pisti silmään niin keskustassa olevat tavalliset ***-hotellit ovat todella kalliita, laitakaupungilla on halvempia (ei nekään mitään ilmaisia) mutta sieltä on sitten se 30-40min per suunta keskustaan ratikalla....
 
Jos lentämällä menet, niin suosittelen kyydin varaamista kentältä ja kentälle etukäteen. Varasin itse n. 1.5 vuotta sitten tältä palveluta ja voin suositella: Prague Airport Transfers | Taxi, Limo, Shuttle Transport

Kyyti kentältä keskustan hotelilla kustansi 20 euroa / suunta (kiinteä hinta). Autona ei sen huonompi kuin S-sarjan mersu. Kuski odotti kentän aulassa nimikyltin kanssa ja kuljetti matkatavarat autolle saakka.

Hyvä vaihtoehto on mennä metrolla, muutenkin metrolla on halpaa ja helppoa liikkua Prahassa, 3päivän metrolippu maksaa noin 12€.
 
Hyvä vaihtoehto on mennä metrolla, muutenkin metrolla on halpaa ja helppoa liikkua Prahassa, 3päivän metrolippu maksaa noin 12€.

Metro ei vaan kulje lentokentälle asti vaan siinä on välissä sellainen 20min bussimatka. Kerran sillä mennyt kentälle pois lähtiessä eikä kyllä ollut järin kivaa sählätä matkalaukkujen kanssa aivan totaalisen täydessä bussissa jossa vielä paikalliset pomppi sisään ja ulos suurin piirtein joka pysäkillä.
 
Metro ei vaan kulje lentokentälle asti vaan siinä on välissä sellainen 20min bussimatka. Kerran sillä mennyt kentälle pois lähtiessä eikä kyllä ollut järin kivaa sählätä matkalaukkujen kanssa aivan totaalisen täydessä bussissa jossa vielä paikalliset pomppi sisään ja ulos suurin piirtein joka pysäkillä.

Vaikka muuten suosin kaupunkilomilla julkisia niin lentokenttäkyydit tulee otettua joko taksi tai muu vastaava.. ei vaan jaksa matkalaukkujen kanssa mitään ylimääräistä säätämistä.
 
Vaikka muuten suosin kaupunkilomilla julkisia niin lentokenttäkyydit tulee otettua joko taksi tai muu vastaava.. ei vaan jaksa matkalaukkujen kanssa mitään ylimääräistä säätämistä.
Sama. Tosin aika usein otetaan etukäteen varattu vuokra-auto suoraan kentältä, niin ei tarvitse pähkäillä senkään vertaa. Kaupunkilomilla se ei ole erityisen toimiva vaihtoehto, joten tilanteen mukaan pitää mennä.
 
Sama. Tosin aika usein otetaan etukäteen varattu vuokra-auto suoraan kentältä, niin ei tarvitse pähkäillä senkään vertaa. Kaupunkilomilla se ei ole erityisen toimiva vaihtoehto, joten tilanteen mukaan pitää mennä.

Juu, riippuu paljon paikasta, lentoajoista, majoituksisra jne. kuljetuksiiin olen enimmäkseen käyttänyt ziptransferssia, kuski odottaa valmiina lapun kanssa. Viimeksi oltiin Berliinissä niin edullisin ja helpoin oli ihan normi taksi, kentältä hotelliin alle kakskymppiä.

Autonvuokrausta käyttänyt kanssa jonkin verran, helposti tulee vuokran hinta takaisin kun voi ottaa hotellin vähän sivummalta. Ja paikanpäällä voi kiertää paikkoja omaan tahtiin. Varsinkin vuoristotiet ovat autolla hauskoja pyöriä.
 
Autonvuokrausta käyttänyt kanssa jonkin verran, helposti tulee vuokran hinta takaisin kun voi ottaa hotellin vähän sivummalta. Ja paikanpäällä voi kiertää paikkoja omaan tahtiin. Varsinkin vuoristotiet ovat autolla hauskoja pyöriä.

No tämä, ellei sitten vallan omalla autolla lähde matkaan. Pakkoko sitä lomaansa on kuluttaa jossain ylitäydessä, turistihintaisessa suurkaupungissa kun (vuokra-)autolla voi hurauttaa katsomaan paikkoja, joita ei ole nähnyt 13 kaveria tusinasta. Isommissa suurkaupungeissa pelkkiin siirtymiin saa helposti kulutettua tuntikausia aikaa tai maksaa itsensä kipeäksi keskustahotellista.

Jos nyt vaikka lähtee "Lontooseen" viikonlopuksi, niin kannattaa ottaa auto alle Heathrowlta ja ajella ihan mihin tahansa muualle paitsi Lontooseen :lol:. Ei vain, kyllähän Lontoossakin autolla pärjää. Muistaa vain, että väärinpysäköinti EI kannata.
 
Kaupungissa olessa kannattaa myös muistaa uber, sillä sen avulla on monesti todella paljon halvempaa liikkua, kun taksilla ja lisäksi koijatuksi tuleminen on huomattavasti hankalampaa. Kuskeista, kun on arviot ja laskutus/maksu menee softan kautta.
 
Metro ei vaan kulje lentokentälle asti vaan siinä on välissä sellainen 20min bussimatka. Kerran sillä mennyt kentälle pois lähtiessä eikä kyllä ollut järin kivaa sählätä matkalaukkujen kanssa aivan totaalisen täydessä bussissa jossa vielä paikalliset pomppi sisään ja ulos suurin piirtein joka pysäkillä.
Olisit ottanut bussin n° 100 niin ei olisi paikallisia nakynyt (muutakuin tyomatkalla kentalle korkeintaan). Metron ja kentan valilla ei ole yhtaan pysakkia.
 
En ole käynyt mutta kuinka pitkään meinasit olla? Hurghada on vissiin semmonen muovituolimesta jossa omasta rauhasta saa maksaa aika paljon, eli mikäli matkan kesto on 2 viikkoa tai enemmän, niin miksei samantien johonkin aasiaan? Käsittääkseni britti ja saksalaisturistien kovassa suosiossa tuo Hurghada.

...ja venäläisten. Jos tykkää meressä uida ja katsastella merielämää, pitää Hurghadasta lähteä venereissulle. Se mantereen ranta on aika kuollut korallien ja kalaparvien suhteen.

Suosittelen lämpimästi "seuraavaa luukkua" etelään päin, eli Marsa Alamia. Vähemmän itänaapureita, lahden pohjukassa on loistava hiekkaranta ja lahden suulta pääsee laituria pitkin suoraan korallien keskelle uiskentelemaan. Sukellushommiinkin pääsee suoraan samalta laiturilta. Venereissujen kohteet on luonnon kannalta monipuolisemmat kuin Hurghadassa ja niillä näkee oikeasti kaikenlaisia elukoita merikilpikonnista mureenojen kautta dugongiin. Kannattaa valita hotelli lahden eteläpuolelta jos on lapsia matkassa - ainakin pari vuotta sitten hotellin a.i. hintaan kuului viereisen vesipuiston käyttöoikeus. Mitään kulttuurihommiahan noista on kummastakin sitten turha etsiä - Luxoriin pääsee bussiretkelle jos viitsii aavikkoa tuijottaa ikkunasta koko päivän.
 
Olen lukenut kokemuksia, että hyvin rasistinen maa tuo Egypti. Itse en matkustaisi tuonne, vaikka matkoja järjestettäisiin ilmaiseksi.

Eikös tuolla muutenkin ole epävakaa turvallisuustilanne?
 
Olisiko vinkkiä liki nollabudjetin matkalle? Ei viitsisi lähteä mihinkään itämerenlaivareissulle, kun ei tuo ryyppääminen juurikaan innosta ja selvinpäin ei tuo laivameininki kiinnosta. Pari viikkoa vielä lomaa jäljellä ennen töihin paluuta ja olisi kiva tehdä muutakin kuin katsella kodin seiniä, mutta rahaa budjetissa laskujen jälkeen vain kymppejä jäljellä "turhuuteen". Pikavippejä en ikinä ole ottanut, enkä ota, eli noilla pitäis pärjätä. Ongelma vielä maamme keskisessä osassa asuminen, eli liikkuminenkin maksaa, jos ei ihan läheltä löydy mitään.
 
Olisiko vinkkiä liki nollabudjetin matkalle? Ei viitsisi lähteä mihinkään itämerenlaivareissulle, kun ei tuo ryyppääminen juurikaan innosta ja selvinpäin ei tuo laivameininki kiinnosta. Pari viikkoa vielä lomaa jäljellä ennen töihin paluuta ja olisi kiva tehdä muutakin kuin katsella kodin seiniä, mutta rahaa budjetissa laskujen jälkeen vain kymppejä jäljellä "turhuuteen". Pikavippejä en ikinä ole ottanut, enkä ota, eli noilla pitäis pärjätä. Ongelma vielä maamme keskisessä osassa asuminen, eli liikkuminenkin maksaa, jos ei ihan läheltä löydy mitään.
Riippuu mitä tarkoittaa liki nollabudjetti. Gdanskiin puolaan pääsee parhaimmillaan 15€ suunta lentäen ainakin Turusta. Riikaan suunnilleen samaa luokkaa.
Jos taas oikeasti on nollabudjetti, niin lenkkarit jalkaan ja liftaten pohjoiseen vaeltamaan. Siellä on erämajoja joissa voi yöpyä ilmaiseksi. Näillä keleillä riittää kun pakkaa pari vilttiä muovikassiin niin tarkenee.

Eli määrittele tarkemmin paljonko on nollabudjetti oikeasti. Toisille se tarkoittaa satkua ja toisille 0€.
 
Gdansk on halpa kohde, ja hyvä sellainen, mutta ei sinnekään näin kovimpana sesonkina ihan nollabudjetilla pääse. Edullisesti kylläkin, mutta kyllä siihen saa satasia varata jos meinaa parikin yötä olla.

Tallinnaan pääsee kanssa aika edukkaasti, siellä on muutakin tekemistä kuin ryypätä, vanhakaupunki on oikeasti ihan siisti paikka vain fiilistelläkin.
 
Riippuu mitä tarkoittaa liki nollabudjetti. Gdanskiin puolaan pääsee parhaimmillaan 15€ suunta lentäen ainakin Turusta. Riikaan suunnilleen samaa luokkaa.
Jos taas oikeasti on nollabudjetti, niin lenkkarit jalkaan ja liftaten pohjoiseen vaeltamaan. Siellä on erämajoja joissa voi yöpyä ilmaiseksi. Näillä keleillä riittää kun pakkaa pari vilttiä muovikassiin niin tarkenee.

Eli määrittele tarkemmin paljonko on nollabudjetti oikeasti. Toisille se tarkoittaa satkua ja toisille 0€.

No sattuneista syistä (tämä on ohi aiheen, mutta iäkkäiden eläkeläisvanhempien auttaminen etteivät jää taivasalle ja heti perään oman vakavan sairastelun aiheuttamat muutaman kymppitonnin lovet keskituloiselle asuntovelalliselle + pari pienempää epäonnista sattumusta lisäksi ovat lyöneet talouden kuralle) lomabudjettini on kyllä varsinaiseen matkustamiseen kympeissä (max 150€). Ruoka ym. pikkukulut sitten erikseen, koska syötävä se on kotonakin ja ne kulut ovat jo normikuukausibudjetissa mukana.

Liftauksesta kokemusta kauan sitten armeija ajoilta viimeksi, epäilen ettei näin vanhaa kukaan viitsisi kyytiin ottaa, toisaalta olisi periaatteessa hauska testata. Tallinnassa muutaman kerran käynyt (viimeksi 2007) ja aika tarkkaan vanhankaupungin kolunnut siellä. 2012 viimeksi varsinaisesti lomareissun tehnyt, silloin itäsuomea tuli kierrettyä,. Sen jälkeen en oikeastaan ole pystynyt lomalla lähtemään minnekään muutamasta eri syystä johtuen. Nyt olisi periaatteessa mahdollista, ainoastaan tuo talous mietityttää.

Riika kuulostaisi ihan kivalta kun ei ole tullut käytyä, täytyypä selvitellä
 
Olisiko vinkkiä liki nollabudjetin matkalle? Ei viitsisi lähteä mihinkään itämerenlaivareissulle, kun ei tuo ryyppääminen juurikaan innosta ja selvinpäin ei tuo laivameininki kiinnosta. Pari viikkoa vielä lomaa jäljellä ennen töihin paluuta ja olisi kiva tehdä muutakin kuin katsella kodin seiniä, mutta rahaa budjetissa laskujen jälkeen vain kymppejä jäljellä "turhuuteen". Pikavippejä en ikinä ole ottanut, enkä ota, eli noilla pitäis pärjätä. Ongelma vielä maamme keskisessä osassa asuminen, eli liikkuminenkin maksaa, jos ei ihan läheltä löydy mitään.

Jos on ihan kymppejä, niin aika vaikeaksi menee.
Jo pariin kertaan ehdotettu Gdansk on tietysti hyvä, mutta jos budjetti on jo käytetty Turun lentoasemalle siirtymiseen, niin...

Miten olisi Tampere? Hostellissa yhteismajoituksessa (Dream Hostel keskustassa) 23 e/yö. Onnibussilla pääsee monesta paikasta halvalla.
Ilmaisia nähtävyyksiä on ainakin Poliisimuseo Hervannassa, Arboretum Hatanpäällä, toreilla voi fiilistellä, Pyynikin torniin maksu on pikkuraha, hyvällä säällä voi hengailla kosken rannallla ja esim Sorsapuistossa tai Pyynikin uimarannalla.
Mustamakkara on halpaa ja hostellissa voi vissiin kokkailla omat ruuat.
 
Tallinnaan pääsee kanssa aika edukkaasti, siellä on muutakin tekemistä kuin ryypätä, vanhakaupunki on oikeasti ihan siisti paikka vain fiilistelläkin.

Komppaan 100%. Tuli käytyä pari vuotta sitten ekan kerran koskaan parin yön lomalla, fiilis oli kuin olisi ollut jossain paljon lähempänä Keski-Eurooppaa. Lukemattomia kertoja on tullut käytyä risteilyillä ja pari kertaa Via Baltican reissulla, mutta eihän noista pikavisiiteistä saa samanlaista kuvaa.

Varmasti monilla muillakin on sama kuva Tallinnasta pelkkänä suomalaisten ördäyspaikkana, mutta kaupunki on oikeasti trendikäs paikka tätä nykyä. Ravintoloitakin riittää ja ne on halpoja mutta tasokkaita.
 
Jos Riikaan haluaa mennä niin yksi hyvä vaihtoehto on laivalla Tallinnaan ja sieltä bussilla Riikaan.. tai vaikka johonkin eteläiseen Viroon. Tehtiin toissa vuonna tollainen, majoitukset Airbnbn kautta Tallinnassa ja Riikassa. ihan kohtuuhintainen ja hauska reissu.. tosin nåin Heinäkuussa ei taida saada mitään puolilmaisia laivalippuja.

Piti sähköpostista tarkistaa noi bussiliput.. 56,- oli kokonaishinta Tallinna-Riika välille neljältä hengeltä kaks vuotta sitten.. alle 15,-/nokka eli ei paha. Bussit vielä ilmastoituja ja niissä oli ihan ok wlan yhteys koko matkan. Piti alunperin mennä Onnibussin tytäryhtiöllä Superbussilla mutta Viron byrokraatit saivat yrityksen lyömään hanskat tiskiin..
 
Viimeksi muokattu:
Tallinnassa etenkin, jos jättää ne huuhaa turistimestat, kuten pippurisäkit ja oldehansat väliin, niin löytää helposti aivan mielettömiä ruoka- ja juomapaikkoja, jossa hintataso on heti eri, kun turistia ei kuseteta niin rankasti.

Esim:
>>Põrgu<< õllelokaal | Suurim valik vaadiõllesid ja parimad á la carte road
Mieletön olutvalokoima ja muutama saakelin hyvä ruoka-annos.
Hinnat alkaa n. 2e per tuoppi ja ruuat 3e-20e
Portaat tosin vaaralliset!
Itse tuli viimeksi syötyä 12,00 € hintaan grillattu possunkassleri lämpimän perunasalaatin ja punajuurikastikkeen kera. Mikäli vuohenjuusto maistuu, niin vuohenjuusto salaatti mansikoilla taisi olla 7.5e

Rataskaevu 16
Todella hyvä ruokapaikka, mutta saattaa vaatia pöytävarauksen etukäteen ainakin viikonloppuna.
Kaikki pääruuat alle 20e ja taitaa keikkua siellä tripadvisorin top3:ssa myös jatkuvasti Tallinnan keskustan osalta.
Itse tuli viimeksi syötyä 18,90€ hintaan hirvipaisti, kukkakaalikreemi, palsternakka, porkkana, mustaherukkakastike

Nämä molemmat siis muutaman korttelin päässä niistä keskustan paikoista, jossa pahimmat turistihinnat.
 
Viimeksi muokattu:
Esim

Rataskaevu 16
Todella hyvä ruokapaikka, mutta saattaa vaatia pöytävarauksen etukäteen ainakin viikonloppuna.
Kaikki pääruuat alle 20e ja taitaa keikkua siellä tripadvisorin top3:ssa myös jatkuvasti Tallinnan keskustan osalta.
Itse tuli viimeksi syötyä 18,90€ hintaan hirvipaisti, kukkakaalikreemi, palsternakka, porkkana, mustaherukkakastike

Nämä molemmat siis muutaman korttelin päässä niistä keskustan paikoista, jossa pahimmat turistihinnat.

Rataskaevu nyt kuitenkin esim Tripadvisorin ykkösenä Tallinnan ravintoloista ja sivukonttorinsa Väike kakkosena, eikä viime vuoden ajalta oikein blogia Tallinnasta löydy jossa ei tuota puffattaisi niin ehkä hintatasoaan lukuunottamatta tuo ei mikään anti-turre ravintolana ole, jos se nyt kriteeri on.
 
Ohan siel ihan vitusti nahtavaa. Varsinkin jos kylan ulkopuolelle jaksaa.

Nizzan hoodeilla :
- vanha nizza eli Vielle Ville
- Chateau (jossa ei ole linnaa, mutta puisto, (kirkon) rauniot ja hautausmaa loytyy, kuten myos hyva nakyma kaupunkiin ja hieno vesiputouskin jopa)
- Mont Boron kukkala ja sen paalla pari linnotusta
- observatori (ja muutenkin se vuori maisemineen)
- satama jos toinen toistaan isommat huvijahdit kiinnostaa
- Place Massenalta voi suunnistaa kohti uutta kaupunkia (ja Notre Damee) tai Nizzan "champs elyseelle" (eli Avenue Verdun)

Museoista suurin osa on ilmaisia. Hyvia esim :
- Musée Matisse
- Villa Masséna
- foto museo
- modernintaiteen museo

Baareista on jaanyt mieleen (moni on unohtunut, varmaankin liika alkohoolin takia) :
- Le Blue Whales
- Paddy's pub
- Le Sansas (ilmasia salsa tunteja ja kaupunkin halvimmat kaljat, ainakin vanhoina hyvina aikoina. Pelkkana baarina ehka vahan vaisun oloinen)
- Jonathan's (kellaribaari jossa hyvaa sidukkaa kannussa ja live musiikkiakin muistaakseni)
- L'Oxford
- Le Ghost
- Wayne's bar
- La Havane
- Snug
- Puzzle bar
- Red Kafé
- Boule Noire (hyva biljardi baari)

Socca mestat :
- Chez Pipo (Nizzan paras soccala)
- Socca d'Or (jos Pipo on ihan tupaten taynna. Kiven heiton paassa kadun kulmassa Piposta)
- La Socca (kaukana keskustasta, mut jos "radisson sassin kulmilla" majailet, niin hyva paikka lounasta hakea. Kannattaa olla paikalla avattaessa, laittavat lapun luukulle kun socca loppuu)
- Chez Rene (jos on pakko vanhasta kaupungista soccaa ostaa)

muita rafloja :
- Café de Turin (voin suositella sellasta metrin lautasta meren elavaa, useempi henki syo itsensa hengilta)
- Le P'tit resto
- Le Maquis (hyvaa corsicalaista safkaa)
- L'octopussy
- Carpe Diem
- Le Barbecue (portukalilaista)
- Les Amoureux (satamassa)
- La Flara (Pipon lahella)
- El Merkado (ok tapas paikka lahella Sansas baaria)
- Le Bistro du fromager
- Pizza Pili (edellisen bistron vastapaata, hyvaa perus pizzaa juomisen oheen)

Place Charles Félix (ja sen valiton laheisyys) vanhassa kaupungissa on taynna rafloja ja baareja turisteille (eli jarkyttavat hinnat ja paskaa ruokaa), vrt. Rambla de Barcelona.

Muuten, koska Ranskassa ollaan, niin ruoka on helvetin hyvaa melkein missa vain. Huonoa pitaa hakemalla hakea, kuten esim juuri tuolta Charlesin aukiolta.



Kiven heiton paassa Nizzasta on:
- Eze village (ja exoottisten kasvien puisto)
- muut vuoristokylat kuten Carros, Le Broc, La Roquette-sur-Var, yms
- Saint-Jean-cap-Ferrat (Rotschild puisto + muutenkin siisti mesta)
- Villefrance-sur-Mer (varsinkin illasta kun valot syttyy, todella kaunis satama)
- Monaco
- Italia (Ventimiglia ja San Remo & kaikki pienet kylat ja tietenkin halpa limoncello ja tupakki/sikarit)
- Menton (sitruuna festarit helmikuussa ja hyva limoncello valikoima aina)
- Grasse (vuoristo kaupunki)
- Cannes
- St-Tropez (julkkisten bongailua)
- Train de Pignes (vuoristoon nouseva juna)
- Train de Merveilles (toinen vuoristoon nouseva juna)
- bussi hiihtokeskukseen (Isola 2000, Belle Etoile, yms.) korkealle (~2000m) vuorille paikallislipun hinnalla (eli reilu euro ehka nykyaan). Siis ihan muutenkin maisemien bongailuna kuin vain laskettelun kannalta.


Siina nyt alkuun.

Oiskai siella varmaan paljon muutakin, mutta kaikkee ei enaa jaksa muistaa...

Olisiko Lifelessillä vinkkejä miten olisi paras päästä Monacosta Nizzaan 23:00 aikoihin sunnuntai-iltana? Kulkeeko junat vielä noin myöhään?
 
Olen lukenut kokemuksia, että hyvin rasistinen maa tuo Egypti. Itse en matkustaisi tuonne, vaikka matkoja järjestettäisiin ilmaiseksi.

Eikös tuolla muutenkin ole epävakaa turvallisuustilanne?

Minäkin olen lukenut että ”Neekerit ovat lapsellisen huolettomia ja seuranhaluisia.” Taidanpa matkustaa Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan seuraavaksi.

Eipä ainakaan valkoisen heteromiehen perheineen ole pahemmin rasismiin tarvinnut Egyptissä törmätä. Jos oma, koko suvun ja kaikkien jotka tunnet, toimeentulo on kiinni turismista, ei siinä paljon sitä ruoan tuovaa kättä varmaan tee mieli purra. Venäläisistä eivät tykkää (ihme!), mutta suomalaisuus sen sijaan on nykyään ihan jees - kunhan vaan osaa käyttäytyä. Egypti on vanha korkeakulttuurimaa ja paikalliset ovat ylpeitä maastaan, samoin kuin esim. thait. Ei parane mennä paikallisia tapoja suureen ääneen arvostelemaan. Se on vähän kuin alottaisi suomalaisten kanssa: "Mahtokohan silloin '39 edes mitään pakkasta olla talvella...". Paikallisia tapoja ja kulttuuria kunnioittaen, avoimella mielellä ja fiksuja kysellen voittaa ystäviä ja vaikutusvaltaa maassa kuin maassa. Jos menee egyptiin "vitun rättipäät"-asenteella, niin varmasti saa sama kohtelua takaisin. Innokkaat kaupustelijat ovat toki ongelma kaikkialla, mutta kun opettelee sen "ei kiitos, ei kiinnosta." paikallisella murteella ja heittää sen tankeroversiona sille paikalliselle, homma ratkeaa varmemmin hymyillen. Kannattaa vaikka Thaimaassa kuunnella miten usein kuulee sanan "falang" paikallisten suusta. Rasisteja? "Mai aow":n jälkeen varsinkin kuuli tuota falangia ihan päin naamaa puolitoista vuotta sitten paljon useammin kuin vuonna 2004.

Matkailu on Egyptin tärkeimpiä tulonlähteitä ja noissa rannikon turistikeskuksissa käytännössä se ainoa. Olimme Egyptissä viikkoa ennen kuin Sharmissa ammuttiin alas se venäläinen lentokone. Silloin hotellin johto piti kiitostilaisuuden matkailijoille, jotka tulivat "vaaroja uhaten" Egyptiin lomalle. Kertoivat sitoutumisestaan tehdä matkailusta turvallista heidän alueellaan. Kairossa ja muissa isommissa paikoissa riehuneet islamistit sun muut sekopäät olivat jo silloin aiheuttaneet vakavan ongelman maan matkailuelinkeinolle, mutta lentokoneen alas ampumisen lisäksi ei kyllä yhtään ole tainnut turisteihin kohdistua väkivallan uhkaa noilla turistialueilla. Lisäksi koneen ja sen matkustajien venäläisyys tuossakin todennäköisesti vaikutti eniten. Putlerin touhut lähi-idässä eivät kaikkia miellytä edelleenkään. Muutama vuosi aikaisemmin hait kävivät näykkimässä jotain venäläisiä ja saksalaisia Sharm El Sheikh:issä - täysin heidän omista, tyhmistä ja laittomista touhuista johtuen. Lasketaanko hai turvallisuutilanetta heikentäväksi tekijäksi? Paikalliset sukeltajat sanoivat tapahtunutta geenipoolin puhdistamiseksi. Edelleen tuhannet matkustavat Punaiselle merelle sukeltaakseen haiden kanssa.

Varsinkin tuolla Marsa Alamissa tuli se kuva, että jos joku alkaisi tötöillä mitenkään siihen suuntaan että se pelottaisi turistit pois, sellainen henkilö tai ryhmä joutuisi hyvin äkkiä sakinhivutuksen kohteeksi. Paljon todennäköisemmin jossain Laosissa, Kambozassa tai vaikka Tunisiassa törmää epävakaaseen turvallisuustilanteeseen kuin Egyptissä.

Monta klassista no-no hommaa olen tehnyt Egyptissä täysin tietoisena riskistä, eikä esim. yksikään rannalta ostettu retki ole ollut kusetusta tai basaarista tingattu tuote löytynyt halvemmalla paikallisesta supermarketista, etukäteen maksetut palvelut ja tavarat ovat aina tulleet toimitetuksi jne. Monta juttua olen myös jättänyt kokeilematta, ihan sen takia koska Egypti/islamilainen maa/patriarkaalisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin olen lukenut että ”Neekerit ovat lapsellisen huolettomia ja seuranhaluisia.” Taidanpa matkustaa Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan seuraavaksi.

Eipä ainakaan valkoisen heteromiehen perheineen ole pahemmin rasismiin tarvinnut Egyptissä törmätä. Jos oma, koko suvun ja kaikkien jotka tunnet, toimeentulo on kiinni turismista, ei siinä paljon sitä ruoan tuovaa kättä varmaan tee mieli purra. Venäläisistä eivät tykkää (ihme!), mutta suomalaisuus sen sijaan on nykyään ihan jees - kunhan vaan osaa käyttäytyä. Egypti on vanha korkeakulttuurimaa ja paikalliset ovat ylpeitä maastaan, samoin kuin esim. thait. Ei parane mennä paikallisia tapoja suureen ääneen arvostelemaan. Se on vähän kuin alottaisi suomalaisten kanssa: "Mahtokohan silloin '39 edes mitään pakkasta olla talvella...". Paikallisia tapoja ja kulttuuria kunnioittaen, avoimella mielellä ja fiksuja kysellen voittaa ystäviä ja vaikutusvaltaa maassa kuin maassa. Jos menee egyptiin "vitun rättipäät"-asenteella, niin varmasti saa sama kohtelua takaisin. Innokkaat kaupustelijat ovat toki ongelma kaikkialla, mutta kun opettelee sen "ei kiitos, ei kiinnosta." paikallisella murteella ja heittää sen tankeroversiona sille paikalliselle, homma ratkeaa varmemmin hymyillen. Kannattaa vaikka Thaimaassa kuunnella miten usein kuulee sanan "falang" paikallisten suusta. Rasisteja? "Mai aow":n jälkeen varsinkin kuuli tuota falangia ihan päin naamaa puolitoista vuotta sitten paljon useammin kuin vuonna 2004.

Matkailu on Egyptin tärkeimpiä tulonlähteitä ja noissa rannikon turistikeskuksissa käytännössä se ainoa. Olimme Egyptissä viikkoa ennen kuin Sharmissa ammuttiin alas se venäläinen lentokone. Silloin hotellin johto piti kiitostilaisuuden matkailijoille, jotka tulivat "vaaroja uhaten" Egyptiin lomalle. Kertoivat sitoutumisestaan tehdä matkailusta turvallista heidän alueellaan. Kairossa ja muissa isommissa paikoissa riehuneet islamistit sun muut sekopäät olivat jo silloin aiheuttaneet vakavan ongelman maan matkailuelinkeinolle, mutta lentokoneen alas ampumisen lisäksi ei kyllä yhtään ole tainnut turisteihin kohdistua väkivallan uhkaa noilla turistialueilla. Lisäksi koneen ja sen matkustajien venäläisyys tuossakin todennäköisesti vaikutti eniten. Putlerin touhut lähi-idässä eivät kaikkia miellytä edelleenkään. Muutama vuosi aikaisemmin hait kävivät näykkimässä jotain venäläisiä ja saksalaisia Sharm El Sheikh:issä - täysin heidän omista, tyhmistä ja laittomista touhuista johtuen. Lasketaanko hai turvallisuutilanetta heikentäväksi tekijäksi? Paikalliset sukeltajat sanoivat tapahtunutta geenipoolin puhdistamiseksi. Edelleen tuhannet matkustavat Punaiselle merelle sukeltaakseen haiden kanssa.

Varsinkin tuolla Marsa Alamissa tuli se kuva, että jos joku alkaisi tötöillä mitenkään siihen suuntaan että se pelottaisi turistit pois, sellainen henkilö tai ryhmä joutuisi hyvin äkkiä sakinhivutuksen kohteeksi. Paljon todennäköisemmin jossain Laosissa, Kambozassa tai vaikka Tunisiassa törmää epävakaaseen turvallisuustilanteeseen kuin Egyptissä.

Monta klassista no-no hommaa olen tehnyt Egyptissä täysin tietoisena riskistä, eikä esim. yksikään rannalta ostettu retki ole ollut kusetusta tai basaarista tingattu tuote löytynyt halvemmalla paikallisesta supermarketista, etukäteen maksetut palvelut ja tavarat ovat aina tulleet toimitetuksi jne. Monta juttua olen myös jättänyt kokeilematta, ihan sen takia koska Egypti/islamilainen maa/patriarkaalisuus.

Vaikuttaa kyllä todellisen korkeakulttuurin kehdolta tuo paikka :think:

Racism In Egypt: Black Women Share Their Appalling Experiences

Näitä tarinoita riittää tusinakaupalla. Olen myös kuullut, että ihmiset tuolla ovat hyvin kohteliaita ja vieraanvaraisia, todella ristiriitaista. Kiitos kuitenkin kattavasta vastauksesta, ja kokemuksen jakamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko Lifelessillä vinkkejä miten olisi paras päästä Monacosta Nizzaan 23:00 aikoihin sunnuntai-iltana? Kulkeeko junat vielä noin myöhään?
Puolen yon tienoilla menee viimenen. Ja juna on se katevin tapa yleensa (paitsi jos lentokentalle olet menossa, koska silloin bussilla voi paasta suoraan). Kannattaa etukateen tsekata missa hissit asemalle on, koska Monaco osaa olla hieman sokkeloinen (juna-asema on vuoren rinteella).

Tarkat aikataulut loytyy SNCF:n omilta sivuilta (23h21 ja 23h45 nayttais nykyaan olevan viimoset):
Train travel around France and Europe by OUI.sncf

Tai sitten yobussi (N100), joka kulkee kerran puolessatoista tunnissa. Normi bussit ei kule enaa tuohon aikaan (viimeset vuorot joskus kympin aikoihin). Bussin pysahdys paikkakin kannattaa varmistaa etukateen, koska siella ei bussiasemaa ole vaan ne on ihan pelkkia pysakkeja kadun varrella.
https://www.departement06.fr/docume...ransports-en-commun/dpt06-cadredevie_N100.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Monta klassista no-no hommaa olen tehnyt Egyptissä täysin tietoisena riskistä, eikä esim. yksikään rannalta ostettu retki ole ollut kusetusta tai basaarista tingattu tuote löytynyt halvemmalla paikallisesta supermarketista, etukäteen maksetut palvelut ja tavarat ovat aina tulleet toimitetuksi jne. Monta juttua olen myös jättänyt kokeilematta, ihan sen takia koska Egypti/islamilainen maa/patriarkaalisuus.
Ihan mielenkiinnosta kun en ole koskaan tuolla suunnalla käynyt, mitä on nuo no-no-hommat?
 
Ihan mielenkiinnosta kun en ole koskaan tuolla suunnalla käynyt, mitä on nuo no-no-hommat?

No juuri näitä tuossa mainittuja - maksanut jutuista etukäteen, ostanut tavaraa tutkimatta oikeita paikallisia hintoja, syönyt hämärissä paikallisissa kuppiloissa paikallista ruokaa, käynyt vähempiosaisten paikallisten luona, tutustunut paikallisiin naisiin ja lapsiin jotka eivät ole turistibusineksessä mukana, kulkenut hämärillä kyydeillä kohteisiin, joista ei etukäteen ole juurikaan mitään tietoa... Ei se sen kummempi maa ole kuin moni muukaan turistikohde. Se on suht lähellä ja sinne pääsee halvalla. Lisäksi väittäisin että se lienee helpoin paikka, jossa pääsee uiskentelemaan elävän koralliekosysteemin viereen vaikka jokaisena vuoden päivänä, ilman että tarvitsee sukelluslaitteita, charter-venettä tai sukelluspukua.

Tuo että haetaan rasismikortti väkisin mustan afrikkalaisnaisen näkökulmasta (Raskolnikov@845) on aika heikko trolli - lisäksi tuo artikkelihan mainitsee jo ensimmäisissä lauseissa että homma koskee koko arabimaailmaa, ei vain Egyptiä. Toisten puolesta mielensä pahoittavan on sitten hyvin vaikea lähteä kotikammaristaan ulos maailmaan, saatikka sitten ulkomaille. Jätän maailmanparantamisen Amnestylle sun muille ja matkustelen mihin omat rahkeet ja kantti riittävät.

Egyptissä rakennettiin pyramideja kun suomessa vielä asuttiin korkeintaan majoiksi kutsuttavissa asumuksissa, joten sanoisin että on siellä sitä korkeakulttuuritaustaa aika mainittavasti enemmän kuin meillä. Ovat faaraoiden perillisiä. Se että maan tila on mitä se on nykyään, johtuu aika pitkälti vähän reilut 1400 vuotta sitten alkaneesta tapahtumaketjusta. Ei kansan ylpeydellä ole oikeastaan mitään tekemistä sen kanssa missä tilassa sen asuttama maa sillä hetkellä on. Jos vaikka katsotaan expat iranilaisia - ne muutamat joita tiedän, sanovat kaikki olevansa "persialaisia". Tämä siksi että persialaiset ovat kansa, "Iranilainen"-kuva ajatollineen ja islamin tulkintoineen ei ole se mihin he samaistuvat. Kserkses antaa vähän erilaisen kuvan kuin Ajatollah Khomeini.

Edit: No no-juttuna esim. En menisi Egyptissä kenenkään kotiin ilman että talon isäntä on paikalla - edes oma vaimo ja lapset mukana ei ole tarpeeksi vahva esiliina että olisin katsonut olevani niin tuttavallinen kenenkään kanssa että olisin voinut vain piipahtaa tuolla tavoin paikalle. Isäntä on herra ja perheen naisiin tutustutaan vain heidän seurassaan. Feministi voi tuosta ottaa herneet nenään, mutta maassa maan tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos fuengirolassa mitään mielenkiintoista nähtävää joka ei olis täynnä pohjanmaalaista liekkipipo-porukkaa? Suomi-baarit ei ihan hirveesti nappaa. Olisi tarkoitus mennä sinne kun olis ihan puoli-ilmainen matka tiedossa.
 
Onkos fuengirolassa mitään mielenkiintoista nähtävää joka ei olis täynnä pohjanmaalaista liekkipipo-porukkaa? Suomi-baarit ei ihan hirveesti nappaa. Olisi tarkoitus mennä sinne kun olis ihan puoli-ilmainen matka tiedossa.
Eipa siella mitaan ole, ihan taysi suomi helvetti.

Siita paasee toki junalla Malagaan varsin katevasti, kolmisen varttia menee. Junat kulkee puolille oin.
 
Onkos fuengirolassa mitään mielenkiintoista nähtävää joka ei olis täynnä pohjanmaalaista liekkipipo-porukkaa? Suomi-baarit ei ihan hirveesti nappaa. Olisi tarkoitus mennä sinne kun olis ihan puoli-ilmainen matka tiedossa.
Ei siellä ole mitään. Kuuluu Mijaksen kunnalle, ja se Mijas (kukkulan päällä Fuengirolan lähellä) on ihan näkemisen arvoinen paikka.

Jos auto on alla niin lähialueilta löytyy ainakin seuraavat näkemisen arvoiset paikat: Granada (Alhambra), Caminito del Rey (upea kanjonitrekki), Cordoba ja Ronda.

Gibraltar on myös kertavisiitin arvoinen, ja sitä seuraavat Atlantin puolen uimarannat ovat todella upeita, erityissuositus Playa Bolonialle.
 
Mietin vähän Dublinia elokuussa. Mikä heti pisti silmään niin keskustassa olevat tavalliset ***-hotellit ovat todella kalliita, laitakaupungilla on halvempia (ei nekään mitään ilmaisia) mutta sieltä on sitten se 30-40min per suunta keskustaan ratikalla....
Dublinissa hotellit ovat järjestään aika kalliita, varsinkin jos haluaa hyvätasoisen majapaikan. Elokuu on vielä kalleinta aikaa vuodesta. Suht lähellä keskustaa suosittelen Ballsbridgea, (joka on aika kiva ja rauhallinen alue), Rathminesia ja Portobelloa, Temple Baria sekä O'Connell streetiä joen varren lähellä. AirBNB:n hinnat kannattaa tsekata, mutta silloin on hyvä varmistaa, että kyseessä ei ole mikään huijaus.

Turistialueiden ulkopuolella ja joen pohjoispuolella voi olla edullisempaa, mutta alueen maine kannattaa tarkistaa etukäteen. Dublinissa on alueita, joissa majoittumista ei voi suositella rikollisuuden vuoksi.
 
Ei siellä ole mitään. Kuuluu Mijaksen kunnalle, ja se Mijas (kukkulan päällä Fuengirolan lähellä) on ihan näkemisen arvoinen paikka.

Jos auto on alla niin lähialueilta löytyy ainakin seuraavat näkemisen arvoiset paikat: Granada (Alhambra), Caminito del Rey (upea kanjonitrekki), Cordoba ja Ronda.

Gibraltar on myös kertavisiitin arvoinen, ja sitä seuraavat Atlantin puolen uimarannat ovat todella upeita, erityissuositus Playa Bolonialle.

Aika mustavalkoinen näkemys. On tuolla seudulla ihan hienoa vuoristoa ja kyliä ja kaupunkeja vieri vieressä.

Gibraltarilla ehkä kannattaa käydä - tuonne ajaa alle kahdessa tunnissa. Hieman Fugesta pohjoiseen on ihan hieno Malagan kaupunki ja eteläpuolelta löytyy rikkaiden suosima Marbella. Vuoristokylistä tuli itsellä tarkastettua Monda (Marbellasta hieman sisämaahan) ja Mijas (Fuengirolan kohdalla vuorella).
 
Aika mustavalkoinen näkemys. On tuolla seudulla ihan hienoa vuoristoa ja kyliä ja kaupunkeja vieri vieressä.

Gibraltarilla ehkä kannattaa käydä - tuonne ajaa alle kahdessa tunnissa. Hieman Fugesta pohjoiseen on ihan hieno Malagan kaupunki ja eteläpuolelta löytyy rikkaiden suosima Marbella. Vuoristokylistä tuli itsellä tarkastettua Monda (Marbellasta hieman sisämaahan) ja Mijas (Fuengirolan kohdalla vuorella).
On siellä paljon hienoja paikkoja, listasin mielestäni parhaat. En vaan pysty rehellisesti sanomaan, että Fuengirolassa olisi mitään erityisen hienoa, ellei huomattavaa suomalaisten määrää lasketa. Semmoinen aika arkkitehtuurisesti tylsä 70-80 luvun kaupunki.

Pikkukylistä vielä suositus Setemil de las Bodegasille ja tosiaan Mijas Pueblolle.
Benalmadenassa sijaitseva Kristoffer Kolumbuksen muistolle rakennettu monumenttlinna "Castello Monumento Colomares" on muuten ihan sairaan siisti.

Hyviä ruokapaikkoja koko Costa del Sol on tietenkin täynnä. Ja golfkenttiä :) kunnallisilla kentillä pelaa edullisimmillaan parilla- kolmellakympillä.
 
Dublinissa hotellit ovat järjestään aika kalliita, varsinkin jos haluaa hyvätasoisen majapaikan. Elokuu on vielä kalleinta aikaa vuodesta. Suht lähellä keskustaa suosittelen Ballsbridgea, (joka on aika kiva ja rauhallinen alue), Rathminesia ja Portobelloa, Temple Baria sekä O'Connell streetiä joen varren lähellä. AirBNB:n hinnat kannattaa tsekata, mutta silloin on hyvä varmistaa, että kyseessä ei ole mikään huijaus.

Turistialueiden ulkopuolella ja joen pohjoispuolella voi olla edullisempaa, mutta alueen maine kannattaa tarkistaa etukäteen. Dublinissa on alueita, joissa majoittumista ei voi suositella rikollisuuden vuoksi.

Kiitti vinkeistä, täytyy tutkailla vielä. Jos ei hyvää pakettia saa niin täytyy katsella jotain muuta vaihtoehtoa, 4-5pv niin pitäisi saada siinä 400e nurkilla lennot + hotelli
 
Tuo että haetaan rasismikortti väkisin mustan afrikkalaisnaisen näkökulmasta (Raskolnikov@845) on aika heikko trolli - lisäksi tuo artikkelihan mainitsee jo ensimmäisissä lauseissa että homma koskee koko arabimaailmaa, ei vain Egyptiä. Toisten puolesta mielensä pahoittavan on sitten hyvin vaikea lähteä kotikammaristaan ulos maailmaan, saatikka sitten ulkomaille. Jätän maailmanparantamisen Amnestylle sun muille ja matkustelen mihin omat rahkeet ja kantti riittävät.

Egyptissä rakennettiin pyramideja kun suomessa vielä asuttiin korkeintaan majoiksi kutsuttavissa asumuksissa, joten sanoisin että on siellä sitä korkeakulttuuritaustaa aika mainittavasti enemmän kuin meillä. Ovat faaraoiden perillisiä. Se että maan tila on mitä se on nykyään, johtuu aika pitkälti vähän reilut 1400 vuotta sitten alkaneesta tapahtumaketjusta. Ei kansan ylpeydellä ole oikeastaan mitään tekemistä sen kanssa missä tilassa sen asuttama maa sillä hetkellä on. Jos vaikka katsotaan expat iranilaisia - ne muutamat joita tiedän, sanovat kaikki olevansa "persialaisia". Tämä siksi että persialaiset ovat kansa, "Iranilainen"-kuva ajatollineen ja islamin tulkintoineen ei ole se mihin he samaistuvat. Kserkses antaa vähän erilaisen kuvan kuin Ajatollah Khomeini.

Edit: No no-juttuna esim. En menisi Egyptissä kenenkään kotiin ilman että talon isäntä on paikalla - edes oma vaimo ja lapset mukana ei ole tarpeeksi vahva esiliina että olisin katsonut olevani niin tuttavallinen kenenkään kanssa että olisin voinut vain piipahtaa tuolla tavoin paikalle. Isäntä on herra ja perheen naisiin tutustutaan vain heidän seurassaan. Feministi voi tuosta ottaa herneet nenään, mutta maassa maan tavalla.
Minulla on ystävä Suomessa joka on iranilainen ja juuri niin kuin kerroit sanoo olevan persialainen.

Tämä persialainen ystäväni on kyllä aika vaalea iho vähän niin kuin sanotaan eteläeurooppalaiset ja ei ole musta kun enemmistö afrikkalaisilla.

Nämä persialaiset mitä olen tavannut ovat ahkeria toisin kun jotkut muut maahanmuuttajat mutta suuri enemmistö tulee suomeen opiskelemaan ja osa-aikainen työpaikka sen lisäksi.

Maassa maan tavalla näin asiat ovat. Minun iho on niin vaalea että kun menin Kiev kaupunkiin Ukrainassa ja osasin vastata lyhyesti venäjäksi tyyliin ei kiitos niin paikallisesti luulivat moni että olen venäläinen turisti.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan käynyt San Franciscossa? Nyt Englannissa asustellessa olisi mahdollisuus käydä (osittain) firman piikkiin lomalla jossain. Mietiskelin SF:ää, ajankohta olisi joskus elokuun lopun tienoilla ja reissun pituus viikon luokkaa.

Mistä suunnalta kantsii hotelleja katsoa, lähinnä liikkumisen suhteen? Aivan keskustassa hinnat näyttää melko kovilta... jos taas on kovin syrjässä, niin pääseekö miten liikkumaan? Toimiiko tuolla julkinen liikenne kuinka hyvin vai tarvitseeko vuokra-auton? Meinasin tietenkin käydä katsomassa nämä perinteiset Golden Gate ja Alcatraz, mutta myös piilaakson suunnalla mm. Computer History Museum/Intel Museum. Eiköhän tuolta tekemistä ainakin viikoksi löydy.

Muina vaihtoehtoina olisi Los Angeles/New York/Washington, mutta SF vaikuttaa jotenkin mielenkiintoisimmalta. Jos porukka on tuolla suunnilla pyörinyt niin ehdotuksia olisi kiva kuulla.
 
Onko kukaan käynyt San Franciscossa? Nyt Englannissa asustellessa olisi mahdollisuus käydä (osittain) firman piikkiin lomalla jossain. Mietiskelin SF:ää, ajankohta olisi joskus elokuun lopun tienoilla ja reissun pituus viikon luokkaa.

Mistä suunnalta kantsii hotelleja katsoa, lähinnä liikkumisen suhteen? Aivan keskustassa hinnat näyttää melko kovilta... jos taas on kovin syrjässä, niin pääseekö miten liikkumaan? Toimiiko tuolla julkinen liikenne kuinka hyvin vai tarvitseeko vuokra-auton? Meinasin tietenkin käydä katsomassa nämä perinteiset Golden Gate ja Alcatraz, mutta myös piilaakson suunnalla mm. Computer History Museum/Intel Museum. Eiköhän tuolta tekemistä ainakin viikoksi löydy.

Muina vaihtoehtoina olisi Los Angeles/New York/Washington, mutta SF vaikuttaa jotenkin mielenkiintoisimmalta. Jos porukka on tuolla suunnilla pyörinyt niin ehdotuksia olisi kiva kuulla.
Jättiläispunapuumetsää on siinä melko lähellä. Bussilla pääsee keskustasta. Melko massiivisia jötkäleitä :)
 
Ollaan menossa Singaporeen muutamaksi päiväksi syyskuun alussa vaimon kanssa. Mitkä paikat on näkemisen arvoisia, onko joitain suosittuja paikkoja, joita välttäisitte? Ihan normi kaupunkilomaa haetaan, vähän nähtävyyksiä ja hyvää syötävää.
 
Ollaan menossa Singaporeen muutamaksi päiväksi syyskuun alussa vaimon kanssa. Mitkä paikat on näkemisen arvoisia, onko joitain suosittuja paikkoja, joita välttäisitte? Ihan normi kaupunkilomaa haetaan, vähän nähtävyyksiä ja hyvää syötävää.
Makuja on toki monenlaisia, mutta itseäni viehätti:
- Sentosa. Pääsepäähän hiekkarannallekin, jos sellaisesta pitää.
- Orchard Road. Jos lompakko pullistelee, ja pitää päästä shoppailemaan. Siis aivan tajuton määrä ostoskeskuksia yhden kadun varrella, singaporemaiseen tyyliin virheettömän siistissä ympäristössä, kaikki kävelymatkan sisällä.
- Chinatown. Hälinää, värikkyyttä, eksotiikkaa, eloisuutta, maustettua ruokaa
- Supertree Grove: No siis. Luonnotonta luontoa. Aivan käsittämätön konsepti.

Sentosa - Wikipedia
Orchard Road
10 Best Things to Do in Chinatown Singapore – Best Attractions in Chinatown Singapore
Supertree Grove

Yllätyssektorina jos on kiinnostunut autoista, niin koko Singapore on täynnä toistaan eksoottisempia ja kalliimpia autoja.
 
Makuja on toki monenlaisia, mutta itseäni viehätti:
- Sentosa. Pääsepäähän hiekkarannallekin, jos sellaisesta pitää.
- Orchard Road. Jos lompakko pullistelee, ja pitää päästä shoppailemaan. Siis aivan tajuton määrä ostoskeskuksia yhden kadun varrella, singaporemaiseen tyyliin virheettömän siistissä ympäristössä, kaikki kävelymatkan sisällä.
- Chinatown. Hälinää, värikkyyttä, eksotiikkaa, eloisuutta, maustettua ruokaa
- Supertree Grove: No siis. Luonnotonta luontoa. Aivan käsittämätön konsepti.

Sentosa - Wikipedia
Orchard Road
10 Best Things to Do in Chinatown Singapore – Best Attractions in Chinatown Singapore
Supertree Grove

Yllätyssektorina jos on kiinnostunut autoista, niin koko Singapore on täynnä toistaan eksoottisempia ja kalliimpia autoja.

Sentosan päässä on vanhat linnoitukset jos sellaisesta tykkää. Ainakin kun itse kävin niin porukkaa paljon vähemmän kuin muualla Sentosassa.

Siinä Supertree Groven vieressä on myös yksi toinen Singaporen maamerkki: Marina sands hotel, jonka näköalatasanteelle pääsee kaljalle ;)
 
Makuja on toki monenlaisia, mutta itseäni viehätti:
- Sentosa. Pääsepäähän hiekkarannallekin, jos sellaisesta pitää.
- Orchard Road. Jos lompakko pullistelee, ja pitää päästä shoppailemaan. Siis aivan tajuton määrä ostoskeskuksia yhden kadun varrella, singaporemaiseen tyyliin virheettömän siistissä ympäristössä, kaikki kävelymatkan sisällä.
- Chinatown. Hälinää, värikkyyttä, eksotiikkaa, eloisuutta, maustettua ruokaa
- Supertree Grove: No siis. Luonnotonta luontoa. Aivan käsittämätön konsepti.

Sentosa - Wikipedia
Orchard Road
10 Best Things to Do in Chinatown Singapore – Best Attractions in Chinatown Singapore
Supertree Grove

Yllätyssektorina jos on kiinnostunut autoista, niin koko Singapore on täynnä toistaan eksoottisempia ja kalliimpia autoja.

Kiitoksia paljon sulle ja @PornReindeer. Kyllähän näillä jo pääsee alkuun! Supertree Grove ja Orchard Road on nyt molemmat meidän virallisella listalla.

Ollaan yötä Sentosalla, joten varmaan siinä vähän biitsiäkin sitten nähdään. Nuo linnoitukset kuulostaa mielenkiintoisilta, pitää alkaa markkinoimaan myös paremmalle puoliskolle.

Onko ne kuuluisat / hyvät katukeittiöt Chinatownin alueella? Asutaan Kiinassa niin ei muuten varmaan tule tuonne mentyä, kun sitä kulttuuria saa muutenkin riittävästi. Toisaalta tuo Red Dot Design Museum houkuttelis ainakin pikavisiitille...
 
Onko kukaan käynyt San Franciscossa? Nyt Englannissa asustellessa olisi mahdollisuus käydä (osittain) firman piikkiin lomalla jossain. Mietiskelin SF:ää, ajankohta olisi joskus elokuun lopun tienoilla ja reissun pituus viikon luokkaa.

Mistä suunnalta kantsii hotelleja katsoa, lähinnä liikkumisen suhteen? Aivan keskustassa hinnat näyttää melko kovilta... jos taas on kovin syrjässä, niin pääseekö miten liikkumaan? Toimiiko tuolla julkinen liikenne kuinka hyvin vai tarvitseeko vuokra-auton? Meinasin tietenkin käydä katsomassa nämä perinteiset Golden Gate ja Alcatraz, mutta myös piilaakson suunnalla mm. Computer History Museum/Intel Museum. Eiköhän tuolta tekemistä ainakin viikoksi löydy.

Muina vaihtoehtoina olisi Los Angeles/New York/Washington, mutta SF vaikuttaa jotenkin mielenkiintoisimmalta. Jos porukka on tuolla suunnilla pyörinyt niin ehdotuksia olisi kiva kuulla.

Itse vietin 2016 loppukesästä kolmisen viikkoa tuolla puolella Ameriikkaa, josta viimeiset neljä päivää SF:ssä palloillen. Tuosta neljän päivän kiertelystä tarinoita ja muistoja löytyy laajemmin blogistani, jos kiinnostaa lukasta.

Kysymyksiisi vastaten, itse majoituin samasta kustannusnäkökulmasta Oaklandin puolelle Airbnb-majoitukseen ja sieltä sitten kuljin julkisilla lahden toiselle puolelle. Kaupunkien välinen paikallisjuna BART sekä SF:n puolella bussit ja metro toimivat loistavasti. Oaklandin puolella pari kertaa omalle kohdalle osunut bussivuoro jäi ajamatta, syystä tuntemattomasta. Ajallinen menetys max. 10 minuuttia.

Alcatraziin kannattaa tunkea mahdollisimman aikaisella lautalla (Kaupunkituristin ABC), väkeä kun puskee päivän mittaa pienelle saarelle vain enemmän ja enemmän. Niin ja lippu kannattaa ostaa netistä etukäteen, koska tiettyyn lähtöön ei tietenkään mahdu loputtomasti väkeä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 547
Viestejä
4 511 015
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
Haju

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom